GRANUM
L. E. Havlík: O
datování ve staroslověnských písemných památkách
JÁDRO KATALOGU PŘEDNÍCH BISKUPŮ MORAVY
Granum
cathalogi praesulum Moraviae
Celkové shrnutí |
Způsob,
jakým pravděpodobně vznikla chybná data v první části „Granum“
(886-971). |
L. E. Havlík ve svém
článku dochází k závěru: (209)
„Z analýz dat vyplynulo, že na Moravě v 9. a 10. století
existovaly patrně dva způsoby zápisů dat, podle dvou ér. Může ovšem vzniknout otázka,
zda (210) existoval pouze jeden chronograf, sestavený dvěma autory,
nebo zda data prozrazují dva chronografy? Obě řady dat, jsou-li srovnány, prozrazují, že u části
řad A a B se objevují
v přepočtu místy též údaje zdvojené, a to ve zprávách i v datech.
To znamená, že některé události stejných dat se vyskytly v jedné či druhé řadě pod daty různých ér.
Tato skutečnost může nasvědčovat existenci dvou autorů, kteří datovali
v různých érách, a rovněž tak i dvou
chronografů“.1 (...)
(213) „První
kompilátor resp. autor Chronografu C1 převzal do svého díla zprávy s příslušnými daty se zřetelem
na sociální a politické chápání a názory své doby a několik formulací bylo
změněno2 nebo úplně
vynecháno.3 Je zřejmé, že
spojil řadu dat dvou různých ér. Autoru Chronografu C1 nebylo zřejmě známo, že použitá data obou
chronografů pocházela z různých ér, vše urovnal a použil dat v nové chronologické
řadě.4 (...)
Avšak autorův dobře míněný úmysl sepsat spojenou chronologickou historii
Moravské církve mezi lety 862 a 955 dal spíše zmatený výsledek. Nicméně není možno mu vyčítat vinu,
neboť učinil co mohl nejlépe a po více než jednom století nemohl vědět, že použité rukopisy měly každý
data jiné éry. Zasluhuje dokonce pochvalu, neboť Chronograf C1 byl
právě jeho dílem, jež ukázal cestu k dešifraci dat spisu »Granum«. Byl to on, kdo bezděky pomohl
nalézt záchytný bod a klíč ke ztracené moravské
chronografii A
a B, jež předtím mohla být
pouze předvídána a tušena“.5
Na základě přepočtu
dat (886, 887, 891,
892, 894, 900 B) víme,
že autor „Chronografu A“ použil k datování událostí
syrskou éru.6
Později jeho následovník, autor „Chronografu B“, použil
k záznamu dat byzantskou mladší éru (II)
(916, 942,
961.7
Následně pak kompilátor, který převáděl čtyřciferná data
obou chronografů či již sloučeného staroslověnského „Moravského chronografu C1“ na roky římského
kalendáře v latinsky psaném „Moravském chronografu C2“ (viz
schéma 1 na úvodní stránce „Granum“), pokládal
všechna původní čtyřciferná data za roky alexandrijské
větší éry (maior).8
Potvrzovala by to zpráva k roku 900 („Granum“) o konci krále
Rostislava (877) z „Chronografu A“ (rok
6393 S), k níž byly posléze připojeny
další tři události k témuž roku (jenže jiné éry) z „Chronografu
B“ (rok 6393 BM II). Pořadí
zpráv (B-D-C-A) kompilátor změnil, aby zachoval chronologii událostí
(A-B-C-D), neboť věděl, že Cyril zemřel ještě před zatčením
Rostislava – viz níže tabulka 2.
|
Granum |
Předpokl.
éra |
Čtyřciferný
rok |
Skuteč.
