PROBLEMATIKA
HROBU KNÍŽETE SVATOPLUKA
ÚVAHY NAD DOSAVADNÍMI
POZNATKY
Luděk Galuška |
[Pokračování
...].
(124) Závěry E. Vlčka jsou velmi
zajímavé, podnětné a přímo vybízejí k úvahám mnohdy i zásadního
významu. Ta úvodní se dotýká Svatoplukova stáří v době jeho
smrti, tedy v roce 894.
První historicky doložená zmínka o Svatoplukovi pochází
z roku 869. Fuldské anály uvádějí, že
franský císař Ludvík „Bavorům přikázal, aby šli na pomoc
Karlomanovi proti Svatoplukovi, synovci Rostislavovu“.
K témuž roku vzpomíná Svatopluka jako spoluadresáta dopisu od
papeže Hadriána legenda „Žičije Mefodija“.1
Poměrně bezpečně
máme tedy doloženo 25 let Svatoplukova života ukončených smrtí.
Otázkou zůstává délka jeho života před rokem 869, kdy už
alespoň nějakou dobu byl Rastislavovým zastupujícím vládcem na
Nitransku. Aktivitu před inkriminovaným obdobím asi příliš nevyvíjel,
protože se neuvádí ani v souvislosti s pravděpodobnějším zvacím
dopisem císaři Michalu III., ani s žádnou vojenskou operací
Rastislava proti Východofranské říši v letech 865-866. Je to zarážející,
víme-li o jeho pozdější ctižádosti a výbojnosti. Vysvětlení
shledáváme v tom, že vzestup Svatoplukovy kariéry lze klást až
do 2. poloviny 70. let, neboť před tím byl asi příliš mladý na
to, aby mohl dělat spoluvladaře takové osobnosti, za jakou lze
Rastislava považovat. Přikláněli bychom se proto
k možnosti, že při vystoupení Svatopluka z anonymity mu mohlo být
okolo 20 až 25 let. V době smrti se tedy jeho věk mohl pohybovat
mezi 45 až 50 lety. To je mnoho na to, abychom moravského vladaře
ztotožnili s nebožtíkem z hrobu 50 od mikulčické dvouapsidové
rotundy, neboť ten měl být v době smrti 30-40letý, ale právě
tolik, kolik předpokládá E. Vlček u jedince pochovaného v sadské
hrobce 12/59.2
|
Obr. 1. Uherské Hradiště-Sady.
Rekonstrukce nálezové situace velkomoravské hrobky 12/59.
Legenda: A – nadhled, B – boční pohled,
C – čelní pohled,
1 – kameny, 2 – dřevěné desky,
3 – malta, 4 –
ornice, 5 – kování rakve, 6 – pravděpodobná
poloha rakve, 7 – hřeby, 8 – setlelé
dřevo smíchané s maltou, 9 – maltová podlaha,
10 – podloží
(podle V. Hrubého a L. Galušky).
|
Velmi zajímavá je možná příčina smrti sadského
pohřbeného spojovaná s cystou, stejně jako existence ojedinělého
ztvárnění jeho zvukovodu. Nelze než litovat, že podobně jako
kosterní materiál z hrobky 12/59 nejsou prozatím vyhodnoceny další
významné hroby jak ze Sadů, tak i některých dalších
velkomoravských kostelů, především z mikulčické baziliky.
Byl by tak získán důležitý výchozí materiál pro komplexní
studium příslušníků moravské nobility 9. století a snad
i poznatky související s určitými genetickými vazbami.
Zarážející je
naopak jistý náznak genetické vazby
s pražskými „Přemyslovci“ zastoupenými jejich historicky prvním
doloženým knížetem Bořivojem I. Může se jednat o náhodu, vyloučit
ovšem nelze ani historické souvislosti. Jen hypoteticky
by pak mohl původ českých „Přemyslovců“
spočívat na Moravě,
nebo naopak by mrtvý z hrobu 12/59 pocházel od Vltavy. V obou případech
zarážející a na základě současného stavu výzkumu jen těžko
doložitelné možnosti. Pokud bychom však vyšli ze situace v 80.
a 90. letech 9. století, kdy území Čech
bylo připojeno k Velké Moravě a říše Moravanů se nacházela
na nejvyšším stupni svého vývoje,3
pak by se první domněnka nemusela jevit tak nereálnou. I když
už v roce 845 bylo v Řezně pokřtěno 14 českých knížat, křesťanství
se v Čechách jen těžce prosazovalo. Dokladem je fakt,
že na Moravě čerstvě pokřtěný Bořivoj byl po svém návratu do
Čech pohanskými soukmenovci vyhnán a na stolec mu opět pomohla až
vojenská moc Svatoplukova. To je skutečnost,
stejně jako je skutečnost, že Bořivoj byl prvním (125)
z Přemyslovců.4
Proti tomu stojí domněnky a otázky jako např.:
• Mohl by být zřejmě vysoce postavený Moravan spřízněný
se Svatoplukem nepokřtěný?
