VOJÍN
KRISTŮV A JEHO BOŽÍ ZBROJ
KRISTIÁNOVA
LEGENDA, KAP. 6. |
[Pokračování
...].
(72)
Když tedy blažený kníže Václav s pomocí Kristovou spořádal a upevnil svoji říši, ani můj duch, jazyk, řeč ani papír by nestačily vystihnout, jak se osvědčoval před Kristem a jakou nádobou vyvolenou se ukázal, a také proto, že břemenem hříchů jsem obtěžkán, nemohu vylíčiti, jakých škod
vojín Kristův, Pánu svému slouže, ďáblu nadělal a co snopků do stodoly Kristovy jakožto věrný sluha jeho
sklidil.1
Ale abych přece z mnohého něco málo pověděl, Václav (73)
od dětství nijak se neuchyluje od kázně
Páně, pravdomluvný byl v řeči, spravedlivý na soudu, věrný
ve všem, co mu svěřeno, míru lidské dobroty překonávaje. Neboť
když nějaký provinilec octl se před sborem soudců a soudcové
se za jeho přítomnosti chystali nad ním vyřknout ortel smrti,
vycházíval pod nějakou záminkou ven a skrýval se, kam
mohl, pamětliv hrozby Kristovy v evangeliu: Nesuďte a nebudete
souzeni, neodsuzujte a nebudete odsouzeni (Luk. 6, 37).
Žaláře a šibenice za starodávna postavené a až do
jeho doby stojící bořil, sirotků, vdov, chudých, lkajících a raněných
neúnavným byl utěšovatelem, hladové nasycoval, žíznivé občerstvoval,
nahé odíval, nemocné navštěvoval, mrtvé pochovával, cizince a pocestné
jako své nejbližší příbuzné přijímal, kněze a kleriky
a mnichy jako Pána ctil, bloudícím cestu pravdy otvíral,
pokoru, trpělivost, tichost, lásku, která všechno převyšuje,
zachovával, násilím a lstí nikomu nic neodňal, vojsko své
netoliko nejlepšími zbraněmi, ale i oděvem opatřoval.
Těmito a takovými ctnostmi již od útlého mládí
znamenitě kvetl a kříž Kristův na své údy klada, pamětliv
byl přikázání Božího, jímž se praví: Chce-li kdo za mnou přijíti,
zapři sebe sám a vezmi kříž svůj a následuj mne
(Mat. 17, 24). Chodívalť v době postní – ještě
zimní – ledovitou a sráznou stezkou bos od hradu k hradu,
chrámy Kristovy pěšky navštěvuje, takže bývalo vidět, jak
jeho šlépěje jsou krví zvlhlé. Kromě toho pro uchování cudné
čistoty, k níž se zaslíbil, chodil v předrsné košili
žíněné, která z úcty k němu až podnes se chová a vypadá
jako nová, a jsa ustavičně vespod jako mnich oděvem vlněným
oděn, navrchu však zahalen v nejkrásnější roucho knížecí,
skvěl se před Bohem i před lidmi. Na posílení údů skrovné
potravy požíval, a vytrvale bdě, díky neskonalé Bohu samému
vzdávati neustával. A přihodilo-li se mu někdy, když jako
kníže mezi takovými zvířaty hodoval, že pozdním večerem nad
obyčej hojněji se napil, ze spánku časně ráno se vytrhl a rychle
spěchal do chrámu, a jakmile nějakého kněze nebo klerika
tam zastihl, z roucha, v které byl oděn, ať bylo
sebelepší, se svlékl a dal mu je. A padaje mu k nohám
snažně prosil, aby se zaň co nejúsilovněji u Krista Pána
přimlouval, by mu milostivě prominul hřích, jehož se včerejší
noci dopustil. |
Obr. 1. Sv. Václav sklízí
snopky úrody víry do stodoly Kristovy.