éra |
Rok
Ř kal. |
Rozdíl |
Poznámka |
A |
B |
886 |
AM |
6379 |
S |
863 |
23 |
– |
Příchod
Konstantina a Metoděje na Velkou Moravu (říjen 863) |
887 |
AM |
6380 |
S |
864 |
23 |
– |
Rostislav
ustanovil Konstantina-Cyrila arcibiskupem velehradským (?) |
891 |
AM |
6383 |
S |
868 |
23 |
– |
Přenesení
ostatků sv. Klimenta z Moravy do Říma (leden 868) – klíč |
892 |
AM |
6384 |
S |
869 |
23 |
– |
Konstantin-Cyril
se zřekl arcibiskupského úřadu (zemřel 14. února 869) |
894 |
AM |
6387 |
S |
871 |
23 |
– |
Dynastický
sňatek Bořivoje a Ludmily (říjen/listopad 871) |
900
B |
AM |
6393 |
S |
877 |
23 |
– |
Úmrtí
Svatopluka staršího (Rostislava) |
900
D |
AM |
6393 |
BM
II |
884 |
– |
16 |
Návrat
Metoděje z hradiště sv. Klimenta (26. 10. 884)
nebo ze setkání s císařem
(po 26. 10. 884) |
900
C |
AM |
6393 |
BM
II |
884
885 |
– |
16
15 |
Zlé
chování Svatopluka vůči Metodějovi a klatba na
Wichinga (před 21. 3., resp. po 30. 8. 884; po
20. 3. 885) |
900
A |
AM |
6393 |
BM
II |
885 |
– |
15 |
Záměna
Metodějova úmrtí s Cyrilovým (6. dubna 885) |
901 |
AM |
6394 |
BM
II |
885 |
– |
16 |
Papež
Štěpán V. nazval Svatopluka králem (září 885) |
907
B |
AM |
6400 |
S |
884 |
23 |
– |
Metoděj
se odebral ze svého sídla do baziliky (?) sv. Klimenta (884) |
907
A |
AM |
6400 |
BM
II |
892 |
– |
15 |
Arnulfovo
pustošení Moravy
(červen 892) |
912 |
AM |
6404
6405 |
BM
II |
896 |
– |
16 |
Po
smrti Metoděje zůstal
(arci)biskupský úřad 5 let neobsazen |
915 |
AM |
6408 |
BM
II |
899 |
– |
16 |
Císař
Arnulf obnovil Svatoplukovo
království |
916 |
AM |
6408 |
BM
II |
900 |
– |
16 |
Obnovení
Moravské církve (před
polovinou března 900) |
942 |
AM |
6434 |
BM
II |
926 |
– |
16 |
Vysvěcen
(arci)biskup Silvestr |
961 |
AM |
6453 |
BM
II |
945 |
– |
16 |
Úmrtí
(arci)biskupa Silvestra,
arcibiskupství
po 10 let uprázdněné |
971 |
Ř |
– |
Ř |
? |
– |
– |
Moravské
bisk. spojeno s pražským
(datum i obsah převzaty od Kosmy) |
928 |
S |
6444 |
BM
II |
935 |
– |
– |
Václav
zavražděn bezbožným bratrem (stejné datum uvádí Dalimil
a Neplach) |
920 |
Ř |
– |
Ř |
? |
– |
– |
Svatopluk
se vzdal království Moravy a předal je knížatům
Čech (Dalimil) |
Tabulka 2. Převod chybných
dat („Granum“) na správné roky římského juliánského
kalendáře.
Legenda: A, B – Moravský chronograf A a
B; AM
– alexandrijská větší éra (maior) (5493/5492);
BM II – byzantská mladší éra (II) (5509/5508); Ř
– římský juliánský kalendář; S
– syrská éra
(5516/5515).
Podle článku L. E. Havlíka (1998) upravil a doplnil P. Šimík
(2007).
|
Mezi takto získanými
roky („Granum“) a správnými roky podle římského juliánského
kalendáře tím vznikly rozdíly. U zpráv pocházejících ze
staroslověnského „Chronografu A“, používajícího syrskou
éru, to byl vždy rozdíl 23 roků oproti správnému
datu.9
U zpráv z „Chronografu B“ pak rozdíl
15 nebo
16 roků podle toho, v jakém období roku byzantské
mladší éry (II) se popisovaná událost odehrála.10
L. E. Havlík dále uvedl:
(215)
„Další otázka se týká překladu chronografu C1 do latiny
a možná nová úprava chronografu včetně převodu čtyřciferných
dat do římských dat. Je ovšem nesnadné říci, zda úkon byl
proveden ještě prvním kompilátorem, nebo jinou osobou. Avšak
ten či onen byl tím, kdo předpokládal, že čtyřciferná data byla
data alexandrijské éry minor a major.11
Tato éra byla nepochybně známa jak v Římě, tak i v Konstantinopoli a její známost
se rozšířila do evropských zemí např. s poutníky vracejícími se ze Svaté země a zejména křižáky
po první kruciátě roku 1096“.
