HROB KNÍŽETE
VÁCLAVA
Kníže Václav –
hroby a archeologický výzkum (2/5)
Emanuel Vlček |
[Pokračování
...].
(117) Již v prvních
letech svého panování věnoval Karel IV. na ozdobu svatováclavského
hrobu dvě bohatě zdobené dřevěné desky. Inventář z roku 1355
opět tuto skutečnost potvrzuje: „Duae tabulae ligneae, una plena
gemmis diversis et florenis, alia vero noviter incepta“. (Dvě dřevěné
desky, jedna pokrytá různými kamejemi a zlatými plíšky, a jiná
nově započatá.)
Inventář z roku 1354 také praví, že byla na ozdobu
hrobu sv. Václava darována zlatá koruna s kamejemi, jež náležela
královně Anně Falcké.
Kromě hrobu byla vyzdobována i vlastní tumba sv. Václava,
což potvrzuje Beneš z Weitmile roku 1358: „... (Karolus)
fabricavit ei (s. Wenceslao) tumbam de auro puro et pretiosissmis
gemmis atque lapidibus adornavit et decoravit adeo, quod talis tumba
in mundi partibus non reperitur“. (... /Karel/ dal mu /sv. Václavu/
zhotovit tumbu z ryzího zlata, ozdobil ji drahocennými
kamejemi a drahokamy a okrášlil ji tak, že podobná tumba se
nenalezne v jiných končinách světa.)
V inventáři svatovítského chrámu z roku 1387 se
zachoval i popis této honosné tumby.
Měla domečkovitý tvar, tj. byla kvádrovitá a nesla stříškovité
víko. Čelní stěnu (caput tumbae) zdobily portréty Karla IV. (118)
a jeho manželky, které byly vypoukle vyřezány v sardonyxech a
byly opatřeny zlatými korunkami s perlami a drahokamy. Nad oběma
portréty byla poloplastická soška sv. Václava, který v pravici
třímal kopí s praporcem ozdobeným orlicí a v levici
štít se lvem vytvořeným z perel. Konzoli, na níž spočívala
soška, tvořila koruna posázená rubíny, safíry a perlami. Hlava
sošky nesla korunu posázenou drahokamy a perlami. Nad soškou byla
Kristova ruka zakomponovaná mezi dvěma anděly. Vše bylo bohatě
zdobeno drahokamy, perlami a kamejemi. Oslňující byla delší
strana tumby obrácená proti vchodu z kostela do kaple. Byla
zdobena osmnácti skvostnými deskami, uspořádanými ve třech řadách
nad sebou. Desky obsahovaly polovypouklá zobrazení apoštolů,
Panny Marie, českých patronů a scény mučednických smrtí sv. Václava,
sv. Vojtěcha, sv. Ludmily a sv. Pěti bratří. Tumba byla pokryta
dvojím víkem, jedním vodorovným a druhým stříškovitým.
To bylo zdobeno obrazy biskupů. Zbývající dvě strany byly bez
ozdob. Pravděpodobně byla tumba asi 150 cm dlouhá a 90 cm
vysoká.
Po dostavbě nové kaple sv. Václava v gotické katedrále
byla tato tumba přemístěna. Roku 1367 byla tumba s pozůstatky
knížete přenesena ze staré svatováclavské kaple již potřetí
a byla vložena do nové gotické kaple. Arcibiskup Jan
Očko z Vlašimi vložil do oltáře nad ní při
jeho svěcení olověnou krabičku s menšími ostatky sv. Václava
a listinou. Text této listiny se zachoval v opise u V. M. Pešiny z
Čechorodu:
Anno Domini MCCCLXVII. ultima die Novembris
sanctissimi in Christo patris et domini Urbani Papae V. pontificatus
anno VI., serenissimo et invictissimo principe et domino domino
Carolo Rom. Imper. semper augusto et Bohemiae rege illustri regnante
et imperante feliciter, venerandus in Christo pater et dominus
dominus Joannes, s. Prag. ecclesiae archiepiscopus secundus,
apostolicae Sedis legatus, hoc altare et capellam in honorem s. Wenceslai
glor. martyris cooperante Spiritus sancti gratia consecravit,
praesentibus reverendis in Christo patribus et dominis Petro
Cariensi, Lamperto Spirensi et Henrico Nuenburgensi episcopis, et in
praesenti capsella s. Wenceslai reliquias condidit. Titulus
vero altaris s. Wenceslai M. annotatus.
