GRANUM
L. E. Havlík: O
datování ve staroslověnských písemných památkách
JÁDRO KATALOGU PŘEDNÍCH
BISKUPŮ MORAVY
Granum
cathalogi praesulum Moraviae
k roku 900 |
Anno
Domini 900 beatus Cirillus Rome
in basilica beati Clementis migravit ad Christum et sepultus iuxta
corpus beati Clementis. (A)
Eodem anno Deo devotus rex Swatopluk senior vita est
functus. Cui successait in regnum iuvenis Swatopluk, princeps doli
et cupidus vane glorie. (B)
Hic contumaciter aspernabatur legem Domini ipsumque
beatum Metudium et sacerdotes Dei plurimis iniuriis affecit. Quapropter in ipsum regem et sat[r]halites eius et in
omnes gades ipsius excommunicacionis sentenciam fulminavit. (C)
Eodem anno beatus Metudius Romam abiit, beatum Cirillum
secum reducere volens ad sedantum seviciam Swatopluk principis
frontosi. (D) * |
Rozbor zpráv
(178)
Text výše citovaný je zřejmě z několika částí zpráv (A,
B, C,
D), jež byly uspořádány neorganickým způsobem a bez
velkého zřetele na chronologii. Žádná z událostí neodpovídala
datu, které mělo být považováno za datum naší éry.
Konstantin se vzdal svého úřadu v Římě (podle údaje v „Granum“)
roku 892 a brzy nato zemřel.
A. Popis úmrtí a
pohřeb Konstantina-Cyrila lze nalézti v pramenech 9. století („Život
Konstantina“, XVIII. kap., „Vita Constantini“, kap. 8-12). Kapitoly popisují pohřbení Cyrila vedle papeže Klimenta v basilice zasvěcené tomuto světci. Některé pozdější prameny píší
o příchodu a pobytu Cyrila v Římě, ale nic neuvádějí o jeho
pohřbení: Kristián „Vita s. Wenceslai“, kap. 1, (179)
„Diffundente sole“, kap. 2, „Legenda Moravica“,
kap. 1-2, „Beatus Cyrillus“, kap. 3, „Quemadmodum“,
kap. 4. Bulharské „Zesnutí Cyrila“ také píše o pohřbení v basilice sv. Klimenta.1
B.
Hlavní problém může být soustředěn na tyto otázky:
a) Čí
vlastně bylo úmrtí, zmíněné v „Granum“?
b) Kdo byl devotus
rex Swentopluk senior?
c) Kdo byl iuvenis
Swentopluk, princeps doli?
Jelikož úmrtí Cyrila a jeho pohřbení bylo popsáno
už v předešlé části, můžeme vzít v úvahu pouze konec
Rostislava. Ten následoval asi rok po smrti Cyrila. Rostislav byl
zajat na Velikonoce nebo Letnice roku 870 a odsouzen v Řezně
k oslepení a uvězněn v klášteře.2
Přídomek „devotus“
byl použit pro něj (Swatopluk senior rex) v legendách
českého původu. Důvodem byla Rostislavova podpora činnosti
byzantské mise a většinou se toto vysvětlení přijímá.3
Avšak souvěké prameny zobrazovaly i skutečného
Svatopluka (I.) právě týmž způsobem: tue devotionis
sinceritas (srv. „Industriae tuae“ z roku 880), omni
devotione, tuam devotionem („Quia te zelo fidei“ z roku 885).
Tato slova pocházela od osob s největší kompetencí
oné doby, od papežů. Sventopluk I. byl nazýván také ingeniae
calidissimus, prudentissimus (Reginonova „Chronicon“
k roku 894), christianissimus, sanctissimus rex („Kronika
Dukljanská“, kap. IX). Svatopluk, který svrhl svého strýce
(Rostislava) z trůnu, poté kdy unikl nebezpečí, že sám bude
zabit strýcem, Svatopluk, který dal pokřtít Bořivoje na svém
dvoře a sledoval cestu pravdy (viam veritas constanter
apprehenderat – Kristiánova „Vita s. Wenceslai“,
kap. 1) byl bezpochyby Svatoplukem I.4
Sesazený král (rex religiosus, institor et rector
totius christianitatis, ibid.), nejmenovaný vládce (princeps),
který vládl zemi jako císař (magnificus imperator, ibid.)
– předpokládá se sice, že jde o Rostislava, ačkoliv poslední
klausule se spíše vztahuje na Svatopluka.5
Rostislav byl označen religiosus
princeps též v „Legenda Moravica“. Metoděj byl poslán
papežem Hadriánem II. k Rostislavovi, Svatoplukovi a Kocelovi („Život
Metoděje“, kap. VIII) a ustanoven za arcibiskupa pro jejich
země („Slovo pochvaľne“, dodatečný „Život Metoděje“),
byl však zajat Bavory a uvězněn ve Švábsku.6
(180)
Byl to jedině Svatopluk, kdo požádal papeže Jana VIII., aby se
postaral o Metodějovo propuštění a jeho návrat na Moravu, kam
Metoděj přišel v doprovodu papežského legáta biskupa Pavla
roku 873 („Commonitorium“ pro biskupa Pavla z roku 873,
„Život Metoděje“, kap. X). Podle Kristiánových slov („Vita
s. Wenceslai“, kap. 1), ustanovil král Metoděje biskupem.
Tato slova se musí vztahovat jedině na Svatopluka I., krále
Moravanů. Odpovídají na otázku, kdo ve skutečnosti byl též
zbožným a oddaným králem. Je skutečností, že Svatopluk byl tím,
kdo měl velkou moc jako císař a vládl nad rozsáhlým královstvím.7
Autor legendy „Diffundente sole“, kap. 2, poznamenal s větší
přesností než Kristián, že se království rozpadlo neopatrností
Svatopluka II. (secundus), synovce Svatopluka I. (primus).