Jak se také při rozboru obsahu zpráv a jejich datování ukázalo, některá data
byla do latinského „Moravského chronografu C2“ vložena z nějakého českého (latinsky psaného) pramene již
„hotová“, patrně z Kosmovy kroniky nebo z pozdějších kronik z ní
čerpajících, nebo podle nich dodatečně upravena (971).12
I obsah některých původních zpráv „Moravského chronografu C1“ byl prokazatelně
dodatečně „polepšen“ (např. příchod Konstantina a Metoděje na Moravu
k roku 886 o Rostislavův křest).13
Rovněž zpráva o Bořivojově sňatku k roku 894 byla asi podobně
později ještě doplněna o jeho údajný křest k témuž roku
podle textu Kristiánovy legendy (993) nebo podle pozdějšího výtahu
z ní, legendy „Diffundente
sole“ (1225). Ovšem v době, kdy psal Dalimil svoji
rýmovanou kroniku (1314), latinsky psaný „Moravský chronograf C2“ zmínku o Bořivojově
křtu nejspíš ještě neobsahoval.14
Je dosti pravděpodobné, že samotné vročení (smyšleného)
Bořivojova křtu do roku 894
je Kosmovým dílem (1120).15 Ten nepochybně znal Kristiánovu
legendu s popisem Bořivojova křtu a měl zřejmě k dispozici i latinský „Moravský
chronograf C2“, kde našel údaj o Bořivojově sňatku
s Ludmilou v roce 894. Bylo by pak jen logické v kronice křest předřadit sňatku,
resp. jím sňatek rovnou nahradit, když podle Kristiánovy nové
koncepce měli přece oba pocházet z Čech.16
Kosmas si však
mohl vydedukovat rok Bořivojova křtu (894) i jinak, jak je vysvětleno
na jiném místě.17
V každém případě mohl být Bořivojův sňatek k roku
894 („Granum“) nahrazen či doplněn Bořivojovým křtem
až podle Kosmovy (či Dalimilovy) kroniky teprve v latinském „Katalogu 1“
(viz schéma 1 na úvodní
straně) podobně jako zpráva k roku 971.
Z jiného pramene, ale také vzniklého v Čechách,
byla do latinského „Katalogu 1“ doplněna zpráva o smrti
knížete Václava („Granum“
k roku 928). Z jejího rozboru vyplynulo, že i v Čechách
musely existovat staroslověnské chronografy, z nichž jeden používal
byzantskou mladší éru II a druhý alexandrijskou světovou éru
(nazývanou někdy antiochijská).18 Tato skutečnost by mohla nasvědčovat tomu, že i další „záhadná“
data,19 obsažená v pramenech českého
původu, převzatá údajně ze „starých českých análů“, by
mohla pocházet z takových staroslověnských čtyřciferných
chronografů nebo možná spíš jen z jednotlivých záznamů a jejich (chybným) převodem na římský kalendář
pak došlo k jejich zkomolení.20
|
Svůj článek L. E.
Havlík uzavírá: (218) „Moravské
chronografie C1 a C2 představovaly významná díla moravské
historiografie druhé poloviny a konce 11. století. Nejdůležitější
poznatek se týká nově odhalené skutečnosti, že na Moravě v 9.
a 10. století existovaly chronografy A
a B. Autor chronografu A
použil dat podle syrské éry Theophila z Antiochie. Autor
chronografu B použil byzantskou
[mladší] éru. Obě chronografie byly prvotními historiografickými díly
nejen na Moravě, ale také vzhledem k jiným slovanským zemím.
Jejich autoři patřili k druhům nebo žákům Konstantina a arcibiskupa
Metoděje, ale jejich jména zůstala zahalena rouškou tisíce let
historie“.
Podle článku:
O datování ve staroslověnských písemných památkách,
L. E. Havlík (1998, s. 163-223),
zpracoval Petr Šimík (2007).
Dodatek:
Na třech příkladech si ukážeme, že i vznik některých
„záhadných“ dat v pramenech českého původu (viz text výše) lze vysvětlit
chybným převodem čtyřciferných údajů ve staroslověnských záznamech
některých událostí na římský juliánský kalendář. Jedná se o úmrtí Bořivoje
(obr. 1), úmrtí
Spytihněva (obr. 3) a volbu biskupa Vojtěcha na Levém
Hradci (obr. 2).
|
Obr. 1. Rok 6404 odpovídá
podle světové éry Hypolitovy (–5503/5502) původnímu (chybnému) roku
901
(„Anály“) i správnému roku 888 přepočtem podle syrské éry (–5516/5515).
Viz níže tabulka 3.
|
Obr. 2. Rok 6485 odpovídá
podle syrské éry (–5516/5515) původnímu (chybnému) roku 969
(„Anály“)
i správnému roku 982 přepočtem podle světové éry Hypolitovy
(–5503/5502). Viz níže tabulka 3.
|
Obr. 3. Rok 6408 odpovídá
podle Hypolitovy éry (–5503/5502) původnímu (chybnému) roku
905
(„Anály“)
i správnému roku 915 přepočtem podle alexandrijské větší éry
(–5493/5492). Viz níže tabulka 3.
|
Anály |
Předpokl.
éra |
Čtyřciferný
rok |
Skuteč.
