2. KOSMŮV
OBRAZOVÝ
SCÉNÁŘ
OBSAH
3. PÁSU MALEB VE ZNOJEMSKÉ ROTUNDĚ
A JEHO SROVNÁNÍ S TEXTEM KOSMOVA LIBUŠOPŘEMYSLOVSKÉHO MÝTU |
Č. |
3.
pás maleb |
Kosmův
text |
1 |
Jezdecká
družina v čele s králem Rostislavem v plášti moravských králů na bílém koni („a jeho jméno
je Slovo Boží“ – Zj 19, 11-13), který před svým sídelním městem přivítal a následně uvádí
křesťanskou
byzantskou misii Konstantina a Metoděje na Velkou Moravu (do Znojma?). |
V Kosmově podání
se obraz mění v Libušino poselstvo, složené z moudře neučených a vědomě nevědomých sedláků
(pohanů),
kráčejících ve stopách Libušina koně
do Stadic,
aby přivedli sobě knížete a kněžně Libuši manžela (Kosmas I, 5-6). |
2 |
Přímo proti
dveřím, za pluhem, taženým souspřežím býků, stojí mezi Konstantinem
a Metodějem, apoštoly Moravanů a Slovanů,
křesťanský král-oráč Rostislav
v plášti moravských králů. V levé ruce drží Písmo
(slovo Boží čili duchovní potravu – „dar duším nikdy se nekazící“, „slovo, jež krmí lidské duše“ –
Proglas 12 a 25), které spolu s dalšími vzácnými dary od byzantského
císaře oba věrozvěstové přinesli v mošně a předali Rostislavovi. |
Kosmův Přemysl Oráč (rovněž
pohan)
orající párem volů úhor zdéli i zšíři
dvanácti kročejů, jenž nikomu nepatřil, po příchodu Libušiných
poslů přeruší svoji činnost, vetkne otku do země a pustí voly, řka: „Jděte
tam, odkud jste přišli!“ Pak muže Libušina poselstva pozve ke snídani
a uhostí je plesnivým chlebem a kusem sýra,
které vytáhne z lýkové mošny. Tu pak položí na trávník místo
stolu. Tak svačili a vodu ze džbánu pili (Kosmas I, 6). |
3 |
Střevíce zavěšené vedle mošny na stromě představují symbol šíření evangelia
pokoje (Ef 6, 15) – duchovního bohatství.
Druhotně mohly symbolizovat „svaté místo“ (Ex 3, 5): „Odlož svou
obuv, neboť místo, kde stojíš, je svaté“. Střevíce i mošna jsou
běžnou potřebou apoštolů (Mt 10, 10; Mk 6, 8-9; L 9, 3; L 10, 4; L 22, 35-36),
jsou to atributy „nových apoštolů“ Moravanů
a Slovanů. |
Lýčené
střevíce jsou podle Kosmy odznakem Přemyslovy chudoby.
Proto je dá Přemysl schovati na věky, „aby
naši potomci věděli, odkud vzešli“. „Chudoba, překonaná
ctností, neskrývá se pod vlčí koží, nýbrž svého vítěze, jejž
zprvu s sebou strhla do hlubin, povznáší k hvězdám“
(Kosmas I, 7).
A chovají se v knížecí komoře na Vyšehradě podnes... |
4 |
Vyslanci
byzantského císaře, pozdější světci Konstantin-Cyril a Metoděj
(dnes spolupatroni Evropy), původem Řekové ze Soluně
(„toť jsou dvě olivy a dva svícnové“ – Zj 11, 3-4;
legenda Beatus Cyrillus), zobrazení v plášti u pluhu po boku krále-oráče Rostislava (spoluzakladatelé
moravské církve, města Božího či Nebeského Jeruzaléma – Zj 21, 2-4, 14, 22, 27). |
Kosmovi vzorem pro „dvě zlaté olivy“ (pěstují se v Řecku)
(Za 4, 11-14), jež v tomto hradě (který Čechové později vystaví a nazvou Prahou – viz
bod 7) někdy v budoucnu vzejdou,
kterým se budou „klaněti všechna pokolení země české a ostatní
národové“ – Více sláv a Voje útěcha (sv. Václav a sv. Vojtěch),
jak to předpověděla kněžna Libuše, „jsouc věštným duchem nadšena“
(Kosmas I, 9). |
5 |
Poslední
postava oráčské scény – žena držící v rukou byzantský diadémem
se závěsy (odznak Rostislavova královského titulu) – je vyobrazená
bez pláště – v oděvu
krátkém jako mužská suknice. Kristiánova hadačka panna (personifikace země, Vlády) symbolizuje
poddání se Slovanů českých králi-oráči Rostislavovi, „svatý sňatek“ (hieros gamos), sňatek krále se zemí. |
Z toho Kosmas usoudil, že
„toho času dívky naší země ...samy si braly muže, které a kdy chtěly, ...v oděvu
se nijak, muž a žena, nelišili“. Od toho se potom počala „dívčí
válka“ (Kosmas I, 9).
Libuši Kosmas nechal doma, ke sňatku s Přemyslem došlo až po jeho příchodu
na Libušin hrad (viz bod 7). |
6 |
Za oráčskou
scénou následuje osm křesťanských
knížat opatřených Boží zbrojí (štít víry a kopí Ducha,
jež je slovo Boží – Kristián,
kap. 6) v čele s králem Sámem,
který jako první zbavil Slovany pohromy a ran morových (Avaři, Frankové).
