GRANUM
L. E. Havlík: O
datování ve staroslověnských písemných památkách
JÁDRO KATALOGU PŘEDNÍCH
BISKUPŮ MORAVY
Granum
cathalogi praesulum Moraviae
k roku 894
|
Anno
Domini 894 beautus
Metudius Borziwoy ducem Boemie meritum (resp. maritum) sancte Ludmille baptizavit.* |
Rozbor zprávy
(177)
Datum Bořivojova křtu mají všechny prameny, jež
vznikaly v Čechách: „Annales Pragenses“, „Chronica
Boemorum“ (I, 14) Kosmy
Pražského, „Annales Bohemici“, kroniky Dalimila (kap. 23)
a Pulkavy (kap. 13), legenda „Factum est“, jakož
i některé, jež vznikly na Moravě („Annales Gradicenses“)
nebo v Rakousku („Annales Mellicenses“) v pozdějším
období. Křest Bořivoje byl podrobně popsán v Kristiánově
„Vita s. Weceslai“ (kap. 2) a v legendě
„Diffundente sole“ (kap. 5-6). Kosmas
(I, 10), „Annales Gradicenses“ a „Annales
Mellicenses“ mají o křtu obdobné zprávy.1
Kristián věděl, že vévoda Bořivoj
byl pokřtěn na dvoře krále Svatopluka na Moravě.2
Legenda „Diffundente sole“ také popsala
příchod vévody Bořivoje ke králi Svatoplukovi Moravskému a Bořivojův
křest. Jak autor poznamenal, Metoděj pak odešel do Čech a pokřtil
Bořivojovu manželku Ludmilu.3 Stejnou
poznámku uvádí i „Legenda Moravica“ (kap. 4). Autor
legendy „Quemadmodum“ (kap. 6) učinil Bořivoje inspirátorem
Ludmilina křtu. Legenda „Crescente fide
Christiana“ neuvedla, kdo pokřtil Bořivoje a jeho manželku.4
Legenda „Factum est“ píše o křtu Bořivoje a Ludmily bez komentáře. Legenda o sv.
Ludmile „Fuit in provincia Boemorum“ uvedla, že Ludmila byla pokřtěna teprve
po uzavření sňatku s Bořivojem beze zmínky o křtící osobě. Dalimil
(kap. 23), „Historia nova“
(kap. 1) a Pulkava (k roku 894) píší o křtu Bořivoje a Ludmily
na Velehradě.5 „Granum“ však
(178) nemluví o Ludmilině křtu,
pouze Ludmilou naznačuje, kdo a čím byl v Čechách Bořivoj.
Je zcela zřejmé, že Bořivojův křest
se nemohl konat roku 894, neboť
Metoděj už tehdy nežil a nežil patrně ani Bořivoj.6
Většina pramenů spojovala tuto událost s dobou císaře Arnulfa,
ale Arnulf se stal císařem teprve roku 896. „Annales Gradicenses“
spletly Svatopluka Moravského s Arnulfovým synem téhož jména,
jehož kmotrem byl právě Svatopluk Moravský. Kosmas Pražský a Přibík
z Radenína, zvaný Pulkava, učinili zase Arnulfa kmotrem
Svatoplukovým. Pulkava činil rozdíl mezi Svatoplukem I. a Svatoplukem II. (junior rex),
který byl exkomunikován. Rok
894 byl ve skutečnosti rokem úmrtí Svatopluka. Proto Bořivoj
musel být pokřtěn před oním datem a před datem Metodějova úmrtí
roku 885.7 |
Rozbor data
(200)
894.