éra |
Rok
Ř kal. |
Rozdíl |
Poznámka |
M |
N |
O |
901 |
H |
6404 |
S |
888 |
13 |
– |
– |
Úmrtí
Bořivoje |
905 |
H |
6408 |
AM |
915 |
– |
– |
–10 |
Úmrtí
Spytihněva |
969 |
S |
6485 |
H |
982 |
– |
–13 |
– |
Volba
biskupa Vojtěcha
na Levém Hradci |
Tabulka 3. Převod chybných
dat („Anály“) na správné roky římského juliánského
kalendáře.
Legenda: M, N, O – české záznamy M, N
a O; AM – alexandrijská
větší éra (–5493/5492), H – světová éra
Hypolitova (–5503/5502);
Ř
– římský juliánský kalendář; S
– syrská éra (–5516/5515). P. Šimík (2010).
|
Zajímavé na našich prvních
dvou příkladech (1. a 3. řádek v tabulce 3) je, že rozdíl mezi chybným a správným rokem římského kalendáře
je 13 (resp. –13).
Pro první záznam (rok 901) „úmrtí
Bořivoje“ (ve skutečnosti † 888) (obr. 1)
jeho autor použil syrskou éru, tak
jako autor „Moravského chronografu A“
pro události patřící do 9. století, týkající se krále
Rostislava a byzantské misie Konstantina a Metoděje (viz výše tab. 2).
Latinský kompilátor v domnění, že rok 6404 byl zapsán podle světové
éry Hypolitovy, pak dospěl k chybnému roku 901.
Ve druhém případě (rok 969) autor záznamu události o téměř
100 let mladší, o „volbě Vojtěcha
biskupem“ (982) (obr. 2),
použil světovou éru Hypolitovu,
která se v „Moravském chronografu A
ani B“ nevyskytuje. Ovšem
kompilátor této zprávy při převodu čtyřciferného data 6485 na rok
římského kalendáře použil syrskou éru,
úplně stejně jako autor zprávy o „zavraždění
Václava“ v „Granum cathalogi praesulum Moraviae“
(viz výše tab. 2). Takto vypočtený chybný
rok 969 pak najdeme i v Kosmově kronice (Kosmas I, 25).
Od této události si pak Kosmas zřejmě zpětně odvodil rok vzniku pražského
biskupství, jemuž ještě předřadil úmrtí Boleslava I. (Kosmas I, 21).
Třetí případ se od prvního liší tím, že autor
zaznamenal úmrtí Spytihněva k roku 6408 podle alexandrijské
větší éry. To odpovídá správnému roku 915 římského
kalendáře. Kompilátor se ovšem domníval, že se opět jedná o světovou éru Hypolitovu
a letopočet převedl (chybně) na rok 905 (viz výše obr. 3).
Petr Šimík (2010).
Poznámky:
|
1 –
|
Existence dvou
moravských chronografů je bezpečně doložena dvěma řadami dat
(viz tabulka 1 výše), z nichž
je patrné, že první řada zpráv (A)
byla datována podle syrské éry
(zelené pozadí), druhá řada (B)
podle byzantské mladší éry II (modré pozadí).
|
2 –
|
Např. Metodějovo úmrtí bylo nahrazeno
Cyrilovým (6393), neboť o Metoději je pak později znovu zmínka
(6400).
|
3 –
|
V „Chronografu A“
byla nejspíš vynechána Svatoplukem způsobená „záhuba“
bavorského vojska (6387), v „Chronografu B“
zejména „Privilegium
církve moravské“ (Industriae tuae) udělené papežem
Janem VIII. Svatoplukovi (6388) a Svatoplukovo úmrtí (6402).
|
4 –
|
Vývoj moravské
chronografie podle L. E. Havlíka je naznačen ve „schématu 1“ na úvodní stránce „Granum“.
|
5 –
|
L. E. Havlíkovi
dopomohla k nalezení klíče pro
dešifraci do té doby zmatených zpráv a dat „Grana“ dvě
nesporná data z historie Velké
Moravy a Moravské církve. Jedním byla volba nového papeže Hadriána II.