Za ním následují tři neznámá knížata. Poslední čtyři postavy představují
historicky doložené velkomoravské panovníky. Jsou to Mojmír I.,
Rostislav, Svatopluk a jeho syn Mojmír II. |
Tuto
předlohu Kosmas použil pro svoji osmičlennou řadu mytických pohanských knížat v čele
s Přemyslem. Po něm pak následovali Nezamysl, Mnata, Vojen, Vnislav, Křesomysl,
Neklan a Hostivít – všichni samozřejmě
pohané
– „oddaní břichu a spaní, nevzdělaní a neučení, podobali se
dobytku, takže zajisté proti přírodě tělo bylo jim k rozkoši, duše
na obtíž“. I proto „o životě a stejně i o smrti těchto knížat
se mlčí“ (Kosmas I, 9). |
7 |
Třetí pás
maleb je zakončen fundátorským párem při vstupu
do apsidy. Po levé straně král Rostislav v plášti moravských králů
s modelem podélného kostela v rukou jako
zakladatel Metodějova arcibiskupství.
Kamenný chrám, hrad Boží, pevnost víry. Po pravé straně jeho manželka (snad) dalmatská kněžna Miloslava
s liturgickým kalichem
v rukou, na něm položený
chléb k eucharistii
. Oblečena
je do téhož pláště jako Rostislav, pod ním oděna v dlouhé bílé svatební
šaty. Je tu zobrazena jako „primiční nevěsta“ – dnes již
zapomenutý symbol církve („nevěsta Beránkova oděná v zářivě čistý kment“ – Zj 19, 7-8).
Arcibiskup Metoděj na Moravě sepsal „Zákon sudnyj ljudem“ a „Nomokánon“. Dokončil také překlad celé Bible. |
Tento motiv Kosmas použil
pro Přemyslův svérázný sňatek s Libuší (Kosmas I, 8)
a Libušinu věštbu (Kosmas I, 9) o vystavění hradu, jejž nazvou
Prahou (podobně jako Kristiánův Bořivoj staví první kostel na Levém Hradci a pak také
„na hradě pražském vystaví chrám ke cti blahoslavené Rodičky Boží a ustavičné Panny Marie“), a chronologicky
jej zařadil doprostřed svého příběhu před bod 4: „...podavše si ruce, vešli
s velikou radostí do příbytku, posadili se na pohovkách,
občerstvili se darem Cereřiným a Bakchovým
a ostatek noci věnovali Venuši a Hymenaeovi. Tento muž ...upoutal
zákony náš bezuzdný kmen, ...též vydal všechna práva, jimiž se
naše země řídí a spravuje, sám s Libuší samou“. |
|
Tabulka 2. Kosmův obrazový scénář.
Malby v rotundě (jejich převážná část včetně 3. pásu) vznikly ještě před Kosmovým narozením,
proto logicky nemohou být obrazovým přepisem Kosmova libušopřemyslovského mýtu,
zatímco jako obrazová předloha mohly Kosmovi dobře posloužit,
a jak je patrné z výše citovaných paralel, také posloužily.
|
Obr. 1. Schéma 3. pásu maleb ve znojemské rotundě: jízdní družina,
oráčská scéna,
posloupnost osmi panovníků se štítem a kopím s praporcem, fundátorský pár
po stranách vítězného oblouku nad vstupem do apsidy. Pět postav v plášti se
stejným vzorem na jeho lemu je u horního okraje označeno červenou šipkou.
|
Poznámky:
|
1 –
|
Král Rostislav v čele jízdní
družiny je oděn do stejného pláště
jako oráč za pluhem, jako šestý kníže v následné posloupnosti panovníků i jako oba fundátoři
po stranách vítězného oblouku při vstupu do apsidy. Jedná se proto o stále
stejnou osobu – krále Rostislava, v případě fundátorky o jeho manželku. Viz „Friedlovi
»Přemyslovci« ve Znojmě“,
obr. 2A, 2B, 5B,
2C, 2D.
Podle výkladu znojemských maleb od našich archeologů, historiků
a uměnovědců se však jedná o pohana
Přemysla. To by pak Libušino poselstvo k Přemyslovi musel vést sám Přemysl, což je samozřejmě vědecký
nesmysl, o pohanovi s kostelem v rukou ani nemluvě.
Z fundátora, ač ve stejném plášti jako vedoucí jízdní
družiny a jako oráč za pluhem, proto udělali křesťanského
knížete Konráda II., resp. Konráda I., který se však, alespoň podle L. Konečného
(1997, s. 71), s mytickými pohanskými „zázračnými prapředky“ dokonce „numinózně“
ztotožnil. Zcela nemožný blábol v rozporu s Písmem, který použitím slovníku cizích
slov měl nabýt na „vědeckosti“. Srovnej však článek: „Stejná
osoba byla zobrazována ve stejném oděvu“.
|
2 –
|
Souspřeží býků symbolizuje
těžkou práci, kterou museli oba věrozvěstové, „noví
apoštolé“ Moravanů a Slovanů, vykonat na poli šíření křesťanské víry
(ŽM VII): „...my dva jsme byli
souspřeží a táhli jsme jednu brázdu“. Býk je také symbol apoštolů všech dob, kteří se
lopotí při šíření víry, a je v patristice takto používán (Dt 25, 4; 1Kor 9, 9). Např.
okřídlený býk je symbolem evangelisty Lukáše.
