VRAŽDA
KNĚŽNY LUDMILY
FRANTIŠEK PALACKÝ
A JEHO DĚJINY NÁRODU ČESKÉHO, DÍL I., KN. III., ČL. 1. |
Čl. 1.: Křesťanství
v Čechách až po smrt sv. Václava
33. část: Vražda Ludmily
Spytihněv I. a jeho bratr i nástupce Vratislav I.
byli, zdá se, pobožná knížata, jež starali se méně o rozmnožení
a rozšíření moci své vně, nežli o rozšíření a upevnění
křesťanství doma. Onen vystavěl, mimo jiné
kostely, zvláště chrám sv. Marie před sídlem svým, tak řečeným
Týnem v Praze, a chrám sv. Petra na hradě Budči;1
tento založil a nadal kolegiátní chrám sv.
Jiří na hradě Pražském, tam, kde později povstal známý klášter
jeptišský.2
A totě vše, co se dá
vypravovati o knížatech těchto z dobrých pramenů, a tudíž s celou jistotou.
Ani léta panování a smrti jejich
nedají se s důvodem určiti; podobné však jest, že onen umřel
léta 912, tento roku 926.3
Matka jejich, svatá Ludmila, přebyla
životem oba syny své.
|
Obr. 1. Uškrcení
sv. Ludmily.
Velislavova bible z počátku 14. století.
|
Vratislav I. měl s manželkou svou
Drahomírou, kněžnou lutickou, tři syny, Václava, Boleslava,
Spytihněva,4
i čtyři dcery. Kníže V á c e s l a v
neboli V á c l a v , nástupce
otcovského trůnu, byl při otcově smrti teprv 18
let stáří;5
hrdá i pánovitá Drahomíra zmocnila se tedy vlády
zemské a poručenství nad synem. Úmyslům však
jejím ctižádostivým Ludmila
byla na závadu. Tato neméně rozumná nežli dobrá a tichá
paní, horlivá křesťanka i matka chudých, požívala v lidu
více úcty a přízně, nežli nevěsta její; vychovavši
knížete Václava, roznítila v něm mysl nábožnou a horlivost
křesťanskou, i získala také veškerou lásku vnuka svého.6
Pro takový vliv ale stará tchýně zdála se býti nové vládkyni
nebezpečnou; a možná, že k tomu připojilo se i bažení
po vdovím statku jejím. Nadarmo Ludmila odříkala se všeho účastenství
ve vládě a správě zemské; nadarmo uchýlila se na svůj
hrad Tetín, chtíc tam podál hluku světského sloužiti samému
Bohu a pečovati jen o spasení duše své: Drahomířina
nenávist a nedůvěra i tam ji stíhala. Houf ozbrojenců
uveden do Tetína; jeho dva náčelníci vpadnuvše do komnaty
Ludmiliny, udávili ji, ana se modlila, jejím vlastním závojem,
dne 15. září roku 927.7
Na pokání za tak hříšný čin dala Drahomíra
potom dům, ve kterém ta vražda se stala, přestaviti v chrám ke
cti Michala archanděla;8
tělo
mučednice však převezeno později z Tetína do Prahy a tu
v někdejším klášteře sv. Jiří na hradě pochováno bylo.9
František Palacký: Dějiny
národu českého
v Čechách
a v Moravě, díl I., kn. III., čl. 1 (33. část).
[Pokračování ...].
Poznámky: |
1 –
|
Jedná se patrně o
kostelík P. Marie na Pražském hradě, jehož stavbu Kristián
(kap. 2) sice připisuje Bořivojovi, ale mohlo by se jednat o jeho pozdější přestavbu
s půlkruhovou apsidou. V kryptě tohoto kostela byl pak Spytihněv také pohřben. |
2 –
|
Jde o baziliku sv. Jiří na
Pražském hradě, v níž byl Vratislav pak pohřben. |
3 –
|
Podle VDZKČ I. (1999, s. 740)
Spytihněv zemřel roku 905/915 a Vratislav 13. února 921. Podle Vlčkova
antropologicko lékařského průzkumu
kosterních pozůstatků, připisovaných těmto dvěma knížatům,
se Spytihněv dožil 40-45 let, Vratislav 45-50 let (E. Vlček 1997, s. 112). Narodili by se pak někdy v roce
872 a 874. To
by potvrzoval i sňatek
moravského knížete Bořivoje a pšovské kněžny Ludmily v roce
871, původně uvedený v moravském „Chronografu
A“ k roku 6387 syrské éry. Srovnej „Granum
k roku 894“ (po přepočtu 871). O přepadení průvodu nejmenované
nevěsty, jíž si Moravané přiváděli z Čech, se rovněž k roku 871 zmiňují Fuldské anály. |
4 –
|
Vratislav nemohl mít s Drahomírou syna
Václava (viz níže pozn. 6). Václav se
narodil roku 895 a s Drahomírou se Vratislav ženil
až v roce 906 (D. Třeštík 1997, s. 204,
357, 361, 402, pozn. 59 na s. 546, pozn. 93 na
s. 547). |
5 –
|
18
let Václavova věku při úmrtí jeho otce Vratislava
(921) F. Palacký převzal z I. stsl. legendy (Vost.,
Min.). Ve skutečnosti měl tehdy již 26
roků, jak vyplývá z data jeho úmrtí (935) a dožitého
věku (40 roků) – viz výsledky Vlčkova antropologicko lékařského průzkumu
kosterních pozůstatků prvních „Přemyslovců“ (tabulka 12).
