PROPUŠTĚNÍ
ARCIBISKUPA METODĚJE
Z KONFINACE
BAVORSKÝMI BISKUPY ROKU 873
LUBOMÍR E. HAVLÍK |
Potom starý nepřítel, závistník dobra a odpůrce
pravdy, podnítil proti němu srdce krále,
nepřítele moravského, se všemi biskupy, kteří
pravili: „Učíš v naší eparchii“. On však odpověděl: „Kdybych
byl věděl, že je vaše, byl bych ji pominul, ale je svatého
Petra. A právem. Přecházíte-li
vy z řevnivosti a lakoty proti kánonům přes staré hranice a tím
bráníte učení Božímu, dejte si pozor, abyste svůj mozek
nerozlili, budete-li chtít kostěnou lebkou proraziti železnou
horu“. Odpověděli mu hněvivě: „Zlým to odpykáš!“ On
odpověděl: „Mluvím pravdu před císaři a nestydím se. Vy však
si čiňte se mnou, co vám libo, neboť nejsem lepší než ti, kteří
proto, že mluvili, co je spravedlivé, i o tento život přišli v mnohých
mukách“. Když mnoho řečí bylo chvatně prosloveno, aniž co
zmohli proti němu, řekl král šibalsky: „Netrapte mého Metoděje,
vždyť se už zpotil jako při peci“. On řekl: „Tak jest,
pane. Kdysi potkali lidé zpoceného filosofa a tázali se ho: Pročpak
se potíš? On dí: S hrubými lidmi jsem se přel“. O tomto výroku
se pohádali a rozešli. Jeho
pak vyhostili do Švábska a drželi
ho tam půl třetího roku.
Život Metoděje,
arcibiskupa moravského, kap. IX.
|
Obr. 1. V knize modlitebního
bratrstva za zesnulé z kláštera ve švábském
Reichenau (Zentralbibliothek Zürich, Ms. Rh. hist. 27) se
mezi tisíci latinských
jmen devátého století objevuje pojednou šest jmen psaných řecky:
Methodios,
Leon, Ignatios, Ioakin, Symeon a snad slovanské jméno Dragais. Záznam
učinila
vypsaná ruka řeckou majuskulou. Zanesl sem své jméno Metoděj a
jeho družina
při nedobrovolném pobytu v letech 870-873? (McCormick 2001,
274).
(Podle P. Charváta 2007, s. 123).
|
A když se [papež Jan VIII.] dověděl [o Metodějově konfinaci bavorskými
biskupy], vyslovil klatbu:
ať žádní královi
[Ludvíka Němce] biskupové nezpívají mše čili služby, dokud
ho budou držet [ve vazbě]. A tak ho propustili,1
pravíce Kocelovi: „Budeš-li mít tohoto [Metoděje] u
sebe, nezbudeš se nás po dobrém“. Zatím oni sami neušli soudu svatého Petra, neboť čtyři z těch biskupů zemřeli.2
Stalo se tehdy, že Moravané
zpozorovali, jak němečtí kněží u nich žijící jim nepřejí,
ale kují proti nim pikle, a proto je všechny
vyhnali. A vyslali k
apostolikovi [poselství]: „Poněvadž naši
otcové přijali křest prvně od svatého Petra, dej nám tedy arcibiskupa a učitele
Metoděje“.3
Život Metoděje,
arcibiskupa moravského, kap. X.
Když obdržel
zprávu o svévolném nekanonickém soudu bavorského episkopátu
nad papežským legátem a arcibiskupem ustanoveným Římem,
provedl papež Jan VIII. rázný zásah.4 Východofranskému slavnému
králi Ludvíku Němci
poslal počátkem roku list, v němž ho upozornil, že disponování
s církevní správou Panonie přísluší výhradně Římu. Slavného
muže Karlomana, vévodu
Karantánie a Panonie, žádal, aby nebránil Metoději vykonávat
úřad v Panonii, neboť tam byl ustanoven za biskupa Apoštolskou
stolicí. Salcburskému arcibiskupu Adalwinovi
pak rozkázal, ať se jako původce Metodějova svržení postará,
aby Metoděj mohl zasednout zase na svůj stolec a přijal svůj úřad.
Pasovského biskupa Hermanarika
pokáral, že dal Metoděje trýznit, zejména když šlo o biskupa
a zvláštního papežského legáta, a potrestal ho klatbou
(exkomunikací) a suspenzí, dokud se nedostaví do Říma k papežskému
soudu.
