PROČ
NEJSTARŠÍ LATINSKY PSANÉ VÁCLAVSKÉ LEGENDY
ZCELA IGNORUJÍ KNÍŽETE BOŘIVOJE?
ZPŮSOBIL TO
ÚDAJNÝ BOŘIVOJŮV KŘEST METODĚJEM,
ANEBO JEHO MORAVSKÝ PŮVOD? |
• „Dušan Třeštík (1997)“
„Proč bavorská recenze václavské legendy Crescente
vynechává Bořivoje?“ (D. Třeštík 1997, s. 172-175,
322, 331). |
Ve své publikaci „Počátky Přemyslovců“1
se historik Dušan Třeštík zabývá mj. problematikou ludmilských
a václavských legend. V těch latinsky psaných ho zaujal závažný
fakt:
|
(172) Crescente2
začíná řadu českých křesťanských knížat Spytihněvem,
kdežto
Fuit3
Bořivojem. Spytihněv byl v této souvislosti nepochybně jmenován
už v původní Crescente, kterou měl k dispozici autor původní
Fuit. Vyplývá to z toho, že tento údaj je obsažen v Gumpoldovi,4
který rétoricky přepracovával původní verzi Crescente. Jak
je možné, že dva autoři, píšící ve stejné době a ve stejném
prostředí, se mohli rozejít v tak důležitém faktu?5
|
Obr. 1. Filiace legend Crescente
a Fuit (bez legendy X) podle D. Třeštíka (1997, s. 174).
Legenda: Tučným písmem jsou uvedeny dochované legendy,
modře jsou vyznačeny legendy staroslověnské.6
|
Odpověď by byla snadná,
kdybychom mohli připustit, že Crescente má pravdu a že tedy Bořivoj
křesťanem nebyl. Znamenalo by to, že autor Crescente věděl a správně napsal, že křest přijal jako první Spytihněv. To věděl
i autor Fuit, nemohl se s tím však smířit, a tak připustit, že
jeho světice byla manželkou pohana. Učinil proto z Bořivoje křesťana
a dal tím základ „bořivojské legendě“, dále rozvíjené
Kristiánem.7
(173) Jenže Bořivoj
křesťanem byl (dokážeme si to dále) a povědomí o tom muselo být
součástí tradice, kterou disponovali oba autoři. V tom případě
by byl falšovatelem starší
autor – autor Crescente. Důvody, které ho k tomu mohly vést,
formuloval J. Pekař: „Bavorské
církvi se jevil jako první křesťanský kníže Čechů ten, který
se poprvé podřídil svrchovanosti Řezna v politickém i církevním
ohledu, tj. Spytihněv. Dílo Metodějovo na Moravě a vše, co s tím
souviselo, bavorská církev n e n á v i d ě l a
a neuznávala“.8
Spytihněv se totiž – jak známo – roku 895 podřídil spolu s ostatními
českými knížaty svrchovanosti Bavorů a od té doby lze nejspíše
také datovat církevní příslušnost Čech k řezenské diecézi.
Přesněji by bylo možno spolu s F. Dvorníkem
říci, že v Crescente se projevila „úzkostlivá snaha
řezenských biskupů obhájit své nároky na církevní jurisdikci
v Čechách. Bořivoj se podrobil jurisdikci moravského arcibiskupa
Metoděje“,9
proto Crescente uvedla místo něho Spytihněva, „který
definitivně uznal nárok Řezna“.
Vysvětlení jistě přesvědčivé a bylo také obecně
přijímáno, tím nepochopitelnější by však potom bylo, proč
jeden řezenský autor hájil právní stanovisko svých biskupů
neuznávajících Metoděje a Bořivojův křest a druhý řezenský
autor je fakticky popřel (i když se o Metodějovi přímo nezmínil).
Takto ostře vyhrocený rozpor však mohl mít platnost jen tehdy,
kdybychom Crescente mohli klást před vznik pražského
biskupství. Dnes však víme (a to zcela bezpečně), že tato
legenda vznikla až po roce 974 za pontifikátu biskupa Wolfganga,
který se svých nároků na Čechy vzdal, prý zcela dobrovolně, a souhlasil se zřízením biskupství v Praze. Autor Fuit pak
psal, podle naší domněnky, ještě o něco později.10
Starý spor tehdy ztratil význam, bavorská církev již
neměla důvod hájit své nároky na Čechy. Můžeme si tedy dobře
představit, že se oba autoři mohli rozejít v hodnocení počátků
křesťanství v Čechách (o nic jiného již nešlo, právní otázky
nehrály roli). Autor Crescente dal výraz starému
stanovisku Řezna, které neuznávalo Bořivojův křest a jeho
právní následky.11 Autor Fuit,
píšící o Bořivojově manželce a nucený tak přiznat, že oba
manželé byli křesťany, už neviděl žádné závažné důvody,
aby trval na starém stanovisku, které ztratilo praktický význam.