• Mohlo by se s ním jednat tak ponižujícím způsobem,
jak se jednalo s Bořivojem před jeho křtem?
• Mohli by na knížecím stolci Čechů zůstat
potomci cizího, dosazeného panovníka v době, kdy se Čechy opět
dobrovolně poddaly vládě Franků?
Příliš mnoho otázek a málo alespoň pravděpodobných
odpovědí na řešení tak závažné problematiky. Ta se dotýká vzpomenutých
antropologických výzkumů E. Vlčka a jeho kolegů, a byť jen částečně,
i tzv. „objevů“ J. Zástěry v interiéru znojemské
rotundy, více než problematiky Svatoplukova hrobu, resp.
interpretace hrobky 12/59 z Uherského Hradiště-Sadů.5
Za mocenská centra Svatoplukovy Velkomoravské říše
se pokládají Mikulčice, Staré Město-Uherské Hradiště a Nitra.
Dnes se ukazuje, že na dominantě Nitranska Zoboru velkomoravské
hradisko asi vůbec nebylo a objeven tam nebyl ani velkomoravský klášter
poustevníků, do něhož měl Svatopluk vstoupit na sklonku života.
Z Nitry není doposud znám žádný významný hrob, který by bylo
možné interpretovat v souvislosti se Svatoplukem, ba nepodařilo se
tam objevit ani pohřebiště s hroby špiček velkomoravské společnosti,
jaké známe z území Moravy. Kriticky se stavíme také k mikulčickému
hrobu 50 od kostela č. 6 jako možném místu uložení pohřbu knížete
Svatopluka, ovšem s vědomím, že ne všechny významné pohřby
zejména od baziliky byly náležitě publikovány. Nejen na základě
těchto skutečností, ale především na podkladě studia sadského
materiálu si proto dovolujeme vyslovit hypotézu, že posledním místem
odpočinku moravského panovníka Svatopluka mohla být hrobka 12/59
v interiéru kaple církevního komplexu v Uherském Hradišti-Sadech.
Bylo-li tomu tak, pak v kosterních pozůstatcích z hrobu 12/59 můžeme
shledávat ostatky knížete Svatopluka,6
jednoho z nejmocnějších vládců své doby.
Luděk Galuška (1996, s.
124-125).
[Pokračování ...].
Vyjádření českého archeologa Martina Lutovského
(1997) k hypotéze moravského archeologa Luďka Galušky (1996) o pohřbu moravského
krále Svatopluka v hrobu 12/59 uprostřed samostatné hrobní kaple
církevního komplexu na sadské výšině u Uherského Hradiště a ke ztotožnění hrobu K1
na Pražském hradě s pohřbem knížete
Bořivoje antropologem Emanuelem Vlčkem (1982) najdete ZDE.
Poznámky:
|
1 –
|
Viz zpráva Fuldských análů k roku
869 a list papeže Hadriána II. „Gloria
in excelsis Deo“ Rostislavu, Svatopluku a Kocelovi z téhož roku (Život sv. Metoděje,
kap. VIII). |
2 –
|
Výsledky Vlčkova antropologicko lékařského
průzkumu kosterních pozůstatků významných jedinců ze Sadů a z Pražského hradu najdete
v tabulce 12. |
3 –
|
Zřetelné je to ze srovnání středočeského miniknížectví
prvních „Přemyslovců“ s územím Velké Moravy za Rostislava a Svatopluka. Viz mapka:
„Územní
vývoj Velké Moravy“. Vévodství Čechů se tehdy stalo součástí
Svatoplukova království Moravanů již po jednání ve
Forchheimu v roce 874 a nejpozději v následujícím roce
Bořivoj usedl na
pražský stolec. Vyplývá to z Reginonovy zprávy k roku 876. |
4 –
|
To, co L. Galuška pokládá za „fakt“
a „skutečnost“ (a není to ojedinělý případ), je pouze příběh
vyprávěný v Kristiánově legendě, sepsané v letech 992-994, tzn.
celých 120 let po zmínce Fuldských
análů o přítomnosti Bořivoje v Čechách. Před Kristiánem se o Bořivojově
křtu arcibiskupem Metodějem žádný pramen nezmiňuje, zejména staroslověnský Život
sv. Metoděje o něm nic neví. Nikde není zmínka ani o žádném
oráči Přemyslovi.