Velislavova bible (po roce 1340).
|
V službách Božích tak
byl horlivý, že denně obětní chléb vlastníma rukama připravený
Pánu přinášel. Neboť v čas žní v tichu tmavé noci na
své pole vycházel a s nejvěrnějším sluhou svým, o kterémž později budu vyprávět zvláštní zázrak, znamenitě
dokazující zásluhy jich obou, pšenici žal a na svých ramenou
domů nosil, (74)
na ručním mlýnku mlel, sám zároveň jsa pekařem i knížetem mouku prosíval, pro vodu chodil a v noci ji vážil, říkaje:
Ve jménu Otce, i Syna, i Ducha svatého; a také domů ji donášel,
s onou jemnou moukou ji mísil a hostie dělal. Též na
vinici pospíchal, hrozny trhal a vlastníma rukama vymačkával,
víno do džbánů naléval a k svaté oběti uchovával. A poněvadž
pověrečné obřady pohanské
nebyly ještě z kořene vymýceny a přemnoho mužů chvátávalo
obětovat ohavné žertvy démonům, a jídlem a nápojem z nich se poskvrňovali, on nikdy s nimi nedržel spolku, nýbrž vždy
se jim vyhnul, vymysliv si nějakou záminku. Žaláře pobořil, šibenice
a mučidla, jež až do té doby sloužily k popravování lidí, ve
svém milosrdenství do základů strhal a chrámy
pohanské se zemí srovnal.
Když se o tom dověděli křesťané, jako včely do
úlu se k němu hrnuli, kněží, jáhnové a přečetní sluhové
Boží z Bavor, Šváb a jiných zemí, s ostatky svatých a hojnými knihami. Tyto všecky s velikou ctí přijímal a radostně
vítal, jak se slušelo, a bohatě zlata nebo stříbra hojnost,
krzen, otroků i oděvů mnoho
rozdával a všem, jak potřebí bylo, sloužil.
Všichni ti učitelé se divili jeho moudrosti, takže
zřejmě mohl prohlašovati se žalmistou: Nade všecky učitele své
jsem porozuměl, neboť přikázání tvá jsou rozjímáním mým (Žalm
118, 99); v jeho mysli drahocená perla zářila nezkaleným jasem.
Také mu Pán ráčil uděliti milost své nepřeberné laskavosti,
že v přemnoha bitvách byl vítězem.
Vznešený v tváři, v cudnosti maje zalíbení, ačkoli tato cudnost je řídká i u ženatých, život pozemský touže ukončiti mučednictvím, přívětivě vždy rozmlouval s tichými, avšak na neurvalce, tuláky, na lidi oddané obžerství a pijanství i ty, kteří se uchylovali od pravé víry a přímé cesty, božským rozhorlením býval popuzen. Jestliže je nemohl jinak postihnouti, aspoň pod záminkou společného stolování je k sobě pozval a ohromnými důtkami je zbil, vždycky proti starému nepříteli
chápaje se štítu víry a kopím Ducha svatého, jež je slovo Boží, neústupně porážel povětrné mocnosti tohoto
světa.2 |
Obr. 2. Kristus nasazuje sv. Václavovi
přilbu spasení (Ef 6, 17).
Wolfenbüttelský rukopis Gumpoldovy legendy (před rokem 1006).
|
Bylť pravým ctitelem Kristovým bez nejmenší úhony, mnohé podle apoštolských příkazů přesvědčoval, zapřísahal a káral neúnavně, všecky k večeři pravého Hospodáře zval a z chřtánu ďáblova vyrvané do lůna svaté matky církve uváděl, božskou potravou ustavičně se posiluje. Když potom, jak milost Boží v srdce mu vnukla,
chrám Páně ke cti blaženého Víta mučedníka pomýšlel založiti, poselstvo vypravil do Řezna k biskupovi, k jehož diecézi, jak jsme již dříve poznamenali, Čechy tehdy náležely, aby mu biskup podle kanonických předpisů dovolil vystavěti
basiliku,3 řka: Otec můj vystavěl kdysi kostel Páně ke cti blaženého Jiřího, já pak s vaším povolením toužím založiti týmž způsobem chrám ke cti blaženého mučedníka Kristova Víta. To uslyšev ctihodný biskup, a díkůčiněním rozepjal ruce ke Kristu Pánu a děl: Synu mému přešťastnému Václavovi tento vzkaz, až se vrátíte, vyřiďte: Kostel tvůj již před Pánem stojí, překrásně vystavěn. Když to kníže uslyšel, zaradoval se v srdci, základy kostela brzy položil a zdi výborně postavil.
