„STANEŠ
SE PÁNEM PÁNŮ SVÝCH!“
CO TOUTO PROROCKOU
VĚTOU KRISTIÁN MYSLEL? |
• „Dušan Třeštík (1997),
Naďa Profantová (1999) a David Kalhous (2006)“
„Co chtěl říci Kristián ve své legendě, když těsně před
údajným Bořivojovým křtem
na Moravě na dvoře krále Svatopluka vložil do úst arcibiskupa
Metoděje onu památnou prorockou větu: »Staneš se pánem pánů
svých!«?“ (D. Třeštík 1997, s. 325; N. Profantová
1999, s. 296-299 a pozn. 23 na s. 701; D.
Kalhous 2006, s. 137, 151). |
Dušan Třeštík (1997) |
(325)
Ukázali jsme si již, že Kristián ví jako jediný
z českých autorů, že Svatopluk byl po nějakou dobu pánem Čech.1
Čerpal tu nepochybně z domácí tradice, která se – jak jsme
viděli – mohla v Čechách do jeho doby snadno udržet. O tom,
že Svatopluk byl kdysi pánem Srbska, pamatovala místní tradice až
do počátku 11. století, kdy ji zaznamenal kronikář Dětmar.2
Česká tradice zase věděla, že Bořivoj měl svůj lid svěřen
ke správě od Svatopluka3
a že tedy Bořivoj byl jakýmsi
Svatoplukovým náměstkem. S tím také souvisí Kristiánovo vaticinatio
ex eventu,4
když podle něj Metoděj sliboval Bořivojovi, že se stane „pánem
pánů svých“, tj. nepochybně právě Svatoplukových
Moravanů.5
Nemohlo se to pochopitelně vztahovat na Bořivoje samotného, v tom
je Kristiánova formulace nepřesná,
nýbrž na jeho potomky, o kterých se v této souvislosti současně
mluví.6
Kristián tedy musel vycházet ze stavu, kdy Bořivojovi potomci vládli
Moravě. Otázkou ovšem je, kdy to bylo, zda v letech 992-994, do
nichž se legenda hlásí, nebo po roce 1019, kdy Moravu připojil
již definitivně k Čechám Oldřich.7
O tom, že Čechové vládli na Moravě již před rokem 1003, kdy
ji dobyl Boleslav Chrabrý, lze však sotva pochybovat.8
Dušan Třeštík: Počátky
Přemyslovců (1997, s. 325).
|
Obr. 1. Bořivojův křest
arcibískupem Metodějem.
Velislavova bible (počátek 14. století).
|
Naďa Profantová (1999) |
(296)
Určitá kontinuita života
center a archeologicky zachytitelné každodennosti vyvolávala a vyvolává snahy prokázat, že mojmírovská říše přežívala
ve zcela okleštěné podobě hlouběji do první poloviny desátého
století. Podobná tvrzení nalézají určitou oporu v některých
časově či prostorově vzdálených písemných pramenech, vždy však
nepřímou a vyžadující značnou důvěru v odvážné (297)
interpretační konstrukce. Myslím, že takové diskuse o „přežívání
Moravy“ vznikají nejvíce z rozličného pojetí slov u jednotlivých
diskutérů a z obecně malé ochoty rozlišovat mezi různým časem
a různou setrvačností jednotlivých sfér lidské kultury...9
Zdá se, že Morava se stala v první polovině desátého
století fakticky územím nikoho, na kterém si snad uchovali někdy
lokální moc místní velmoži, vykupující si pravděpodobně mír
či ochranu tributem odváděným mocným sousedům.10
(299) Pro bližší
poznání moravské politické historie desátého století se nám
ovšem nedostávají písemné prameny, soudíme pouze z nejistých
indicií a s větší jistotou
jsme schopni říci jenom tolik, že koncem devadesátých let, těsně
před její polskou okupací roku 1003, náležela Morava českým
knížatům.23) Nepodařilo se jim však do té doby na
celém jejím území vybudovat „hradskou správní organizaci“,
a pevně ji tak integrovat s jádrem českého státu.11
V poznámce 23)
(na s. 701) nám pak N. Profantová sděluje,
o co svoji „větší jistotu“
opírá: „Zvláštní svědectví o dobytí Moravy před r. 994 podává Kristiánova legenda, v níž je do úst
arcibiskupa Metoděje vložen slib Bořivojovi budeš
pánem pánů svých, pokud tato slova chápeme jako
předpověď, jejíž naplnění je již autorovi známo“.12
Marie Bláhová-Jan
Frolík-Naďa Profantová: Velké dějiny zemí Koruny české,
I. sv. (1999, s. 296-299).
|
Obr. 2. Křest Bořivoje
a Ludmily.