V překladu:
Léta Páně 1367 posledního dne měsíce lisopadu,
za svatého pontifikátu v Kristu otce a pána Urbana papeže V. léta
šestého, když nejjasnější a nepřemožitelný kníže a pán
Karel, římský císař, vždy vznešený a jasný král český,
šťastně vládl a panoval, ctihodný v Kristu otec a pán, pan
Jan, druhý arcibiskup Pražský a legát apoštolské stolice tento
oltář a tuto kapli ke cti slavného mučedníka sv. Václava z
milosti Ducha svatého konsekroval, za přítomnosti důstojných v Kristu
otcův a pánův Petra, biskupa Churského, Lamperta Špýrského a
Jindřicha Naumburského, a v této krabičce uložil
ostatky sv. Václava. Oltář sám připsán ke cti sv. Václava Mučedníka.
Z dalších dějin hrobu sv. Václava uvádíme události
jen heslovitě. Roku 1371 byla tumba opravována. Roku 1394 ji silně
poškodil kníže Jan Zhořelecký,
když chtěl vyplatit svého bratra krále Václava IV. ze zajetí
vzbouřených pánů, a dal proto olámat drahocenné skvosty.
Avšak pro značný odpor pražských obyvatel výzdobu vrátil. V témže
roce byla tumba vícekrát otvírána a pozůstatky českého
patrona prohlíženy. Stalo se tak na žádost bavorského vévody
Štěpána, královnina strýce, a dále na přání kancléře
uherského krále.
|
Obr. 1. Hrob sv. Václava
v jižní apsidě svatovítské rotundy na Pražském hradě
(podle K. Hilberta). Legenda: 1 – po r. 926, 2
– starší, 3 – po r. 1060,
4 – 13. až 14. stol., 5 – kolem r. 1360.
|
Roku 1420 nechal král Zikmund
sejmout větší část drahocenného obložení tumby a spolu s částí
odcizeného svatovítského pokladu je použil k úhradě žoldu svým
vojákům. Oloupená tumba byla sice převezena pod ochranu na hrad
Karlštejn, ale když se obhájcům hradu v boji proti útočícím
husitům nedostávalo peněz, sáhli i na zbývající výzdobu.
Skvostná tumba nesmírné umělecké hodnoty vzala za své.
Na oltáři ve svatovítské kapli zbyla jen holá dřevěná
tumba, která byla ozdobena alespoň pokrývkami. Schrána byla vložena
do oltářní dutiny a ta překryta kamennou deskou.
Při požáru svatovítského chrámu roku 1541 vyhořela
i svatováclavská kaple, světcovy pozůstatky se však zachovaly.
Roku 1671 dal arcibiskup Matouš
Ferdinand Sobek obložit poškozenou původní gotickou
menzu mramorem. Při této příležitosti byla otevřena i schrána
stojící na oltáři a v ní byla nalezena skříňka s pozůstatky
knížete Václava (obr. VII/5). Zároveň se našla i olověná
krabička s dalšími ostatky, kterou do oltáře uložil roku 1367
Jan Očko z Vlašimi. Po dokončení oprav vložil arcibiskup
Sobek do oltáře opět truhlici s ostatky a listinou:
Anno Domini 1671 Dominica ultima post Pentecosten,
quae tunc incidit in-diem 22. Novembris, sanctissimi Domini Domini
nostri Clementis Papae X. Pontificis anno II., ac invictissimo
Proncipe et Domino Domino Leopoldo I., imperatore semper augusto, et
Bohemiae, Hungariae etc. rege glorioso imperante et regnante
feliciter. Celsissimus ac Reverendissimus S. R. I. Princeps ac D. D.