14. prosince 867 a následné
přijetí Konstantina a Metoděje s jejich učedníky, kteří s sebou do Říma přinášeli
ostatky sv. Klimenta (viz Život
Konstantina-Cyrila, kap. XVII; Život
Metoděje, kap. VI; Římská
legenda, kap. 9) („Granum“ k roku 891, tj. roku 868, rozdíl dat 23), druhým
bylo obnovení moravského arcibiskupství v roce 900 (viz „Stížný list bavorských
biskupů“) („Granum“ k roku
916, tj. roku 900, rozdíl dat 16). Tak
mohla být zjištěna existence dvou původních moravských chronografů A a B,
které používaly k datování zpráv dvě různé éry (viz výše pozn. 1).
|
6 –
|
Pro získání data
podle římského kalendáře je třeba u syrské
éry užít odpočet –5516/5515.
|
7 –
|
Pro získání data
podle římského kalendáře je třeba u byzantské
mladší éry II užít odpočet –5509/5508.
|
8 –
|
Kompilátor staroslověnského
„Moravského
chronografu C1“ použil pro získání „správného“ data
podle římského kalendáře odpočet –5493/5492, protože se domníval,
že ve všech případech se jedná o data alexandrijské
větší
éry (maior), tedy že pracuje s materiálem
zapsaným buď jedním autorem, anebo více autory používajícími
stejnou éru.
|
9 –
|
Rozdíl 23
roků mezi datem uvedeným v „Granu“ a správným rokem
podle římského kalendáře (u dat a zpráv pocházejících z chronografu A)
je rozdíl mezi oběma použitými odpočty: 5516/5515–5493/5492=23.
|
10 –
|
Rozdíl 16
roků mezi datem uvedeným v „Granu“ a správným rokem
podle římského kalendáře (u dat a zpráv pocházejících z chronografu B)
je rozdíl mezi oběma použitými odpočty: 5509/5508–5493/5492=16.
Rozdíl 15
roků u některých dat (mezi 21. březnem a 31. srpnem) je způsobený
tím, že rok byzantské mladší éry II začíná 1. září,
zatímco rok alexandrijské větší éry (maior) začíná 21. března.
Zřejmé je to na grafickém znázornění převodu dat u zpráv k roku 900 A (tam obr. 4)
a 907 A (tam obr. 3).
|
11 –
|
To je zcela vyloučeno,
neboť by to bylo proti vší logice.
Autor „Moravského chronografu C2“, tedy ten, který překládal
„Moravský chronograf C1“ ze staroslověnštiny do latiny, mohl použít
pochopitelně jen jednu z ér
jmenovaných L. E. Havlíkem. Jak jsme si ověřili na řadě dat
pocházejících z obou
chronografů A i B,
použil u všech dat pro přepočet na římský kalendář právě jen
alexandrijskou
větší éru (maior) – viz výše tabulka 2
(růžové pozadí). To současně znamená, že překlad
opravdu vytvořil jeden
autor a překládal už nejspíš celistvé, souhrnné
dílo, nikoliv dva samostatné chronografy A
a B.
|
12 –
|
Jedná se o zprávu „Grana“
k roku 971, podle níž došlo téhož
roku ke spojení moravského biskupství s pražským a mělo se to stát
ve třetím roce trvání Vojtěchova
biskupského úřadu. Vročení této zprávy vychází nepochybně z předchozí zprávy
„Granum“ k roku 961, v níž
se praví, že „po Silvestrově smrti zůstalo moravské biskupství po 10 let
neobsazeno“: 961+10=971. Obsah zprávy je však přímo závislý
na Kosmově (I, 25) chybném datování Vojtěchovy
volby, investitury a vysvěcení do roku 969 (viz výše Dodatek). Rok 971 pak opravdu
„odpovídá“
třetímu roku trvání Vojtěchova
biskupování. V tomto případě proto sebedůmyslnějším přepočtem
roku 971 „správné“ datum najít nelze.
|
13 –
|
Byla tu zřejmě použita
zmínka o Rostislavově křtu v legendě Beatus
Cyrillus, sepsané patrně při příležitosti obnovení moravského biskupství
Vratislavem II. (1063) (k tomu srovnej L. E. Havlík 1992, s. 281-282; V. Tkadlčík
1995, s. 23; D. Třeštík
1999, s. 153; J. Nechutová
2000, s. 51).
První kostely na Moravě stály kolem roku 800 a podle pasovské
tradice byla Morava pokřtěna roku 831. Není snad třeba podotýkat, že Rostislav už jako
křesťan na moravský stolec
usedal (846).
|
14 –
|
Dalimil (kap. 24)
jmenuje jako svůj zdroj Moravskou kroniku až v souvislosti s přenesením
království a koruny z Moravy do Čech (viz „Granum“
k roku 920). V předchozí kapitole 23, v níž Dalimil (1314) píše
o Bořivojově
křtu, prokazatelně použil Kristiánovu legendu (993)
(okolnosti křtu)
a Kosmovu
kroniku (1120) (zmínka o Hostivítovi).
|
15 –
|
L. E. Havlík (1998, s.
215) se sice domníval, že „zmatené datum Bořivojova křtu
se mohlo do historie Čech dostat pouze z »Moravského
chronografu C2«“, ale v něm tehdy byla pouze zmínka o jeho
sňatku s Ludmilou, neboť žádný Bořivojův křest
z rukou arcibiskupa Metoděje se ve skutečnosti nikdy nekonal.
