BOŘIVOJOVI
SYNOVÉ
FRANTIŠEK PALACKÝ
A JEHO DĚJINY NÁRODU ČESKÉHO, DÍL I., KN. II., ČL. 5. |
Čl. 5.: Velikost a
pád říše moravské
27. část: Odtržení Čech od Moravy
V Čechách zatím vévoda Bořivoj,
jestli ne dříve, jistě aspoň v témže roce 894,1 jako
i Svatopluk, s tohoto světa
sešel. Synové jeho Spytihněv
a Vratislav odtrhli se od moravské
říše a pozváni byvše bezpochyby od Arnulfa, v čele několika
českých pánů zabrali se v měsíci červenci roku 895 na sněm
říšský do Řezna, kde pak dali se dobrovolně v ochranu říše
německé. Arnulf velmi čestně je přijav, slyšel žaloby jejich
o bezpráví, které od Moravanů prý snášeti museli, a sliboval
pomoc, kdyby Mojmír měl utkati je bojem.2
Také zvláště po navrácení
se z Říma, kde 25. dubna 896 na císařství korunován byl, přebýval
mnoho na blízku hranic českých, aby vždy na hotově byl k ochraně
jejich, kdyžby toho potřeba nastávala. Mojmír však
odbojem
bratrovým příliš zaneprázdněn, nic nepočínal opravdového
proti Čechům; stěžoval si toliko poselstvím roku 897 u císaře,
že odpadlíky přijímá i podporuje; neb i Srbové tehdáž také,
zdá se, že k Arnulfovi přestoupili. Na místě však odčinění,
kterého žádáno, přičinil se nyní císař sám k válce
bratrské; a když ta vzala nešťastný pro jeho klienta
konec, válčil ještě o své újmě dále až do smrti své (8. prosince roku 899) bez prospěchu
i bez rozhodnutí.3
Teprve když následujícího
léta 900 Bavoři s Čechy spojení do Moravy vpadše tři týdny tu
i tam ji plenili, přinutila vzmáhající se nebezpečnost od
Maďarů a neschopnost krále Ludvíka IV., příjmím Dítěte, obě
strany k pokoji, který nejprv v Řezně roku 901 zavřen a potom i v Moravě
přísahami stvrzen byl. Zdali v něm biskupové bavorští upustili od svých pretensí
a jestli vůbec v církevním stavu země moravské jaké změny se staly, nepovídá
se; aniž pak, pro nastalé hned potom zahynutí státu i církve,
mnoho v tom záleží.4
|
Obr. 1. Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka.
Další informace včetně legendy viz mapka.
|
Děje ty, které potáhly za sebou a provázely usazení
se Maďarů v dnešním království uherském, netoliko hubeností
a neurčitostí došlých nás z onoho věku zpráv velice
temny zůstávají, ale také pozdějšími hrubými a nestoudnými
smyšlenkami a usilováním novějších spisovatelů uvésti bájky
s pravdou ve svornost zamotány jsou v neúchranné odpory
a neshody.5
Zvláštním osudem právě v rozhodné této době, na prahu X. století, vysychají nám najednou
všecky ty prameny, ze kterých jsme čerpati mohli jakouž takouž dosavadních dějin známost;
a ze vzbouřeného moře skutků celé čtvrti století nenaskytují
se nám již napotom než jednotlivé krůpěje, žízeň
zkoumatelovu více dráždící nežli uhašující.
František Palacký: Dějiny národu českého v Čechách
a v Moravě, díl I., kn. II., čl. 5 (27. část).
[Pokračování ...].
Poznámky: |
|
Petr Šimík (2005).
Palackého převyprávění pověstí, „jak nám z nejstarší
doby podány jsou“:
1. část: Upotřebení pověstí z nejstarší doby v dějepravném
rozvinutí.
2. část: O praotci Čechovi, o soudci Krokovi a jeho třech
dcerách.
3. část: O Libušině soudu, nalezení Přemysla
a o ustanovení práv.
4. část: O založení Prahy, hlavního města
českého.
5. část: O dívčí válce.
6. část: O Přemyslových potomcích a nástupcích
a o lucké válce.
Palackého vyprávění o dějích historických:
20. část: Svatoplukova zrada, oslepení
Rostislava, zatčení
Metoděje.
21. část: Přepadení průvodu české nevěsty,
Svatoplukova svatba.
22. část: Pokřtění Bořivoje a Ludmily.
25. část: O zmizení Svatopluka, o třech prutech
Svatoplukových.
27. část: Bořivojovi synové.
33. část: Vražda kněžny Ludmily.
35. část: Zavraždění sv. Václava.
Srovnání:
Mapky: „Územní vývoj Velké Moravy
za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeském
vévodství“.
„Rodokmen Mojmírovců“
dle
současného stavu poznání.
„Bořivoj – Svatoplukův místodržící
v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných pramenech
a problematika jeho hrobu“.
Bořivojův křest v legendách: Kristián,
Fuit, Proložní
ludmilská, Diffundente
sole.
Bořivojův křest v kronikách: Kosmas, Dalimil, Pulkava,
Marignola, Neplach,
„Granum“,
Palacký.
Hrob K1-Bořivoje: „půdorys“, „příčný
řez“,
„podélný řez“.
Hrob 12/59-Svatopluka: „axonometrie“,
„půdorys a řezy“.
Tabulka 3: „Pokusy historiků a badatelů o
»správné« datování Bořivojova
křtu podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 4: „Životní
data knížat podle legend“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády
knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 6: „Životní
data kněžny Ludmily“.
Tabulka 12: „Dožitý věk Svatopluka a nejstarších
»Přemyslovců« dle antropologicko lékařského průzkumu E. Vlčka“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy
inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč a
byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Otázky: „Proč se založení
hradu Praha upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj
synem Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj, zřejmě
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázka: „Není Bořivojův křest
Metodějem opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián,
když Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se
pánem pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze
legendy Crescente vynechává Bořivoje?“
Otázky: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali
staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1
ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo mladší než sama
rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky
malty nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce,
nebo historická věda?“
(1. moravská historie,
2. Kristián,
3. Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V. Karbusický
(1995), • D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• Bertold Bretholz: Die Chronik der Böhmen des Cosmas von Prag.
Monumenta Germaniae Historica (MGH), nova series II, Berlin 1923.
•
František Palacký: Dějiny národu českého v Čechách a v Moravě.
Díl první: Od prvověkosti až do roku 1253. L. Mazáč, Praha 1936.
•
Karel Hrdina: Kosmova kronika česká. Melantrich, Praha 1949.
•
Kosmova
kronika česká. Ed. Karel Hrdina-Marie Bláhová, Svoboda, Praha
1972.
•
Lubomír E. Havlík: Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992.
•
Vladimír Karbusický: Báje, mýty, dějiny. Nejstarší české
pověsti v kontextu evropské kultury. MF, Praha 1995.
•
Josef Sadílek: Kosmovy staré pověsti ve světle dobových pramenů
(antické a biblické motivy). Petrklíč, Praha 1997.
•
Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
•
Dušan Třeštík: Mýty kmene Čechů (7.-10. století). Tři
studie ke „starým pověstem českým“. NLN, Praha 2003. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|