„Granum“ informuje o křtu knížete Bořivoje
Českého, místodržitele moravského krále Svatopluka I. v Čechách,
arcibiskupem Metodějem na dvoře krále Svatopluka na Moravě. Avšak
rok 894 (římského kalendáře) byl rokem Svatoplukova úmrtí (počátkem
března) a arcibiskup Metoděj byl už devět let mrtev. Dešifrování
roku pomocí alexandrijské éry (minor) a syrské éry
(894+5491/5492=6385/6386–5515/5516) přináší výsledek 870/871,
869/870, tj. údobí mezi 18. (25.) březnem 869 až 17. (24.) březnem
871, vskutku rok 870. Avšak na jaře roku 870 začala na Moravě
vnitřní krize mezi Rostislavem a Svatoplukem. Krize skončila v roce 871, kdy Svatopluk porazil
Bavory před dřívějším (bývalým) Rostislavovým hlavním hradem-městem („Annales Fuldenses“
k roku 869, 871), tj. hlavním městem, jež se
nazývalo Morava.
Následujícího roku porazil Svatopluk Sasy, Durynky,
Franky a Bavory, zatímco Frankové porazili pět českých knížat
uvedených jmény, šesté jméno bylo připojeno jako dodatečná
glosa: bylo to jméno Goriwei, „Annales Fuldenses“ k roku
872.
Arcibiskup Metoděj byl v té době nepřítomen, protože byl
ustanoven a vysvěcen za arcibiskupa v Římě a během zpáteční
cesty na Moravu po jaru 870 byl zajat a přinucen jít do Řezna. Následující
tři roky strávil v Reichenau. Bořivoj nemohl být proto pokřtěn
v roce 870.8
Jiné datum vyplyne z kombinačního přepočtu
roku, který uvádí „Granum“, pomocí alexandrijských ér
(větší
a menší) a byzantských ér I a II:
894+5492/5493=6386/6387 6386/6387–5507/5508=879/880 a
878/879,
resp. 6386/6387–5508/5509=878/879 a 877/878;
894+5491/5492=6385/6386 6385/6386–5507/5508=878/879 a 877/878,
resp. 6385/6386–5508/5509=877/878 a 876/877.
Původnímu datu pokřtění odpovídají nejpravděpodobněji
roky 6386/6387 byzantské éry I a II. Byzantský rok 6386 (éra I)
obsahoval údobí mezi 21. březnem 878 a 20. březnem 879. Byzantský
rok 6387 (éra II) začínal 1. září 878 a končil (201)
31. srpna 879. Údobí dvou ér se navzájem kryla mezi 1. zářím
878 a 20. březnem 879.9
Jádro katalogu předních
biskupů Moravy k roku 894.
L. E. Havlík (1998, s. 177-178, 200-201).
Poznámky:
|
* –
|
„894 blahoslavený Metoděj pokřtil
Bořivoje, vévodu českého, zásluhou (resp. manžela) svaté
Ludmily“.
1)
V latinském textu byl uveden výraz „meritum“
(zásluhou) (L. E. Havlík 1998). Pak máme na vybranou:
a) Bořivoj se stal prostřednictvím
či zásluhou sv. Ludmily knížetem Čech, anebo
b) byl jejím prostřednictvím či zásluhou
pokřtěn Metodějem.
Ano, jistě, a) je správně. Bořivoj
se do Čech přiženil. Jenže odkud? Nepochybně z Moravy,
když tuto informaci zaznamenal pouze moravský
pramen. Na jeho křtu, ať už skutečném (v roce
851) nebo smyšleném Kristiánem
(v roce 871), nemohla mít Ludmila pražádnou zásluhu. Srovnej mapku: „Územní
vývoj Velké Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
2) V latinském textu byl uveden výraz
„maritum“
(ženich, manžel) (J. Loserth 1892). Pak bychom postrádali důvod, pro který by se původní
moravský
pramen měl vůbec zabývat sňatkem českého
knížecího páru (proč by se měl odehrávat právě na Moravě?)