V býkovi je tedy možné spatřovat dobytče, nebo, v symbolické
rovině, apoštola – kazatele evangelia. Naši „odborníci“
(J. Mašín, A. Friedl, B. Krzemieńska, Z. Měřínský, J. Žemlička, D. Třeštík,
M. Bláhová, K. Benešovská, J. Bažant, J. Sláma, Z. Všetečková,
L. Konečný, V. Vaníček, A. Merhautová)
zatím dohlédli jen k onomu dobytčeti.
Latiník Kosmas proto Přemyslovými ústy nechává raději souspřeží býků zmizet:
„Jděte tam, odkud jste přišli!“
Vyjadřuje tím svůj vztah ke slovanskému písmu a slovanské liturgii – k dílu obou věrozvěstů
(i k nim samotným, neboť býk je symbol apoštolů) –, jež pak „odešlo“
i se svými nositeli a šiřiteli do
Bulharska, kde našlo široké uplatnění (V. Vavřínek,
R. Večerka), ale také do Čech. Pro
polovinu 10. století to potvrzuje i Kristián (kap. 1).
Srovnej Kosmovy anagramy (P 011).
Kosmův úhor, ač ležel mezi tolika poli, přec
nepatřil k žádnému poli. Podobně dosud pohanské Čechy, ač ležely mezi tolika
křesťanskými zeměmi, přec (před příchodem moravského Bořivoje)
nepatřily k žádné z těchto zemí. Byla to „země nedotčená
rádlem“ (Kosmas I, 2). Těmi „poli“
jsou míněna Boží pole –
viz Pavlův první list Korintským (1K 3, 9): „Jsme spolupracovníci
na Božím díle, a vy jste Boží pole...“. „Úhorem“ je zase
myšlen nepochybně „úhor srdcí pohanských, jež je třeba zúrodnit
rádlem [Božího]
slova“ (KosmasI, 22). Připomeňme
si slova proroka Ozeáše (10, 12): „Rozsívejte si pro spravedlnost, sklízejte pro milosrdenství,
zorejte svůj úhor“.
Na původní malbě držel král Rostislav uprostřed trojice
oráčů v levé ruce knihu – Písmo
– evangelia Konstantinem přeložená do staroslověnštiny
psaná hlaholicí – viz naše obrázková upoutávka
č. 7. Písmo, duchovní pokrm
všech křesťanů
(srovnej níže J 6, 35), přinesli oba
věrozvěsti na Moravu v mošně,
která visí na stromě vedle střevíců.
Když Kosmas psal první knihu své kroniky (1120), Písmo v Rostislavově
levé ruce ještě viděl. Dokazuje to jeho narážka při uvítání
Libušiných poslů: „On je vlídně jako hostitel pozval
k snídani, vyňal z lýkové mošny plesnivý
chléb a kus sýra, mošnu položil na trávník místo
stolu, na to režný ubrus a tak dále“ (Kosmas I, 6).
Aby nedošlo k znesvěcení Kristova učení, nechal později
(1131-1134) biskup Zdík knihu z maleb odstranit (viz „Oráčská scéna
na malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův
konec).
|
3 –
|
Střevíce, coby „obutí potřebné
pro šíření evangelia pokoje“ (Ef 6, 15), mají potomkům, kteří
usednou na knížecí stolec, připomínat jejich základní povinnost – šířit
křesťanství – stavět kostely, shromažďovat kněze a kleriky, být vzdělavateli křesťanství
(Kristián, kap. 2). Na znojemské malbě to jsou
atributy obou věrozvěstů. V Kosmově podání mají potomkům připomínat,
odkud vzešli (tzn. z křesťanské Moravy), aby byli vždy živi v bázni (Boží) a nejistotě,
a aby lidí sobě od Boha svěřených nespravedlivě neutiskovali z pýchy,
poněvadž všichni jsme si (před Bohem) od přírody rovni (Kosmas
I, 7).
„A chovají se na Vyšehradě podnes“ – na Vyšehradě, o němž se
Kosmas zmiňuje jako o hradu nedobytném až teprve k roku 1000 (Kosmas
I, 35). Čí střevíce se to vlastně na Vyšehradě chovaly ještě v roce 1120, kdy Kosmas dokončil první
knihu své Kroniky? Snad smyšleného mytického Přemysla?
Soudě podle znojemské malby by to měly být nejspíše střevíce pozdějšího arcibiskupa Metoděje.
|
4 –
|
Konstantin a Metoděj, v rotundě
oba vyobrazení po
boku krále-oráče Rostislava (před rokem 1034), byli později
v legendě Beatus
Cyrillus (1063) připodobněni ke dvěma
olivám. Teprve poté (1120) v Libušině věštbě Kosmas (I, 9)
zvolil stejné přirovnání pro jiné dva světce, Václava a Vojtěcha.
Inspirace znojemskými malbami s oběma věrozvěsty po boku krále-oráče
Rostislava a zmíněnou legendou je i tu nesporná. Srovnej
článek „Oráčská scéna
na malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
|
5 –
|
Žena v oděvu krátkém
jako mužská suknice s byzantským diadémem se dvěma stuhovými
závěsy v rukou. Pokud tato ženská postava (Kristiánova
hadačka panna) symbolicky představuje „zemi, Vládu, jíž
podle Kristiána Slované čeští dali za manželku onomu „nalezenému“
oráči, pak je zde znázorněn „svatý sňatek“
(hieros gamos) – svatba krále se zemí – poddání se dosud pohanských Čech moravskému
králi-oráči Rostislavovi. Viz strana: „Oráčská scéna
na malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Rostislavův syn Bořivoj, jenž si vzal za manželku
pšovskou Ludmilu (dynastický sňatek), potom do Čech přináší moravské
křesťanství. Srovnej Asklépiův
příchod do Říma a srovnávací tabulku Ovidius-Kristián.
