ODKUD SE
VZALI PO ROCE 950
VE VÝCHODNÍCH ČECHÁCH SLAVNÍKOVCI?
O PŮVODU RODU SLAVNÍKOVCŮ |
• „Jan Cinert (2008)“
(260) Dříve se
dlouho uplatňovala představa o mocném slavníkovském panství
zabírajícím východní a jižní Čechy. Tento slavníkovský
rod měl být konkurenčním soupeřem Přemyslovců* a sjednocení
země pod vládou jednoho rodu se mělo odehrát až vyvražděním
Slavníkovců roku 995 v Libici nad Cidlinou. Tato představa
byla vyvrácena až D. Třeštíkem, který prokázal, že není
možné, aby Boleslav I. kolem roku 960 získal Slezsko a pak
Krakovsko, když by mezi nimi a pražským knížectvím leželo
nezávislé panství Slavníkovců. Došel k jedině možnému
závěru, že Slavník měl východní Čechy přiděleny jako úděl
a pocházel z nějaké vedlejší přemyslovské větve
oddělené od hlavní v době knížete Bořivoje
(852/853-888/889).1
Háček je v tom, že taková větev by v době
Boleslava I. byla již beznadějně nevýznamnou a ztracenou
rodovou větví, která by nemohla uplatnit nárok na tak významný
úděl. Takové úděly se přidělovaly jako náhrada příbuzným
majícím případný dědičný nárok na ústřední knížecí
stolec v téže generaci, nebo následující. Slavník tedy náležel
ke generaci potomků Václava a Boleslava.2
O Slavníkovi víme pouze to, že po roce 950 se
objevuje na Libici, ze které na místě staršího osídlení
vzniklo nové, mohutné a výstavné ústředí územní
oblasti Charvat. S manželkou Střezislavou, snad ze sousední
oblasti Královéhradecké pánve, měl, mimo jiné, nejstaršího
syna Soběslava a pozdějšího biskupa
Vojtěcha. Podle
Kosmovy kroniky zemřel roku 981.3
Pro naše další poznání je důležitá zpráva z Widukindovy
Kroniky Sasů k roku 950: |
V oné době vydal se král [Ota I.]
na výpravu proti Boleslavovi, králi českému, a když se měl
dobývat hrad, jež se nazýval Nova, v němž byl sevřen obklíčením
Boleslavův syn, král prozíravým rozhodnutím přerušil boj, aby
se (261) vojákům při obírání
nepřátel o zbroj nějaké nebezpečí nepřihodilo. A tak
uváživ statečnost krále a nesčetné množství vojska
Boleslav vyšel z hradu, chtěje se raději podrobiti takovému
majestátu nežli utrpět nejzazší záhubu, a stoje pod
odznaky a krále poslouchaje i odpovědi mu dávaje
milosti konečně dosáhl. Odtud král proslaviv se úplným vítězstvím,
do Saska se navrátil.4
|
|
Takže Boleslav I. čtrnáct
let úspěšně válčil s Otou I., pak v roce 950 přitáhl
s vojskem na pomoc svému obklíčenému synovi. Ota raději přerušil
boj a Boleslav vstoupil do hradiště Nova, zřejmě Žatce.
Pak vyšel z hradiště a poddal se Otovi a následně
dostal Slavník úděl na Libici. Trochu zvláštní kombinace událostí,
ale její vysvětlení je jednoduché. Jednalo se o totéž, co
se v historii mnohokrát opakovalo a bylo v této
knize již zmíněno. Na rozdíl od předchozích Boleslavových střetů
s vojsky Oty I. byl roku 950 v Otově vojsku přítomen
právě plnoletý kněžic, mající
dědičný nárok na pražský stolec.5
Cílem výpravy roku 950 za osobní účasti Oty I. bylo
dosadit do Prahy říši nakloněného knížete místo Boleslava.
Proto ta výrazná změna v Boleslavově postoji, tentokrát
riskoval, že když prohraje, bude i sesazen. Podle
následujících událostí je zřejmé, že se v roce 950
opakoval stejný scénář jako roku 922. Tehdy se Vratislav díky
svému bohatství vykoupil, pouze uznal Václava za svého nástupce
a zatím mu přidělil tehdy významný úděl na Doudlebech.6
Boleslavovi se podařilo stejnou situaci překonat stejným způsobem
a velmi pravděpodobně i se závazkem, že dotyčný kněžic
bude po jeho smrti vládnout na Pražském hradě. Jestliže
Slavník následně získal libický úděl, musel tím kněžicem být
on.7 Vyplývá to dále z pozdějších
událostí. O tom, kdo tehdy zprostředkoval jednání mezi
Boleslavem a Otou, vypovídá zdánlivě nedůležitá listina
o darování dvou osad Otou I. řezenskému klášteru sv.
Jimrama. V závěru obsahuje listina datování: 17. července
950, vykonáno v Čechách v podhradí Nového hradu.
Byli to tedy duchovní (262) příslušející
pod biskupství v Řezně, kteří okamžitě dostali za odměnu
dvě osady a jejichž předchůdci z téže diecéze byli
při uzavření stejné dohody v roce 922.8
|
Obr. 1. Původ rodu
Slavníkovců podle J. Cinerta (2008).
Čárkovaně
jsou naznačeny autorovy úpravy rodokmenu pražských
knížat,
tzn., že Václav by měl být synem Spytihněva, nikoli Vratislava.
