ZAVRAŽDĚNÍ
SV. VÁCLAVA
FRANTIŠEK PALACKÝ
A JEHO DĚJINY NÁRODU ČESKÉHO, DÍL I., KN. III., ČL. 1. |
Čl. 1.: Křesťanství
v Čechách až po smrt sv. Václava
35. část: Zavraždění sv. Václava
Svatý Václav navštěvoval města říše své ve
výroční čas posvícení kostelů jejich. Pročež přišel ke
dni sv. Kosmy a Damiana
(27. září) roku 935 také do sídla bratrova, staré Boleslavi,
aby účasten byl slavné služby Boží v kostele tam ke cti oněch
dvou svatých vystaveném.1 Po skončení liturgie chtěl hned zase
vrátiti se do Prahy; ale k prosbě Boleslavově, aby neodjížděl
od připravených již hodů, zůstal tam přes noc. Když pak vsed
na kůň počal hráti a veseliti se s druhy svými na dvoře,
vystřežen jest sice o bratrově zlém úmyslu, ale nechtěl tomu věřiti.
„A tu noc sešedše se bojovníci na Hněvsův dvůr, pozvali k
sobě Boleslava, i uložili tam radu vražednou, jak by zabili pána
svého. Řekli pak: půjdeť na jitřní, tehda ulovíme jeho“.2
|
Obr. 1. Zavraždění
sv. Václava.
Nakreslil Jan Goth.
|
Dne následujícího, v pondělí 28. září roku
935,3
když zvoněno jitřní, pospíchal Václav jak obyčejně do
kostela. Ve vratech potkav Boleslava, pochválil ho za to, že ho
dobře častoval včera. Tento pak tasiv meč, seknul Václava do
hlavy a řka: „Tak tě chci dnes lépe častovati!“
Václav ale silnější jsa, chopil se bratra i vyrvav mu meč z ruky, povalil ho na zem a dí: „To ti Bůh odpusť, bratře!“
Když však Boleslav, jakoby j e h o
vražditi chtěli, o pomoc volati počal, přiskočivše služebníci
jeho Česta, Týra i Hněvsa, obořili se zuřivě na Václava, jenž
již raněný utíkaje do chrámu, v jeho dveřích mečem Hněvsovým
probodnut na zemi klesl. Potom jali se stíhati „mládence“ čili
dvořany jeho, a zabili všecky ty, kteří rychlým útěkem
nezachovali života svého; také „Boží slouhy zloupili,
vyhnavše je z města, a ženy jejich na jiné muže vdali“.4
Matka Drahomíra uslyševši co se děje, přiběhla i padla s pláčem
na mrtvé tělo syna svého:5 avšak znamenajíc, že vražedníci
ukládají také o její bezživotí, utekla i ona do země
charvatské, an zatím Boleslav pospíchal zmocniti se veškeré vlády
zemské v Čechách. Tělo Václavovo ležeti zůstalo v dveřích
chrámových, až konečně kněz jeden, jménem Chrastěj, odvážil
se je zdvihnouti, a nejprve v domě svém, potom i prostřed chrámu
poctivě položiti a ochrániti.6
Boleslav vzpamatoval se sice brzy v nešlechetnosti
skutku svého a činil zaň pokání, avšak vlády jim nabyté
proto se neodřekl. Přikázav nejprve pochovati v Boleslavi tělo
mrtvé čestně, potom po třech letech dal je odtud převézti do
Prahy a uložiti tu v kostele sv. Víta,7 který někdy Václav
sám stavěti počal. Syna, kterého manželka mu právě ve dnech
oné vraždy a bouře porodila, Strachkvasem
nazvav, ustanovil ho k duchovnímu stavu, podávaje ho jakoby v oběť
Bohu za těžký přestupek svůj.8
Václav pobožný a spravedlivý, utrpěvší konečně
za svou horlivost a náboženství, považován a vyhlášen jest od
veškerého lidu hned po smrti své za mučedníka svatého. Dříve
nežli věk minul, ano pokud ještě bratrobijce seděl na trůnu,
roznesla se pověst o zázracích u hrobu jeho sběhlých až do
dalekých zemí. Avšak Čechové sami ctili památku jeho co nejsvětěji:
ano, úcty k němu v jejich vlasti přibývalo vždy po celá
století: národ vzýval ho jakožto „dědice země české“,
jakožto předního přímluvce a orodovníka u Boha za všecky věrné
Čechy;9 knížata i panovníci kladli obraz jeho na peníze,10 pečeti
a korouhve své; množství chrámů i oltářů postaveno v čest
jeho jména po všech krajích; ano konečně vše, co národ náš
chtěl ve cti míti jako své vlastní, to až podnes „svatováclavským“
nazývati obvykl.11 Tak samo jméno výtečného panovníka tohoto,
jako před stoletími, ještě i nyní nepřestává buditi v milionech srdcí českých city a úmysly nábožné.
