Petr Šimík (2005).
Komentář:
Zástěrova hypotéza
Na příbuzenství Slavníkovců s Mojmírovci pomýšlel
J. Zástěra (1990, s. 101). Pokusil se odpovědět na otázku,
odkud Slavníkovci do východních Čech přišli a jak téměř přes
noc se stali mocným rodem, který měl příbuzenské vztahy nejen
k „Přemyslovcům“, ale dokonce i k saské císařské rodině.
Upozornil na zjištění Václava Richtera, že podle tereziánského
katastru se na pozemcích v bezprostřední blízkosti mikulčického
velkomoravského hradiště nachází názvy „Na Slavniku“, „Na
Slavnici“. Tuto Slavnici pak ztotožňuje s lokalitou,
uvedenou v Kosmově kronice – Slivnicí, kde ji
Kosmas (II, 21) uvádí spolu se Sekyřkostelem
a Podivínem (i samostatně – III, 9). Podle Václava
Richtera je název Slivnice koruptela, která vznikla ze správného
názvu Slavnica při opisování základního originálu Kosmovy
kroniky. To by vysvětlovalo původ Slavníkovců, kteří se
objevují v Čechách až začátkem druhé poloviny 10. století.
Je přirozené, že smrtí Svatopluka (†894) a Mojmíra II. (†906?)
rod velkomoravských panovníků z řad moravských Mojmírovců nemusel úplně
zaniknout. Pokračovatelé rodu nemohli čelit neustále sílícím
nájezdům Maďarů a tak se rozhodli i s ozbrojeným průvodem
svých lidí z Mikulčic odejít a přesídlit do východních
Čech. Libice, hlavní sídlo Slavníkovců, byla shodně s Mikulčicemi
postavena jako nížinný říční hrad na Cidlině již před jejich příchodem.
V době knížete Václava o nich ještě není nic známo. Mluví
se pouze o zličských knížatech, která vládla z Kouřimi.
Jejich suverénní postavení však mizí současně s příchodem
Slavníkovců. O rozsahu slavníkovského panství nás informuje
Kosmas (I, 27).
Třeštíkova hypotéza
O jiné formě příbuzenství
Slavníkovců s „Přemyslovci“ uvažoval D. Třeštík (1997, s. 424):
„Přemyslovcem byl již Slavníkův otec, snad totožný s comesem Vokem (†968),
který mohl být synem nějakého neznámého
bratra Bořivojova nebo jeho sestry. Slavníkovci by tedy byli
vedlejší větví Přemyslovců“. ... „Slavník se
objevil na Libici teprve okolo roku 950 a teprve tehdy si vzal Střezislavu,
patrně sestru nebo dceru sousedního kouřimského knížete (Radslava?),
ostatně zřejmě již zbaveného svého hradu i vlády“.
V jedné věci se však D. Třeštík zcela bezpečně mýlil.
Comes Vok (†968) nemohl být synem hypotetického Bořivojova bratra nebo
jeho sestry, protože by musel umírat bezmála stoletý,
ale dejme tomu, že mohl být vnukem či pravnukem některého z nich. A zcela
jistě se český historik mýlil i ve svých předpokladech, že otcem Bořivoje byl
„snad“ (Kosmův) Hostivít a jeho bratrem
či bratrancem dokonce (Kristiánův)
Strojmír (D. Třeštík 1997, s. 333 a schéma na s. 425).
K tomu srovnej názor J. Žemličky níže.
Viz také „Rodokmen
mytických knížat“ podle Kosmy, Dalimila a Přibíka
Pulkavy. Ani jeden z nich (ani žádný jiný pramen) o Strojmírovi nic neví,
ačkoli Kristiánovu legendu znali. Sám Kristián
v kap. 2 říká, že Strojmír byl z jejich národa (rozuměj
Slovanů českých), „z nich rodem pocházel“, ale současně
jej nazývá „nepravým knížetem“, kterého nakonec sami Čechové
z vlasti vypudili. Strojmír přitom ani nebyl hlavním hrdinou
této pasáže legendy, tím byl Bořivoj. Toho ovšem
zase s rodem Čechů spojovalo pouze to, že jeho předka – moudrého oráče,
„velmi prozíravého a rozvážného muže“ – Slované čeští „nalezli“.
A my už dnes bezpečně víme, že jej „nalezli“
na Moravě. Viz článek „Historie
psaná štětcem“ a úvaha „Vznik
a původ přemyslovské pověsti“. Kromě toho Strojmír je
pouze symbolická postava, která v legendě představuje bavorské
křesťanství, které Čechové odmítli, protože mu neporozuměli.
Strojmír (pokud vůbec existoval) asi nebyl »Přemyslovec«
„K nepřemyslovským duces mohl patřit Kristiánův
Strojmír (quidam dux Ztroymir), žijící od mládí v exilu
(vždyť zapomněl mateřskou řeč) a považovaný někdy za Bořivojova příbuzného. Vzpoura jeho stoupenců
nebyla totiž jen pohanskou reakcí, nýbrž i pokusem odtisknout Bořivoje a jeho rodinu, o jejichž
»přemyslovském« původu n e p r á v e m
(?) vyslovil pochybnosti W. Wostry (Bořivoj měl být podle něho
cizím knížetem dosazeným Svatoplukem), z dohledu nad všemi
ostatními českými duces“ (J. Žemlička 2000, s. 269).
