ORÁČSKÁ
SCÉNA
NA MALBĚ VE ZNOJEMSKÉ ROTUNDĚ
TŘI KŘESŤANŠTÍ
ORÁČI ZA PLUHEM |
Románská rotunda Nanebevzetí P. Marie a sv. Kateřiny
byla postavena nejpozději někdy v letech 1019-1034 za Břetislavovy správy
Moravy.1 Tehdy byla také celá vymalovaná.
Většina maleb z této doby se zachovala až do dnešních dnů,
kromě 4. pásu,
který byl později znovu přemalován,2
a maleb v apsidě, z nichž, po všech zásazích
restaurátorů a jejich následném odstraňování, dnes zůstalo jen žalostné
torzo.
|
Obr. 1. Třetí pás maleb.
Vlevo král Rostislav uvádí na Velkou Moravu byzantskou misii Konstantina
a Metoděje. Vpravo král-oráč Rostislav povolaný od stolce k pluhu
– připravil půdu pro křesťanskou
orbu obou soluňských bratří stojících po jeho boku (863-867). (Kliknete-li na obrázek myší,
získáte jeho zvětšeninu).
Foto: archiv Jihomoravského muzea ve Znojmě.
|
My se nyní zaměříme na první dva obrazy třetího
pásu maleb. Je na nich zachycena nejvýznamnější událost v dějinách
Velké Moravy a moravské církve. Čtyřčlenná jízdní družina vlevo od románského okénka představuje
velkomoravského krále Rostislava (a jeho manželku), který uvádí na
Moravu křesťanskou
misii věrozvěstů Konstantina a Metoděje (863),3
kterou si předtím svým listem vyžádal od byzantského císaře Michaela III.4
Scéna je proto ne náhodou situována nad dvěma obrazy 2. pásu
„Zvěstování P.M.“ a „Navštívení P.M.“ (na obr. 1
vlevo dole). Tato
scéna s příchodem byzantských věrozvěstů na Moravu také uvádí celý 3. pás
maleb. Malíř na to zvlášť upozornil svislým kladením kvádříků
ve zdivu půloblouku nad trojicí jezdců, z nichž jedna
figura na tento fakt upozorňuje ukazovákem pravé ruky
(na obr. 2 zcela vlevo). |
Obr. 2. Jízdní družina
a oráčská scéna
zachycená na dvou akvarelech Mořice Trappa (1861).
V době pořízení akvarelů byla obě románská okénka ještě zazděná.
Srovnej barevný snímek na obr.
1.
|
Stejné čtyři postavy se
pak objevují znovu vpravo od románského okénka: král-oráč Rostislav stojí společně s apoštoly
Moravanů a Slovanů, Konstantinem a Metodějem,5
za pluhem taženým souspřežím
býků6
a symbolicky „radlicí [Božího] slova zúrodňují úhory srdcí
pohanských“ (tak symboliku orby vysvětluje paradoxně ve své
kronice Kosmas).7
Na stromě vpravo jsou zavěšeny střevíce, obutí,
jež je součástí Boží zbroje,8 a mošna – dvě běžné
potřeby apoštolů,9
pro snadnější identifikaci postav za pluhem, aby
nikdo nebyl na pochybách, kdo je zde vyobrazen.10
Tři oráči za pluhem symbolicky znázorňují
zrod samostatné
moravské zemské církve. Proto rovněž ne náhodou je oráčská
scéna situována právě nad obrazem „Narození
Ježíše Krista“ (na obr. 1
vpravo dole).11
Čtvrtá postava oráčské scény s byzantským
diadémem v rukou, která je natočena směrem k trojici
oráčů a k oráčské scéně rovněž významově patří, je již mimo výřez snímku za dalším románským okénkem.
Zachycuje ji Trappův akvarel na obr. 2
(postava zcela vpravo) a detail na obr. 3
níže. |
Obr. 3. Detail ženské
postavy (personifikace Čech) s byzantským diadémem se
dvěma stuhovými závěsy v rukou. Poslední postava z oráčské
scény na obr. 2
výše.
Poddání se Slovanů českých králi-oráči Rostislavovi – viz
text níže.
Foto v UV světle: František Sysel a Kateřina Dvořáková (1999).
|
Žena s diadémem v rukou
je svojí výškou postavená na roveň oráči. Jde o personifikaci Čech
(bez pláště!),
která holduje „nalezenému“ králi-oráči Rostislavovi. V duchu
Kristiánova podání „přemyslovské“ pověsti ona hadačka
panna, jež vejde ve sňatek s nalezeným oráčem – „svatý
sňatek“ (hieros gamos) – sňatek krále se zemí, Vládou.12
Zde bychom Rostislava mohli podezřívat z „bigamie“,
neboť první „sňatek“ (s Moravou) uzavřel již v roce
846.13
|
Obr. 4.
Kruh vlády se dvěma závěsy. Tepaný stříbrný
talíř
z konce 4. století (Írán). Celek a detail (V. S. Curtisová 2006).
|
L. J. Konečný14
k této postavě poznamenal: „Obroučka s dlouze splývajícími
stuhami v rukou znojemské figury je ovšem v naší románské
ikonografii ojedinělá. Podobá se byzantskému svatebnímu diadému
se závěsy, a ještě více archaické insignii
orientální vladařské investitury, jakou vidíme ještě na
monumentálních reliéfech sásánovských monarchů ze 3.-7. věku.
Staroperská kruhová insignie (chvarenah) symbolizovala sluneční
nimbus (farnah, hvar chšaéta = zářící slunce) – atribut
nebeského boha Óhrmazda (Ahura Mazdy) a později též slunečního
boha Mithry. Jako odznak propůjčené, božsky legitimované vlády
a svrchovanosti byla kladena na hlavu bohy vyvoleným panovníkům.
Jako diadém se dvěma stuhovými konci symbolizovala kruhová
insignie charisma božského páru nebe a země, propůjčované
investovanému vladaři. Podle eleusínského mýtu v agrární
hierogamii věnčila kovovou obroučkou bohyně vegetace a podsvětí
Persefoné královského prince Triptolema, jemuž bohyně úrody Démétér
předala zrno a pluh, aby učil obdělávání půdy a setbě.
V sásánovské investituře předává stuhované kruhové
signum monarchovi bohyně zemské plodnosti Anáhitá, často spolu
s nebeským slunečním bohem Ahura Mazdou či Mithrou. Motiv
Anáhity pozvedající jako znojemská figura kruhovou insignii se
dvěma dlouhými páskami se objevuje v sásánovském umění
také samostatně (obr. 5)
a přežívá v byzantském umění“.
|
Obr. 5. Bohyně Anáhitá
se stuhovým diadémem – motivem investitury.
Sásánovský prsten a hlavice sloupu z Taq i Bostán (L. J. Konečný
2005).
|
Pozornému
čtenáři jistě neuniklo, že ve všech výše vyjmenovaných případech,
rovněž tak na reprodukovaných artefaktech (obr. 4
a obr. 5 výše
– mísa, prsten, hlavice), stejně jako na znojemské malbě (obr. 2
a detail na obr. 3)
je předáván vždy jen a pouze diadém
se závěsy. Nikdy to není plášť. L. J. Konečný
přesto vyslovil domněnku, že na znojemské malbě je ženská
figura předávající diadém atypicky „jen v kratším
spodním šatě“, což „nepřekvapuje, pokud ji pochopíme
v mytickém kontextu hierogamie jako o d h a l e n o u
nevěstu po předání
vlastního pláště-sponsalia ženichovi“.15
|
Obr. 6a. Vedoucí jízdní
družiny – král Rostislav uvádí byzantskou misii na Moravu.
Obr. 6b. Oráč za pluhem – král-oráč Rostislav při křesťanské
orbě.
Detaily z akvarelů Mořice Trappa na obr.
2 výše (1861).
|
Jenže znojemská „nevěsta“ (na obr. 2
výše zcela vpravo), která tu
symbolizuje poddání se Slovanů českých moravskému králi-oráči
Rostislavovi, plášť nemohla nikomu předat, protože jednak jako
personifikace Čech nikdy
žádný neměla (srovnej první pražská knížata bez pláště), jednak v něm na místo orby údajný „ženich“ již
přijíždí v čele jízdní družiny (na obr. 2
výše zcela vlevo, detail obr. 6a). A čas na
znojemské malbě plyne, jak je i dnes obvyklé, zleva doprava, ne opačně jako u L. J. Konečného,
jak dostatečně dokládá mariologický cyklus ve 2. pásu.
Nelze také přehlédnout, že postava „hadačky“ s diadémem
se dvěma závěsy v rukou je k oráčské scéně připojena
jen jako vedlejší motiv (na obr. 2
zcela vpravo).