Rozsáhlá Moravská říše byla vybudována Svatoplukem I., ale
Svatopluk II. byl synem Svatopluka I. Kromě jediné kontaminace,
kdy legendista zaznamenal vlastně příbuzenský poměr mezi
Rostislavem a Svatoplukem, odpovídají patrně další zprávy
legendy „Diffundente sole“ už skutečnosti.8
Bořivoj navštívil krále Svatopluka v jeho sídle,
aby se s ním poradil o věcech, týkajících se jeho i lidu
(Čech), který byl svěřen Svatoplukem do jeho péče. Bořivoj
byl pokřtěn na Svatoplukově dvoře. To vše se mohlo týkat pouze
Svatopluka I. a potvrzuje souvislost mezi vzrůstem, rozmachem
Svatoplukovy moci a říše. Souvislost se zřízením arcibiskupství
(870) skrze krále Moravy, který byl zbožný a oddaný, se však týká
R o s t i s l a v a ,
který (Deo devotus rex Svatopluk senior) zemřel „téhož
roku“.9
Svatopluk legendy „Quemadmodum“ může být
sice považován za Rostislava (kap. 2), ale Svatopluk v kap. 5 a 6
může být pouze Svatopluk I. Kristián nazval Rostislavovy přídomky
religiosus, institor, rector, ale Svatopluk byl veleben slovy
imperabat universe terre seu magnificus imperator, jež lze
spojovat pouze s ním a umožní činit rozdíl mezi dvěma osobami.
Byl to Svatopluk I., kdo svrhl Rostislava s trůnu, kdo odvrhl cestu
zla a obrátil se na cestu pravdy. Legenda „Diffundente sole“
uvádí, že Svatopluk I. byl zbožný a oddaný král mající největší
moc jako císař. Toto výjimečné mezinárodně právní postavení
potvrzují i záměry papežství, vyjádřené titulem unicus
fillius s. Petri (privilegium „Industriae tuae“, 880,
„Commonitorium“ biskupu Dominikovi, 886), kterým byli
označováni císařové nebo kandidáti na tuto hodnost. Svatopluk
vládl nad velmi rozsáhlým královstvím a ustanovil (873) Metoděje
za arcibiskupa.10
Vina za rozpad království byla připisována v legendě přímo Svatoplukovi, to jest sváru mezi ním a králem
Mojmírem II. („Annales Fuldenses“ k roku 898-899). Pozdější
„Cronica“ (181)
Přibíka zvaného Pulkava (k oku 894) správně spojovala dobu krále
Svatopluka I. s dobou arcibiskupa Metoděje a s dobou Bořivojova křtu.11
Pulkava popsal podle zprávy Kosmy Pražského (I, 14) i konec
Svatoplukova života.
|
Obr. 1. Rostislav zemřel někdy
v průběhu roku 877,
tj. roku 6392/6393 syrské éry.
K roku 877 římského kalendáře dospějeme přepočtem data 900 („Granum“)
dle alexandrijské éry maior
(+5493/5492) a syrské éry II (–5519/5515).
|
C. Autor spisu „Granum“
uvedl, že mladý Svatopluk (tj. Svatopluk II.), byl exkomunikován
pro nepřátelské smýšlení vůči církvi.12
Autor legendy „Diffundente
sole“ o této události nic nevěděl. Avšak slova „Granum“
přímo vedou k „Legenda Moravica“ (kap. 9). Její autor
použil téhož výrazu a předložil legendistické schéma antithese
mezi zbožného představitele církve (arcibiskupa Metoděje) a divokého a odporného vládce,
neboť předpokládal, že jím byl Svatopluk.13 Text
legendy „Legenda Moravica“ se spíše
podobá textu Kristiánovy „Vita s. Wenceslai“. Naopak
Pulkava rozlišoval mezi králem Svatoplukem I. a jeho stejnojmenným
synem, osobou, jež byla exkomunikována a jehož vinou bylo, že
Metoděj vyslovil klatbu nad celou zemí.14
Prameny 9.-10. století nevěděly nic o negativních
rysech krále Svatopluka, ani legenda „Diffundente sole“15
ani pozdější legenda „Quemadmodum“. Český Kristián,
zřejmě pod vlivem relací Fuldských letopisů (zejména k letům
884, 894 i 899, 900), poprvé Svatoplukovi připojil negativní rysy
a někteří jiní autoři legend ho následovali („Legenda
Moravica“, kap. 10, „Beatus Cyrillus“, kap. 5). Může
být příznačné, že podobné negativní charakteristiky
Svatopluka I. byly vysloveny arcibiskupem Theophylaktem v řeckém
„Životě sv. Klimenta“ asi kolem roku
1100. Theophylaktos
popisoval rozpory mezi Svatoplukem a Metodějem podrobně, zatímco
Kristián tak učinil zjednodušeně. Avšak on nebo redaktor jeho díla
v 11. století si všiml překvapujícího nesouladu mezi líčením
divokého a rebelantského Svatopluka z první kapitoly a obrazem krále
Svatopluka, který ustanovil Metoděje arcibiskupem16
a postaral
se o křest Bořivoje (kap. 1 a 2), proto redaktoři jeho díla byli
donuceni uvést, že Zuentepulc ab incepta pertinencia mitigatus,
viam veritatis constanter apprehenderat. Též Theophylaktos zmírnil
své invektivy proti Svatoplukovi, jeho životu a postoji vůči
Metodějovi. Prohlásil, že Svatopluk nikdy neublížil Metodějovi
(a jeho církvi), neboť měl ve vážnosti Metoděje a jeho žáky
(kap. V, 20; XII, 40). Kosmas Pražský (I, 14), který byl téměř
Theophylaktovým současníkem, se nezmínil o žádném
rozporu mezi Svatoplukem a Metodějem a místo toho uvedl zprávu o nepřátelství mezi Svatoplukem
a Arnulfem. Odkud se tedy negativní rysy v popisu Svatopluka dostaly do některých českých
legend?
Theophylaktův postoj ke Svatoplukovi byl diktován
souhlasem Svatopluka k vypuzení Metodějových žáků Wichingem.
Byl vystaven v době (182)
po církevním schismatu a v byzantském prostředí, zaujatému
proti latiníkům, označovaným často jako Frankové. Theophylaktův
popis Svatopluka neskončil exkomunikací Svatopluka, ale
exkomunikací Wichinga, biskupa nitranského, a toto je významný
rozdíl ve srovnání s českými legendami.17
Odkudpak se exkomunikování Svatopluka dostalo do českých legend?
