GRANUM
L. E. Havlík: O
datování ve staroslověnských písemných památkách
JÁDRO KATALOGU PŘEDNÍCH
BISKUPŮ MORAVY
Granum
cathalogi praesulum Moraviae
k roku 942 |
Anno
Domini 942.1 Silvestr
Moraviensis episcopus secundus ordinatus est et sedit annis decem et
novem.* |
Rozbor zprávy
(187)
Arcibiskup Jan měl svůj úřad dvacet pět roků
a po něm následoval (arci)biskup Silvestr.
K jeho vysvěcení bylo třeba jednoho arcibiskupa a dvou úřadujících
biskupů. Jejich existence před rokem 942 dle „Granum“
byla potvrzena „Peticí bavorského episkopátu“2
a listem biskupa Pilgrima, vztahujícím se k události roku 910.
Byl-li Silvestr arcibiskupem, pak bylo nutné schválení papežem. „Granum“
a Käsebrotovy „Series“ jsou jedinými prameny, jež
uchovaly známost o Silvestrovi.
|
Obr. 1. Rok vysvěcení
(arci)biskupa Silvestra,
tj. rok 6433 starší byzantské éry I nebo rok 6434 mladší
byzantské éry II.
K roku 926 římského kalendáře dospějeme přepočtem data 942 („Granum“)
dle alexandrijské éry maior
(+5493) a mladší byzantské éry II (–5509)
nebo alexandrijské éry minor (+5492) a starší byzantské
éry I (–5508).
|
Rozbor data
(201)
942. Podle zprávy byl biskup Silvestr vysvěcen a vykonával
svůj úřad 19 roků. Arcibiskup Jan byl vysvěcen v byzantském
roce (éry II) 6408. Vykonával svůj úřad 25 roků a zemřel v
roce 6433 (1. září 924 až 31. srpna 925). Nový (arci)biskup
Silvestr byl vysvěcen v následujícím roce byzantské éry, tj. v
roce 6434. To se pravděpodobně stalo mezi 1. zářím 925 a 31.
srpnem 926. (942+5492/5493=6434/6435
6434/6435–5508/5509=925/926). Autor „Series“
nechal Jana vykonávat úřad 26 roků, prostě počítal celé údobí
až do vysvěcení Silvestra: 916+26=942. Silvestr zemřel po 19
letech: 942+19=961 (6434+19=6453).3
Jádro katalogu předních
biskupů Moravy k roku 942.
L. E. Havlík (1998, s. 187, 201).
Poznámky:
|
|
Petr Šimík (2007).
Komentář:
K nalezení správného roku vysvěcení třetího moravského
(arci)biskupa Silvestra, tj. roku 926
římského kalendáře, vede jak rok 6433 byzantské starší éry I, tak i rok 6434 byzantské mladší éry II (viz obr. 2 níže). K chybnému |
Obr. 2. Rok 6433 alexandrijské éry
minor (–5492/5491) a rok 6434 alexandrijské éry maior
(–5493/5492)
odpovídají původnímu (chybnému) roku 942
(„Granum“). Ke správnému roku 926 totiž dojdeme jak přepočtem
roku 6433 podle byzantské starší éry I (–5508/5507), tak i roku 6434 podle byzantské
mladší éry II (–5509/5508), neboť k vysvěcení nového
(arci)biskupa Silvestra
muselo dojít
před 20. březnem roku 926.
|
přepočtu, tj. k roku 942
(„Granum“), lze totiž dospět jak od roku 6433
alexandrijské éry minor, tak od roku 6434 alexandrijské éry
maior (viz obr. 2 výše). Přesto je správná pouze druhá varianta, jak vyplývá
z přepočtu dalších dat (916, 961).
Rozdíl mezi rokem 942 („Granum“) a rokem
926 římského juliánského kalendáře činí 16.
Zpráva pochází z moravského „Chronografu B“.
Petr Šimík (2007).