Liber Depictus,
obrazová kniha legend (polovina 14. století).
|
David Kalhous
(2006) |
(137) Starší
velkomoravská tradice, která pojednává o pokřtění
Moravy, vzniku tamní církevní organizace a také o vítězství
ve slovanském jazyce sloužené liturgie,13
vychází zřejmě z původních velkomoravských pramenů, ze Životů
Metodějova a Konstantinova.14
Kristián je ovšem propojil s jinou, snad domácí tradicí,
jež popisovala pokřtění prvního Přemyslovce a jeho manželky,
sv. Ludmily.15 I když by se mohlo zdát, že první kapitola představuje
pouhý prolog k dalšímu vypravování o první slovanské
světici, opak je pravdou.16 Kristián totiž zřejmě prostřednictvím
prvních dvou kapitol jako první jasně zformuloval představu o přenesení
vlády z Moravy do Čech.17 A nejenom vlády, ale zejména
pevné církevní organizace.18 Nechává totiž ve své legendě
Moravu, vyznamenanou původně přítomností svatého arcibiskupa
Metoděje a jeho sedmi biskupů, p a d n o u t
pro bezbožnost
Svatoplukovu,19 aby ji v další kapitole prostřednictvím Metodějova
proroctví s p o j i l
s přemyslovským rodem,20 který
nadto v Čechách panuje už od dávných, pohanských časů.21
(...)
(151) Ukázali jsme
si tedy, jakou úlohu hrají v Kristiánovi Přemysl a Bořivoj.
Autor je vykresluje jako určité literární typy a spojuje s nimi
zavedení zákonů a také přijetí křesťanství.22
Zároveň
však nezapomíná zdůrazňovat, že se jedná o příslušníky
přemyslovského rodu.23 Podobnou roli ovšem hraje v jeho díle
i svatý Václav, jenž vlastně završuje řadu výtečných
vládců z jednoho rozrodu a tím jej glorifikuje. Kristián
tím pádem vytváří jeden ucelený příběh, který vlastně
vysvětluje současnost, tedy přemyslovskou
vládu nad Čechami (a Moravou),24 minulostí.
A činí tak způsobem nadmíru originálním, protože jako
j e d i n ý raně středověký literát spojuje
„pohanskou“ pověst
o počátku vlády25 s jakousi
církevní historií a dvěma
legendami v jeden koncepčně propojený celek.26
(...)
Kristiánova legenda nám díky předchozím analýzám
k našim úvahám poskytuje více než příhodný odrazový můstek.
Prolíná se v ní totiž několik dějových linek a motivů,
které se vzájemně podporují. Od k pohanským časům se
vracející dynastické pověsti27 přes historii přenesení vlády
z Moravy do Čech28 až k posvěcení
přemyslovského rodu
prostřednictvím dvou svatých, Ludmily a Václava,29 se vždy
jedná o představy, které upevňují a posilují pozici
přemyslovského rodu jako vládnoucí rodiny.30
Právě zamýšlení
se nad úlohou dynastie představuje totiž v této skladbě
jeden z ústředních motivů31 a vzájemný závazek mezi
knížecím rodem a Čechy určuje Kristián jako jeden ze základních
pilířů českého státu.32
David Kalhous: Státnost
v Kristiánově legendě
(2006, s. 137, 151).
|
Poznámky:
|
1 –
|
Spíše jako jediný
z českých autorů si to mohl dovolit napsat, neboť byl bratrem panujícího
českého knížete. Proto si zřejmě také mohl dovolit
po více než 100 letech znovu uvést Konstantina a Metoděje do
latinsky psané literatury. A k tomu jistě bylo tehdy zapotřebí odvahy ještě větší.
|
2 –
|
Pokud byl Svatopluk
„pánem Srbska“,
musel být také nejspíš on sám nebo již jeho předchůdce na moravském stolci, král-oráč
Rostislav, „pánem Čech“. To ovšem neznamená, že by některý z jmenovaných vladařů
nutně musel (celé) Čechy dobýt, jak to opakovaně vyžadoval D. Třeštík
(1987, s. 566), stejně tak, jako nedobývali (celé) Srbsko.
Srovnej mapku „Územní
vývoj Velké Moravy za Rostislava a Svatopluka“ a poddání
se Slovanů českých králi-oráči Rostislavovi na znojemské
malbě.
|
3 –
|
To již je Třeštíkova
vlastní interpretace Kristiánova textu. Bořivoj nemohl mít od
Svatopluka svěřený „svůj lid“,
to je očividný nesmysl. Podle
Kristiána (kap. 2) si „Slované čeští sobě
vladaře čili vévody v čelo stavěli“ z potomků oráče, jehož si sami
(na Moravě) nalezli, „až konečně panství říše té se
dostalo jednomu z rodu těch knížat, jménem Bořivoji“. Ten
jednou „za jistou věcí svou a lidu
sobě svěřeného přijel ke knížeti svému čili králi
Svatoplukovi na Moravu...“.
Čili podle Kristiána Slované čeští se sami svěřili
pod jeho panství. Nešlo tedy ani o „jeho, Bořivojův lid“, ani o „lid svěřený mu ke správě od Svatopluka“, když toho údajně
teprve
jel na Moravu vůbec p o p r v é
navštívit.
|
4 –
|
Vaticinatio ex
eventu – tj. doslova „věštění podle výsledku“. O tom,
jaký „výsledek“ tu mohl mít
Kristián asi na mysli, viz níže Komentář.
|
5 –
|
Metoděj jistě bude před
Svatoplukem slibovat Bořivojovi, že se stane pánem Svatoplukových
Moravanů. Takovou geniální myšlenku mohl
vyslovit opravdu jen někdo z pražského ústavu AV ČR.
|
6 –
|
To ví D. Třeštík
pochopitelně lépe než Kristián, který se prý neuměl ani přesně
vyjádřit. Zatím jsme však byli svědky pouze Třeštíkovy
snahy jeho naopak velmi přesné formulace překroutit. Více k tomu viz níže
Komentář.
|
7 –
|
Co asi tak Kristián,
píšící kolem roku 993 (D. Třeštík 1997, s. 137), mohl vědět o Oldřichově dobytí
Moravy na Polácích v roce 1019?
