GRANUM
L. E. Havlík: O
datování ve staroslověnských písemných památkách
JÁDRO KATALOGU PŘEDNÍCH
BISKUPŮ MORAVY
Granum
cathalogi praesulum Moraviae
k roku 915 |
Anno
Domini 915 regnum Moravie per
Arnolphum imperatorem una cum uxore Swatopluk regi restitutum fuit.* |
Rozbor zprávy
(186)
Regino napsal, že Arnulf přenechal vládu nad Čechami králi
Svatoplukovi. Stalo se tak na Omuntesbergu asi 12. dubna 890
(Reginonovo „Chronicon“ k roku 890).1
Kosmas Pražský (I, 14) spojoval popis Svatoplukova panství a rozmach jeho moci s následujícím povstáním Svatopluka a jeho vzpourou proti
Arnulfovi.2
Dalimil nechal Svatopluka uprchnout před Arnulfovým vpádem
a jít do kláštera. Nicméně po Svatoplukově souboji mu království
bylo opět uděleno.3 Zdá se, že to byl Dalimil, kdo byl zdrojem
pro zprávu připojenou v „Granum“ k roku 915. |
Obr. 1. Svatoplukův „odchod do
kláštera“ – po 20. březnu 892,
tj. roku 6408 syrské éry.
K roku 892 římského kalendáře dospějeme přepočtem data 915 („Granum“)
dle alexandrijské éry maior
(+5493) a syrské éry (–5516).
|
Rozbor data
(199)
915. Datum lze rozluštit pomocí éry byzantské a
alexandrijské,4
protože
915+5492/5493=6407/6408
6407/6408–5508/5509=899/900 a
898/899.
Přepočet (899+5508=6407 6407–5492=915) osvětluje, že rok 6407 obsáhl
údobí mezi 1. zářím 898 a 1. srpnem 899. Zpráva informuje, že
Arnulf obnovil království Svatoplukovo. Vskutku, Arnulf stranil
Svatoplukovi II. a v roce 898 mu poskytl vojenskou pomoc.
Avšak Svatopluk byl zajat králem Mojmírem II. (200)
a uvězněn. Frankové Svatopluka II. osvobodili a ten byl nakonec
nucen opustit Moravu. To se stalo v roce 899 („Annales
Fuldenses“ k roku 898, 899).5
|
Obr. 2. Císař Arnulf obnovil
Svatoplukovo království – po 1. září 899,
tj. roku 6408 byzantské mladší éry II.
K roku 899 římského kalendáře dospějeme přepočtem data 915 („Granum“)
dle alexandrijské éry maior
(+5493) a byzantské mladší éry II (–5509).
|
Poté, kdy král Mojmír převzal
do své ochrany Východní marku („Annales Fuldenses“ k roku 899),6
dokončil obnovu Moravské církve nebo Moravského království
všeobecně, jak jsme informovali z „Granum“ k roku 916,7
což bylo analyzováno právě nahoře.
Následující data z „Granum“
jsou také velice významná, zvláště pro historii Čech.8
Jádro katalogu předních
biskupů Moravy k roku 915.
L. E. Havlík (1998, s. 186, 199-200).
Poznámky:
|
* –
|
915 království moravské
bylo zásluhou císaře Arnulfa — i s manželkou —
navráceno králi Svatoplukovi. |
1 –
|
Viz Reginonova zpráva k
roku 890.
|
2 –
|
Kosmas
(I, 14) o zmizení Svatoplukově.
|
3 –
|
Dalimil
(kap. 24) o navrácení království
Svatoplukovi.
|
4 –
|
Přesněji podle byzantské
mladší éry (II) (odpočet 5509/5508) a alexandrijské větší éry (maior)
(odpočet 5493/5492).
|
5 –
|
O sváru mezi Svatoplukovými
syny – viz Fuldské anály k roku 898.
K osvobození Svatopluka II. Franky – viz
Fuldské anály k roku 899.
|
6 –
|
O převzetí Východní marky
Mojmírem II. do ochrany roku 899.
|
7 –
|
Viz obnovení moravského
arcibiskupství k roku 916 (po přepočtu
900).
|
8 –
|
V Havlíkově článku pak následují
rozbory obsahu zpráv k roku 894 (o křtu
Bořivoje) a 920 (o Svatoplukově
postoupení Moravského království knížeti
českému).
|
|
Petr Šimík (2007).
Komentář:
Přepočtem roku 915 (dle římského kalendáře) pomocí
systému čtyřciferného datovaní, používaného autory staroslověnských
písemných památek, dospějeme k výsledku:
A. pomocí alexandrijské větší
éry a byzantské mladší éry II:
915+5492/5493=6407/6408
6407/6408–5508/5509, tedy
899.
Vybereme-li období mezi 1. lednem a 20. březnem
(odpovídající alexandrijskému i byzantskému roku 6407) nebo
mezi 1. zářím a 31. prosincem 899 (odpovídající
alexandrijskému i byzantskému roku 6408), vychází mezi
původním chybným rokem 915 („Granum“)
a správným datem 899 v obou případech rozdíl 16.
Viz níže obr. 3. Zpráva tedy pochází z moravského „Chronografu B“.
|
Obr. 3. Rok 6408 (1.
