13. PRVNÍ
TŘI GENERACE „PŘEMYSLOVCŮ“
S PŘIHLÉDNUTÍM K
VÝSLEDKŮM
PRŮZKUMU ANTROPOLOGA E. VLČKA |
Rok |
Bořivoj |
Ludmila |
Spytihněv |
Vratislav |
Drahomíra |
Václav |
Boleslav |
851 |
0 |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
855 |
4 |
0 |
– |
– |
– |
– |
– |
872 |
21 |
17 |
0 |
– |
– |
– |
– |
874 |
23 |
19 |
2 |
0 |
– |
– |
– |
888 |
†37 |
33 |
16 |
14 |
0? |
– |
– |
895 |
– |
40 |
23 |
21 |
7? |
0 |
– |
907 |
– |
52 |
35 |
33 |
19? |
12 |
0 |
915 |
– |
60 |
†43 |
41 |
27? |
20 |
8 |
921 |
– |
†66 |
– |
†47 |
33? |
26 |
14 |
935 |
– |
– |
– |
– |
47? |
†40 |
28 |
972 |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
†65 |
|
Tabulka 13. Průběžný
věk prvních „Přemyslovců“1
v některých klíčových letech
vycházející z jejich známého data úmrtí a dožitého věku
dle výsledků antropologicko lékařského průzkumu jejich kosterních
pozůstatků, který
provedl E. Vlček a kol. (1997).2
Protože hrob Boleslava I. nalezen nebyl a jeho pozůstatky zkoumány být
nemohly, údaje o něm se opírají o datum jeho pravděpodobného
úmrtí3 a o předpoklad historika D. Třeštíka
(1997), že sňatek Vratislava a Drahomíry se konal v roce
906.4
Poznámky:
|
1 –
|
„Přemyslovci“ nazvala tuto pražskou
větev mojmírovského rodokmenu
až romantizující historiografie 19. století (J. Žemlička 2000, s. 268).
|
2 –
|
Shrnutí výsledků Vlčkova
antropologicko lékařského průzkumu
viz tab. 12. |
3 –
|
Boleslav I. zemřel podle Kosmy (I,
21) 15. července roku 967. Na základě Widukindovy zprávy a některých
mladších a spolehlivějších pramenů se
historikové přiklánějí spíše k roku 972 (M. Lutovský 1998,
s. 143-144).
|
4 –
|
Přesvědčení D. Třeštíka o
datu narození Václava (907) a Boleslava (914) vychází z (mylného) předpokladu,
že Drahomíra byla matka obou
Vratislavových synů, jak je uváděno i v legendách. Jedná se však
zřejmě pouze o legendistické schéma. Např. Kristián
(kap. 3) pak mohl přirovnat
Drahomíru k biblické „Evě, manželce prvního člověka, která Kaina i Abela
porodila“.
Podle D. Třeštíka
(1997, s. 204, 357, 361, 402, pozn. 59 na s. 546, pozn. 93 na s. 547) si Vratislav měl
vzít Drahomíru asi v roce
906 a Václav by se tedy mohl narodit nejdřív rok
či dva po tomto datu. Tehdy se ve skutečnosti mohl narodit pouze mladší
Boleslav. Václav
se musel narodit asi o 12 let dřív – roku 895 –, jak vyplývá i z Vlčkova antropologicko lékařského průzkumu Václavových
kosterních pozůstatků – srovnej údaje legend v tabulce 4 s výsledky Vlčkova průzkumu v tabulce 12.
Ještě ve Václavově útlém věku (7-9
let) jeho matka asi zemřela.
Proto byl dán na vychování ke
své bábě Ludmile (pouze
Václav, nikoliv také Boleslav, ten tehdy nebyl ještě na světě), jak
zaznamenala I. stsl. legenda,
což za jiných okolností by bylo jen obtížně
zdůvodnitelné. Ludmila jej dala učit písmu
slovanskému, resp. knihám slovanským
pod vedením kněze.
Z toho, že tento detail zaznamenala pouze
I. stsl. legenda, lze soudit, že zachytila buď nějakou starší tradici, anebo spíš tuto
informaci převzala ze starší (nedochované) staroslověnské legendy o sv. Ludmile. Poté jej jeho otec
Vratislav poslal ještě na Budeč, aby se zde učil latině pod
vedením kněze, jehož jméno Učen
uvádí Crescente
a II. stsl. legenda.