Náznak na spojovací článek byl snad dán Kosmou (I, 14), který napsal, že
císař Arnulf byl Svatoplukovým kmotrem.
Ve skutečnosti byl Svatopluk kmotrem Arnulfova syna nazvaného
Svatopluk-Zuentibald (viz Reginonovu „Chronicon“ k roku 890). A „Annales
Gradicenses“ k roku 894 vyjádřily dokonce názor, že
Svatopluk byl Arnulfovým synem. To je stopa, vedoucí k záporným
charakteristikám krále Svatopluka I. v legendistických schématech
českých legend. Nepochybně byla v Praze známa „Chronicon“
opata Reginona z Prümu, ačkoliv ten rozlišoval mezi
Svatoplukem, králem Moravanů (k roku 890, 894) a jeho kmotřencem
a Arnulfovým synem Sventoplukem-Zuentibaldem (k roku 885, 888, 890,
892, 894, 899, 900).18
Regino popsal nesmiřitelný svár mezi Zuentibaldem,
šlechtou a církví, jeho náklonnost k ženám, jeho pustošení
země a Zuentibaldův nešťastný skon ve válce.
„Annales Fuldenses“ byly dalším zdrojem
pro české legendisty. Jsou v nich popsány neshody mezi
Zuentibaldem a šlechtou, uchvácení církevního majetku a Zuentibaldův spor s trevírským
arcibiskupem, jehož Zuentibald
tloukl holí. Proto šlechta Zuentibalda opustila a zahynul v boji
(viz „Annales Fuldenses“ k roku 897, 900). Je velmi pravděpodobné,
že čeští autoři si všimli negativních rysů a nešťastného
života Arnulfova syna Zuentibalda, krále Lotrinska-Burgundska, a podle stylu literární praxe oné doby
nerozlišovali mezi ním a Svatoplukem – Zuentibaldem Moravským („Annales Fuldenses“
a Reginonova „Chronicon“), a že prezentovali
charakteristiku Arnulfova syna, kmotřence Svatopluka Moravského,
jako charakteristiku jeho kmotra. Zprávy o jeho zášti vůči církvi,
odsuzovaný život krále, ostré rozpory mezi králem a arcibiskupem – to vše bylo přeneseno na Svatopluka
Moravského včetně exkomunikace, jakožto logický trest za urážku arcibiskupa a za
poškození církevních zájmů. Kronikář Přibík zvaný Pulkava
uváděl stejnou historii o Svatoplukovi II., synu Svatopluka I.19
Vznikla otázka, v které době byly přenášeny rysy
Zuentibalda Lotrinského na krále Moravy a jakou politickou funkci
té doby tato literární líčení zahrnovala a měla hrát na českém
dvoře a u pražského biskupství.
(183)
Převedení zmíněných rysů na Svatopluka I. mohlo sloužit ke zdůvodnění
obsazení Moravy ze strany Čechů a připojení Moravské církve
k pražské církvi, protože sousední země Morava byla ve zpustošeném
stavu údajně vinou Svatopluka I. („Vita s. Wenceslai“,
kap. 1). Důsledkem toho z pohledu pokročilého 11. století bylo,
že Morava byla před rokem 1000 připojena k polskému panství
Boleslava Chrabrého, po jehož boku bojovali Moravané v letech
1015-1017 proti římsko-německému králi a s ním spojenému vévodovi
Čechů, a že proto byla Morava v letech 1018/1019 či spíše
1025-1028 Čechy obsazena.
Autor legendy „Diffundente sole“ (De
conversione Moravie et Bohemie) vůbec neznal tendenci, jejímž
cílem bylo pseudo-morálně odůvodnit českou expanzi a učinit ji
přijatelnou pro římsko-německého krále. Verzi 11. století
uvedla také „Legenda Moravica“, kap. 11.
Podle údajů v „Granum“
(B, C) byl uvedený
král Svatopluk starší ve skutečnosti králem Rostislavem, neboť
měl zemřít ve stejném roce jako Cyril. Rozdíl byl ve skutečnosti
více než jeden rok mezi úmrtím Cyrila a odsouzením Rostislava.
Svatopluka mladšího lze tu pak identifikovat jako krále
Svatopluka I., i když se výklad v „Granum“ liší od
historické skutečnosti. Právě Metoděj to byl, který pomohl v roce 880 získat u římského papežství
patronaci, záštitu Říma
pro Svatopluka I. a Moravu (privilegium „Industriae tuae“).
Patronace byla znovu potvrzena roku 885 („Quia te zelo fidei“).
Papež vysvětlil králi Svatoplukovi I. platnost klatby, a to, že
ta se na něho nevztahovala. Ačkoliv Theophylaktos nestranil
Svatoplukovi, potvrzuje, že anathema bylo uvaleno na
Wichinga, biskupa nitranského („Život sv. Klimenta“, kap. VIII, 24).20
D. Poslední část
zprávy „Granum“ informuje, že Metoděj odešel z Říma
(abiit). Naopak „Legenda Moravica“, kap. 12, informuje, že Metoděj přišel do
Říma (adiit). Vyprávění o něm pokračovalo v další
kapitole, kap. 13. Zkrácené vyprávění lze najít i v legendě
„Quemadmodum“, kap. 4-5. Termín frontosus v „Legendě
Moravica“, kap. 11, ukazuje na spojující
článek mezi legendou a „Granem“. Metoděj
navštívil Řím v roce 880 aby získal patronaci pro Moravu a potvrzení
arcibiskupství. Avšak žádný pramen neuvádí, že Metoděj měl
v úmyslu přivést ostatky svého bratra Cyrila na Moravu.21
|
Obr. 2. Metoděj zemřel 6. dubna
885, tj. roku 6393 mladší byzantské éry.
