GRANUM
L. E. Havlík: O
datování ve staroslověnských písemných památkách
JÁDRO KATALOGU PŘEDNÍCH
BISKUPŮ MORAVY
Granum
cathalogi praesulum Moraviae
k roku
920 |
Anno
Domini 920 regnum Moravie per resignacionem Swatopluk regis in
personam ducis Bohemie cessavit.* |
Rozbor zprávy
(189)
Zpráva byla zřejmě zařazena anachronicky. Autor
snad sledoval cíl, aby ukončil nejstarší část spisu „Granum“
a začal část následující. Zpráva měla zdůvodnit připojení
Moravy k Čechám vysvětlením, že šlo o tak zvané „translatio
regni“. Měla vysvětlit původ královské
hodnosti knížat českých a vyjádřit, že toto důstojenství
nebylo Čechům poskytnuto římským králem nebo císařem, protože
mělo původ na Moravě.1
Český kronikář Dalimil
byl prvním kdo psal o přenesení koruny a Moravského království
do Čech (XXIV. kap.). Dalimil popsal, jak moravský král za přítomnosti
císaře postoupil království (královládu) českému vévodovi.2
Toto vyprávění bylo převzato Přibíkem
Pulkavou v jeho „Kronice“ k roku 894-1085. Úryvek
byl nazván v několika rukopisech jeho díla: „De extermio et
fine regni Moravie et aius metropoli ac dicti regni reintegracione
eiusaque in Bohemian translacione“.3
Pulkava se stal pramenem pro kroniku autora zvaného
Nicolaus Boemus, který použil
neznámého díla „Gesta Moravorum“
a nadepsal úryvek: „De translacione regni Moravorum in
Bohemiam“. Historicky nepomíjitelnou skutečnost, že Morava
byla kdysi královstvím a o ně a svou korunu přišla,
zaznamenal ve svém Zemském zřízení (ústavě) Moravského
markrabství z let 1481-1490 moravský zemský hejtman Ctibor
Tovačovský z Cimburka a „přenesení království“
uvedl G. Gruger (Sacri pulveres 1669-1676) jako památný den
k 15. červenci.4
|
Obr. 1. Rok postoupení Moravského
království knížatům Čech, tj. rok 6411 starší byzantské éry I
nebo rok 6412 mladší byzantské éry II.
K roku 904 římského kalendáře dospějeme přepočtem
data 920 („Granum“)
dle alexandrijské éry maior
(+5493) a mladší byzantské éry II (–5509)
nebo alexandrijské éry minor (+5492) a starší byzantské
éry I (–5508).
|
Rozbor data
(201)
920. Zpráva sděluje, že král
Svatopluk postoupil Moravské království knížeti českému.5
Údaj o přenesení Moravského království
a koruny z Moravy do Čech (tzv. translatio regni) měl vysvětlit
původ české královlády a zdůvodnit pozdější obsazení
Moravy Čechy. Poprvé se o tom zmínil Dalimil (XXIV. kap.).6
Předpokládáme-li, že „Granum“ uvádělo
v této části roky podle byzantské éry
(920+5491/5492/5493=6411/6412/6413
6411/6412/6413–5507/5508/5509=904/905/906, 903/904/905, 902/903/904),
šlo by snad o rok 6412, tj.
roky 903-904 podle éry II nebo roky 904-905 podle éry I.7
Byla to doba, kdy celní tarif
z Raffelstetten upravoval vývoz z Čech a mírový obchod mezi
Moravou a Východní markou. Předpokládáme-li, že původní
datum 6412 bylo rokem syrské éry Theophilovy (6412–5515/5516),
dospějeme k rokům 896-897 (údobí mezi 18. březnem 896
a 17. březnem 897).8 Na
Vánoce roku 896 žádali vyslanci krále Mojmíra II., aby císař
Arnulf nepřijímal osoby, jež k němu přiběhly z Moravy („Annales
Fuldenses“ k roku 897). Zmíněné osoby lze považovat
za osoby, jež stranily Svatoplukovi II., bratru Mojmírovu. Podle
jiného výkladu je lze ztotožnit s českými knížaty (Spytihněvem
a Vitislavem), kteří se v roce 895 odtrhli od Moravy a podřídili
se králi Arnulfovi („Annales Fuldenses“).9
|
Obr. 2. Rok 6411 alexandrijské éry
minor (–5492/5491) a rok 6412 alexandrijské éry maior
(–5493/5492)
odpovídají původnímu (chybnému) roku 920
(„Granum“). Ke správnému roku 904 dojdeme přepočtem
roku 6411 podle byzantské starší éry I (–5508/5507), resp.
roku 6412 podle byzantské
mladší éry II (–5509/5508), neboť k údajnému postoupení Moravského království
knížatům Čech by muselo dojít
před 8. březnem (dnem Svatoplukova úmrtí).
