USTANOVENÍ
METODĚJE NEJVYŠŠÍM BISKUPEM
KRISTIÁNOVA
LEGENDA, KAP. 1. (3. část). |
[Pokračování
...].
(60) Sám
pak blažený Cyril zůstal tam [v Římě] a přijav roucho mnišské
život dokonal, zanechávaje oněm krajinám bratra svého, jménem
Metoděj, muže horlivého a ozdobeného všelikou svatostí. Ten
mnoho snopků do stodoly Krista Pána sklidiv, byl od samého knížete
[Rostislava], který tehdy v končinách těch panoval a jako vznešený
císař celé zemi vládl, ustanoven nejvyšším
biskupem, maje pod sebou sedm téže svatosti biskupů.1
Ale poněvadž nepřítel pokolení lidského
neustává od samého počátku světa, jakmile člověk byl okusil
trpkosti zapovězeného ovoce, až dosavad také rozsévati símě
sváru mezi pokoru a pýchu, mezi milování a nenávist a mezi
ostatní vůně ctností a zápach neřestí a lituje, že lid jemu
vždy v otroctví poddaný se mu vymaňuje a pravému králi Kristu
Pánu že jest získáván – proto všemi zbraněmi nešlechetnosti
se oděje, nové a nevědomé společníky k tak zrádnému válčení
získává a jedovatá semena různic mezi samy předáky a náčelníky
metá, pýchy a lakomství ohnivé střely strojí do té míry, že
Svatopluk,
synovec knížete čili krále nábožného
[Rostislava], kterýž byl všecko křesťanství či náboženství
dobrotivě v zemi uvedl2
a spravoval,3
na vlastního ujce svého úkladně se vrhl,
z království ho vypudil, o zrak oloupil a jedem zbaviti ho života se pokoušel.
Ale on, ač zhoubného nápoje se napil, Boží milostí byl ochráněn,
že nic zlého neutrpěl.4
Potom Svatopluk panství v lidu si osobiv, pýchou a
zpupností jsa podněcován, se svými stoupenci a družinou jako
med plynoucím kázáním biskupa Metoděje přímo pohrdl, přeposvátné
výstrahy jeho ne zúplna přijal, nýbrž údy své, totiž národ
a lid dílem Kristu, dílem ďáblu v službu dával. Proto od
jmenovaného biskupa blahé paměti byla na zemi jeho se všemi
obyvateli uvalena klatba a rozličnými pohromami na pozemcích a plodinách zkrušena až do dneška pyká. Bylať dána v plen a zajetí
a v lup a spuštění a v úšklebky všelikému tělu chodícímu
po ní, poněvadž není společenství světla s tmou, ani smíru
Krista s Belialem.5 A co vidíme na nich, jako by se dotýkalo i nás,
kteří týmiž kroky pokoušíme se kráčeti, neboť kdo dům
sousedův vidí v plamenech, bedliv má býti o svůj.6
[Pokračování
...].
Kristián: Život a umučení svatého
Václava a svaté Ludmily, báby jeho, kap. 1. (3. část).
Přeložil Antonín Stříž (1969).
Poznámky:
|
1 –
|
Konstantin, který přijal mnišské
jméno Cyril, zemřel v Římě v roce 869 (viz ŽK XVIII a ŽM VII). Metoděj byl
pak papežem
Hadriánem II. vysvěcen
na arcibiskupa panonského a králem Rostislavem na Moravě „ustanoven
nejvyšším
biskupem“
(869/870). Kristián
zde, podobně jako byzantský císař Michael III. ve svém listu,
přirovnává Rostislava ke „vznešenému
císaři“ maje tím na mysli především jeho prozíravost
a důmyslnost.
K vysvěcení Metoděje arcibiskupem ještě za Rostislavovy vlády
na Moravě srovnej též Chvalořeč o svatém
Cyrilu a Metoději (kap. 12).
|
2 –
|
Pozvání
byzantské křesťanské misie věrozvěstů Konstantina a Metoděje
na Moravu (863).
|
3 –
|
Založení samostatné
moravské zemské církve završené ustanovením Metoděje
arcibiskupem panonským (869).
|
4 –
|
Kristián tu Rostislava představuje
jako moravského světce. Svatopluk, chtěje se sám
zmocnit vlády, zrádně vydal krále Rostislava Frankům (Fuldské
anály k roku 870). Ti
jej odsoudili na smrt, byl však králem Ludvíkem omilostněn a „pouze“ oslepen a dožil snad v některém z bavorských klášterů.
Jistotu však nemáme.
Místo jeho žalářování není známo. Pouze pozdní
domácí „Jádro katalogu předních biskupů
Moravy“ má zmínku o datu úmrtí Svatopluka staršího,
jak zejména některé české prameny označovaly Rostislava,
které
klade k roku 900 (= 877) (L. E. Havlík 1998, s. 178).
V Kosmových anagramech
(P 149) nalezl F. Borák (2001,
s. 19) zmínku, že „Ludmina přijala strýce Rastice
na Bánově v pátek svatých Popo, Joela a Apolosa, tj.
