GRANUM
L. E. Havlík: O
datování ve staroslověnských písemných památkách
JÁDRO KATALOGU PŘEDNÍCH
BISKUPŮ MORAVY
Granum
cathalogi praesulum Moraviae
k roku 961 |
Anno
Domini 961 obiit dominus
Silvestr Moraviensis episcopus secundus;1 post cuis mortem vacavit
episcopatus annis decem; nam per illos fuit unitus ecclesie
Ratisponensi usque ad tempora sancti Adalberti ut sequitur.* |
Rozbor zprávy
(188)
Arcibiskupství zůstalo uprázdněné deset let po Silvestrově
smrti. V průběhu té doby měl být episkopát připojen k episkopátu
v Řezně.2 Käsebrotovy „Series“ informují, že připojení
trvalo 35 roků (až do roku
996, tak i „Granum“).3
Obě díla, „Granum“
i „Series“, se shodovala v tom, že to trvalo až do časů
Vojtěcha, biskupa pražského, to jest údajně do roku 971 („Granum“).4
Není však žádná zpráva o tom, že by k připojení vůbec došlo.
Vyprávění se spíše vztahuje k historii Čech, které byly pod
jurisdikcí Řezna až do založení biskupství v letech mezi roky
967-971.5
|
Obr. 1. Rok úmrtí
(arci)biskupa Silvestra,
tj. rok 6452 starší byzantské éry I nebo rok 6453 mladší
byzantské éry II.
K roku 945 římského kalendáře dospějeme přepočtem data 961 („Granum“)
dle alexandrijské éry maior
(+5493) a mladší byzantské éry II (–5509) nebo
alexandrijské éry minor (+5492) a starší byzantské
éry I (–5508).
|
Rozbor data
(202)
961. Biskupství zůstalo po Silvestrově úmrtí neobsazené po
dobu deseti roků. Silvestr zemřel roku 961
(961+5492/5493=6453/6454 6453/6454–5508/5509=945/946, 944/945), tj.
v byzantském roce (II) 6453 (1. září 944 až 31. srpen 945).6
Uprázdnění stolce trvalo deset roků: 961+10=971, tj.
6453+10=6463.7
Přepočet
(971+5492/5493=6463/6464 6463/6464–5508/5509=955/956,
954/955) umožnil (945+10), že rok 955 může odpovídat datu 971 („Granum“).8
Maďaři byli poraženi u Augsburgu a Boleslav I., král Čechů,
dobyl vítězství nad jinou částí Maďarů, kteří onoho roku
napadli Moravu (a Čechy?) („Annales Altahenses“).9
Zpráva uvádí, že moravské biskupství bylo po
Silvestrově úmrtí připojeno k biskupství řezenskému. Kompilátor
se zřejmě domníval, že připojení trvalo deset roků
(961+10=971) a skončilo teprve v době Vojtěcha, biskupa pražského.10
V historických pramenech není žádná zmínka o připojení
moravské církve k církvi řezenské. Čechy však byly pod
jurisdikcí řezenského biskupa až do založení pražského
biskupství. K tomu došlo mezi rokem 967 a 973, biskupství snad
vstoupilo v život kolem roku 971.11
Považoval-li kompilátor rok 961 za římské datum, pak deset roků navíc ho bezpečně přivedlo
k začátku pražského biskupství, avšak nikoliv do doby Vojtěchovy,
který se stal biskupem teprve v roce 983.12
Jádro katalogu předních
biskupů Moravy k roku 961.
L. E. Havlík (1998, s. 187-188, 202).
Poznámky:
|
* –
|
961 zemřel pan
Silvestr, druhý biskup moravský; po jeho smrti zůstalo biskupství
po deset let neobsazeno; neboť po ta léta bylo sloučeno s kostelem
řezenským až po dobu svatého Vojtěcha, jak následuje.
|
1 –
|
Datum pochází patrně z
Chronografu (B) a týká se období mezi zářím 944 a srpnem 945.
