HROB KNÍŽETE
VÁCLAVA
Kníže Václav –
hroby a archeologický výzkum (3/5)
Emanuel Vlček |
[Pokračování
...].
2. Archeologický výzkum hrobu knížete Václava
(119) Přípravné
práce archeologického průzkumu hrobu byly zahájeny 3. dubna 1911
pod dozorem stavitele dómu K. Hilberta a metropolitního
kanovníka dr. A. Podlahy.
Po sejmutí soch a oltářního nástavce a po sundání
dvou mramorových desek menzy se v oltáři objevil obdélníkový
prostor 198 cm dlouhý, 60 cm široký a 150 cm hluboký. Na jeho dně
byl ztrouchnivělý (120) domečkovitý
relikviář. V truhličce, která se rozpadala na kusy, spočívaly
pozůstatky sv. Václava. Podle zbytků dřeva se daly stanovit
velikost a tvar truhličky. Byla 40 cm dlouhá, 20 cm široká a 30
cm vysoká. Stříškovité víko bylo 10 cm vysoké, přičemž
trojúhelníkovitý štítek stříšky měl základnu 18 cm, výšku
9,5 cm a rameno 12 cm. Truhlička byla zhotovena z tmavohnědého,
snad cedrového dřeva (obr. VII/5).
Prof. Jan Hnátek začal zkoumat ostatky nalezené v
tumbě 5. dubna 1911. Současně zkoumal také lebku sv. Václava.
Ta byla roku 1911 chována v barokním oltáři ve svatovítském
chrámu v podstavci stříbrného poprsí představujícího sv. Václava.
Toto poprsí bylo vyrobeno v letech 1698-1699 na popud arcibiskupa
Jana Josefa hraběte Breunera. Když byl barokní oltář odstraněn
a roku 1871-1873 zbudován oltář novogotický, bylo toto stříbrné
poprsí přemístěno do kaple proti hrobu Jana Nepomuckého. Lebka
sv. Václava byla uložena do relikviáře domečkovitého tvaru
spolu s listinou sepsanou kanovníkem K. Průchou (A. Podlaha 1911,
35-36):
Anno Domini 1866 in Vigilia Pentecostes, quae fuit
XIX. Maji, de consensu Eminentissimi Antistitis et semper fidelis
Capituli Metroipolitani Pragensis praesentibus infrascriptis
particula ossium de cranio s Wenceslai M. et Patroni Regni, et
quidem de cranii hujus auriculari parte dextra versus oculi cellam
secernebatur, quae ad enixas Celsissimi archiepiscopi Olomucensis et
Metropolitani capituli sui preces Olomucium pro pio Metropolitanae
illius Ecclesiae usu translata est per Olomucensem canonicum L. B.
de Unkrechtsberg. Pragae in Sacrista S. M. E. 19. Maji 1866. Dr.
Adolf Würfel, canonicus custos. Adalb. Hron, Cancellarius Consist.
Dr. Carolus Prucha, S. M. E. canon. eccles.
V překladu:
Léta Páně 1866 v předvečer Hodu Božího
Svatodušního, 19. května, se svolením Jeho Em. nejd. arcipastýře
a v. v. metropolitní kapituly Pražské u přítomnosti nížepsaných
částečka kosti z lebky sv. Václava Muč. a zemského patrona, a
to z lebky té příušní části pravé k dutině oční byla
odloučena, kterouž k naléhavé (121)
prosbě nejd. arcibiskupa Olomouckého a jeho metropolitní kapituly
do Olomouce ke zbožnému užívání v jich chrámě přenesena
byla Olomouckým kanovníkem svob. pánem z Unkrechtsbergu. V Praze,
v sakristii metrop. chrámu, 19. května 1866. Dr. Adolf Würfel,
kanovník strážce, Vojt. Hron, konsist. kancléř.
Dr. Karel Prucha, kanovník kazatel.
(...)
NEDOKONČENO
|
Obr. 1. Hrob sv. Václava
v jižní apsidě svatovítské rotundy na Pražském hradě
(podle K. Hilberta). Legenda: 1 – po r. 926, 2
– starší, 3 – po r. 1060,
4 – 13. až 14. stol., 5 – kolem r. 1360.
|
3. Věrohodnost pozůstatků
knížete Václava
(124) O identitě
pozůstatků svědčí mnohonásobné písemné autentiky, tradice o
pohřbech, o převozu a o přechovávání pozůstatků po
celé tisíciletí ve svatováclavské rotundě, později ve svatováclavské
kapli v románské bazilice a v pokladnici gotické katedrály.
