GRANUM
L. E. Havlík: O
datování ve staroslověnských písemných památkách
JÁDRO KATALOGU PŘEDNÍCH
BISKUPŮ MORAVY
Granum
cathalogi praesulum Moraviae
k roku
916 |
Anno
Domini 916 terra Moravie
aliqualiter reformata. Johannes episcopus Moraviensis1
primus beato
Metudio in episcopatum successit et apud Welegrad quondam sedem
metropolitanam in ecclesia sancti Petri2 annis viginti quinque
resedit ibidemque obdormivit in pace.* |
Rozbor zprávy
(186)
Reforma Moravy může být ztotožněna pouze s obnovením arcibiskupství Moravského, což bylo prudce napadeno v dokumentu „Petice bavorského episkopátu“ z roku 900. Na žádost
krále Mojmíra II. přišli roku 889 na Moravu arcibiskup Jan a biskupové Benedikt a Daniel. Legáti vysvětili jednoho arcibiskupa
(187)
(pro vlastní Moravu) a tři další biskupy
pro přidružené krajiny pod vládou Mojmíra II.3 Jméno nového
arcibiskupa uchovalo pouze „Granum“, byl tu však se zřetelem
na pozdější postavení moravské církve titulován jako biskup.
Zpráva o arcibiskupu Janovi je opakována Augustinem Käsebrotem
v jeho „Series episcoporum Olomucensium“, kap. 6.
Existence arcibiskupa je mimo veškerou pochybnost. Moravská církev
obsahovala čtyři diecése a existovala i v dobách velkého
útoku a vpádu Maďarů do Bavorska. Rozbory pramenů prokázaly,
že útok byl zachycen jediným nepadělaným listem pasovského
biskupa Pilgrima a že skončil bitvou u Augsburgu v roce 910.4
Existence moravské církve v době okolo roku 910 dává možnost
myslet i na biskupa Notara, který byl zmíněn v I. stsl. legendě
o sv. Václavu („Ubitie svetogo Vešteslava“).5
Bylo řečeno, že metropolitní arcibiskupské sídlo
bylo u, či spíše ve Velegradě v chrámu sv. Petra. Pozdější
kompilátor uvedl k roku 1091, že Velegrad byl (až do poloviny 10. století) arcibiskupským sídlem, a to za vlády králů
Svatopluků (Svatoplukovců), tj. následníků krále
Svatopluka.
Redaktoři 11.-13. století, už jen v době tradice o bývalé slávě zaniklého Velegradu, se proto asi domnívali, že
biskupové sídlili v Kunovicích nebo Polešovicích, kde v jejich
době byly chrámy sv. Petra a které podle jejich vyjádření ležely „u“ (prope) Velegradu, jak k roku 1091 vyložili předložku
apud uvedenou ve zprávě k roku 916. Polešovice náležely
ve 13. století klášteru na Velehradě, kterému kníže Oldřich
daroval roku 1247 kapli P. Marie v Popovicích, ležící na kopci
za Kunovicemi.
Rozbor data
(195)
916. Připojená zpráva informuje o reformování Moravy, jež
se vskutku událo v letech 899-900, týkalo se však nové úpravy
či reformy moravské církve. Použijeme-li téhož úkonu při přepočtu
ér, jak jsme učinili u předešlých dat (916+5491/5492=6407/6408–5515/5516), dostaneme nevyhovující výsledek:
893/892 a 892/891. Žádný rok neodpovídá letům popisovaných událostí.6
Pozitivní výsledek by však mohlo přinést nové prokombinování,
a to ér nejen syrské a alexandrijské minor i maior,
ale i byzantské éry II:
916+5491=6407 6407–5507/5508=900/899
a také 6407–5508/5509=899/898,
916+5492=6408 6408–5507/5508=901/900
a také 6408–5508/5509=900/899,
916+5493=6409
6409–5507/5508=902/901 a také 6409–5508/5509=901/900.
Byzantský rok 6407 (éra I) obsahoval údobí mezi 21.
březnem 899 a 20. březnem 900. Rok 6408 začínal 21. březnem 900
a končil 20. března 901. Byzantský rok 6408 (éra II) obsahoval
údobí mezi 1. zářím 899 a 31. srpnem 900. Reforma moravské
církve se stala známou z „Petice bavorského episkopátu“,
která byla zaslána papeži Janu IX. ze synody, konané v polovině
července roku 900. Rok reformy odpovídal byzantskému roku
6408 (éry I nebo II).7
|
Obr. 1. Rok obnovení Moravské
církve,
tj. rok 6407 starší byzantské éry I nebo rok 6408 mladší
byzantské éry II.