Ostatní Slavníkovi synové zde nejsou uvedeni jen z prostorových
důvodů. Kristián podle J. Cinerta do rodokmenu vůbec nepatří.
|
Roku
972 zemřel Boleslav I. a Slavník by měl usednout na pražský
stolec. Dříve než se mu to podařilo, zemřel následujícího
roku 973 i Ota I. Účastníci
smlouvy z roku 950, ztvrzené přísahou a podáním ruky,
byli oba mrtví a smlouva tím přestala platit.9
Další události jsou v podstatě
historií pokusů domoci se oprávněného nároku na pražský
stolec Slavníkovými syny. Je tím také
pochopitelnější Vojtěchovo odmítání stát se pražským
biskupem roku 982, protože se tak vlastně stal rukojmím Boleslava II.
Jeho cesty mimo Čechy teda byly spíše hledáním zahraniční
podpory. Když došlo k poznání,
že proti mocnému Boleslavovi II. císař Ota II., ani (263)
Ota III. v zájmu Slavníkovců
důrazně nezakročí, tak během vojenské výpravy k polabským
Slovanům v roce 995 navázal
nejstarší Slavníkův syn Soběslav styky s polským
Boleslavem Chrabrým. Zároveň si stěžoval na přemyslovský útlak
u císaře Oty III. Zpráva o tom dorazila do Čech,
následovalo dobytí Libice a vyvraždění
přítomných Slavníkových synů.10
Vojtěch pak nalezl mučednickou smrt u Prusů
v roce 997, slavníkovský dědic Soběslav zůstal ve službách
Boleslava Chrabrého a zemřel roku 1004, když kryl ústup Poláků
z Pražského hradu. Tímto máme také vysvětleno sebevědomé
chování Slavníkovců, které se odrazilo v postavení velkého
kostela v saském stylu na Libici (obr. 2)
a v ražení vlastních
mincí (obr. 3).11 |
Obr. 2. Knížecí
palác a kostel na Libici (rekonstrukce).
|
Zbývá
zodpovědět základní otázku, čí syn tedy vlastně Slavník
byl. V roce 950 dovršil devatenáct let, stal se plnoletým a mohl
se domáhat svého dědičného nároku. Kdyby byl plnoletý dříve,
uskutečnila by se Otova výprava také dříve a totéž platí
i pro opačný případ.
Narodil se tedy roku 931, Boleslavův
syn to nebyl, a tak celkem jasně mohl být jedině synem knížete
Václava. Jak již bylo uvedeno, Václav se pravděpodobně roku 930
oženil s příbuznou Oty I. a o rok později se
narodil Slavník. V Brunonově vojtěšské legendě je, ne
zcela jednoznačně, uvedeno, že Slavník byl vnukem Jindřicha I.
Podle toho by Václavova manželka byla jeho dcerou a sestrou
Oty I. Ta by přitom měla teoreticky být onou mladou ženou
pohřbenou v klášterní kapli Panny Marie.12
Bylo dosud přehlédnuto, že Slavník
není jméno, je to zkrácená podoba jména jako například Slávek.
Je pak možné, že Zbraslav,
syn Václavův z II. staroslovanské legendy, bylo Slavníkovo
skutečné jméno.
Díky životu v germánském prostředí,
neznámo od kdy, kvůli snazší výslovnosti užíval zkrácenou
podobu jména.13 Je to stejné jako v případě Pribiny, jehož
původní jméno bylo zřejmě Přibislav (Priwislau).
|
Obr. 3. Část ze
slavníkovských
denárových ražeb do roku 995.
Číslování denárů podle katalogu J. Šmerdy (1996).
|
V úvodu zmíněná stará představa
o mocném panství Slavníkovců byla vytvořena na základě
údaje v Kosmově kronice, že ke Slavníkovu panství patřila
i jihočeská přemyslovská správní centra: Chýnov,
Doudleby a Netolice.14 Po zjištění neudržitelnosti takové
(264)
představy byl Kosmův údaj považován
za omyl. Pozorný čtenář této knihy již ví, jak je ošidné
označovat nehodící se zprávy za omyl. Podle Al-Masúdího
zmínky o Slovanech byl Václav vládcem na Doudlebech,
ze kterých Přemyslovci ovládali většinu jižních Čech. Kosmův
údaj tedy pochází ze spojení informací: Slavníkův otec vládl
na Doudlebech a Slavník vládl na Libici.15
|
Obr. 4. Denár Slavníkovce
Soběslava (Š 60) (před rokem 995).
Číslování denárů podle katalogu J. Šmerdy (1996).
|
I na závěr této kapitoly
patří, že konečné slovo náleží reviznímu antropologickému
výzkumu. Jedině ten může ověřit, jestli sv. Vojtěch byl
opravdu vnukem sv. Václava a mladé ženy pohřbené v klášterní
kapli Panny Marie. Totéž platí o jejím příbuzenství s Otou I.
