4
[Pokračování ...].
Toho času vznikl mezi dvěma obyvateli, kteří vynikali bohatstvím i rodem
a byli jaksi správci nad lidem, nemalý spor o mez sousedních
polí.1 I pustili se do takové hádky mezi sebou, že jeden druhému
vjel nehty do hustých vousů, a tupíce se hanebně nevybíravými nadávkami a luskáním pod nosem, hřmotně
vejdou do dvora, s velikým hlukem předstoupí před svou paní a snažně žádají, aby spornou věc mezi nimi
rozhodla po právu a spravedlnosti. Ta si zatím hověla, jak si rozpustile vedou rozmařilé ženy, když nemají
muže, kterého by se bály, měkce ležíc na vysoko nastlaných vyšívaných
p o d u š k á c h a o loket se opírajíc jako při porodu.
Když pak, jdouc cestou spravedlnosti a na osobu lidí nehledíc, celou při mezi nimi vzniklou rozsoudila po
právu, tu ten, který spor na soudě nevyhrál, přes míru se rozhněvav, potřásl dvakrát či třikrát hlavou,
a podle svého zvyku třikrát holí o zemi udeřiv a bradu slinou z plných úst poprskav, zvolá:
„Toť křivda mužům nesnesitelná! Žena děravá se obírá mužskými soudy v lstivé mysli! Víme
zajisté, že žena, ať stojí či na stolci sedí, málo má rozumu; oč ho má ještě méně, když
n a p o d u š k á c h leží? Tehdy opravdu se hodí
spíše k tomu, aby se poznala s mužem, nežli aby bojovníkům vynášela nálezy. Vždyť je věc jistá, že
všechny ženy mají dlouhé vlasy, ale krátký rozum. Lépe by bylo mužům umříti než to trpěti. Nás jediné
opustila příroda k hanbě všem národům a kmenům, že nemáme správce ani mužskou vládu a že na nás
doléhají ženská práva“.2
Na to paní, svou pohanu tajíc a bolest v srdci ženským studem zastírajíc, usmála se
a pravila: „Tak jest, jak díš; žena jsem, jako žena žiji; ale snad proto si myslíte, že málo
mám rozumu, že vás nesoudím metlou železnou, a poněvadž žijete bez bázně, právem mne nedbáte. Neboť kde
je bázeň, tam je i kázeň. A nyní je velmi zapotřebí, abyste měli správce ukrutnějšího než je žena.
Tak také holubi pohrdli kdysi bělavým luňákem, jehož si zvolili za krále, jako vy mnou pohrdáte, a knížetem
sobě učinili jestřába, mnohem ukrutnějšího, jenž vymýšleje si viny, jal se zabíjeti vinné i nevinné;
a od té doby až podnes požírá holuby jestřáb. Jděte
nyní domů, a koho vy si zítra vyvolíte za pána, toho si já vezmu za
manžela.3
Mezi tím povolala své sestry, jimiž zmítaly podobné vášně; jejich čarodějnickým uměním rovněž jako
svým vlastním šálila lid ve všem; bylať Libuše sama, jak jsme se výše zmínili, prorokyní jako
Cumská Sibylla, druhá sestra byla kouzelnicí, jako
Medeia z Kolchidy a třetí čarodějkou jako
Kirke Aiaiská. O čemse té noci uradily ony tři hadačky
anebo co tajného ujednaly, nebylo sice známo, avšak ráno se všem zjevilo nad slunce jasněji, když jejich sestra
Libuše označila místo, kde se tajil jejich budoucí kníže, i jeho jméno.4
Neb kdo by si pomyslil, že si knížete povolají od pluhu? Nebo kdo mohl věděti,
kde oře muž, který se měl státi správcem lidu? O čem by však
nevědělo věštecké nadšení? Aneb čeho by nedokázalo čarodějné umění? Sibylla dovedla předpověděti národu římskému
pořad osudu skoro až do soudného dne, ba – lze-li tomu věřiti – věštila též o Kristu, neboť kterýsi učitel
církevní v jednom svém kázání uvádí verše Vergiliovy, o příchodu
Páně podle věštby Sibylliny složené.5 Medeia dovedla bylinami
a čáry často s nebeské báně svésti Hyperiona a Berecynthii, dovedla deště, blesky a hromy
vylákati z oblaků, dovedla starce krále Ejaka omladiti. Čáry Kirčinými byli proměněni druhové Ulixovi
v rozmanitá zvířata a král Pictus v datla; ten se podnes jeho jménem po latinsku nazývá. Jaký div?
Jak znamenité věci provedli v Egyptě svým uměním čarodějníci! Ti svými kouzly učinili tolik divů, kolik prý
jich z moci Boží způsobil služebník Boží Mojžíš. O tom však dosti.
Kosmas: Kronika Čechů, kn. I, kap. 4. (2. část).
[Pokračování ...].