Výše
popsaný
námět obou
úvodních obrazů 3. pásu (1.
jízdní družina – příchod a uvedení
byzantské misie králem Rostislavem na Moravu, 2. oráčská scéna –
křesťanská orba
obou soluňských bratrů, k níž půdu připravil král-oráč
Rostislav, stojící uprostřed mezi nimi) dobře
koresponduje právě s obdobím Břetislavovy správy Moravy v letech
1019-1034.16
Po dobytí Moravy od Poláků roku 1019 ji kníže
Oldřich svěřil do rukou svého syna.17
Ten za svého patnáctiletého
působení měl možnost se dokonale seznámit s moravskou
historií i kulturou a ve svých činech proto vědomě
navázal na slavnou velkomoravskou tradici.18
Jedním z těchto činů byla stavba a výmalba
znojemské rotundy. Potvrdilo se tak motto z úvodní
stránky tohoto webu:
„Kdyby
byly brány v úvahu jen její politické dějiny, zůstala by Velká
Morava pouze drobnou historickou epizodou na východním pomezí
franské říše, která by v historických příručkách byla maximálně
zmíněna jednou či dvěma větami. Co z ní učinilo tak výrazný
a nepominutelný historický fenomén, byla činnost a kulturní
dílo cyrilometodějské misie, které mělo tak dalekosáhlý význam
pro kulturní – a namnoze i politický – vývoj velké části
slovanského světa na dlouhá staletí“.19
Na Moravě má tedy platnost nejméně pro dobu
její správy Břetislavem (1019-1034) a období jeho pražské vlády
(1035-1055), tj. celkem 36 roků. Přesto se dnes někteří čeští
i moravští historikové snaží Čechy, ale i samotnou
Moravu, z této „velké části slovanského světa“
v y j m o u t , ve snaze popřít
jakýkoli vliv Velké Moravy na jejich další kulturní, společenský
– a namnoze i politický – vývoj.20
Petr Šimík (2009).
Komentář:
Ježíš jednomu ze svých následovníků
řekl: „Kdo položí ruku na pluh a ohlíží se zpět, není způsobilý pro království Boží“
(L 9, 62). Ježíše a jeho apoštoly můžeme tedy označit za první
křesťanské oráče. Přirovnal-li již autor Života sv.
Metoděje (kap. VII) oba věrozvěsty, apoštoly Moravanů a Slovanů,
k souspřeží býků (býk
je symbol apoštolů všech dob; např.okřídlený býk je
symbol evangelisty Lukáše) či k oráčům, měl tím zřejmě na mysli těžkou práci (orba), kterou museli
oba bratři vykonat na poli šíření křesťanské víry mezi
Moravany a Slovany. Také rolník musí nejdříve těžce pracovat, než sklidí úrodu (2Tm 2, 6).
Jeho práce má smysl, pokud je dokončena. Avšak podle
Kosmy (I, 6) Přemysl
svoji „orbu“ n e d o k o n č i l . Byl povolán od pluhu na knížecí stolec (jaké to pak mělo mít
neblahé následky, domýšleli až ve 14. století Dalimil
a Přibík Pulkava). Zatímco
velkomoravský král-oráč Rostislav a oba věrozvěstové byli naopak
povoláni k pluhu
(863-867), ke křesťanské orbě. A jak víme z pramenů, svoji práci také
úspěšně dokončili. Viz např.
list papeže Hadriána II. „Sláva
na výsostech Bohu“ (Gloria in excelsis Deo) králi
Rostislavovi na Moravu (869). Křesťanská orba krále-oráče Rostislava
tak byla završena získáním
a r c i b i s k u p s t v í
(Kristián, kap. 1).
S křesťanskou symbolikou orby se vedle Bible a citovaného ŽM (kap. VII) můžeme
setkat i v Chvalořeči o svatém
Cyrilu a Metoději nebo později v legendě Život svatého
Prokopa, na malbě ve znojemské rotundě, ale paradoxně i u samotného
Kosmy (I, 22), jak již bylo
poukázáno
výše.21
|
Obr. 7. Tři křesťanští
oráči za pluhem ve znojemské rotundě.
Král-oráč Rostislav uprostřed mezi Konstantinem a Metodějem.
Po odstranění přemaleb se u pasu oráče objevila jeho levá
ruka.
Foto v UV světle: František Sysel a Kateřina Dvořáková (1999).
|
K trojici oráčů v pláštích
(viz výše obr. 7)
patří ještě čtvrtá
postava (vpravo mimo výřez) natočená k Rostislavovi, držící v rukou
byzantský diadém se dvěma stuhovými závěsy – potvrzení
Rostislavova královského titulu (viz akvarel Mořice Trappa na
obr. 2 výše a detail
na obr. 3). Přinesli jej Konstantin s Metodějem asi
v mošně,
nyní zavěšené na stromě, spolu s listem,
liturgickým kalichem a Písmem
přeloženým do slovanského jazyka, jako jeden
z darů byzantského císaře Michaela III. Současně tato
ženská postava (bez pláště!) představuje personifikovanou zemi,
Vládu, jež vzdává hold
králi-oráči Rostislavovi – v Kristiánově podání ona hadačka
panna, personifikace Čech, kterou Slované čeští dali nalezenému
moravskému králi-oráči
za manželku – „svatý sňatek“ (hieros gamos), „svatba krále“ se zemí,
Vládou (srovnej A. Merhautová-D. Třeštík 1985, s. 13-14;
L. Konečný 1997, s. 69; D. Třeštík 2003, s. 129, 157, 159;
D. Třeštík 2006, s. 34). K výkladu ikonologie této
ženské postavy s diadémem
se dvěma závěsy v rukou obsáhle
přispěl i obrazovou dokumentací L. J. Konečný (2005, s. 211,
213, 215-222).22
|
Obr. 8. Uprostřed král-oráč Rostislav
stojící za pluhem původně
s
Písmem v levé ruce (montáž).
Srovnatelná vyobrazení postav s knihou v levé ruce na dobových plastikách,
malbách
na dřevě, iluminacích rukopisů, nástěnných malbách a mozaikách
(10.-15.
století).
|
J. Žemlička (1997, s. 337)
vyslovil domněnku, že „jádro přemyslovské pověsti,
zachycené Kristiánem a rozpracované Kosmou, není originální. Mýtus
o králi-oráči a jeho manželce
bohyni plodnosti má prastaré
indoevropské základy“. Viz také rituál jarní orby a rituál rozněcování jarního ohně –
„převzetí
země do vlastnictví“ – už v Indii doby véd, a to
nejenom v právním smyslu, ale především její kultivaci, její
polidštění jakožto obydleného prostoru, jak napsal D. Třeštík
(2003, s. 144). V našem případě to pochopitelně znamená christianizaci
země, neboť malby tu zachycují přelom druhé a třetí třetiny
9. století. Christianizaci země, v tomto případě Čech,
měli také klerikové Kristián i Kosmas na mysli především.
M o r a v a byla podle pasovské tradice pokřtěna již v roce
831 pasovským biskupem Reginharem. Podle listu papeže Jana VIII.
„Scire vos volums“
zase přicházelo křesťanství na Moravu „od
počátku“ z Říma – „od Apoštolského
Stolce“. Na Moravu tedy přicházeli různí
kněží „z Vlach, z Řecka a z Němec, a ti nás rozličně
učili“ (Život sv. Metoděje,
kap. V). Rostislavovi (846-870) se
proto jednalo
o vytvoření samostatné moravské zemské církve, o její
jednotnou správu, nezávislou na bavorském episkopátu
(P. Aleš 1994, s. 5-6), tzn. o založení
arcibiskupství (D. Třeštík
2001, s. 180).
Č e c h y
zase byly v situaci, kdy přijetí křesťanství se již
jevilo jako nevyhnutelná nutnost, rozhodovaly se jen, odkud jej přijmou: zda
z Bavorska,
nebo z Velké Moravy (viz pověst o Strojmírovi – Kristián,
kap. 2). Konečné rozhodnutí padlo na Moravu,
jak je patrné z vyobrazené ženské postavy bez pláště
(personifikace Čech) holdující moravskému křesťanskému králi-oráči
Rostislavovi (viz výše obr. 2
a detail na obr. 3).
Rostislavův předpoklad v souvislosti s pozváním
byzantské misie, „aby i jiné země, pozorujíce to, nás
napodobily“, se v případě Slovanů českých naplnil
bezezbytku – srovnej Rostislavův list
byzantskému císaři Michaelovi III. (Život
sv. Konstantina, kap. XIV).
Ostatně, jak jsme uvedli výše, zadavatelem této části maleb
byl syn českého „přemyslovského“ knížete Oldřicha – Břetislav –,
o němž víme, že za své správy Moravy navázal
na slavnou velkomoravskou tradici. Moravský král-oráč a personifikace Čech
na znojemské malbě znázorňují
poddání se Slovanů českých králi Rostislavovi či „převzetí
Čech do vlastnictví“, založení mocné dynastie
„Přemyslovců“23 (P. Šimík
2004, s. 91) a vznik křesťanské
knížecí vlády v Čechách. Proto první postavou
bez pláště v horním 4. pásu
je právě Bořivoj – syn krále Rostislava
(P. Šimík 2006, s. 337n) – první křesťanský
kníže Čechů a zakladatel hradu jménem Praha, který do Čech
přinesl moravské křesťanství. Břetislav se
tak zvoleným námětem výmalby znojemské rotundy veřejně přihlásil ke svému moravskému
původu.24
|
Obr. 9a, 9b. Král-oráč Rostislav
s Metodějem v oráčské scéně před a po odstranění přemaleb.
Levá ruka oráče (obr. 9a) je ve skutečnosti
pravá ruka vedle stojící postavy (obr. 9b).
