GRANUM
L. E. Havlík: O
datování ve staroslověnských písemných památkách
JÁDRO KATALOGU PŘEDNÍCH
BISKUPŮ MORAVY
Granum
cathalogi praesulum Moraviae
k roku 971 |
Anno
Domini 971 tempore sancti
Adalberti Pragensis episcopi secundi anno episcopatus sui tercio,1
Moraviensis episkopatus Pragensi episcopo Benedicti pape VII
Othonisque imperatoris secundi confirmacione et pii Boleslai ducis
Boemie consensu accedente usque ad tempora Severi episcopi Pragensis
sexti et Vratislai ducis Boemie fuit unitus.* |
Rozbor zprávy
(188)
Autor zprávy asi žil v době blízké období vlády vévody
Vratislava II. Českého (1061-1092). Moravské biskupství bylo odděleno
od pražského v roce 1063.2 Znovu bylo připojeno
k pražskému v roce 1086 a opět odděleno s konečnou platností v roce 1091
(„Granum“ k rokům 1073-1091).3
Autor zprávy kladl církevní připojení Moravy k Čechám
do doby Vojtěcha, do třetího roku jeho biskupského úřadu. Tím
rokem byl rok 986. Připojení se mělo uskutečnit během
pontifikátu papeže Benedikta VII. (974-983), za vlády císaře
Oty II. (973-983) a vévody Boleslava II. Českého (976-999). Všechna
tato jména osvětlují, že autor znal padělanou
listinu pražského biskupa Gebharta,
který se pokusil mj. zdůvodnit připojení moravského biskupství
k biskupství pražskému v roce 1086 (Kosmas Pražský II, 37). Listina měla podat důkaz
o tom, že údajná jurisdikce biskupa pražského v době založení pražského biskupství
sahala až po Krakov a k Tatrám.4
Je pravda, že Gebhartův popis
odpovídal rozsahu České říše v době Boleslava II. Poslední
část popisu však byla dodatkem z pozdějšího období.
Jak „Granum“ uvedlo, Morava byla připojena
k diecesi pražské. Neexistuje však zpráva o nějakém českém výboji
na Moravu v 10. století, i když možnost takového počinu nelze
v údobí po roce 955 vyloučit. Nemůžeme ani popřít, že snad
severní část Moravy přešla pod kontrolu Čech.5
Jediná zpráva z oné doby připadla k roku 976.
Zmínila se o nejmenovaném
moravském biskupovi u církevního soudu v Mohuči. Byl-li totožný
s biskupem Vracenem (189)
(Kosmas Pražský II, 21), náležel-li ještě do 10. století, nevíme.
Morava byla pak mezi lety 1000-1025 připojena k Polsku.6
Čechové
ji obsadili mezi lety 1018-1025/1028 až po řeku Váh (Wag)
a nově zvolený biskup pražský Severus
byl „prvním“ pražským biskupem, který spravoval dvě
biskupství, biskupství pražské a biskupství moravské (Kosmas
Pražský II, 21). Biskup Severus byl zvolen roku 1030 a vysvěcen
roku 1031. Jurisdikce nad Moravou mu mohla být svěřena až teprve
po okupaci Moravy, provedené Oldřichem a Břetislavem krátce předtím
(Kosmas Pražský I, 40-41) a po volbě Severa biskupem.7
Rozbor data
(202)
971. Kompilátor sděluje, že připojení Moravy k Praze se
stalo ve třetím roce Vojtěchova úřadu. Připojení
[moravského biskupství] je však
doloženo teprve v době Severa, biskupa pražského,8
a Břetislava I., vévody moravského kolem let 1030-1031, osamostatněno za
Vratislava II. roku 1063, roku 1074 získalo z Říma potvrzení svých
apoštolských privilegií.
Moravské biskupství nebylo před dobou Vojtěchovou
nikdy připojeno k Řeznu. Nejmenovaný moravský biskup se zúčastnil
v roce 976 soudního řízení, jemuž předsedal arcibiskup mohučský
(„Iudicium archiepiscopi Moguntinensis“ k roku 976).