Dalimil ve své kronice z počátku 14. století
píše, že Slavník byl sestřencem, to je synem sestry, zličského
knížete.16
Přesto se však zdá pravděpodobnější první verze. U Dalimila
se nejspíše jedná o záměnu Václava za Boleslava, připomeňme
si, že on také považuje Boleslava za staršího nežli Václav. Boleslavův
sňatek se zličskou knížecí dcerou je lépe dosaditelný do
souvislostí s jeho a Drahomířiným azylem v Charvatech
v roce 929 a s přidělením sousedního Boleslavského
údělu.17 Biagota, známá pouze z mincí
Boleslava I. a někdy považovaná za Germánku, by v takovém
případě musela být až druhou Boleslavovou manželkou a tento
sňatek by mohl být ztvrzením mírové dohody s Otou I.
z roku 950.
|
Obr. 5. Tzv. svatováclavský
denár (podle Z. Petráně 1998).
|
Řešení dalších známých rozporů
mezi vypočtenou chronologií D. Třeštíka podle listinných
dokladů a antropologickými výsledky E. Vlčka u potomků
Boleslava I. a Boleslava II. tvoří samostatnou
kapitolu. Je závislé na vyzdvižení předpokládaných ostatků
Boleslava I. a obnovení antropologického výzkumu.18
Do té doby se dá jen uvést možnost, že Boleslav II.
nemusel být synem Boleslava I., ale synem jeho syna narozeného
v roce 931.19
Kosmas uvádí jednoduchou zprávu: roku 967 zemřel comes Vok.20
Jestliže tento údělný kníže zemřel s tímto titulem a byl
zaznamenán v análech, ze kterých Kosmas čerpal, tak to mohl
být Boleslavův syn, narozený roku 931 a zemřelý dříve nežli
jeho otec, kníže (dux) Boleslav I.21
Zároveň mohl být kmotrem sv. Vojtěcha, který by od něho dostal
jméno, neboť Vok je zkrácené Vojtěch.22
Jan Cinert (2008, s.
260-264).
Dodatek:
Cinertova hypotéza o původu slavníkovského rodu by mohla
pomoci objasnit i další záhadu z tohoto období českých
dějin, a sice: „Jaký je původ
Vladivoje, v roce 1002 povolaného z Polska na pražský
stolec?“ Kosmas ho ve své kronice mezi pražská knížata
vůbec nezařadil. O jeho existenci se dovídáme z Dětmarovy
kroniky,23 kde o něm
napsal, že byl povolán z P o l s k a
a po sesazení Boleslava (III.) byl zvolen a dosazen
na stolec z n á k l o n n o s t i
a s odkazem
na své p ř í b u z e n s t v í .24
I když Vladivojův původ
není zcela jasný, podle současných názorů by spíše než
Piastovcem měl být »Přemyslovcem« po matce25
nebo z nějaké vedlejší větve
»přemyslovského« rodu.
|
Obr. 6. Možný Vladivojův původ
ze slavníkovské vedlejší
knížecí větve
podle hypotézy J. Cinerta (2008) s vynecháním autorovy
úpravy rodokmenu pražských
knížat (viz výše obr. 1).
|
Zvážíme-li Dětmarem výše
popsané okolnosti Vladivojova nastolení a fakt, že nedlouho
poté složil lenní slib do rukou krále Jindřicha, jenž ho b e z p r o b l é m ů
a velmi přátelsky přijal a udělil mu Čechy v léno,
pak se jeví slavníkovská „vedlejší
větev“ jako nejpřijatelnější varianta jeho původu (viz schéma
na obr. 6 výše).26
Petr Šimík (2009).
Poznámky:
|
* –
|
„Přemyslovci“ nazvala tuto
pražskou větev mojmírovského
rodokmenu až romantizující historiografie 19. století
(J. Žemlička 2000, s. 286).
|
1 –
|
D. Třeštík (1997, s. 354): „Zdá
se totiž, že neznáme přemyslovský rod celý. Vysvětlení zvláštního
postavení Slavníka a jeho synů v rámci přemyslovské
správy Čech spočívá totiž právě asi v tom, že Slavník
byl vlastně Přemyslovcem, ovšem z nějaké jiné, v pramenech
nezachycené větve“. K tomu srovnej Třeštíkovu hypotézu o původu
Slavníkovců na straně „Rodokmen »Přemyslovců«“
(D. Třeštík 1997, s. 425).
|
2 –
|
Viz výše schéma
na obr. 1, na němž je
naznačen původ Slavníkovců podle J. Cinerta (2008).
Tento Cinertův závěr by podporoval i o něco starší
názor J. Slámy (2006, s. 41): „Spojení
centra Boleslavovy říše s jejími doménami na východě
zajišťovaly dvě důležité obchodní stezky (moderními
historiky nazývanými polská a trstenická), jež na
Poděbradsku a Kolínsku procházely územím, které ve
druhé polovině 10. století spravovali Slavníkovci. Je
nepochybné, že Boleslav I. by na tomto strategicky významném
místě nestrpěl nikoho, kdo by nějakým způsobem mohl ohrožovat
jeho zájmy. Je proto velmi pravděpodobné (jedná se ovšem
o hypotézu), že Boleslav I.
Slavníka – otce pozdějšího biskupa, mučedníka
a světce Vojtěcha – ke správě
Libicka a dalších přilehlých území někdy
v padesátých letech 10. století přímo dosadil.
O předchozích dějinách Slavníkova rodu nás
historické prameny neinformují, takže jsou o nich
vyslovovány nejrůznější hypotézy. Při Boleslavově
rozhodování zřejmě velkou roli hrály Slavníkovy příbuzenské
svazky s přemyslovským a rovněž s jinými
soudobými významnými vládnoucími rody. Správnost
Boleslavova rozhodnutí potvrdila následující desetiletí,
neboť během svého života neměl kníže Boleslav I.
se Slavníkem žádné obtíže. Ten se zřejmě nijak výrazněji
neprojevoval, takže ani zkušený diplomat a obchodník
Ibrahim ibn Jakub, který v šedesátých letech 10. století
navštívil Prahu, nepostřehl v přemyslovském panství,
zasahujícím podle jeho svědectví až za Krakovsko, nějakou
samostatnou slavníkovskou doménu“.