Foto v UV světle F. Fišer (1947) (9a), F. Sysel a K. Dvořáková
(1999) (9b).
|
Jak již bylo výše uvedeno, jedním z darů byzantského
císaře
Michaela III. králi Rostislavovi bylo Písmo přeložené do staroslověnštiny.
Král-oráč Rostislav
původně asi knihu – Písmo – tento nejvzácnější dar,
který mu Konstantin s Metodějem přinesli, v levé ruce
také držel (obr. 8)
– viz ruka u pasu oráče otočená dlaní vzhůru na obr. 9b. Bez knihy by byl
Rostislav „nahý“ (srovnej Konstantinův Proglas,
v. 80). V letech 1131-1134,
kdy rotunda již byla v majetku olomouckého biskupství (J. Kadlec
1991, I., s. 118; VDZKČ, I., 1999, s. 535), nechal
biskup Zdík Písmo i Rostislavovu ruku
zamalovat pláštěm. Místo chybějící levé ruky pak byla oráči
nově přidělena pravá ruka vedle stojícího Metoděje. Je to patrné z obr. 9a, na němž
je levá ruka oráče zcela nefyziologicky ohnuta někde v předloktí.
Z obr. 9b
naprosto jasně vysvítá, že ruka původně patřila vedlejší, menší postavě (B. Klíma
1999, s. pět; J. Zástěra 2001, s. 379-380; P. Šimík
2004, s. 107-110).
Zdůvodnění,
proč tak Zdík učinil, lze nalézt v textu nedlouho před tím dokončené Kosmovy kroniky,
v místě, kde Přemysl Oráč jako správný hostitel zve muže
Libušina poselstva ke snídani (viz Kosmas I, 6). Písmo, duchovní pokrm všech křesťanů
(Proglas, v. 12 a 25), které
Konstantin s Metodějem vyjmuli z mošny a předali Rostislavovi, a proti tomu plesnivý chléb, který
vyjmul z mošny Kosmův Přemysl, aby s ním počastoval Libušiny
posly. Biskup Zdík to udělat musel, jinak by Kosmův text ve
spojitosti se znojemskou „oráčskou scénou“ mohl být chápán
jako znevažování
Kristova učení! Písmo v Rostislavově levé ruce sice z maleb
zmizelo, ale na malbě je lze zpětně doložit jednak na základě
analogií (viz výše obr. 8),
jednak pomocí fotodokumentace (viz výše obr. 9).
V neposlední řadě detailním průzkumem samotných maleb v rotundě.25
Petr Šimík (2009).
Poznámky:
|
1 –
|
Na tomto datování stavby znojemské
rotundy panuje většinová shoda (A. Merhautová 1983, táž
1988, táž 2000; L. Konečný 1997, s. 76; P. Šimík 2004, s. 104-106). Objevily
se i jiné názory (např. J. Zástěra 1986, s. 5,
se domníval, že jde o stavbu velkomoravskou; M. Wihoda
1997, s. 36-37 pozn. 56, kladl stavbu k roku 1134; L. J. Konečný
2005, s. 72, považoval rotundu za stavbu vzniklou kolem roku
1080; L. Jan 2006, s. 13, uvažoval o době „nedlouho
před její výmalbou“), nebyly však dostatečně podložené, vycházely pouze z vlastního
(mylného) předpokladu vzniku maleb (J. Zástěra 870, M. Wihoda 1142,
L. Konečný 1091, L. Jan 1134).
|
2 –
|
Viz jednotlivé fáze výmalby rotundy v tab. 18: „Věk a období vlády
Břetislava a jeho potomků v grafickém znázornění“ (do roku
1140). Objevily se sice názory, že rotunda byla (celá) vymalována až o 100
let později (1134) (viz dále pozn. 5), ale z mnoha důvodů to není možné.
Viz např. „Rytý nápis
na západní stěně znojemské rotundy“ aneb Dobové
falzum.
|
3 –
|
Viz Život sv.
Konstantina-Cyrila (kap. XV) a Život
sv. Metoděje (kap. V). Srovnej text Římské,
případně Italské legendy.
|
4 –
|
Srovnej Rostislavův
list byzantskému císaři Michaelu III.
|
5 –
|
Dosavadní výklad
„odborníků“ (např. A. Friedl 1966, s. 49, 84;
B. Krzemieńska-A. Merhautová-D. Třeštík
2000, s. 50, 55, 70; J. Bažant 2000, s. 61; V. Vaníček 2007, s. 273-274), že tu dva členové Libušina poselstva
(podle Kosmova textu)
navlékají plášť právě nalezenému oráči Přemyslovi,
že se tu jedná o jeho povolání od pluhu na knížecí
stolec, o volbu prvního pohanského knížete – v z n i k
s t á t u , je naprosto
absurdní n e s m y s l .
Za prvé: všechny tři postavy za
pluhem mají plášť, který v horním 4. pásu
má odlišovat pražská knížata od jejich moravských příbuzných,
tzv. „údělníků“. V knížecím plášti tu mají být namalováni Libušini poslové,
podle Kosmy „moudře neučení a vědomě nevědomí“
s e d l á c i ,
přitom údajným moravským údělným knížatům
plášť chybí!
Za druhé: poslové-sedláci
nemohou teprve oblékat plášť oráči u pluhu, když ten v čele
jízdní družiny „na místo orby“ již v tomto plášti
přijíždí. Viz výše obr. 1
a obr. 2.
Srovnej obě postavy s identickým
vzorem na lemu pláště na obr. 6. Že
by sám Přemysl vedl Libušino poselstvo k Přemyslovi?!
Viz „Stejná osoba byla zobrazována ve
stejném oděvu“.
Aby malba mohla být obrazovým přepisem Kosmova textu (pokud
si odmyslíme, že se nalézáme v křesťanské
kapli), musel
by poselstvo vést Libušin kůň b e z
j e z d c e , jako je
tomu běžně na známých ilustracích k libušopřemyslovskému
mýtu. Jinak by bylo zcela setřeno ono „nadpřirozené
vyvolení“ prostřednictvím Libušina koně (Kosmas I,
6).
Za třetí: Kosmas svůj libušopřemyslovský mýtus
sepsal (1120) až téměř celých 100 let poté, co Břetislav
nechal v rotundě
oráčskou scénu namalovat (někdy kolem poloviny 20. letech 11. století).
Mylná domněnka výše uvedených autorů, že celou rotundu, a tedy
i oráčskou scénu v ní, nechal namalovat až údělník Konrád II. Znojemský
v roce
1134 podle Kosmova libušopřemyslovského mýtu (A. Friedl 1966, s. 83; J. Bažant
2000, s. 72; B. Krzemieńska-A. Merhautová-D. Třeštík
2000, s. 48, 63, 69; D. Třeštík 2005, s. 13;
V. Vaníček 2007, s. 254-257; J. Kovárník
2008; D. Třeštík
2009, s. 276; A. Merhautová
2009, s. 279),
resp. jeho děd Konrád I. Brněnský v roce 1091
(L. J. Konečný 2005, s. 250), a sám je
tu pak také vyobrazen s podélným kostelem s věží
v rukou jako donátor, byla již vyvrácena na jiném místě: viz článek „Rytý
nápis na západní stěně znojemské rotundy“ aneb
Dobové falzum. Bylo to přesně naopak: znojemské malby
existovaly dávno před Kosmou (také L. J. Konečný
2005, s. 217, sice uvedl, že znojemský malíř musel být
inspirován jiným pramenem, jenže i podle něj je v křesťanské
kapli za
pluhem vyobrazený pohan Přemysl – viz s. 192),
Kosmas
pak malby použil jako svoji předlohu – viz tab. 2: „Kosmův
obrazový scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas námět pro
svůj libušopřemyslovský mýtus?
Za čtvrté: f u n d á t o r
s kostelem v rukou je oděn do stejného pláště
jako vedoucí jízdní
družiny a oráč za pluhem. S t e j n ý
oděv v tomto
případě znamená s t e j n o u
osobu, jak lze i doložit na dobových iluminacích
a jak bylo již výše uvedeno (P. Šimík 2004, s. 94-95). Pohan Přemysl s kostelem
v rukou v křesťanské
kapli je nejen nesmysl, ale přímo pyramidální nesmysl. Je
zcela nepochybné, že ve všech uvedených případech se
jedná o téhož k ř e s ť a n s k é h o
panovníka (v případě fundátorky o jeho
partnerku). Konečného zdůvodnění (s. 249), že
tímto pláštěm se křesťanský svatební donátorský pár
(Konrád I. Brněnský a Wirpirka) „numinózně identifikoval se svými
mytickými prapředky“
(rozuměj s pohany Přemyslem a Libuší, tehdy,
v roce 1091, ještě bezejmennou), je v rozporu
s Písmem (viz Citace níže) a na
Moravě v 11. století, necelých 30 let po obnovení moravského biskupství,
tedy něco zcela nemožného (viz stručné
zhodnocení Konečného hypotézy v rubrice „ohlasy“,
kde je poukázáno i na autorova další zásadní
pochybení).
