O BOŘIVOJOVĚ
KŘTU
PŘIBÍKA Z RADENÍNA,
ŘEČENÉHO PULKAVA, KRONIKA ČESKÁ |
KAPITOLA XIII
O POSLOUPNOSTI KNÍŽAT,
O POKŘTĚNÍ PRVNÍHO ČESKÉHO KNÍŽETE
A O SVATOPLUKOVI, KRÁLI MORAVSKÉM
[Pokračování
...].
Když potom řečený kníže
Neklan naplnil své dny a zemřel, nastoupil místo něho jeho syn
Hostivít a po něm podobně nastoupil jeho syn Bořivoj,
|
[I]1
jenž byl nejdříve pohan, ale roku Páně
894, za časů císaře
Arnulfa, byl |
[II]1
zprvu pohan, později však křesťan.
Až sem byla tato kronika psána o pohanech, kteří ještě
neměli křesťanskou víru, a není dělena podle let Páně; nadále
však bude dělena podle let Páně, jak nejlépe bude možno.
Jak dosvědčuje kronika dějin bavorské marky a shodně
s ní uvádí i kronika Martinova, léta Páně 817, kdy v řečené
marce lid dotud smíšený slovanský a saský byl oddán pohanským
obyčejům a uctíval modly, římský král Jindřich, syn saského
vévody Oty, postavil tábor na ledu, udatně dobyl Branibory a všechna
území za Labem podrobil své moci.
Léta Páně 894, za časů císaře Arnulfa, byl kníže
Bořivoj se svou manželkou, blahoslavenou Ludmilou, |
na hradě velehradském pokřtěn
blahoslaveným Metodějem, arcibiskupem moravským, na popud moravského
krále Svatopluka.2
Tomuto moravskému králi byl v oněch dobách český
kníže podřízen. Témuž králi také podléhaly země, totiž
Polsko a Rusko, a hlavou království moravského byl hrad Velehrad.
Stalo se pak téhož roku, že král Svatopluk neprávem pozvedl
zbraň proti svému pánu a kmotru císaři Arnulfovi. Proto tento císař,
jeho pán a kmotr, s celým Německem na straně jedné a Huny
neboli Uhry na druhé shromáždil proti němu vojsko.3
Král
Svatopluk však, vida, že nemůže císaři odporovat, tajně
zmizel na poli uprostřed svého vojska, odvedl tajně koně a utekl
odtud. I přišel na nějaké místo na vrcholu jakési hory, zvané
Zobor, na kterémžto místě tehdy žili tři poustevníci. Potom
král Svatopluk, aby zůstal nepoznán, zabil svého koně a meč
ukryl do země a přistoupil neznámý ke zmíněným poustevníkům.
Ti ho přijali za druha a ostříhali jako spolupoustevníka; a tak
přijal stav poustevnický.
I zůstal tam s nimi, dokud nepocítil, že mu hrozí
nebezpečí a hodina smrti. Tehdy řečený král nejprve zjevil oněm
poustevníkům, kdo je, a potom hned vypustil ducha.4
Jeho království spravovali krátkou dobu a nepříliš
šťastně jeho synové. Jeho syn, který vládl v království po něm,
totiž chtěl jednoho svátečního dne lovit u hradu Velehradu v
lese, který se nazývá Křečín. Oznámil arcibiskupovi, svatému
Metoději, aby na něho počkal se slavnou mší, dokud se nevrátí.
Blahoslavený arcibiskup čekal až do poledne. A protože se bál,
aby nezanedbal služby Boží, sloužil mši a na krále již nečekal.