Příznačné však je, že se přece jen n e z m í n i l
o Metodějovi.12
To, že se obě legendy rozcházejí v názoru na počátky křesťanství
v Čechách, tedy není nijak na překážku tomu, abychom je
obě přisoudili stejné době a stejnému
prostředí.13
Můžeme tedy uzavřít zkoumání poměru mezi Fuit
a Crescente zjištěním, že obě legendy (resp. jejich předlohy)
jsou si velmi blízké (174)
jednak faktem, že jako jediné mezi všemi václavskými a ludmilskými
legendami se opíraly o Arbeův Život
Jimramův, jednak svou celkovou literární strukturou a konečně i tím, že jsou na sobě přímo závislé. Přitom byla
původní Crescente zřejmě v z o r e m
pro původní Fuit, opačný poměr, jak si ho představoval
V. Chaloupecký, je značně nepravděpodobný.14
Pro chronologické zařazení (původní) Fuit z toho plyne,
že vznikla po Crescente (tj. po roce 974) a před Kristiánem.
Nesporně již existovala před koncem 11. století, kdy byl nejpozději
pořízen její slovanský překlad, zachovaný pak v proložním výtahu
na Rusi.15 Její vznik však nemohl být až tak daleko vzdálen
vzniku Crescente. Příbuznosti mezi oběma legendami jsou
takového druhu, že musíme nutně předpokládat, že obě vzešly
ze stejného prostředí.
Složité filiační vztahy, ke kterým jsme tak dospěli,
lze vyjádřit schématem (viz obr. 1 výše).
(175) Vznik Fuit
je tak nejspíše třeba spojovat (spolu s J. Pekařem a R. Urbánkem)
se založením kláštera sv. Jiří na Pražském hradě okolo roku
975. Zde bylo tělo Ludmily uloženo a klášter měl proto největší
zájem na propagaci její svatosti.16
S tím není v rozporu zjištění,
že jak Crescente, tak Fuit vznikly zřejmě v prostředí
řezenských mnichů. Mohlo k tomu totiž dojít jak v Řezně, tak
také v Praze, kde nepochybně právě řezenští mnichové z biskupského kláštera sv. Jimrama, kde byl biskup zároveň
opatem, působili jako zástupci řezenského biskupa jistě v relativně hojném počtu.
Fuit se tak stává pramenem přinejmenším
rovnocenným Crescente a pravděpodobně po Crescente
druhou vůbec nejstarší legendou z václavského a ludmilského
cyklu. Za ještě starší bývá považována I. staroslověnská
legenda o sv. Václavu, avšak argumenty pro to uváděné jsou
značně vágní. Pravděpodobnější je jistě domněnka O. Králíka,
že I. staroslověnská legenda vznikla až někdy koncem 10. století.17
Fuit je ovšem vzdálena od událostí přes 50 let: sotva ještě
žili přímí pamětníci, tradice však jistě byla stále živá,
jednak v panujícím rodě a s ním spojeném okruhu osob, jednak právě
v prostředí řezenského kněžstva. Je totiž velmi pravděpodobné,
že Ludmilin „osobní“ kněz Pavel, tak často vystupující v legendách, byl pražským archipresbyterem – zástupcem řezenského
biskupa v Praze. Fantazie některých historiků o tom, že právě
Pavel byl hlavním představitelem slovanské bohoslužby v Praze,
jsou bez jakéhokoliv podkladu. Jím a jeho okolím zprostředkované
informace jsou základem věcných zpráv jak ve Fuit, tak v Crescente.18
Dušan Třeštík
(1997, s. 172-175).
|
Na závěr svého rozboru legend D. Třeštík ještě
připojil stať, v níž dokazuje, že před původní
Crescente musela existovat dnes ztracená václavská legenda,
kterou označil „legenda X“, z níž čerpali,
podle jeho názoru, s výjimkou Gumpolda a Oportet, všichni
autoři václavských legend 10. a 11. století.
|
Obr. 2. Filiace legendy X podle D. Třeštíka (1997, s. 248).
