On
[Boleslav] také — když k němu přišel sv. Vojtěch, který
vytrpěl mnoho křivd na dlouhé pouti a od svého vzpurného
českého lidu — přijal jej s velikou úctou a jeho poučování
a příkazů byl věrně poslušen. Svatý mučedník
pak planul ohněm lásky a touhou poučovat, že když viděl,
že v Polsku se již poněkud vzmohla víra a vzrostla církev
svatá, bez bázně odešel do Prus, kde svůj životní běh dovršil
mučednictvím.1 Později
pak Boleslav získal od těch
Prusů jeho tělo za váhu zlata
a uložil je s náležitou úctou v hnězdenské
metropoli. Za hodné zaznamenání považujeme také to, že za jeho
času císař Otto Ryšavý přišel
k sv. Vojtěchovi,2 aby se tam
modlil a usmířil a zároveň aby poznal slavného
Boleslava, jak je to možno podrobněji nalézt v Knize o utrpení
mučedníka. Boleslav císaře přijal tak uctivě a okázale,
jak se slušelo přijmout vladaře císaře římského a takového
hosta. Boleslav totiž k císařově příjezdu připravil
neobyčejné divy; nejprve rozestavil na prostorné pláni rozmanité
oddíly vojáků a důstojníků jako chóry, přičemž
jednotlivé oddělené útvary se odlišovaly barevně různým oděvem.
Nebyla tam však jakákoli laciná rozmanitost ozdob, nýbrž to
nejcennější, co je možno najít u kteréhokoli národa. Za
časů Boleslavových totiž každý člen družiny a každá
žena u dvora užívali plášťů
místo lněných nebo vlněných šatů a kožešiny
— byť byly jakkoli drahocenné, jakkoli nové — se na jeho dvoře
nenosily bez podšití a zlatého krumplování. Zlato totiž
bylo v jeho době všemi společně ceněno jako stříbro, stříbro
bylo hodnoceno nízko jako sláma. Když viděl římský císař
jeho slávu, moc a bohatství, řekl s obdivem: „Při mé
císařské koruně, to, co vidím, je větší, než co jsem slyšel“.
Na radu svých magnátů připojil přede všemi: „Nehodí
se takového a tak velikého muže nazývat jako jednoho ze šlechticů
vévodou nebo hrabětem, nýbrž je třeba
pozvednout jej na královský trůn a ozdobit diadémem“.
A sňal císařský diadém se své
hlavy a vložil jej na hlavu Boleslavovi jako záruku
přátelství a za triumfální korouhev dal mu jako dar hřeb
z Kristova kříže a kopí sv. Mauritia, za což mu
Boleslav dal rámě sv. Vojtěcha. A toho dne se spojili tak
velkou přízní, že císař jej jmenoval bratrem a spolusprávcem
císařství, a nazval jej přítelem a spojencem národa
římského. Nadto pak postoupil do pravomoci jeho a jeho nástupců
všechna církevní práva v království polském nebo v jiných
dříve dobytých nebo v budoucnosti získaných barbarských
zemích, která náležela císařství, a ustanovení této úmluvy
stvrdil papež Silvestr
privilegiem svaté církve římské. Boleslav tedy, když jej císař
povýšil tak slavnostně na krále, ukázal svou vrozenou štědrost
tím, že po tři dny své korunovace pořádal královsky i císařsky
hostinu a každý den měnil všechno nádobí i nářadí
a předkládal vždy jiné a mnohem drahocennější. Po
skončení hostiny pak nařídil číšníkům a stolníkům,
aby shromáždili zlaté a stříbrné nádobí (nebylo tam
totiž žádné dřevěné), a to číše, poháry, mísy, koflíčky
a rohy ze všech stolů za tři dny, a odevzdal je císaři
ne jako knížecí daň, nýbrž jako čestný dar. Komorníkům pak
přikázal shromáždit a odnést do císařova pokoje natažené
závěsy a ubrusy, čalouny, koberce, ubrousky, ručníky a vše,
čeho bylo užito při prostírání. Nadto ještě daroval mnoho
jiného zlatého nebo stříbrného nádobí rozmanitého zpracování,
dále pláště rozmanitých barev, ozdoby nevídaného druhu, drahé
kameny a věnoval mu tolik takových věcí, že císař považoval
tak velké dary za zázrak. I jednotlivá jeho knížata
obdaroval tak bohatě, že z přátel udělal největší přátele.
Kdo však může vypočíst, jaké a kolik darů dal vznešenějším,
když ani jeden dvořan z takového množství neodešel bez
daru? Potěšený císař se vrátil s velkými dary domů,
kralující Boleslav pak opět dal průchod dávnému hněvu proti
nepřátelům.
Kronika Galla Anonyma.
Poznámky:
|