VELKÁ
MORAVA MEZI BYZANCÍ A LATINSKÝM ZÁPADEM
HISTORICKÁ STUDIE
VLADIMÍRA VAVŘÍNKA (1/6) |
(413)
První slovanský
stát, který vznikl začátkem 9. století v oblasti na sever od
Dunaje, na území dnešní České a Slovenské republiky, je
obecně nazýván Velká Morava. Tento název byl často, nejen v české
literatuře, vykládán jako výraz velikosti a moci slovanské říše
vytvořené na konci 9. století knížetem Svatoplukem. Ve skutečnosti
však tento název v soudobých pramenech, ať už staroslověnských
či latinských, nikde nenajdeme. Poprvé jej použil, a vlastně
vytvořil, až o půlstoletí později byzantský císař Konstantin
Porfyrogennetos, aby tak vyjádřil, že má na mysli území ležící
vně hranic byzantské říše. Postupoval tak zcela v duchu klasické
antické geografie, která adjektiv megale (velká) či palaia
(stará) běžně užívala k označení oblastí ležících mimo
území římské říše na rozdíl od těch, které tvořily její
součást a pro něž pak bylo užito adjektiva mikra (malá)
anebo byly uvedeny bez přívlastku.
Z písemných pramenů, zejména psaných
latinsky, je sice dobře známo, že kníže Svatopluk vytvořil v sedmdesátých
a osmdesátých letech 9. století rozsáhlou říši, která zaujímala
nejen celou oblast dnešní České a Slovenské republiky, ale
i Panonii a Vislansko, a že své svrchovanosti podrobil i část
dnešní Lužice.1 Rozsáhlé
archeologické výzkumy podniknuté v posledních pěti desetiletích
na četných moravských a slovenských lokalitách přinesly také
přesvědčivé svědectví o vyspělosti velkomoravské společnosti
v oblasti materiální kultury (zejména velkomoravský šperk lze
bez nadsázky označit za jeden z nejdokonalejších produktů uměleckého
řemesla té doby vůbec). Velkomoravská říše byla ovšem útvarem
jen velmi krátkodobým: po Svatoplukově smrti se jeho říše zase
rozpadla a vlastní moravský stát pak na začátku 10. století
zcela zanikl pod nárazem maďarských ničivých nájezdů.2
Kdyby
byly brány v úvahu jen její politické dějiny, zůstala by Velká
Morava pouze drobnou historickou epizodou na východním pomezí
franské říše, která by v historických příručkách byla maximálně
zmíněna jednou či dvěma větami. Co z ní učinilo tak výrazný
a nepominutelný historický fenomén, byla činnost a kulturní
dílo cyrilometodějské misie, které mělo tak dalekosáhlý význam
pro kulturní – a namnoze i politický – vývoj velké části
slovanského světa na dlouhá staletí.3
Je proto ovšem tím více pozoruhodné, že učený
byzantský císař, který ve svém spisu o národech žijících v sousedství
říše věnoval Velké Moravě hned několik kapitol, tuto misii vůbec
nezmiňuje;4 zdá se, že o ní skutečně vůbec ani nevěděl,
protože na jednom místě mluví o Moravě jako o zemi dosud nepokřtěné
(abaptistos). Totální mlčení soudobých byzantských
pramenů o misii, která byla jednou z nejvýznamnějších (414) (aspoň
posuzováno z hlediska jejich účinku na další historický vývoj),
které kdy představitelé byzantské církve vyslali do zahraničí,
se nám nezbytně jeví jako zarážející a stěží pochopitelný
paradox, leč takové paradoxy byly pro dějiny cyrilometodějské
misie zcela příznačné.
[Pokračování ...].
V. Vavřínek (2001).
Poznámky:
|
1 –
|
Viz
mapka: „Územní vývoj Velké Moravy“
za vlády
moravských králů Rostislava a Svatopluka.
|
2 –
|
Doba a „rychlost“ zániku Velké
Moravy je zatím dosud předmětem diskusí mezi historiky a archeology.
Viz článek „Mytičtí
Přemyslovci – literární fikce, nebo historická věda?“ (tam pozn. 31 a 32).
|
3 –
|
Podle autorova názoru sice „činnost
a kulturní dílo cyrilometodějské misie“ ovlivnily „vývoj
velké části slovanského světa na dlouhá staletí“,
jak napsal, ovšem s jedinou výjimkou, a to Moravy samotné, jak
vyplynulo z diskuse na závěr jeho přednášky „Velká
Morava a počátky christianizace
v rámci soudobé Evropy“ ve středu 2. listopadu 2005 v Moravském zemském
muzeu v Brně.
|
|
Obr. 1. Tři křesťanští oráči –
Konstantin, Rostislav a Metoděj – za pluhem.
