25
[Pokračování ...].
Zatím se již vrátil z tábora
filosofie, v němž sloužil deset let nebo více, do Prahy výtečný
hrdina, jménem Vojtěch, svěcením
teprve podjáhen, a přivezl s sebou nemalé množství knih.1
Ten jako útlý beránek mezi ovečkami, truchlícími pro smrt svého
pastýře, pilně konal pohřební obřady, a trvaje ve dne i v noci
na modlitbách, poroučel jimi a též štědrými almužnami
duši společného otce duchovního Bohu. Kníže Boleslav2
a jeho velmožové vidouce, jak je v dobrých skutcích zbožný,
a majíce naději, že bude budoucně ještě zbožnější, z vnuknutí milosti Ducha svatého uchopili jinocha, ač se tomu velmi
bránil, a přivedše ho do shromáždění pravili: „Chtěj nechtěj,
naším biskupem budeš a byť nerad, pražským biskupem
slouti budeš. Tvá urozenost, tvé mravy a skutky nejlépe se
shodují s velepastýřským důstojenstvím.
Tys nám od vrchu
hlavy až vespod do paty známý.
Ty dobře znáš nám otvírati cestu, kudy se chodí do nebeské
vlasti. Tvých rozkazů je nám nezbytně potřebí,
abychom mohli a také chtěli jich poslouchati.3
Tebe všechno duchovenstvo za hodného, tebe veškerý lid provolává
za schopného k biskupství“. Tato volba se
stala nedaleko Prahy na Levém Hradci
dne 19. února téhož roku, kdy zemřel biskup Dětmar.4
Kosmas: Kronika Čechů,
kn. I, kap. 25.
[Pokračování ...].
Poznámky: |
Petr Šimík (2007). Srovnání:
Mapky: „Česká kmenová území“
podle R. Turka (1982).
Mapky: „Česká kmenová území“
podle P. Randuse (2007).
Mapky: „Osídlení Čech“.
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeském
vévodství“.
Mapky: „Dějiště Kosmových mýtů
a nejstarších českých legend“.
Rodokmeny: „Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
Rodokmeny:
„Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
Rodokmeny:
„Rodokmen Otonů“.
Rodokmeny:
„Rodokmen Piastovců“.
Tabulka 16. „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy inspirace“ aneb Bez
moravské historie
by nebyly ani české mýty!
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Otázky: „Proč se založení hradu Praha
upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem
Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj, zřejmě
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem
opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián, když
Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se pánem
pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze legendy Crescente
vynechala Bořivoje?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
Literatura:
• Bertold Bretholz: Die Chronik der Böhmen des Cosmas von Prag.
Monumenta Germaniae Historica (MGH), nova series II, Berlin 1923.
•
Karel Hrdina: Kosmova kronika česká. Melantrich, Praha 1949, s.
47.
•
Kosmova
kronika česká. Ed. Karel Hrdina-Marie Bláhová, Svoboda, Praha
1972.
•
Kosmova kronika česká. Překl. K. Hrdina a M. Bláhová, úvod D.
Třeštík, komentář P. Kopal, vysvětlivky a poznámky M. Bláhová, rejstříky J. Vilím.
Paseka, Praha a Litomyšl 2005. |