František Palacký: Dějiny
národu českého
v Čechách
a v Moravě, díl I., kn. III., čl. 1 (35. část).
Poznámky: |
1 –
|
Svátek Kosmy a Damiana
(27. září) roku 935 připadl na neděli. |
2 –
|
Podle
F. Palackého se spiklenci na knížete Václava chystali
jako na štvanou zvěř. Podle D. Třeštíka se prý však
jednalo o nešťastnou náhodu. |
3 –
|
Kristián
i Kosmas kladou zavraždění knížete Václava do roku 929,
kdy den 28. září připadl také na pondělí. Není to
ale možné. Podle Vlčkova antropologicko lékařského průzkumu
Václavových kosterních pozůstatků se kníže dožil asi 40
let. Musel by se narodit kolem roku 889, a to
měl jeho otec Vratislav teprve 15 let. Srovnej tab. 13: „Průběžný věk členů prvních
tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“. K datování vraždy Václava viz též „Granum
k roku 928“ (po přepočtu 935). |
4 –
|
Státní
převrat, všichni Václavovi příznivci byli odstraněni. |
5 –
|
To
by znamenalo, že Drahomíra v té době žila u svého syna
Boleslava. |
6 –
|
Jméno
kněze, Krastěj, známe z I. stsl. legendy. |
7 –
|
V
některých legendách je skutečně uvedeno, že k přenesení
Václavova těla z Boleslavi do Prahy došlo 3 roky
po vraždě. D. Třeštík však vyslovil velmi pravděpodobnou
domněnku, že se tak stalo nejdříve 30 let
po vraždě až v souvislosti s Boleslavovým úsilím
o založení pražského biskupství. |
8 –
|
Mladší
knížecí synové se někdy dávali na církevní dráhu, i když
jejich otec nikoho nezavraždil. Jako důkaz Boleslavova brzkého
pokání to sotva postačí. |
9 –
|
Srovnej
např. titulní iluminaci z wolfenbüttelského rukopisu
Gumpoldovy legendy. |
10 –
|
První
vyobrazení sv. Václava na denárech můžeme zaznamenat
až u knížete Jaromíra (1004-1012). |
11 –
|
Viz
např. svatováclavská koruna, kterou dal zhotovit král
Karel IV. |
|
Petr Šimík (2007).
Palackého převyprávění pověstí, „jak nám z nejstarší
doby podány jsou“:
1. část: Upotřebení pověstí z nejstarší doby v dějepravném
rozvinutí.
2. část: O praotci Čechovi, o soudci Krokovi a jeho třech
dcerách.
3. část: O Libušině soudu, nalezení Přemysla
a o ustanovení práv.
4. část: O založení Prahy, hlavního města
českého.
5. část: O dívčí válce.
6. část: O Přemyslových potomcích a nástupcích
a o lucké válce.
Palackého vyprávění o dějích historických:
20. část: Svatoplukova zrada, oslepení Rostislav, zatčení
Metoděje.
21. část: Přepadení průvodu české nevěsty,
Svatoplukova svatba.
22. část: Pokřtění Bořivoje a Ludmily.
25. část: O zmizení Svatopluka, o třech prutech
Svatoplukových.
27. část: Bořivojovi synové.
33. část: Vražda kněžny Ludmily.
35. část: Zavraždění sv. Václava.
Srovnání:
• I. stsl. legenda (charv.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
I. stsl. legenda (Vost.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
I. stsl. legenda (Min.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
Crescente (bav.): Zavraždění kněžny
Ludmily, Zavraždění
knížete Václava a translace těla
(chybí motiv vražd).
