MYTIČTÍ
PŘEMYSLOVCI –
LITERÁRNÍ FIKCE, NEBO HISTORICKÁ VĚDA?
FRANTIŠEK PALACKÝ
A JEHO DĚJINY NÁRODU ČESKÉHO, DÍL I., KN. II., ČL. 2. |
Čl. 2.: Báječné
dějiny české
3. část: O Libušině soudu, nalezení Přemysla a ustanovení
práv
Když však Libuše rozsoudila svádu
dvou zámožných bratří, synů Klenových, o rozdíl dědictví, ten, kterému za křivdu
dáno, jal se haniti pohlaví její a neposlušným činiti se. Tím
uražena, odřekla se vlády a nabídnula národu, aby zvolil muže
sobě za kníže a za pána; tento však prosil ji samé vyvoliti
sobě chotě, slibujíc podrobiti se manželu jejímu tudíž co knížeti
a pánu svému. Vypravila tedy slavné poselství k Přemyslovi,
zemanu stadickému, podávajíc mu i ruky své, i panování nad Čechami.
Poslové nalezli ho, an oral na roli, která až podnes rolí královskou
sluje. Radostně přijav i povolání, i oděv a berlu knížecí,
vsedl hned na koně, jenž v ušlechtilém komonstvu zanesl ho na Vyšehrad,
k milostné paní jeho.1
|
Obr. 2. Poselství Libušino u Přemysla
Oráče (nakreslil Jan Goth).
|
Přemysl slaví se
v dějinách českých netoliko co praotec jasného rodu, kterého
potomstvo v mužském řádu skrze šestero století (až do roku
1306) Čechami vládlo, v ženském pak posloupenství až posavad
vládne, ale také co zákonodárce a první ustanovitel těch práv
a zřízení zemských, kterými země tato až do XIII. století se
řídila, a kterých větší část i v pozdějších ještě
časích tu zachována. Nejstarší aspoň písemná svědectví naše
jmenují nám jeho co původce té celé soustavy právní, která
panovala v nejstarší známé době v Čechách, ačkoli
pochybovati nelze, že on zákonů a práv, od starodávna u Slovanů
v obyčej vešlých nezměnil, ale jen snad přimnožil
a přitužil.2
František Palacký: Dějiny národu českého v Čechách
a v Moravě, díl I., kn. II., čl. 2 (3. část).
[Pokračování ...].
Poznámky: |
1 –
|
Z Fuldských análů k
roku 871 víme,
že slavné poselství bylo vypraveno na Moravu, patrně k Bořivojovi,
a tudíž se ho jako nevěsta účastnila kněžna Ludmila, „podávajíc mu i ruky své,
i panování nad Čechami“.
Kůň v ušlechtilém komonstvu pak zanesl onoho „cizího“ knížete
i s manželkou nikoliv
na Vyšehrad, který v té době ještě neexistoval, ale na Levý Hradec. Tento
dynastický sňatek se pak o 120 let později stal jedním ze základních
motivů přemyslovské pověsti vytvořené
Kristiánem (kap. 2) o vzniku křesťanské
knížecí vlády v Čechách – viz Vznik
a původ přemyslovské pověsti. |
2 –
|
Základním motivem
ve všech podáních
pověstí o Přemyslovi je oráč
coby praotec rodu, zákonodárce
a vzdělavatel náboženství,
jak vyplývá z křesťanské
symboliky orby. Právě tak je ve znojemské rotundě vyobrazen
moravský křesťanský král-oráč
Rostislav, otec Bořivoje, prvního křesťanského
knížete Čechů. Bořivoj Čechům „přimnožil“
zejména „nový a neslýchaný křesťanský zákon svatosti“,
jak se můžeme dočíst u Kristiána (kap. 2).
Ke křesťanské symbolice orby viz „Oráčská scéna
na malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův
konec a paradoxně také sám Kosmas
(I, 22). |
|
Petr Šimík (2005). Palackého převyprávění pověstí, „jak nám z nejstarší
doby podány jsou“:
1. část: Upotřebení pověstí z nejstarší doby v dějepravném
rozvinutí.
2. část: O praotci Čechovi, o soudci Krokovi a jeho třech
dcerách.
3. část: O Libušině soudu, nalezení Přemysla
a o ustanovení práv.
4. část: O založení Prahy, hlavního města
českého.
5. část: O dívčí válce.
6. část: O Přemyslových potomcích a nástupcích
a o lucké válce. Palackého vyprávění o dějích
historických:
20. část: Svatoplukova zrada, oslepení
Rostislava.
21. část: Přepadení průvodu české nevěsty.
22. část: Pokřtění Bořivoje a Ludmily.
25. část: O zmizení Svatopluka.
27. část: Bořivojovi synové.
33. část: Vražda kněžny Ludmily.
35. část: Zavraždění sv. Václava. Srovnání:
Libušin soud: Kristián, Kosmas, Dalimil,
Pulkava, Marignola,
F. Palacký.
Nalezení Přemysla: Kristián,
Kosmas, Dalimil,
Pulkava, Marignola,
F. Palacký, A.
Jirásek.
Vydání zákonů a práv: Kristián, Kosmas,
Dalimil,
Pulkava, Marignola,
F. Palacký.
Mapky: „Územní vývoj Velké Moravy
za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Středočeské vévodství“.
Mapky: „Dějiště Kosmových
mytických příběhů a nejstarších českých legend“.
„Rodokmen mytických knížat“
aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Historie
psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
„Rytý nápis na západní stěně
znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
„Život svatého knížete
velkomoravského Rostislava“. Ke kanonizaci svatého
Rostislava pravoslavnou církví (1994).
„Legenda o životě Rostislava,
krále Moravanů, který se svou vírou a utrpením stal se svým národem
svatým“.
Tabulka 2: „Kosmův obrazový
scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas námět pro svůj libušopřemyslovský
mýtus?
Tabulka 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova křtu
dle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 15: „Životní data krále-oráče
Rostislava“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a
Kosmovy inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 17: „Arcibiskupové a
biskupové moravští“.
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Symbolika: „Mor – nákaza
(epidemie), anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk – dobytče,
nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece
lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce,
nebo historická věda?“
(1. moravská historie,
2. Kristián,
3. Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V. Karbusický
(1995), • D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• František Palacký: Dějiny národu českého v Čechách a v Moravě.
Díl první: Od prvověkosti až do roku 1253. L. Mazáč, Praha 1936.
• Karel Hrdina: Kosmova kronika česká. Melantrich, Praha 1949, s.
28.
• Kosmova kronika česká. Ed. Karel Hrdina-Marie Bláhová, Svoboda, Praha 1972, s. 25.
• Vladimír Karbusický: Báje, mýty, dějiny. Nejstarší české
pověsti v kontextu evropské kultury. MF, Praha 1995.
• Josef Sadílek: Kosmovy staré pověsti ve světle dobových pramenů
(antické a biblické motivy). Petrklíč, Praha 1997.
• Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
• Dušan Třeštík: Mýty kmene Čechů (7.-10. století). Tři
studie ke „starým pověstem českým“. NLN, Praha 2003. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|