GRANUM
L. E. Havlík: O
datování ve staroslověnských písemných památkách
JÁDRO KATALOGU PŘEDNÍCH
BISKUPŮ MORAVY
Granum
cathalogi praesulum Moraviae
k roku
892 |
Anno
Domini 892
beatus Cirillus resignavit archiepiscopatum Welegradensem et ad
eundem substituit beatum Metudium.* |
Rozbor zprávy
(176)
Poprvé se o Konstantinově zřeknutí arcibiskupské
hodnosti zmínila „Legenda Moravica“, kap. 8. Později
tuto zprávu přinesla legenda „Quemadmodum“, kap. 4, a „Series“ I.
V Římě se Konstantin vzdal svého dočasného úřadu i služby
pro císaře. Požádal svého bratra Metoděje, aby pokračoval v jeho díle
(„Život Metoděje“, kap. VII).1
Týž pramen podal
zprávu o ustanovení Metoděje biskupem (arcibiskupem) – dále
proložní „Život Metoděje“, „Slovo pochvalno“ – na základě
rozhodnutí papeže Hadriána II.2
Metoděj-Methodios bylo církevní
jméno bývalého byzantského archonta Michala.3
(177) Několik jiných pramenů
se rovněž zmínilo o této události: Kristiánova „Vita s.
Wenceslai“,4
legenda „Diffundente sole“ („De
beato Quirillo et conversione Moravie et Bohemie“, kap. 3).5
Později sepsaná díla sdělují, že Metoděj byl ustanoven za
biskupa králem Svatoplukem I. „Legenda Moravica“ (kap. 8) dodala, že tak učinil
„ex auctoritate apostolica“.
Určité analogie lze najít v legendách „Beatus Cirillus“,
(kap. 4), a „Quemadmodum“, (kap. 4). Autor této poslední
spojoval arcibiskupství s Velegradem. Český kronikář Dalimil,
jakožto vůbec první autor, umístil Metoděje též na Velegrad (XXIV. kap.).
Dodatek „Život Metoděje“ uvedl, že Metoděj poté, kdy
byl (870) ustanoven za biskupa, přišel do moravských zemí a navštívil
moravská města a vesnice, nakonec přišel do Moravy, tj. hlavního
města jménem Morava, kde moravským knížatům oznámil úmrtí
svého bratra a předal list od papeže Hadriána II.6
Rozbor data
(194)
892. Zkrácený úkon:
(892+5491/5492=6383/6384 6383/6384–5515/5516) přináší výsledek: 868/869 a 867/868.7
Byl to rok 6384
syrské éry,8 který obsahoval údobí
mezi 18. březnem 868 a 17. březnem 869. Zpráva
pojící se k datu 892 („Granum“) informuje o tom,
že Cyril se vzdal úřadu arcibiskupského ve prospěch Metoděje,
který byl zmocněn pokračovat v jeho díle na Moravě. Ve skutečnosti
se Konstantin v Římě zřekl všech světských hodností a pověřil
svého bratra, aby pokračoval v jeho díle.9
Obdrželi jsme řadu několika dat
(6377, 6378, 6383, 6384) syrské éry Theophila z Antiochie.10
Jiná data, která uvádí „Granum“, lze
podle zjištěného klíčového schématu analyzovat obdobně, i když odpočty
nebyly vždy stejné a odpovídaly použitým érám. Modifikovaný postup
lze ukázat na roku 916 (195)
„Granum“.11
Jádro katalogu předních
biskupů Moravy k roku 892.
L. E. Havlík (1998, s. 176-177, 194).
Poznámky:
|
* –
|
892 blahoslavený Cyril se zřekl
arcibiskupského úřadu velehradského a dosadil do něho místo
sebe blahoslaveného Metoděje.
|
1 –
|
Viz „ŽM
VII“.
|
2 –
|
Viz „ŽM
VIII“.
|
3 –
|
Metoděj byl nejstarší
syn byzantského vysokého činitele Leona ve městě Soluni (Thessaloniké).
Jeho světské jméno bylo patrně Michael, neboť se narodil za vlády císaře Michaela I.
Rhangabe a u vysokých státních úředníků bylo zvykem pojmenovat
prvorozeného syna po vládnoucím císaři. Druhý důvod pro
tento názor vychází z byzantské praxe, aby nové
mnišské jméno začínalo stejným písmenem jako jméno světské:
Michael-Methodios. Podobně tomu bylo i u Konstantina: Konstantinos-Kyrillos
(L. E. Havlík, In: MMFH II, s. 142).
|
4 –
|
Kristián
(kap. 1) se zmiňuje o ustanovení Metoděje „nejvyšším
biskupem“ ještě za vlády krále Rostislava, tzn. v roce 869.
