SVATOPLUKOVA
ZRADA
FRANTIŠEK PALACKÝ
A JEHO DĚJINY NÁRODU ČESKÉHO, DÍL I., KN. II., ČL. 5. |
Čl. 5.: Velikost a
pád říše moravské
20. část: Rostislavův nešťastný konec, zatčení arcibiskupa
Metoděje
Tímto způsobem s počátku léta 870 dokročiv
vrchu moci a vlády své, požíval Rostislav skutkem oné
nepodlehlosti a samostatnosti, o kterou se snažil skrze celý život
svůj. Tím bolestněji však muselo ho to dojmouti, když uzřel,
kterak nejen krajané, ale i pokrevní a domácí jeho sami
usilovali zmařiti poklad ten tolikerou krví dobytý. Ctižádostivý
synovec jeho Svatopluk domýšlel se v tom většího prospěchu,
když by odřekna se poslušenství strýce snad obtížně pánovitého
a přísného, podnikl raději vrchní vládu Karlmannovu; kterými
vnadami na to naveden jest, že dal se i s zemí svou
v ochranu netoliko cizozemce, ale i dosavadního nepřítele svého,
neví se. Rozlítiv se nad zradou takovou, vyslal Rostislav muže,
kteří Svatopluka na hostině přepadnouti a zavražditi měli; ten
ale, záhy o tom vystřežen, vyhnul se hodům, sokolčí lov předstíraje.
Na to jal se Rostislav s ozbrojeným houfem osobně stíhati jeho,
ale od synovce sám oblozen i jat jest. I tak dalece zapomenul
se Svatopluk
sám nad sebou, že strýce a pána svého hanebně zrazeného, že hrdinu
národa svého zbraně zbaviv do okovů vrhl a nejlítějšímu
jeho nepříteli Karlmannovi vydal.
Nešťastný panovník, řetězy sklíčen a přesně ostříhán,
poslán Karlmannem do Řezna, aby tam souzen byl po Ludvíkově vrácení
se z Porýní.
Náramně zaplesáno na dvoře německém nad zdařením
tímto. Nejstálejší, nejnebezpečnější nepřítel německé říše,
podpůrce vždy ochotný všech německých odbojníků,
zakladatel mohutné říše slovanské s dalekosáhlými záměry
– vězel nyní upoutaný v cizině, od nepřátel očekávaje
osudu svého. Karlmann vrazil bez meškání do říše opuštěné,
ana překvapena změnou tak náhlou nikterak neodporovala; osadiv města
i hrady lidmi svými, ustanovil hrabata Engelšalka i Viléma za správce
zemské v Moravě a odnesl s sebou do Korutan královské poklady
Rostislavovy; i vše to podařilo se mu bez nesnáze, bez krve
prolití. Důklad rozhodných dějin těchto cítěn široko daleko;
i jevil se také neprodleným povýšením hlasu poslů Ludvíkových
naproti králi Karlovi Franckému, když po smrti Lothara II. měli
s ním činiti o rozdělení Lotharingie.
Král Ludvík, vrátiv
se do Řezna v listopadu 870, poručil přivésti Rostislava těžkými
řetězy spoutaného před sebe, i dal ho potom soudit Frankům,
Švábům a náhodou přítomným několika Slovanům, kteříž ho
k smrti odsoudili. Král však kázal mu
vyloupiti oči a strčil ho do kláštera německého1 –
po čemž o něm ve kronikách nikde více se nemluví.2
V době této zrady a poroby Svatoplukovy počalo se zmíněné
již nahoře Methodiovo biskupování v Pannonii a Moravě; a i při
něm nezachoval se nový panovník tak, jak to čest jeho žádala.
Když biskupové němečtí, (mezi nimi zvláště salcburský
arcibiskup Adalbert a podřízení jemu biskupové Hermenerik
Pasovský i Hanno Frisinský známi jsou) proti němu, se vzepřeli,
jakoby potahoval částky diecesí jejich bezprávně k sobě, Svatopluk
pro apoštola slovanského na vlastním jeho dvoře stíhaného neměl
než jalová slova k politování, aniž
postavil se na odpor, když oni pohnavše jej mocí
k soudu svému do Němec, chovali ho tam do půl třetího léta jako
u vězení. Nepropustili pak ho dříve, než až od papeže Jana VIII., Adrianova
nástupce, klatbou proto stíháni jsou
(roku 873).3
František Palacký: Dějiny národu českého v Čechách
a v Moravě, díl I., kn. II., čl. 5 (20. část).
[Pokračování ...].
Poznámky:
|
1 –
|
O Svatoplukově zradě a
Rostislavově oslepení se dovídáme z Fuldských análů (k roku 870) a také
z Kristiánovy legendy (kap. 1). K lepší orientaci ve franských panovnících viz „Rodokmen
Karlovců“. |
2 –
|
O dalším osudu oslepeného Rostislava se
však přec cosi dovídáme z Kosmových anagramů
(F. Borák 2001, s. 19): „Při pronásledování
Arnulfových vojsk se Bořivoj
dostal do Svatého Hippolytu, kde osvobodil z vězení svého otce Rostislava, protože dle přesmyčky
P 149 Ludmina přijala strýce
Rastice na Bánově v pátek svatých Popo, Joela a Apolosa, tj. 25. ledna 894“.