Poddání se Slovanů českých moravskému králi-oráči Rostislavovi ovšem neznamenalo, že ten pak usedl na
pražský stolec, stejně jako se tak nestalo při pozdějším poddání se Spytihněva a Vitislava
(Vratislava) králi
Arnulfovi (895). Rozhodně to také neznamenalo, že Rostislav (či Arnulf)
musel předtím celé Čechy dobýt, jak si naivně přestavoval D. Třeštík (1987, s. 566; 2000,
s. 87). Proto i Třeštíkova další „utkvělá představa“ o Svatoplukově dvojím
dobývání Čech (883, 885) je, řekněme jemně a ohleduplně, mylná (D. Třeštík 1997, s. 338).
Nebylo třeba vlamovat se do otevřených dveří. V té
době již byl Bořivoj několik let (od roku 875) Svatoplukovým
místodržícím v Čechách.
|
6 –
|
Počet Kosmových mytických Přemyslovců
– osm – se shoduje s počtem
moravských panovníků vyobrazených ve 3. pásu maleb v plášti se štítem a kopím s praporcem.
Odkud Kosmas vzal jména svých mytických knížat? Odpověď nalezl V. Karbusický – viz
„Rodokmen mytických knížat“.
Bořivoj (bez pláště) ve 4. pásu maleb pak zahajuje posloupnost
devatenácti pražských panovníků, jež za Kosmova života končila
vyobrazením desátého Břetislava I.
– prvního z pražských knížat v plášti,
neboť on to také byl, kdo „tu zemi (Moravu) první
podrobil svému panství“, jak uvedl Kosmas (III, 34). Plášť
tedy na znojemské malbě symbolizuje vládu na Moravě, jedná se o plášť
moravských králů. Na jejich odkaz Břetislav na Moravě vědomě
navázal a k němu se otevřeně hlásil (viz „Břetislav,
jeho synové a vnuci“), což vedle moravských ražeb jeho denárů dotvrzují právě znojemské
malby.
Teprve v letech 1131-1134, po Kosmově smrti (†1125), byly malby doplněny dalšími
devíti postavami (všechny již v plášti) a kruh panovníků se
postavou Soběslava I. definitivně
uzavřel (P. Šimík 2004, s. 99-103, 123).
Posledním osmým moravským panovníkem ve 3. pásu maleb je Mojmír II.
Jemu odpovídá Kosmův Hostivít, jenž údajně „zplodil Bořivoje“. Bořivojem
pak pokračuje jak výmalba rotundy ve 4. pásu, tak i posloupnost „knížat
Čechů“ v kronice.
Tento Bořivojův údajný otec, Mojmír II.-(Hostivít),
nastoupil vládu v roce 894 po smrti svého
otce Svatopluka (†894). V té době mu mohlo být nanejvýš dvacet pět
roků. Jestliže ve stejném roce Kosmas nechal pokřtít „jeho syna“ Bořivoje,
muselo by se tak stát hned po narození. V tom se tedy Kosmova verze od Kristiánovy zásadně liší.
Druhé datum, které se v Kosmově kronice objevuje, je rok 929, kdy měl
být zavražděn kníže Václav (datum převzaté z Kristiána,
kap. 7). Pak by se do období 35 let musely vejít
první tři generace historicky doložených „Přemyslovců“ (dokonce se měla rodit čtvrtá –
Kristián-Strachkvas), ale tomu jistě ani Kosmas nemohl věřit. Jestliže
se po Svatoplukově smrti (†894) ujali vlády v Praze Bořivojovi synové
Spytihněv a Vratislav, pak se tedy Bořivoj musel narodit jinému otci nejméně o 40 let dříve,
tzn. kolem roku 850. Že tímto otcem, který mimo jiné měl v rubrice povolání uvedeno „křesťanský oráč“,
mohl být jedině Rostislav, vyplývá z tabulky
5a: „Věk a období vlády knížat v grafickém znázornění“
(do roku 960).
|
7 –
|
Postava krále Rostislava s modelem
podélného kostela s věží
v rukou (bod 7) Kosmu inspirovala k Libušinu proroctví
o založení hradu jménem Praha, založeného ve skutečnosti až v historické době Bořivojově. Bořivoj zde
pak také dává na tomto hradu postavit kostel zasvěcený blahoslavené P. Marii (Kristián,
kap. 2), neboť k prvním povinnostem nového křesťanského panovníka patří
stavba kostela.
Podle postavy krále-oráče Rostislava
(bod 2) Kosmas udělal z Přemysla Oráče zákonodárce
(bod 7).
Kosmas tím již podruhé potvrdil, že král-oráč Rostislav tehdy (tj. v době, kdy Kosmas malby viděl)
ještě držel v levé ruce knihu – Boží zákon – lex Dei – Písmo
(Konstantinem přeložené do staroslověnštiny, psané hlaholicí) – „dar větší a vzácnější nad všecko
zlato a stříbro i drahé kamení a pomíjivé bohatství“. Dar od byzantského císaře
Michaela III., který na Moravu přinesli Konstantin s Metodějem, vyňali z mošny a předali
králi-oráči Rostislavovi (staroslověnský Život sv. Konstantina-Cyrila,
kap. XIV). Důkaz, že král-oráč Rostislav původně opravdu držel v ruce Písmo, najdete
na straně „Oráčská scéna na malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův
konec.