Poznámky: |
1 –
|
Podobný spor o mez svých kompetencí „mezi dvěma obyvateli, kteří vynikali
bohatstvím i rodem a byli jaksi správci nad lidem“, který také rozhodovala žena, známe
z Kosmovy současnosti. Byl to „boj o investituru“, v němž jednajícími osobami byli papež
Řehoř VII., král Jindřich IV.
a Matylda Toskánská, a jedno jeho dějství se odehrávalo na
Matyldině panství (zděděném po otci) – na hradě Canossa nedaleko Parmy v severní Itálii (srovnej
V. Karbusický 1995, s. 91, 164-167, 283). |
2 –
|
Mohl by něco takového Kosmas napsat, kdyby kněžna Libuše
byla skutečnou zakladatelkou „přemyslovského“ rodu? |
3 –
|
Libuše slibuje, že se podvolí přání a volbě lidu. Kosmas
nám pak ale prozradí, že vlastně o žádnou volbu nešlo – vše bylo předem dohodnuto. |
4 –
|
Libuše sice říká, že se podřídí volbě Čechů, ale druhého dne pak sama určí
kde a jak nalézt knížete, jehož jméno je Přemysl, jak se o tom se sestrami ještě předešlé noci
uradila. |
5 –
|
Kosmas tu srovnává Libušinu předpověď
o příchodu moudrého oráče se Sibyllinou věštbou
o příchodu Páně. Mohl tu mít na mysli snad něco jiného
než příchod křesťanství do středních Čech, když sám
orbu vysvětluje jako křesťanskou symboliku?
(Kosmas I, 22). Naši historikové se ovšem tváří, jakoby nic
z toho nechápali. Samotné slovní spojení „pohanský oráč“
je však v první třetině 12. století již naprosto absurdní. Srovnej článek
„Aurelius Augustinus: De doctrina christiana“. |
|
Petr Šimík (2005).
Předchozí kap. 4. (1. část): O třech dcerách Krokových.
Srovnání:
Libušin soud: Kristián, Kosmas,
Dalimil, Pulkava,
Marignola, Palacký.
Mapka: „Územní vývoj Velké Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Mapka: „Rozmístění hradů ve středočeském vévodství“.
Mapka: „Dějiště Kosmových mýtů a nejstarších českých legend“.
Rodokmeny: „Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
Kosmas (II, 31): Matylda zasahuje ve sporu dvou biskupů – pražského
Jaromíra-Gebharta a olomouckého Jana I.
Kosmas (II, 32): Neautentická anekdota ze svatební noci Matyldy Toskánské
s Welfem Bavorským.
„Historie psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako
historický pramen.
„Rytý nápis na západní stěně znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
Tabulka 2: „Kosmův obrazový scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas
námět pro svůj libušopřemyslovský mýtus?
Tabulka 14: „Srovnání Kristiánovy a Kosmovy verze přemyslovské
pověsti“.
Tabulka 15: „Životní data krále-oráče Rostislava“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy inspirace“ aneb Bez
moravské
historie by nebyly ani české mýty!
Tabulka 17: „Arcibiskupové a biskupové moravští“.
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Artefakty: „Slonovinová pyxida z Čiernych Kľačan“.
Symbolika: „Mor – nákaza (epidemie), anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk – dobytče, nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Oráčská scéna na malbě ve znojemské rotundě“ aneb
Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece
lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Úvaha: „Vznik a původ přemyslovské pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce, nebo historická věda?“
(1. moravská historie, 2. Kristián,
3. Kosmas).
• F. Palacký (1848),
• R. Turek (1963),
• A. Friedl (1966),
• V. Karbusický (1995),
• D. Třeštík (2006, 2009).
Následuje kap. 5.: Volba knížete.
Literatura:
• Bertold Bretholz: Die Chronik der Böhmen des Cosmas von Prag. Monumenta Germaniae Historica (MGH), nova
series II, Berlin 1923.
• Karel Hrdina: Kosmova kronika česká. Melantrich, Praha 1949, s. 20-21.
• Kosmova kronika česká. Ed. Karel Hrdina-Marie Bláhová, Svoboda, Praha 1972, s. 15-17.
• Vladimír Karbusický: Báje, mýty, dějiny. Nejstarší české pověsti v kontextu evropské kultury. MF,
Praha 1995.
• Josef Sadílek: Kosmovy staré pověsti ve světle dobových pramenů (antické a biblické motivy). Petrklíč,
Praha 1997.
• Dušan Třeštík: Mýty kmene Čechů (7.-10. století). Tři studie ke „starým pověstem českým“. NLN, Praha 2003.
• Kosmova kronika česká. Překl. K. Hrdina a M. Bláhová, úvod D. Třeštík, komentář P. Kopal, vysvětlivky a poznámky
M. Bláhová, rejstříky J. Vilím. Paseka, Praha a Litomyšl 2005. |