Proto takovou zprávu původní moravský „Chronograf A“ obsahovat nemohl. Viz tab. 3: „Bořivojův
křest“.
D. Třeštík (1997, s. 108-111) byl zase přesvědčen, že rok Bořivojova křtu (894) Kosmas
(I, 14) převzal z nějakých „starých českých
análů“ (z poloviny 11. století). Jiná data z nich však nepřevzal
(úmrtí Bořivoje 901, Spytihněva 905/915, Vratislava
921, Boleslava I. 972, vysvěcení Vojtěcha 982).
Proč? Je proto nepochybné, že ani „staré české anály“
takový údaj neobsahovaly, že se jedná o datum teprve Kosmou vykonstruované (viz
níže pozn. 17). Až od něho
je pak převzaly další prameny (v tom i pozdější recenze „starých českých análů“).
Protože Kosmas
(I, 15) o událostech mezi roky 895 a 928 napsal: „nemohliť
jsme se dověděti, v kterých letech nebo časích se to stalo“,
nemohl mít „staré české anály“ k dispozici (pokud v té době
vůbec existovaly), anebo k jejich údajům neměl důvěru.
Tomu by nasvědčoval fakt, že i pro pozdější události používá naprosto odlišné
datování:
Boleslavovo úmrtí klade do roku 967 (Kosmas I, 21) a Vojtěchovu volbu, investituru i vysvěcení do
roku 969 (Kosmas I, 25 a 26).
|
16 –
|
Kristián byl první, kdo
okolo roku 993 moravský původ
pražského panovnického rodu obestřel mlhou
zapomnění.
|
17 –
|
Kosmas (I, 10) se sice zmiňuje
„o ctihodném Metoději,
biskupu moravském“, jenž pokřtil Bořivoje (na rozdíl
od Kristiána
mu arcibiskupský titul nepřiznal, protože Čechové tehdy měli
jen biskupa), svůj vztah k oběma věrozvěstům však vyjádřil zcela jasně,
i když skrytě (použil k tomu malby ve znojemské rotundě
jako svůj „obrazový scénář“)
– na souspřeží býků se obrací: „Jděte tam,
odkud jste přišli“. Přitom býk je symbol apoštolů všech
dob. Evangelia, která Konstantin přeložil
do staroslověnštiny, psaná
hlaholicí, byla v jeho očích jen „plesnivý
chléb“ (muscidum panem). V souvislosti s veršem
Janova evangelia (J 6, 35):
Ježíš jim řekl: „Já jsem
chléb života;
kdo přichází
ke mně, nikdy nebude hladovět,
a kdo věří ve mně, nebude nikdy
žíznit“,
a Pavlova listu Židům (Žd 8, 13):
Když
Bůh mluví o nové smlouvě, říká tím, že první je zastaralá.
Co je zastaralé a vetché,
blíží se zániku, ...
je zřejmé, že Písmo přeložené do staroslověnštiny psané hlaholicí bylo pro Kosmu v roce
1120 již jen nepotřebná veteš. Srovnej článek „Oráčská
scéna na malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův
konec.
Vzápětí zpochybnil také samotný Bořivojův křest Metodějem, když napsal:
„... ponecháváme nyní na
čtenáři posouditi, zda se (tyto věci)
vskutku
staly, či jsou smyšlené“
(Kosmas I, 13),
neboť Kristiánově pohádkové historce o křtu,
na rozdíl od našich odborníků, sám neuvěřil.
Nepochybně znal Ovidiovy Proměny a z nich příběh Asklépiův příchod do Říma,
protože jeden motiv z tohoto příběhu sám také použil
při popisu Břetislavovy hnězdenské
výpravy v roce 1039 (Kosmas II, 3
a 4), tak jako znal i další antické autory
(J. Sadílek 1997, s. 134).
Teprve od kap. 14 pak začíná vypisovat „ty věci
pamětihodné, jež zaručuje hodnověrné podání“. Tím lze
míti za prokázané, že Kristiánovo podání Bořivojova křtu Metodějem Kosmas za
„hodnověrné“ nepovažoval. Křest datuje právě v kap. 14
rokem 894,
kdy Metoděj (†885) i Bořivoj (†888) byli již několik let po
smrti, o Metodějově účasti při něm se však již ani slůvkem nezmiňuje.