K roku 885 římského kalendáře dospějeme přepočtem data 900 („Granum“)
dle alexandrijské éry maior
(+5493) a mladší byzantské éry II (–5508).
|
Rozbor data
(196)
900. Zde byly shrnuty čtyři události:
a) úmrtí
Cyrila v Římě,
b) úmrtí
Svatopluka staršího, tj. zajetí, soud a uvěznění Rostislava
a nastoupení Svatopluka mladšího (Svatopluka I.) na trůn,
c) zlé chování
Svatopluka I. vůči Metodějovi a Svatoplukova exkomunikace,
d) odchod
Metoděje z Říma a jeho úmysl uspokojit Svatopluka prostřednictvím
ostatků Cyrila.
Cyril zemřel v roce 6384 syrské éry, tj. 6360
alexandrijské éry minor a roku 6377 byzantské éry I či spíše II. Pád Rostislava se
udál začátkem Velikonoc (26. března), tj. v římském roce 870. Bylo to v roce 6386 syrské
éry, 6361 alexandrijské menší éry a v roce 6377 byzantské éry I
a II.22
Protože žádný přepočet nevede k roku odpovídajícímu
úmrtí Cyrila (869), je nutno uvážit jiné řešení. Může
vyvstat otázka, zda pozdní autor nezměnil uvedené datum úmrtí
za datum úmrtí Metoděje, který zemřel roku 6393 (6394), jelikož
6393–5493=900? Znamenalo by to, že kompilátor použil (197)
alexandrijské větší éry a že původní datum bylo rokem
byzantské éry II: 885+5508=6393 6393–5493=900. Celý postup, který
dodržoval schéma, potvrdil dvě éry. Rovnice vymezila údobí
mezi 21. březnem 885 a 31. srpnem 885, tj. rok 6393 byzantské éry II. Metoděj zemřel dne 6. dubna téhož roku.23
|
Obr. 3. Metodějův „návrat od
císaře“ po 1. září 884,
tj. roku 6393 mladší byzantské éry.
K roku 884 římského kalendáře dospějeme přepočtem data 900 („Granum“)
dle alexandrijské éry maior
(+5493) a mladší byzantské éry II (–5509).
|
K datu 900 je rovněž připojen oddíl (C)
a (D).
Berouce v úvahu obsah zpráv, pak zmíněné historické události
se staly v letech 884-885; 900+5492/5493=6392/6393 6392/6393–5508/5509=884/885,
883/884. Výsledek odhalil, že dotyčné údobí byzantského roku
6392 (éra II) začínalo 1. září 884 a končilo 31. srpna 6393,
tj. roku 885.24
Klatba citovaná v díle „Granum“, byla
uvalena na Wichinga pravděpodobně v roce 884. Ten byl klatby zproštěn
papežem Štěpánem V., který to oznámil králi Svatoplukovi v roce 885 („Quia te zelo fidei“).
Cesta Metoděje z Říma roku 880 byla patrně kompilátorem zaměněna za cestu do
Konstantinopole – Nového Říma v roce 882. Nevíme ovšem ani, zda ji snad kompilátor nespojil se zmíněným
listem papeže Štěpána V.25
Jádro katalogu předních
biskupů Moravy k roku 900.
L. E. Havlík (1998, s. 178-183, 196-197).
Poznámky:
|
* –
|
900 blahoslavený Cyril odešel Římě
v basilice blahoslaveného Klimenta ke Kristu a byl pohřben
vedle těla blahoslaveného Klimenta. (A)
Téhož roku Bohu oddaný král Svatopluk starší odešel ze života.
Na jeho místo v kralování nastoupil Svatopluk mladší, kníže
klamu a dychtivý liché slávy. (B)
Ten vzdorně pohrdal zákonem Páně a jak samotnému
blahoslavenému Metoději, tak i kněžím Božím způsobil četná
příkoří. A proto (Metoděj) stihl tohoto krále, jeho dvořany
i všechny členy jeho družiny klatbou. (C)
Téhož roku se odebral blahoslavený Metoděj do Říma, chtěje s sebou
přivésti zpět blahoslaveného Cyrila, aby uklidnil vzpurnost
zpupného vládce Svatopluka. (D) |
1 –
|
Nepochybně jde o
pouhou záměnu data Metodějova úmrtí za Cyrilovo, jak rozborem
samotného data dále ukážeme. Obsah zprávy ovšem
odpovídá popisu pohřbu Konstantina-Cyrila. |
2 –
|
Nelze směšovat
dohromady „konec“ Rostislavovy vlády
na Moravě, jeho zatčení, oslepení a uvěznění v klášteře
(870), s „koncem“ jeho života. |
3 –
|
Rostislavova podpora
činnosti byzantské misie Konstantina a Metoděje, završená získáním
arcibiskupství, byla zejména také důvodem, proč v legendách
(ani kronikách) českého původu, sepsaných až po založení pražského
latinského biskupství (973), moravský král Rostislav nikdy
nebyl jmenován (viz níže pozn. 14). |
4 –
|
Takovou
charakteristiku Svatopluka v Kristiánovi
(kap. 1) nikde nenajdeme. Křest Bořivoje Metodějem Kristián
(kap. 2) sice barvitě popsal, ale Svatopluk na něm žádnou zásluhu
neměl. Tu můžeme připsat jedině samotnému Kristiánovi –
kompletně si jej totiž vymyslel (srv. tab. 3: „Bořivojův křest podle
Kristánovy smyšlené historky“). |
5 –
|
L. E.
Havlík se tu snaží dělat Svatoplukovi advokáta, ale ve svém úsudku
se mýlí. Vzdělaný mnich Kristián, jeden
z Rostislavových potomků, ještě velmi přesně věděl, o kom píše. Jeho charakteristika
onoho nejmenovaného krále, který „vládl
zemi jako císař“, tzn. s prozíravostí a rozvahou hodnou císaře,
„kterýž byl všecko křesťanství či náboženství dobrotivě v zemi uvedl“
(pozvání byzantské misie) „a spravoval“ (založení Metodějova arcibiskupství), se pochopitelně
týká Rostislava, Kristiánova dávného předka
(viz „Rodokmen »Přemyslovců«“ čili pražské větve Mojmírovců).
Teprve poté, co Rostislav ustanovil Metoděje nejvyšším biskupem, Kristián
popsal, jak Svatopluk zradil svého strýce (Rostislava) a vydal ho Frankům, aby se sám zmocnil
knížecího křesla.