A nemaje na tom dosti, i k prahům blažených apoštolů Petra a Pavla
do Říma chtěl putovati, aby tehdejšího papeže požádal, by jej oblékl v roucho mnišské a na klerika ostříhal. Potom z lásky k Bohu knížectví chtěl se vzdáti, bratru svému, příliš, běda, oddanému věcem světským, je zůstaviti a sám v pokojném ústraní něco málo oveček Kristu Pánu přimnožiti. A to by byl i skutkem vykonal, kdyby řečená
stavba basiliky mu v tom nebyla zabránila.4
Leč nepřítel pokolení lidského, jenž od samého počátku doráží na stáda věřících oveček, nemoha nezdolného služebníka Kristova nikterak překonati, k starým zbraním se obrací a víru křesťanskou vyvrátiti usiluje. Jeho mladšího bratra totiž, kterého již v předchozím výkladu ke
Kainu jsme přirovnali5 a kterému, jak jsme se později zmínili, všech světských okázalostí se zříkaje, všecko hodlal odevzdati, svedl mnohými domluvami zlých lidí, kteří litovali, že byli nuceni špatných zvyků zanechati a věcí nedovolených že nesměli páchati, a proti jeho přesvatému bratru zbraněmi vražedné nenávisti jej ponoukal.
Leč on všeho vnuknutím Ducha svatého předem jsa vědom, nejinak než
jelen žíznící po tocích vodních6 přál sobě dojíti palmy mučednické slávy, avšak přece nikterak z ruky bratra svého, neboť jeho věčné záhuby se obával a v Krista vždy měl důvěru.
[Pokračování ...].
Kristián: Život a umučení svatého
Václava a svaté Ludmily, báby jeho, kap. 6.
Přeložil Antonín Stříž (1969).
Poznámky: |
1 –
|
Sklizni snopků úrody víry do stodoly Kristovy (obr. 1) musela nutně předcházet orba
a setba. V této kapitole Kristián Václava
nazývá „vojínem Kristovým“,
v následující kapitole dokonce „vojínem
Bohem vyvoleným“. Přiděluje mu proto také Boží
zbroj (Ef 6, 10-17): štít víry a kopí Ducha svatého, jež je
slovo Boží; jsou to zbraně víry, mezi něž patří i „přilba
spasení“, jehož Václav nepochybně dosáhl. Proto
je touto Boží zbrojí vybaven také sv. Václav v řadě pražských knížat na malbách ve
znojemské rotundě a samozřejmě také
přilbou, podle níž ho můžeme v kruhu knížat snadno identifikovat. |
2 –
|
Stejnou citaci z Pavlova
listu Efezským (6, 11-17) „o zbraních víry“ najdeme již v legendě Crescente.
Na nejstarším
známém vyobrazení sv. Václava ve wolfenbüttelském rukopisu
Gumpoldovy legendy (před rokem 1006) mu nasazuje přilbu
spasení sám Kristus (obr. 2). V přilbě se potom sv. Václav
objevuje i na řadě moravských a českých denárů. S přilbou
spasení ho konečně známe i z Myslbekova pomníku na Václavském
náměstí. Jako vzor Myslbek použil přilbu ze svatovítského
pokladu, kde je chována jako Václavova relikvie asi od doby vzniku
pražského biskupství (A. Merhautová 2000, s. 92). Tuto přilbu s nánoskem ve tvaru kříže měl asi
Kristián na mysli, když popisoval Václavův
boj s kouřimským knížetem (D. Třeštík 1997, s. 128, 412).
Viz „Přídavek“
Kristiánovy legendy.
Iluminátor Gumpoldovy legendy, který měl zřejmě k dispozici i Kristiánův text, si „znamení kříže“ na jeho čele
vyložil
po svém a kříž namaloval na přilbu nahoru.
Srovnej článek „Přilba
jako atribut sv. Václava“. |
3 –
|
Rotundu sv. Víta, kterou nechává kníže Václav postavit, Kristián
důsledně nazývá kostelem, chrámem, nebo dokonce bazilikou! Žádat řezenského
biskupa Tutona († 12. října 930) o povolení stavby ale jistě
nemusel (D. Třeštík 1997, s. 258). Spíše zkoumal,
podle Rostislavova vzoru, možnosti
založení vlastního biskupství. |
4 –
|
D. Třeštík
(1997, s. 257) se domnívá, že Václavova rotunda byla posvěcena
nejpozději 22. září 930. Pokud měl Václav v úmyslu odejít do Říma (jak uvádí
již Crescente), nebylo to kvůli
vstupu do kláštera, ale nejspíš kvůli založení pražského biskupství. Tomu
totiž řezenský biskup mohl být sotva nakloněn. Podle
D. Třeštíka (1997, s. 258) však byl Václavův zamýšlený
odchod do Říma pouze běžné legendistické schéma (?). Srovnej P. Charvát
(2004, s. 102n). |
5 –
|
Kristián v kap.