Listy poslal Jan VIII. po svém legátu, ankonském
biskupu Pavlovi. V instrukcích
(commonitorium), které dostal od papeže, se znovu zdůrazňují
dispoziční práva papežů na Panonii s poukazem, že jde o část
Ilyrika, které odedávna a vždy bylo podřízeno Římu. Legát
Pavel měl převzít od Metoděje opuštěný stolec a uvést ho v
jeho úřad. Kdyby se Adalwin a Hermanarik protivili, měl jim
připomenout nekanonický soud, trýznění a věznění papežského
legáta. Pokud chtějí v nekanonickém postupu vůči Metoději
pokračovat, měl jim zakázat vykonávání duchovního úřadu na
tak dlouho, jak dlouho ho byl Metoděj vzdálen, zatímco Metoděj
by po stejnou dobu svůj úřad vykonával nerušeně. Teprve pak,
budou-li ještě spory, rozsoudí se před Apoštolským stolcem.
Legát Pavel dostal příkaz doprovodit
Metoděje ke Svatoplukovi (viz výše žádost Moravanů,
„Život Metoděje“, kap. X), kde Metoděj mohl na rozdíl
od panství Kocelova působit bezpečně. Konečně papež nařídil,
aby byli potrestáni vrahové mnicha Lazara, zřejmě Metodějova
posla, který měl papeže informovat o osudech svého arcibiskupa.
Kromě vyslanců do Říma (asi již koncem roku 871)5
obrátil se Svatopluk v dubnu
873 poslem na Ludvíka Němce, snad též v záležitosti propuštění
Metoděje:
Též
jakýsi Alaman jménem Berechtram, který byl předešlého roku
zajat v [zemi] Moravanů-Slovanů, když byl Svatoplukem propuštěn,
přišel ke králi (Ludvíkovi). Sdělil poselství, které mu tento
vévoda uložil, jak to předtím slíbil učinit a jak se k tomu
zavázal přísahou...
Fuldské letopisy k
roku 873.
Papež
Jan VIII. požádal též vévodu Mutimíra,
aby se církevně připojil k panonské církvi:
Biskup
Jan Mutimírovi, vévodovi slovanské země.
Kněží, kteří tam žijí bez řádu a volně a přicházejí
ze všech míst, vykonávají některé církevní záležitosti
proti ustanovením, ba častokrát, neboť jsou bez církevní
hlavy, páchají zločiny proti Božím přikázáním.
Proto Tě vybízíme, abys následoval obyčeje svých
předků, a pokud můžeš, aby ses snažil navrátit do panonské
diecéze. A protože tam, díky Bohu, byl
již Stolcem blahoslavených apoštolů ordinován
biskup, navrať se
pod jeho pastýřskou péči...6
List Jana VIII. vévodovi
Mutimírovi, Řím, před 14. květnem 873.
Vévoda
Mutimír byl vzhledem k tomu, že by mělo jít o přímé sousedství
či část Panonie, pokládán za vévodu v území mezi Drávou
a Sávou. Byl označen jako vladař země zvané Sclavinica
(Slavonie?). Převládá však většinou názor, že šlo o srbského
vévodu Mutimíra (860-891).
V
měsíci listopadu přišel ke králi Ludvíku Němci do Řezna
s listy a dary arcibiskup Agathon,
vyslanec Basilia, císaře Řeků, aby obnovil staré přátelství.
Král ho přijal s poctou a propustil.
Fuldské letopisy k
roku 873.
Zmíněný
legát východního římského [byzantského] císaře se často
ztotožňuje s biskupem Agathonem z Moravy (Margus), města při ústí
srbské Moravy do Dunaje a z knížectví v Horní Moesii. Byla
vyslovena domněnka, že konstantinopolský patriarcha Fotios a zejména
Ignatios se v době Metodějova věznění pokusili dosadit na jeho
místo arcibiskupa svého. Mohlo jít ovšem též o získání
informací o osudech byzantského legáta, jímž Metoděj stále
byl.7
Lubomír E. Havlík,
Kronika o Velké Moravě (1992, s. 162n).
[Pokračování ...].
Poznámky:
|
1 –
|
Metoděj byl propuštěn z
konfinace v klášteře Reichenau (či Ellwangen) v roce 873 (viz níže
pozn. 6). |
2 –
|
Jmenovitě salzburský arcibiskup Adalwin,
frisinský biskup Anno a pasovský
biskup Hermanrich. Čtvrté jméno
neznáme. |
3 –
|
Sdělení, že „naši
otcové přijali křest prvně od svatého Petra“,
zpochybňuje pasovskou tradici, že celá Morava byla pokřtěna pasovským biskupem
Reginharem roku 831 (podle Záznamů
o pasovských biskupech). |
4 –
|
Ke svévolnému nekanonickému
soudu došlo asi koncem roku 870 (L. E. Havlík 1992, s. 153). |
5 –
|
Kromě vyslanců k papeži do
Říma obrátil se Svatopluk (koncem roku 871) zřejmě i na
byzantského císaře Basilea I. (867-886). Podle Bertiniánských
letopisů k roku 873 použil
Svatopluk vedle tlaku diplomatického i vojenskou sílu. |
6 –
|
Z toho můžeme usoudit, že
před
14. květnem 873 byl již arcibiskup Metoděj na svobodě. |
7 –
|
Šlo pravděpodobně o ověření
výsledku intervence byzantského císaře
u krále Ludvíka v Řezně z ledna roku 872. Společně vyvinutým tlakem (byzantského
císaře a patriarchy, kterými byl Metoděj na Moravu vyslán, římského
papeže, který jej vysvětil na
arcibiskupa a ustanovil apoštolským legátem, a moravského panovníka, který jej
potřeboval pro
uskutečnění svých záměrů) na východofranského krále Ludvíka
Němce,
jeho syna Karlomana a bavorský episkopát se podařilo dosáhnout
propuštění
arcibiskupa Metoděje z konfinace bavorskými biskupy. |
|
Petr Šimík (2005).