Podobně již dříve byzantský císař Michael III. ve svém listu Rostislavovi
„Bůh viděl tvou víru a snahu“ přirovnal moravského krále
Rostislava dokonce „k velikému císaři Konstantinovi“, jenž byl současníky nazván
třináctým apoštolem. |
6 –
|
Metoděj však nebyl
zatčen cestou k Rostislavovi na Moravu, ale až delší dobu poté,
co předal Rostislavovi do rukou list papeže Hadriána II. („Gloria
in excelsis Deo“). L. E. Havlík v textu výše uvádí,
že Rostislav byl zatčen po Velikonocích nebo po Letnicích
roku 870. Podle Bertiniánských letopisů k roku 870 byl v průběhu
května již zatčený (L. E. Havlík 1992,
s. 150). Teprve poté byl zadržen i Metoděj. Podle „Života
sv. Metoděje“, kap. IX, byl pak držen ve Švábsku „půl
třetího roku“. Propuštěn byl nejpozději někdy
na přelomu dubna a května 873. Metodějovo zadržení tedy můžeme
klást někam do podzimních měsíců roku 870. Byl-li tehdy zadržen
u Kocela, pak to nebylo na cestě k Rostislavovi, ale na cestě od něho
ke Kocelovi. |
7 –
|
Jistěže i Svatopluk
„měl velkou moc jako císař“ a vládl dokonce ještě rozsáhlejšímu
území než Rostislav (viz mapka: „Územní
vývoj Velké Moravy za Rostislava a Svatopluka“). Ovšem
podle Kristiána (kap. 1) Metoděje ustanovil
arcibiskupem král Rostislav. On
také „vládl zemi jako císař“ (viz výše pozn. 5). O tom nemůže
být sporu. Teprve poté jej Svatopluk, „synovec knížete čili krále
nábožného“, zradil a vydal Frankům – to napsal Kristián jasně a srozumitelně. Protože
Svatopluk (v „Granu“ označený jako princeps
doli) předtím na Moravě nevládl, nemohl také nikoho ustanovit ani
biskupem, ani arcibiskupem. Kromě toho králem
byl Svatopluk nazván až mnohem později. Poprvé se tak stalo v listu papeže Štěpána V. „Quia
te zelo fidei“ v roce 885. Srovnej též pozdější „Dukljanskou
kroniku“ (Království Slovanů – Kniha chorvatská, kap. IX.).
Čili u Kristiána (kap. 1) ten kdo „vládl zemi
jako císař“ (imperabat universe terre seu magnificus imperator)
byl nepochybně král Rostislav. |
8 –
|
Protože legenda „Diffundente
sole“ je výtahem z Kristiána, odpovídá její „Svatopluk“
(v kap. 3) Kristiánovu nejmenovanému králi
(Rostislavovi). „Svatoplukův (Rostislavův) synovec“ Svatopluk II. odpovídá
tedy synovci onoho Kristiánem nejmenovaného krále
(Rostislava), čili Svatoplukovi I., jenž nastoupil vládu po
Rostislavovi. To je zcela logické. Viz níže tabulka v pozn. 14. |
9 –
|
Údaj „téhož
roku“ v „Granu“ ovšem nemá s rokem
869/870, kdy Rostislav ustanovil Metoděje arcibiskupem (Kristián,
kap. 1), nic společného. Týká se roku 900 („Granum“),
do něhož byly (chybně) datovány dvě zprávy, které ve skutečnosti dělí
od sebe navzájem několik let, úmrtí Rostislava (B)
a úmrtí Metoděje (A) (srv.
pozn. 1 výše). Každá zpráva zřejmě
pochází z jiného pramene, jedna je ze staroslověnského „Chronografu A“
a druhá z „Chronografu B“. U obou
byl uveden stejný rok: 6393,
jenže pokaždé jiné éry. V „Chronografu A“ se
jednalo o syrskou éru (úmrtí Rostislava), v „Chronografu B“
o byzantskou mladší éru (II) (úmrtí
Metoděje). Názornější představu si lze udělat na základě
tabulky 2 na stránce „Granum“
– celkové shrnutí. |
10 –
|
Svatopluk nemohl v roce 873
ustanovit Metoděje za arcibiskupa, když ten arcibiskupem již byl
od roku 869/870. L. E. Havlík se mýlí i ve svém
předchozím konstatování, když Svatopluka I. legendy „Diffundente
sole“ (kap. 6) ztotožnil se Svatoplukem – „zbožným
a oddaným králem majícím největší
moc jako císař“ – téže legendy (kap. 3), což je charakteristika krále
Rostislava, převzatá z Kristiána
(kap. 1) – viz výše pozn. 7. |
11 –
|
Přibík Pulkava jen opsal
to, co našel u Kosmy. To jistě neznamená, že to tak bylo „správně“. |
12 –
|
Jestliže „Granum“
nazvalo Rostislava Deo devotus rex Swatopluk senior, pak
zcela jistě „mladý Svatopluk“ (iuvenis Swatopluk, princeps
doli) bude Rostislavův úskočný synovec Svatopluk,
který vlastního strýce lstivě vydal Frankům, aby sám mohl
usednout na moravský stolec (viz Legenda níže),
a nikoliv Svatopluk II., který na moravský stolec
nikdy neusedl. Srovnej „Věk a období
vlády knížat v grafickém znázornění“ (do
roku 960). Viz níže tabulka v pozn. 14. |
13 –
|
A to předpokládal správně. |
14 –
|
Přibík Pulkava ve 14.
století už jen „vařil z vody“. Nejmenovaného Svatoplukova
syna popletl se samotným Svatoplukem (871-894), neboť
pouze toho
mohl arcibiskup Metoděj (†885) za svého života exkomunikovat a jeho
zemi dát do klatby. V každém
případě se to nemohlo týkat žádného ze Svatoplukových synů,
kteří nastoupili vládu až o 9 let později, po
Svatoplukově smrti (†894), a to již Metoděj také devět let nežil.