Jiná situace zřejmě nastala po Slavníkově smrti (†981),
kdy v čele rodu stanul jeho nejstarší syn Soběslav.
|
3 –
|
K dobytí Libice a povraždění
Slavníkových synů viz Kosmas
(I, 27).
|
4 –
|
Onoho nejmenovaného
Boleslavova syna z Widukindovy zprávy J. Cinert hypoteticky ztotožnil se
zemanem Vokem, jehož úmrtí v roce 968 zaznamenal Kosmas
(I, 23). Srovnej Widukindovu Kroniku Sasů k roku
950 a tam uvedené poznámky. |
5 –
|
Tímto kněžicem,
který se snad účastnil Otovy výpravy do Čech v roce 950,
by měl být podle J. Cinerta Václavův syn Zbraslav,
o němž se zmiňuje II. stsl. legenda. Viz níže pozn. 13.
Proč Zbraslav-Slavník
dostal ke správě právě Libicko
a další přilehlá území by mohlo souviset s Kristiánovou
informací v Přídavku
jeho legendy, podle níž si Václav
podrobil kouřimského knížete.
|
6 –
|
Autor tu má na
mysli Arnulfův vojenský zásah v Čechách roku 922,
jehož příčiny a následky historikové zatím nedokázali
dostatečně vysvětlit a zdůvodnit; J. Cinert přitom
vychází
ze zřejmě mylného předpokladu, že kníže Vratislav
nezemřel 13. února 921, jak se dnes všeobecně přijímá,
ale až o 7 let později, v roce 928. Ve
stejném roce prý měla být zavražděna i Ludmila (J. Cinert
2008, s. 266), neboť se údajně narodila v roce 860 a podle
E. Vlčka se dožila 68 let.
Rok 860 je
ovšem jen Třeštíkova spekulace vycházející z jejího dožitého
věku uváděného v legendách –
61 let
– a roku jejího zavraždění 921.
Je však z více důvodů zcela
nemožné, aby se Ludmila narodila až v roce 860. Vdávala
se v roce 871, a to je bezpečné datum (Fuldské
anály k roku 871, Granum
k roku 894), musela se
proto narodit nejpozději v roce 855 nebo ještě o nějaký
rok dřív a zavražděna byla bezpochyby roku 921, neboť
roku 925 došlo k translaci jejího těla z Tetína
do Prahy (viz
D. Třeštík
1997, s. 181).
Její sňatek v roce 871 je v plném
souladu i s datem narození synů, Spytihněva v roce
872 a Vratislava v roce 874. Viz tabulka 12: „Výsledky
antropologicko lékařského průzkumu kosterních pozůstatků
nejstarších »Přemyslovců«“. Srovnej „Životní
data kněžny Ludmily“. Posun úmrtí
Vratislava a Ludmily o 7 roků
dopředu do roku 928 tím padá. Naopak, J. Cinert si bude muset
posunout zpět o 5-7 let Třeštíkem (mylně) vydedukovaný rok narození Ludmily
(860). Ludmila se nemohla vdávat ve svých 11 letech a ve
dvanácti porodit syna.
Stejně tak nemožné je, aby Václav, jak chce J. Cinert (2008, s. 226, 231, 232,
234), byl Spytihněvovým synem (na schématu na obr. 1 výše
naznačeno čárkovaně).
Argumentuje přitom nápadnou podobností lebky Spytihněvovy manželky
a lebky Václavovy (E. Vlček 1997, s. 240,
obr. XII/30). Větší váhu tu však mají „Genetické
vazby u nejstarších »Přemyslovců«“ (E. Vlček
1997, s. 137-138).
Úděl na Doudlebech mohl otec svěřit Václavovi hned v roce
Spytihněvova úmrtí (†915), neboť tehdy měl Václav již
20 roků. Viz tabulka 13: „Průběžný
věk členů prvních tří generací »Přemyslovců« v některých
klíčových letech“. S tím by mohl souviset i Ludmilin
odchod právě na Tetín po Vratislavově smrti, aby byla svému
vnukovi blíž. Po Arnulfově vojenském zásahu v Čechách
v roce 922, který byl reakcí na Drahomířinu regentskou vládu,
pak oprávněný Václav usedl na pražský
stolec. Svoji nevlastní
matku Drahomíru ze země vyhnal na dobu
nutnou k tomu, aby se vypořádal s opozicí a upevnil
si svoje mocenské postavení. Pak ji povolal zpět (srovnej Kristián,
kap. 5).
|
7 –
|
Takové vysvětlení
je velmi pravděpodobné.
|
8
–
|
Škoda, že o této
hypotetické „Vratislavově dohodě“ z roku 922 nám autor neposkytl více podrobností.
Možná proto, že Vratislav již nežil. V každém případě
zemřel dřív než Ludmila, která byla zavražděna v roce
921 – viz výše pozn. 6.
|
9
–
|
Při úmrtí
jednoho ze smluvních partnerů bylo nutné, aby smlouvu znovu
potvrdil jeho nástupce. Srovnej např. Svatoplukovu smlouvu s Ludvíkem
Němcem (a jeho syny Karlomanem a Ludvíkem) z roku 874
ve Forchheimu, která pak byla za Svatoplukova života ještě dvakrát obnovena Ludvíkovými
nástupci: v roce 884
Karlem III. Tlustým na Komiánu a v roce
890 Arnulfem Korutanským v Omuntesbergu (srovnej
„Rodokmen Karlovců“).