Pochopitelně vycházel ze stavu, kdy Bořivojovi potomci vládli ne
Moravě, ale Čechám, protože v době svého
údajného
křtu Bořivoj ještě nevládl ani ve středočeském minivévodství,
jak vyplývá z Metodějovy prorocké věty.
Kristián tu tedy podává svědectví o tom, že arcibiskupovo proroctví se
nakonec vyplnilo, že Bořivojovi synové a vnuci
postupně ovládli celé Čechy.
|
8 –
|
O tom lze nejen úspěšně
pochybovat, ale lze to i snadno vyvrátit – viz Kosmas (III, 34).
|
9 –
|
K různým názorům
o definitivním konci Velké Moravy zaujal v roce 2004 stanovisko L. Galuška:
„Protipólem k Třeštíkovu
závěru o náhlé a jednorázové likvidaci Velké Moravy v roce
906 je verze o jejím postupném zanikání, či spíše
jakémsi déle trvajícím odumírání. Hlavním zastáncem této
verze je Lubomír E. Havlík. Proces zániku
podle něj začal bezprostředně po smrti Svatopluka v roce 894,
kdy došlo k odpadnutí několika satelitních území
a následnému rozdrobení státní moci. Tohoto oslabení pak využili
staří Maďaři, kteří zpustošili okrajové části
Velké Moravy, přičemž zabrali její východní oblasti. Státní
i církevní organizace na Moravě měla však zůstat více
méně nedotčena. Tribut měl být Maďarům
vyplácen až do roku 925. Ani po tomto datu Havlík ovšem nepředpokládá,
že by státní a církevní život na Moravě úplně zanikly, měly
jen upadnout a ztratit na významu.
Ke konečné ztrátě samostatného postavení mělo dojít až později,
v 11. století, kdy se území Moravy dostalo
pod nadvládu českých »Přemyslovců«“ (ve skutečnosti pražské
větve Mojmírovců – pozn. PŠ).
„Diametrálně odlišné
verze obou známých historiků mají své zastánce i odpůrce, své
slabší i silnější stránky. Z obou však vyplývá, že v učebnicích
dějepisu tak démonizovaný rok 907, ona bitva u Bratislavy mezi
Bavory a Maďary, nemá jako rok zániku
Velké Moravy téměř žádné opodstatnění“ (L. Galuška
2004, s. 133-134). „Vedle okamžitého zániku
v roce 906 se tak podle mě jeví jako pravděpodobnější
možnost přežívání určité formy mocenských struktur lokálního
charakteru“ (L. Galuška 2004, s. 139).
Doufejme, že stejně tak bude
brzy „oddémonizován“ i Kristiánem
smyšlený
Bořivojův křest Metodějem.
|
10 –
|
Výběr tributu musel být
nějakým způsobem organizovaný.
|
11 –
|
Boleslav II. se nejspíš
spokojil pouze s posádkami na některých opěrných bodech na
severní Moravě, aby mohl kontrolovat obchodní trasu přes
Krakov dál na východ.
|
12 –
|
To je nejen „odvážná
interpretační konstrukce“ N. Profantové, ale „s větší
jistotou“ ještě také absolutní nesmysl
– viz výše pozn. 8. Srovnej výše v textu Třeštíkovo
vaticinatio ex eventu.
|
13
–
|
Legenda
Christiani. Vita et passio sancti Wenceslai et sancte
Ludmile ave eius 1. Ed. J. Ludvíkovský. Praha 1978,
s. 12-16 (pozn. DK).
Viz též překlad A. Stříže (1969): Kristián, kap. 1:
Vynález písma, jeho
obhajoba v Římě, ustanovení
Metoděje arcibiskupem a Svatoplukova zrada.
|
14
–
|
Žitije
Konstantina. MMFH II, s. 57-115; Žitie
Mefodija. MMFH II, s. 134-163. K nim VAVŘÍNEK,
Vladimír: Staroslověnské životy Konstantina a Metoděje.
Rozpravy ČSAV: řada společenskovědní 73.7. Praha 1963.
Naposledy k celé problematice KALHOUS,
David: Christian und Grossmähren. In: Kouřil, P.
(ed.): Die frühmittelalterliche Elite bei den Völkern des östlichen
Mitteleurpas. Brno 2005, s. 25-32 (pozn. DK).
Srovnej Život sv.