Jak při onom vydávání zákonů a práv mohla být Přemyslovi nápomocna „Libuše sama“ (Přemyslova choť) vysvítá
z vyobrazení fundátorky (Rostislavovy manželky) v dlouhých bílých svatebních šatech
s liturgickým kalichem v rukou – symbolem Nového zákona –
Nové smlouvy s Bohem (Mt 26, 26-28; Mk 14, 22-24; L 22, 19-20)
– viz Citace níže.
Kostel typu baziliky v rukou fundátora Rostislava, symbolika
založení Metodějova a r c i b i s k u p s t v í
(vlastní moravská zemská církev jako duchovní pevnost proti nepřátelům
Velké Moravy), se Kosmovi změnil v hrad s věží, jemuž podle tesaného „prahu“ dala Libuše jméno
Praha (Kosmas I, 9).
Slované čeští tehdy stanuli na prahu křesťanství.
Srovnej článek
„Historie psaná štětcem“,
tam obr. 8
„Fundátoři“. Ke Kosmově etymologii názvu hradu Praha viz pozn. 12
v článku „Proč se založení hradu Praha upírá Bořivojovi?“.
|
|
Petr Šimík (2005).
Komentář:
Kosmu můžeme považovat za vůbec prvního a nejstaršího
zpravodaje, který v roce 1120 svým „osobitým“ způsobem popsal v I. knize své kroniky celý
3. pás maleb ve znojemské rotundě (obr. 1)
v jeho původní podobě, ještě před pozdějšími dílčími zásahy
malíře v letech 1131-1134 (článek „Historie psaná štětcem“ – tam
obr. 9 přemalba
knihy v Rostislavově levé ruce, dodatečně „zmizelé“ ohnivé kolo jednoho z cherubínů). Srovnej
článek: „Oráčská scéna na malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův
konec.
Termín „zakladatel“ – „fundátor“
(bod 7) je přesnější a výstižnější než
dosud v literatuře většinou používané označení „donátor“ – „dárce“. Model podélného kostela
s věží v rukou zakladatele Metodějova moravského arcibiskupství,
krále Rostislava, tedy model stavby jiné než zde ve skutečnosti stojí, nepředstavuje nějakou konkrétní církevní
stavbu, „stánek zhotovený rukama, to jest patřící k tomuto světu, nýbrž stánek větší a dokonalejší“ (Žd 9, 11)
– duchovní stavbu – Kristův chrám. Ve 3. pásu (před rokem 1034) je vyobrazeno
osm panovníků – jsou „živými kameny“ tohoto Kristova chrámu (1P 2, 5-10),
jeho církve (uzavřeli s Bohem Novozákonní smlouvu víry),
jejíž personifikací je fundátorka v dlouhých bílých svatebních šatech (nevěsta
Beránkova, „primiční nevěsta“), držící v rukou
liturgický kalich (symbol této Nové smlouvy). Později
se k osmi moravským panovníkům připojili i první „Přemyslovci“ (příslušníci
pražské větve mojmírovského rodokmenu) od Bořivoje po
Břetislava I. v horním 4. pásu (1035-1055). Teprve po Kosmově smrti (†1125) byly malby doplněny
(1131-1134) zbývajícími postavami od Spytihněva II. po Soběslava I., právě za vlády posledně
jmenovaného knížete (1125-1140). Tehdy již rotunda byla v majetku olomouckého biskupa Jindřicha Zdíka
(1126-1150) a Konrádovi II. n e p a t ř i l a
(J. Kadlec 1991, s. 118; M. Bláhová-J. Frolík-N. Profantová 1999, s. 535).
Dnes už jen historik D. Třeštík (a snad několik jeho epigonů
a věrných přitakávačů) odmítá přijmout realitu
dne, zatvrzele a vzdorovitě setrvává ve svém pohanském bludu, který se stejně vytrvale snaží vnutit
i ostatním jako vědecké dogma: „... sotva několik let poté, co Kosmas dopsal svou kroniku,
v níž na staré pověsti o Přemyslovi vyložil své pojetí podstaty knížecí moci, scénu povolání
Přemysla od pluhu si dal vymalovat na stěnu své kaple
ve Znojmě tamější údělný kníže“ – napsal D. Třeštík (2005, s. 13) v úvodu k novému
vydání Kosmovy kroniky Čechů (viz literatura níže). Jak praví lidová moudrost: „Kam čert nemůže, tam alespoň
zasmrdí“.
Kromě toho, že se jedná o zcela nevědecký blábol a pyramidální nesmysl k tomu
(Aurelius Augustinus v této souvislosti mluví o „smrti
duše“ a o „duchovním otroctví“), je to
ještě vrcholná urážka „tamějšího“ údělného knížete (Konráda II. Znojemského). Takovou
křesťanskou kapli, na jejíž stěnách by byl
glorifikován jakýsi mytický pohan, by biskup Zdík samozřejmě nikdy neposvětil. Třeštíkova
fantastická domněnka, bez příkladu v celé křesťanské Evropě, je navíc
také ještě věcně nesprávná, jak se lze přesvědčit v článku „Historie
psaná štětcem“. Ale snad zcela postačí fakt, že „tamější“ údělný kníže „sotva několik let poté, co
Kosmas dopsal svou kroniku“, byl ve vězení, odkud vyšel až v červnu
roku 1134 (viz „Kanovník vyšehradský k roku 1134“). Ovšem to již
byla znojemská rotunda čtvrtým rokem v majetku olomouckého biskupa
Jindřicha Zdíka (viz „Rytý
nápis na západní stěně znojemské rotundy“) a ten by musel být naprosto šílený, pokud by na stěnu
křesťanské královské kaple dal vymalovat jakéhosi smyšleného pohana
za pluhem. Nepochybně by byl okamžitě zbaven biskupského úřadu a exkomunikován z církve.