Zbraslav-Slavník byl nepochybně starší než Boleslav II.
– až o 10 let –, neboť i Václav byl nejméně
o 12 let starší než Boleslav I. Po smrti Boleslava I.
(† 15. července 972) však přesto
na pražský stolec
neusedl.
|
10
–
|
K vyvraždění
Slavníkovců došlo v roce 995 (Kosmas
I, 29). To byl pro Vojtěcha
důvod, aby se do Čech již nevrátil. Podnikl cestu po svatých
místech Francie, strávil nějakou dobu s Otou III.
a odešel na misii k Prusům, kde našel 24. dubna
997 smrt (D. Třeštík 2000, s. 31).
|
11
–
|
Častým námětem
na Slavníkovských ražbách je Boží ruka – žehnající
nebo kynoucí (obr. 3).
V jednom případě je však tento obraz doplněn dýkou
(obr. 4), v literatuře
se píše o „výhružném motivu“ na Soběslavově
denáru. Podle Z. Petráně (1998, s. 151) to prý
tak není, „když si odmyslíme meč, dostaneme naprosto
běžnou úzkou anglosaskou ruku pouze n e o b v y k l e
doplněnou jen dalším z řady často se vyskytujících
motivů meče na mincích 10. století jako křesťanského
symbolu trestající ruky Boží“.
Souvislost „trestající ruky Boží“ s vraždou knížete
Václava v roce 935, po čtyřiceti letech znovu připomínanou v řadě václavských
legend (např. Gumpold,
983), je tu však nabíledni.
|
12
–
|
Slavníkovo narození
k roku 930 kladl již dříve P. Charvát (2004, s. 131).
Ten ale ještě nespojoval Slavníka s Václavovým synem
Zbraslavem. Lze ovšem namítnout,
že načasování Otovy výpravy sotva záviselo výhradně
na tom, zda Slavník právě v roce
950 dosáhl
plnoletosti. Té mohl dosáhnout (a patrně také dosáhl) i dříve. Vzhledem k tomu, že Václav se ujal vlády v roce
922 jako 27letý po Arnulfově vojenském zásahu v Čechách,
lze předpokládat, že Václavův syn Zbraslav-Slavník
(srovnej schéma na obr. 1
výše) se
narodil ne dlouho po tomto roce. Jak uvádí II. staroslověnská
legenda v souvislosti se stavbou a posvěcením
Václavovy svatovítské rotundy, Václav byl „ k d y s i
(tzn. dávno předtím, snad ještě před
započetím samotné stavby) od svého
bratra a svých zemanů pro zrození synů přinucen
obcovat s ženou a zplodil
s ní syna jménem Zbraslav“. Rotunda
byla posvěcena v roce 930 (Kosmas
I, 18), pak slovo „kdysi“ může
znamenat např. „před rokem 925“. V roce 950 by tak
Zbraslav-Slavník mohl mít 25 roků i více.
Také D. Třeštík (1997, s. 424) předpokládal,
že Slavník se narodil v první polovině 20. let
10. století. Otázkou zůstává,
kdo byla ona žena, s níž byl Václav „přinucen obcovat“
(viz níže pozn. 16).
V Brunonově vojtěšské legendě se můžeme dočíst,
že Vojtěchův otec (Slavník) byl „pánem zemským“.
A dále pak: „Vznešená jeho matka [tj. Vojtěchova]
byla ze slavného
slovanského rodu, důstojná choť svého urozeného manžela,
manžela totiž, jenž byl pokrevně
spřízněn s rodem královským, neboť byl
vlastním vnukem krále Jindřicha“.
Ke Slavníkově příbuzenství se saským vládnoucím rodem
srovnej zjednodušený „Rodokmen Otonů“.
V něm žádnou Jindřichovu dceru, která by mohla připadat
v úvahu jako Slavníkova matka, sice nenajdeme (podrobný
rodokmen viz H. Keller 2004, s. 110), nemusí být ale úplný.
Srovnej případ kněžny Emmy (†1006), manželky Boleslava II.,
jejíž osudy v Čechách zůstaly pro německé badatele
také neznámé – nechali ji zemřít již v roce 989,
přitom Kosmas
(I, 39) klade její úmrtí do roku 1006.
|
13
–
|
Srovnej příslušnou
pasáž ve II. staroslověnské
legendě. Jestliže Václavův syn Zbraslav unikl vraždění
v roce 935, je možné, že se v tu dobu nalézal v Sasku,
např. jako rukojmí nebo spíše tam byl dán „na vychování“. Snad právě od roku
929, v němž Jindřich
„vzal Boleslavova bratra v poddanství“ (Widukind
k roku 929), kdy Zbraslavovi (*923/924) mohlo být 5-6 let. |
14
–
|
Rozsah slavníkovského
panství popsal Kosmas
(I, 27). Srovnej mapku: „Slavníkovské
panství“.
|
15
–
|
V. Novotný (1912,
I/1, s. 462): „Nový zajímavý doklad, bohužel těžko
upotřebitelný, nabízí nyní zpráva Mas'udiho, jež mezi
říšemi slovanskými uvádí také Dulaba, jehož tehdejší
král jest Vandž-slaf. Zajímavé jest, že zde Václav uvádí
se králem Dúdlebů, kdežto koncem 10. stol. byl jejich
pánem již Slavník“.