Konstantina-Cyrila, Život
sv. Metoděje, Velká
Morava mezi Byzancí a latinským Západem, Život
svatého knížete velkomoravského Rostislava.
|
15
–
|
„Přemyslovci“
nazvala tuto pražskou větev mojmírovského
rodokmenu až romantizující historiografie 19. století
(J. Žemlička 2000, s. 268). Proto knížecí rod
popisovaný v Kristiánově legendě nazývat „Přemyslovci“
je přinejmenším anachronismus. Navíc je to i věcně
nesprávné, neboť se jedná o potomky moravského krále
Rostislava (P. Šimík
2006, s. 337-350). Viz rozbor
Kristiánovy „přemyslovské“ pověsti a článek:
„Proč se založení hradu Praha upírá
Bořivojovi?“
|
16
–
|
Vladimír Just: „Kdo
říká »je pravdou«, je volem“.
|
17
–
|
O „přenesení
vlády“ z Moravy do Čech nemá Kristián nejen v prvních
dvou kapitolách, ale nikde v celém textu legendy vůbec
žádnou zmínku. To autor patrně jen „slyší trávu růst“.
Co však z prvních dvou kapitol jasně vyplývá, je „vznik
křesťanské knížecí vlády“ v Čechách
a „přenesení
křesťanství“ z Moravy do Čech. A především
o to tu Kristiánovi tehdy šlo.
|
18
–
|
„Přenesení
pevné církevní organizace“ si opět přimyslil D. Kalhous,
Kristián o tom žádnou zmínku nemá. Autor tento svůj
„vynález“ také ničím nedoložil, nevíme o co jej
opírá. Z legendy se pouze dovídáme, že po křtu
Metoděj Bořivoje „propustil do vlasti a přidal
mu kněze ctnostného života, jménem Kaicha“.
|
19
–
|
Legenda
Christiani 1 (viz výše pozn. 13), s. 16
(pozn. DK).
Srovnej také Svatoplukovu charakteristiku (Kristián,
kap. 1) v překladu A. Stříže (1969).
|
20
–
|
Tamtéž 2,
s. 18-20 (pozn. DK).
Po nějakém spojení Moravy „s »přemyslovským«
rodem“ prostřednictvím Metodějova
proroctví v uvedené části Kristiánovy legendy
budeme pátrat marně. Srovnej Kristián
(kap. 2). Jediné spojení, které tu nalezneme, je
spojení Čech s Bořivojem (a s »přemyslovským«,
potažmo rostislavským rodem). Výhradně na něho se Metoděj obrací a vysvětluje mu,
co jemu osobně přijetí
křtu přinese.
|
21
–
|
Slované čeští
sice i po nalezení oráče, kterého Kristián pro jeho „prozíravost
a rozvážnost“ pojmenoval Přemysl, setrvávali dále v pohanství,
ovšem o samotném „nalezeném“ oráči vůbec nelze říci, že by byl pohan.
Takovému označení se Kristián velmi pečlivě vyhýbá. Proč asi?
Nemůžeme si také nevšimnout, že v následném
textu Kristián už nevysvětluje, v čem byla ona
„prozíravost“ a „rozvážnost“ nalezeného oráče,
pro něž byl právě on „vybrán“ mezi všemi. Zřejmě to považoval za dostatečně objasněné a vysvětlené
v předchozím
textu, tzn. v 1. kapitole
legendy. V ní je řeč o jediném (nejmenovaném) křesťanském
králi-oráči Rostislavovi, jehož Kristián přirovnává ke
vznešenému císaři (993), podobně jako ho k velikému
císaři Konstantinovi přirovnal ve
svém listu již byzantský císař Michael III.
(863).
Kde tehdy Slované čeští svého oráče
hledali a pak také nalezli, napoví mapka: „Územní
vývoj Velké Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Nesporný důkaz téhož máme v „poddání
se Slovanů českých moravskému králi-oráči Rostislavovi“
na malbě ve znojemské rotundě. Viz „Oráčská
scéna na malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův
konec, tam obr. 3.
Srovnej také „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové
interpretaci, „Vznik a původ
přemyslovské pověsti“ nebo „Zdroj
Kristiánovy a Kosmovy inspirace“ aneb Bez moravské
historie by nebyly ani české mýty.
Nejde tu tedy o žádné „dávné pohanské časy“,
nýbrž o dobu, kdy se Slované čeští rozhodli přijmout
křesťanství z Moravy, což zprostředkoval Rostislavův
syn, kníže Bořivoj,
první křesťanský kníže Čechů.
|
22
–
|
V libovolném
vymýšlení tu D. Kalhous dále pokračuje. Kristián žádné
zavedení zákonů s Přemyslem nespojuje. To si
D. Kalhous popletl s Kosmovou kronikou, která je ovšem
o 120 let mladší. Jediný zákon, o němž je v 2. kapitole
zmínka a kterého se chápe Bořivoj,
je „nový a neslýchaný křesťanský
zákon svatosti“ (Kristián,
kap. 2).
|
23
–
|
Ano, Bořivoj byl
podle Kristiána „jedním z rodu těch knížat, jež
si Slované čeští sobě z potomků nalezeného oráče
vladaře čili vévody v čelo stavěli“. Ovšem s tím
dovětkem, že onoho oráče
Slované čeští nalezli na Moravě
v podobě krále-oráče Rostislava. Viz „Oráčská
scéna na malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův
konec.