Rostislavovo jméno sice zamlčuje, ale z kontextu je zřejmé, že jde o něj.
|
5 –
|
Autor legendy „Diffundente
sole“, která je převyprávěním Kristiána ze 13. století, však již
Rostislava nahradil Svatoplukem.
|
6 –
|
Srovnej též „Chvalořeč
o sv. Cyrilovi a Metoději“, kap. 12, podle níž byl Metoděj
vysvěcen na arcibiskupa.
|
7 –
|
Metodika,
kterou L. E. Havlík zvolil, je nepochybně správná. Bylo nutno jen drobně korigovat některé detaily
v postupu (viz „klíč“) – Havlíkem použitou alexandrijskou
„menší“ éru (Am) bylo třeba nahradit alexandrijskou „větší“ érou
(AM) (viz obr. 2 níže), což vedlo ke správnému výsledku
i při převodu dalších dat (886, 887,
891, 894). Rok 892 při správném přepočtu
pak vede pouze k roku 869
– viz následující pozn. 8. |
8 –
|
Alexandrijská éra minor
(Am) s odpočtem 5492/5491, kterou použil L. E. Havlík, by
vedla k roku 868 (JK); Konstantin-Cyril však zemřel až v únoru
následujícího roku. Pro přepočet roku 892 (Granum) je tedy potřeba použít jinou éru (viz výše
pozn. 7). Jak ukážeme dále v Komentáři,
ke správnému výsledku (při přepočtu data 892) vede jen a pouze
použití s y r s k é éry (S)
(odpočet 5516/5515) a alexandrijské éry maior
(AM) (odpočet 5493/5492), tj. rok 869 (rozdíl pak činí opět 23,
jako u některých dalších převodů – viz výše pozn. 7). Zjednodušeně:
rok (Granum) + odpočet AM – odpočet S = správný
rok JK (juliánského kalendáře), např.:
892 + 5493/5492 – 5516/5515 = 869 (úmrtí Konstantina-Cyrila).
Viz níže obr. 2.
|
9 –
|
Viz výše pozn.
1.
|
10 –
|
První dvě uváděná data 6377, 6378 syrské éry
pocházejí z Havlíkova převodu roků 886 a 887
(„Granum“). Byla však určena chybně, každé má být o 2 roky vyšší (6379, 6380).
Srovnej „Granum“
– celkové shrnutí, tam tabulka 2.
|
11 –
|
Onen Havlíkův „modifikovaný
postup“ spočívá v tom, že v nalezeném klíči
nahradíme s y r s k o u éru (odpočet 5516/5515),
používanou autorem „Chronografu A“,
m l a d š í b y z a n t s k o u
érou (BM II) (odpočet 5509/5508) v převodech
dat 916, 942, 961
(„Granum“), neboť ta již náležejí „Chronografu B“. Viz
„Granum“
– celkové shrnutí, tam tabulka 2. Tedy zjednodušeně:
rok (Granum) + odpočet AM – odpočet BM II = správný
rok JK (juliánského kalendáře), např.:
916 + 5493/5492 – 5509/5508 = 900
(obnovení moravského arcibiskupství).
|
|
Petr Šimík (2007).
|
Obr. 1. Konstantin-Cyril zemřel
14. února roku 6377 mladší byzantské éry II, tj. roku 869
římského kalendáře. K témuž roku (869) dospějeme přepočtem data 892 („Granum“)
dle alexandrijské éry maior
(+5493) a syrské éry (–5516).
|
Komentář:
Důmyslným přepočtem roku 892 („Granum“) pomocí
systému čtyřciferného datovaní, používaného autory staroslověnských
písemných památek, dospěl L. E. Havlík k výsledku:
A. pomocí alexandrijské éry menší
(minor) a syrské éry:
892+5491/5492=6383/6384 6383/6384–5515/5516=868/869 a 867/868.
Vychází rozpětí let 867-869, z toho autor
vybral období mezi 18. březnem 868 a 17. březnem
869.
|
Obr. 2. Rok 6384 odpovídá
podle alexandrijské éry maior
(–5493/5492) původnímu (chybnému) roku 892
(„Granum“) (alexandrijská éra minor, tzn. odpočet 5492/5491, vede
k nepřijatelnému výsledku)
i správnému roku 869 přepočtem podle syrské éry (–5516/5515).
|
Použijeme-li místo alexandrijské éry menší
raději a lépe alexandrijskou éru větší
(tak jako v některých jiných případech, např. při
přepočtu roku 886, 887,
891
a 894), dojdeme k přesvědčivějšímu výsledku
(jak vyplývá zejména z pozn. 7 výše):
B. pomocí alexandrijské éry větší
(maior) a syrské éry:
892+5493/5492=6385/6384
6385/6384–5516/5515=869, (1. 1. až 17. 3.).
Viz výše obr. 2.
Vychází rok 869, z toho můžeme
vybrat období mezi 1. lednem 869 a 17. březnem 869.
„Život Konstantina“, kap.
XVIII, uvedl, že Konstantin-Cyril zemřel po padesáti dnech nemoci
14. února roku 6377 mladší byzantské éry II (viz obr. 1 výše).
Po odpočtu 5509/5508 dostáváme období mezi 1. zářím 868 a 31. srpnem 869, z něhož
vyhovuje pouze část mezi 1. lednem a 31. srpnem. „Život
Metoděje“, kap. VII, líčí, jak Cyril na úmrtním loži požádal
svého bratra Metoděje, aby pokračoval v jeho započatém díle.