Podle pozdní tradice biskup odešel do Řezna, kde zemřel. Další
biskupové sídlili pak v Podivíně, popřípadě v Polešovicích
nebo v Kunovicích (L. E. Havlík 1992, s. 265).
|
2 –
|
O tom není nic známo,
viz text dále.
|
3 –
|
Rok 996 by po přepočtu
odpovídal roku 980. Vojtěch byl ovšem zvolen biskupem až v roce
982 a vysvěcen
v následujícím roce. V úvahu
by snad přicházelo Kosmovo datování těchto událostí – viz níže
pozn. 4.
|
4 –
|
Podle Kosmy byl Vojtěch
v roce 971 biskupem již třetím rokem – viz dále pozn. 12.
|
5 –
|
K založení pražského
biskupství viz dále pozn. 11. Podle Kosmy
(I, 23) byl ovšem první pražský biskup Dětmar zvolen a vysvěcen již v roce
967.
|
6 –
|
Viz níže obr.
2 a 3.
|
7 –
|
Roku 6463 byzantské
mladší éry II odpovídá rok 955.
|
8 –
|
K tomu viz následující
zpráva k roku 971.
|
9 –
|
V roce 955 utrpěli
Maďaři zdrcující porážku na Lechu (60 km západně od
Mnichova). Vojsko Oty I. tehdy posílila i tisícovka
Boleslavových mužů.
|
10 –
|
Z této (mylné) informace
vychází i zpráva „Granum“
k roku 971.
|
11 –
|
Pražské biskupství bere
svůj počátek v roce 973, kdy byl zvolen první biskup Dětmar. Svého
úřadu se však ujal teprve v roce 976 (začátkem
ledna), kdy byl vysvěcen (VDZKČ I, 1999, s. 746).
|
12 –
|
V tom má L. E. Havlík
jistě pravdu, ale kompilátor zřejmě vycházel z Kosmova (I, 25)
datování těchto událostí. Kosmas nechal Vojtěcha zvolit
biskupem již v roce 969. Třetí rok jeho biskupování by pak
skutečně připadal na rok 971.
|
|
Petr Šimík (2007).
Komentář:
K nalezení správného roku úmrtí třetího moravského
(arci)biskupa Silvestra, tj. roku 945
římského kalendáře, vede jak rok 6452 byzantské starší éry I, tak i rok 6453 byzantské mladší
éry II (viz obr. 2 níže).
K chybnému přepočtu,
|
Obr. 2. Rok 6452 alexandrijské éry
minor (–5492/5491) a rok 6453 alexandrijské éry maior
(–5493/5492) odpovídají původnímu (chybnému) roku 961 („Granum“). Ke správnému
roku 945 totiž dojdeme jak přepočtem roku 6452 podle byzantské starší éry I
(–5508/5507), tak i roku 6453 podle byzantské mladší éry II (–5509/5508).
|
tj. k roku 961
(„Granum“), lze totiž dospět jak od roku 6452
alexandrijské éry minor, tak od roku 6453 alexandrijské éry
maior (viz obr. 2 výše).
Ale protože u ostatních přepočtů kompilátor vždy
použil alexandrijskou éru maior
(viz strana „Granum“
– celkové shrnutí, tam tabulka 2), bylo tomu tak nepochybně
i v tomto případě:
961+5492=6453 6453–5508=945,
(1. 1. až 20. 3.) – viz výše obr. 2.
Pokud Silvestr zemřel v roce 6454 až po 31. srpnu,
pak přepočet bude vypadat takto:
961+5493=6454 6454–5509=945,
(1. 9. až 31. 12.) – viz obr. 3 níže.
V obou výše popsaných případech rozdíl mezi rokem
961 („Granum“) a rokem 945 římského kalendáře
činí 16. |
Obr. 3. Rok 6453 alexandrijské éry
minor (–5492/5491) a rok 6454 alexandrijské éry maior
(–5493/5492) odpovídají původnímu (chybnému) roku 961 („Granum“). Ke správnému
roku 945 totiž dojdeme jak přepočtem roku 6453 podle byzantské starší éry I
(–5508/5507), tak i roku 6454 podle byzantské mladší éry II (–5509/5508).
|
Zemřel-li Silvestr v roce 6454 mezi 21. březnem a 31. srpnem,
pak po přepočtu dostaneme rok 946:
961+5493=6454 6454–5508=946, (21. 3. až 31. 8.).
Rozdíl mezi rokem 961 („Granum“) a rokem
946 římského kalendáře pak činí 15.