Uvedenou „záhadu“
(tak situaci nahlížel ještě D. Třeštík 1997, s. 66) Cinertova
hypotéza nyní vysvětluje.
Václav se narodil kolem roku 895 a v roce úmrtí
svého strýce Spytihněva (†915) byl již plnoletý, mohl v té
době tedy být „králem Dúdlebů“, zatímco jeho
otec Vratislav usedl na pražský stolec (viz tab. 13:
„Průběžný věk prvních
tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“. Zbraslav-Slavník
mohl nárokovat jihočeské dědictví po svém otci Václavovi,
kromě toho dostal v roce 950 od Boleslava I. přiděleny východní Čechy.
Tehdejší rozsah slavníkovského panství popsal Kosmas (viz
výše pozn. 14).
Nový podtext tak nyní dostává také popis přepadení
Libice (995) ve svatovojtěšské legendě Brunona z Querfurtu:
„...znenadání přišli nepřátelé, rozprášili lid a obklopili
hrad. V pátek o vigilii svatého Václava mučedníka
začali boj, ano i v sobotu pokračovali v boji;
nedovedou světit svátek, milujíce zločiny jako hostinu. A
nebylo nic platno, že obležení si žádali světit svátek;
obléhající volali proti nim pyšná slova: »Je-li vaším
svatým Václav, naším
je Boleslav«“, nepochybně bratrovrah Boleslav I.
(přel. J. Vilikovský 1969).
Srovnej výše schéma na obr. 1.
V této souvislosti nebude také od věci připomenout si
slova V. Ryneše (1970), „kdy upozornil na možnost
ražby této mince [svatováclavského denáru – viz obr. 5] Soběslavem
Slavníkovcem, který tak mohl někdy po roce 1004 zdůraznit
svou svatováclavskou úctu.
Některé prameny totiž svědčí o větší
a výraznější úctě u Slavníkovců
než u Přemyslovců. (...) Nutno připomenout podobný názor
z roku 1976 historika O. Králíka, který nabídl
možnost svatováclavského denáru jako ražby Slavníkovců
v Polsku zdůrazňující svatováclavský kult“
(Z. Petráň 1998, s. 29). Nutno ovšem dodat, že
Soběslav byl zabit v roce 1004 při ústupu Boleslava
Chrabrého z Prahy (Dětmar
VI, 12). Šlo by pak spíš o Soběslavova syna,
pokud svého otce přežil. Ale ani to by nebylo nutné, pokud
by se jednalo o ražbu starší (995-1002).
V Brunonově svatovojtěšské legendě se uvádí, že
Slavníkovci pocházeli „z téhož
rodu“ jako svatý Václav (Bruno
z Querfurtu, kap. 21). Také v předmluvě Kristiánovy legendy se můžeme dočíst,
že pražský biskup Vojtěch „pocházel rodem z téže
krve“ jako Ludmila a její vnuk Václav.
V dalším textu pak Kristián oslovuje Vojtěcha nepos
carissime, což v překladu A. Stříže
(1969) znamená „potomku nejdražší“, v překladu
J. Ludvíkovského (1978) „nejdražší synovče“.
Zatímco v prvním případě jde zřejmě o vyjádření
vztahu Vojtěcha k Ludmile a Václavovi, o nichž
je bezprostředně předtím řeč, ve druhém případě tu překladatel
má na mysli příbuzenský vztah k samotnému autorovi
legendy. Pokud upravíme schéma na obr. 1
výše a vypustíme hnědě naznačené Cinertovy zásahy
do rodokmenu pražských knížat (obr. 6), vyhovuje oběma variantám, přičemž v té druhé
(vypustíme-li zcela zemana Voka – viz níže pozn. 21),
by se jednalo o Kristiánova prasynovce.
Tento podpůrný argument J. Cinert ve své hypotéze zřejmě
vědomě nepoužil, protože Kristiánovu legendu pokládal (mylně) za pozdní falzum až z počátku 14. století
(J. Cinert 2008, s. 222). Dnes však již není žádný
důvod pochybovat o tom, že legenda vznikla v době,
ke které hlásí, tj. na konci 10. století (D. Třeštík
1997, s. 117-137). Viz Předmluva
ke Kristiánově legendě.
Boleslav I. zavraždil svého staršího (nevlastního)
bratra Václava v roce
935. Za vlády Boleslava II., tj. o 60 let
později, byla pak povražděna — přijmeme-li
Cinertovu hypotézu — i většina
Václavových vnuků.
|
16
–
|
Dalimil (kap. 32): „Biskup
Vojtěch, strážce kříže, ze slavníkovských byl statků.
Ten měl Střezislavu matku a za ujce zličské kníže“
(přel. M. Krčmová, přebás. H. Vrbová, 2005).
Čili, podle
Dalimila, byl sestřencem zličského knížete
Vojtěch,
nikoli jeho otec Slavník, jak mylně uvedl J. Cinert.
Slavník by mohl být sestřencem zličského knížete jen v případě, že sestra zličského knížete sídlícího
v Kouřimi, jehož si Václav,
podle „Přídavku“
Kristiánovy legendy, podrobil, byla onou ženou, s níž, podle II. staroslověnské
legendy, byl Václav „pro zrození synů přinucen
obcovat“. To by však zase kolidovalo s Brunonovu
verzí o Slavníkově matce ze saského královského
rodu (viz výše pozn. 12).
|
17
–
|
Dalimil si sotva
mohl splést Vojtěcha nebo jeho otce Slavníka s Boleslavem.