K roku 894 mohl Kosmas dospět
dvěma způsoby. Buď měl k dispozici již do latiny přeložený „Moravský
chronograf C2“, v němž našel
k roku 894 zmínku o Bořivojově sňatku s Ludmilou (Bořivoje by
tak nechal pokřtít jako již dospělého muže v duchu
Kristiánova podání, které ovšem nepovažoval za „hodnověrné“),
anebo tento moravský pramen neznal a opíral se o rok
894, v němž, jak věděl od
Reginona, zemřel král
Svatopluk a na moravský stolec usedl jeho syn Mojmír II., poslední
velkomoravský panovník. Toho pak ve své kronice nazval Hostivít
(Kosmas I, 10):
„Hostivít
zplodil Bořivoje, jenž první
z knížat byl pokřtěn od ctihodného Metoděje,
biskupa moravského, za časů císaře Arnulfa
a krále moravského Svatopluka“.
Viz tabulka 2: „Kosmův
obrazový scénář“. V tomto případě by ovšem Bořivoj
byl podle Kosmy pokřtěn nedlouho po svém narození, nikoliv až v dospělém
věku, jak uvádí Kristiánova verze pověsti. K tomu srovnej
tabulku 5a: „Věk
a období vlády knížat v grafickém znázornění“ (do roku
960).
|
18 –
|
Byzantská mladší éra II
s odpočtem 5509/5508 (BM II), alexandrijská světová éra s odpočtem
5502/5501 (ASg). |
19 –
|
K takovým „záhadným“
datům patří např. úmrtí Bořivoje v roce 901
(správně 888), vznik pražského biskupství v roce 967
(správně 973/976), zvolení biskupa Vojtěcha na
Levém Hradci v roce 969
(správně 982) a některá
další (srovnej např. D. Třeštík 1985, s. 275; týž 1997, s. 109; Kosmas
I, 23; Kosmas I, 25).
|
20 –
|
Na obr. 1,
obr. 2, obr. 3
a v tabulce 3 výše je ukázáno, jak
by se dal vznik některých takových chybných dat vysvětlit.
|
|
Petr Šimík (2007).
„Granum“ –
úvodní část
„Granum“
o misii byzantských věrozvěstů:
886 – Svatopluk starší, král Moravy, pokřtěn Cyrilem
(po přepočtu 863)
887 – tentýž král ustanovil Cyrila
arcibiskupem ve Velehradu (po přepočtu 864)
891 – přenesení ostatků sv. Klimenta z
Moravy do Říma (po přepočtu 868) – klíč
892 – Cyril se zřekl arcibiskupské
hodnosti ve prospěch Metoděje (po přepočtu 869)
894 – Bořivojův křest Metodějem (?), ale spíše
sňatek s Ludmilou (!) (po přepočtu 871)
900 – úmrtí Svatopluka staršího, čili
krále Rostislava (po přepočtu 877)
907 – Metoděj odchází ze svého sídla
ke sv. Klimentovi (po přepočtu 884)
„Granum“
o (arci)biskupech moravských:
900 – úmrtí Cyrila, ve skutečnosti
arcibiskupa Metoděje (po
přepočtu 885)
901 – papež nazval Svatopluka králem
(patronace Říma) (po přepočtu 885)
907 – zpustošení Moravy Arnulfem (po
přepočtu 892)
912 – Po smrti Metoděje zůstal
arcibiskupský úřad pět let neobsazen (po přepočtu 896)
915 – Císař Arnulf obnovil Svatoplukovo
království (po přepočtu 899)
916 – (arci)biskup Jan (po přepočtu 900)
942 – (arci)biskup Silvestr (po přepočtu
926)
961 – biskupství po 10 let neobsazeno
(po přepočtu 945)
„Granum“ – dodatky z
českých pramenů:
971 – moravské biskupství spojeno s pražským
(984?)
928 – kníže Václav zavražděn svým
bezbožným bratrem Boleslavem (935)
920 – Svatopluk postoupil Moravské království
knížeti Čech (904?)
„Granum“ – celkové
shrnutí
Srovnání:
„Rodokmen Mojmírovců“ dle současného stavu poznání.
„Rodokmen »Přemyslovců«“ čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
„Rodokmen mytických knížat“ aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
„Bořivoj – Svatoplukův místodržící v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných pramenech a problematika jeho hrobu“.
Bořivojův křest v legendách: Kristián,
Fuit, Proložní
ludmilská, Diffundente sole.
Bořivojův křest v kronikách: Kosmas,
Dalimil, Pulkava,
Marignola, Neplach,
„Granum“, Palacký.
Legendy: „O pustynnike Ivaně“.
Legendy: „Beatus Cyrillus“.
Mapky: „Územní vývoj Velké Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Dokumenty: „Egregiae virtutis“ aneb Konstantin a Metoděj prohlášeni
spolupatrony Evropy (1980).
Dokumenty: „Slavorum Apostoli“. Encyklika papeže Jana Pavla II.