Když však král přišel z lovu a slyšel, že
arcibiskup slouží mši a již posvětil tělo Páně, pohoršen vešel
do kostela se psy a lovci a tropil velký hluk a hřmot loveckými
trubkami a štěkotem psů. Takto přišel až k oltáři, vysmál
se arcibiskupovi, svatému Metoději, a odešel z kostela. Pro toto
pohrdání a rouhání arcibiskup po skončení mše exkomunikoval
řečeného krále a uložil interdikt a církevní klatbu po
celém království moravském.5
Potom se odebral do Čech ke knížeti Bořivojovi,
kterého pokřtil.6 Když ho tehdy ještě utvrdil ve víře, odešel
odtud do Říma, kde nalezl svého bratra, svatého
Cyrila, který
kdysi předtím pokřtil zmíněného moravského krále
Svatopluka7
i celé moravské království a zanechal tam po sobě téhož
svatého Metoděje, arcibiskupa. Blahoslavený Cyril obrátil na víru
Moravu a mnoho jiných slovanských území. On také vyzvedl z
hrobu tělo blahoslaveného papeže Klimenta, žáka sv. Petra apoštola,
z mramorového kostela, který mu andělé kdysi postavili v moři,
ale pro lidské hříchy již moře vyschlo. Tělo odvezl s sebou na
Moravu. Když potom odešel z Moravy, šel do Čech a nesl s sebou tělo
svatého Klimenta. To svaté tělo pak uchovával po tři roky v
kostele blahoslaveného Klimenta na hradě Vyšehradě.8
Potom přišel
s tímto tělem do Říma a dosáhnuv od papeže povolení, založil
v městě Římě kostel k poctě blahoslaveného Klimenta a uložil
tam tělo svatého Klimenta. V onom kostele byl také sám s e
s v ý m b r a t r e m , svatým Metodějem,
pohřben,9 a od tohoto kostela se do dnešního
dne odvozuje titul jednoho kardinála.
Onen blahoslavený Cyril také kdysi, vida zatvrzelost
a nevěřícnost Moravanů a Slovanů, žádal od papeže, aby ráčil
povolit a připustit, aby mše a ostatní služby Boží mohly
být slouženy ve slovanském jazyce. Nevěřil totiž, že by je
jinak mohl utvrdit ve víře. Papež považoval takovou prosbu za žert,
a když o tom jednal a uvažoval v radě kardinálů a mnoha
biskupů, náhle zazněl hlas z nebe a pravil: „Ať vše, co dýchá,
chválí Hospodina a všechen jazyk ho vyznává.“ Tehdy papež,
vyslechnuv tento zázrak, ustanovil na věčné časy, že se mše i
jiné služby Boží mohou sloužit ve slovanském jazyce.10 A tak v
arcibiskupstvích a provinciích splitské, dubrovnické a zadarské
i ve všech jejich sufragánních, i mnoha jiných biskupstvích
slouží jak biskupové, tak kněží mše i ostatní bohoslužby až
dodnes slovansky.
Přibík Pulkava z
Radenína: Kronika česká, kap. XIII.
[Pokračování
...].
Poznámky:
|
1 –
|
Kronika připisovaná Přibíku Pulkavovi z Radenína byla nalezena
ve velkém množství recenzí, které nebylo možné odlišit.
Proto je uvedena pouze recenze první [I], která je neobyčejně důležitá
i zajímavá svými údaji o nejstarších českých dějinách, a paralelně s ní recenze poslední [II], obsahující nejširší
text kroniky. (Pokud je text v obou recenzích shodný, je uveden
společně pro obě recenze.)
|
2 –
|
Vročení této Kristiánem
(993) s m y š l e n é
události Pulkava převzal od Kosmy
(I, 14). Jedná se však nepochybně o záměnu s Bořivojovým
sňatkem – viz „Granum
k roku 894“ (po přepočtu 871).
|
3 –
|
Svatopluk se narodil někdy
před rokem 850 (viz tab. 5a: „Věk
a období vlády knížat v grafickém znázornění“).
Nedlouho po narození byl také
pokřtěn. Východofranský král Arnulf Korutanský (887-899) tehdy
ještě nemohl být jeho kmotrem. Z Kosmovy
zprávy k roku 894 však víme, že
Svatopluk byl naopak kmotrem Arnulfova syna (Zwentibolda) – viz „Rodokmen
Karlovců“. Pulkava to jen
popletl.
|
4 –
|
Srovnej Kosmovo podání
pověsti „O zmizení Svatopluka“ (Kosmas
I, 14).
|
5 –
|
Metoděj (†885) nemohl „uložit
klatbu po celém království moravském“ za vlády
Svatoplukova syna (Mojmíra II.), když zemřel dřív než
Svatopluk (†894). Klatbu uvalil na Wichinga ještě za
Svatoplukovy vlády (884/885). Kromě toho Pulkava tu píše o „králi“,
tedy o Svatoplukovi – evidentně zaměnil Svatopluka s jeho
synem. Srovnej „Granum
k roku 900 D“.
|
6 –
|
Podle Pulkavy by
musel být Bořivoj pokřtěný Metodějem dvakrát. Poprvé na
Moravě roku 894 „na popud krále Svatopluka“ (viz výše pozn. 2), podruhé v Čechách za vlády Svatoplukova syna (Mojmíra II.).