Kromě toho, o Boleslavově
azylu v Charvatech (J. Cinert 2008, s. 239, 264) není nic známo. Není jasné, o co autor
takovou domněnku opírá. Sestru zličského knížete
(Dalimil, kap. 28, ho jmenuje Radslav) ovšem Boleslav, stejně jako
Slavník, za manželku mít mohl.
|
18
–
|
Vypočtená
chronologie D. Třeštíka nepochází „z listinných
dokladů“, ale z legend (viz tab. 4: „Dožitý
věk knížat“). Rozpor mezi Třeštíkovými výpočty
a výsledky Vlčkova antropologicko lékařského průzkumu
kosterních pozůstatků se týkají vedle Ludmily především dožitého věku
Vratislava a jeho syna Václava. Viz „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Hrob Boleslava I. (?*907, †972) je neznámý. V poslední
době je však některými pražskými archeology zcela
nepochopitelně spatřován v hrobu K1-Bořivoje ve Václavově
svatovítské rotundě – viz
„Největší
archeologický podvod století“ aneb Pražská
archeologická mafie zasahuje. Kosterní pozůstatky z tohoto
hrobu byly ovšem vyzvednuty již v roce 1974. Srovnej
„Hrob K1-Bořivoje“.
Rovněž hrob Boleslava II., původně předpokládaný v hrobu
č. 98 v bazilice sv. Jiří na pražském hradě,
patří nejspíš Oldřichovi – viz článek „Hrob
K1 a Boleslav I.“, tam tabulka 1.
|
19
–
|
Viz schéma na obr. 1
výše.
|
20
–
|
Srovnej Kosmas
(I, 23). Kosmas tu jasně uvedl, že zeman Vok zemřel roku
968, ne 967, jak omylem napsal J. Cinert.
|
21
–
|
Podle Kosmy
(I, 21) Boleslav I. zemřel roku 967. Zeman Vok ho
tedy o jeden rok přežil (viz výše pozn. 20).
Nemohl proto být Boleslavovým synem „zemřelým dříve
nežli jeho otec“. Kosmas by ho také netituloval
zeman (comes). Tento Cinertův nápad je tedy nepřijatelný,
stejně jako jeho další nápad, že „kníže Václav
zemřel tři roky po svém odchodu na Boleslav v roce
939, dosáhnuv věku 42 let“ (J. Cinert 2008, s. 248),
a to dokonce „přirozenou smrtí“ (J. Cinert
2008, s. 252), neboť podle Widukinda
(k roku 936) „Bolizlav zavraždil svého bratra“.
Srovnej „Granum k roku
928“.
Také konec Ludmilina života na Tetíně
se prý odehrál jinak než jej vylíčili legendisté: „Ludmila
zemřela [v roce 928 – viz výše pozn. 6] buď přirozenou smrtí v tehdy úctyhodném věku
šedesáti osmi let, nebo byla skutečně zardoušena, ale
vlastními družiníky“ (J. Cinert 2008, s. 253).
To by mohlo mít svůj pendant v textu I. stsl.
legendy: „Tito zlí psi dříve navedli Václava, aby
vyhnal bez příčiny
matku svou (resp. matku svou bez viny)“.
Jenže to může být způsobeno tím, že I. stsl.
legenda, jako jediná, se o vraždě Ludmily vůbec nezmiňuje.
Legendista pak neměl Drahomíru z čeho obvinit. Viz tab. 8: „Srovnání
motivů v ludmilských a václavských legendách“,
část C.
|
22
–
|
Zeman Vok by sice
mohl být Vojtěchovým kmotrem, ovšem to v žádném případě
neznamená, že by musel být ještě také synem Boleslava I.
a otcem Boleslava II. Docela dobře mohl být Vojtěchovým příbuzným z matčiny
strany. Jeho hrob je neznámý.
|
23
–
|
Dětmar, biskup
merseburský (25. července 975-1. prosince 1018).
|
24
–
|
Viz Dětmar
(V, 23).
|
25
–
|
Nikoli však po
Doubravce (Dobravě), dceři Boleslava I., v roce
965 provdané za polského Měška I.
Srovnej „Rodokmen
Piastovců“.
|
26
–
|
Jak takové udělení
léna probíhalo lze zjistit z jiné Dětmarovy zprávy k roku
1002 (Dětmar V, 21).
|
|
Petr Šimík (2009).
Srovnání:
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
„Rodokmen Piastovců“.
„Rodokmen Karlovců“.
„Rodokmen Otonů“.
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „České kmeny“ podle
R. Turka v úpravě P. Randuse.
Mapky: „Osídlení Čech“.
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeském
vévodství“.
Mapky: „Slavníkovské panství“.
Kroniky: „Fuldské anály k roku
871“ o přepadení průvodu nejmenované nevěsty, jíž si
Moravané přiváděli z Čech.
Kroniky: „Granum k roku
894“ (po přepočtu 871) o Bořivojově křtu (?), spíše
však sňatku (!).
Kroniky: „Granum k roku
928“ (po přepočtu 935) o vraždě knížete Václava.
Kroniky: „Widukind k roku 929“
o Jindřichově podrobení Boleslavova bratra.
Kroniky: „Widukind k roku 936“
o zavraždění Boleslavova bratra.
Kroniky: „Widukind k roku 950“
o podrobení se Boleslava králi Otovi.