Rok Václavova
narození: 935 – 40 = 895. Věk
při otcově úmrtí: 921 – 895 = 26.
Viz tabulka 13: „Věk
knížat prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“. |
6 –
|
Je s podivem, že se žádný z
historiků nepozastavil nad faktem, že kněžna Ludmila vychovávala
Václava ještě za života jeho otce. K tomu nemohl být jiný důvod než ten, že jeho
matka zemřela, když byl ještě hošík, mladíček. Z I. stsl. legendy
(Vost.,
Min.) víme, že právě
Ludmila jej dala učit knihám slovanským a poté ho otec ještě
poslal na Budeč, aby se učil latině. Čili Ludmila Václava
vychovávala ještě za života jeho otce, nikoliv až po jeho
smrti, jak (mylně) uvedl Kristián
(kap. 3) a po něm otrocky i D. Třeštík (1997, s. 364).
Po smrti manželky se pak Vratislav oženil
podruhé, asi v roce 906 (viz výše pozn. 4)
a vzal si Drahomíru, s níž měl druhého syna
Boleslava. Drahomíra byla tedy Václavova macecha,
nikoliv matka či snad dokonce „rodička“,
jak ji označily některé legendy (např. Kristián,
kap. 3). A protože Václav vyrůstal mimo dům otcovský (na Budči), mohla se Drahomíra
po smrti manžela ujmout v Praze regentské vlády za vlastního
syna Boleslava, v té době ještě nezletilého
(14 let). Teprve po Arnulfově vojenském zásahu v Čechách (922)
na pražský knížecí stolec usedl oprávněný
Václav.
Naši historikové však dodnes zdůvodňují
Drahomířinu regentskou vládu (921-922) přílišným mládím obou
Vratislavových synů (např. D. Třeštík
1997, s. 364) a výsledky Vlčkova průzkumu zpochybňují (D. Třeštík
1997, s. 449-476). Za pouhý jeden rok by se však
z „mladičkého“ Václava nemohl stát dospělý muž a schopný
vladař – viz výše pozn. 5.
Srovnej také článek: „Jak staří
umírali staří »Přemyslovci«?“. |
7 –
|
Dnes se historikové shodují na
tom, že Ludmila byla zavražděna 15. září roku 921. |
8 –
|
Chrám sv. Michala nebyl přestavěn
z domu, ve kterém se stala vražda, ale byl vystavěn nad
hrobem sv. Ludmily jako memoriální stavba. Tak to chápal ještě
Kristián (kap. 4) na konci
10. století. Viz P. Sommer (2001, s. 129). |
9 –
|
Ludmilino tělo dal přenést do
Prahy kníže Václav koncem října 925 (D. Třeštík 1997, s. 205). |
|
Petr Šimík (2007).
Palackého převyprávění pověstí, „jak nám z nejstarší
doby podány jsou“:
1. část: Upotřebení pověstí z nejstarší doby v dějepravném
rozvinutí.
2. část: O praotci Čechovi, o soudci Krokovi a jeho třech
dcerách.
3. část: O Libušině soudu, nalezení Přemysla
a o ustanovení práv.
4. část: O založení Prahy, hlavního města
českého.
5. část: O dívčí válce.
6. část: O Přemyslových potomcích a nástupcích
a o lucké válce.
Palackého vyprávění o dějích historických:
20. část: Svatoplukova zrada, oslepení Rostislav, zatčení
Metoděje.
21. část: Přepadení průvodu české nevěsty,
Svatoplukova svatba.
22. část: Pokřtění Bořivoje a Ludmily.
25. část: O zmizení Svatopluka, o třech prutech
Svatoplukových.
27. část: Bořivojovi synové.
33. část: Vražda kněžny Ludmily.
35. část: Zavraždění sv. Václava.
Srovnání:
• I. stsl. legenda (charv.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
I. stsl. legenda (Vost.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
I. stsl. legenda (Min.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
Crescente (bav.): Zavraždění kněžny
Ludmily, Zavraždění
knížete Václava a translace těla
(chybí motiv vražd).
•
Gumpold (překl. Z. Kristen): Předmluva,
Václavovo mládí,
Václavovy skutky, Václavovo vidění a
proroctví, Z jinocha mužem, obnovení chrámů,
Stavba a posvěcení chrámu, Pozvání
na hostinu, Zavraždění Václava, Translace.