Za páté: v oráčské scéně
nešlo o volbu prvního knížete – vznik státu,
protože vedoucí jízdní družiny, oráč za pluhem a fundátor
s kostelem v rukou jsou jedna a táž osoba,
která je znovu vyobrazena v posloupnosti osmi
moravských panovníků v plášti (mezi oráčskou scénou
a fundátorem) až na 6. místě,
nikoli na prvním (viz „Friedlovi Přemyslovci
ve Znojmě“, tam obr. 5). „Stát“ tedy již dávno existoval (P. Šimík
2004, s. 89-90). A protože
jsme ve Znojmě, což je zatím stále ještě na Moravě,
bude se zde, ve 3. pásu maleb, nejspíš jednat o příběh
z historie „státu“ m o r a v s k é h o
– nepochybně Velké
Moravy (I. fáze), neboť pražská knížata, Bořivojem
počínaje, byla vyobrazena až později v horním 4. pásu maleb
(II.
a III. fáze) a uprostřed mezi
těmi prvními devíti bez pláště sv.
Václav v přilbě
(J. Zástěra 1986, s. 4;
týž 1990, s. 40-41; P. Šimík 2001, s. 365-373;
týž 2004, s. 86,
95-99).
Viz „Přilba jako atribut svatého Václava“
a tab. 20: „Křesťanský
král-oráč a byzantská misie“ v pozdější
písemné a obrazové interpretaci.
Kdo byl oním šestým knížetem v pořadí v řadě
osmi moravských vládců ve 3. pásu maleb? Poslední čtyři
velkomoravské panovníky (viz „Rodokmen Mojmírovců“) známe z historických pramenů
jmenovitě:
5. Mojmír I.
(820?-842?);
6.
Rostislav (846-870), jeho synovec;
7. Svatopluk (870,
871-894), jeho
synovec;
8. Mojmír II. (894-906?), jeho
syn, poslední velkomoravský panovník.
V tomto pořadí jsou v rotundě v řadě
osmi postav mezi oráčskou scénou a fundátorským párem také namalováni. Vedoucím jízdní družiny, oráčem za
pluhem a fundátorem s kostelem v rukou je
proto velkomoravský král Rostislav,
vyobrazený ve 3. pásu na 6. místě v pořadí
v osmičlenné posloupnosti moravských panovníků v plášti se
štítem a kopím s praporcem – je tedy na malbě
celkem 4×. Srovnej „Stejná
osoba byla zobrazována ve stejném oděvu“.
Historie Čech se z celého 3. pásu maleb přímo dotýká
pouze čtvrtá postava oráčské scény (bez pláště)
(viz výše obr. 2 a obr. 3)
– viz níže pozn. 12. Tím je naznačeno
a také zdůvodněno, proč ve 4. pásu maleb
obrazová galerie knížat pokračuje právě postavou Bořivoje
(bez pláště), prvního křesťanského
knížete Slovanů českých. Viz „Vznik
a původ přemyslovské pověsti“.
|
6 –
|
Srovnej Augustinův
výklad na straně: „Býk
– dobytče, nebo symbol apoštola, kazatele evangelia?“
|
7 –
|
Kosmas nám ovšem tento
výklad křesťanské symboliky orby neposkytl „sám“, aby
si neprotiřečil, ale vložil jej do zřejmě fiktivního
listu papeže Jana XIII. knížeti Boleslavovi I. (srovnej Kosmas I, 22).
Pro někoho bude možná překvapující zjištění, že také
Alois Jirásek, autor Starých pověstí českých,
Konstantinovu a Metodějovu „orbu“ takto chápal –
viz jeho „Úvod k pověstem
doby křesťanské“.
|
8 –
|
Pavlův list Efezským
Ef (6, 11-17) – Výzbroj proti zlému:
(11)
Oblecte plnou Boží zbroj,
abyste mohli odolat ďáblovým svodům.
(12)
Nevedeme svůj boj proti lidským nepřátelům,
ale proti mocnostem, silám a všemu, co ovládá
tento věk tmy, proti nadzemským duchům zla.
(13)
Proto vezměte na sebe plnou Boží
zbroj,
abyste se mohli v den zlý postavit na odpor,
všechno překonat a obstát.
(14)
Stůjte tedy
,opásáni kolem beder pravdou,
obrněni pancířem spravedlnosti,
(15) obuti
k pohotové službě evangelia pokoje‘
(16)
a vždycky se štítem víry, jímž byste
uhasili všechny ohnivé střely toho Zlého.
(17)
Přijměte také ,přilbu spasení‘
a ,meč Ducha, jímž jest slovo Boží‘.
BIBLE. Písmo svaté Starého i Nového zákona (včetně
deuterokanonických knih).
Český ekumenický překlad. Česká biblická společnost
1994.
|
9 –
|
Evangelium
podle Matouše
Mt (10, 10) – Vyslání Dvanácti:
(7)
Jděte a kažte, že se přiblížilo království
nebeské.
(8)
Nemocné uzdravujte, mrtvé probouzejte k životu,
malomocné očišťujte, démony vymítejte;
zadarmo jste dostali, zadarmo dejte.
(9)
Neberte od nikoho zlato, stříbro ani měďáky do
opasků;
(10)
neberte si na cestu mošnu
ani dvoje šaty ani obuv
ani hůl, neboť ,hoden je dělník své mzdy‘.
Evangelium podle Marka
Mk (6, 9) – Vyslání Dvanácti:
(7)
Zavolal svých Dvanáct, počal je posílat dva a dva
a dával jim moc nad nečistými duchy.
(8)
Přikázal jim, aby si nic nebrali na cestu, jen hůl:
ani chleba, ani mošnu,
ani peníze do opasku;
(9)
aby šli jen v sandálech a nebrali si dvoje šaty.
Evangelium podle Lukáše
L (9, 3) – Vyslání Dvanácti:
(1)
Ježíš svolal svých Dvanáct a dal jim sílu a moc
vyhánět všechny démony a léčit nemoci.
(2)
Poslal je zvěstovat Boží království a uzdravovat.
(3)
A řekl jim: „Nic si neberte na cestu ani hůl
ani mošnu ani chléb ani
peníze ani dvoje šaty“.
Evangelium podle Lukáše
L (10, 4) – Poslání Sedmdesáti:
(1)
Potom určil Pán ještě sedmdesát jiných
a poslal je před sebou po dvou
do každého města i místa, kam měl sám jít.
(2)
Řekl jim: „Žeň je mnohá, dělníků málo.
Proste proto Pána žně, ať vyšle dělníky na svou žeň.
(3)
Jděte! Hle, posílám vás jako ovce mezi vlky.
(4)
Neberte si měšec ani mošnu
ani obuv.
S nikým se na cestě nepozdravujte“.
Evangelium podle Lukáše
L (22, 35) – Rozhovor cestou do Getsemane:
(35)
Řekl jim: „Když jsem vás vyslal bez měšce,
mošny a obuvi,
měli jste v něčem nedostatek?“
Oni mu odpověděli: „Neměli“.
BIBLE. Písmo svaté Starého i Nového zákona (včetně
deuterokanonických knih).
Český ekumenický překlad. Česká biblická společnost
1994.
Jak vyplývá ze srovnání předchozích citací z Písma
a vyobrazení střevíců
a mošny, zavěšených
na stromě vedle trojice oráčů, vyslání Konstantina
a Metoděje, apoštolů Moravanů a Slovanů, z Byzance
na Velkou Moravu a jejich zdejší působení bylo na znojemské malbě připodobněno k vyslání
Ježíšových Dvanácti (resp. Sedmdesáti). Střevíce a mošna
jsou tu atributy „nových
apoštolů“ Moravanů a Slovanů, Konstantina a Metoděje.
|
10 –
|
Zarytí
zastánci pohanského libušopřemyslovského mýtu spatřují ve střevících
a mošně, zavěšených
na stromě, jasný „důkaz“ toho, že malby vznikly až
na základě Kosmovy kroniky, jako její obrazový přepis. Vůbec
nepřipadli na možnost, že je tomu právě naopak. Inu, komu není
rady... Viz výše pozn. 5 a pozn. 9. |
11 –
|
Narození
Ježíše Krista a následný vznik světové církve, nad tím
křesťanská orba krále-oráče Rostislava společně s Konstantinem
a Metodějem a následný vznik moravské zemské církve.
Výše
uvedené zřejmé vertikální vazby mezi 2. pásem maleb
s mariologickým cyklem (Zvěstování P. M., Navštívení
P. M., Narození J. K.) a 3. pásem maleb se známým
námětem z historie Velké Moravy a moravské církve
(pozvání, příchod a působení byzantské misie
Konstantina a Metoděje – vznik samostatné moravské
zemské církve) dobře dokládají promyšlenou kompozici celého
námětu, nepochybně křesťanského.