Hroby: „Hrob K1-Bořivoje“.
Hroby: „Hrob č. 97-Vratislava I. v
bazilice sv. Jiří na Pražském hradě“ (2.
část, 3. část).
Hroby: „Hrob knížete Václava ve
Svatováclavské kapli chrámu sv. Víta“ (2.
část, 3. část, 4. část,
5. část).
Hroby: „Hrob K1 a kníže Bořivoj“.
Hroby: „Hrob K1 a kníže Boleslav
I.“.
Tabulka 4: „Dožitý věk
knížat podle legend“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády
knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 6: „Životní
data kněžny Ludmily“.
Tabulka 7: „Životní
data knížete Václava“.
Tabulka 8: „Srovnání motivů
ve václavských a ludmilských legendách“.
Tabulka 12: „Výsledky
antropologicko lékařského průzkumu kosterních pozůstatků
nejstarších »Přemyslovců«“.
Tabulka 13: „Průběžný věk
členů prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem
Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj,
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem
opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián, když
Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: „Staneš se pánem pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze
legendy Crescente vynechala Bořivoje?“
Otázky: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1 ve Svatovítské rotundě?
Je starší, nebo mladší než sama rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky malty nalezené v zásypu hrobu K1?“
Otázky: „Odkud se vzali po roce
950 ve východních Čechách Slavníkovci?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce, nebo historická věda?“
(1. moravská historie, 2. Kristián,
3. Kosmas).
• F. Palacký (1848),
• R. Turek (1963),
• A. Friedl (1966),
• V. Karbusický (1995),
• D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• Kristián: Legenda „Život a umučení svatého Václava a svaté Ludmily,
báby jeho“.
• Václav Novotný: České dějiny I/1. Od nejstarších dob do
smrti knížete Oldřicha. Jan Leichter, Praha 1912.
• Jaroslav Ludvíkovský: O Kristiána. Naše věda 1949, s. 228-230.
• Bruno z Querfurtu: Život a utrpení sv. Vojtěcha, biskupa a mučedníka. In: Oldřich Králík (ed.): Nejstarší
legendy přemyslovských Čech. Vyšehrad, Praha 1969.
• Jaroslav Ludvíkovský: Kristiánova legenda. Vyšehrad, Praha 1978.
• Vladimír Karbusický: Báje, mýty, dějiny. Nejstarší české pověsti v kontextu evropské kultury. MF, Praha 1995.
• Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin (530-935). NLN, Praha 1997.
• Zdeněk Petráň: První české mince. Set out, Praha 1998.
• Marie Bláhová-Jan Frolík-Naďa Profantová: Velké dějiny zemí Koruny české, I. sv. do roku 1197. Paseka, Praha
a Litomyšl 1999.
• Josef Žemlička: Rod Přemyslovců na rozhraní 10. a 11.
století. In: In: Kol. aut.: Přemyslovský stát kolem roku 1000.
Na paměť knížete Boleslava II. († 7. února 999). Eds. L. Polanský,
J. Sláma, D. Třeštík. NLN, Praha 2000, s. 267-273.
• Dušan Třeštík: Vznik přemyslovského státu a jeho „politického“ národa (II.). DaS XXII-5, 2000, s. 29-32.
• Dušan Třeštík: Mýty kmene Čechů (7.-10. století). Tři studie ke „starým pověstem českým“. NLN, Praha 2003.
• Hagen Keller: Otoni. Jindřich I. Ptáčník, Ota I., II., III., Jindřich II. Vyšehrad, Praha 2004.
• Petr Šimík: Nový pohled na ikonografii 3. pásu maleb v rotundě sv. Kateřiny ve Znojmě. Znojemská rotunda.
Malby v národní kulturní památce Rotunda sv. Kateřiny a výsledky současného výzkumu. Sborník
z 2. mezinárodní odborné konference o rotundě, Znojmo 25.-26.6.2003. Město Znojmo 2004,
s. 78-123.
• Petr Charvát: Boleslav II. Sjednotitel českého státu. Edice Velké postavy českých dějin. Vyšehrad, Praha 2004.
• Kronika tak řečeného Dalimila. Ze staročeského originálu přeložila Marie Krčmová, přebásnila Hana Vrbová.
Úvod, stať o kronice, poznámky a rejstříky napsala a sestavila Marie Bláhová.
Doslov k překladu napsala a slovníček starších jmen a výrazů
sestavila Hana Vrbová. Paseka, Praha a Litomyšl 2005.
• Dušan Třeštík: Počátky přemyslovské státnosti mezi křesťanstvím a pohanstvím. In: Stát, státnost a rituály
přemyslovského věku. Problémy, názory, otázky. Sborník příspěvků z konference konané dne 18. října
2005 v Brně. Editoři Martin Wihoda a Demeter Malaťák. Matice moravská, Brno 2006, s. 25-46.
• Petr Šimík: Pocházel kníže Bořivoj, zakladatel Pražského hradu, z Moravy? Moravský historický sborník, Ročenka
Moravského národního kongresu 2002-2005. MNK, Brno 2006, s. 329-407, bar. příl. s. 38-42.
• Jiří Sláma: Počátky přemyslovského státu. In: Petr
Sommer (ed.): České země v raném středověku. NLN, Praha
2006.
• Jan Cinert: Bylo to jinak. Jiný výklad mytologie. Nový pohled na Staré pověsti české. Skutečný příběh knížete
Václava. Vlastním nákladem autora, Praha 2008. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|