|
24
–
|
V 1. kapitole
píše Kristián o Moravě jako o „sousedově
domu“. Ve 2. kapitole se Bořivoj zase ustraňuje
před svými nepřáteli z Čech a vyhledává azyl
u „svého krále“ Svatopluka na Moravě. O „přemyslovské“ vládě nad Moravou tu
není vůbec nikde řeč. To jen našeho autora zase chytá fantas.
|
25
–
|
Asi pouze skuteční
„odborníci“ mohou vidět v oráči
a ve vzdělávání
[Božích]
polí na konci 10. století,
20 let po založení pražského biskupství, pohanskou
symboliku. Srovnej např.: „Býk – dobytče, nebo apoštol, kazatel evangelia?“
nebo „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové
interpretaci. Kristiánova legenda byla určena vzdělancům té
doby. Že ji ti dnešní nechápou, není ovšem Kristiánova
vina.
|
26
–
|
T
|
27
–
|
Pověst učeného
mnicha Kristiána se vrací k počátkům křesťanské
knížecí vlády v Čechách, nikoli k „pohanským
časům“ (viz výše pozn. 21). D. Kalhous se nám tu snaží vysvětlit
cosi, čemu sám vůbec neporozuměl. Proto asi také zapomněl
zdůraznit, že tomu všemu je v 1. kapitole předeslána, ne bezdůvodně,
historie vzniku křesťanství
na Moravě: „1. Morava, země slovanská, přijala víru
Kristovu...“.
|
28
–
|
Nejedná se o „přenesení
vlády“, ale o „přenesení
křesťanství“. Viz výše pozn. 17.
O „přenesení vlády“ z Moravy do Čech lze
hovořit až 40 let poté, co Kristián sepsal svoji
legendu, a to v souvislosti s Břetislavem I., „jenž
tu zemi [Moravu] první podrobil svému
panství“ (Kosmas III, 34).
|
29
–
|
T
|
30
–
|
Když nahradíme přídavné
jméno „přemyslovský“ správným „rostislavský“,
pak lze vyslovit s autorovým závěrem souhlas.
|
31
–
|
Jestliže se má
jednat „o jeden z ústředních motivů“, pak by
měl autor doložit ono Kristiánovo „zamýšlení se“ na
několika konkrétních příkladech v textu legendy. Jinak je to jen prázdná
floskule.
|
32
–
|
Napsal by autor
tuto větu v nezměněné podobě, kdyby jen tušil, že
onen knížecí rod pocházel z Moravy?
Že se jednalo o potomky krále-oráče Rostislava?
Srovnej „Oráčská
scéna na malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův
konec.
|
|
Petr Šimík (2005,
2010).
Komentář:
Abychom si uvědomili hrůznost demagogie výše citovaných pražských
„odborníků“ a ukázali zvrácenou logiku jejich uvažování, musíme si nejdříve příslušnou pasáž Kristiánovy
legendy (z kap. 2) s dialogem Bořivoje
a Metoděje před údajným křtem uvést celou, nejen pár slov vytržených z kontextu: |
Tu
dí onen (Bořivoj): V jaké vydávám se nebezpečenství takovou
věcí,
nebo co dobrého mi přinese náboženství křesťanské?
– Odřekneš-li se, praví biskup Metoděj, model a démonů v nich
přebývajících,
staneš se pánem pánů svých
a všichni nepřátelé budou podrobeni panství tvému a potomstvo
tvé denně bude se množiti jako řeka převeliká, v níž se stékají
vody rozličných potůčků.
|
|
Úryvek z 2. kap. Kristiánovy legendy „Život a umučení
sv. Václava a sv. Ludmily,
báby jeho“ v překladu Antonína Stříže (O. Králík: Nejstarší legendy
přemyslovských Čech.
Vyšehrad, Praha 1969, s. 61).
|
Slibuje-li Metoděj Bořivojovi, že křest
mu přinese jisté výhody,
pak je na místě se ptát: „A před kým pak bude Bořivoj křtem
takto
zvýhodněn? Před ostatními křesťany, tj. před Svatoplukovými
Moravany, jak z toho výše »logicky« vyvodil D. Třeštík?
Nebo snad před Moravany žijícími o 120 let později, jak výše
usoudila N. Profantová?“ To asi ne! Metoděj se
také obracel výslovně na Bořivoje, nikoliv na jeho (tehdy ještě
neexistující) potomstvo, jak se mylně domníval D. Třeštík.
Ostatně tím potomstvem, které se bude „denně množiti“, tu
zajisté nejsou myšleni jeho budoucí synové a dcery atd., ale všichni
ti, kteří ho budou v přijetí křtu – tj. „v náboženství křesťanském“
– následovat. Nejde tedy o biologické „množení“, ale
o početní „přibývání“ (srovnej např. „Život
Metodějův“, kap. X).
V tomto konkrétním případě
však měl křest
přinést výhodu před „těmi ostatními“,
tzn. nepochybně před těmi
dosud n e p o k ř t ě n ý m i ,
výhradně oslovenému Bořivojovi. Kde máme „ty ostatní“,
dosud nepokřtěné Bořivojovy „pány“ a „nepřátele“, hledat? Snad na Moravě,
jako je tam slavně našli D. Třeštík, N. Profantová
a D. Kalhous?