Pro úplnost dodejme, že už Kristiánem převzatý
motiv „Proměňme se!“ pro
„Strojmírovo povstání“ použil
znovu Dalimil, ale až v 72. kap. pro dobu knížete Bedřicha (1179-1189), přičemž
Strojmíra přejmenoval na Stanimíra. O jeho případném příbuzenství
s tzv. „Přemyslovci“ není řeči. Jde o „putovní“ motiv,
který má v Kristiánově legendě zřejmý symbolický význam.
Strojmír, povolaný z bavorského exilu, je v ní „protihráčem“
moravského Bořivoje (srovnej
R. Turek 1963, s. 145: Stroj-mír × Boři-voj); jde tu nepochybně o „střetnutí“
(či soupeření) moravského a bavorského křesťanství při právě
probíhající christianizaci středočeského
minivévodství, přičemž snaha bavorské strany vyšla (zatím)
naprázdno – Slované čeští totiž „nepravého knížete“
vyhnali. Což ve skutečnosti nejspíš znamenalo, že bavorští kněží
museli Čechy opustit, neboť na jednání ve Forchheimu v roce
874 bylo pak zřejmě již definitivně rozhodnuto o Metodějově
jurisdikci v Čechách. K tomu srovnej Život
sv. Metoděje (X), který popisuje obdobnou situaci na Moravě.
Kombinace hypotéz
Onen comes Vok z Třeštíkovy
hypotézy ale stejně
tak dobře mohl být jedním z potomků některého ze Svatoplukových
synů, Mojmíra II. nebo Svatopluka II. L. E. Havlík (1992, s. 264)
uvádí: „Nověji badatelé již vícekrát upozornili, že právě
od roku 925 (do roku 927) se jakýsi hrabě Mojmír objevuje jako svědek
na listinách salcburského arcibiskupa a souběžně též právě
od roku 925 (do roku 931) se tam taktéž jako svědek vyskytuje
i jakýsi Svatopluk. Byla vyslovena domněnka, že šlo o příslušníky
mojmírovské dynastie, snad Mojmíra II. nebo spíše jeho syny,
kteří v letech 924-925 uprchli z Moravy. Podle jiných úvah
jsou pokládáni za syny onoho »vznešeného a urozeného«
Svatopluka z let 898-903, který je někdy ztotožňován se
Svatoplukem II.“ Spíše této druhé možnosti by nasvědčoval
fakt, že Svatopluk II. byl synem krále Svatopluka a Gisely,
sestry bavorského krále Arnulfa (od roku 896 císaře) (L. E. Havlík 1992, s. 202).
Cinertova
hypotéza
Podle J. Cinerta (2008, s. 260-264)
Slavníkovci nemohli pocházet z nějaké vedlejší „přemyslovské“
větve, oddělené od hlavní někdy za knížete Bořivoje, jak se
výše domníval D. Třeštík. „Taková
větev by v době Boleslava I. byla již beznadějně nevýznamnou
a ztracenou rodovou větví, která by nemohla uplatnit nárok
na tak významný [východočeský] úděl. Takové úděly se přidělovaly
jako náhrada příbuzným majícím případný dědičný nárok
na ústřední knížecí stolec v téže generaci, nebo následující.
Slavník
tedy náležel ke generaci potomků
Václava a Boleslava“.
Protože Boleslavovým
synem nebyl, zbývá už jen Václav. O jeho synovi Zbraslavovi
se zmiňuje II. staroslověnská
legenda. „Zkrácením jména, podobně jako např. Slávek,
vznikl Slavník“. Podrobnosti najdete na straně:
„Odkud
se vzali po roce 950 ve východních Čechách Slavníkovci?“.
Srovnání:
Údaje pozdní tradice.
1. Rodokmen Mojmírovců
dle současného stavu poznání.
2. Rodokmen mytických knížat aneb
Kde Kosmas našel jejich jména?
3. Rodokmen „Přemyslovců“ čili pražské
větve mojmírovského rodokmenu.
Břetislav, jeho synové a vnuci aneb
Navázal Břetislav „vědomě“ na slavnou velkomoravskou tradici?
Břetislav a jeho potomci do roku 1230.
První tři čeští králové.
4. Rodokmen Karlovců.
5. Rodokmen Otonů.
6. Rodokmen Sálců.
7. Rodokmen Piastovců.
8. Rodokmen Arpádovců.
Rodokmen Arpádovců – pokračování.
9. Rodokmen Štaufovců.
Bořivojovi synové a vnuci: Kristián,
Kosmas, Dalimil,
Pulkava, Marignola,
Palacký.
„Život svatého knížete velkomoravského Rostislava“.