Z toho plyne poučení: „Demagoga, který nečte práce svých kolegů, ač je v nich uveden
jako vědecký recenzent,
a odmítá jakékoliv logické argumenty, opravdu nemá
žádný smysl přesvědčovat“. Je tu ovšem také celá řada čtenářů, kteří ještě zcela nepodlehli tomuto
pohanskému bludu, cíleně šířenému z některých pražských
ústavů Akademie věd České republiky, Fakulty
stavební ČVUT, Filosofické fakulty Masarykovy univerzity aj.,
a pro ně vysvětlení skutečného křesťanského
obsahu maleb smysl nepochybně má:
„Stejně
ale jako patří k otrocké slabosti držet se litery a místo označované
věci přijímat znaky, patří ke zcestnému bloudění znaky neužitečně
vykládat: nerozumí-li někdo významu znaku, ale chápe přitom,
že jde o znak, není ještě poddán otroctví, a je tedy lépe být
poddán užitečným znakům, i když zůstávají nesrozumitelné,
než neužitečně je vykládat, a zaplétat tak do osidel bludu šíji,
která již byla tíže otroctví zbavena“ (Aurelius
Augustinus).
Petr Šimík (2005).
Srovnání:
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
„Rodokmen mytických knížat“
aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
„Břetislav, jeho synové a vnuci“
aneb Navázal Břetislav „vědomě“ na slavnou velkomoravskou
tradici?
„Historie
psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
„Lenní hold Břetislava I.
králi Jindřichovi III. v Řezně roku 1041“ aneb Lež má
krátké nohy.
„Biskupské mitry Spytihněva
II. a Vratislava II.“.
„Soběslav I., Jindřich Zdík a
znojemská rotunda“ aneb Když se dva perou...
„Rytý nápis na západní stěně znojemské
rotundy“ aneb Dobové falzum.
„Friedlovi »Přemyslovci ve
Znojmě«“.
„Dušan Třeštík mezi křesťanstvím
a pohanstvím“.
„Bořivoj – Svatoplukův místodržící
v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných
pramenech a problematika jeho hrobu“.
Kroniky: „Granum k roku
894“ (po přepočtu 871) o Bořivojově křtu (?), spíše
však sňatku (!).
Kroniky: „Dětmar k roku 1002“ – předání či stvrzení
léna bylo symbolizováno předáním kopí
s k o r o u h v í .
Dokumenty: „Soběslavova
listina z roku 1130“ aneb Soběslav po „své »přemyslovské«
rodině“ ani nevzdechl.
Tabulka 3: „Pokusy historiků a
badatelů o »správné« datovaní Bořivojova křtu podle Kristiánovy
smyšlené historky“.
Tabulka 14: „Srovnání Kristiánovy a Kosmovy
verze přemyslovské pověsti“.
Tabulka 15: „Životní data moravského krále
Rostislava“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy
inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 17: „Arcibiskupové a biskupové
moravští“.
Tabulka 18: „Věk a období vlády Břetislava
a jeho potomků v grafickém znázornění“ (do roku 1140).
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč a
byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Artefakty: „Plaketa
velkomoravské kněžny ze Želének“.
Artefakty: „Stříbrný terčík
se sokolníkem ze Starého Města na Moravě“.
Artefakty: „Slonovinová
pyxida z Čiernych Kľačan“.
Symbolika: „Mor – nákaza
(epidemie), anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk – dobytče,
nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Asketa s jelenem,
hadem a ptákem“.
Symbolika: „Sokol přinášející
vládu-království“.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
Symbolika: „Stejná osoba byla
znázorňována ve stejném oděvu“.
Symbolika: „Zdvojení postav na jednom
obraze“.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece
lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Otázky: „Proč se založení hradu Praha
upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Je možné, aby na řadovém
zobrazení panovníků byly některé postavy dvakrát?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem
Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj,
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem
opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián,
když Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se
pánem pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze legendy Crescente
vynechala Bořivoje?“
Otázky: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1
ve Svatovítské rotundě? Je
starší, nebo mladší než sama rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky
malty nalezené v zásypu hrobu K1?“
Otázky: „Odkud se vzali po roce
950 ve východních Čechách Slavníkovci?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
Vlivy: „Původ a počátky
moravského etnosu“ (1/4,
2/4, 3/4,
4/4).
„Mytičtí Přemyslovci – literární
fikce, nebo historická věda?“
(1. moravská historie,
2. Kristián, 3. Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V. Karbusický
(1995), • D. Třeštík (2006, 2009).
Citace:
Nová
smlouva
Matoušovo
evangelium (Mt 26, 26-28)
Ustanovení večeře Páně
(26)
Když jedli, vzal Ježíš chléb, požehnal, lámal a dával
učedníkům
se slovy: „Vezměte, jezte, toto jest mé tělo“.