|
Kdyby
rok 920 náležel římskému kalendáři,10
mohl by se brát zřetel i na pozdní tradici, spjatou
s knížetem Vratislavem I. Českým (kontaminovaným ovšem
Vratislavem II.), který na Moravě měl vládnout jakožto první
český vládce.11 Tradice
byla zaznamenána Šimonem z Kézy („Gesta Hungarorum“
II., 34) mezi roky 1282-1285. Je důležité poznamenat, že kompilátor
ukončil historii Staré Moravy právě rokem 920 a umístil
jej co nejdále po jím uvedeném roce 971,12
což je poslední datum uvedené v nejstarší části spisu
„Granum“.13
Jádro katalogu předních
biskupů Moravy k roku 920.
L. E. Havlík (1998, s. 189-190, 201).
Poznámky:
|
* –
|
920 království moravské
přešlo odstoupením krále Svatopluka na osobu vévody českého.
|
1 –
|
Z Moravy Čechové
později odvozovali nejen původ královské hodnosti knížat českých,
ale již předtím původ českého křesťanství (Kristián,
kap. 2) a vznik křesťanské
knížecí vlády v Čechách vůbec (tzv. „přemyslovská“
pověst).
|
2 –
|
Viz Přenesení království a koruny
z Moravy do Čech podle Dalimila a Dalimilova
kronika, kap. XXIV.
|
3 –
|
Viz
Přenesení moravského království do Čech
podle Pulkavy a Kronika Přibíka Pulkavy
z Radenína, kap. XLII.
|
4 –
|
Vratislav II. byl
korunován v Praze dne 15. června 1086.
|
5 –
|
To je nepřesné. Zpráva „Granum“
jasně mluví o knížeti
Čech (personam ducis
Boemie), nemusí nutně jít o českého knížete (viz „Rodokmen
Mojmírovců“). Po smrti Bořivoje (†888) a regentské vládě
Ludmily (pod patronací Svatoplukovou) se vlády
ve středočeském knížectví ujali Bořivojovi synové, Spytihněv
a Vratislav (viz mapky „Územní
vývoj Velké Moravy za Rostislava a Svatopluka“ a „Rozmístění
hradů ve středočeské »přemyslovské«
doméně“). Ve zprávě
Fuldských análů k roku 895 jsou jmenováni jako Spytihněv
a Vitislav (patrně kontaminace Vratislava s Vitislavem jmenovaným již
ve zprávě k roku
872 o boji pěti knížat Boemanů s Franky někde u Vltavy).
Tento Vitislav byl zřejmě křesťan a v té době stály kostely pouze na
středočeských hradech – viz výše jmenovaná
mapka. Vitislav
Fuldských análů k roku 895 byl tedy nejspíš Vratislav,
Spytihněvův mladší bratr. K tomu viz tabulka 5a:
„Věk
a období vlády knížat v grafickém znázornění“
a tabulka 13: „Průběžný
věk členů prvních tří generací »Přemyslovců« v některých
klíčových letech“.
|
6 –
|
Viz „Kronika
tak řečeného Dalimila“ (kap. 24).
|
7 –
|
Protože kompilátor
použil pro přepočet všech ostatních dat alexandrijskou větší
éru (maior), použil by ji i pro přepočet tohoto data, pokud
by pocházelo z „Chronografu B“. Tzn. odpočet 5493/5492 a ten
vede k roku 6412. Autor „Chronografu B“ používal
pro zápis dat byzantskou mladší éru II (–5509/5508), jednalo
by se pak o římský rok 904. Viz výše obr. 2. V té době
však byl Svatopluk již 10 let mrtev. Zpráva
tedy nepochází z moravského chronografu a v „Katalogu 1“
se mohla objevit dodatečně až z Dalimilovy kroniky (viz výše pozn. 6).
|
8 –
|
Rok 6412 nemůže
pocházet z „Chronografu A“, protože ten se zabýval
cyrilometodějskou misií a končil úmrtím Metoděje. Nemůže být tedy
ani rokem syrské éry (viz tabulka 2 na stránce
„Granum“
– celkové shrnutí).
|
9 –
|
Srovnej Fuldské
anály k roku 897.
|
10 –
|
Pokud by rok 920 náležel
římskému kalendáři, nemohl by ve zprávě figurovat král
Svatopluk.
|
11 –
|
Je vyloučeno, že by tehdy na Moravě mohl vládnout
Vratislav (894-921), když např. kouřimského knížete
si podrobil teprve Vratislavův syn, kníže Václav
(viz „Přídavek“ Kristiánovy
legendy), a (podle Widukinda) jiného „subregula“ (asi) v severozápadních
Čechách mladší Vratislavův syn, kníže Boleslav I.