Pro posouzení topografie hrobu (obr. VII/13) je nejdůležitější
terénní pozorování K. Hilberta
(1934), že pod základním zdivem gotického hrobu knížete Václava
zjistil „mělkou prohlubeň v jílovité břidlici – zbytek lůžka
hrobu knížete“, kam bylo tělo knížete na jeho vlastní přání
pohřbeno po převozu do Prahy ze Staré Boleslavi.
Teprve až v době Karlově roku 1346 byly světcovy
pozůstatky vyzvednuty z hrobové jámy zahloubené do břidlicového
podloží svatovítské rotundy, přesněji do podloží její jižní
apsidy, aby dále netrpěly tlením. Král Karel IV. dal některé z
kosterních pozůstatků uložit do olověné truhlice i s hliněným
obsahem původního hrobu a tu pak přenést do nově vybudovaného
hrobu. Část pozůstatků byla chována odděleně jako relikvie v
oltáři nového hrobu.
Z výzkumu K. Hilberta jasně vysvítá, že polohu původního
pražského hrobu ve svatovítské rotundě respektovala i Spytihněvova
bazilika. Hrob knížete Václava byl rovněž respektován stavbou
svatováclavské kaple v gotické katedrále.
O stavu zachování pozůstatků knížete v době
jejich převozu ze Staré Boleslavi do Prahy a při jejich exhumaci
roku 1346 nejsou žádné zprávy. Světcova lebka byla roku 1305 již
chována odděleně ve svatovítském pokladu jako relikvie (Kronika
zbraslavská). Dolní čelist knížete měla být podle legendy
vyjmuta z hrobu v době života Václavovy sestry Přibyslavy, která
byla řeholnicí svatojiřského kláštera (Kristiánova legenda).
[Pokračování
...].
Emanuel1
Vlček2
(1997,3
s. 117-119).
Poznámky:
|
|
Petr Šimík (2008).
Srovnání:
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Rodokmen mytických knížat“
aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
„Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeském
vévodství“.
Mapky: „Dějiště Kosmových mýtů
a nejstarších českých legend“.
„Historie psaná štětcem“
aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
„Bořivoj – Svatoplukův místodržící
v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných pramenech
a problematika jeho hrobu“.
Bořivojův křest v legendách: Kristián,
Fuit, Proložní
ludmilská, Diffundente
sole.
Bořivojův křest v kronikách: Kosmas, Dalimil, Pulkava,
Marignola, Neplach,
„Granum“,
Palacký.
Hroby:
Hrob K1-Bořivoje: „půdorys“, „příčný
řez“,
„podélný řez“.
Hroby:
Hrob 12/59-Svatopluka: „axonometrie“,
„půdorys a řezy“.
Hroby: „Hrob č. 97- Vratislava I. v
bazilice sv. Jiří na Pražském hradě“ (2.
část, 3. část).
Hroby: „Hrob knížete Václava ve
Svatováclavské kapli chrámu sv. Víta“ (2.
část, 3. část, 4. část, 5.
část).
Tabulka 4: „Životní
data knížat podle legend“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády
knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 12: „Dožitý věk knížat
podle výsledků antropologicko lékařského průzkumu“.
Tabulka 13: „Průběžný věk
členů prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Tabulka 14: „Srovnání Kristiánovy
a Kosmovy verze přemyslovské pověsti“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a
Kosmovy inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani české mýty!
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč a
byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Symbolika: „Mor – nákaza
(epidemie), anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk – dobytče,
nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Přilba jako
atribut sv. Václava“.
Komentáře: „Největší
archeologický podvod století“.
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli!
Otázky: „Jak staří umírali
staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1
ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo mladší než sama
rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky
malty nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci –
literární fikce, nebo historická věda?“ (1. moravská
historie, 2. Kristián, 3.
Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V.
Karbusický (1995), • D. Třeštík
(2006).
Literatura:
•
Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci ve světle antropologicko lékařského
průzkumu. Katalog stejnojmenné výstavy. NM, Praha 1982 (nestránkováno).
•
Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci. Atlas kosterních pozůstatků
prvních sedmi historicky známých generací Přemyslovců s podrobným komentářem a historickými poznámkami. Vesmír, Praha 1997.
•
Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
•
Dušan Třeštík: Vznik přemyslovského státu a jeho „politického“
národa (I.). DaS XXII, 2000, č. 4, s. 6-11.
•
Petr Sommer: Začátky křesťanství v Čechách. Kapitoly z dějin
raně středověké duchovní kultury. Garamond, Praha 2001.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|