Podle
Kristiána přijel Bořivoj na Moravu z Čech a po údajném
křtu se do
Čech zase vrátil. Kristián tu Metodějovými ústy tudíž nepochybně mluví o Bořivojových
„nepřátelích“ v dosud pohanských
Čechách, jak nás ostatně Kristián nenechává na pochybách při líčení
údajného Strojmírova povstání:
Bořivoj se ustranil od svých nepřátel na
Moravu. Potvrzuje to
rovněž dovětek v legendě Diffundente
sole ze 13. století: „Toto proroctví se plnilo na vladařích Čechů“.
To by současně také znamenalo, že Bořivoj v době údajného křtu
ještě nebyl ve středočeském
minivévodství vládnoucím knížetem,
ale byl v podřízeném postavení (což asi nebyl – viz vysvětlení
níže v textu), resp. byl jedním z více
knížat Čechů. Spíše tuto druhou variantu potvrzuje i zpráva
Fuldských análů k roku 872,
k níž je Bořivojovo jméno připojeno až dodatečně, jako
poslední ve výčtu šesti jmen. Logicky tedy křest
měl zvýhodnit (do té doby údajně také pohanského) Bořivoje před
ostatními pohanskými knížaty v Čechách.
Což se i stalo. Bořivoj se stal pánem pánů svých
– podrobil si své nepřátele a v roce 875 definitivně usedl na pražský
stolec (viz úvaha: „Vznik a původ
přemyslovské pověsti“, tam pozn. 19). Odřekl se „model a démonů v nich přebývajících“,
neboť na Levém Hradci a pak také na hradě jménem Praha
postavil kostely, rozbořil pohanské oltáře, jejich posvátné
sloupy roztříštil, jejich posvátné kůly pokácel, jejich tesané sochy
spálil (viz Citace níže).
Jen potud tedy může platit Třeštíkovo vaticinatio ex
eventu (viz výše pozn. 4) a Profantové
„předpověď, jejíž naplnění je již autorovi známo“.
O nějakém dobytí Moravy některým z českých Boleslavů před rokem 994 Kristián
(kap. 1) nic neví. A jako bratr vládnoucího knížete měl nepochybně informace z první
ruky. A také jestliže o Moravě napsal, že: „...až dodneška
pyká. Bylať dána v plen a zajetí a v lup a spuštění a v úšklebky
všelikému tělu chodícímu po ní...“, sotva oním „všelikým
tělem“ myslel svého na Moravě „loupícího“ a přitom se „šklebícího“ bratra Boleslava II. (972-999), neboť „dodneška“
znamená do roku 994, kdy podle
D. Třeštíka (1997, s. 137) Kristián
svoji legendu dopsal.
Ostatně Kosmas
(III, 34) později říká naprosto jasně, kdo jako
p r v n í
z pražských
knížat podrobil
Moravu svému panství. Naši historikové snad Kosmovu kroniku nečetli? Nebo
nám zase budou chtít namluvit, že v tom je i Kosmova formulace
„nepřesná“?
Tím jsme vyčerpali jeden možný výklad Metodějova
proroctví. Kristián však mohl mít na mysli ještě i jeho
další aspekt, a to ve zcela obecné rovině. Každý, kdo se
odřekne model a démonů v nich přebývajících
a přijme křest, přestane
otrocky podléhat vlivu těchto démonů, získá nad nimi převahu a moc
a podrobí si je. Jde tu o vítězství nad démony,
které si nosí každý sám v sobě, kteří ho dosud ovládali a byli
jeho „pány“. Srovnej následující modlitbu (z 9. století):
|
Latinský originál: |
Český překlad: |
Rege nostras Domine
propitius voluntas,
ut nec propriis
iniquitabilis implicentur,
nec subdantur alienis... |
Řiď, Pane,
milostivě naše vůle,
aby se ani do vlastních
nepravostí nezapletly,
ani se nepoddávaly cizím... |
|
Nevěřící Tomáše
pak odkazujeme na článek: „Asketa
s jelenem, hadem a ptákem“. Pokud by to snad někomu
nestačilo, nechť se chopí Bible, ze které čerpali bez rozdílu
všichni legendisté a rovněž i Kristián, a přečte
si např. Pavlův list Filipským (F 2, 12-13):
|
Pavlův list Filipským (F 2, 12-13)
Napomenutí k věrnosti
(12) A tak, moji milí, jako
jste vždycky byli poslušní
– nikoli jen v mé přítomnosti
–
s bázní a chvěním uvádějte
ve skutek své spasení.
(13) Neboť je to Bůh, který ve
vás působí,
že chcete
i činíte, co se mu líbí.
|
|
Že je to téma stále
živé, o tom svědčí nedávná promluva kněze před bohoslužbou:
„Chceme být svobodni! Nechceme být otroky peněz, svých
zlozvyků ani návyků, svých chutí, svých pudů ani vášní!
Jsme křesťany proto, že nechceme otrocky sloužit ničemu, co nás
zbavuje možnosti chválit pouze a jen našeho Boha...“.
Atd.
A tak „Metodějovo proroctví“ má co říci i dnešnímu
člověku a ani to nutně nemusí být člověk věřící. Úplně
postačí, když bude v tomto smyslu „ c h t í t
být svoboden“! I svět kolem nás bude jistě
lepší a „zloba, závist, zášť, klam a svár“, ty
pak pominou.