Po Kristiánovi o křtu Bořivoje píše až za dalších
120 let teprve kronikář Kosmas, který ovšem
tuto informaci od
Kristiána převzal. Jak bylo doloženo
historiky,
Kristián (kap. 2)
svoji historku o Bořivojově křtu opsal z příběhu o Ingovi či z církevní příručky, aby pokud možno
„ z n ě l a
a u t e n t i c k y “
(P. Sommer 2001, s. 103). Znamená to, že o samotném křtu Bořivoje nevěděl zhola nic, což lze při
odstupu nejméně 120 let předpokládat.
Proto v případě Bořivojova křtu až v dospělém věku od samotného Metoděje na dvoře krále Svatopluka
můžeme hovořit o sice pěkné, ale ničím
nepodložené pohádce, která
se „skutečností“ měla společné pouze to, že Bořivoj byl křesťan (již od svého raného věku)
a že se Svatoplukem a Metodějem
mohl mít dobré vztahy. Opakované pokusy historiků a badatelů „správně“
datovat tento Kristiánem smyšlený příběh jsou zachyceny v tabulce 3:
„Bořivojův
křest“. K tomu srovnej názor N. Profantové (1996, s. 35-39).
Podobné je to s údajným následným vyhnáním
Bořivoje.
Jde opět o Kristiánovu (kap. 2) smyšlenou
historku s převzatým „saským“ motivem „Proměňme
se!“ (D. Třeštík 1997, s. 332). Otázkami,
které si L. Galuška následně klade, onen zmíněný „fakt“ a „skutečnost“ s „vyhnáním Bořivoje“ vlastně popírá
při vědomí v textu výše vzpomenuté hypotézy o moravském
původu „Přemyslovců“. Buď měl české „soukmenovce“, nebo
pocházel z Moravy. Logicky nemůže platit obé současně!
Z Kristiánovy legendy (kap. 2) vyplývá ještě
jedna „skutečnost“. Po údajném vyhnání Bořivoje z Čech ho
na stolec nedosadil Svatopluk, jak výše uvedl
L. Galuška, leč sami
stoupenci Bořivojovi „bývalého vévodu sobě přivedli a na
jeho místo dosadili“. Tedy, pokud byl vůbec z Čech vyhnán. K tomu
srovnej názor N. Profantové
(1996, s. 44-46). |
5 –
|
Všechny tři otázky
uspokojivě zodpoví nově předložená teorie
o moravském původu Bořivoje. Jeho původ zřejmě přestal latinské církvi po 100
letech od jeho příchodu do Čech (tzn. v době založení latinského pražského
biskupství)
vyhovovat, neboť byl spojen i se staroslověnskou liturgií, kterou Bořivoj s moravskými kněžími
do Čech přinesli. Sám byl křesťan „grečeskago
zakona“ a kněz, kterého mu Metoděj „přidal“, měl
řecké jméno Kaichos.
Z toho pak plyne neskrývaná snaha Kosmy a dalších to popřít a z Bořivoje udělat
knížete se starobylými (mytickými) pohanskými českými předky. Srovnej Rodokmen
mytických knížat a Rodokmen
Mojmírovců. Přitom nám Kristián i Kosmas zanechali
(sotva jen neúmyslně?) dostatek stop, abychom jejich čin mohli odhalit.
Je to zejména v roce 1120 Kosmou znovu zdůrazněná
připomínka Čechům, že pro cizího
knížete se rozhodli dobrovolně, a pak také ryze křesťanská
symbolika orby prvního oráče Přemysla, kterou do doby prvních
pohanských mytických knížat
situovat opravdu nelze, neboť zcela evidentně symbolizuje šíření
křesťanství. K tomu srovnej článek „Mytičtí
Přemyslovci – literární fikce, nebo historická věda?“ Třemi
otázkami L. Galušky se zabývá článek „Mohl být Bořivoj, zřejmě
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“ |
6 –
|
Svatopluk byl nejpozději od roku 885 nazýván
králem Slovanů. Viz např. list
papeže Štěpána V. |
|
Petr Šimík (2005).
Srovnání:
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Rodokmen mytických knížat“
aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
„Rodokmen »Přemyslovců«“.
