30
[Pokračování ...].
Po této události kníže Boleslav,
uradiv se s duchovními, prosil arcibiskupa mohučského těmito slovy: „Buď k nám pastýře našeho Vojtěcha
nazpět povolej, čehož si více přejeme, nebo jiného nám na jeho místo vysvěť, čehož jen neradi žádáme. Neboť
ovčince Kristovy v našem národě jsou dosud nové u víře, a nebude-li u nich bdělé stráže
pastýřovy, stanou se vpravdě krmí krvavým vlkům“. Tehdy metropolita mohučský z obavy, aby národ,
nedávno Kristu získaný, upadna do starých bezbožných řádů, nezahynul, vypravil posly k otci apoštolskému
důtklivě žádaje, aby buď navrátil ovdovělé církvi pražské manžela, nebo
dovolil jiného na jeho místo vysvětiti.1 A poněvadž služebník
Boží Vojtěch, z rozkazu otce apoštolského byv zproštěn hlídání stáda
Páně,2 žil v klášteře sv. Alexia, obcuje s nebeskou radou starších bratří
v líbezném dvoře pozemského ráje,
sám jej velebný papež
a jeho též pobožný opat
takovou domluvou vlídnou
se snaží smutného těšit:
„Nejdražší synu a nejmilejší bratře! Pro úctu k Bohu snažně tě prosíme a pro lásku
k bližnímu tě zapřísaháme, aby ses ráčil vrátiti do své diecése a ochotně se uvázal znova v řízení
svých oveček. Uposlechnou-li tebe, Bohu díky; pakli ne, prchni od těch, kdož od tebe prchají, abys nezahynul
s hynoucími, a měj povolení kázati u cizích národů“. Biskup, jsa velmi potěšen tímto výrokem,
že mu totiž bylo dáno povolení učiti pohany, opustil k velikému zármutku
bratří líbezné obcování s nimi.3 A došed s mužem svrchovaně rozvážným,
biskupem Nothariem, do paláce arcibiskupa mohučského, prosil ho, aby mohl skrze jeho posly zvěděti, zda ho chce
jeho stádo zase přijmouti.
Kdo si přečte Život neb umučení svatého Vojtěcha, bude moci zvěděti, co mu potom jeho stádo odpovědělo
nebo proč ho zase přijmouti nechtělo či ke kterým národům odtud odešel, jak skromně žil po všechny dni svého
biskupství a jakou se skvěl poctivostí mravů;
neb se mi nezdá vhodným
již řečené vyprávět dvakrát.
Tehdy Strachkvas, bratr knížete, o němž jsme se výše zmínili,
vida, že biskup byl jaksi spravedlivým pořadem od svého lidu zapuzen, v naduté pýše zahořel po biskupství.
A protože jest lehko chtícího nutit, ihned darebný lid pozdvihl
tohoto nevědomce a pleticháře na
biskupský stolec. Tak totiž, tak Bůh často dopouští v své prozřetelnosti, aby zesílila moc špatných lidí,
jakož v této vadné volbě převahy nabyly hříčky zetě Cereřina. Neboť byl tento
biskup Strachkvas v šatě marnivý, v mysli nadutý, v činech rozptýlený, v očích těkavý,
v řeči prázdný, v mravech pokrytec a ve všelikém bludu pastýř a ve všech zlých skutcích
arcikněz nešlechetníků.
Více psát o Strachkvasu se stydím, biskupu
lichém.4
Postačí málo slov za mnohá. Přišli do sídla arcibiskupa mohučského; když se tam řádně dokonalo
všecko, co se mělo vykonati, kůr zpíval po biskupské zkoušce, jak bývá zvykem, litanii a arcibiskup
infulovaný, za nímž stál mezi dvěma biskupy svěcenec Strachkvas, vrhl se na koberec před oltářem. V té chvíli,
kdy Strachkvas tak po něm učinil, –– běda hroznému losu! –– popadl ho krutý
ďábel.5 A co mu někdy služebník Boží Vojtěch předpověděl
v soukromí, to se stalo veřejně před kněžstvem a veškerým lidem. Tato vložka nechť postačí.
Kosmas: Kronika Čechů, kn. I, kap. 30.
[Pokračování ...].
Poznámky: |