Legenda: Tučným písmem jsou uvedeny dochované legendy,
modře jsou vyznačeny legendy staroslověnské.6
|
(248)
Byla nepochybně latinská, protože se o ni
opírali autoři latinských legend a z nich zejména Vavřinec,
u něhož nelze znalost staroslověnštiny v žádném případě
předpokládat.19 Určitě také
vznikla před nejstarší spolehlivě datovanou václavskou
legendou, tj. Crescente, sepsanou brzy po roce 974. Byla tedy
prakticky současná s Widukindem, který svou kroniku psal v letech
967-968, a měla by tedy být i když ne rovnocenným, tak
alespoň podobně důležitým pramenem.
Dušan Třeštík
(1997, s. 225-248).
Poznámky:
|
1 –
|
Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
|
2 –
|
Latinsky psaná václavská
legenda „Crescente fide
christiana“ (Když se šířila křesťanská víra).
|
3 –
|
Latinsky psaná
ludmilská legenda „Fuit in
provincia Bohemorum“ (Stalo se v provincii Čechů).
|
4 –
|
Václavská legenda
sepsaná před rokem 983 mantovským biskupem Gumpoldem z podnětu císaře
Oty II. (†983). Viz „Rodokmen
Otonů“. Z této legendy ovšem nijak nevyplývá, že autor Fuit
měl k dispozici Crescente.
|
5 –
|
Jako zcela logické a
nejschůdnější vysvětlení se nabízí varianta, že oba autoři nepsali
ve stejné době a ve stejném prostředí, jak si ukážeme dále.
|
6 –
|
Autor latinsky psané
legendy Crescente z okruhu řezenského biskupství, patrně
přímo z kláštera sv. Jimrama v Řezně, vycházel z legendy
freisinského biskupa Arbea (2. polovina 8. století) o sv.
Jimramovi (J. Nechutová 2000, s. 43).
Z předloženého schématu je zřejmé, že v Třeštíkově podání staroslověnské legendy
nemají šanci se uplatnit před založením sázavského kláštera.
|
7 –
|
Jedná se však o
omyl tradovaný mezi historiky. Kristián (992-994) nemohl nic „rozvíjet“,
když historku o Bořivojově křtu Metodějem
si teprve on sám vymyslel jako
reakci na tendenční legendy Crescente a Gumpoldovu. Viz J. Banaszkiewicz (2003, s. 51-52). Svědčí o tom i fakt, že žádná ze starších legend
o Bořivojově křtu nic neví,
zejména ne staroslověnský „Život sv. Metoděje“
(886), jehož vznik by měl být údajnému křtu
(v roce 883 – podle D. Třeštíka 1997, s. 338)
časově nejblíže. Bořivoj totiž pokřtěný byl už dávno (více než 30 let) předtím,
a to hned ve svém raném věku (*851). Srovnej „Vznik
a původ přemyslovské pověsti“.
|
8 –
|
Stejně jako dílo
Konstantina a Metoděje na Moravě bavorská církev nenáviděla i moravského krále
Rostislava, který na Moravu oba byzantské
věrozvěsty pozval. Tato nenávist se po Rostislavově
zatčení a oslepení (870) přenesla i na příslušníky
jeho rodiny, především na syna Bořivoje. Na milost vzala až Bořivojovy
syny, kteří se již
narodili v Čechách. Kromě toho Spytihněv a Vitislav se v roce 895
v Řezně poddali bavorskému králi Arnulfovi a podle bavorské recenze Crescente
měl tehdy Spytihněv přijmout i křest.
|
9 –
|
Nejen F. Dvorník,
ale již F. Palacký a další
historikové a badatelé považovali Kristiánovu smyšlenou
historku o pozdním Bořivojově křtu
Metodějem až v jeho dospělosti za historický
fakt – svědčí o tom tabulka 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova křtu
podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Je to však vyloučeno – Bořivojův
otec Rostislav (P. Šimík 2004, s. 86-88) dal svého syna pokřtít
zcela nepochybně hned v jeho raném
věku, jak se slušelo a jak bylo na Moravě v křesťanském knížecím
prostředí a mezi velmoži zvykem. Srovnej
dětské hroby s bohatou výbavou kolem velkomoravských kostelů
(B. Klíma 2001, s. 16 a 19; L. Galuška 2004, s. 129). Staroslověnský penitenciál uvádí (41): „Umře-li
někomu dítě nekřtěné
z nedbalosti, ať se kaje tři léta o chlebě a vodě“
(J. Vašica 1966, s. 179).