Vojtěch se stal biskupem pražským v roce 983.9 Rok
986 byl třetím
rokem jeho úřadu.10
Není žádný důkaz o tom, že Morava patřila
do jurisdikce Vojtěchovy, kromě jedné zmínky v pozdější
legendě „O prestavlenii sv. Kirila učitele“. Legenda se zmínila
o tom, že Vojtěch přišel na Moravu, do Čech a do Polska, že
tam zaváděl latinskou víru a písmo a že tam dal stínat
nebo vypudit biskupy pravé víry, tj. slovanské liturgie.11
Též zřízení pražského biskupství bylo podmíněno
tím, že nebude podle ritu bulharského neb ruského (Kosmas I, 22), tj. slovanské liturgie
přispívající (203)
tehdy k rozvoji kulturního života v Bulharsku a na Rusi. Morava
byla připojena k Polsku kolem roku 1000 a biskupský úřad
tehdy – nebo snad ve druhé polovině 10. století? – vykonával
na Moravě Wracen (Kosmas II, 21). Teprve poté, kdy Čechové
obsadili Moravu a poté, kdy se Severus stal biskupem pražským
(1030/1031), mohl spravovat dvě biskupství, a to až do roku 1063
(Kosmas II, 21).12
Zmínka o Polsku (týkající se druhé poloviny
10. století), ve výše citované legendě, zasluhuje, aby byla věnována
pozornost „Katalogu biskupů Krakovských“ („Catalogus
episcoporum Cracoviensium I“). První biskupové, uvedení svými
jmény, Prohorios a Proculfus,
vykonávali svůj úřad právě v oné době. První 16 roků
(969-985), druhý 27 roků (986-1013). I když vznik krakovské
církve lze datovat už do doby arcibiskupa Metoděje („Život
Metoděje“, XI. kap., „Petice bavorského episkopátu“ k roku
900), zůstává časová přináležitost Prohoria a Proculfa předmětem
otázek, zda čtyři data patří do římského kalendáře, nebo
zda mohla vzniknout záměnou několika jiných dat za předpokladu,
že původní data byla převzata z jiného pramene.
Schéma použité pro dešifrování dat, která
obsahuje „Granum“, lze aplikovat i u dat „Katalogu
krakovského“. Tak jsme mohli dospět k datům 6461/6462,
6477/6478, 6478/6479, 6505-6506. Jestliže to byla data byzantské
éry II, pak Prohorios držel svůj úřad mezi lety 953 a 969,
Proculfus mezi lety 970 a 997. Jestliže šlo původně o data syrské
éry, pak Prohorios by byl biskupem mezi lety 946 a 962 a Proculfus
mezi lety 963 a 990.
Zmíněná data se jeví poněkud překvapujícími.
Prohorios by byl mohl nastoupit svůj úřad přesně rok po úmrtí
biskupa Silvestra na Moravě. A biskup Proculfus by ukončil svůj
úřad právě v době, kdy Boleslav II. Český ztratil Krakov ve
prospěch Polska.13
Jádro katalogu předních
biskupů Moravy k roku 971.
L. E. Havlík (1998, s. 188-189, 202-203).
Poznámky:
|
* –
|
971 za časů svatého
Vojtěcha, druhého biskupa pražského, v třetím roce trvání
jeho biskupského úřadu, bylo moravské biskupství spojeno s pražským
— když to stvrdili papež Benedikt VII. a císař Otto II.
a když připojil souhlas i bohabojný Boleslav, vévoda
český —, a to až po dobu Severa, šestého biskupa pražského,
a vévody českého Vratislava.
|
1 –
|
Pražské biskupství bylo založeno
v roce 973. Druhý pražský biskup Vojtěch byl vysvěcen 29. června 983
a třetí rok jeho úřadu tedy spadá do roku 985.
|
2 –
|
Od roku 1063 měla
Morava opět svého biskupa jménem Jana,
původně břevnovského mnicha. Viz tab. 17: „Arcibiskupové
a biskupové moravští“.
|
3 –
|
V roce 1091 byl
zvolen a 4. ledna 1092 investován moravský biskup Ondřej.