•
Kristián: Stáří
prvních Přemyslovců, Václavovo vidění a proroctví,
Vražda knížete Václava, Přenesení
těla.
•
II. stsl. legenda (Nikol.): Předmluva, Václavovo mládí,
Václavovy skutky, Václavovo vidění a
proroctví, Vražda Ludmily, Převzetí
moci a vyhnání Drahomíry, Stavba
a posvěcení chrámu, syn Zbraslav, Pozvání
do Boleslavi, Přípitek archandělu
Michaelovi, Účast na jitřní, Potyčka
s Boleslavem, Zavraždění Václava, Vyhubení jeho přátel, kněží a služebníků a jejich dětí, Zázrak
s krví, Odplata Nejvyššího, Translace Václavova těla, Zázraky.
•
Fuit (překl. B. Ryba): Vražda
kněžny Ludmily (Boleslava nejmenuje, translaci Ludmilina těla neuvádí).
•
Prolog o Ludmile (překl. J. Vajs): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o Ludmile (překl. J. Vašica): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o Ludmile (překl. E. Bláhová-V. Konzal): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o sv. Václavu (překl. J. Vajs): Zabití
Lidmily, Vyhnání a návrat matky, Vražda Václava, Přenesení těla. |
Mapky: „Územní vývoj Velké Moravy
za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeském
vévodství“.
„Historie
psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
„Rytý nápis na západní stěně
znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
„Rodokmen Mojmírovců“
dle
současného stavu poznání.
„Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
„Bořivoj – Svatoplukův místodržící
v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných pramenech
a problematika jeho hrobu“.
Bořivojův křest v legendách: Kristián,
Fuit, Proložní
ludmilská, Diffundente
sole.
Bořivojův křest v kronikách: Kosmas, Dalimil, Pulkava,
Marignola, Neplach,
„Granum“,
Palacký.
Hrob K1-Bořivoje: „půdorys“, „příčný
řez“,
„podélný řez“.
Hrob 12/59-Svatopluka: „axonometrie“,
„půdorys a řezy“.
Hroby: „Vratislavův
hrob“.
Hroby:
„Hrob knížete Václava“.
Vražda knížete Václava v legendách: I. stsl.
legenda, Crescente, Gumpold,
Kristián, Vavřinec.
Vražda knížete Václava v kronikách: Dalimil, Pulkava,
Marignola, Neplach,
„Granum“, Palacký.
Kroniky: „Fuldské anály k roku 871“
o přepadení průvodu nevěsty, jíž si Moravané přiváděli z Čech.
Kroniky: „Granum k roku 894“
(po přepočtu 871) o Bořivojově křtu (?), spíše však sňatku
(!).
Tabulka 4: „Životní
data knížat podle legend“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády
knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 6: „Životní
data kněžny Ludmily“.
Tabulka 7: „Životní
data knížete Václava“.
Tabulka 12: „Dožitý věk Svatopluka a nejstarších
»Přemyslovců« dle antropologicko lékařského průzkumu E. Vlčka“.
Tabulka 13: „Průběžný věk členů prvních
tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Otázky: „Proč se založení
hradu Praha upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj
synem Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj, zřejmě
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest
Metodějem opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián,
když Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se
pánem pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze
legendy Crescente vynechává Bořivoje?“
Otázky: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali
staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1
ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo mladší než sama
rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky
malty nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce,
nebo historická věda?“
(1. moravská historie,
2. Kristián,
3. Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V. Karbusický
(1995), • D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• Bertold Bretholz: Die Chronik der Böhmen des Cosmas von Prag.
Monumenta Germaniae Historica (MGH), nova series II, Berlin 1923.
•
František Palacký: Dějiny národu českého v Čechách a v Moravě.
Díl první: Od prvověkosti až do roku 1253. L. Mazáč, Praha 1936.
•
Karel Hrdina: Kosmova kronika česká. Melantrich, Praha 1949.
•
Kosmova
kronika česká. Ed. Karel Hrdina-Marie Bláhová, Svoboda, Praha
1972.
•
Lubomír E. Havlík: Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992.
•
Vladimír Karbusický: Báje, mýty, dějiny. Nejstarší české
pověsti v kontextu evropské kultury. MF, Praha 1995.
•
Josef Sadílek: Kosmovy staré pověsti ve světle dobových pramenů
(antické a biblické motivy). Petrklíč, Praha 1997.
•
Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
•
Petr Sommer: Začátky křesťanství v Čechách. Kapitoly z dějin
raně středověké duchovní kultury. Garamond, Praha 2001.
•
Dušan Třeštík: Mýty kmene Čechů (7.-10. století). Tři
studie ke „starým pověstem českým“. NLN, Praha 2003.
• Petr Šimík: Pocházel kníže Bořivoj, zakladatel Pražského
hradu, z Moravy? In: Moravský historický sborník, Ročenka
Moravského národního kongresu 2002-2005. MNK, Brno 2006, s.
329-407 |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|