Viz tabulka 15: „Životní
data moravského krále Rostislava“.
Srovnej také názory D. Třeštíka (1987)
prezentované v článku: „Mohl být Bořivoj
synem Rostislava?“ a L. Galušky (1996): „Mohl
být Bořivoj, zřejmě vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Třeštíkovo označení autora Crescente jako
„falšovatele“ je tedy nařčení
falešné a křivé, neboť ten nikde netvrdí, že Bořivoj
křesťanem nebyl, nebo že by Spytihněv měl být prvním
křesťanským knížetem v Čechách – srovnej text legendy Crescente.
Bavorský legendista Bořivoje vynechal, protože, i když byl knížetem
Čechů, nebyl – na
rozdíl od svých synů – český
kníže. Proto jeho jméno nebylo původně uvedeno ani
mezi českými knížaty ve zprávě Fuldských análů k roku 872 o boji českých knížat
s Franky kdesi u Vltavy. Proto je nesporné, že tím, kdo účelově falšoval historii,
byl Kristián (992-994), jenž Bořivojův skutečný křest v jeho
raném věku „jen“
asi o 20 let posunul až do doby jeho dospělosti, aby u něj
mohl figurovat arcibiskup Metoděj. Proč Kristián tak nutně
potřeboval načasovat Bořivojův křest až do doby Metodějova
„arcibiskupování“? Vysvětlení najdete v Komentáři k tab. 3: Prameny
– Důvod
– Motiv.
|
10 –
|
Viz výše obr.
1: Filiace legend Crescente a Fuit podle D. Třeštíka.
|
11 –
|
Před rokem 992 Řezno
pochopitelně o údajném křtu Bořivoje Metodějem nic nevědělo,
poněvadž tuto historku si vymyslel Kristián (992-994)
právě až jako reakci na tendenční legendy Crescente a Gumpoldovu.
Ale jistě vědělo, že Rostislavův
syn Bořivoj (P. Šimík 2004, s. 86-88), jako vysoce
postavený Moravan (L. Galuška 1996, s. 125), křesťanem nepochybně byl.
Metoděj však při jeho křtu zcela bezpečně neasistoval. Na Moravu
dorazil až v roce 863 a to měl
Bořivoj již asi 12 let (viz „Věk
a období vlády knížat v grafickém znázornění“).
|
12 –
|
Autor předlohy Fuit se nezmínil o Metodějovi,
protože k tomu neměl žádný důvod, když se žádný křest na
Svatoplukově dvoře ve skutečnosti nekonal – viz výše pozn. 11. Bořivojův křest výhradně
arcibiskupem Metodějem totiž ještě k ničemu n e p o t ř e b o v a l . Tato „nutnost“ vyvstala, teprve až kníže Boleslav II.
společně s biskupem Vojtěchem
začali společně usilovat o založení pražského arcibiskupství. Pro
tento účel pak
Kristián (992-994), na žádost Vojtěchovu, jak Kristián tvrdí v Předmluvě,
doslova „složil“ svoji legendu „Život a umučení svatého Václava
a svaté Ludmily, báby jeho“ ze starších
legend (v tom i staroslověnských) s tím, že tu a tam něco „poopravil“
(Konstantinovu obranu slovanského jazyka přesunul o několik týdnů,
a to z Benátek do Říma; Václava svěřil na
vychování Ludmile až po Vratislavově smrti, kdy již měl 26 roků,
ačkoliv podle I. stsl. legendy se tak stalo předtím
než ho Vratislav poslal na Budeč, aby se učil knihám latinským),
tu a tam něco „přidal, co
chybělo“ (Metodějovu účast při Bořivojově křtu). Neboť představme si, jak jinak by vyzněla
Kristiánova legenda, kdyby křtící osobou byl někdo jiný, např. neznámý
nejmenovaný kněz, tak jako v případě všech
ostatních knížat, ať už moravských (Mojmír I.,
Rostislav, Svatopluk, Mojmír II., Svatopluk II.) nebo českých (Spytihněv I.,
Vratislav I., Václav, Boleslav I., atd.).