Mathaeus, Dei et Apostolicae Sedis gratia archiepiscopus Pragensis,
legatus natus, Regni Bohemiae Primas et S. Caes. Reg. Majestatis
consiliarius intimus etc. hoc altare, quod instar mausolei propriis
et magnis suis impensis exstrui curaverat, in honorem s. Wenceslai
glor. martyris ac Bohemiae ducis, cooperante s. Spiritus gratia
consecravit, praesentibus locumtenentibus regiis et venerabilibus
dominis capitularibus Wenceslao Coelestino a Blumberg, praeposito,
Thoma Joanne Pessina a Czechorod, decano et officiali, Michaele
Crusio archidiacono, Christiano Pfaltz ab Ostriez scholastico,
praelatis infulatis; et Davide Klär, Joanne Dlauhowesky a
Longavilla, et Joanne a Talmberg, canonicis quoque infulatis, nec
non Wenceslao Kozogedsky, sacristano et plebano. Reliquiae porro
sacrae, quae erant antea in veteri ara, sunt denuo hic in tumba s. Wenceslai
M. ad caeteras ejusdem s. Martyris reliquias repositae. Idem
sanctissimus noster Clemens X. ad preces supra nominati Mathaei
archiepiscopi festum sancti Wenceslai M. pro die 28. Septembris in
breviarium Romanum poni jussit, atque officium ejusdem subritu
semiduplici per universalem Ecclesiam recitandum ad libitum ab iis,
qui ad horas canonicas adstricti sunt, permisit anno pontificat us
sui primo, nempe 1670 die 29. Novembris. Laus Deo et B. Virgini et
omnibus sanctis Amen.
V překladu:
Léta Páně 1671 v poslední neděli po sv. Duchu,
kteráž připadala tehdáž na den 22. listopadu, přesvatého pána,
pána našeho Klementa papeže X. roku druhého, za času nejnepřemožitelnějšího
knížete a pána, pána Leopolda I., císaře vždy vznešeného,
slavného krále českého, uherského atd. štastně vládnoucího
a panujícího, nejdůstojnější svaté římské říše kníže
a pán pan Matouš, z Boží a Apoštolské Stolice milosti
arcibiskup Pražský, rozený legát, království českého primas
a Jeho Cís. Veličenstva tajný rada atd., tento oltář, jejž na
způsob mausolea vlastním a velikým nákladem dal vystavěti,
s pomocí milosti Ducha svatého konsekroval ke cti sv. Václava,
slavného (119) mučedníka
a knížete českého, za přítomnosti královských místodržících
a důstojných pánů kapitulárů: Václava Coelestina z Blumberka
probošta, Tomáše Jana Pešiny z Čechorodu děkana a oficiála,
Michala Krusia arcijáhna, Kristiána Pfaltze z Ostric scholastika,
infulovaných prelátův: Davida Klára, Jana Dlouhoveského z Dlouhé
Vsi a Jana z Talmberka, kanovníků rovněž infulovaných,
jakož i Václava Kozojedského sakristána a faráře. Svaté
ostatky, které byly dříve ve starém oltáři, byly opět zde v
tumbě svatého Václava Muč. k ostatním relikviím téhož sv. Mučedníka
uloženy. Týž svatý [otec] náš Klement X. k prosbě výše řečeného
arcibiskupa Matouše kázal vložiti svátek sv. Václava Muč. do
breviáře Římského na den 28. září, a dovolil, aby oficium
jeho ritem podvojným mohlo býti recitováno v celé církvi od těch,
kteří zavázáni jsou k modlitbě brevíře, roku pontifikátu svého
prvního, totiž 1670 dne 29. listopadu. Chvála Bohu a bl. Panně
Marii i všem Svatým. Amen.