a současně křtem jen jednoho z nich; proč právě
Bořivoje, když českou světicí se stala Ludmila? Přitom je evidentní, že údaj
o křtu musel být ke zprávě připojen d o d a t e č n ě ,
protože je zcela nesporně smyšlený teprve Kristiánem
někdy kolem roku 993, kdy psal svoji legendu. „Chronograf A“ takovou zprávu
obsahovat nemohl, a to i proto, že roku 6387 syrské éry (tj. roku 871) byl arcibiskup
Metoděj držen bavorskými biskupy v klášteře (Reichenau či Ellwangen).
meritum, i, n. [meritus] a
v ý d ě l e k , mzda, odplata, zásluha, trest: merito tuo C
podle tvé zásluhy, jak toho zasluhuješ; merita invenire S
trest b z á s l u h a
(záslužný čin), dobrodiní: singulare C, merita
recipere C, m. alcsin n. erga alqm C; meriti
memor, oblitus O, immemor V; praemia meritorum
H odměna za zásluhy c zavinění, v i n a
: a me nullo meo merito alienus erat C aniž jsem to
zavinil, bez mé viny; m. requiere O, moriere merito tuo O
svou vinou; quo minus merito populi Romani res accidissent Cs
čím menší vinu měl národ řím. na věcech, které se udály; ira
gravior merito O hněv větší než vina
(C – Cicero, Cs – Caesar, H – Horatius, O
– Ovidius, S – Sallustius, V – Vergilius) |
1 –
|
Pouze jediný pramen uvádí rok
874, a to rkp. č. 1012, Metropolitní arcibiskupský
archiv v Praze (L. E. Havlík 1998, s. 221, pozn. 51). |
2 –
|
„To“ Kristián nevěděl a ani vědět
nemohl. Kristián „to“ pouze takto napsal. Jistě ale přitom věděl, že Bořivoj,
syn moravského krále Rostislava, musel být pokřtěný hned
v raném
věku (vyplývá to z nového rozboru Kristiánova podání přemyslovské
pověsti – viz kap. 2 jeho legendy) a Metoděj u jeho
křtu v žádném případě přítomen
nebyl, v tu dobu, tzn. před rokem 853, na Moravu ještě ani
nedorazil. Přichází se svým bratrem Konstantinem až o 10 let později.
Celou šarádu s Bořivojovým křtem až v jeho dospělosti jako vládnoucího knížete Čechů z rukou
arcibiskupa Metoděje si
Kristián vymyslel, aby českému, z Moravy přinesenému křesťanství
dodal patřičný lesk a váhu. Ale zejména potřeboval u křtu účast samotného
arcibiskupa moravského, protože jeho legenda měla podpořit
druhého pražského biskupa Vojtěcha (viz Předmluva
k legendě) při jeho
jednání s papežem a císařem o založení pražského arcibiskupství (D.
Třeštík 2000, s. 30-31) (viz Kristiánův motiv).
Nápadné je zejména, že vůbec první zmínka
o Metodějově účasti při křtu se děje právě až u Kristiána
(993) a je tedy celých 120 let vzdálena
od doby příchodu Bořivoje do Čech (872).
Většinu badatelů nezarazil ani fakt, že autor Života sv. Metoděje (886), který
měl informace tak říkajíc z první ruky, o této „události“
ještě vůbec nic nevěděl, musel vzít za vděk pokřtěním
nějakého nejmenovaného vislanského knížete (proti jeho vůli). Není
divu, vždyť společenská objednávka
na Bořivojův křest Metodějem přišla až 100 let po Metodějově
smrti, a to právě až ve spojitosti s Vojtěchovým (nakonec neúspěšným) „pokusem“. Falšování
listin bylo docela běžným zjevem (Pilgrim, Gebhart-Jaromír)
a zde šlo pouze o legendu, literární příběh.
Kristián zase tak moc nelhal, Bořivoj přece jako moravský kníže na Moravě pokřtěný
byl, to je nesporné, jeho křest „jen“
posunul asi o 20 let do doby jeho dospělosti (viz tab. 16: „Zdroj
Kristiánovy a Kosmovy inspirace“). Čili fakt, že z něho
nejprve udělal pohana, pak „napravil“ tím, že ho nechal
pokřtít
samotným arcibiskupem Metodějem.
