31
[Pokračování ...].
Roku od narození Páně 996.
Roku od narození Páně 997. Když slavný praporečník
Kristův, biskup Vojtěch, sítěmi víry ulovil Uhersko a s ním
i Polsko, nakonec, rozsévaje slovo Boží v Prusích, tento
vezdejší život pro Krista šťastně zaměnil za mučednickou
smrt v pátek dne 23. dubna.1
Téhož roku byl Boží hod velikonoční dne 25. dubna.
Často zmíněný kníže Boleslav
vida, že církev pražská ovdověla, ztrativši svého pastýře,
vypravil své posly k císaři Otovi III. s prosbou, aby
dal církvi české ženicha zásluhami důstojného, aby se stádo,
nedávno Kristu získané, nevrátilo k bývalým bludným obřadům
a k nepravostem; přiznával se totiž, že není tou
dobou v celých Čechách kněze, který by byl hoden biskupství.2
Císař Ota, rozmnožitel
říše, jsa v duchovních i světských věcech velmi rozvážný,
ihned svolil k jejich žádosti a jal se bedlivě přemýšleti,
kterého ze svých kněží by nejspíše vypravil k tomuto tak namáhavému
povolání. Právě byl u dvora královského kaplan Thegdag,
šlechetnými skutky i mravy ozdobený, v svobodných uměních
obzvláště vzdělaný, rodem ze Saska, jazyka slovanského dokonale
znalý.3
Když ho osud objevil, celá rada královského dvora i císař
sám, maje velikou radost, zvolí ho a povýší na velekněze
kostela pražského, a poslav ho k arcibiskupovi mohučskému, poručil
mu, aby ho brzy vysvětil na biskupa.
Roku od narození Páně 998. Dne 7. července vysvěcen byl Thegdag
a uctivě jest přijat od kněží i lidu pražské církve a za
veliké radosti posazen na trůn biskupský u rohu oltáře svatého
Víta.4
Kníže byl tomu velmi rád, že se dobrý pastýř usmíval
na své stádo a že stádo radostně vítalo nového pastýře.
Kosmas: Kronika Čechů, kn. I, kap. 31.
[Pokračování ...].
Poznámky: |
Petr Šimík (2007). Srovnání:
Mapky: „Česká kmenová území“
podle R. Turka (1982).
Mapky: „Česká kmenová území“
podle P. Randuse (2007).
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeském
vévodství“.
Mapky: „Slavníkovské panství
ve východních Čechách“.
Rodokmeny: „Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
Rodokmeny:
„Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
Rodokmeny:
„Rodokmen Otonů“.
Rodokmeny:
„Rodokmen Piastovců“.
Legendy: „Život a utrpení sv.
Vojtěcha, biskupa a mučedníka“.
Kroniky: „Kniha o utrpení mučedníka Vojtěcha“.
Tabulka 16. „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy inspirace“ aneb Bez
moravské historie
by nebyly ani české mýty!
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Otázky: „Proč se založení hradu Praha
upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem
Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj, zřejmě
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem
opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián, když
Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se pánem
pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze legendy Crescente
vynechala Bořivoje?“
Otázky: „Odkud se vzali po roce
950 ve východních Čechách Slavníkovci?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
Literatura:
• Bertold Bretholz: Die Chronik der Böhmen des Cosmas von Prag.
Monumenta Germaniae Historica (MGH), nova series II, Berlin 1923.
• Karel Hrdina: Kosmova kronika česká. Melantrich, Praha 1949, s.
54-55.
• Kosmova kronika česká. Ed. Karel Hrdina-Marie Bláhová, Svoboda, Praha 1972.
• Kosmova kronika česká. Překl. K. Hrdina a M. Bláhová, úvod D. Třeštík, komentář P. Kopal,
vysvětlivky a poznámky M. Bláhová, rejstříky J. Vilím.
Paseka, Praha a Litomyšl 2005. |