Poslední varianta s úmrtím mezi 21. březnem a 30. srpnem roku
946 je tu uvedena z čistě teoretických důvodů, neboť Silvestr
nastoupil svůj úřad v roce 926, tj. mezi 1. lednem a 20. březnem
roku 6434 byzantské éry maior,
a podle zprávy k roku 942 („Granum“)
jej vykonával 19 let:
942+19=961, po přepočtu 926+19=945.
Petr Šimík (2007).
„Granum“ –
úvodní část
„Granum“
o misii byzantských věrozvěstů:
886 – Svatopluk starší, král Moravy, pokřtěn Cyrilem
(po přepočtu 863)
887 – tentýž král ustanovil Cyrila
arcibiskupem ve Velehradu (po přepočtu 864)
891 – přenesení ostatků sv. Klimenta z
Moravy do Říma (po přepočtu 868) – klíč
892 – Cyril se zřekl arcibiskupské
hodnosti ve prospěch Metoděje (po přepočtu 869)
894 – Bořivojův křest Metodějem (?), ale spíše
sňatek s Ludmilou (!) (po přepočtu 871)
900 – úmrtí Svatopluka staršího, čili
krále Rostislava (po přepočtu 877)
907 – Metoděj odchází ze svého sídla
ke sv. Klimentovi (po přepočtu 884)
„Granum“
o (arci)biskupech moravských:
900 – úmrtí Cyrila, ve skutečnosti
arcibiskupa Metoděje (po
přepočtu 885)
901 – papež nazval Svatopluka králem
(patronace Říma) (po přepočtu 885)
907 – zpustošení Moravy Arnulfem (po
přepočtu 892)
912 – Po smrti Metoděje zůstal
arcibiskupský úřad pět let neobsazen (po přepočtu 896)
915 – Císař Arnulf obnovil Svatoplukovo
království (po přepočtu 899)
916 – (arci)biskup Jan (po přepočtu 900)
942 – (arci)biskup Silvestr (po přepočtu
926)
961 – biskupství po 10 let neobsazeno
(po přepočtu 945)
„Granum“ – dodatky z
českých pramenů:
971 – moravské biskupství spojeno s pražským
(984?)
928 – kníže Václav zavražděn svým
bezbožným bratrem Boleslavem (935)
920 – Svatopluk postoupil Moravské království
knížeti Čech (904?)
„Granum“ – celkové
shrnutí
Srovnání:
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Bořivoj – Svatoplukův místodržící
v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných
pramenech a problematika jeho hrobu“.
Metoděj arcibiskupem: „Život
Metoděje“, „Chvalořeč o
sv. Cyrilu a Metoději“, „Kristián“,
„Diffundente sole“.
Bořivojův křest v legendách: Kristián,
Fuit, Proložní
ludmilská, Diffundente
sole.
Bořivojův křest v kronikách:
Kosmas, Dalimil,
Pulkava,
Marignola, Neplach,
„Granum“,
Palacký.
Legendy: „O pustynnike Ivaně“.
Legendy: „Beatus Cyrillus“.
Dokumenty: „Egregiae virtutis“
aneb Konstantin a Metoděj prohlášeni spolupatrony
Evropy (1980).
Dokumenty: „Slavorum Apostoli“.
Encyklika papeže Jana Pavla II. (1985) k 1100. výročí úmrtí
sv. Metoděje.
Dokumenty: „Moravský král a
světec“. K pravoslavnému
svatořečení sv. Rostislava 30. října 1994 v Brně.
Tabulka 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova křtu
podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády knížat
v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 13: „Průběžný věk
členů prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Tabulka 15: „Životní data
moravského krále Rostislava“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy inspirace“
aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 17: „Arcibiskupové a
biskupové moravští“.
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové
interpretaci.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Osobnosti: „Život svatého knížete
velkomoravského Rostislava“. Ke kanonizaci sv.
Rostislava pravoslavnou církví.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské
kapli!?
Otázky: „Proč se založení
hradu Praha upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem
Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj,
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem
opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián, když
Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se pánem
pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze legendy Crescente
vynechala Bořivoje?“
Otázky: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1
ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo mladší než sama
rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky malty
nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce,
nebo historická věda?“
(1. moravská historie,
2. Kristián,
3. Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V. Karbusický
(1995), • D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• Lubomír E. Havlík: Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992.
• Lubomír E. Havlík: O datování ve staroslověnských písemných
památkách. Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 1996-1998.
MNK, Brno 1998, s. 163-223. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|