Z účelového tvrzení nepravdy Kristiána také usvědčuje,
vedle legendy „O pustynnike Ivaně“, ještě
další dobový historický pramen: malby ve znojemské rotundě (P. Šimík 2006, s. 366, pozn. 183; s. 399, obr. 10; bar.
příl. s. 42, obr. V). Srovnej „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
|
3 –
|
Legenda „Diffundente
sole“
je v otázce Bořivojova křtu pouhým převyprávěním Kristiánovy
legendy až z 20. let 13. století. Kde se pohyboval Metoděj před
450 lety legendista pochopitelně vědět nemohl. Ale když už Metoděj
(podle Kristiána) pokřtil Bořivoje, pokládal
za správné a spravedlivé, aby z jeho rukou přijala křest
i Bořivojova manželka Ludmila, první česká světice.
Tuto pozdní inovaci pak přejali také Pulkava
a Marignola.
|
4 –
|
Bavorská recenze legendy Crescente
(po roce 974) se o Bořivojovi a Ludmile ještě vůbec nezmiňovala.
Teprve její česká recenze do textu legendy doplnila
tento křesťanský knížecí pár, a to až na základě Kristiána
(993), který jako první uvedl moravského knížete Bořivoje
do české, latinsky psané literatury.
|
5 –
|
S výjimkou Dalimila, ten o křtu Ludmily žádnou informaci nemá.
|
6 –
|
Metoděj zemřel roku 885 a Bořivoj
tři roky po něm. Bořivoj byl syn krále Rostislava (viz „Rodokmen
Mojmírovců“). Kristiánova historka o jeho křtu arcibiskupem
Metodějem až v dospělém věku je smyšlená, neboť
velkomoravská knížata a velmoži dávali svoje syny a dcery pokřtít
hned v jejich raném věku, jak se slušelo a jak také bylo zvykem. Dosvědčují to jednak
bohatě vybavené dětské hroby kolem velkomoravských kostelů (B. Klíma
2001, s. 16 a 19; L. Galuška 2004, s. 129),
ale také staroslověnský penitenciál „Nařízení svatých Otců
o pokání za vraždu a za každý hřích“, kde se praví (41):
„Umře-li někomu dítě nekřtěné z nedbalosti, ať se kaje tři
léta o chlebě a vodě“ (J. Vašica 1966, s. 179).
Informaci o křtu autor „Katalogu“ doplnil z nějakého staršího českého
pramene. Historka o křtu se objevila poprvé teprve u Kristiána (993) a tím prvním, kdo ji datoval (do roku
894), byl až o 120 let později Kosmas
(I, 14) (1120).
Bořivojův křest samotným arcibiskupem Metodějem se pak natolik zalíbil i pozdějším
legendistům a kronikářům, že tento smyšlený akt ochotně a rádi přebírali. Ještě i dnes na něm
někteří čeští historikové staví (ovšem z čistě ideologických důvodů, s historickou vědou
to nemá nic společného). Není pak divu, že i autor latinského
„Katalogu“ nebo již přímo „Grana“ jej považoval za historický
fakt (?) a přiřadil jej ke zprávě o Bořivojově sňatku s Ludmilou.
|
7 –
|
Bořivoj se narodil asi kolem roku
851 a velmi záhy byl také pokřtěný. Rok 894 je proto Kosmou (nejspíš
záměrně chybně) vykonstruované datum (rok
Svatoplukova úmrtí), protože tím tak
zpochybňuje Kristiánovu informaci o Metodějově a Svatoplukově účasti při křtu Bořivoje a roli Moravy
vůbec. Popis této události ve své
Kronice Čechů (I, 10) totiž zařadil mezi údaje nehodnověrné.