Vysvěcen byl 12. března 1094.
|
4 –
|
Třetí rok trvání
Vojtěchova biskupství byl rok 985 (viz výše pozn. 1). Kníže Boleslav II.
vládl v Čechách od roku 872. L. E. Havlík dále píše,
že „autor znal padělanou listinu pražského biskupa Gebharta“,
spíše však znal její opis z Kosmovy kroniky (II, 37). Byl to právě Kosmas (I, 25-26), kdo
volbu (19. února), investituru (3. června) a vysvěcení Vojtěcha
(11. června) datoval do roku 969. Proto se pak v „Granu“
mohl objevit rok 971 jako třetí
rok Vojtěchova biskupování.
V úvodu Kosmovy zprávy (II, 37) se také mluví
o Vojtěchově privileji („zajištěné“
jak od papeže Benedikta, tak i od císaře Oty I.), v níž údajně mělo
být uvedeno, že „biskupství Pražské, jež bylo od počátku
zřízeno po celém knížectví Českém a Moravském
jako jediné a nerozdílné“, potom bylo pouhou mocí panovníků
rozděleno...
Tato zpráva tedy mohla být zařazena
do latinského „Katalogu 1 či 2“ (viz schéma 1
na úvodní stránce „Granum“) nejdřív ve 12. století až
po sepsání Kosmovy kroniky.
Podivné na tom ovšem je, že Kosmas
(I, 23) o prvním pražském biskupovi Dětmarovi
uvedl, že: „nový biskup, ozdoben jsa mitrou,
vrátil se radostně do nové osady, celé
Čechy zaujímající, a když přijel do
hlavního sídla Prahy, byl u oltáře sv. Víta ode všech
nastolen“. O Moravě ani slovo!
|
5 –
|
Netýkalo se to však
Moravy celé. Ta se dostala pod
panství tzv. „Přemyslovců“ (správně však Rostislavovců)
až někdy kolem roku 1019, jak o tom informuje Kosmas (III, 34). Dobře je
to vyjádřeno atributem pláště
na malbě ve znojemské rotundě, v němž je jako první z pražských knížat vyobrazen
Břetislav I.
|
6 –
|
Moravský biskup Vracen by tedy
mohl mít spojitost (?) právě s onou polskou „okupací“, tj. „před
časy Šebířovými“ (Kosmas II, 21).
|
7 –
|
Kosmas (I, 41) spojil
zprávu o Šebířově vysvěcení s narozením Břetislavova syna
Spytihněva v roce 1031.
|
8 –
|
Pražský biskup Severus
neboli Šebíř byl zvolen (snad) v únoru 1030 a vysvěcen
29. června 1031.
|
9 –
|
První pražský
biskup Dětmar zemřel 2. ledna 982.
Téhož roku (19. února) byl
na Levém Hradci, kde započalo české křesťanství (872),
zvolen biskupem Vojtěch a v následujícím
roce (3. června) ve Veroně investován císařem Otou II. Vysvěcen
byl 29. června 983 mohučským metropolitou Willigisem.
Kosmas však úmrtí biskupa Dětmara, volbu, investituru a vysvěcení
biskupa Vojtěcha klade do jednoho roku – 969.
Srovnej Kosmas (I, 24, 25
a 26).
|
10 –
|
Třetím rokem jeho úřadu
byl tedy rok 985 (viz výše pozn. 1
a 9),
a ne 986.
|
11 –
|
Tomu, že biskup Vojtěch
řekněme „nepodporoval“ slovanskou liturgii ani písmo by nasvědčoval
fakt, že o něm nebyla sepsána ani jedna jediná
staroslověnská legenda (F. Borák
1998, s. 150).
|
12 –
|
K moravskému biskupu
Vracenovi „před časy Šebířovými“ viz výše pozn. 6. V roce 1063 byl na Moravě
investován biskup Jan. Po smrti Šebířově († 9. prosince 1067) pak na pražský biskupský
stolec usedl Gebhart (Jaromír) (vysvěcen asi 6. července
1068).
|
13 –
|
Přepočet jednotlivých roků „Katalogu
krakovského“ viz obr. 1, 2, 3, 4 (připravují se). Svým obsahem
se spíš blíží moravskému „Chronografu B“,
v němž byla použita byzantská mladší éra (BM II). Viz tabulka 2
v závěrečném souhrnu.
|
|
Petr Šimík (2007).