K roku 900 římského kalendáře dospějeme přepočtem data 916 („Granum“)
dle alexandrijské éry maior
(+5493) a mladší byzantské éry II (–5509)
nebo alexandrijské éry minor (+5492) a starší byzantské
éry I (–5508).
|
Reforma moravské církve se konala poněkud dříve,
tj. po žádosti Moravanů v Římě. Papežští legáti vysvětili
pro Moravu jednoho arcibiskupa a tři další biskupy i pro země
pod vládou krále Mojmíra II. „Petici“ předcházela stížnost
Moravanů na Bavory, jež byla adresována papeži. Rozbor data 916
prokázal, že šlo o roky 899-900 římského kalendáře. První část
zprávy v „Granum“ (Reformatio Moravie) odpovídá
obnovení plné funkce moravské církve, kde byl vysvěcen nový
arcibiskup („Petice“). „Granum“ referovalo o nově
vysvěcené hlavě církve, i když nazývalo prvního arcibiskupa
po Metoději pouze biskupem, jak to bylo pro moravské praesuly později
obvyklé.8
Kromě toho „Granum“ zaznamenalo jméno
arcibiskupa, když byl nazván Janem. Zachoval-li autor spisu „Granum“
přesnou zprávu o reformě a o novém (arci)biskupovi, pak lze
i nedbat pochybnosti o jeho jménu. Stejný důvod umožní dát víru
tomu, že Jan byl činný 25 let, to jest arcibiskup Jan držel svůj
úřad mezi lety 899-900 až 924-925. Käsebrotova „Series“
informuje o tom, že Jan měl svůj úřad 24 roků.
Konec úřadu (a života) arcibiskupa Jana může být
spojován s dramatickými událostmi na konci vlády Mojmírovské
dynastie na Moravě. Nedávný (196)
rozbor několika pramenů a srovnání jejich zpráv (Liutprandovy „Antapodosis“
II., 2, Ruotgerův „Vita Brunonis“, cap. 3, Folcuinových
„Gestas abbatum Lobiensium“, cap. 25, Widukindova díla „Rerum
gestarum Saxonicarum“ libri III, I, 32, 39) prozradil, že
teprve poté, co Jindřich I. Ptáčník se stal králem německým
(919), Maďaři obsadili (východní) pohraničí území Moravy
(Nitranské knížectví) a že krátce předtím, než Maďaři
podnikli (924-925) vojenské tažení proti Jindřichu I., přiměli
Moravany, aby si vykoupili mír placením poplatku. Berouce v úvahu
tento fakt, nemohlo by být překvapující, že arcibiskup Jan zemřel
právě v roce 925 a že dva mužové urozeného původu jménem Mojmír
a Svatopluk jsou uvedeni jako svědkové
na listinách arcibiskupa v Salzburgu počínaje právě rokem 925.9 |
Obr. 2. Rok 6407 alexandrijské éry
minor (–5492/5491) a rok 6408 alexandrijské éry maior
(–5493/5492)
odpovídají původnímu (chybnému) roku 916
(„Granum“). Ke správnému roku 900
dojdeme přepočtem
roku 6407 podle byzantské starší éry I (–5508/5507), resp.
roku 6408
podle byzantské
mladší éry II (–5509/5508), neboť k obnovení Moravské církve
muselo dojít
před polovinou března roku 900.
|
Kompilátor spisu „Granum“,
který (patrně v 11. století) změnil čtyřciferná data v římské
letopočty nevěděl, které éře čtyřciferná data patří.
Podle předešlých případů byl přesvědčen, že šlo o rok
alexandrijské éry. Stejným způsobem přepočítal i další
data, která patří byzantské éře.10
Dešifrování zbývajících dat bude obdobné jako u roku 916.11 Ale
celý úkon bude komplikován faktem, že různé zprávy a informace byly shrnuty a připojeny k jednomu a témuž roku,
tj. že rok, který uvádí „Granum“ může zahrnovat více
roků a dokonce roků různých ér.
Stejný problém se váže k následujícímu
datu (900).12
Jádro katalogu předních
biskupů Moravy k roku 916.