Ovšem pokud Ludmila v té době bydlela na Budči, jak
uvedl D. Třeštík (1997, s. 364, 366), pak knihám
slovanským i latinským učil kněžice Václava tentýž
učený kněz Učen, jehož
pravé jméno bylo zřejmě Gorazd
(srovnej „Kosmovy
anagramy“).
Stojíme tedy před otázkou: „Mohl mít Václav 26 roků a být přitom
v legendách k roku úmrtí svého otce Vratislava (†921) označován
jako »jinoch« nebo »mladíček«?“ V zásadě mohl, protože všechny
václavské legendy vznikly až se značným
časovým odstupem od světcovy smrti, o čemž svědčí
i chybné vročení Václavovy vraždy do roku 929 a translace jeho těla tři roky po vraždě. Zdá se, že představa legendistů
o Václavově
mládí vychází pouze ze samotného faktu Drahomířiny regentské
vlády, pro niž nenašli jiné racionální zdůvodnění.
Nabízí se ještě jedna otázka: „Mohl
být Václav i se svým bratrem dán na
vychování Ludmile až po otcově smrti?“, jak zcela zmateně napsal
Kristián, když Václav měl v roce 921 již 26 roků, a když navíc
Ludmila byla zavražděna jen sedm měsíců na to?
(Vratislav zemřel 13. února a Ludmila byla zavražděna 15. září).
Nemohl! Drahomíra tedy musela být Václavovou macechou,
nikoliv „rodičkou“, jak některé legendy uvádějí. S legendami
proto nelze
pracovat jako se „zaručenými“ historickými
prameny a veškeré jejich informace přebírat bez pochybností jako „historická fakta“.
Viz např. článek: „Jak staří
umírali staří »Přemyslovci«?“.
|
|
Petr Šimík (2005).
Komentář:
Z naší tabulky vyplývá, že to nebyl
Václav, kdo byl v roce úmrtí svého otce ještě jinoch, mladíček
– jak je uvedeno ve většině legend –, ale Bořivojův syn Vratislav (asi 14
let), a pak
také Vratislavův syn Boleslav (také asi 14 let). Dožitý věk Vratislava je v legendách (Kristián,
Fuit) uváděn chybně (33 let). Musel by se narodit
teprve v roce, kdy jeho otec Bořivoj
zemřel (888). Pouze Proložní ludmilská
legenda správně uvádí, že údaj „třiatřicet let“
se týká doby Vratislavovy vlády, neboť zřejmě nejen kvůli krácení textu
vynechává
Spytihněva. Svoji roli zde možná sehrálo Spytihněvovo
poddání se králi Arnulfovi (895)
a přijetí křtu (Crescente,
Gumpold) z rukou řezenského
biskupa Tutona (D. Třeštík 1997, s. 322-323, 336). U slovanského legendisty tím tento kníže ztratil asi veškeré
sympatie.
Za této situace můžeme snad údaj přijmout, i když
Vratislav ve 14 letech asi ještě vládnout nezačal. Za něj i za jeho staršího bratra Sytihněva (16 let) zemi spravovala nejspíš
kněžna Ludmila pod oficiálním dohledem Svatoplukovým, neboť
jak vyplývá z výsledků jednání Svatopluka s Arnulfem v roce 890 na Omuntesbergu, zde Arnulf Svatoplukovi jeho „držení
vévodství Čechů“ znovu potvrdil.
Oba názory (délka vlády × délka života) by snad bylo možné smířit, pokud bychom přijali možnost, že v původním staroslověnském textu (nedochované)
ludmilské legendy bylo uvedeno, že po smrti
otce svého převzal Vratislav stolec otcovský a „žil pak
[ještě]
třiatřicet let“, načež
zesnul v Pánu, a při překladu
do latiny legendista text pokazil. Je pak celkem logické, že autor
staroslověnské Proložní
legendy, která vznikla ze zmíněné původní (nedochované) legendy
ludmilské, nemluví o Vratislavově věku, ale o době jeho vlády,
protože po smrti Bořivoje a při vynechání Spytihněva
legendista prostě musel někoho nechat v Čechách vládnout. A také tím vyloučil možnou záměnu s celkovým
dožitým věkem knížete. Srovnej také tab. 5a „Věk a období vlády knížat
v grafickém znázornění“.