Takovým křtem by pak nemělo smysl argumentovat v žádosti
o přenesení Metodějova moravského arcibiskupství do
Prahy. Váhu mu dodává právě arcibiskup Metoděj. Jeho účast
při Bořivojově křtu je tedy Kristiánova vlastní ryze účelová
konstrukce.
|
13 –
|
Překáží nám v tom právě
jen ten základní rozpor mezi oběma legendami. Víme již, že
vůbec nešlo o nějaký pozdní křest Bořivoje, ale o jeho moravský původ. Zejména však o to, že byl synem moravského
krále Rostislava (P. Šimík 2004, s. 86-88) – největšího nepřítele bavorského kléru. Česká recenze legendy
Crescente, v níž je, tak jako ve Fuit
a II. staroslověnské legendě,
Bořivojovo jméno uvedeno či „doplněno“, Třeštíkův
názor spolehlivě vyvrací.
Latinské legendy, v nichž jeho jméno chybí, musely proto
nutně vzniknout před Kristiánem mimo Čechy (a naopak).
|
14 –
|
Chaloupeckého řešení
není méně pravděpodobné než Třeštíkovo, spíše naopak.
I vzhledem k tomu, že Ludmila byla zavražděna na Tetíně v roce 921 a její tělo nechal kníže Václav přenést do Prahy již
v roce 925, zatímco po vraždě Václava (935) došlo
podle D. Třeštíka (2000, s. 11) k translaci jeho těla až v 60. letech
10. století (nikoliv 3 roky po vraždě,
jak tvrdí legendy). K sepsání ludmilské legendy měl tedy její
autor o celých 40 let delší časový
prostor než jeho kolega píšící pak legendu o sv. Václavovi, k čemuž měl vyhrazeno necelé
jedno desetiletí. Toho staroslověnský
legendista nepochybně
využil, neboť např. podle J. Nechutové
(2000, s. 45) byla původní předloha legendy Fuit
sepsána staroslověnsky, ale
její text se nedochoval. Nejednalo se tedy o jakýsi pozdní (před rokem 1096 na Sázavě pořízený)
překlad z latiny, jak preferuje D. Třeštík (viz obr. 1 výše)
kvůli své chronické averzi ke staroslověnskému písemnictví
(D. Třeštík 1999, s. 172), když podle něj před rokem
975 ještě žádná latinská ludmilská legenda
neexistovala. Nepochybné ale
je, že na Rus se dostala až upravená verze staroslověnské legendy podle Kristiána
(viz níže pozn. 15). |
15 –
|
Proložní
ludmilská legenda vznikla krácením původní
rozsáhlejší nedochované staroslověnské legendy, upravené podle Kristiána. Z její předlohy
vycházela zřejmě i I. staroslověnská legenda václavská (proto mohla
vynechat počátky českého křesťanství,
obsažené již v této starší
ludmilské legendě, a svoje vyprávění začíná až Václavovým otcem, knížetem Vratislavem).
|
16 –
|
Tělo sv. Ludmily bylo u
sv. Jiří uloženo již v roce 925. Je vyloučeno, aby nad jejím
hrobem kněží a mniši jen mlčky postávali a čekali
po celých 50 let do roku 975, až jim někdo v Řezně
latinsky sepíše ludmilskou legendu. Staroslověnské
legendy zcela nepochybně vznikaly ještě před založením latinského
pražského biskupství
(973/976). Moravské staroslověnské životopisy „Život
Konstantina-Cyrila“ a „Život Metoděje“ byly také sepsány bezprostředně po
jejich smrti. Na podobně časný vznik můžeme pomýšlet i u staroslověnské
legendy „O pustynnike Ivaně“
sepsané hlaholicí v Čechách (do roku 921).
|
17 –
|
Staroslověnští kněží
přišli do Čech jednak s Bořivojem (872), jednak po Metodějově
smrti (†885). Jejich třetí vlna přišla do Čech hledat obživu
po pádu Velké Moravy (D. Třeštík 1997, s. 286, klade její definitivní konec
do roku 906). Někdy před rokem 906 (za
existence Velké Moravy), ale nejpozději
do roku 921, tzn. ještě za Ludmilina života, byla v Čechách
sepsána patrně nejstarší staroslověnská
legenda „O pustynnike Ivaně“,
v níž je Bořivoj označen jako kníže
moravský. Lze předpokládat, že Václav,
kterého jeho bába Ludmila „dala vyučit v knihách slovanských
pod vedením kněze, a on si dobře osvojil jejich
smysl“ (I. stsl. legenda), jistě také sám
dbal na výuku nových kněží, což
patřilo k povinnostem křesťanského vladaře.
