PROBLEMATIKA
HROBŮ
ARCIBISKUPA METODĚJE A KNÍŽETE SVATOPLUKA
SHRNUTÍ |
[Pokračování
...].
V
případě obou sadských hrobek a jejich interpretací jsme se
dotkli velmi aktuálních a zároveň velmi citlivých otázek. Obě
se týkají hrobů snad nejdůležitějších osobností Velké
Moravy, arcibiskupa Metoděje a knížete
Svatopluka. Pokusy o vyřešení první z nich sahají hodně do
minulosti, ovšem hýbou i současností. Naopak o nalezení
hrobu Svatoplukova se příliš nehovořilo. Tato otázka nabyla na
aktuálnosti až po roce 1989 a následně v roce 1991, kdy se
objevily první pokusy hmatatelně doložit moravskou identitu v rámci
tvořící se samostatné republiky, a také první reakce na snahy
některých slovenských historiků a politiků vztáhnout dějiny
Velké Moravy jen na Slovensko. Kvalita těchto pokusů a reakcí
byla různá. U příležitosti 1100. výročí úmrtí knížete
Svatopluka v roce 1994 proběhla např. odborná sympozia v Brně a Nitře, ale také oslavné průvody charakteru lidových shromáždění
v Mikulčicích. Tzv. „moravská otázka“ spojená s historií se také stala předmětem publikace Moravského národního
kongresu, kde se mimo jiné objevuje snaha ztotožnit kosterní
ostatky ze sadské hrobky 12/59 s tzv. „astrálním tělem krále
Svatopluka“ namalovaným psychotronikem K. Kožíškem pouze na
podkladě nálezové situace. Reakce odborníků byla nasnadě, přičemž
nejzápornějšího vzhledu nabyla ve stati českého historika D. Třeštíka
(1996, 8).
Dlouho jsem přemýšlel, zda je reálný pokus o ztotožnění
nebožtíků z obou významných sadských hrobek s historickými
osobnostmi, tedy Metodějem a Svatoplukem, anebo zda bude lepší zůstat
u onoho známého rčení, že šlo o „hroby význačných jedinců
velkomoravské společnosti“. Zvolil jsem první variantu se
snahou setrvat přitom na poli odborném. Domnívám se totiž, že
jedinečnost celého sadského církevního areálu podložená četnými
výraznými nálezovými situacemi i archeologickým materiálem
tuto možnost dovoluje. Z tohoto důvodu považuji za pravděpodobné,
že církevní areál na Sadech byl hlavním působištěm arcibiskupa
Metoděje, který zde byl původně i pochován,
stejně jako zde
možná našel
poslední místo svého odpočinku
kníže Moravanů Svatopluk.
[Pokračování
...].
Luděk Galuška (1996).
|
Srovnání:
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Rodokmen mytických knížat“
aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
„Rodokmen »Přemyslovců«“.
Mapka: „Územní vývoj Velké
Moravy“.
Mapka: „Středočeská doména
prvních »Přemyslovců«“.
Mapka: „Dějiště Kosmových mýtů
a nejstarších českých legend“.
Aurelius Augustinus: „Jak se
naučit rozlišovat mezi znakem a označovanou věcí“.
„Historie psaná štětcem“
aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
„Bořivoj – Svatoplukův místodržící
v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných pramenech
a problematika jeho hrobu“.
Bořivojův křest: Kristián,
Fuit, Kosmas, Diffundente
sole, Dalimil, Pulkava,
Marignola, Neplach,
„Granum“,
Palacký.
Hrob K1-Bořivoje: „půdorys“, „příčný
řez“,
„podélný řez“.
Hrob 12/59-Svatopluka: „axonometrie“,
„půdorys a řezy“.
Tabulka 2: „Kosmův
obrazový scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas námět pro svůj
libušopřemyslovský mýtus?
Tabulka 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova křtu
podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 4: „Životní
data knížat podle legend“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády
knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 12: „Dožitý věk knížat
podle výsledků antropologicko lékařského průzkumu“.
Tabulka 13: „Průběžný věk
členů prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Tabulka 14: „Srovnání Kristiánovy
a Kosmovy verze přemyslovské pověsti“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy
a Kosmovy inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani české
mýty!
Otázka: „Proč se založení
hradu Praha upírá Bořivojovi?“
Otázka: „Mohl být Bořivoj
synem Rostislava?“
Otázka: „Mohl být Bořivoj, zřejmě
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázka: „Není Bořivojův křest
Metodějem opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázka: „Co chtěl říci Kristián,
když Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se
pánem pánů svých!«?“
Otázka: „Proč bavorská recenze
legendy Crescente vynechává Bořivoje?“
Otázka: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázka: „Jak staří umírali
staří »Přemyslovci«?“
Otázka: „Jak starý je hrob K1
ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo mladší než sama
rotunda?“
Otázka: „O čem svědčí kousky
malty nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvaha: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci –
literární fikce, nebo historická věda?“ (1. moravská
historie, 2. Kristián, 3.
Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V.
Karbusický (1995), • D. Třeštík
(2006).
Literatura:
• Emanuel Vlček: Honosný hrob velmože v Sadech u Uherského Hradiště.
Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu
1993-1994.
MNK, Brno 1995, s. 167-211.
•
Jiří Drápela: Kdo je Karel Kožíšek?
Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu
1993-1994.
MNK, Brno 1995, s. 269-293.
•
Dušan Třeštík: Moravisté a astrální tělo Svatoplukovo. Lidové
noviny, 4. března 1996, s. 8.
•
Luděk Galuška: Uherské Hradiště-Sady. Křesťanské centrum říše velkomoravské. MZM, Brno 1996, s. 125.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|