Komentář:
Rok 971 se nedostal do latinského
„Moravského chronografu C2“ převodem čtyřciferného letopočtu
z „Moravského chronografu C1“ (viz schéma 1
na úvodní straně „Granum“),
ale byl převzat z jiného latinského pramene později
již jako hotový. Do „Katalogu“ nebo přímo do „Jádra
katalogu“ se dostal nejspíš na základě chybného
vročení volby druhého pražského biskupa Vojtěcha do roku 969 v Kosmově Kronice Čechů.
Podle Kosmy (I, 25) Vojtěchova volba „se
stala nedaleko Prahy na Levém Hradci dne 19. února téhož roku,
kdy zemřel biskup Dětmar“. A toho Kosmas (I, 24) nechává
zemřít „dne 2. ledna roku od narození Páně 969“, ač
se tak ve skutečnosti stalo 2. ledna 982 (VDZKČ I. 1999, s. 746). Třetí
rok Vojtěchova biskupování by pak, podle
Kosmy, opravdu připadal
na rok 971 (správně by to ovšem
byl rok 984). Není to ale možné,
protože pražské biskupství bylo založeno až roku 973. Toho
roku byl Dětmar zvolen a začátkem ledna 976 teprve vysvěcen (VDZKČ I. 1999, s. 746).
Také informace o spojení moravského biskupství s pražským se do této zprávy dostala
zřejmě z Kosmovy kroniky,
kde je uveden opis listiny, v němž se praví, že biskupství pražské
„bylo od počátku zřízeno po celém území Českém a Moravském jako jediné
a nerozdílné“
(Kosmas II, 37). K právě třetímu roku Vojtěchova úřadu,
tj. k roku 971, pak přivedla
autora „Katalogu 1 či 2“ předchozí zpráva „Moravského
chronografu C2“ k roku 961, v níž
se praví, že po Silvestrově smrti zůstalo moravské biskupství
po 10 let neobsazeno: 961+10=971.
Sebedůmyslnějším přepočtem roku 971 („Granum“)
podle jednotlivých ér proto odpovídající správný rok římského kalendáře
(984, resp. 985, tj. třetí rok Vojtěchova úřadu) nezískáme.
|
Podobné je to i s vročením Bořivojova křtu.
I tato (již Kristiánem) smyšlená
událost byla do „Katalogu“ přidána dodatečně a připojena ke zprávě o Bořivojově sňatku
s Ludmilou (894) jen
díky tomu, že ji Kosmas (I, 14)
přiřadil k témuž roku. Rok 894,
údajně první hodnověrné datum v jeho Kronice, však Kosmas
zvolil zřejmě záměrně chybně, neboť v tom roce byli Bořivoj
(†888) i Metoděj (†885) již několik let po smrti. Kosmas tím
dal jasně najevo, že Kristiánově historce o Bořivojově křtu neuvěřil. Proto
také přepočtem roku 894 („Granum“) ke „správnému“ roku pokřtění
Bořivoje Metodějem nikdy nemůžeme dospět (srovnej tab. 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova křtu
podle Kristiánovy smyšlené historky“), ke správnému datu jeho sňatku
s Ludmilou však ano (viz přepočet roku 894).
Petr Šimík (2007).