Kosmas, na rozdíl od Kristiána, už arcibiskupa Metoděje k ničemu nepotřeboval, zcela mu postačil
„pokřtěný Bořivoj“ a bylo mu celkem jedno, kdy by ke křtu mělo
dojít.
Kosmas měl vůbec
na Kristiána spadeno (asi pro jeho podání přemyslovské
pověsti, ze kterého je moravský původ pražského
panovnického rodu až příliš jasně patrný) – viz Kosmas (I, 30). Nicméně i Kosmas do svého
libušopřemyslovského
mýtu preventivně zařadil napomenutí pražským vládcům, aby je snad někdy
v budoucnu nenapadlo odvolávat se na své
slavné a mocné velkomoravské předky (Kosmas
I, 7). K tomu srovnej „Rodokmen
Mojmírovců“ a „Rodokmen
»Přemyslovců«“.
Kosmas uvedl správně, že Svatopluk byl
kmotrem Arnulfova syna – Havlíkova informace je v tomto nepřesná
(viz Kosmas I, 14).
|
8 –
|
Z některých pramenů by však
vyplývalo, že arcibiskup Metoděj na Moravu došel a králi Rostislavovi list od
papeže Hadriána II. předal (869). Metoděj také nebyl
zatčen při cestě z Říma na Moravu, ale nejspíš až
při cestě z Moravy do Panonie na podzim roku 870. Čistě teoreticky by pak Bořivoj
v roce 869/870 pokřtěný Metodějem být mohl, kdyby to ovšem nebylo zcela vyloučeno z úplně jiných důvodů –
viz výše pozn. 2.
|
9 –
|
Trojciferný římský letopočet 894
(jako datum Bořivojova křtu) „Granum“ převzalo
již hotový z nějakého českého pramene (z Kosmy či od pozdějších kronikářů,
Dalimila, Pulkavy,
Neplacha), a informaci o křtu
připojilo ke zprávě o sňatku Bořivoje a Ludmily, datované
stejně. V této podobě pak uvnitř skrytá informace „Jak se
moravský Bořivoj
stal knížetem Čech“ mohla snadněji uniknout pozornosti latinského „cenzora“. Proto sebedůmyslnějším
přepočtem tohoto data z něj „správné“
datum Bořivojova
křtu získat nelze,
datum sňatku však ano.
Srovnej: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datovaní Bořivojova křtu
podle Kristiánovy smyšlené historky“.
|
|
Petr Šimík (2007).
|
Obr. 1. Pravděpodobný termín
sňatku Bořivoje a Ludmily – přelom října a listopadu 871,
tj. roku 6387 syrské éry.
K roku 871 římského kalendáře dospějeme přepočtem
data 894 („Granum“)
dle alexandrijské éry maior
(+5493) a syrské éry (–5516).
|
Komentář:
Důmyslným přepočtem roku 894 (dle římského kalendáře) pomocí
systému čtyřciferného datovaní, používaného autory staroslověnských
písemných památek, dospěl L. E. Havlík ke dvěma výsledkům:
A. pomocí alexandrijských ér
(větší
a menší) a byzantských ér I a II:
894+5492/5493=6386/6387 6386/6387–5507/5508=879/880 a 878/879 (AM, BS),
resp. 6386/6387–5508/5509=878/879 a 877/878 (AM, BM);
894+5491/5492=6385/6386 6385/6386–5507/5508=878/879 a 877/878 (Am, BS),
resp. 6385/6386–5508/5509=877/878 a 876/877 (Am, BM).
Vychází rozpětí let 876-880, z toho autor
vybral období mezi 1. zářím
878 a 20. březnem 879.
B. pomocí alexandrijské menší
(minor) a syrské éry:
894+5491/5492=6385/6386 6385/6386–5515/5516=870/871 a 869/870
(Am, S).
Vychází rozpětí let 869-871, tzn. údobí mezi 18. (25.) březnem 869 až 17. (24.) březnem
871.