Výsledky Vlčkova průzkumu potvrzují závěr
D. Třeštíka (1997, s. 428-431), že Václav musel být zavražděn
ne v roce 929, jak mylně uvádějí některé legendy, ale až v roce
935 jako čtyřicetiletý. Narodil se asi v roce 895, kdy Vratislavovi (*874) bylo
jednadvacet let. Pokud by byl Václav zavražděn již v roce 929, musel by
se narodit teprve patnáctiletému Vratislavovi přibližně rok po úmrtí
jeho otce Bořivoje (†888), což je přinejmenším nepravděpodobné.
Petr Šimík (2005).
Srovnání:
Legendy:
I. stsl. (text Minejní), Crescente, Kristián,
Fuit, Prolog.
„Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeském
vévodství“.
Tabulka 4: „Věk knížat uváděný
v legendách ve srovnání s výsledky Vlčkova průzkumu“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády
knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 6: „Životní data kněžny Ludmily“.
Tabulka 7: „Životní data knížete Václava“.
Tabulka 12: „Výsledky antropologicko lékařského
průzkumu E. Vlčka“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy
inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč a
byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Symbolika: „Mor – nákaza
(epidemie),
anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk –
dobytče, nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Asketa s jelenem,
hadem a ptákem“.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
Symbolika: „Stejná osoba
byla zobrazována ve stejném oděvu“.
Symbolika: „Zdvojení postav
na jednom obraze“.
Komentáře: „Největší
archeologický podvod století“ aneb Pražská archeologická
mafie zasahuje.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece
lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Otázky: „Proč se Bořivojovi upírá založení
hradu Praha?“
Otázky: „Je možné, aby na řadovém
zobrazení panovníků byly některé postavy dvakrát?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem
Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj, zřejmě
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem
opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián,
když Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se
pánem pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze legendy
Crescente vynechala Bořivoje?“
Otázky: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1
ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo mladší než sama
rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky malty
nalezené v zásypu hrobu K1?“
Otázky: „Odkud se vzali po roce
950 ve východních Čechách Slavníkovci?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci – literární
fikce, nebo historická věda?“ (1. moravská
historie, 2. Kristián,
3. Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V. Karbusický
(1995), • D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• Oldřich Králík (ed.): Nejstarší legendy přemyslovských Čech.
Vyšehrad, Praha 1969.
• František V. Mareš: Das Todesjahr des hl. Wenzel in der I.
kirchenslawischen Wenzelslegende. Wiener Slavistisches Jahrbuch 17, 1972, s.
192-208.
• Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci ve světle antropologicko lékařského
průzkumu. Katalog stejnojmenné výstavy. NM, Praha 1982 (nestránkováno).
• Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci. Fyzické osobnosti českých
panovníků. Atlas kosterních pozůstatků prvních sedmi historicky známých generací Přemyslovců
s podrobným komentářem a historickými poznámkami. Vesmír, Praha 1997.
• Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
• Michal Lutovský: Bratrovrah a tvůrce státu. Život a doba knížete
Boleslava I. Recenzoval doc. PhDr. Jiří Sláma, CSc. Set Out, Praha 1998.
• Josef Žemlička: Rod Přemyslovců na rozhraní 10. a 11.
století. In: In: Kol. aut.: Přemyslovský stát kolem roku 1000.
Na paměť knížete Boleslava II. († 7. února 999). Eds. L. Polanský,
J. Sláma, D. Třeštík. NLN, Praha 2000, s. 267-273.
• Jiří Sláma: K údajnému moravskému původu knížete Bořivoje.
Velká Morava mezi Východem a Západem, Sborník mezinárodní vědecké konference,
28.9.-1.10.1999 Uherské Hradiště-Staré Město, edd. L. Galuška,
P. Kouřil, Z. Měřínský, Spisy
Arch. ústavu AV ČR Brno 17, Brno 2001, s. 349-353.
• Petr Šimík: Pocházel kníže Bořivoj, zakladatel Pražského
hradu, z Moravy? In: Moravský historický sborník, Ročenka
Moravského národního kongresu 2002-2005. MNK, Brno 2006, s.
329-407.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|