Asi jen skuteční „odborníci“ v této křesťanské
kapli stále
hledají a kupodivu i nacházejí jakési pohany
(B. Krzemieńska-A. Merhautová-D. Třeštík
2000, s. 9, 63, 70; J. Bažant
2000, s. 69; L. J. Konečný
2005, s. 259; D. Třeštík
2006, s. 33; L. Jan
2006, s. 13; M. Wihoda
2006, s. 34, 50; V. Vaníček
2007, s. 273-274; J. Kovárník
2008, Toulavá kamera, ČT1 16.3.2008; D. Třeštík
2009, s. 276-277; A. Merhautová 2009, s. 278-280). |
12 –
|
Personifikace
Čech bez pláště holduje „nalezenému“ králi-oráči
Rostislavovi (viz výše obr. 2
a obr. 3) přesně ve smyslu Kristiánova
podání (Kristián,
kap. 2a): Slované čeští na radu hadačky panny
vypravili poselstvo [na Moravu] za účelem „nalezení“
prozíravého a rozvážného muže (jménem Přemysl), „kterýž jen vzděláváním polí se zabýval, kterého učinili
knížetem čili správcem, davše mu za manželku onu hadačku
pannu“. To je „svatý sňatek“ (hieros gamos) –
svatba „nalezeného“ krále-oráče s personifikovanou
zemí, Vládou (D. Třeštík 1985, s. 13; L. Konečný
1997, s. 69). „Prozíravý a rozvážný“
král-oráč Rostislav (u Kristiána nazvaný ovšem
Přemysl)
se tehdy stal „správcem“
Čech. Na pražský stolec sice neusedl, ten v té době
ještě neexistoval (ještě k roku
872 se píše ne o jednom, ale o několika knížatech
Čechů) stejně tak, jako tehdy neexistoval ani hrad jménem
Praha, který založil až jeho syn Bořivoj (P. Šimík
2006, s. 379), ale z rozhodnutí papeže Hadriána II.
měl Rostislav zajistit nově vysvěcenému arcibiskupu Metoději výkon
jeho jurisdikce „ve všech těch krajích slovanských“,
tedy nepochybně i v Čechách. Srovnej list papeže
Hadriána II. „Sláva
na výsostech Bohu“ (Gloria in excelsis Deo) králi
Rostislavovi na Moravu a článek: „Proč
se založení hradu Praha upírá Bořivojovi?“ Dokončit
svůj úkol
však již Rostislav nestihl kvůli dramatickým
událostem, které se v letech 869-870 na Moravě začaly
odehrávat – Rostislav se dostal do franského zajetí (srovnej zprávu
Fuldských análů k roku 869 a zejména
870) a později byl zatčen i Metoděj (na
podzim roku 870) a konfinován bavorskými biskupy v klášteře
Reichenau či Ellwangen ve Švábsku.
Jak se dále u Kristiána dočteme (Kristián,
kap. 2b), jeden z potomků onoho „nalezeného“ oráče (jeho syn Bořivoj
– viz „Rodokmen Mojmírovců“
a tab. 5a) pak
do Čech přinesl moravské křesťanství
(872). Splnil se tak Rostislavův předpoklad a přání,
„aby i jiné země, pozorujíce to, nás napodobily“
(ŽK 14) – aby se odřekly
pohanství a držely se křesťanského zákona. K tomu srovnej úvahu: „Vznik
a původ přemyslovské pověsti“. Na pražský
kamenný stolec, který sám také uprostřed hradu Praha
postavil, Bořivoj usedl v roce 875 (první
postava bez pláště ve 4. pásu maleb), tzn. až po
jednání Svatoplukova vyslance, kněze Jana z Benátek, s Ludvíkem Němcem ve Forchheimu v roce
874, které bylo vyvoláno po propuštění Metoděje z konfinace
bavorskými biskupy (873). Srovnej L. E. Havlík
(1992, s. 162n). |
13 –
|
Viz
Fuldské anály k roku
846. |
14
–
|
L. J. Konečný
(2005, s. 219-220 a obr. 123, 124, 126, 152 a 155). |
15
–
|
L. J. Konečný
(2005, s. 217). Srovnej však níže pozn. 20.
Na další autorova zásadní pochybení v interpretaci
znojemských maleb poukazujeme v rubrice „ohlasy“. |
16
–
|
Břetislav se po vyhnání Poláků z Moravy prakticky
neměl o co jiného opřít než o slavnou
velkomoravskou tradici (viz dále pozn. 16
a pozn. 17). V
jiné době zde popisovaný námět v rotundě ani vyobrazen být nemohl.
Za biskupa Jindřicha Zdíka, 80 let po církevním
schizmatu a téměř 40 let po definitivním vyhnání
slovanských mnichů ze Sázavy, by to bylo již nemožné,
protože v Horologiu olomouckém (1136), pocházejícím
ze Zdíkova olomouckého skriptoria, již nejsou sv.
Cyril a Metoděj uvedeni (V. Tkadlčík 1995, s. 9,
20).
Tím, že biskup Zdík nechal z maleb odstranit knihu v ruce
krále-oráče Rostislava (obr. 9), prakticky znesnadnil
a zamlžil předtím jednoznačnou
identifikaci „asistentů“ po jeho boku jako Konstantina a Metoděje.
Že to musel být právě Jindřich Zdík (a nikoliv Konrád II.
Znojemský), je doloženo v článku
„Rytý nápis na západní
stěně znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum. Srovnej
také P. Šimík (2010, v tisku). Na malbě však
ponechal střevíce a mošnu
– atributy obou „nových
apoštolů“ Moravanů a Slovanů. |
17
–
|
Kosmas
(I, 40): „Unesena byla panna Jitka roku od narození
Páně 1021. A aby nebyla dána Němcům důvodná záminka
vinit Čechy jaksi z bezpráví, hrdina Břetislav,
pozdraviv otce, knížete Oldřicha, ihned jel
s nevěstou přímo na Moravu. Neboť celou
tuto zemi dal mu již předtím jeho otec do moci,
vypudiv ze všech hradů Poláky, z nichž mnoho zajatců,
spoutaných vždy po stu v řadách, dal prodati do Uher
a ještě dále. Po smrti Boleslava II. totiž Poláci
opanovali jak hrad Prahu, tak i celou Moravu“. |
18 –
|
O
tom, že Břetislav „vědomě“ navázal na slavnou
velkomoravskou tradici, svědčí především také náměty ražeb
jeho moravských denárů s překříženou svatoklimentskou kotvou –
symbolem patrona cyrilometodějské misie. Příklady jsou reprodukovány v článku: „Břetislav,
jeho synové a vnuci“. |
19
–
|
Úvodní
motto je citováno z článku V. Vavřínka
(2001, s. 413). |
20
–
|
„Velká Morava
nebyla přímým předchůdcem žádného ze středoevropských
států“, tvrdil např. D. Třeštík. A tak
to jediné co jsou naši odborníci ochotni přiznat, je jen
jakási „trvalá stopa“, kterou po sobě Velká
Morava zanechala v Čechách, v Polsku i v Uhrách,
a sice „jakožto vzor uspořádání státu a jeho
organizační struktury a jako konkrétní politická
idea“ (D. Třeštík 1999, s. 172-173). |
21
–
|
Srovnej tab. 20: „Křesťanský
král-oráč a byzantská misie“ v pozdější
písemné a obrazové interpretaci. Proto je
naprosto vyloučeno, aby na Moravě
ve znojemské rotundě – křesťanské
kapli – byl glorifikován jakýsi smyšlený mytický pohanský
oráč z Čech podle textu Kosmovy kroniky, jak se stále naivně domnívají
někteří pražští či brněnští „odborníci“ (viz články: „Historie
psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako
historický pramen, tam pozn. 11,
„Přemyslovský cyklus ve
znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece
lidské... a „Soběslav I.,
Jindřich Zdík a znojemská rotunda“ aneb Když se
dva perou..., tam Komentář). |
22
–
|
Fakt,
že na znojemské malbě tato ženská postava figuruje bez
pláště natočená směrem k oráči a v pozdvižených
rukou drží byzantský diadém se dvěma stuhovými závěsy (obr. 3), dobře koresponduje s Kristiánovým
podáním „přemyslovského“ příběhu, kde se objevuje
bezejmenná hadačka panna (personifikace Čech), kterou
Slované čeští dali na Moravě „nalezenému“
oráči za manželku (viz výše pozn. 12)
– poddání se Slovanů českých
velkomoravskému králi-oráči Rostislavovi (srovnej středočeské
minivévodství a Velkou Moravu na mapce: „Územní vývoj Velké Moravy za
Rostislava a Svatopluka“). Viz také obr. 6
(tzv. Guntherovo sukno) v článku „Dušan
Třeštík a jeho pohled na libušopřemyslovský mýtus“.
Příznačné je, že v následující II. fázi výmalby
rotundy i první křesťanská knížata Slovanů českých
od Bořivoje po Oldřicha byla podána rovněž bez pláště
(vysvětlení viz tab. 20: „Křesťanský
král-oráč a byzantská misie“ v pozdější
písemné a obrazové interpretaci, tam pozn. 3).