Petr Šimík (2005,
2010).
Citace:
Pátá kniha Mojžíšova
(Dt 7, 1-11)
Varování před pohanskými národy
Mojžíš předkládá lidu Hospodinův zákaz
příznit se s pohany a příkaz vymýtit vše pohanské.
(1) Až tě Hospodin, tvůj
Bůh, uvede do země, kterou přicházíš obsadit,
zažene před tebou početné
pronárody, Chetejce, Girgašejce,
Emorejce, Kenaance, Perizejce,
Chivejce a Jebúsejce,
sedm pronárodů početnějších
a zdatnějších než ty.
(2) Hospodin, tvůj Bůh,
ti je předá, abys je pobil. Vyhubíš je jako klaté,
neuzavřeš s nimi smlouvu a
nesmiluješ se nad nimi,
(3) nespřízníš
se s nimi, svou dceru neprovdáš za syna někoho z nich
ani jeho dceru nevezmeš pro svého
syna.
(4) To by odvrátilo tvého
syna ode mne, takže by sloužili jiným bohům.
Hospodin by proti vám vzplanul
hněvem a rychle by tě vyhladil.
(5) Proto s nimi naložíte
takto: jejich oltáře rozboříte, jejich
posvátné sloupy
roztříštíte, jejich posvátné
kůly pokácíte, jejich tesané sochy spálíte.
(6) Jsi přece svatý lid
Hospodina, svého Boha; tebe si Hospodin,
tvůj Bůh, vyvolil ze všech
lidských pokolení, která jsou na tváři země,
abys byl jeho lidem, zvláštním
vlastnictvím.
(7) Nikoli proto, že
byste byli početnější než kterýkoli jiný lid, přilnul k vám
Hospodin a vyvolil vás. Vás
je přece méně než kteréhokoli lidu.
(8) Ale protože vás
Hospodin miluje a zachovává přísahu,
kterou se zavázal vašim otcům,
vyvedl vás Hospodin pevnou rukou
a vykoupil tě z domu otroctví,
z rukou faraóna, krále egyptského.
(9) Poznej tedy, že
Hospodin, tvůj Bůh, je Bůh, Bůh věrný,
zachovávající smlouvu a
milosrdenství do tisícího pokolení
těm, kteří ho milují a dbají
na jeho přikázání.
(10) Avšak tomu, kdo ho nenávidí,
odplácí přímo a uvrhne ho do záhuby.
Nebude odkládat; tomu, kdo ho
nenávidí, odplatí přímo.
(11) Proto bedlivě dbej na přikázání,
nařízení a práva,
která ti dnes přikazuji dodržovat. Pátá
kniha Mojžíšova (Dt 7, 12-26)
Výzva k poslušnosti
Mojžíš oznamuje, jaké důsledky má poslušnost
Božího zákona pro život i pro boj proti Kenaancům.
(12) Za to, že tato práva
budete poslouchat a bedlivě je dodržovat, bude Hospodin,
tvůj Bůh, zachovávat tobě
smlouvu a milosrdenství, jak přísahal tvým otcům.
(13) Bude tě milovat a bude ti
žehnat a rozmnoží tě. Požehná plodu tvého života
i plodu tvé role, tvému obilí,
tvému moštu, tvému oleji, vrhu tvého skotu a přírůstku
tvého bravu na zemi, o níž
se přísahou zavázal tvým otcům, že ti ji dá.
(14) Budeš požehnaný nad každý
jiný lid, nevyskytne se
neplodný nebo neplodná u tebe
ani u tvého dobytka.
(15) Hospodin od tebe odvrátí
každou nemoc, nevloží na tebe
žádnou ze zhoubných chorob
egyptských, které jsi poznal,
ale uvalí je na všechny, kdo
tě nenávidí.
(16) Pohltíš každý lid, který
ti vydá Hospodin, tvůj Bůh, nebudeš ho litovat,
nebudeš sloužit jeho bohům;
bylo by ti to léčkou.
(17) Snad si v srdci řekneš:
„Tyto pronárody jsou početnější
než já. Jak bych si je mohl
podrobit?“
(18) Neboj se jich! Jen si
vzpomeň, jak naložil Hospodin,
tvůj Bůh, s faraónem a s celým
Egyptem,
(19) vzpomeň si na veliké zkoušky,
které jsi viděl na vlastní oči,
na znamení a zázraky, na
pevnou ruku a vztaženou paži,
jimiž tě vyvedl Hospodin, tvůj
Bůh. Tak naloží Hospodin,
tvůj Bůh, s každým lidem,
kterého se bojíš.
(20) I děsy na ně pošle
Hospodin, tvůj Bůh, dokud nezhynou ti,
kteří zbyli a skryli se před
tebou.
(21) Nesmíš mít před nimi
strach, neboť Hospodin, tvůj Bůh,
Bůh veliký a vzbuzující bázeň,
je uprostřed tebe.
(22) Hospodin, tvůj Bůh, zažene
ty pronárody před tebou poznenáhlu.
Nemůžeš s nimi rychle
skoncovat, aby se proti tobě nerozmohla polní zvěř.