(27)
Pak vzal kalich, vzdal díky a podal jim ho
se slovy: „Pijte z něho
všichni.
(28)
Neboť toto jest má krev, která zpečeťuje smlouvu*
a prolévá se za mnohé na odpuštění hříchů“.
Markovo evangelium (Mk 14, 22-24)
Ustanovení večeře Páně
(22)
Když jedli, vzal chléb, požehnal, lámal a dával jim se slovy:
„Vezměte, toto jest mé tělo“.
(23)
Pak vzal kalich, vzdal díky, podal jim ho a
pili z něho všichni.
(24)
A řekl jim: „Toto jest má krev, která zpečeťuje smlouvu*
a prolévá se za mnohé“.
Lukášovo evangelium (L 22, 19-20)
Ustanovení večeře Páně
(19) Pak vzal chléb, vzdal
díky, lámal a dával jim se slovy:
„Toto jest mé tělo, které se za
vás vydává. To čiňte na mou památku“.
(20)
A právě tak, když bylo po večeři, vzal kalich a řekl:
„Tento kalich je nová smlouva zpečetěná
mou krví, která se za vás prolévá“.**
*
var: novou smlouvu
**
var: za vás vydává
Janovo evangelium
(J 6, 35)
O chlebu života
(35) Ježíš jim řekl: „Já
jsem chléb života;
kdo přichází ke mně, nikdy nebude
hladovět,
a kdo věří ve mne, nebude nikdy žíznit“.
Pavlův
první list Korintským (1K 11, 29)
Řád při večeři Páně
(29) Kdo jí a pije a
nerozpoznává, že jde o tělo Páně,
jí a pije sám sobě o d s o u z e n í .
(Ekumenický překlad Bible, ČBS, Praha 1994).
Podle M. Lurkera (1999, s. 161): V
raně křesťanském písemnictví, např. u Hippolyta, se oslava
cudné lásky v Písni písní vykládá na Krista
a církev. V raných spisech
Augustinových je církev „sponsa
sine macula et ruga“ („nevěsta bez poskvrny a vrásky“,
podle Ef 5, 27). Bíle
oděná dívka, která před knězem při primici nese na
cestě do kostela mešní kalich, se nazývá primiční
nevěsta, a je třeba ji chápat jako – dnes většinou
už neznámý – symbol církve.
primice – (círk.)
první mše sloužená
knězem po vysvěcení, prvotiny
(V. Petráčková, J. Kraus a kol.: Akademický slovník cizích
slov, Praha 1998, s. 618).
Zjevení
Janovo (Zj 19, 6-9)
Pozvání k svatbě Beránkově
(6) A slyšel jsem zpěv jakoby
ohromného zástupu,
jako hukot množství vod a jako dunění hromu:
„Haleluja, ujal se vlády Pán Bůh náš všemohoucí.
(7) Radujme se a jásejme a
vzdejme (vzdávejme) mu chválu;
přišel den svatby Beránkovy,
jeho choť se připravila
(8) a byl jí dán zářivě čistý
kment,
aby se jím oděla.“
Tím kmentem jsou spravedlivé skutky svatých.
(9) Tehdy mi řekl: „Piš:
Blaze těm,
kdo jsou pozváni na svatbu Beránkovu“.
A řekl mi: „Toto jsou pravá slova Boží“.
(Ekumenický překlad Bible, ČBS, Praha 1994).
Také v Kosmově kronice (I, 30), v souvislosti se žádostí
Boleslava II. k mohučskému arcibiskupovi o návrat biskupa Vojtěcha
z Říma do Prahy, můžeme nalézt podobný příměr: „Tehdy
metropolita mohučský z obavy, aby národ, nedávno Kristu získaný,
upadna do starých bezbožných řádů, nezahynul, vypravil posly k otci apoštolskému důtklivě žádaje, aby buď navrátil ovdovělé
církvi pražské manžela, nebo dovolil jiného na jeho místo
vysvětiti“.
I v následující kapitole (Kosmas I, 31) k roku 997 (po Vojtěchově mučednické
smrti) se můžeme dočíst: „Často zmíněný kníže
Boleslav vida, že církev pražská ovdověla, ztrativši svého
pastýře, vypravil své posly k císaři Otovi III. s prosbou, aby
dal církvi české ženicha zásluhami důstojného, aby se stádo,
nedávno Kristu získané, nevrátilo k bývalým bludným obřadům
a k nepravostem...“.
Pavlův list
Efezským (Ef 5, 21-33)
Znaky nového života: pokora
(21) V poddanosti Kristu se podřizujte
jedni druhým:
(22) ženy svým mužům jako Pánu,
(23) protože muž je hlavou ženy,
jako Kristus je hlavou církve, těla, které spasil.
(24) Ale jako církev je podřízena
Kristu,
tak ženy mají být ve všem
podřízeny svým mužům.
(25) Muži, milujte své ženy,
jako si Kristus zamiloval církev a sám se za ni obětoval,
(26) aby ji posvětil a očistil
křtem*** vody a
slovem;
(27) tak si on sám připravil církev
slavnou, bez poskvrny, vrásky
a čehokoli podobného, aby byla
svatá a bezúhonná.
(28) Proto i muži mají milovat
své ženy, jako své vlastní tělo.
Kdo miluje svou ženu, miluje sebe.
(29) Nikdo přece nemá v nenávisti
své tělo, ale živí je a stará se o ně.
Tak i Kristus pečuje o církev;
(30) vždyť jsme údy jeho těla.