L. E. Havlík (1998, s. 186-187, 195-196).
Poznámky:
|
* –
|
Léta Páně 916 když
byla země moravská poněkud uspořádána, nastoupil Jan jakožto
první biskup moravský po blahoslaveném Metodějovi do biskupského
úřadu a seděl (na stolci biskupském) v chrámě svatého
Petra ve Velehradě, někdejším to metropolitním sídle, dvacet pět
let a tam v míru zemřel.
|
1 –
|
Základní údaj relace
obsahoval zřejmě moravský Chronograf (B) k roku 6408 byzantské
éry II, tj. šlo o období mezi 1. září 899 a 31. srpnem 900 (L. E. Havlík
1992, s. 250). |
2 –
|
K tomu srovnej „List
mohučského arcibiskupa Hathona“, v němž se popírá, že by
Morava kdy měla svého metropolitu.
|
3 –
|
Arcibiskup Metoděj
ještě měl podle Kristiána
(kap. 1) podřízeno celkem sedm biskupů. Srovnej mapku: „Územní
vývoj Velké Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
|
4 –
|
Pasovský biskup
Pilgrim (971-991).
|
5 –
|
Viz I.
stsl. legenda, text Novljanský. Notar
patrně nebylo jméno biskupa, ale označení jeho funkce:
„biskup-notar“. Srovnej Vašicovu
rekonstrukci I. stsl. legendy.
Protože Václav se narodil okolo roku 895, jeho postřižiny se odehrály někdy
v roce 902, 903. Účast moravského biskupa není vyloučena. Nelze
přehlédnout ani možnou přítomnost
biskupa Gorazda v Čechách – viz Kosmovy
anagramy, v nichž je biskup Gorazd ztotožněn s knězem Učenem,
jenž na Budči vyučoval kněžice Václava knihám slovanským a latinským.
|
6 –
|
Přepočet s použitím
syrské éry (odpočet
5516/5515) vedl k nepřijatelným výsledkům. Očekávaný výsledek
přineslo až použití starší
byzantské éry I (odpočet 5508/5507) a mladší
byzantské éry II (odpočet 5509/5508).
|
7 –
|
Údaj L. E. Havlíka
je nutno upřesnit: „Rok reformy odpovídal byzantskému roku
6407 (éry I) nebo byzantskému roku 6408 (éry II)“ –
viz obr. 1 a obr. 2 výše. Protože však kompilátor použil k přepočtu data
alexandrijskou éru maior,
tak jako ve všech ostatních případech, muselo se jednat o rok 6408
byzantské mladší éry II (viz výše obr. 2).
|
8 –
|
Nejen později, ale i
dříve. Už Kosmas (I, 10)
(1120) nazýval arcibiskupa Metoděje moravským biskupem.
|
9 –
|
Nověji badatelé již vícekrát
upozornili, že právě od roku 925 (do roku 927) se jakýsi hrabě
Mojmír objevuje jako svědek na listinách salcburského
arcibiskupa a souběžně též právě od roku 925 (do roku 931) se
tam taktéž jako svědek vyskytuje i jakýsi
Svatopluk. Byla vyslovena
domněnka, že šlo o příslušníky mojmírovské dynastie, snad Mojmíra II.
nebo spíše jeho syny, kteří v letech 924-925 uprchli z Moravy.
Podle jiných úvah jsou pokládáni za syny onoho „vznešeného
a urozeného“ Svatopluka z let 898-903, který je někdy
ztotožňován
se Svatoplukem II. (L. E. Havlík
1992, s. 264). Srovnej „Rodokmen
Mojmírovců“.
|
10 –
|
Jedná se o roky 942
a 961 („Granum“), po přepočtu
roky 926 a 945 římského kalendáře.
|
11 –
|
Rozdíl mezi těmito daty 916, 942,
961 („Granum“) a přepočtenými daty 900,
926, 945
římského kalendáře činí 16.
Tato data tedy pocházejí z moravského „Chronografu B“.
|
12 –
|
L. E. Havlík ve svém článku
přeskakuje mezi jednotlivými daty bez ohledu na jejich
chronologii. Zprávy, které „Granum“
shrnuje k roku 900, patří dvěma různým érám,
tzn. také různým rokům římského kalendáře. Něco podobného se
stalo např. také Reginonovi z Prümu, když k jednomu roku přiřadil
události, které se ve skutečnosti odehrály
v průběhu téměř celých dvou desetiletí – viz
jeho kronika k roku 890.
|
|
Petr Šimík (2007).