Avšak kněžnu Libuši ani její trůn s poduškami
(Kosmas I, 4)
na malbě nenajdeme. Je tedy evidentní, že oráčská scéna
musela být ve Znojmě namalována „po Kristiánovi“
(993), ale
rozhodně „před Kosmou“ (1120). Období Břetislavovy správy
Moravy (1019-1034) vzniku oráčské scény odpovídá nejlépe,
protože král-oráč Rostislav a Konstantin s Metodějem
se na znojemské malbě mohli objevit právě jen v této
době, ale ne později (viz výše pozn. 15). |
23
–
|
„Přemyslovci“ nazvala tuto pražskou větev mojmírovského
rodokmenu až romantizující historiografie 19. století
(J. Žemlička 2000, s. 268). Historicky
a věcně správnější je proto název „Rostislavci“,
protože všichni jsou potomci moravského krále-oráče
Rostislava, jak vyplývá i z nového rozboru Kristiánova
podání přemyslovské pověsti (Kristián,
kap. 2). |
24
–
|
O
Bořivojově moravském původu (P. Šimík 2006, s. 329-407)
již není sporu, pokusy pražských
odborníků tento fakt vyvrátit skončily naprostým fiaskem
(srovnej M. Lutovský,
J. Frolík, J. Sláma).
Není pak divu, že Břetislav, Bořivojův potomek v páté
generaci, se ke svému moravskému původu také hrdě přihlásil,
jak o tom svědčí námět 3. pásu výmalby znojemské rotundy,
kterou sám inicioval (viz
I. a II. fáze
výmalby). Rovněž Soběslav I., za jehož vlády
byly znojemské malby dovedeny do dnešní podoby (III. fáze
výmalby), po své údajné „přemyslovské“ rodině
ani nevzdechl – srovnej Soběslavovu
listinu z roku 1130, tj. pět let po Kosmově smrti. |
25
–
|
Ze
zjištění, že biskup Jindřich Zdík někdy v letech
1131-1134 nechal zamalovat oráčovu ruku s Písmem (obr. 9),
lze dovodit, doložit a dokázat minimálně tři věci,
že:
• malby vznikly najednou (1019-1034), později pak byly postupně,
po částech, v dalších dvou etapách (tab. 18: „Věk
a období vlády Břetislava a jeho potomků v grafickém
znázornění“) některé pasáže změněny (4. pás
maleb); nevznikly tedy najednou a současně až v roce
1134 za Soběslava I., jak mylně
tvrdili pražští „odborníci“, např. D. Třeštík
(2009) nebo A. Merhautová
(2009), resp. v roce 1091 za
Vratislava II.,
jak se mylně domníval brněnský „odborník“ L. J. Konečný
(2005) (srovnej „Rytý
nápis na západní stěně znojemské rotundy“ aneb
Dobové falzum),
• oráč musel být křesťanský
panovník, tzn. historická postava (viz článek „Historie
psaná štětcem“), a ne nějaký smyšlený mytický pohan,
jak se ve svých „vědeckých“ článcích pokoušeli tito
„odborníci“ zdůvodnit (viz výše pozn. 5),
• olomoucký biskup Jindřich Zdík (Kosmův
syn) si rovněž, tak jako my,
uvědomil zřejmou souvislost znojemské oráčské scény s Kosmovým
svérázným „popisem“ 3. pásu maleb (srovnej tab. 2: „Kosmův
obrazový scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas námět pro
svůj libušopřemyslovský mýtus?, tam bod 2: „plesnivý
chléb“) a konal... |
|
Petr Šimík (2009).
Citace:
Pavlův první list Korintským (1K 3, 9)
(9) „Jsme
spolupracovníci na Božím díle, a vy jste Boží
pole ...“.
Pavlův první list Korintským
(1K 10, 20-21)
(20) „... to, co
pohané obětují, obětují démonům, a ne Bohu.
Nechci, abyste vešli ve společenství
s démony.
(21) Nemůžete pít kalich Páně i kalich démonů.
Nemůžete mít účast na stolu Páně i na stolu démonů“.
Pavlův druhý
list Korintským (2K 6, 14-16)
(14) „Nedejte se zapřáhnout do cizího jha
spolu s nevěřícími!
Co má společného spravedlnost s nepravostí?
A jaké spolužití světla s temnotou?
(15) Jaký
souzvuk Krista s Beliálem?
Jaký podíl věřícího s nevěřícím?
(16) Jaké spojení
chrámu Božího s modlami?“
Zpět pozn. 5.
BIBLE. Písmo svaté Starého a Nového
zákona (včetně deuterokanonických knih).
Český ekumenický překlad. Česká biblická společnost (ČBS)
1994.
Život sv. Metoděje
(VII) (886).
Když po mnohých dnech odcházel filozof na soud Boží,
řekl svému bratru Metoději: „Hle, bratře, my
dva jsme byli s o u s p ř e ž í
a táhli jsme jednu b r á z d u
[resp. sdíleli jsme společný osud a pluh jsme tlačili do
stejné brázdy] (obr. 2),
a já jsem skončil svůj den a padám na líše. Ty pak
velmi miluješ horu, ale kvůli hoře
neopouštěj své učení. Neboť čímpak můžeš být spíše
spasen?“
Chvalořeč
o sv. Cyrilu a Metoději (14) (konec 9. století).
Vzali jste mužně kříž Páně
na rameno, a tím jste zemi hříchem zpustlou vyčistili a r o z o r a l i
a oseli duchovním semenem (obr. 2),
a církvi jste přinesli čisté obilí.
Kristián:
Život a umučení sv. Václava a sv. Ludmily, báby jeho (kap. 2)
(993).
[Slované čeští] potom [na Moravě]
nalezli velmi prozíravého a rozvážného
muže, kterýž jen vzděláváním [Božích]
polí se zabýval, jménem Přemysl
[ve skutečnosti Rostislav], podle výroku hadaččina knížetem čili správcem si ho ustanovili, davše mu za manželku onu
hadačku pannu (obr. 3).
Beatus Cyrillus
(1063).
Blahoslavený Cyril, národností Řek, od
dětství vzdělaný jak v latinském, tak v řeckém písmu, ozdobený ctnostmi,
pečoval všude,
kamkoli přišel, o setbu semen z proroků a evangelií.
(...) Každodenně s blahoslaveným Metodějem
procházel městy, městečky i vesnicemi a tak dlouho vléval
slova života [tj. slova
evangelia] do uší nevěřících, až
získal křesťanské víře samého krále [Rostislava]
s veškerým množstvím jeho lidu (obr. 7).
Kosmas:
Kronika Čechů (I, 22) (1120).
Z fiktivního listu papeže Jana XIII. knížeti
Boleslavovi II. k založení pražského biskupství
(973).
...A proto z plnomocenství apoštolského a z moci
svatého Petra, knížete apoštolského, jehož jsme, jakkoli
nehodní, přece náměstky, svolujeme a schvalujeme a ustanovujeme,
aby při kostele svatého Víta a svatého
Václava mučedníků povstal biskupský stolec a při
kostele svatého Jiří mučedníka aby byl zřízen pod řeholí
svatého Benedikta a pod poslušenstvím dcery naší, abatyše
Marie, sbor svatých panen. Ale ne podle obřadů
neb sekty bulharského a ruského národa, nebo
dle slovanského jazyka, nýbrž vyvol,
zachovávaje raději ustanovení a nařízení apoštolská, k tomu
dílu jednoho hodného kněze k libosti celé církve, především
v latinské řeči vzdělaného,
který by dovedl r a d l i c í
[Božího] s l o v a rozbrázditi
úhory srdcí
pohanských, pšenici dobrých skutků zasíti a snopy
úrody víry vaší Kristu odvésti.
Alois Jirásek:
Staré pověsti české (1894).
Úvod k pověstem doby křesťanské.
...Ten [Metoděj] již prve s bratrem svým Cyrilem, mužem
svatým, probral r á d l e m
[Božího]
slova ouhor srdce pohanů v moravské zemi a v slovenské
a zasíval pšenici svatého učení a dobrých
skutků...
Josef Vašica:
Velkomoravská škola literární (1966).
V zachovaných literárních památkách velkomoravských jeví se přes
žánrovou rozmanitost jistý jazykový i myšlenkový soulad.
Bylo to dílo inspirované osobnostmi světového významu, které
si k jeho uskutečnění dovedly najít oddané a schopné
spolupracovníky. Bez nadsázky možno
mluvit o literární š k o l e velkomoravské, která zvláště
za druhého období Metodějova arcibiskupství (874-885) rozvinula
bohatou činnost překladatelskou i původní.
Jan Pavel
II.: Egregiae virtutis (1980).
Dne 31. prosince 1980 na závěr jubilejního roku 500 let od
narození sv. Benedikta, patrona Evropy, apoštolským listem „Egregiae
virtutis“ přidružil k němu papež Jan Pavel II. svatého
Cyrila a Metoděje jako spolupatrony
Evropy, aby zdůraznil
význam jejich díla pro utváření duchovního bohatství Evropy v minulosti
a také aby ukázal vysokou hodnotu jejich duchovního odkazu
pro b u d o u c n o s t .
J. Lebeda:
Otcové naši (1982).
Metodějova mravní bezúhonnost, jeho tělesná kázeň byly asi
pevnou a bezpečnou pohledovou základnou vítězného vidění
o r b y
cílící k plné s k l i z n i
až v daleké budoucnosti.
A. Bagin:
Apoštolé Slovanů... (1982).
Sv. Metoděj byl obětavým duchovním pastýřem velkomoravského
lidu. Brázdu, kterou v y o r a l
se svým bratrem sv. Konstantinem-Cyrilem na
kulturním poli Slovanstva, nezavála ani staletí.
V. Vavřínek:
Velká Morava mezi Východem a Západem (2001).
Co z Velké Moravy učinilo tak významný a nepominutelný
historický fenomén, byla činnost a kulturní
dílo cyrilometodějské misie, které mělo tak
d a l e k o s á h l ý
význam pro kulturní – a namnoze i politický
– vývoj velké části slovanského světa na
dlouhá s t a l e t í .
R. Večerka:
Staroslověnská literární tvorba (2002).