(31) ,Proto opustí muž otce i
matku a připojí se k své manželce,
a budou ti dva jedno tělo‘.
(32) Je to velké tajemství,
které vztahuji na Krista a na církev.
(33) A tak i každý z vás bez
výjimky ať miluje svou ženu jako sebe sama
a žena ať má před mužem úctu.
***
koupelí (v doslovném znění podle řeckého originálu).
Pavlův
list
Efezským (Ef 6, 10-17)
Výzbroj proti zlému
(10) A tak, bratři, svou sílu
hledejte u Pána, v jeho veliké moci.
(11) Oblecte plnou Boží
zbroj, abyste mohli odolat ďáblovým svodům.
(12) Nevedeme svůj boj proti
lidským nepřátelům, ale proti mocnostem,
silám a všemu, co ovládá
tento věk tmy, proti nadzemským duchům zla.
(13) Proto vezměte na sebe
plnou Boží zbroj abyste se mohli v den zlý
postavit na odpor, všechno překonat
a obstát.
(14) Stůjte tedy »opásáni
kolem beder pravdou, obrněni pancířem spravedlnosti,
(15) obuti k pohotové službě
evangeliu pokoje«
(16) a vždycky se štítem víry,
jímž byste uhasili všechny ohnivé střely toho Zlého.
(17) Přijměte také »přilbu
spasení« a »meč Ducha, jímž je slovo Boží«.
Pavlův
list Židům (Žd 9, 11)
První bohoslužba byla náznakem budoucích věcí
(11)
Ale když přišel Kristus, velekněz, který nám přináší
skutečné dobro,
neprošel stánkem zhotoveným
rukama, to jest patřícím k tomuto světu,
nýbrž stánkem větším a
dokonalejším.
Pavlův
list Efezským (Ef 2, 20-22)
Duchovní příbytek Boží
(20)
Jste stavbou, jejímž základem jsou apoštolové a proroci
a úhelným
kamenem sám Kristus Ježíš.
(21)
V něm je celá stavba pevně spojena a roste v chrám, posvěcený
v Pánu;
(22)
v něm jste i vy společně budováni v duchovní příbytek Boží. Pavlův
první list Korintským
(1K 3, 9; 6, 19)
Pravý pohled na Boží služebníky
(9) Jsme
spolupracovníci na Božím díle, a vy jste Boží pole, Boží
stavba.
Naše tělo patří Pánu
(19) Či snad nevíte, že
vaše tělo je chrámem Ducha svatého,
který ve vás přebývá a
jejž máte od Boha? Pavlův
druhý list Korintským
(2K 3, 5-6)
Apoštol, svědek Kristův
(5)
naše způsobilost je od Boha,
(6) který
nás učinil způsobilými sloužit nové smlouvě,
jež není založena
na liteře, nýbrž na Duchu.
Litera zabíjí, ale Duch dává život.
První
list Petrův (1P 2, 5-6)
Bratrstvo lidu Kristova
(5)
I vy buďte živými kameny, z nichž se staví
duchovní dům,
abyste byli svatým kněžstvem a přinášeli
duchovní oběti, milé Bohu pro Ježíše Krista.
(6) Neboť
v Písmu stojí: ,Hle, kladu na Siónu kámen vyvolený, úhelný,
vzácný;
kdo v něj věří, nebude zahanben.'
(Ekumenický překlad Bible, ČBS, Praha 1994).
Literatura:
• Bertold Bretholz: Die Chronik der Böhmen des Cosmas von Prag.
Monumenta Germaniae Historica (MGH), nova series II, Berlin 1923.
•
Karel Hrdina: Kosmova kronika česká. Melantrich, Praha 1949.
•
Kosmova kronika česká. Ed. Karel Hrdina-Marie Bláhová, Svoboda, Praha
1972.
•
Jaroslav Kadlec: Přehled českých církevních dějin I. Zvon
(reprint Křesťanská akademie, Řím 1987), Praha 1991.
•
Vladimír Karbusický: Báje, mýty, dějiny. Nejstarší české
pověsti v kontextu evropské kultury. MF, Praha 1995.
•
Josef Sadílek: Kosmovy staré pověsti ve světle dobových pramenů
(antické a biblické motivy). Petrklíč, Praha 1997.
•
Manfred Lurker: Slovník biblických obrazů a symbolů. Vyšehrad, Praha 1999.
•
Marie Bláhová-Jan Frolík-Naďa Profantová: Velké dějiny zemí
Koruny české, I. sv. do roku 1197. Vědecká recenze D. Třeštík.
Paseka, Praha a Litomyšl 1999.
•
Petr Šimík: Nový pohled na ikonografii 3. pásu maleb v rotundě
sv. Kateřiny ve Znojmě. Znojemská rotunda. Malby v národní kulturní památce Rotunda sv.
Kateřiny a výsledky současného výzkumu. Sborník z 2. mezinárodní
odborné konference o rotundě, Znojmo
25.-26.6.2003. Město Znojmo 2004, s. 78-123.
•
Aurelius Augustinus: De doctrina christiana (Křesťanská vzdělanost).
Přeložila Jana Nechutová. Vyšehrad, Praha 2004.
•
Kosmova kronika česká. Překlad Karel Hrdina a Marie Bláhová, úvod
Dušan Třeštík, komentáře Petr Kopal, seznam rukopisů, vysvětlivky a poznámky Marie
Bláhová, rejstříky Jan Vilím. Paseka, Praha a Litomyšl 2005.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|