9. až 31. 12.) odpovídá
podle alexandrijské éry maior
(–5493/5492)
původnímu (chybnému) roku 915
(„Granum“)
i správnému roku 899
přepočtem
podle byzantské mladší éry (–5509/5508).
|
Intervalu mezi 21.
březnem a 30. srpnem se zpráva týkat nemohla, protože toto období
byzantského roku 6408 spadá až do roku
900 římského kalendáře (odpočet 5508) a to již bylo moravské
arcibiskupství obnoveno (viz zpráva „Granum“ k roku 916). Rozdíl by v tomto případě činil 15.
Petr Šimík (2007).
„Granum“ –
úvodní část
„Granum“
o misii byzantských věrozvěstů:
886 – Svatopluk starší, král Moravy, pokřtěn Cyrilem
(po přepočtu 863)
887 – tentýž král ustanovil Cyrila
arcibiskupem ve Velehradu (po přepočtu 864)
891 – přenesení ostatků sv. Klimenta z
Moravy do Říma (po přepočtu 868) – klíč
892 – Cyril se zřekl arcibiskupské
hodnosti ve prospěch Metoděje (po přepočtu 869)
894 – Bořivojův křest Metodějem (?), ale spíše
sňatek s Ludmilou (!) (po přepočtu 871)
900 – úmrtí Svatopluka staršího, čili
krále Rostislava (po přepočtu 877)
907 – Metoděj odchází ze svého sídla
ke sv. Klimentovi (po přepočtu 884)
„Granum“
o (arci)biskupech moravských:
900 – úmrtí Cyrila, ve skutečnosti
arcibiskupa Metoděje (po
přepočtu 885)
901 – papež nazval Svatopluka králem
(patronace Říma) (po přepočtu 885)
907 – zpustošení Moravy Arnulfem (po
přepočtu 892)
912 – Po smrti Metoděje zůstal
arcibiskupský úřad pět let neobsazen (po přepočtu 896)
915 – Císař Arnulf obnovil Svatoplukovo
království (po přepočtu 899)
916 – (arci)biskup Jan (po přepočtu 900)
942 – (arci)biskup Silvestr (po přepočtu
926)
961 – biskupství po 10 let neobsazeno
(po přepočtu 945)
„Granum“ – dodatky z
českých pramenů:
971 – moravské biskupství spojeno s pražským
(984?)
928 – kníže Václav zavražděn svým
bezbožným bratrem Boleslavem (935)
920 – Svatopluk postoupil Moravské království
knížeti Čech (904?)
„Granum“ – celkové
shrnutí
Srovnání:
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Bořivoj – Svatoplukův
místodržící v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných
pramenech a problematika jeho hrobu“.
Bořivojův křest v legendách: Kristián,
Fuit, Proložní
ludmilská, Diffundente
sole.
Bořivojův křest v kronikách:
Kosmas, Dalimil, Pulkava,
Marignola, Neplach,
„Granum“,
Palacký.
Legendy: „O pustynnike Ivaně“.
Legendy: „Beatus Cyrillus“.
Dokumenty: „Egregiae virtutis“
aneb Konstantin a Metoděj prohlášeni spolupatrony
Evropy (1980).
Dokumenty: „Slavorum Apostoli“.
Encyklika papeže Jana Pavla II. (1985) k 1100. výročí úmrtí
sv. Metoděje.
Dokumenty: „Moravský král a
světec“. K pravoslavnému
svatořečení sv. Rostislava 30. října 1994 v Brně.
Tabulka 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datovaní Bořivojova křtu
podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády knížat
v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 13: „Průběžný věk členů
prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Tabulka 15: „Životní data krále
Rostislava“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy inspirace“
aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 17: „Arcibiskupové a
biskupové moravští“.
Tabulka 19: „Rostislav a Svatopluk,
králové velkomoravští, v písemných pramenech“.
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové
interpretaci.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Osobnosti: „Život svatého knížete
velkomoravského Rostislava“. Ke kanonizaci sv.
Rostislava pravoslavnou církví.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské
kapli!?
Otázky: „Proč se založení
hradu Praha upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem
Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj,
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem
opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián, když
Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se pánem
pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze legendy Crescente
vynechala Bořivoje?“
Otázky: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1
ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo mladší než sama
rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky malty
nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci – literární
fikce, nebo historická věda?“ (1. moravská historie,
2. Kristián, 3. Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V. Karbusický
(1995), • D. Třeštík (2006,
2009).
Literatura:
• Josef Vašica: Literární památky epochy velkomoravské 863-885.
LD, Praha 1966, s. 174-181.
• Lubomír E. Havlík: Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992.
• Lubomír E. Havlík: Svatopluk Veliký, král Moravanů a Slovanů.
Jota, Brno 1994.
• Lubomír E. Havlík: O datování ve staroslověnských písemných
památkách. Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 1996-1998.
MNK, Brno 1998, s. 163-223.
• Bohuslav Klíma: Objev prvního velkomoravského kostela na hradišti
sv. Hypolita ve Znojmě. Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity,
svazek 153, řada společenských věd č. 18. MU, Brno 2001, s. 3-24.
• Luděk Galuška: Slované – doteky předků. O životě na Moravě
6.-10. století. MZM, Obec Modrá, Krajská knihovna Františka Bartoše, Brno 2004.
• Petr Šimík: Pocházel kníže Bořivoj, zakladatel Pražského
hradu, z Moravy? Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 2002-2005.
MNK, Brno 2006, s. 329-407, bar. příl. I-V s. 38-42. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|