Pokud ale do Pulkavovy věty „kterého pokřtil“ vložíme
slova „již dříve“, dostaneme patrně informaci, kterou
nám chtěl asi sdělit. Metoděj ovšem
nemohl mít s Bořivojovým křtem,
k němuž ve skutečnosti došlo někdy před rokem 853 za
Rostislavovy vlády, nic společného – viz tab. 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova
pozdního křtu podle Kristiánovy smyšlené historky“.
|
7 –
|
Zprávu o pokřtění
moravského krále Svatopluka Konstantinem-Cyrilem najdeme pouze v jediném pramenu, a tím
je moravské „Granum
k roku 886“ (po přepočtu
863). V tomto případě se však jednalo o „Svatopluka staršího“
(Swatopluk senior), jak
byl v pozdějších pramenech nazýván král Rostislav.
V každém případě je to ale zpráva smyšlená. Rostislav, stejně
jako jeho syn Bořivoj a synovec Svatopluk, byli pokřtěni hned v raném věku, jak
se slušelo a jak to bylo na Velké
Moravě v knížecím rodu obvyklé. Viz dětské hroby s bohatou výbavou
kolem velkomoravských kostelů (B. Klíma
2001, s. 16 a 19; L. Galuška 2004, s. 129) a také
staroslověnský penitenciál (41): „Umře-li někomu dítě nekřtěné
z nedbalosti, ať se kaje tři léta o chlebě a vodě“
(J. Vašica 1966, s. 179).
|
8 –
|
Mohlo se jednat pouze
o moravský „Vyšehrad“, což bylo nejspíš Hradisko sv.
Klimenta u Osvětiman s kostelem stejného zasvěcení (tehdy
patrně jen dřevěným). Zde po příchodu byzantské misie
Konstantina a Metoděje na Velkou Moravu byly asi uloženy
ostatky sv. Klimenta, které oba bratři přinesli z Konstantinopole
s sebou, a to po celou dobu jejich pobytu v letech 863-867 (tj. přibližně tři a půl roku). Srovnej ŽK XV a ŽM V.
|
9 –
|
Metoděj byl zcela
nesporně pohřbený na Moravě (srovnej „Život
sv. Metoděje“, kap. XVII). Mylnou informaci o Metodějově pohřbu v Římě
Pulkava patrně převzal ze zprávy „Granum
k roku 900 C“ o Metodějově
odchodu (do Říma) do baziliky sv.
Klimenta – srovnej výše pozn. 5.
|
10 –
|
Srovnej list papeže Hadriána
II. „Gloria in excelsis Deo“
Rostislavovi a Svatoplukovi a Kocelovi z roku 869.
|
|
Petr Šimík (2007).
Předchozí kap. XI: Přemyslova
smrt a následníci.
Srovnání:
Mapky: „Středočeská »přemyslovská«
doména“.
„Bořivoj – Svatoplukův místodržící
v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných
pramenech a problematika jeho hrobu“.
Pokřtění Bořivoje: Kristián, Fuit,
Proložní ludmilská, Diffundente sole.
Pokřtění Bořivoje: Kosmas, Dalimil,
Pulkava, Marignola, Neplach,
„Granum“,
Palacký.
Tabulka 2: „Kosmův
obrazový scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas námět pro svůj libušopřemyslovský
mýtus?
Tabulka 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova křtu
podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 5a: „Věk a doba vlády
knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a
Kosmovy inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece
lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Otázky: „Proč se založení hradu Praha
upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem
Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj, zřejmě
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem
opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián, když
Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: „Staneš se pánem
pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze legendy Crescente
vynechala Bořivoje?“
Úvahy: Vznik a původ přemyslovské
pověsti.
„Mytičtí Přemyslovci –
literární fikce, nebo historická věda?“ (1. moravská
historie, 2. Kristián, 3.
Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V. Karbusický
(1995), • D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• Josef Vašica: Literární památky epochy velkomoravské 863-885.
Lidová demokracie, Praha 1966.
•
Přibík Pulkava z Radenína: „Kronika
česká“. Kroniky doby Karla IV. Ed. Marie Bláhová-Jana
Zachová, Svoboda, Praha 1987, s. 279-280.
•
Bohuslav Klíma: Objev prvního velkomoravského kostela na hradišti
sv. Hypolita ve Znojmě. Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity,
svazek 153, řada společenských věd č. 18. MU, Brno 2001, s. 3-24.
•
Luděk Galuška: Slované – doteky předků. O životě na Moravě
6.-10. století. MZM, Obec Modrá, Krajská knihovna Františka Bartoše, Brno 2004. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|