Vznik původní staroslověnské
ludmilské legendy proto můžeme
směle klást již do posledního desetiletí Václavova života (†935),
neboť v ní ještě nebyla ani zmínka o jeho mladším bratrovi Boleslavovi ani
o regentské vládě Drahomíry,
jak je patrné ze srovnání se staroslověnskou Proložní
legendou a s latinskou Fuit.
Vznik I. staroslověnské legendy
o sv. Václavu, jak ji rekonstruoval J. Vašica, pak lze předpokládat
v 60. letech 10. století, kdy
podle D. Třeštíka kající se bratrovrah Boleslav I. začal usilovat
o založení pražského biskupství a Václavovo tělo nechal proto přenést ze Staré Boleslavi do Prahy (viz výše
pozn. 14). Nemůžeme však pustit ze zřetele ani Vavřincovu
legendu, podle níž k translaci Václavova těla z Boleslavi do
Prahy dochází až za času biskupa Vojtěcha.
|
18 –
|
Pravděpodobnost, že Ludmilin „osobní“ kněz
Pavel „byl pražským archipresbyterem“ je stejně tak
velká, jako že jím nebyl. Ludmila přece žila
na Budči (D. Třeštík
1997, s. 364-366). V každém případě kněz Pavel (a jeho
okolí) v roce 975, tzn. 54 let po Ludmilině a 40 let po Václavově
zavraždění, mohl
už sotva co zprostředkovávat, protože
nejspíš byl také již po smrti. Základem věcných zpráv, jak ve Fuit,
tak v Crescente, mohou
proto být pouze starší legendy staroslověnské – viz výše
pozn. 17. Dochovaná verze Fuit přitom
mohla vzniknout až po Kristiánovi. To vše Třeštíkovo
filiační schéma na obr. 1
z výše uvedených důvodů
(viz pozn. 14)
nerespektuje.
|
19
–
|
Vavřinec neboli
Laurentius, mnich montecassinský, staroslověnštinu jistě neovládal, ale ani ovládat
nemusel. Biskup Vojtěch, který v klášteře na Monte
Cassino nějakou dobu pobýval, mohl takový latinský překlad
I. stsl. legendy sám zhotovit a v klášteře zanechat.
|
|
Petr Šimík (2006).
Srovnání:
„Předmluva“ ke Kristiánově
legendě.
„Rodokmen Mojmírovců“
dle
současného stavu poznání.
„Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
„Rodokmen mytických knížat“
aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
„Kníže Bořivoj – Svatoplukův
místodržící v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných
pramenech a problematika jeho hrobu“.
„Historie
psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
„Rytý nápis na západní
stěně znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeském
vévodství“.
Kroniky: „Granum k roku
894“ (po přepočtu 871) o Bořivojově křtu (?), spíše
však sňatku (!).
Tabulka 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova křtu
podle Kristiánovy smyšlené
historky“.
Tabulka 4: „Životní data knížat
podle legend“.
Tabulka 12: „Dožitý věk knížat
podle výsledků antropologicko lékařského průzkumu“.
Tabulka 13: „Průběžný věk
členů prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Tabulka 14: „Srovnání Kristiánovy a Kosmovy
verze přemyslovské pověsti“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy
inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč a
byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Artefakty: „Plaketa
velkomoravské kněžny ze Želének“.
Artefakty: „Stříbrný terčík
se sokolníkem ze Starého Města na Moravě“.
Artefakty: „Slonovinová
pyxida z Čiernych Kľačan“.
Symbolika: „Mor – nákaza
(epidemie),
anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk –
dobytče, nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Asketa s jelenem,
hadem a ptákem“.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece
lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Otázky: „Proč se založení hradu Praha
upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem
Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj,
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem
opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián, když
Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se pánem pánů svých!«?“
Otázky: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1 ve Svatovítské
rotundě? Je starší, nebo mladší než sama rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky malty
nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci –
literární fikce, nebo historická věda?“ (1. moravská
historie, 2. Kristián, 3.
Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V. Karbusický
(1995), • D. Třeštík
(2006, 2009).