3 přirovnal Drahomíru k biblické Evě a Václava s Boleslavem
k jejím synům, Abelovi a Kainovi. |
6 –
|
Srovnej Ž (92, 2):
Jako laň dychtí po bystré vodě, tak dychtí duše má po tobě,
Bože. |
|
Petr Šimík (2005).
Jednotlivé části Kristiánovy legendy:
Předmluva.
1. kap.: Vynález písma, jeho
obhajoba v Římě, ustanovení Metoděje
arcibiskupem a Svatoplukova zrada.
2. kap.: Pověst o Přemyslovi,
pokřtění Bořivoje a přenesení
křesťanství do Čech, pohanská
reakce.
3. kap.: Bořivojovi potomci, Václavovo vidění a proroctví.
4. kap.: Vražda Ludmily, dopadení
vrahů, stavba kostela nad Ludmiliným
hrobem.
5. kap.: Převzetí moci, vyhnání
matky, přenesení Ludmilina těla.
6. kap.: Vojín Kristův a jeho Boží zbroj,
stavba kostela sv. Víta, záměr odejít do Říma.
7. kap.: Vražda knížete Václava.
8. kap.: Povraždění Václavových přátel
i dítek jejich, translace Václavova těla, zázraky.
Přídavek.
Srovnání:
• I. stsl. legenda (charv.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
I. stsl. legenda (Vost.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
I. stsl. legenda (Min.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
Crescente (bav.): Zavraždění kněžny
Ludmily, Zavraždění
knížete Václava a translace těla
(chybí motiv vražd).
•
Gumpold (překl. Z. Kristen): Předmluva,
Václavovo mládí,
Václavovy skutky, Václavovo vidění a
proroctví, Z jinocha mužem, obnovení chrámů,
Stavba a posvěcení chrámu, Pozvání
na hostinu, Zavraždění Václava, Translace.
•
Kristián: Stáří
prvních Přemyslovců, Václavovo vidění a proroctví,
Vražda knížete Václava, Přenesení
těla.
•
II. stsl. legenda (Nikol.): Předmluva, Václavovo mládí,
Václavovy skutky, Václavovo vidění a
proroctví, Vražda Ludmily, Převzetí
moci a vyhnání Drahomíry, Stavba
a posvěcení chrámu, syn Zbraslav, Pozvání
do Boleslavi, Přípitek archandělu
Michaelovi, Účast na jitřní, Potyčka
s Boleslavem, Zavraždění Václava, Vyhubení jeho přátel, kněží a služebníků a jejich dětí, Zázrak
s krví, Odplata Nejvyššího, Translace Václavova těla, Zázraky.
•
Fuit (překl. B. Ryba): Vražda
kněžny Ludmily (Boleslava nejmenuje, translaci Ludmilina těla neuvádí).
•
Prolog o Ludmile (překl. J. Vajs): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o Ludmile (překl. J. Vašica): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o Ludmile (překl. E. Bláhová-V. Konzal): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o sv. Václavu (překl. J. Vajs): Zabití
Lidmily, Vyhnání a návrat matky, Vražda Václava, Přenesení těla. |
Palackého vyprávění o dějích
historických:
20. část: Svatoplukova zrada,
oslepení Rostislava.
21. část: Přepadení průvodu
české nevěsty.
22. část: Pokřtění Bořivoje
a Ludmily.
25. část: O zmizení Svatopluka.
27. část: Bořivojovi synové.
Literatura:
• Oldřich Králík (ed.): Nejstarší legendy přemyslovských Čech.
Vyšehrad, Praha 1969, s. 58-87.
•
Jaroslav Ludvíkovský: Kristiánova legenda. Vyšehrad, Praha 1978.
•
Jaroslav Kolár (ed.): Středověké legendy o českých světcích.
NLN, Praha 1998, s. 78-128.
•
Anežka Merhautová: Vznik a význam svatováclavské přilby. Kol.
aut.: Přemyslovský stát kolem roku 1000. Na paměť knížete Boleslava II. († 7. února
999). NLN, Praha 2000, s. 85-92. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|