Na pravé k l e n o t y
středověkého
písemnictví slovanského a vůbec evropského povznáší
tato dílka [Proglas k evangeliu,
Pochvala Cyrilovi, Pochvalné
slovo na počest Cyrila a Metoděje], a hlavně oba Životy
[ŽK, ŽM],
nejen jejich vybroušená forma, jejich svrchované mistrovství
kompoziční a kultivovaný jazyk, ale také jejich jasné ideové
zaměření k obhajobě a ochraně slovanských
práv jazykových a národních.
V. Vavřínek-L.
Galuška: Velká Morava a úloha cyrilometodějské mise (2003).
Konstantin-Cyril a Metoděj spojili své misijní poslání s velkolepým
kulturním programem: vytvořit pro národ, k němuž byli posláni,
literaturu v jeho vlastním jazyce.
Byl to přímo p ř e v r a t n ý
projekt, který neměl do
té doby v křesťanské Evropě, a to jak na Západě,
tak i v Byzanci, o b d o b y .
Srovnání:
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Rodokmen mytických knížat“
aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
„Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
„Břetislav, jeho synové a vnuci“
aneb Navázal Břetislav „vědomě“ na slavnou velkomoravskou
tradici?
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeském vévodství“.
Mapky: „Moravské úděly“.
Historie:
„Historie psaná štětcem“
aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
Historie: „Lenní hold Břetislava I.
králi Jindřichovi III. v Řezně roku 1041“ aneb Lež
má krátké nohy.
Historie:
„Biskupské mitry Spytihněva
II. a Vratislava II.“.
Historie: „Soběslav I., Jindřich
Zdík a znojemská rotunda“ aneb Když se dva perou...
Historie:
„Rytý nápis na západní stěně znojemské
rotundy“ aneb Dobové falzum.
Kroniky: „Dětmar
k roku 1002“ – předání či stvrzení
léna bylo symbolizováno
předáním kopí s k o r o u h v í .
Tabulka 2: „Kosmův
obrazový
scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas námět pro svůj libušopřemyslovský
mýtus?
Tabulka 5a: „Věk a období vlády
knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 14: „Srovnání Kristiánovy
a Kosmovy verze přemyslovské pověsti“.
Tabulka 15: „Životní data krále-oráče
Rostislava“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a
Kosmovy inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 18: „Věk a období vlády
Břetislava a jeho potomků v grafickém znázornění“ (do roku
1140).
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Osobnosti: „Život svatého knížete
velkomoravského Rostislava“. Ke kanonizaci sv. Rostislava
pravoslavnou církví.
Artefakty: „Plaketa
velkomoravské kněžny ze Želének“.
Artefakty: „Stříbrný terčík
se sokolníkem ze Starého Města na Moravě“.
Artefakty: „Slonovinová
pyxida z Čiernych Kľačan“.
Symbolika: „Mor – nákaza
(epidemie),
anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk –
dobytče, nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Asketa s jelenem,
hadem a ptákem“.
Symbolika: „Sokol přinášející
království“.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
Symbolika: „Stejná osoba
byla zobrazována ve stejném oděvu“.
Symbolika: „Zdvojení postav na jednom
obraze“.
Symbolika: „Jak biskupská mitra měnila
svoji podobu“.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece
lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Aktuality: „Nově otevřený
Památník Velké Moravy ve Starém Městě“ aneb Budeme následovat
»lživé učitele«?
Otázky: „Proč se založení hradu Praha
upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Je možné, aby na řadovém
zobrazení panovníků byly některé postavy dvakrát?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem
Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj,
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem
opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián, když
Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se pánem
pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze legendy Crescente
vynechala Bořivoje?“
Otázky: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1
ve Svatovítské rotundě? Je
starší, nebo mladší než sama rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky malty
nalezené v zásypu hrobu K1?“
Otázky: „Kdo je vyobrazený na
titulní iluminaci Svatovítské apokalypsy? Spytihněv II.,
nebo Vratislav II.?“ (1 • 2
• 3)
Otázky: „Odkud se vzali po roce
950 ve východních Čechách Slavníkovci?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
Vlivy: „Původ a počátky
moravského etnosu“ (1/4,
2/4, 3/4,
4/4).
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce,
nebo historická věda?“
(1. moravská historie,
2. Kristián,
3. Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V. Karbusický
(1995), • D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• Bible. Písmo svaté Starého a Nového zákona (včetně
deuterokanonických knih). Český ekumenický překlad. ČBS, Praha 1994.
• Mořic Trapp: Nástěnné malby kaple (pohanského chrámu) knížecího
hradu ve Znojmě. Z příkazu moravského zemského výboru sepsal a popsal Moriz
Trapp s 15 vyobrazeními. Brno 1862. Překl. A. Spilka, ed. V. Sýkora,
VÚZORT Praha (nedatováno).
• Václav Houdek: Hradní kaple znojemská. ČVSMO 57-58, s. 1-10, ČVSMO
59-60, s. 77-94, Olomouc 1898.
• Otakar Votoček: Přemyslovská rotunda svaté Kateřiny ve Znojmě.
ZPP IX, Praha 1949, s. 101-127.
• Jiří Mašín: Románská nástěnná malba v Čechách a na Moravě.
ČSAV, Praha 1954.
• Alois Jirásek: Staré pověsti české. SPN, Praha 1955.
• Antonín Friedl: Přemyslovci ve Znojmě. Ikonografie posvátného
oráče v českém mythu. Odeon, Praha 1966.
• Josef Vašica: Literární památky epochy velkomoravské. LD,
Praha 1966, s. 85-87.
• Jan Lebeda: Otcové naši. In: Anton Bagin: Apoštolé Slovanů
Cyril a Metoděj a Velká Morava. Praha 1982, s. 138-140.
• Anton Bagin: Apoštolé Slovanů Cyril a Metoděj a Velká
Morava. Praha 1982.
• Anežka Merhautová-Livorová: Ikonografie znojemského přemyslovského
cyklu. Umění XXXI-1, Praha 1983, s. 18-26.
• Zdeněk Měřínský: Znojemská odhalení? FHB-7, Praha 1984, s.
369-377.
• Dušan Třeštík: Znojemská odhalení podruhé. FHB-7, Praha 1984,
s. 379-386.
• Barbara Krzemieńska: Moravští Přemyslovci ve znojemské rotundě.
Příloha časopisu heraldiků.
Ostrava 1985.
• Dušan Třeštík: Česká kultura ve
12. století. In: Anežka Merhautová-Dušan Třeštík: Ideové proudy v českém umění
12. století. Studie ČSAV 2, Praha 1985, s. 5-28.
• Jaroslav Zástěra: Původ péřové koruny. Postavy panovníků na
českých a moravských denárech. Znojmo 1986.
• Josef Poulík: O románské rotundě ve Znojmě. AÚ ČSAV v Brně,
Brno 1987.
• Dušan Třeštík: Objevy ve Znojmě. ČsČH XXXV-4, Praha 1987, s.
548-576.
• Anežka Merhautová-Alois Martan: Byly či nebyly malby znojemské
rotundy jednotným dílem? Umění XXXVI, Praha 1988, s. 297-307.
• Jaroslav Zástěra: Znojemská rotunda a Velká Morava. Brno 1990.
• Jaroslav Kadlec: Přehled českých církevních dějin I. Zvon
(reprint Křesťanská akademie, Řím 1987), Praha 1991.
• Josef Žemlička: Mitra českých knížat. Sborník Společnosti přátel
starožitností (SSPS) 3, 1992, s. 17-21.
• Život svatého knížete velkomoravského Rostislava. In: Svatý kníže
Rostislav. Kanonizace svatého Rostislava, knížete Velkomoravského Pravoslavnou církví v Českých
zemích a na Slovensku 29. X. 1994 Prešov / 30. 10. 1994 Brno.
Edd.: Arcibiskup pražský, Metropolita Českých
zemí a Slovenska ThDr. Dorotej, prot. Prof. ThDr. Pavel Aleš a kol.
Pravoslavné vydavatelství, Olomouc 1994.
• Vojtěch Tkadlčík: Cyrilometodějský kult na křesťanském Západě.
Olomouc 1995.
• Bohuslav Klíma: Znojemská rotunda ve světle archeologických výzkumů.
PdF MU v Brně, Brno 1995.
• Vladimír Karbusický: Báje, mýty, dějiny. Nejstarší české
pověsti v kontextu evropské kultury. MF, Praha 1995.
• Jan Šmerda: České a moravské denáry. Katalog mincí českého
státu od X. do počátku XIII. století. Datel, Brno 1996.
• Martin Wihoda: Znojemští údělníci v politickém a mocenském
systému přemyslovské monarchie. Sborník vědecké konference, Znojmo
23.-25.9.1996, ed. Pavel Ciprian. JMM, Znojmo 1997, s. 18-45.
• Lubomír Konečný: Ikonografická problematika románské výmalby
znojemské rotundy. Sborník vědecké konference, Znojmo
23.-25.9.1996, ed. Pavel Ciprian. JMM, Znojmo 1997, s. 59-78.
• Jaroslav Dvořák: Horninový stavební materiál rotundy sv.
Kateřiny na znojemském hradě. Sborník vědecké konference, Znojmo
23.-25.9.1996, ed. Pavel Ciprian. JMM, Znojmo 1997, s. 138-142.