L. E. Havlík pro přepočet
B. nepoužil alexandrijskou větší
éru (maior) a syrskou éru vědomě, neboť pak by (podle něj)
přepočet vedl k „nepřijatelnému“ výsledku, který by byl v rozporu s Kristiánovým popisem
průběhu křtu. Křtící osobou „musel být“ přece Metoděj, a ten byl v té době
konfinován
bavorskými biskupy a propuštěn byl až v roce 873. Jenže...
(viz výše pozn. 2).
|
Obr. 2. Rok 6387 odpovídá
podle alexandrijské éry maior
(–5493/5492) původnímu (chybnému)
roku 894
(„Granum“) (alexandrijská éra minor, tzn. odpočet 5492/5491, vede
k nepřijatelnému
výsledku) i správnému roku 871 přepočtem
podle syrské éry (–5516/5515).
|
Protože ke Kristiánově
smyšlené historce na rozdíl od L. E. Havlíka nemusíme přihlížet
– k Bořivojově křtu
Metodějem totiž nikdy nedošlo, protože již jednou pokřtěný
byl (asi 851) a nemohl být pokřtěný dvakrát
–, použijme pro přepočet B také ještě alexandrijskou éru větší (maior), jako to učinil
autor i ve variantě A výše:
B. pomocí alexandrijské
větší (maior) a syrské éry:
894+5493/5492=6387/6386 6387/6386–5516/5515=871, (21. 3. až 31. 12.) (AM, S).
Vychází rok 871, tzn. údobí
mezi 21. březnem 871 a 31. prosincem 871 (viz výše obr.
2).
Použití alexandrijské větší éry (maior)
vedlo ke správnému výsledku i při přepočtu roku
886, 887, 891, 892.
Víme již, že přepočtem stanovené období (871) se nemůže týkat Bořivojova
křtu (Metoděj byl v té době konfinován
bavorskými biskupy), mohlo by se však týkat Bořivojova
sňatku s kněžnou Ludmilou, dcerou pšovského vévody
Slavibora, na nějž autor „Katalogu“ ve své zprávě zřejmě
naráží: „Bořivoj se (uvedeného roku) stal knížetem Čech
zásluhou (meritum)
sv. Ludmily“, jíž si vzal za manželku (871). Nutno dodat,
že ne jediným knížetem Čech, ale jedním z nich (viz
Fuldské anály k roku 872). Bořivoj
měl tehdy asi 20 roků a Ludmila nejméně 16 (srovnej tab. 12:
„Výsledky Vlčkova antropologicko lékařského průzkumu“).
Šlo o dynastický
sňatek, který se Slaviborem, otcem Ludmily, domluvil Bořivojův otec, moravský
král Rostislav, ještě před rokem 870. Bořivojův křest Metodějem
byl k této zprávě „přivěšen“ až dodatečně podle pramenů
vzniklých v Čechách, neboť zpráva o křtu byla datována
rovněž rokem 894 (Kosmas,
Dalimil, Pulkava,
Neplach). Někdy později pak původní výraz
meritus (zaslouživší se)
v latinském textu Katalogu byl nahrazen slovem maritus (manžel,
choť, nápadník, ženich) (viz výše pozn. * ).
„Granum“ tak
potvrzuje, že ona nejmenovaná nevěsta z Čech, jejíž průvod na Moravu
(čítající 644 koní, sedel a štítů) byl přepaden
Franky (zpráva Fuldských análů k roku
871), byla nepochybně kněžna Ludmila,
neboť jiný tak vysoce postavený ženich než kníže Bořivoj v tu dobu na Moravě nebyl. K tomu viz
úvaha: „Vznik a původ přemyslovské pověsti“.