Nástěnná
malba v rotundě
Nanebevzetí P. Marie a sv. Kateřiny ve Znojmě.
Jejím zadavatelem byl nepochybně
kníže
Břetislav za své moravské
vlády
(1019-1034) (foto F. Sysel a K. Dvořáková 1999). Podle
některých našich
„odborníků“ je však
na malbě v křesťanské kapli glorifikován pohan Přemysl.
|
|
Na dotaz, „zda nevidí souvislost mezi textem VII. kap. staroslověnského Života
sv. Metoděje (»my dva
jsme byli souspřeží a táhli jsme jednu brázdu«)
(886) a malbami
ve znojemské rotundě
(1019-1034), na nichž je zachyceno býčí souspřeží
a za pluhem oráč se dvěma menšími postavami po svém boku“ (viz
výše obr. 1)
(P. Šimík 2004, s. 109, obr. 8), V. Vavřínek odpověděl, že
„o této hypotéze
ví, ale jeho stanovisko k ní je značně skeptické“.
Dál o tomto tématu o d m í t l
diskutovat.
K tomu
pochopitelně nikoho nelze nutit. Jistě k tomu
měl nějaké dobré důvody.
Srovnej symbol „býk“ –
dobytče, nebo apoštol, kazatel evangelia?
Křesťanskou
symbolikou orby ani tento pražský
vědec (Slovanský ústav AV ČR Praha) neuznal za hodnu
svého vědeckého zájmu a pozornosti. V Praze je to dosud „tabu“.
Kolem smyšleného pohana Přemysla, Kosmova mytického oráče ze Stadic, – této „posvátné
krávy“ pražských ústavních historiků a uměnovědců –
je třeba i nadále chodit jen po špičkách. Jak dlouho ještě?
K tomu srovnej např. legendy Chvalořeč
o sv. Cyrilu a Metoději (konec 9. století), Život
sv. Prokopa (po roce 1061). Dokonce ani tendenční Kosmova
kronika (I, 22) (1120) se této
křesťanské symbolice orby nevyhýbá. Alois Jirásek
byl zřejmě poslední osobností v Čechách, která měla v této
věci jasno. O tom všem tedy V. Vařínek zřejmě nic
neví... (?!). Viz článek: „Oráčská scéna
na malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Jak
dlouho ještě, pane ministře
kultury České republiky, bude údajné „Přemyslovo pole“ s pomníkem Přemysla
Oráče ve Stadicích figurovat na seznamu Národních kulturních památek? Proč v něm naopak chybí např. Hliníkův
pomník v Humpolci? Nebo památník Járy Cimrmana v Liptákově?
|
|
Obr. 2. Pomník s pluhem smyšleného
pohana
Přemysla
na údajném „Přemyslově poli“ ve Stadicích (1841).
|
|
Ke staroslověnskému písemnictví
srovnej např. články J. Vašici
(1966) nebo R. Večerky
(2002). O Břetislavově vědomém navázání na cyrilometodějskou
tradici na Moravě viz „Břetislav,
jeho synové a vnuci“.
|
4 –
|
U historika se jaksi automaticky předpokládá,
že brilantně vládne svým mateřským jazykem, vždyť je to jeho
pracovní nástroj – „zmínit
se“ či „zmiňovat se“
jsou slovesa zvratná a pojí se se 6. pádem, nikoli se 4.
|
|
Petr Šimík (2005).
Citace:
Evangelium podle Jana (J
15, 22)
O poslání učedníků
(22) Kdybych byl nepřišel a nemluvil k nim, byli by bez hříchu.
Nyní však nemají výmluvu pro svůj hřích.
BIBLE. Písmo
svaté Starého a Nového zákona (včetně deuterokanonických
knih).
Český ekumenický překlad. Česká biblická společnost (ČBS)
1994.
Srovnání:
„Rodokmen Mojmírovců“ dle současného stavu poznání.
„Rodokmen mytických knížat“ aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
„Břetislav, jeho synové a vnuci“ aneb Navázal Břetislav „vědomě“
na slavnou velkomoravskou tradici?
„Historie psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
„Lenní hold Břetislava I. králi Jindřichovi
III. v Řezně roku 1041“ aneb Lež má krátké nohy.
„Biskupské mitry Spytihněva II. a
Vratislava II.“.
„Soběslav I., Jindřich Zdík a znojemská
rotunda“.
„Rytý nápis na západní stěně znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
„Legenda o životě Rostislava, krále Moravanů, který se svou vírou
a utrpením stal se svým národem svatým“.
Mapky: „Územní vývoj Velké Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Kroniky: „Granum k roku 886“ (po přepočtu 863) o křtu (?)
Rostislava, krále Moravy, z rukou sv. Cyrila.
Kroniky: „Granum k roku 891“ (po přepočtu 868) o přinesení
ostatků sv. Klimenta do Říma (klíč).
