35
[Pokračování ...].
Co se tyto věci dály v Čechách, kníže
Měšek přitáhl se silnou mocí polskou, udeřil na hrad pražský
a po celá dvě léta, totiž od roku narození Páně 1000 a roku
od narození Páně 1001 jej držel. Ale Vyšehrad, svému knížeti
věrný, zůstal nezastrašen a nedobytný.1
V téže době však kníže Měšek poslal posly k císaři,
nabízeje a slibuje mu nesmírné peníze za to, dá-li syna knížete
Boleslava, Oldřicha, jenž byl v císařově moci, spoutati a
vsaditi do vězení.
Nepřemožitelný hlade po zlatě! Kde je přemocné
právo římské říše? Hle, majitel zlata, jsa tlačen balvany
zlata, uposlechne rozkazu knížete a katem a žalářníkem
se stane podplacený zlatem císař! 2
A není divu, že on poslechl knížete, když
za našich
časů Vacek, narozený pod selským mlýnem, přivedl s sebou
do Čech Jindřicha V., krále nejmocnějšího –– nedůstojná
podívaná! –– na zlatém řetěze jako chrta; a co kázal sluha
sluhů, toho poslechne pán pánů a do vězení král uvrhne
Bořivoje, knížete spravedlivého, muže pravdy milovného,
spoutaného až po kolena, jako by to byl nějaký člověk ničemný
a lhář. Ale o tom bude na svém místě obšírněji psáno.3
Kosmas:
Kronika
Čechů,
kn.
I, kap. 35.
[Pokračování ...].
Poznámky: |
Petr Šimík (2007). Srovnání:
Mapky: „Česká kmenová území“
podle R. Turka (1982).
Mapky: „Česká kmenová území“
podle P. Randuse (2007).
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeském
vévodství“.
Rodokmeny: „Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
Rodokmeny:
„Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
Rodokmeny: „Břetislav, jeho
synové a vnuci“ aneb Navázal Břetislav „vědomě“ na
slavnou velkomoravskou tradici?
Rodokmeny:
„Rodokmen Otonů“.
Rodokmeny:
„Rodokmen Sálců“.
Rodokmeny:
„Rodokmen Piastovců“.
Kroniky: „Dětmar k roku 1002“ –
Vladivoj převzal Čechy v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1003“ –
Boleslav III. zabil svého zetě.
Kroniky: „Dětmar k roku 1003“ –
Boleslav Chrabrý oslepil svého jmenovce a sám byl provolán českým
vládcem.
Kroniky: „Dětmar k roku 1003“ –
Boleslav Chrabrý odmítl od krále přijmout Čechy v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1004“ – král
pronikl s vojskem do Čech.
Kroniky: „Dětmar k roku 1004“ –
Jaromír v Praze.
Kroniky: „Dětmar k roku 1012“ –
Oldřich svrhl Jaromíra.
Kroniky: „Dětmar k roku 1012“ –
Oldřich přijal vládu od krále
jako dar.
Tabulka 16. „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy inspirace“ aneb Bez
moravské historie
by nebyly ani české mýty!
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč a byzantská misie“ v pozdější písemné
a obrazové interpretaci.
Artefakty: „Plaketa velkomoravské kněžny ze Želének“.
Artefakty: „Stříbrný terčík se sokolníkem ze Starého Města na Moravě“.
Artefakty: „Slonovinová pyxida z Čiernych Kľačan“.
Symbolika: „Mor – nákaza (epidemie), anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk – dobytče, nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Asketa s jelenem, hadem a ptákem“.
Symbolika: „Sokol přinášející
vládu-království“.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece
lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské pověsti“.
Vlivy: „Původ a počátky moravského etnosu“
(1/4, 2/4,
3/4, 4/4).
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce, nebo historická věda?“
(1. moravská historie, 2. Kristián,
3. Kosmas).
• F. Palacký (1848),
• R. Turek (1963), • A. Friedl (1966),
• V. Karbusický (1995), • D. Třeštík
(2006, 2009).
Literatura:
• Bertold Bretholz: Die Chronik der Böhmen des Cosmas von Prag.
Monumenta Germaniae Historica (MGH), nova series II, Berlin 1923.
•
Karel Hrdina: Kosmova kronika česká. Melantrich, Praha 1949.
•
Kosmova
kronika česká. Ed. Karel Hrdina-Marie Bláhová, Svoboda, Praha
1972.
•
Kosmova kronika česká. Překl. K. Hrdina a M. Bláhová, úvod D.
Třeštík, komentář P. Kopal, vysvětlivky a poznámky M. Bláhová, rejstříky J. Vilím.
Paseka, Praha a Litomyšl 2005. |