25. ledna 894“. Na základě uvedené Kosmovy zmínky vyslovil
F. Borák domněnku,
že „při pronásledování Arnulfových
vojsk (správně asi „Karlomanových“) se Bořivoj dostal
do Svatého Hippolytu, kde osvobodil z vězení svého otce Rostislava“.
Ovšem pátek připadl na 25. ledna také v letech:
872, 877 a 883. Zejména začátek roku 872 by dobře
zapadal do historického kontextu. Když totiž v závěru
roku 871 způsobili Svatopluk a Slavomír společně s
Moravany před starým Rostislavovým městem Karlomanovu
vojsku „záhubu“, Karloman pak přikázal shromáždit všechny
rukojmí, kteří byli v jeho království, a vrátit
je Svatoplukovi (Fuldské anály k roku
871).
K roku 894 Kosmas (I, 14) umístil
i pokřtění Bořivoje. Stejnou informaci má také „Granum“ k témuž
roku. Tehdy ovšem byl Bořivoj již několik let po smrti. Ve skutečnosti se proto mohlo jednat
pouze o rok 871,
k němuž vede zpřesněný
Havlíkův přepočítací klíč,
jak vyplývá ze zprávy „Granum“ k roku 894.
Původně se jednalo o Bořivojův sňatek,
ovšem až někdy na přelomu října a listopadu 871,
jeho (smyšlený) křest
byl k této zprávě připojen dodatečně z českých
pramenů (zřejmě dle Kosmy I, 10
a 14).
|
5 –
|
Belial hebrejsky tolik jako
ničema. V knihách starozákonních značí zosobněnou bezbožnost,
ďábla; v talmúdu, v kabbále knížete ďáblů stejně jako
v knihách novozákonních, kde se tímto slovem označuje protivník
Kristův. Srovnej tuto pasáž s Metodějovým
textem: Napomenutí
vladařům.
|
6 –
|
Pokud Kristián, bratr Boleslava
II., napsal: „týmiž kroky pokoušíme se kráčeti“, měl
tím nejspíš na mysli: tak jako výše v textu nejmenovaný „král
nábožný [Rostislav], kterýž byl všecko křesťanství či náboženství
dobrotivě v zemi uvedl a spravoval“, neboť byl
jeho potomkem (viz „Rodokmen »Přemyslovců«“).
V následující druhé kapitole pak Kristián uvádí
vůbec první verzi přemyslovské pověsti,
na kterou navazuje historka o moravském křtu
Bořivoje
samotným arcibiskupem Metodějem a přenesení křesťanství
z Moravy do Čech.
|
|
Petr Šimík (2005).
Jednotlivé části Kristiánovy legendy:
Předmluva.
1. kap.: Vynález písma, jeho
obhajoba v Římě, ustanovení Metoděje
arcibiskupem a Svatoplukova zrada.
2. kap.: Pověst o Přemyslovi,
pokřtění Bořivoje a přenesení
křesťanství do Čech, pohanská
reakce.
3. kap.: Bořivojovi potomci, Václavovo vidění a proroctví.
4. kap.: Vražda Ludmily, dopadení
vrahů, stavba kostela nad Ludmiliným
hrobem.
5. kap.: Převzetí moci, vyhnání
matky, přenesení Ludmilina těla.
6. kap.: Vojín Kristův a jeho Boží zbroj,
stavba kostela sv. Víta, záměr odejít do Říma.
7. kap.: Vražda knížete Václava.
8. kap.: Povraždění Václavových přátel
i dítek jejich, translace Václavova těla, zázraky.
Přídavek.
Srovnání:
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve Mojmírovců.
Ustanovení Metoděje arcibiskupem: Život
sv. Metoděje (kap. VIII), Kristián
(kap. 1), Diffundente sole
(kap. 3).
Tabulka 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova křtu
podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 8: „Srovnání motivů
ve václavských a ludmilských legendách“.
Tabulka 13: „Průběžný věk prvních
tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových letech“.
Palackého vyprávění o dějích
historických:
20. část: Svatoplukova zrada,
oslepení Rostislava.
21. část: Přepadení průvodu
české nevěsty.
22. část: Pokřtění Bořivoje
a Ludmily.
25. část: O zmizení Svatopluka.
27. část: Bořivojovi synové.
Literatura:
• Oldřich Králík (ed.): Nejstarší legendy přemyslovských Čech.
Vyšehrad, Praha 1969, s. 58-87.
•
Jaroslav Ludvíkovský: Kristiánova legenda. Vyšehrad, Praha 1978.
•
Lubomír E. Havlík: Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992, s.
149-151.
•
Lubomír E. Havlík: O datování ve staroslověnských písemných
památkách. Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 1996-1998.
MNK, Brno 1998, s. 163-223.
•
Jaroslav Kolár (ed.): Středověké legendy o českých světcích.
NLN, Praha 1998, s. 78-128.
•
František Borák: Neznámá historie Moravy v IX. až XI. století.
Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 1999-2001. MNK, Brno
2001, s. 9-121. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|