(23) Hospodin, tvůj Bůh, ti je
však předá ochromené
velikým zděšením, dokud
nebudou vyhlazeni.
(24) Vydá
ti do rukou jejich krále a zničíš jejich jméno pod
nebem;
nikdo se proti tobě nepostaví,
dokud je nevyhladíš.
(25) Tesané
sochy jejich bohů spálíte. Nebudeš žádostiv
stříbra ani zlata z nich,
nevezmeš si je, abys nepadl do léčky.
Před Hospodinem, tvým Bohem,
je to ohavnost.
(26) Nevneseš
do svého domu ohavnou modlu;
propadl bys klatbě jako ona.
Budeš ji mít v opovržení,
budeš ji mít za hnusnou
ohavnost, neboť je klatá.
Pavlův první list Korintským (1K 3, 9):
Pravý pohled na Boží služebníky
(9) Jsme spolupracovníci na Božím díle, a vy jste Boží
pole...
(Ekumenický překlad Bible, ČBS, Praha 1994).
Srovnání:
„Rodokmen Mojmírovců“ dle současného stavu poznání.
„Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
Mapky: „Územní vývoj Velké Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeském vévodství“.
„Historie psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako
historický pramen.
„Rytý nápis na západní stěně znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
„Bořivoj – Svatoplukův místodržící v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných pramenech a problematika jeho hrobu“.
Bořivojův křest v legendách: Kristián, Fuit,
Proložní ludmilská, Diffundente
sole.
Bořivojův křest v kronikách:
Kosmas, Dalimil,
Pulkava, Marignola,
Neplach, „Granum“,
Palacký.
Tabulka 2: „Kosmův obrazový scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas
námět pro svůj libušopřemyslovský mýtus.
Tabulka 3: „Pokusy historiků a badatelů o „správné“
datování Bořivojova křtu podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády knížat v grafickém znázornění“
(do roku 960).
Tabulka 13: „Průběžný věk členů prvních tří generací »Přemyslovců«
v některých klíčových letech“.
Tabulka 14: „Pořadí událostí v Kristiánově a Kosmově verzi
přemyslovské pověsti“.
Tabulka 15: „Životní data
moravského krále Rostislava“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy inspirace“ aneb
Bez moravské historie by nebyly ani české mýty!
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč a byzantská misie“
v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Komentáře: „Největší archeologický podvod století“.
Artefakty: „Plaketa velkomoravské kněžny ze Želének“.
Artefakty: „Slonovinová pyxida z Čiernych Kľačan“.
Symbolika: „Mor – nákaza (epidemie), anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk – dobytče, nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Oráčská scéna na malbě ve znojemské rotundě“ aneb
Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v moravské
křesťanské kapli.
Otázky: „Proč se založení hradu Praha upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj, vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný,
nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem opravdu pouze
legendou?“
1. Bořivoj, 2. Ludmila,
3. Strojmír.
Otázky: „Proč bavorská recenze legendy Crescente vynechala Bořivoje?“
Otázky: „Mohl Spytihněv usednout na stolec otcovský jako
pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1 ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo mladší než sama
rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky malty nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce, nebo historická věda?“
(1. moravská historie,
2. Kristián,
3. Kosmas).
• F. Palacký (1848),
• R. Turek (1963),
• A. Friedl (1966),
• V. Karbusický (1995),
• D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• Oldřich Králík (ed.): Nejstarší legendy přemyslovských Čech. Vyšehrad, Praha 1969.
• Jaroslav Ludvíkovský: Kristiánova legenda. Vyšehrad, Praha 1978.
• Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin (530-935). NLN, Praha 1997.
• Marie Bláhová-Jan Frolík-Naďa Profantová: Velké dějiny zemí Koruny české, I. sv. do roku 1197.
Paseka, Praha a Litomyšl 1999.
• Josef Žemlička: Rod Přemyslovců na rozhraní 10. a 11.
století. In: Přemyslovský stát kolem roku 1000. Na paměť
Boleslava II. († 7. února 999). Ed. Luboš Polanský, Jiří
Sláma, Dušan Třeštík. NLN, Praha 2000, s. 267-273.
• Petr Šimík: Nový pohled na ikonografii 3. pásu maleb v rotundě sv. Kateřiny ve Znojmě.
Znojemská rotunda. Malby v národní kulturní památce Rotunda sv.
Kateřiny a výsledky současného výzkumu. Sborník z 2. mezinárodní
odborné konference o rotundě, Znojmo 25.-26.6.2003. Město Znojmo 2004, s. 78-123.
• Luděk Galuška: Slované – doteky předků. O životě na Moravě 6.-10. století. MZM, Obec Modrá
a KKFB, Brno 2004.
• David Kalhous: Státnost v Kristiánově legendě. K roli
tradice při formování přemyslovského státu. In: Stát, státnost
a rituály přemyslovského věku. Problémy, názory, otázky.
Sborník příspěvků z konference konané dne 18. října
2005 v Brně. Eds. M. Wihoda a D. Malaťák. MM,
Brno 2006, s. 135-153.
•
Petr Šimík: Pocházel kníže Bořivoj, zakladatel Pražského
hradu, z Moravy? Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 2002-2005. MNK, Brno
2006, s. 329-407, bar. příl. s. 38-42. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|