Stříbrná výzdoba oltáře, pořízená arcibiskupem
M. F. Sobkem, však také dlouho nezdobila světcův hrob, neboť
byla roku 1806 sejmuta a odvezena do mincovny. Opět oltář
vyzdobil roku 1881 světící biskup K. Průcha
střízlivým nástavcem a dřevěnou sochou světce. Tato skromná
výzdoba oltáře nad Václavovým hrobem velmi kontrastovala s bohatou
uměleckou výzdobou svatováclavské kaple. Proto roku 1905 věnoval
probošt metropolitní kapituly A. Hora
značný obnos pro zřízení nového hrobu sv. Václava. Tento čin
podnítil nové vyzdvihnutí ostatků knížete Václava z dosavadního
oltáře a řádný archeologický výzkum hrobu i svatováclavské
kaple. Velmi důkladnou zprávu o otevření hrobu, z níž uvádím
další důležité údaje, podal roku 1911 A.
Podlaha.
[Pokračování
...].
Emanuel1
Vlček2
(1997,3
s. 117-119).
Poznámky:
|
|
Petr Šimík (2008).
Srovnání:
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Rodokmen mytických knížat“
aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
„Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeském
vévodství“.
Mapky: „Dějiště Kosmových mýtů
a nejstarších českých legend“.
„Historie psaná štětcem“
aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
„Bořivoj – Svatoplukův místodržící
v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných pramenech
a problematika jeho hrobu“.
Bořivojův křest v legendách: Kristián,
Fuit, Proložní
ludmilská, Diffundente
sole.
Bořivojův křest v kronikách: Kosmas, Dalimil, Pulkava,
Marignola, Neplach,
„Granum“,
Palacký.
Hroby:
Hrob K1-Bořivoje: „půdorys“, „příčný
řez“,
„podélný řez“.
Hroby:
Hrob 12/59-Svatopluka: „axonometrie“,
„půdorys a řezy“.
Hroby: „Hrob č. 97- Vratislava I. v
bazilice sv. Jiří na Pražském hradě“ (2.
část, 3. část).
Hroby: „Hrob knížete Václava ve
Svatováclavské kapli chrámu sv. Víta“ (2.
část, 3. část, 4. část, 5.
část).
Tabulka 4: „Životní
data knížat podle legend“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády
knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 12: „Dožitý věk knížat
podle výsledků antropologicko lékařského průzkumu“.
Tabulka 13: „Průběžný věk
členů prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Tabulka 14: „Srovnání Kristiánovy
a Kosmovy verze přemyslovské pověsti“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a
Kosmovy inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani české mýty!
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč a
byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Symbolika: „Mor – nákaza
(epidemie), anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk – dobytče,
nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Přilba jako
atribut sv. Václava“.
Komentáře: „Největší
archeologický podvod století“.
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli!
Otázky: „Jak staří umírali
staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1
ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo mladší než sama
rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky
malty nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci –
literární fikce, nebo historická věda?“ (1. moravská
historie, 2. Kristián, 3.
Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V.
Karbusický (1995), • D. Třeštík
(2006).
Literatura:
•
Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci ve světle antropologicko lékařského
průzkumu. Katalog stejnojmenné výstavy. NM, Praha 1982 (nestránkováno).
•
Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci. Atlas kosterních pozůstatků
prvních sedmi historicky známých generací Přemyslovců s podrobným komentářem a historickými poznámkami. Vesmír, Praha 1997.
•
Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
•
Dušan Třeštík: Vznik přemyslovského státu a jeho „politického“
národa (I.). DaS XXII, 2000, č. 4, s. 6-11.
•
Petr Sommer: Začátky křesťanství v Čechách. Kapitoly z dějin
raně středověké duchovní kultury. Garamond, Praha 2001.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|