Ke kanonizaci svatého Rostislava pravoslavnou církví (1994).
„Historie
psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
„Lenní hold Břetislava I.
králi Jindřichovi III. v Řezně roku 1041“ aneb Lež má krátké nohy.
„Biskupské mitry Spytihněva II. a Vratislava II.“.
„Soběslav I., Jindřich Zdík a znojemská rotunda“ aneb
Když se dva perou...
„Rytý nápis na západní stěně
znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
Tabulka 2: „Kosmův obrazový scénář“ aneb
Odkud vzal Kosmas námět pro svůj libušopřemyslovský mýtus?
Tabulka 3: „Pokusy historiků a badatelů o
»správné« datování Bořivojova křtu podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády knížat
v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 13: „Životní data prvních
tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových letech“.
Tabulka 15: „Životní data krále-oráče
Rostislava“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy
inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Artefakty: „Plaketa velkomoravské kněžny
ze Želének“.
Artefakty: „Stříbrný terčík
se sokolníkem za Starého Města na Moravě“.
Artefakty: „Slonovinová
pyxida z Čiernych Kľačan“.
Symbolika: „Mor – nákaza
(epidemie),
anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk –
dobytče, nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Asketa s jelenem,
hadem a ptákem“.
Symbolika: „Sokol přinášející
vládu-království“.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
Symbolika: „Stejná osoba
byla zobrazována ve stejném oděvu“.
Symbolika: „Zdvojení postav na jednom
obraze“.
Komentáře: „Největší
archeologický podvod století“ aneb Pražská archeologická
mafie zasahuje.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Otázky: „Proč se založení hradu Praha
upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Je možné, aby na řadovém
zobrazení panovníků byly některé postavy dvakrát?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem
Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj, zřejmě
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem
opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián, když
Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se pánem
pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze
václavské legendy Crescente vynechala Bořivoje?“
Otázky: „Mohl Spytihněv usednout na
stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1 ve Svatovítské
rotundě? Je starší, nebo mladší než sama rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky malty
nalezené v zásypu hrobu K1?“
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Odkud se vzali po roce
950 ve východních Čechách Slavníkovci?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci –
literární fikce, nebo historická věda?“ (1. moravská
historie, 2. Kristián, 3.
Kosmas).
• F. Palacký (1848),
• R. Turek (1963),
• A. Friedl (1966),
• V. Karbusický (1995),
• D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• Bertold Bretholz: Die Chronik der Böhmen des Cosmas von Prag.
Monumenta Germaniae Historica (MGH), nova series II, Berlin 1923.
• Záviš Kalandra: České pohanství. Fr. Borový, Praha 1947.
• Karel Hrdina: Kosmova kronika česká. Melantrich, Praha 1949.
• Oldřich Králík (ed.): Nejstarší legendy přemyslovských Čech.
Vyšehrad, Praha 1969.
• Kosmova kronika česká. Ed. Karel Hrdina-Marie Bláhová, Svoboda,
Praha 1972.
• Jaroslav Zástěra: Znojemská rotunda a Velká Morava. Vl. nákl.
aut., Brno 1990.
• Lubomír E. Havlík: Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992.
• Vladimír Karbusický: Báje, mýty, dějiny. Nejstarší české
pověsti v kontextu evropské kultury. MF, Praha 1995.
• Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
• Josef Sadílek: Kosmovy staré pověsti ve světle dobových pramenů
(antické a biblické motivy). Petrklíč, Praha 1997.
• Marie Bláhová-Jan Frolík-Naďa Profantová: Velké dějiny zemí
Koruny české, I. sv. do roku 1197. Paseka, Praha a Litomyšl 1999.
• Josef Žemlička: Rod Přemyslovců na rozhraní 10. a 11.
století. In: Kol. aut.: Přemyslovský stát kolem roku 1000.
Na paměť knížete Boleslava II. († 7. února 999). Eds. L. Polanský,
J. Sláma, D. Třeštík. NLN, Praha 2000, s. 267-273.
• Dušan Třeštík: Mýty kmene Čechů (7.-10. století). Tři
studie ke „starým pověstem českým“. NLN, Praha 2003.
• Petr Šimík: Nový pohled na ikonografii 3. pásu maleb v rotundě
sv. Kateřiny ve Znojmě. Znojemská rotunda. Malby v národní kulturní památce Rotunda sv.
Kateřiny a výsledky současného výzkumu. Sborník z 2. mezinárodní
odborné konference o rotundě, Znojmo
25.-26.6.2003. Město Znojmo 2004, s. 78-123.
• Petr Šimík: Pocházel kníže Bořivoj, zakladatel pražského
hradu, z Moravy? Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 2002-2005.
MNK, Brno 2006, s. 329-407, bar. příl. I-V s. 38-42.
• Jan Cinert: Bylo to jinak. Jiný výklad mytologie. Nový pohled
na Staré pověsti české. Skutečný příběh knížete Václava.
Vlastním nákladem autora, Praha 2008. |