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeském
vévodství“.
Mapky: „Dějiště Kosmových mýtů
a nejstarších českých legend“.
„Historie psaná štětcem“
aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
„Bořivoj – Svatoplukův místodržící
v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných pramenech
a problematika jeho hrobu“.
Bořivojův křest: Kristián,
Fuit, Proložní
ludmilská, Diffundente
sole.
Bořivojův křest: Kosmas, Dalimil, Pulkava,
Marignola, Neplach,
„Granum“,
Palacký.
Hrob K1-Bořivoje: „půdorys“, „příčný
řez“,
„podélný řez“.
Hrob 12/59-Svatopluka: „axonometrie“,
„půdorys a řezy“.
Tabulka 2: „Kosmův
obrazový scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas námět pro svůj
libušopřemyslovský mýtus?
Tabulka 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova křtu
podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 4: „Životní
data knížat podle legend“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády
knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 12: „Dožitý věk knížat
podle výsledků antropologicko lékařského průzkumu“.
Tabulka 13: „Průběžný věk
členů prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Tabulka 14: „Srovnání Kristiánovy
a Kosmovy verze přemyslovské pověsti“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy
a Kosmovy inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české
mýty!
Otázka: „Proč se založení
hradu Praha upírá Bořivojovi?“
Otázka: „Mohl být Bořivoj
synem Rostislava?“
Otázka: „Mohl být Bořivoj, zřejmě
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázka: „Není Bořivojův křest
Metodějem opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázka: „Co chtěl říci Kristián,
když Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se
pánem pánů svých!«?“
Otázka: „Proč bavorská recenze
legendy Crescente vynechává Bořivoje?“
Otázka: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázka: „Jak staří umírali
staří »Přemyslovci«?“
Otázka: „Jak starý je hrob K1
ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo mladší než sama
rotunda?“
Otázka: „O čem svědčí kousky
malty nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvaha: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci –
literární fikce, nebo historická věda?“ (1. moravská
historie, 2. Kristián, 3.
Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V.
Karbusický (1995), • D. Třeštík
(2006, 2009).
Literatura:
• Josef Poulík: Dvě velkomoravské rotundy v Mikulčicích. Praha 1963.
• Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci ve světle antropologicko lékařského
průzkumu. Katalog stejnojmenné výstavy. NM, Praha 1982 (nestránkováno).
• Zdeněk Klanica: Náboženství a kult, jejich odraz v archeologických
pramenech. Velká Morava a počátky československé státnosti. Praha,
Bratislava 1985 (B), s. 107-140.
• Jaroslav Zástěra: Původ péřové koruny. Postavy panovníků na
českých a moravských denárech. Znojmo 1986.
• Lubomír E. Havlík: Kronika o Velké Moravě. Brno 1992.
• Zdeněk Klanica: Hlavní hrobka v moravské bazilice. Mediaevalia
Historica Bohemica 3, 1993 (A), s. 97-109.
• Zdeněk Klanica: Křížky z 8.-9. století v Mikulčicích. Pravěk
NŘ 3, 1993 (B), s. 211-225.
• Lubomír E. Havlík: Svatopluk Veliký, král Moravanů a Slovanů.
Brno 1994.
• Emanuel Vlček: Honosný hrob velmože v Sadech u Uherského Hradiště.
Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu
1993-1994.
MNK, Brno 1995, s. 167-211.
• Naďa Profantová:: Kněžna Ludmila. Vládkyně a světice,
zakladatelka dynastie. Epocha, Praha 1996.
• Luděk Galuška: Uherské Hradiště-Sady. Křesťanské centrum říše velkomoravské. MZM, Brno 1996,
s. 122-125.
• Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
• Petr Sommer: Začátky křesťanství v Čechách. Kapitoly z dějin
raně středověké duchovní kultury. Garamond, Praha 2001, s. 103.
• Petr Šimík: Nový pohled na ikonografii 3. pásu maleb v rotundě
sv. Kateřiny ve Znojmě. Znojemská rotunda. Malby v národní kulturní památce Rotunda sv.
Kateřiny a výsledky současného výzkumu. Sborník z 2. mezinárodní odborné konference o rotundě, Znojmo
25.-26.6.2003. Město Znojmo 2004, s. 78-123.
• Petr Šimík: Pocházel kníže Bořivoj, zakladatel Pražského
hradu, z Moravy? Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu
2002-2005. MNK, Brno 2006, s. 329-407, bar. příl. I-V s. 38-42.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|