(935-967/972) (D. Třeštík 1997, s. 429, 436).
|
12 –
|
Zprávu k
roku 971 „Moravský chronograf C1“ skutečně obsahovat
nemohl. Vznikla evidentně až podle Kosmovy kroniky a mohla se objevit
teprve v latinském „Katalogu 1“.
|
13 –
|
Poslední zpráva v nejstarší
části „Granum“, pocházející z moravského „Chronografu B“,
se vztahuje k roku 961.
Následující zprávy k roku 971,
928 a 920 byly doplněny později až do
latinského „Katalogu 1“ a pocházejí
z jiných pramenů (vzniklých patrně v Čechách).
|
|
Petr Šimík (2007).
„Granum“ –
úvodní část
„Granum“
o misii byzantských věrozvěstů:
886 – Svatopluk starší, král Moravy, pokřtěn Cyrilem
(po přepočtu 863)
887 – tentýž král ustanovil Cyrila
arcibiskupem ve Velehradu (po přepočtu 864)
891 – přenesení ostatků sv. Klimenta z
Moravy do Říma (po přepočtu 868) – klíč
892 – Cyril se zřekl arcibiskupské
hodnosti ve prospěch Metoděje (po přepočtu 869)
894 – Bořivojův křest Metodějem (?), ale spíše
sňatek s Ludmilou (!) (po přepočtu 871)
900 – úmrtí Svatopluka staršího, čili
krále Rostislava (po přepočtu 877)
907 – Metoděj odchází ze svého sídla
ke sv. Klimentovi (po přepočtu 884)
„Granum“
o (arci)biskupech moravských:
900 – úmrtí Cyrila, ve skutečnosti
arcibiskupa Metoděje (po
přepočtu 885)
901 – papež nazval Svatopluka králem
(patronace Říma) (po přepočtu 885)
907 – zpustošení Moravy Arnulfem (po
přepočtu 892)
912 – Po smrti Metoděje zůstal
arcibiskupský úřad pět let neobsazen (po přepočtu 896)
915 – Císař Arnulf obnovil Svatoplukovo
království (po přepočtu 899)
916 – (arci)biskup Jan (po přepočtu 900)
942 – (arci)biskup Silvestr (po přepočtu
926)
961 – biskupství po 10 let neobsazeno
(po přepočtu 945)
„Granum“ – dodatky z
českých pramenů:
971 – moravské biskupství spojeno s pražským
(984?)
928 – kníže Václav zavražděn svým
bezbožným bratrem Boleslavem (935)
920 – Svatopluk postoupil Moravské království
knížeti Čech (904?)
„Granum“ – celkové
shrnutí
Srovnání:
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Bořivoj – Svatoplukův
místodržící v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných
pramenech a problematika jeho hrobu“.
Bořivojův křest v legendách: Kristián,
Fuit, Proložní
ludmilská, Diffundente
sole.
Bořivojův křest v kronikách:
Kosmas, Dalimil,
Pulkava,
Marignola, Neplach,
„Granum“,
Palacký.
Metoděj arcibiskupem: „Život
Metoděje“, „Chvalořeč o
sv. Cyrilu a Metoději“, „Kristián“,
„Diffundente sole“.
Legendy: „O pustynnike Ivaně“.
Legendy: „Beatus Cyrillus“.
Dokumenty: „Egregiae virtutis“
aneb Konstantin a Metoděj prohlášeni spolupatrony
Evropy (1980).
Dokumenty: „Slavorum Apostoli“.
Encyklika papeže Jana Pavla II. (1985) k 1100. výročí úmrtí
sv. Metoděje.
Dokumenty: „Moravský král a
světec“. K pravoslavnému
svatořečení sv. Rostislava 30. října 1994 v Brně.
Tabulka 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datovaní Bořivojova křtu
podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády knížat
v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 13: „Průběžný věk členů
prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Tabulka 15: „Životní data krále
Rostislava“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy inspirace“
aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 17: „Arcibiskupové a
biskupové moravští“.
Tabulka 19: „Rostislav a Svatopluk,
králové velkomoravští, v písemných pramenech“.
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové
interpretaci.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Osobnosti: „Život svatého knížete
velkomoravského Rostislava“. Ke kanonizaci sv.
Rostislava pravoslavnou církví.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské
kapli!?
Otázky: „Proč se založení
hradu Praha upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem
Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj,
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem
opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián, když
Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se pánem
pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze legendy Crescente
vynechala Bořivoje?“
Otázky: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1
ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo mladší než sama
rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky malty
nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce,
nebo historická věda?“
(1. moravská historie,
2. Kristián,
3. Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V. Karbusický
(1995), • D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• Lubomír E. Havlík: Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992.
• Lubomír E. Havlík: O datování ve staroslověnských písemných
památkách. Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 1996-1998.
MNK, Brno 1998, s. 163-223. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|