[Pokračování ...].
Čtení desáté. Když
tedy byla podle obvyklého způsobu na počest svrchu jmenovaných
mučedníků vzdána chvála Bohu, odebrali se k hostině,
kterou bratr zlořečené paměti
úkladně dal vystrojiti.1
Neboť onen vyvrhel a výlupek vší
nepravosti na odiv stavě všemožnou laskavost, smrtelný
jed, který v srdci nosil, hleděl nějakým způsobem bratru
nakapat. Když pozoroval, že mu vojenský doprovod bratrův překáží
provésti to, co hanebně chystal, odložil na nějaký čas svůj
úmysl. Když pak nadešla noc a všichni vínem zpití uložili
se k tvrdému spánku, nejctihodnější z králů, jsa úplně
střízliv, v obvyklou hodinu noční pospíchal do chrámu,
aby vzdal Pánu díky a slávu. Tak velice důvěřoval v ochranu
a řízení Všemohoucího, že kromě osobního průvodce
nikoho z ozbrojené družiny nestaral se přibrat. Neboť neobával
se nikterak smrti ten, který, jak kdosi praví, naučil se nevážiti
života. Když pak bratr takového muže, věda o jeho příchodu,
využíval se svými bezbožnými spolčenci noci a úkladně
střežil osudnou skrýši před dveřmi chrámu, přišel vznešený
král a bratra meškajícího v chrámové předsíni
takto ráčil osloviti:
Největší vzdáváme díky tobě, můj nejdražší bratře,
za hody bohaté,
jimiž nás jsi i předáky hostil.
On mu odvětil: Včera
jsme tě chatrně pohostili, ale dnes, myslím, důstojnější ti připravíme
snídani. A to řka vytasil meč, který měl ukryt, i neostýchal
se bratra udeřiti. Ten však silou z nebes poskytnutou, jakož
uměl zacházeti se zbraní, svou šubou zachytil ránu a náhlým
výpadem sám nejen z ruky bratrovrahovy meč násilím vyrval,
nýbrž jej samotného k nohám svým mocně porazil, řka:
Hle, ty nesmírný zpozdilče, viz, kterak spravedlivý soudce Bůh
k nohám mým tě srazil a jak mohu setnout tvoji pošetilou
hlavu. Ale nechť se nestane, abych potřísnil své ruce tvou krví
a pro záchranu svého těla uvedl duši v nebezpečenství;
ba naopak hotov jsem podstoupiti na osvědčení pravdy smrt jakkoli
krutou, jen když z cesty přikázání Božích se neuchýlím.
Po těchto slovech meč, který v rukou držel, odhodil, bratra
ze země laskavě pozdvihl, očekávaje jistou smrt, která, jak věděl,
po vyváznutí onoho je mu souzena.
Čtení jedenácté. Nezpěčoval
se muž Páně smrt pro zachování přikázání Kristových
podstoupiti, nýbrž přál si, aby se vlastní bratr takovou
ohavností neposkvrnil – podle oněch slov Kristových v evangeliu:
Otče, je-li možná, ať odejde kalich tento ode mne (Mat. 26, 39),
jako kdyby byl řekl: Je-li možná, ať tento kalich utrpení není
mně podán od Židů, pokrevenstvím se mnou spřízněných, nýbrž
od nějakých cizozemců. Nuže tedy často jmenovaný bratr po svém
vyváznutí, jsa posedlý ďáblem a hnán dravčí zběsilostí,
své spiklence jižjiž blednoucí a na útěk se dávající přivolal.
Ti přišli, zároveň s ním na krále se vrhli a nesčíslnými
údery mečů jej ubili.2
Jaký to muž, vší zbožností obdařený, který nejkrutější
smrt pro Krista volil, než by byl v krvi nepřítele pravici
svou zbrotil! A proto ozdoben, jak věříme, korunou
mučednickou a provázen nesčíslným sborem svatých
mučedníků zasloužil vejíti do hvězdných stanů. Neboť kdo z věřících
by pochyboval, že tento přeblažený muž byl korunován
mučednickým vavřínem,3
když pro pravdu, kteráž je Kristus, smrt ochotně podstoupil?
Mrtvé jeho tělo leželo arciť po nějaký
čas nepohřbeno v témž chrámě, kde byl dotrpěl, protože
shora řečený vrah k vlastní své záhubě se zmocnil vlády
v království. Avšak dobrotivý a svrchovaně milosrdný
Bůh dopřál jeho údům způsobit tolik zázraků, že nikdo téměř
nemohl pochybovati o jeho svatosti. Konečně toho času týž
přeblažený mučedník, zjeviv se jedné nábožné ženě pokročilého
věku, oznámil, že kloub jeho ruky, uťatý bezbožnými vrahy, leží
na určitém místě, a přikázal, aby po nalezení byl vrácen
k svému vazivu. Když se tak stalo, tak pevně přirostl a srostl
s tělem, jako by nikdy nebyl uťat.4
Skvěje se v nebesích, hle, jak krásně též na zemi září,
pozemským
viděti dává, cokoli na nebi drží.
Nejvyšší z
králů všech skvěle tohoto oslavil krále,
nikoli v
nebesích pouze, nýbrž též na zemi svatě.
[Pokračování ...].
Přeložil Zdeněk
Kristen
Poznámky:
|