Kroniky: „Granum k roku 894“ (po přepočtu 871) o Bořivojově
křtu (?), spíše však sňatku (!).
Kroniky: „Granum k roku 900“ (po přepočtu 877) o úmrtí Rostislava,
krále Moravanů.
Dokumenty: „Soběslavova
listina z roku 1130“ aneb Soběslav I. po „své »přemyslovské«
rodině“ ani nevzdechl.
Dokumenty: „Egregiae virtutis viri“ (1980) o ustanovení sv.
Konstantina-Cyrila a Metoděje spolupatrony Evropy.
Dokumenty: „Slavorum Apostoli“ (1985) k 1100. výročí úmrtí
moravského arcibiskupa sv. Metoděje.
Dokumenty: „Moravský král a světec“. K pravoslavnému svatořečení
sv. Rostislava 30. října 1994 v Brně.
Osobnosti: „Život svatého knížete velkomoravského Rostislava“.
K pravoslavné kanonizaci svatého Rostislava.
Tabulka 2: „Kosmův obrazový scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas
námět pro svůj libušopřemyslovský mýtus?
Tabulka 3: „Pokusy historiků a badatelů o »správné« datování
Bořivojova křtu podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády knížat v grafickém znázornění“
(do roku 960).
Tabulka 15: „Životní data moravského krále Rostislava“.
Tabulka 16. „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy inspirace“ aneb
Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 18: „Věk a období vlády Břetislava a jeho potomků
v grafickém znázornění“ (do roku 1140).
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč a byzantská misie“ v pozdější písemné
a obrazové interpretaci.
Artefakty: „Plaketa velkomoravské kněžny ze Želének“.
Artefakty: „Stříbrný terčík
se sokolníkem ze Starého Města na Moravě“.
Artefakty: „Slonovinová pyxida z Čiernych Kľačan“.
Symbolika: „Mor – nákaza (epidemie), anebo symbol pohanství?“.
Symbolika: „Býk – dobytče, nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Asketa s jelenem,
hadem a ptákem“.
Symbolika: „Oráčská scéna na malbě ve znojemské rotundě“ aneb
Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Přilba jako atribut svatého Václava“.
Symbolika: „Stejná osoba
byla zobrazována ve stejném oděvu“.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece lidské...
Aktuality: „Česká televize mystifikuje diváky“ aneb
Český pohanský komiks v moravské křesťanské kapli!
Otázka: „Proč se Bořivojovi upírá založení hradu Praha?“
Otázka: „Mohl být Bořivoj synem Rostislava?“
Otázka: „Mohl být Bořivoj, vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný,
nepokřtěný?“
Úvahy: Vznik a původ přemyslovské pověsti.
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce, nebo historická věda?“
(1. moravská historie,
2. Kristián,
3. Kosmas).
• F. Palacký (1848),
• R. Turek (1963),
• A. Friedl (1966),
• V. Karbusický (1995),
• D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• Vladimír Vavřínek: Církevní misie v dějinách Velké Moravy. LD, Praha 1963.
• Lubomír E. Havlík: Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992.
• Vladimír Karbusický: Báje, mýty, dějiny. Nejstarší české
pověsti v kontextu evropské kultury. MF, Praha 1995.
• Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
• Dušan Třeštík: Mysliti dějiny. Paseka, Praha a Litomyšl 1999.
• Dušan Třeštík: Vznik Velké Moravy. Moravané, Čechové a střední
Evropa v letech 791-871. NLN, Praha 2001.
• Dušan Třeštík: Mýty kmene Čechů (7.-10. století). Tři
studie ke „starým pověstem českým“. NLN, Praha 2003.
• Vladimír Vavřínek: Velká Morava mezi Byzancí a latinským Západem.
Velká Morava mezi Východem a Západem, Sborník příspěvků z
mezinárodní vědecké konference, Uherské Hradiště, Staré Město
28.9.-1.10.1999, ed. Luděk Galuška, Pavel Kouřil, Zdeněk Měřínský,
AÚ AV ČR Brno, Brno 2001, s. 413-419.
• Petr Šimík: Nový pohled na ikonografii 3. pásu maleb v
rotundě sv. Kateřiny ve Znojmě. Znojemská rotunda. Malby v národní kulturní památce Rotunda sv.
Kateřiny a výsledky současného výzkumu. Sborník z 2. mezinárodní
odborné konference o rotundě, Znojmo 25.-26.6.2003.
Město Znojmo 2004, s. 78-123.
Další informace www.znojemskarotunda.com
– tl. AKCE – Sborník Znojmo 2004.
• Petr Šimík: Pocházel kníže Bořivoj, zakladatel Pražského
hradu, z Moravy? Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu
2002-2005. MNK, Brno 2006, s. 329-407, bar. příl. I-V s. 38-42.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|