L. E. Havlík si dobře povšiml, že
Kristián, kap. 1, „Legenda
Moravica“ i „Granum“
se shodují v tom, že klatba byla uvalena na Svatopluka,
resp. na jeho zemi. Ve skutečnosti se sice jednalo o Wichinga, ale
zodpovědnost stejně padala na bedra Svatoplukova. Srovnej
Theofylaktův „Život
Klimenta, biskupa Bulharů“.
O tom, jak si jednotliví autoři pojmenovali Rostislava a Svatopluka viz následující
tabulka: |
|
jméno |
Kristián |
Diffundente
sole |
Pulkava |
Granum |
král
Rostislav |
kníže,
čili král nábožný |
Svatopluk,
zbožný a oddaný král Moravy |
moravský
král Svatopluk |
Deo
devotus rex Swatopluk senior |
Svatopluk |
Svatopluk,
jeho synovec |
Svatopluk
První,
ale i Svatoplukův synovec Svatopluk II. |
Svatoplukův
syn
(ve skutečnosti synovec) |
iuvenis
Swatopluk, princeps doli |
|
15 –
|
Legenda „Diffundente
sole“ není ovšem pramenem 9. ani 10. století. Je stručným výtahem z Kristiána
(993) a vznikla nejdříve ve 20. letech 13. století,
tzn. asi o 230 let později. |
16 –
|
Metoděje ustanovil arcibiskupem
král Rostislav, nikoliv
Svatopluk (Kristián, kap. 1)
– viz výše pozn. 7. Zůstává pak jen jediná „kladná“ vlastnost
Svatoplukova v Kristiánově legendě, že se „postaral“ o křest
Bořivoje. O ten se však „postaral“ samotný Kristián,
neboť si tuto historku kompletně vymyslel (Kristián,
kap. 2). Srovnej tabulka 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova křtu
podle Kristiánovy smyšlené historky“. Teprve z Kristiánovy legendy se tento
smyšlený příběh dostal do pozdějších legend a kronik. Také „Granum“
o tuto „informaci“ rozšířilo původní
zprávu „Chronografu A“ k roku 894 (po přepočtu
871) o sňatku Bořivoje a Ludmily. Na Svatopluka
tak už žádná „kladná“ vlastnost nezůstala. |
17 –
|
České legendy vycházejí
z charakteristiky Svatopluka obsažené v Kristiánovi (kap. 1). Ten
pochopitelně stranil svému dávnému předkovi, králi
Rostislavovi, a ne Svatoplukovi, který se nejprve dopustil vlastizrady
a pak zradil i svého strýce,
krále Rostislava (viz Fuldské anály k roku 870). |
18 –
|
O tom, že to
Kosmas napsal správně, se lze přesvědčit (viz
Kosmas I, 14). Popletl
to Přibík Pulkava (kap. 13).
Podle Reginona k roku 890 se Svatopluk „nadmul zpupnou pýchou“,
ve Fuldských análech k roku 894 byl
nazván „pochva vší věrolomnosti“, „dychtící po lidské krvi“, „sousední země uvádějící
lstí a klamem ve zmatek“. V roce 993 jeho
charakteristiku doplnil Kristián: „Svatopluk
panství v lidu si osobiv, pýchou a zpupností jsa podněcován, se svými
stoupenci a družinou jako med plynoucím kázáním biskupa Metoděje
přímo pohrdl, přeposvátné výstrahy jeho
ne zúplna přijal, nýbrž údy své, totiž národ a lid dílem
Kristu, dílem ďáblu v službu dával“. Zjednodušeně
řečeno: myslel pouze na svůj prospěch. Odkaz krále Rostislava
zcela pošlapal. Podle Theofylaktova „Života
Klimenta“ to byl člověk barbarský a nevzdělaný, neschopný
pochopit nějaké Božské věci.
Nebylo proto vůbec nutné na krále Moravy Svatopluka přenášet rysy
Zuentibalda Lotrinského z Reginonovy „Chronicon“, když
ten navíc jasně rozlišoval mezi oběma panovníky. A „Annales
Gradicenses“ zase nemohly ovlivnit legendy starší než
jsou ony samy. |
19 –
|
To není zcela přesné. Přibík
Pulkava nikde jméno Svatopluka II. neuvádí. Zmiňuje se pouze o synovi
moravského krále Svatopluka. Srovnej výše pozn. 14. |
20 –
|
Srovnej privilegium
„Industriae tuae“ papeže Jana VIII. a list papeže
Štěpána V. „Quia te zelo
fidei“. Anathema bylo uvalené na
Wichinga, biskupa nitranského – viz „Život
Klimenta“ (kap. VIII). |
21 –
|
V obsahu zprávy jsou
dokonale spleteny různé události. Srovnej níže pozn. 25. |
22 –
|
K rokům 869 (úmrtí
Cyrila) a 870 (zatčení Rostislava) římského
kalendáře nelze přepočtem roku 900 („Granum“) dospět. |
23 –
|
Tento Havlíkův závěr
lze jen potvrdit. Datum Metodějova úmrtí (6. 4. 885) bylo zaměněno
s úmrtím jeho bratra Konstantina-Cyrila (14. 2. 869). Datum úmrtí odpovídá Metodějovi, popis
pohřbu jeho bratrovi. K tomu srovnej výše pozn. 1. |
24 –
|
Zpráva C
(viz výše pozn. 20) se vztahuje patrně k jarním
měsícům roku 900 (tj. 885), zatímco zpráva D
(viz níže pozn. 25) se vztahuje k závěru
roku 900 (po přepočtu 884). |
25 –
|
Mohlo by se jednat i
o cestu z Nového Říma – z Konstantinopole – od byzantského císaře
Basileia I. a patriarchy Fotia v roce 883.
Do Byzance měly být také původně přeneseny ostatky
Konstantina-Cyrila (viz „Život
sv. Konstantina-Cyrila“, kap. XVIII). „Návrat od císaře“
s údajnými Cyrilovými ostatky v roce 883 byl pak zřejmě zaměněn s „návratem
od císaře“ v pozdním podzimu roku 884,
kdy se Metoděj (asi společně se Svatoplukem) setkal s římským
císařem Karlem III. Tlustým (881-887) in monte Comiano
(srovnej „Život
sv. Metoděje“, kap. XVI, a Fuldské anály k roku 884).