„Granum“ –
úvodní část
„Granum“
o misii byzantských věrozvěstů:
886 – Svatopluk starší, král Moravy, pokřtěn Cyrilem
(po přepočtu 863)
887 – tentýž král ustanovil Cyrila
arcibiskupem ve Velehradu (po přepočtu 864)
891 – přenesení ostatků sv. Klimenta z
Moravy do Říma (po přepočtu 868) – klíč
892 – Cyril se zřekl arcibiskupské
hodnosti ve prospěch Metoděje (po přepočtu 869)
894 – Bořivojův křest Metodějem (?), ale spíše
sňatek s Ludmilou (!) (po přepočtu 871)
900 – úmrtí Svatopluka staršího, čili
krále Rostislava (po přepočtu 877)
907 – Metoděj odchází ze svého sídla
ke sv. Klimentovi (po přepočtu 884)
„Granum“
o (arci)biskupech moravských:
900 – úmrtí Cyrila, ve skutečnosti
arcibiskupa Metoděje (po
přepočtu 885)
901 – papež nazval Svatopluka králem
(patronace Říma) (po přepočtu 885)
907 – zpustošení Moravy Arnulfem (po
přepočtu 892)
912 – Po smrti Metoděje zůstal
arcibiskupský úřad pět let neobsazen (po přepočtu 896)
915 – Císař Arnulf obnovil Svatoplukovo
království (po přepočtu 899)
916 – (arci)biskup Jan (po přepočtu 900)
942 – (arci)biskup Silvestr (po přepočtu
926)
961 – biskupství po 10 let neobsazeno
(po přepočtu 945)
„Granum“ – dodatky z
českých pramenů:
971 – moravské biskupství spojeno s pražským
(984?)
928 – kníže Václav zavražděn svým
bezbožným bratrem Boleslavem (935)
920 – Svatopluk postoupil Moravské království
knížeti Čech (904?)
„Granum“ – celkové
shrnutí
Srovnání:
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Bořivoj – Svatoplukův místodržící
v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných
pramenech a problematika jeho hrobu“.
Bořivojův křest v legendách: Kristián,
Fuit, Proložní
ludmilská, Diffundente
sole.
Bořivojův křest v kronikách:
Kosmas, Dalimil, Pulkava,
Marignola, Neplach,
„Granum“,
Palacký.
Metoděj arcibiskupem: „Život
Metoděje“, „Chvalořeč o
sv. Cyrilu a Metoději“, „Kristián“,
„Diffundente sole“.
Legendy: „O pustynnike Ivaně“.
Legendy: „Beatus Cyrillus“.
Dokumenty: „Egregiae virtutis“
aneb Konstantin a Metoděj prohlášeni spolupatrony
Evropy (1980).
Dokumenty: „Slavorum Apostoli“.
Encyklika papeže Jana Pavla II. (1985) k 1100. výročí úmrtí
sv. Metoděje.
Dokumenty: „Moravský král a
světec“. K pravoslavnému
svatořečení sv. Rostislava 30. října 1994 v Brně.
Tabulka 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova křtu
podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády knížat
v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 13: „Průběžný věk
členů prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Tabulka 15: „Životní data
moravského krále Rostislava“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy inspirace“
aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 17: „Arcibiskupové a
biskupové moravští“.
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové
interpretaci.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Osobnosti: „Život svatého knížete
velkomoravského Rostislava“. Ke kanonizaci sv.
Rostislava pravoslavnou církví.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské
kapli!?
Otázky: „Proč se založení
hradu Praha upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem
Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj,
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem
opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián, když
Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se pánem
pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze legendy Crescente
vynechala Bořivoje?“
Otázky: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1
ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo mladší než sama
rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky malty
nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce, nebo historická věda?“
(1. moravská historie, 2. Kristián,
3. Kosmas).
• F. Palacký (1848),
• R. Turek (1963), • A. Friedl (1966),
• V. Karbusický (1995),
• D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• Lubomír E. Havlík: Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992.
•
Lubomír E. Havlík: O datování ve staroslověnských písemných
památkách. Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 1996-1998.
MNK, Brno 1998, s. 163-223. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|