36
[Pokračování ...].
Roku od narození Páně 1002 stalo se
toto: Když Kristus již vzhlédl na lid český a svatý Václav přispěl
svým ku pomoci, kníže Oldřich
–– nevíme jistě, zda tajně útěkem vyváznuv či byv z
rozkazu císařova propuštěn –– vrátil se do vlasti, vešel
do velmi pevného hradu Dřevíče1
a poslal odtud jednoho věrného svého bojovníka s úkolem, aby
vnikna do hradu pražského, v noci zvukem trouby postrašil nic
netušícího nepřítele. Věrný služebník ihned rozkaz vykonal,
a vystoupiv v noci uprostřed hradu na vyvýšené místo,
jež slove Žiži, zatroubil a mocným hlasem několikrát volal: „Utíkají,
utíkají Poláci v hanebném zmatku, přepadněte je, přepadněte,
Čechové, zbraní prudce!“ Na ten hlas připadl na
Poláky strach a leknutí, což se stalo z podivného Božího
dopuštění a z přispění svatého Václava.2
Rozprchnou se všichni,
jeden zapomenuv na sebe i na zbraň neoděn vskočí na koně a bez
odění prchá, druhý, jak usnul, i bez kalhot pospíchá na
útěk. A někteří utíkajíce spadnou s mostu, jenž byl přetržen
na úklady nepřátelům, jiní přečetní na útěku po příkré
cestě, kde se obecně říká na opyši hradu, v úzké zadní
brance pro těsnost východu byli umačkáni, a sám kníže Měšek
jen stěží s málo muži vyvázl.3
A bylo tomu tak, jak bývá, když
lidé utíkají ze strachu, že se i šelestu vánku lekají a
leknutí jim ještě více strachu nahání; tak se zdálo i těmto,
ač je nikdo nehonil, jako by skály a stěny za nimi křičely
a na útěku je pronásledovaly.
Ráno potom kníže Oldřich vstoupil do hradu pražského
a na lstivý podnět týchž domácích nepřátel, o nichž
jsme se svrchu zmínili, třetího dne dal svého bratra Jaromíra oslepiti.4
Knížeti Oldřichovi se z řádného manželství
pro neplodnost choti nenarodil žádný potomek, avšak z jakési ženy
jménem Boženy, jež byla Křesinova,
měl syna neobyčejně sličného, jemuž dal jméno Břetislav.5
Jednoho dne totiž, vraceje se skrze selskou ves z lovu, uviděl
řečenou ženu, jak pere roucha u studánky, a prohlédnuv si ji od
hlavy až k patě, vpil do hrudi nesmírný žár lásky. Bylať
vzhledem vynikající, pleti bělejší než sníh, jemnější než
labuť, lesklejší než stará slonová kost, krásnější než
safír. Kníže, poslav ihned pro ni, pojal ji v manželství; staré
však manželství nerozvázal, protože toho času každý, jak se
mu líbilo, směl míti dvě i tři ženy a nebylo muži hříchem
unésti manželku bližního ani manželce vdáti se za ženatého
muže. A co se nyní přičítá mravnosti, to tehdy bylo k veliké
hanbě, jestliže muž žil, maje dosti na jedné ženě nebo žena
na jednom muži; žili totiž jako hloupá hovada, majíce manželství
společná.6
Kosmas:
Kronika
Čechů,
kn.
I, kap. 36.
[Pokračování ...].
Poznámky: |
Petr Šimík (2007). Srovnání:
Mapky: „Česká kmenová území“
podle R. Turka (1982).
Mapky: „Česká kmenová území“
podle P. Randuse (2007).
Rodokmeny: „Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
Rodokmeny:
„Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
Rodokmeny:
„Rodokmen Otonů“.
Rodokmeny:
„Rodokmen Sálců“.
Rodokmeny:
„Rodokmen Piastovců“.
Kroniky: „Dětmar k roku 1002“ –
Vladivoj převzal Čechy v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1003“ –
Boleslav III. zabil svého zetě.
Kroniky: „Dětmar k roku 1003“ –
Boleslav Chrabrý oslepil svého jmenovce a sám byl provolán českým
vládcem.
Kroniky: „Dětmar k roku 1003“ –
Boleslav Chrabrý odmítl od krále přijmout Čechy v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1004“ – král
pronikl s vojskem do Čech.
Kroniky: „Dětmar k roku 1004“ –
Jaromír v Praze.
Kroniky: „Dětmar k roku 1012“ –
Oldřich svrhl Jaromíra.
Kroniky: „Dětmar k roku 1012“ –
Oldřich přijal vládu od krále
jako dar.
Tabulka 16. „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy inspirace“ aneb Bez
moravské historie
by nebyly ani české mýty!
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč a byzantská misie“ v pozdější písemné
a obrazové interpretaci.
Artefakty: „Plaketa velkomoravské kněžny ze Želének“.
Artefakty: „Stříbrný terčík se sokolníkem ze Starého Města na Moravě“.
Artefakty: „Slonovinová pyxida z Čiernych Kľačan“.
Symbolika: „Mor – nákaza (epidemie), anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk – dobytče, nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Asketa s jelenem, hadem a ptákem“.
Symbolika: „Sokol přinášející
vládu-království“.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece
lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské pověsti“.
Vlivy: „Původ a počátky moravského etnosu“
(1/4, 2/4,
3/4, 4/4).
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce, nebo historická věda?“
(1. moravská historie, 2. Kristián,
3. Kosmas).
• F. Palacký (1848),
• R. Turek (1963), • A. Friedl (1966),
• V. Karbusický (1995), • D. Třeštík
(2006, 2009).
Literatura:
• Bertold Bretholz: Die Chronik der Böhmen des Cosmas von Prag.
Monumenta Germaniae Historica (MGH), nova series II, Berlin 1923.
•
Karel Hrdina: Kosmova kronika česká. Melantrich, Praha 1949.
•
Kosmova
kronika česká. Ed. Karel Hrdina-Marie Bláhová, Svoboda, Praha
1972.
•
Kosmova kronika česká. Překl. K. Hrdina a M. Bláhová, úvod D.
Třeštík, komentář P. Kopal, vysvětlivky a poznámky M. Bláhová, rejstříky J. Vilím.
Paseka, Praha a Litomyšl 2005. |