Mohlo se ovšem jednat i o návrat z moravského Vyšehradu – hradiště sv. Klimenta –, kde
Metoděj dokončil překlad Starého zákona. Jedině taková kontaminace či záměna
„římského“ císaře s „Římem“ (Romam) nebo „římské“ baziliky sv. Klimenta s kostelem sv.
Klimenta na stejnojmenném hradišti u Osvětiman vede po přepočtu ke správnému datu 884. |
|
Petr Šimík (2007).
Legenda:
dolus, i, m.
tajný úmysl, lest, podvod, úskok, úklad, nástraha: per dolum
lstivě
Komentář:
900. (A)
Zpráva o úmrtí Cyrila v roce 900 („Granum“) je skutečně
zaměněna s úmrtím Metoděje (viz výše pozn. 23),
neboť přepočtem pomocí jednotlivých ér lze dospět jen k roku 885,
nikoliv k roku 869.
Kompilátor tu zřejmě vědomě změnil obsah zprávy, neboť o Metodějovi nás pak informuje ještě později
k roku 907 („Granum“).
|
Obr. 4. Rok 6393 odpovídá
podle alexandrijské éry maior
(–5493/5492) původnímu (chybnému) roku 900
(„Granum“) (alexandrijská éra minor, tzn. odpočet 5492/5491, vede
k nepřijatelnému výsledku)
i správnému roku 885 úmrtí Metoděje přepočtem
podle byzantské mladší éry II (–5509/5508).
|
Přepočet provedeme podle alexandrijské éry větší
(maior) a byzantské mladší éry II:
900+5493/5492=6393/6392 6393/6392–5509/5508=885, (21. 3. až 31. 8.).
Viz výše obr. 4.
Vychází rok 885 pro období od 21. března do
31. srpna, což vyhovuje známému datu Metodějova úmrtí 6. dubna,
které můžeme najít ve staroslověnském „Životě
sv. Metoděje“, kap. XVII.
Rozdíl mezi rokem 900 („Granum“) a správným
rokem 885 římského kalendáře činí 15.
Zpráva tedy pochází z moravského „Chronografu B“.
900.
(B) „Deo devotus rex
Swatopluk senior“ je nepochybně král
Rostislav
(tak jako již ve zprávě k roku 886
a 887), jenž na Moravu pozval byzantské věrozvěsty Konstantina a Metoděje,
apoštoly Moravanů a Slovanů (viz také výše pozn. 12). Zprávu o jeho úmrtí
obsahuje ze známých pramenů pouze
„Granum“. Z tohoto hlediska je více než pozoruhodné,
že ji najdeme i v jednom z Kosmových anagramů
se stejným vročením (P 149): „Rastic ě tu u sina, mrě
monasteri lěta devět set Similiana“ (což bylo 16. června), v interpretaci F. Boráka:
„Rostislav zemřel 16. června 900 v klášteře v Bánově“
(F. Borák 2001, s. 20, s. 43 pozn. 28). Pokud Rostislav zemřel „u syna“
(tj. Bořivoje, srv. „Rodokmen Mojmírovců“), pak zemřel
na některém z hradů ve středočeské doméně pražské větve Mojmírovců (viz mapka:
„Rozmístění hradů ve středočeském
vévodství“).
|
Obr. 5. Rok 6392/6393 odpovídá
podle alexandrijské éry maior
(–5493/5492) původnímu (chybnému) roku 900
(„Granum“) (alexandrijská éra minor, tzn. odpočet 5492/5491, vede
k nepřijatelnému výsledku)
i správnému roku 877 úmrtí Rostislava přepočtem
podle syrské éry (–5516/5515).
|
Přepočet provedeme podle alexandrijské větší
éry (maior) a syrské éry:
900+5493/5492=6393/6392 6393/6392–5516/5515=877, (1. 1. až 17. 3.).
900+5493/5492=6393/6392 6393/6392–5516/5515=877, (21. 3. až 31. 12.).
Viz výše obr. 5.
Výsledek je rok 877, tzn. že mezi zatčením a oslepením Rostislava v roce 870
a jeho smrtí by uplynulo sedm
let. V případě, že bychom použili přepočet
podle alexandrijské éry maior a byzantské mladší éry II
(jako v předchozím případě A), vycházel by interval
15 až 16 let. I když tuto druhou variantu (tj. 16. června
885) nemůžeme zcela vyloučit, jeví se pravděpodobnější ta první, že po svém
oslepení Rostislav žil ještě sedm let. Také svým obsahem zpráva
patří ještě do „Chronografu A“, který se zabýval dobou a působením
cyrilometodějské misie na Moravě, a ta je neodmyslitelně spojena
právě s osobou krále Rostislava.
Rozdíl mezi rokem 900 („Granum“) a
rokem 877 římského kalendáře činí 23.
900.
(C, D)
Obě události, uvalení klatby na Wichinga (viz výše pozn. 20) a Metodějův „návrat
od císaře“ (viz výše pozn. 25), nejspíš spadají do závěru roku 884 římského
kalendáře. |
Obr. 6. Rok 6393
odpovídá podle alexandrijské éry maior
(–5493/5492) původnímu (chybnému) roku 900
(„Granum“) (alexandrijská éra minor, tzn. odpočet
5492/5491, by vedla k výsledku jen při použití
byzantské starší éry I) i správnému roku 884 přepočtem podle
byzantské mladší éry II (–5509/5508).
|
Přepočet provedeme podle alexandrijské éry větší
(maior) a byzantské mladší éry II:
900+5493/5492=6393/6392 6393/6392–5509/5508=884, (1. 9. až 31. 12.).
Viz výše obr. 6.
Vychází rok 884 pro období od 1. září do
31. prosince, což vyhovuje obsahu obou zpráv. Podle „Života sv.
Metoděje“, kap. XV, byl Metoděj až do 26. října 884
zaměstnán dokončením překladu knih Starého zákona
„z řeckého jazyka na slovanský“. V následující
kapitole je pak popsáno Metodějovo setkání s římským císařem,
označeného zde chybně „uherský král“. Jednalo se o císaře
Karla III. Tlustého (881-887) – srovnej „Rodokmen
Karlovců“. K setkání muselo dojít koncem roku 884,
tj. mezi 1. listopadem a 31. prosincem roku 6393 byzantské mladší
éry (II).