•
Gumpold (překl. Z. Kristen): Předmluva,
Václavovo mládí,
Václavovy skutky, Václavovo vidění a
proroctví, Z jinocha mužem, obnovení chrámů,
Stavba a posvěcení chrámu, Pozvání
na hostinu, Zavraždění Václava, Translace.
•
Kristián: Stáří
prvních Přemyslovců, Václavovo vidění a proroctví,
Vražda knížete Václava, Přenesení
těla.
•
II. stsl. legenda (Nikol.): Předmluva, Václavovo mládí,
Václavovy skutky, Václavovo vidění a
proroctví, Vražda Ludmily, Převzetí
moci a vyhnání Drahomíry, Stavba
a posvěcení chrámu, syn Zbraslav, Pozvání
do Boleslavi, Přípitek archandělu
Michaelovi, Účast na jitřní, Potyčka
s Boleslavem, Zavraždění Václava, Vyhubení jeho přátel, kněží a služebníků a jejich dětí, Zázrak
s krví, Odplata Nejvyššího, Translace Václavova těla, Zázraky.
•
Fuit (překl. B. Ryba): Vražda
kněžny Ludmily (Boleslava nejmenuje, translaci Ludmilina těla neuvádí).
•
Prolog o Ludmile (překl. J. Vajs): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o Ludmile (překl. J. Vašica): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o Ludmile (překl. E. Bláhová-V. Konzal): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o sv. Václavu (překl. J. Vajs): Zabití
Lidmily, Vyhnání a návrat matky, Vražda Václava, Přenesení těla. |
„Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
Hroby:
„Hrob knížete Václava“.
Vražda knížete Václava v legendách: I. stsl.
legenda, Crescente, Gumpold,
Kristián, Vavřinec,
II. stsl. legenda.
Vražda knížete Václava v kronikách: Dalimil, Pulkava,
Marignola, Neplach,
„Granum“, Palacký.
„Historie
psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
„Rytý nápis na západní stěně
znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
Kroniky: „Kanovník vyšehradský
k roku 1126“ o bitvě u Chlumce (přilba svatého Václava).
Kroniky: „Druhý pokračovatel
Kosmův k roku 1260“ o bitvě u Kressenbrunnu (přilba svatého
Václava).
Kroniky: „Granum k roku 928“
(po přepočtu 935) o zavraždění svatého Václava.
Tabulka 4: „Životní
data knížat podle legend“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády
knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 6: „Životní
data kněžny Ludmily“.
Tabulka 7: „Životní
data knížete Václava“.
Tabulka 12: „Dožitý věk Svatopluka a nejstarších
»Přemyslovců« dle antropologicko lékařského průzkumu E. Vlčka“.
Tabulka 13: „Průběžný věk členů prvních
tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Symbolika: „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Literatura:
•
Bertold Bretholz: Die Chronik der Böhmen des Cosmas von Prag.
Monumenta Germaniae Historica (MGH), nova series II, Berlin 1923.
•
František Palacký: Dějiny národu českého v Čechách a v Moravě.
Díl první: Od prvověkosti až do roku 1253. L. Mazáč, Praha 1936.
•
Karel Hrdina: Kosmova kronika česká. Melantrich, Praha 1949.
•
Kosmova
kronika česká. Ed. Karel Hrdina-Marie Bláhová, Svoboda, Praha
1972.
•
Lubomír E. Havlík: Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992.
•
Vladimír Karbusický: Báje, mýty, dějiny. Nejstarší české
pověsti v kontextu evropské kultury. MF, Praha 1995.
•
Josef Sadílek: Kosmovy staré pověsti ve světle dobových pramenů
(antické a biblické motivy). Petrklíč, Praha 1997.
•
Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
•
Dušan Třeštík: Mýty kmene Čechů (7.-10. století). Tři
studie ke „starým pověstem českým“. NLN, Praha 2003.
• Petr Šimík: Pocházel kníže Bořivoj, zakladatel Pražského
hradu, z Moravy? In: Moravský historický sborník, Ročenka
Moravského národního kongresu 2002-2005. MNK, Brno 2006, s.
329-407. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|