Legenda:
konfinovat ned.
i dok. (f) práv. (koho, 4. p.)
úředně zakazovat, zakázat někomu opustit určité místo.
Akademický slovník cizích slov. V. Petráčková, J. Kraus a kol.
Academia, Praha 1998.
Srovnání:
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
„Bořivoj – Svatoplukův místodržící
v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných
pramenech a problematika jeho hrobu“.
„Historie psaná štětcem“ aneb
Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeském vévodství“.
Bořivojův křest v legendách: Kristián,
Fuit, Proložní
ludmilská, Diffundente sole.
Bořivojův křest v kronikách: Kosmas,
Dalimil, Pulkava,
Marignola, Neplach,
„Granum“,
Palacký.
Hrob K1-Bořivoje: „půdorys“, „příčný
řez“, „podélný řez“.
Tabulka 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova křtu
podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové
interpretaci.
Osobnosti: „Život svatého knížete
velkomoravského Rostislava“ (1/2,
2/2).
Artefakty: „Plaketa
velkomoravské kněžny ze Želének“.
Artefakty: „Stříbrný terčík
se sokolníkem ze Starého Města na Moravě“.
Artefakty: „Slonovinová
pyxida z Čiernych Kľačan“.
Symbolika: „Mor – nákaza
(epidemie), anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk – dobytče,
nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Asketa s jelenem,
hadem a ptákem“.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
Symbolika: „Stejná osoba
byla zobrazována ve stejném oděvu“.
Symbolika: „Zdvojení postav na jednom
obraze“.
Dokumenty: „Egregiae virtutis
viri“ (1980) o ustanovení sv. Konstantina-Cyrila a Metoděje
spolupatrony Evropy.
Dokumenty: „Slavorum Apostoli“
(1985) k 1100. výročí úmrtí moravského arcibiskupa sv. Metoděje.
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský
komiks v moravské křesťanské
kapli!?
Otázka: „Proč se založení Prahy upírá
Bořivojovi?“
Otázky: „Je možné, aby na řadovém
zobrazení panovníků byly některé postavy dvakrát?“
Otázka: „Mohl být Bořivoj
synem Rostislava?“
Otázka: „Mohl být Bořivoj, zřejmě
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázka: „Není Bořivojův křest Metodějem
opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázka: „Co chtěl říci Kristián, když
Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: „Staneš se pánem pánů svých!«?“
Otázka: „Proč bavorská recenze
legendy Crescente vynechala Bořivoje?“
Otázka: „Mohl Spytihněv usednout na
stolec otcovský jako pohan?“
Otázka: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Otázka: „Jak starý je hrob K1
ve Svatovítské rotundě? Je
starší, nebo mladší než sama rotunda?“
Otázka: „O čem svědčí kousky
malty nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvaha: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
Vlivy: „Původ a počátky
moravského etnosu“ (1/4,
2/4, 3/4,
4/4).
„Mytičtí Přemyslovci – literární
fikce, nebo historická věda?“ (1. moravská
historie,
2. Kristián, 3. Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V. Karbusický (1995),
• D. Třeštík (2006).
Literatura:
• Lubomír E. Havlík: Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992.
•
Lubomír E. Havlík: Svatopluk Veliký, král Moravanů a Slovanů.
Jota, Brno 1994.
•
Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
•
Dušan Třeštík: Mysliti dějiny. Paseka, Praha a Litomyšl 1999.
•
Marie Bláhová-Jan Frolík-Naďa Profantová: Velké dějiny zemí
Koruny české, I. sv. do roku 1197. Paseka, Praha a Litomyšl 1999.
•
Dušan Třeštík: Vznik Velké Moravy. Moravané, Čechové a střední
Evropa v letech 791-871. NLN, Praha 2001.
•
Vladimír Vavřínek: Velká Morava mezi Byzancí a latinským Západem.
Velká Morava mezi Východem a Západem, Sborník příspěvků z
mezinárodní vědecké konference, Uherské Hradiště, Staré Město
28.9.-1.10.1999, ed. Luděk Galuška, Pavel Kouřil, Zdeněk Měřínský,
AÚ AV ČR Brno, Brno 2001, s. 413-419.
• Petr Charvát: Zrod českého státu 568-1055. Vyšehrad, Praha
2007.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|