Sňatek Bořivoje a Ludmily v roce 871 přesně
koresponduje s narozením jejich synů, Spytihněva v roce 872 a Vratislava
v roce 873/874. Srovnej tabulku 13: „Průběžný
věk členů prvních tří generací »Přemyslovců« v některých
klíčových letech“. Naopak L. E. Havlíkem výše
upřednostňovaná varianta A (877-879) by z jejich synů,
narozených v letech 872-874, udělala nemanželské děti,
neboť podle Kristiána k údajnému křtu Bořivoje došlo ještě před
sňatkem s Ludmilou. Takto Kristiána pochopil a interpretoval později
také Neplach.
Stranou úvah lze proto
ponechat i názor D. Třeštíka (1997, s. 338, 445), jenž křest
Bořivoje (podle Kristiánovy smyšlené historky) klade do roku
883, kdy měl Bořivoj asi 32 roků, a to se již rozhodně neskvěl
„nejkrásnější podobou a květem nejlepšího mládí“
(Kristián, kap. 2), neboť pět
let nato umírá. Varianty datování křtu u obou historiků
(L. E. Havlík, D. Třeštík) jsou
také v rozporu se základním historickým faktem, a sice, že
Bořivoj usedl na pražský stolec (bezprostředně po jednání ve
Forchheimu – viz Fuldské anály k roku 874)
nejpozději v roce 875 (P. Šimík
2006, s. 342-344, 399) jako Svatoplukův místodržící
v Čechách (L. E. Havlík 1994, s. 51-52) a současně jako
křesťanský kníže (viz výše pozn. 2). Svatopluk
by v roce 871/872 rozhodně neposlal do Čech pohana, aby
tam šířil moravské křesťanství!
Z výše uvedených důvodů proto nemá ani valný smysl zabývat
se kompilací Z. Měřínského (2006, s. 840-854), která ve věci
údajného Bořivojova křtu Metodějem nic nového nepřinesla a jen doslovně cituje a dokonce
(snad jen z povinnosti?) obhajuje
Třeštíkův (mylný) názor (což je jistě mnohem pohodlnější
a zejména „bezpečnější“ – kdyby něco, to on –,
leč cosi to vypovídá i o autorovi samém).
Rozdíl mezi rokem 894 („Granum“) a správným
rokem 871 římského juliánského kalendáře činí 23.
Zpráva tedy pochází z moravského „Chronografu A“.
Petr Šimík (2007).
„Granum“ –
úvodní část
„Granum“
o misii byzantských věrozvěstů:
886 – Svatopluk starší, král Moravy, pokřtěn Cyrilem
(po přepočtu 863)
887 – tentýž král ustanovil Cyrila
arcibiskupem ve Velehradu (po přepočtu 864)
891 – přenesení ostatků sv. Klimenta z
Moravy do Říma (po přepočtu 868) – klíč
892 – Cyril se zřekl arcibiskupské
hodnosti ve prospěch Metoděje (po přepočtu 869)
894 – Bořivojův křest Metodějem (?), ale spíše
sňatek s Ludmilou (!) (po přepočtu 871)
900 – úmrtí Svatopluka staršího, čili
krále Rostislava (po přepočtu 877)
907 – Metoděj odchází ze svého sídla
ke sv. Klimentovi (po přepočtu 884)
„Granum“
o (arci)biskupech moravských:
900 – úmrtí Cyrila, ve skutečnosti
arcibiskupa Metoděje (po
přepočtu 885)
901 – papež nazval Svatopluka králem
(patronace Říma) (po přepočtu 885)
907 – zpustošení Moravy Arnulfem (po
přepočtu 892)
912 – Po smrti Metoděje zůstal
arcibiskupský úřad pět let neobsazen (po přepočtu 896)
915 – Císař Arnulf obnovil Svatoplukovo
království (po přepočtu 899)
916 – (arci)biskup Jan (po přepočtu 900)
942 – (arci)biskup Silvestr (po přepočtu
926)
961 – biskupství po 10 let neobsazeno
(po přepočtu 945)
„Granum“ – dodatky z
českých pramenů:
971 – moravské biskupství spojeno s pražským
(984?)