Rostislav byl ovšem Ludmiliným tchánem, také vročení oné události je
mylné, neboť Bořivoj zemřel v roce 888.
Muselo by se to stát někdy dříve, v roce, ve kterém uvedený
svátek 25. ledna připadl rovněž na pátek. Jako
pravděpodobnější možnost se však jeví, že moravský král Rostislav mohl
být mezi vrácenými rukojmími, o nichž
zmiňují Fuldské anály k roku
871 a Bertiniánské letopisy k roku
873. Pro Ludvíka i Karlomana oslepený Rostislav již
nepředstavoval žádné reálné nebezpečí, naopak na Moravě, kde se
mezitím zmocnil vlády Svatopluk, tím
mohli vyvolat třenice či rozkol.
Podle pozdního moravského pramene „Granum“
Rostislav zemřel v roce 900 (po přepočtu 877). |
3 –
|
O konfinaci arcibiskupa Metoděje
bavorskými biskupy více L. E.
Havlík. O vyslovení papežské klatby na bavorské biskupy nás informuje Život sv. Metoděje (kap. X). |
|
Petr Šimík (2005).
Palackého převyprávění pověstí, „jak nám z nejstarší
doby podány jsou“:
1. část: Upotřebení pověstí z nejstarší doby v dějepravném
rozvinutí.
2. část: O praotci Čechovi, o soudci Krokovi a jeho třech
dcerách.
3. část: O Libušině soudu, nalezení Přemysla
a o ustanovení práv.
4. část: O založení Prahy, hlavního města
českého.
5. část: O dívčí válce.
6. část: O Přemyslových potomcích a nástupcích
a o lucké válce.
Palackého vyprávění o dějích historických:
20. část: Svatoplukova zrada, oslepení Rostislava, zatčení
Metoděje.
21. část: Přepadení průvodu české nevěsty,
Svatoplukova svatba.
22. část: Pokřtění Bořivoje a Ludmily.
25. část: O zmizení Svatopluka, o třech prutech
Svatoplukových.
27. část: Bořivojovi synové.
33. část: Vražda kněžny Ludmily.
35. část: Zavraždění sv. Václava.
Srovnání:
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Rodokmen mytických knížat“
aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
„Historie
psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
„Rytý nápis na západní stěně
znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
„Život svatého knížete
velkomoravského Rostislava“. Ke kanonizaci svatého
Rostislava pravoslavnou církví (1994).
„Legenda o životě Rostislava,
krále Moravanů, který se svou vírou a utrpením stal se svým národem
svatým“.
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Kroniky: „Granum k roku 886“
(po přepočtu 863) o křtu (?) krále Rostislava.
Kroniky: „Granum k roku 891“
(po přepočtu 868) o přinesení ostatků sv. Klimenta do Říma (klíč).
Kroniky: „Granum k roku 894“
(po přepočtu 871) o Bořivojově křtu (?), spíše však sňatku
(!).
Kroniky: „Granum k roku 900“
(po přepočtu 877) o úmrtí krále Rostislava.
Dokumenty: „Egregiae virtutis
viri“. Sv. Konstantin-Cyril a Metoděj prohlášeni
spolupatrony Evropy (1980).
Dokumenty: „Slavorum Apostoli“.
K 1100. výročí úmrtí arcibiskupa Metoděje, apoštola Moravanů
a Slovanů (1985).
Tabulka 2: „Kosmův
obrazový scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas námět pro svůj
libušopřemyslovský mýtus.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády
knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 15: „Životní data krále
Rostislava“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a
Kosmovy inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 17: „Arcibiskupové a
biskupové moravští“.
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce,
nebo historická věda?“
(1. moravská historie,
2. Kristián,
3. Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V. Karbusický
(1995), • D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• Bertold Bretholz: Die Chronik der Böhmen des Cosmas von Prag.
Monumenta Germaniae Historica (MGH), nova series II, Berlin 1923.
• František Palacký: Dějiny národu českého v Čechách a v Moravě.
Díl první: Od prvověkosti až do roku 1253. L. Mazáč, Praha 1936.
• Karel Hrdina: Kosmova kronika česká. Melantrich, Praha 1949.
• Kosmova kronika česká. Ed. Karel Hrdina-Marie Bláhová, Svoboda, Praha
1972.
• Vladimír Karbusický: Báje, mýty, dějiny. Nejstarší české
pověsti v kontextu evropské kultury. MF, Praha 1995.
• Josef Sadílek: Kosmovy staré pověsti ve světle dobových pramenů
(antické a biblické motivy). Petrklíč, Praha 1997.
• Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
• František Borák: Neznámá historie Moravy v IX. až XI. století.
Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 1999-2001. MNK, Brno
2001, s. 9-121.
• Dušan Třeštík: Mýty kmene Čechů (7.-10. století). Tři
studie ke „starým pověstem českým“. NLN, Praha 2003.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|