(1985) k 1100. výročí úmrtí sv. Metoděje.
Dokumenty: „Moravský král a světec“. K pravoslavnému svatořečení
sv. Rostislava 30. října 1994 v Brně.
Osobnosti: „Život svatého knížete velkomoravského Rostislava“.
Ke kanonizaci sv. Rostislava pravoslavnou církví.
Tabulka 2: „Kosmův obrazový scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas
námět pro svůj libušopřemyslovský mýtus?
Tabulka 3: „Pokusy historiků a badatelů o »správné« datovaní
Bořivojova křtu podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády knížat v grafickém znázornění“
(do roku 960).
Tabulka 6: „Životní data kněžny Ludmily“.
Tabulka 7: „Životní data knížete Václava“.
Tabulka 13: „Průběžný věk členů prvních tří generací »Přemyslovců«
v některých klíčových letech“.
Tabulka 15: „Životní data krále-oráče Rostislava“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy inspirace“
aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 17: „Arcibiskupové a biskupové moravští“.
Tabulka 19: „Rostislav a Svatopluk, králové velkomoravští, v písemných
pramenech“.
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč a byzantská misie“ v pozdější písemné
a obrazové interpretaci.
Symbolika: „Mor – nákaza
(epidemie), anebo symbolika pohanství?“
Symbolika: „Býk – dobytče, nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Asketa s jelenem, hadem a ptákem“.
Symbolika: „Sokol přinášející vládu-království“.
Symbolika: „Oráčská scéna na malbě ve znojemské rotundě“ aneb
Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Přilba jako atribut
svatého Václava“.
Symbolika: „Stejná osoba
byla zobrazována ve stejném oděvu“.
Symbolika: „Zdvojení postav na jednom
obraze“.
Komentáře: „Největší
archeologický podvod století“ aneb Pražská archeologická
mafie zasahuje.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské
kapli!?
Aktuality: „Nově otevřený
Památník Velké Moravy ve Starém Městě“ aneb Budeme následovat
»lživé učitele«?
Otázky: „Proč se založení hradu Praha upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Je možné, aby na řadovém
zobrazení panovníků byly některé postavy dvakrát?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj, vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný,
nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem opravdu pouze
legendou?“
1. Bořivoj, 2. Ludmila,
3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián, když Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi:
»Staneš se pánem pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze legendy Crescente vynechala
Bořivoje?“
Otázky: „Mohl Spytihněv usednout na stolec otcovský jako
pohan?“
Otázka: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1 ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo mladší
než sama rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky malty nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce, nebo historická věda?“
(1. moravská historie, 2. Kristián,
3. Kosmas).
• F. Palacký (1848),
• R. Turek (1963), • A. Friedl (1966),
• V. Karbusický (1995),
• D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• Dušan Třeštík: Bořivoj a Svatopluk – vznik českého
státu a Velká Morava. In: Josef Poulík, Bohuslav Chropovský
a kol.: Velká Morava a počátky československé státnosti.
Academia a Obzor, Praha – Bratislava 1985, s. 273-301.
• Lubomír E. Havlík: Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992.
• Vojtěch Tkadlčík: Cyrilometodějský kult na křesťanském Západě. MCM, Olomouc 1995.
• Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin (530-935). NLN, Praha 1997.
• Josef Sadílek: Kosmovy staré pověsti ve světle dobových pramenů (antické a biblické motivy). Petrklíč,
Praha 1997.
• Lubomír E. Havlík: O datování ve staroslověnských písemných památkách. Moravský historický sborník, Ročenka
Moravského národního kongresu 1996-1998. MNK, Brno 1998, s. 163-223.
• Dušan Třeštík: Vynalezení tradice aneb Velehrad. In: D. Třeštík: Mysliti dějiny. Převzato z Lidových novin
17. 8. 1993. Paseka, Praha a Litomyšl 1999, s. 153-157.
• Jana Nechutová: Latinská literatura českého středověku do roku 1400. Vyšehrad, Praha 2000.
• Petr Šimík: Nový pohled na ikonografii 3. pásu maleb v rotundě sv. Kateřiny ve Znojmě. Znojemská rotunda.
Malby v národní kulturní památce Rotunda sv. Kateřiny a výsledky současného výzkumu. Sborník
z 2. mezinárodní odborné konference o rotundě, Znojmo 25.-26.6.2003. Město Znojmo 2004,
s. 78-123.
• Petr Šimík: Pocházel kníže Bořivoj, zakladatel Pražského hradu, z Moravy? Moravský historický sborník,
Ročenka Moravského národního kongresu 2002-2005, MNK, Brno 2006, s. 329-407, bar. příl. I-V
s. 38-42.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|