„Granum“ –
úvodní část
„Granum“
o misii byzantských věrozvěstů:
886 – Svatopluk starší, král Moravy, pokřtěn Cyrilem
(po přepočtu 863)
887 – tentýž král ustanovil Cyrila
arcibiskupem ve Velehradu (po přepočtu 864)
891 – přenesení ostatků sv. Klimenta z
Moravy do Říma (po přepočtu 868) – klíč
892 – Cyril se zřekl arcibiskupské
hodnosti ve prospěch Metoděje (po přepočtu 869)
894 – Bořivojův křest Metodějem (?), ale spíše
sňatek s Ludmilou (!) (po přepočtu 871)
900 – úmrtí Svatopluka staršího, čili
krále Rostislava (po přepočtu 877)
907 – Metoděj odchází ze svého sídla
ke sv. Klimentovi (po přepočtu 884)
„Granum“
o (arci)biskupech moravských:
900 – úmrtí Cyrila, ve skutečnosti
arcibiskupa Metoděje (po
přepočtu 885)
901 – papež nazval Svatopluka králem
(patronace Říma) (po přepočtu 885)
907 – zpustošení Moravy Arnulfem (po
přepočtu 892)
912 – Po smrti Metoděje zůstal
arcibiskupský úřad pět let neobsazen (po přepočtu 896)
915 – Císař Arnulf obnovil Svatoplukovo
království (po přepočtu 899)
916 – (arci)biskup Jan (po přepočtu 900)
942 – (arci)biskup Silvestr (po přepočtu
926)
961 – biskupství po 10 let neobsazeno
(po přepočtu 945)
„Granum“ – dodatky z
českých pramenů:
971 – moravské biskupství spojeno s pražským
(984?)
928 – kníže Václav zavražděn svým
bezbožným bratrem Boleslavem (935)
920 – Svatopluk postoupil Moravské království
knížeti Čech (904?)
„Granum“ – celkové
shrnutí
Srovnání:
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Bořivoj – Svatoplukův
místodržící v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných
pramenech a problematika jeho hrobu“.
Bořivojův křest v legendách: Kristián,
Fuit, Proložní
ludmilská, Diffundente
sole.
Bořivojův křest v kronikách:
Kosmas, Dalimil,
Pulkava,
Marignola, Neplach,
„Granum“,
Palacký.
Metoděj arcibiskupem: „Život
Metoděje“, „Chvalořeč o
sv. Cyrilu a Metoději“, „Kristián“,
„Diffundente sole“.
Legendy: „O pustynnike Ivaně“
aneb Nejstarší staroslověnská legenda sepsaná hlaholicí v Čechách.
Legendy: „Beatus Cyrillus“.
Dokumenty: „Egregiae virtutis“
aneb Konstantin a Metoděj prohlášeni spolupatrony
Evropy (1980).
Dokumenty: „Slavorum Apostoli“.
Encyklika papeže Jana Pavla II. (1985) k 1100. výročí úmrtí
sv. Metoděje.
Dokumenty: „Moravský král a
světec“. K pravoslavnému
svatořečení sv. Rostislava 30. října 1994 v Brně.
Tabulka 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datovaní Bořivojova křtu
podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády knížat
v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 13: „Průběžný věk členů
prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Tabulka 15: „Životní data krále
Rostislava“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy inspirace“
aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 17: „Arcibiskupové a
biskupové moravští“.
Tabulka 19: „Rostislav a Svatopluk,
králové velkomoravští, v písemných pramenech“.
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové
interpretaci.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Osobnosti: „Život svatého knížete
velkomoravského Rostislava“. Ke kanonizaci sv.
Rostislava pravoslavnou církví.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské
kapli!?
Otázky: „Proč se založení
hradu Praha upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem
Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj,
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem
opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián, když
Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se pánem
pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze legendy Crescente
vynechala Bořivoje?“
Otázky: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1
ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo mladší než sama
rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky malty
nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce, nebo historická věda?“
(1. moravská historie, 2. Kristián,
3. Kosmas).
• F. Palacký (1848),
• R. Turek (1963), • A. Friedl (1966),
• V. Karbusický (1995),
• D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• Lubomír E. Havlík: Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992, s. 272.
• František Borák: Bánov (Příspěvek k historii Dolnomoravského
úvalu v 10. až 13. století). Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 1996-1998.
MNK, Brno 1998, s. 69-161.
• Lubomír E. Havlík: O datování ve staroslověnských písemných
památkách. Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 1996-1998.
MNK, Brno 1998, s. 163-223.
• Marie Bláhová-Jan Frolík-Naďa Profantová: Velké dějiny zemí
Koruny české, sv. I. do roku 1197. Paseka, Praha a Litomyšl 1999. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|