Rozdíl mezi rokem 900 („Granum“) a správným
rokem 884 římského kalendáře činí 16.
Zpráva tedy pochází z moravského „Chronografu B“.
|
Obr. 7. Rok 6392 odpovídá
podle alexandrijské éry maior
(–5493/5492) původnímu (chybnému) roku 900
(„Granum“) (alexandrijská éra minor, tzn. odpočet
5492/5491, by vedla k výsledku jen při použití
byzantské starší éry I) i správnému roku 884 přepočtem podle
byzantské mladší éry II (–5509/5508).
|
V
případě uvalení klatby na Wichinga v roce 900 (zpráva C)
existují ještě dva možné přepočty chybného data:
a) Pro první měsíce roku 900 platí přepočet dle obr. 7
výše. Rozdíl mezi rokem 900 („Granum“) a správným
rokem 884 římského kalendáře činí 16.
b) V krajním případě, pokud k uvalení klatby
na Wichinga, došlo až v jarních měsících roku 900 (tzn.
bezprostředně před Metodějovým úmrtím), pak pro zprávu 900 C
platí přepočet dle obr. 4
výše a rozdíl mezi rokem 900 („Granum“) a správným
rokem 885 římského kalendáře činí 15.
Všechny čtyři zprávy
(Granum
k roku 900), datované rokem 6392 nebo 6393, patří dvěma různým érám
a tedy dvěma různým „Chronografům“.
Podobně tomu je v roce 6400 (Granum
k roku 907).
Petr Šimík (2007).
|
„Granum“ –
úvodní část
„Granum“
o misii byzantských věrozvěstů:
886 – Svatopluk starší, král Moravy, pokřtěn Cyrilem
(po přepočtu 863)
887 – tentýž král ustanovil Cyrila
arcibiskupem ve Velehradu (po přepočtu 864)
891 – přenesení ostatků sv. Klimenta z
Moravy do Říma (po přepočtu 868) – klíč
892 – Cyril se zřekl arcibiskupské
hodnosti ve prospěch Metoděje (po přepočtu 869)
894 – Bořivojův křest Metodějem (?), ale spíše
sňatek s Ludmilou (!) (po přepočtu 871)
900 – úmrtí Svatopluka staršího, čili
krále Rostislava (po přepočtu 877)
907 – Metoděj odchází ze svého sídla
ke sv. Klimentovi (po přepočtu 884)
„Granum“
o (arci)biskupech moravských:
900 – úmrtí Cyrila, ve skutečnosti
arcibiskupa Metoděje (po
přepočtu 885)
901 – papež nazval Svatopluka králem
(patronace Říma) (po přepočtu 885)
907 – zpustošení Moravy Arnulfem (po
přepočtu 892)
912 – Po smrti Metoděje zůstal
arcibiskupský úřad pět let neobsazen (po přepočtu 896)
915 – Císař Arnulf obnovil Svatoplukovo
království (po přepočtu 899)
916 – (arci)biskup Jan (po přepočtu 900)
942 – (arci)biskup Silvestr (po přepočtu
926)
961 – biskupství po 10 let neobsazeno
(po přepočtu 945)
„Granum“ – dodatky z
českých pramenů:
971 – moravské biskupství spojeno s pražským
(984?)
928 – kníže Václav zavražděn svým
bezbožným bratrem Boleslavem (935)
920 – Svatopluk postoupil Moravské království
knížeti Čech (904?)
„Granum“ – celkové
shrnutí
Srovnání:
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Bořivoj – Svatoplukův
místodržící v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných
pramenech a problematika jeho hrobu“.
Bořivojův křest v legendách: Kristián,
Fuit, Proložní
ludmilská, Diffundente
sole.
Bořivojův křest v kronikách:
Kosmas, Dalimil,
Pulkava,
Marignola, Neplach,
„Granum“,
Palacký.
Metoděj arcibiskupem: „Život
Metoděje“, „Chvalořeč o
sv. Cyrilu a Metoději“, „Kristián“,
„Diffundente sole“.
Legendy: „O pustynnike Ivaně“.
Legendy: „Beatus Cyrillus“.
Dokumenty: „Egregiae virtutis“
aneb Konstantin a Metoděj prohlášeni spolupatrony
Evropy (1980).
Dokumenty: „Slavorum Apostoli“.
Encyklika papeže Jana Pavla II. (1985) k 1100. výročí úmrtí
sv. Metoděje.
Dokumenty: „Moravský král a
světec“. K pravoslavnému
svatořečení sv. Rostislava 30. října 1994 v Brně.
Tabulka 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datovaní Bořivojova křtu
podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády knížat
v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 13: „Průběžný věk členů
prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Tabulka 15: „Životní data krále
Rostislava“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy inspirace“
aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 17: „Arcibiskupové a
biskupové moravští“.
Tabulka 19: „Rostislav a Svatopluk,
králové velkomoravští, v písemných pramenech“.
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové
interpretaci.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Osobnosti: „Život svatého knížete
velkomoravského Rostislava“. Ke kanonizaci sv.
Rostislava pravoslavnou církví.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské
kapli!?
Otázky: „Proč se založení
hradu Praha upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem
Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj,
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem
opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián, když
Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se pánem
pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze legendy Crescente
vynechala Bořivoje?“
Otázky: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1
ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo mladší než sama
rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky malty
nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce,
nebo historická věda?“
(1. moravská historie,
2. Kristián,
3. Kosmas).
• F. Palacký (1848),
• R. Turek (1963),
• A. Friedl (1966),
• V. Karbusický (1995),
• D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• Lubomír E. Havlík: Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992, s. 272.
• Lubomír E. Havlík: O datování ve staroslověnských písemných
památkách. Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 1996-1998.
MNK, Brno 1998, s. 163-223.
• František Borák: Neznámá historie Moravy v IX. až XI. století.
In: Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 1999-2001. MNK, Brno
2001, s. 9-121. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|