928 – kníže Václav zavražděn svým
bezbožným bratrem Boleslavem (935)
920 – Svatopluk postoupil Moravské království
knížeti Čech (904?)
„Granum“ – celkové
shrnutí
Srovnání:
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Bořivoj – Svatoplukův
místodržící v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných
pramenech a problematika jeho hrobu“.
Bořivojův křest v legendách: Kristián,
Fuit, Proložní
ludmilská, Diffundente
sole.
Bořivojův křest v kronikách:
Kosmas, Dalimil, Pulkava,
Marignola, Neplach,
„Granum“,
Palacký.
Metoděj arcibiskupem: „Život
Metoděje“, „Chvalořeč o
sv. Cyrilu a Metoději“, „Kristián“,
„Diffundente sole“.
Legendy: „O pustynnike Ivaně“.
Legendy: „Beatus Cyrillus“.
Kroniky: „Fuldské anály k roku 871“
o přepadení průvodu nevěsty, jíž si Moravané přiváděli z Čech.
Dokumenty: „Egregiae virtutis“
aneb Konstantin a Metoděj prohlášeni spolupatrony
Evropy (1980).
Dokumenty: „Slavorum Apostoli“.
Encyklika papeže Jana Pavla II. (1985) k 1100. výročí úmrtí
sv. Metoděje.
Dokumenty: „Moravský král a
světec“. K pravoslavnému
svatořečení sv. Rostislava 30. října 1994 v Brně.
Tabulka 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datovaní Bořivojova křtu
podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády knížat
v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 12: „Dožitý věk knížat
podle antropologicko lékařského průzkumu jejich kosterních pozůstatků“.
Tabulka 13: „Průběžný věk členů
prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Tabulka 14: „Srovnání Kristiánovy a Kosmovy
verze přemyslovské pověsti“.
Tabulka 15: „Životní data krále
Rostislava“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy inspirace“
aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 17: „Arcibiskupové a
biskupové moravští“.
Tabulka 19: „Rostislav a Svatopluk,
králové velkomoravští, v písemných pramenech“.
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové
interpretaci.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Osobnosti: „Život svatého knížete
velkomoravského Rostislava“. Ke kanonizaci sv.
Rostislava pravoslavnou církví.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské
kapli!?
Otázky: „Proč se založení
hradu Praha upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem
Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj,
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem
opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián, když
Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se pánem
pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze legendy Crescente
vynechala Bořivoje?“
Otázky: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1
ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo mladší než sama
rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky malty
nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce, nebo historická věda?“
(1. moravská historie, 2. Kristián,
3. Kosmas).
• F. Palacký (1848),
• R. Turek (1963), • A. Friedl (1966),
• V. Karbusický (1995),
• D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• Josef Vašica: Literární památky epochy velkomoravské 863-885.
LD, Praha 1966, s. 174-181.
• Lubomír E. Havlík: Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992.
• Lubomír E. Havlík: Svatopluk Veliký, král Moravanů a Slovanů.
Jota, Brno 1994.
• Lubomír E. Havlík: O datování ve staroslověnských písemných
památkách. Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 1996-1998.
MNK, Brno 1998, s. 163-223.
• Bohuslav Klíma: Objev prvního velkomoravského kostela na hradišti
sv. Hypolita ve Znojmě. Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity,
svazek 153, řada společenských věd č. 18. MU, Brno 2001, s. 3-24.
• Luděk Galuška: Slované – doteky předků. O životě na Moravě
6.-10. století. MZM, Obec Modrá, Krajská knihovna Františka Bartoše, Brno 2004.
• Zdeněk Měřínský: České země od příchodu Slovanů po Velkou
Moravu II. Libri, Praha 2006.
• Petr Šimík: Pocházel kníže Bořivoj, zakladatel Pražského
hradu, z Moravy? Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 2002-2005.
MNK, Brno 2006, s. 329-407, bar. příl. I-V s. 38-42. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|