„Granum“ –
úvodní část
„Granum“
o misii byzantských věrozvěstů:
886 – Svatopluk starší, král Moravy, pokřtěn Cyrilem
(po přepočtu 863)
887 – tentýž král ustanovil Cyrila
arcibiskupem ve Velehradu (po přepočtu 864)
891 – přenesení ostatků sv. Klimenta z
Moravy do Říma (po přepočtu 868) – klíč
892 – Cyril se zřekl arcibiskupské
hodnosti ve prospěch Metoděje (po přepočtu 869)
894 – Bořivojův křest Metodějem (?), ale spíše
sňatek s Ludmilou (!) (po přepočtu 871)
900 – úmrtí Svatopluka staršího, čili
krále Rostislava (po přepočtu 877)
907 – Metoděj odchází ze svého sídla
ke sv. Klimentovi (po přepočtu 884)
„Granum“
o (arci)biskupech moravských:
900 – úmrtí Cyrila, ve skutečnosti
arcibiskupa Metoděje (po
přepočtu 885)
901 – papež nazval Svatopluka králem
(patronace Říma) (po přepočtu 885)
907 – zpustošení Moravy Arnulfem (po
přepočtu 892)
912 – Po smrti Metoděje zůstal
arcibiskupský úřad pět let neobsazen (po přepočtu 896)
915 – Císař Arnulf obnovil Svatoplukovo
království (po přepočtu 899)
916 – (arci)biskup Jan (po přepočtu 900)
942 – (arci)biskup Silvestr (po přepočtu
926)
961 – biskupství po 10 let neobsazeno
(po přepočtu 945)
„Granum“ – dodatky z
českých pramenů:
971 – moravské biskupství spojeno s pražským
(984?)
928 – kníže Václav zavražděn svým
bezbožným bratrem Boleslavem (935)
920 – Svatopluk postoupil Moravské království
knížeti Čech (904?)
„Granum“ – celkové
shrnutí
Srovnání:
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Bořivoj – Svatoplukův místodržící
v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných
pramenech a problematika jeho hrobu“.
Metoděj arcibiskupem: „Život
Metoděje“, „Chvalořeč o
sv. Cyrilu a Metoději“, „Kristián“,
„Diffundente sole“.
Bořivojův křest v legendách: Kristián,
Fuit, Proložní
ludmilská, Diffundente
sole.
Bořivojův křest v kronikách:
Kosmas, Dalimil, Pulkava,
Marignola, Neplach,
„Granum“,
Palacký.
Legendy: „O pustynnike Ivaně“.
Legendy: „Beatus Cyrillus“.
Dokumenty: „Egregiae virtutis“
aneb Konstantin a Metoděj prohlášeni spolupatrony
Evropy (1980).
Dokumenty: „Slavorum Apostoli“.
Encyklika papeže Jana Pavla II. (1985) k 1100. výročí úmrtí
sv. Metoděje.
Dokumenty: „Moravský král a
světec“. K pravoslavnému
svatořečení sv. Rostislava 30. října 1994 v Brně.
Tabulka 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova křtu
podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády knížat
v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 13: „Průběžný věk
členů prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Tabulka 15: „Životní data
moravského krále Rostislava“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy inspirace“
aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 17: „Arcibiskupové a
biskupové moravští“.
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové
interpretaci.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Osobnosti: „Život svatého knížete
velkomoravského Rostislava“. Ke kanonizaci sv.
Rostislava pravoslavnou církví.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské
kapli!?
Otázky: „Proč se založení
hradu Praha upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem
Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj,
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem
opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián, když
Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se pánem
pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze legendy Crescente
vynechala Bořivoje?“
Otázky: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1
ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo mladší než sama
rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky malty
nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce, nebo historická věda?“
(1. moravská historie, 2. Kristián,
3. Kosmas).
• F. Palacký (1848),
• R. Turek (1963), • A. Friedl (1966),
• V. Karbusický (1995),
• D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• Lubomír E. Havlík: Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992.
•
Lubomír E. Havlík: O datování ve staroslověnských písemných
památkách. Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 1996-1998.
MNK, Brno 1998, s. 163-223. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|