• Josef Žemlička: Čechy v době knížecí (1034-1198). NLN, Praha
1997.
• Josef Sadílek: Kosmovy staré pověsti ve světle dobových pramenů
(antické a biblické motivy). Petrklíč, Praha 1997.
• Václav Tatíček: Přemyslovské lustrování. Apropos, Praha 1998.
• Jakub de Voragine: Svatá Kateřina. Jakub de Voragine: Legenda
aurea. Vyšehrad, Praha 1998, s. 343-350.
• Marie Bláhová-Jan Frolík-Naďa Profantová: Velké dějiny zemí
Koruny české, I. sv. do roku 1197. Vědecká redakce Dušan Třeštík. Paseka, Praha a Litomyšl 1999.
• Bohuslav Klíma: Levá ruka knížete patří vedlejší figuře.
In: Příloha deníku Rovnost, čtvrtek 11. března 1999 (strana pět).
• Petr Šimík: Stručná ikonografie 3. pásu maleb ve znojemské
rotundě (www.znojemskarotunda.com
– tl. IKONOGRAFIE – hypotézy). Brno 1999.
• Dušan Třeštík: Mysliti dějiny. Paseka, Praha a Litomyšl
1999.
• Anežka Merhautová: Vznik a význam svatováclavské přilby. Kol.
aut.: Přemyslovský stát kolem roku 1000. Na paměť knížete Boleslava II. († 7. února
999). NLN, Praha 2000, s. 85-92.
• Barbara Krzemieńska-Anežka Merhautová-Dušan Třeštík: Moravští
Přemyslovci ve znojemské rotundě. Set Out, Praha 2000.
• Jan Bažant: Znojemská rotunda a raněkřesťanské malířství.
J. Bažant: Umění českého středověku a antika. KLP, Praha 2000, s. 59-72.
• Josef Žemlička: Rod Přemyslovců na rozhraní 10. a 11.
století. In: In: Kol. aut.: Přemyslovský stát kolem roku 1000.
Na paměť knížete Boleslava II. († 7. února 999). Eds. L. Polanský,
J. Sláma, D. Třeštík. NLN, Praha 2000, s. 267-273.
• Klára Benešovská: Rotunda P. Marie a sv. Kateřiny. In: Deset
století architektury, Sborník stejnojmenné výstavy, Praha 2001, s. 41 a 98.
• Petr Šimík: Otočené štíty, šišák sv. Václava, knížecí
pláště. Příspěvek k ikonografii 4. pásu maleb ve znojemské rotundě aneb Polemika s dr. Dušanem Třeštíkem.
Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu
1999-2001. MNK, Brno 2001,
s. 361-377.
• Jaroslav Zástěra: Znojemská rotunda vstoupila do třetího tisíciletí.
Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu
1999-2001. MNK, Brno 2001,
s. 379-383.
• Dušan Třeštík: Vznik Velké Moravy. Moravané, Čechové a střední
Evropa v letech 791-871. NLN, Praha 2001.
• Vladimír Vavřínek: Velká Morava mezi Byzancí a latinským Západem.
Velká Morava mezi Východem a Západem, Sborník příspěvků
z mezinárodní vědecké konference, Uherské Hradiště, Staré Město
28.9.-1.10.1999, ed. Luděk Galuška, Pavel Kouřil, Zdeněk Měřínský,
AÚ AV ČR Brno, Brno 2001, s. 413-419.
• Petr Šimík: Malby ve znojemské rotundě v roce 2001 aneb „Ukradená“
minulost (www.britskelisty.cz, Praha 2001;
www.znojmocity.cz,
Znojmo 2001).
• Radoslav Večerka: Základy slovanské filologie a staroslověnštiny.
Scriptum, FF MU, Brno 2002, s. 34-47.
• Karla Honzková: Oráčská scéna ve slovech (www.znojemskarotunda.com
– tl. NÁZORY). Brno 2002.
•
Dušan Třeštík: Mýty kmene Čechů (7.-10. století). Tři
studie ke „starým pověstem českým“. NLN, Praha 2003.
• Petr Sommer: Dopis Dušanu Třeštíkovi. Dějiny ve věku nejistot.
Sborník k příležitosti 70. narozenin Dušana Třeštíka. NLN, Praha 2003, s. 268-275.
• Vladimír Vavřínek-Luděk Galuška: Velká Morava a úloha
cyrilometodějské mise. In: Východní křesťanství. Doprovodné
texty k výstavě z cyklu Velká světová náboženství pořádané
26. 9. 2003 - 31. 1. 2004 v Moravském zemském muzeu v Brně.
MZM, Brno 2003, s. 14-20.
• Aleš Novotný: Metody moderní mytologie neboli boj o „rukopis
znojemský“. VVM LVI, 1, Brno 2004, s. 3-14.
• Jiří Kachlík: Může christologický pás maleb napomoci datování
dynastického cyklu maleb v rotundě? Znojemská rotunda. Malby v národní kulturní památce
Rotunda sv. Kateřiny a výsledky současného výzkumu. Sborník z 2. mezinárodní odborné konference o rotundě, Znojmo 25.-26.6.2003.
Město Znojmo 2004, s. 20-24. Článek najdete také na internetu (www.znojemskarotunda.com
– tl. NÁZORY).
• Petr Šimík: Nový pohled na ikonografii 3. pásu maleb v
rotundě sv. Kateřiny ve Znojmě. Znojemská rotunda. Malby v národní kulturní památce Rotunda sv.
Kateřiny a výsledky současného výzkumu. Sborník z 2. mezinárodní
odborné konference o rotundě, Znojmo 25.-26.6.2003.
Město Znojmo
2004, s. 78-123.
Další informace www.znojemskarotunda.com
– tl. AKCE – Sborník Znojmo 2004.
• Zuzana Všetečková: Nástěnné malby ve znojemské rotundě. Několik
poznámek k jejich interpretaci. Znojemská rotunda. Malby v národní kulturní památce
Rotunda sv. Kateřiny a výsledky současného výzkumu. Sborník z 2. konference o rotundě, konaní 25.-26. června
2003 ve Znojmě. Město Znojmo 2004, s. 124-130.
Další informace www.znojemskarotunda.com
– tl. AKCE – Sborník Znojmo 2004.
• Jan M. Klobušický: Kult sv. Kateřiny Alexandrijské a jeho šíření.
Znojemská rotunda. Malby v národní kulturní památce Rotunda sv. Kateřiny a výsledky
současného výzkumu. Sborník
z 2. mezinárodní odborné konference o rotundě, Znojmo 25.-26.6.2003. Město Znojmo
2004, s. 155-165.
Další informace www.znojemskarotunda.com
– tl. AKCE – Sborník Znojmo 2004.
• Aurelius Augustinus: De doctrina christiana (Křesťanská vzdělanost).
Přeložila Jana Nechutová. Vyšehrad, Praha 2004.
• Dušan Třeštík: Úvod k novému vydání
Kosmovy kroniky, s. 13. In: Kosmova kronika česká. Překl. K. Hrdina a M. Bláhová, úvod D.
Třeštík, komentář P. Kopal, vysvětlivky a poznámky M. Bláhová, rejstříky J. Vilím.
Paseka, Praha a Litomyšl 2005.
• Lubomír Jan Konečný: Románská rotunda ve Znojmě. Ikonologie
maleb a architektury. Host, Brno 2005.
• Dušan Třeštík: Počátky přemyslovské státnosti mezi křesťanstvím
a pohanstvím. In: Stát, státnost a rituály přemyslovského věku. Problémy, názory,
otázky. Sborník příspěvků z konference konané dne 18. října
2005 v Brně. Ed. Martin Wihoda, Demeter Malaťák.
MM, Brno 2006, s. 25-46.
• Libor Jan: Přemyslovská Morava. In: Sága moravských Přemyslovců.
Život na Moravě od XI. do počátku XIV. století. Sborník a katalog
stejnojmenné výstavy. VM Olomouc a MMB, Olomouc a Brno 2006,
s. 7-32.
• Vesta Sarkosh Curtisová: Perské mýty. Překl. Sylva Kolářová.
Levné knihy KMa, Praha 2006.
• Petr Šimík: Pocházel kníže Bořivoj, zakladatel Pražského
hradu, z Moravy?
Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu
2002-2005. MNK, Brno
2006, s. 329-407, bar. příl. I-V s. 38-42.
• Vratislav Vaníček: Soběslav I. Přemyslovci v kontextu dějin v
letech 1092-1140. Paseka, Praha a Litomyšl 2007.
• Dušan Třeštík: Idea státu a národa. In: Kol. aut.: Přemyslovci.
Budování českého státu. Eds. Petr Sommer, Dušan Třeštík,
Josef Žemlička. NLN, Praha 2009, s. 272-277, 281-286.
• Anežka Merhautová: Přemyslovský cyklus ve znojemské rotundě.
In: Kol. aut.: Přemyslovci. Budování českého státu. Eds. Petr
Sommer, Dušan Třeštík, Josef Žemlička. NLN, Praha 2009, s. 278-280.
• Petr Šimík: Rytý nápis na západní stěně znojemské
rotundy. Jeho přínos k výkladu vzniku a obsahu maleb.
Brno 2010 (v tisku). |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|