Metoděj byl pak vysvěcen na arcibiskupa.
Z toho později mohla vzniknout ona zpráva o zřeknutí se
arcibiskupské hodnosti, ač Cyril nejspíš nikdy arcibiskupem nebyl.
Rozdíl mezi rokem 892 („Granum“) a správným
rokem 869 římského juliánského kalendáře činí 23.
Zpráva tedy pochází z moravského „Chronografu A“.
Petr Šimík (2007).
„Granum“ –
úvodní část
„Granum“
o misii byzantských věrozvěstů:
886 – Svatopluk starší, král Moravy, pokřtěn Cyrilem
(po přepočtu 863)
887 – tentýž král ustanovil Cyrila
arcibiskupem ve Velehradu (po přepočtu 864)
891 – přenesení ostatků sv. Klimenta z
Moravy do Říma (po přepočtu 868) – klíč
892 – Cyril se zřekl arcibiskupské
hodnosti ve prospěch Metoděje (po přepočtu 869)
894 – Bořivojův křest Metodějem (?), ale spíše
sňatek s Ludmilou (!) (po přepočtu 871)
900 – úmrtí Svatopluka staršího, čili
krále Rostislava (po přepočtu 877)
907 – Metoděj odchází ze svého sídla
ke sv. Klimentovi (po přepočtu 884)
„Granum“
o (arci)biskupech moravských:
900 – úmrtí Cyrila, ve skutečnosti
arcibiskupa Metoděje (po
přepočtu 885)
901 – papež nazval Svatopluka králem
(patronace Říma) (po přepočtu 885)
907 – zpustošení Moravy Arnulfem (po
přepočtu 892)
912 – Po smrti Metoděje zůstal
arcibiskupský úřad pět let neobsazen (po přepočtu 896)
915 – Císař Arnulf obnovil Svatoplukovo
království (po přepočtu 899)
916 – (arci)biskup Jan (po přepočtu 900)
942 – (arci)biskup Silvestr (po přepočtu
926)
961 – biskupství po 10 let neobsazeno
(po přepočtu 945)
„Granum“ – dodatky z
českých pramenů:
971 – moravské biskupství spojeno s pražským
(984?)
928 – kníže Václav zavražděn svým
bezbožným bratrem Boleslavem (935)
920 – Svatopluk postoupil Moravské království
knížeti Čech (904?)
„Granum“ – celkové
shrnutí
Srovnání:
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Bořivoj – Svatoplukův
místodržící v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných
pramenech a problematika jeho hrobu“.
Bořivojův křest v legendách: Kristián,
Fuit, Proložní
ludmilská, Diffundente
sole.
Bořivojův křest v kronikách:
Kosmas, Dalimil,
Pulkava,
Marignola, Neplach,
„Granum“,
Palacký.
Tabulka 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datovaní Bořivojova křtu
podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Legendy: „O pustynnike Ivaně“.
Legendy: „Beatus Cyrillus“.
Dokumenty: „Egregiae virtutis“
aneb Konstantin a Metoděj prohlášeni spolupatrony
Evropy (1980).
Dokumenty: „Slavorum Apostoli“.
Encyklika papeže Jana Pavla II. (1985) k 1100. výročí úmrtí
sv. Metoděje.
Dokumenty: „Moravský král a
světec“. K pravoslavnému
svatořečení sv. Rostislava 30. října 1994 v Brně.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády knížat
v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 13: „Průběžný věk členů
prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Tabulka 15: „Životní data krále
Rostislava“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy inspirace“
aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 17: „Arcibiskupové a
biskupové moravští“.
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové
interpretaci.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Osobnosti: „Život svatého knížete
velkomoravského Rostislava“. Ke kanonizaci sv.
Rostislava pravoslavnou církví.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské
kapli!?
Otázky: „Proč se založení
hradu Praha upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem
Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj,
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem
opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián, když
Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se pánem
pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze legendy Crescente
vynechala Bořivoje?“
Otázky: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1
ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo mladší než sama
rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky malty
nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce, nebo historická věda?“
(1. moravská historie,
2. Kristián,
3. Kosmas).
• F. Palacký (1848),
• R. Turek (1963),
• A. Friedl (1966),
• V. Karbusický (1995),
• D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• Josef Vašica: Literární památky epochy velkomoravské 863-885.
LD, Praha 1966, s. 174-181.
• Lubomír E. Havlík: Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992.
• Lubomír E. Havlík: Svatopluk Veliký, král Moravanů a Slovanů.
Jota, Brno 1994.
• Lubomír E. Havlík: O datování ve staroslověnských písemných
památkách. Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 1996-1998.
MNK, Brno 1998, s. 163-223.
• Bohuslav Klíma: Objev prvního velkomoravského kostela na hradišti
sv. Hypolita ve Znojmě. Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity,
svazek 153, řada společenských věd č. 18. MU, Brno 2001, s. 3-24.
• Luděk Galuška: Slované – doteky předků. O životě na Moravě
6.-10. století. MZM, Obec Modrá, Krajská knihovna Františka Bartoše, Brno 2004. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|