Literatura:
• Kristián: Legenda „Život a umučení svatého Václava a svaté Ludmily,
báby jeho“.
• Václav Chaloupecký: Prameny X. století v legendě Kristiánově.
Praha 1939.
• Jaroslav Ludvíkovský: Nově zjištěný rukopis legendy Crescente
fide a jeho význam pro datování Kristiána. Listy filologické 81, 6, 1958, s. 56-68.
• Josef Vašica: Literární památky epochy velkomoravské 863-885.
Lidová demokracie, Praha 1966.
• Oldřich Králík (ed.): Nejstarší legendy přemyslovských Čech.
Vyšehrad, Praha 1969.
• Jaroslav Ludvíkovský: Kristiánova legenda. Vyšehrad, Praha 1978.
• Jaroslav Zástěra: Původ péřové koruny. Postavy panovníků na
českých a moravských denárech. Znojmo 1986.
• Dušan Třeštík: Objevy ve Znojmě. ČsČH XXXV-4, Praha 1987, s.
548-576.
• Jaroslav Zástěra: Znojemská rotunda a Velká Morava. Vl. nákl.
aut., Brno 1990.
• Lubomír E. Havlík: Svatopluk Veliký, král Moravanů a Slovanů.
Jota, Brno 1994.
• Emanuel Vlček: Honosný hrob velmože v Sadech u Uherského Hradiště.
Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 1993-1994,
MNK, Brno 1995, s. 167-211.
• Luděk Galuška: Uherské Hradiště-Sady. Křesťanské centrum říše
velkomoravské. MZM, Brno 1996, s. 122-125.
• Naďa Profantová: Kněžna Ludmila. Vládkyně a světice,
zakladatelka dynastie. Epocha, Praha 1996.
• Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci. Fyzické osobnosti českých
panovníků. Atlas kosterních pozůstatků prvních sedmi historicky známých generací Přemyslovců
s podrobným komentářem a historickými poznámkami. Vesmír, Praha 1997.
• Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
• Michal Lutovský: Hroby knížat. Kapitoly z českých dějin a
hrobové archeologie. Set Out, Praha 1997.
• Marie Bláhová-Jan Frolík-Naďa Profantová: Velké dějiny zemí
Koruny české, I. sv. do roku 1197. Paseka, Praha a Litomyšl 1999.
• Dušan Třeštík: Mysliti dějiny. Paseka, Praha a Litomyšl 1999.
• Jaroslav Brůžek-Vladimír Novotný: Jak staří umírali staří Přemyslovci
aneb Jak přesná je přesnost určení věku jedince podle kostry. Vesmír 78 (129), č.
8, 1999, s. 453-455.
• Jana Nechutová: Latinská literatura českého středověku do roku
1400. Vyšehrad, Praha 2000.
• Dušan Třeštík: Vznik přemyslovského státu a jeho „politického“
národa (I. a II.). DaS 2000, č. 4 a 5, s. 6-11
a 29-32.
• Bohuslav Klíma: Objev prvního velkomoravského kostela na hradišti
sv. Hypolita ve Znojmě. Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity,
svazek 153, řada společenských věd č. 18. MU, Brno 2001, s. 3-24.
• Jacek Banaszkiewicz: Gumpold, Vavřinec a Kristián, čili krátce o tom, jak se sněžná
a severní Bohemia stávala součástí „požehnané“ Evropy. Dějiny
ve věku nejistot. Sborník k příležitosti 70. narozenin Dušana
Třeštíka. NLN, Praha 2003, s. 47-52.
• Luděk Galuška: Slované – doteky předků. O životě na Moravě
6.-10. století. MZM, Obec Modrá, Krajská knihovna Františka Bartoše, Brno 2004.
• Petr Šimík: Nový pohled na ikonografii 3. pásu maleb v rotundě
sv. Kateřiny ve Znojmě. Znojemská rotunda. Malby v národní kulturní památce Rotunda sv.
Kateřiny a výsledky současného výzkumu. Sborník z 2. mezinárodní
odborné konference o rotundě, Znojmo
25.-26.6.2003. Město Znojmo 2004, s. 78-123.
• Petr Šimík: Pocházel kníže Bořivoj, zakladatel Pražského hradu, z Moravy?
Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu
2002-2005. MNK, Brno 2006, s. 329-407, bar. příl. I-V s. 38-42.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|