37
[Pokračování ...].
Téhož roku císař
Ota, pořadím Třetí,
se odebral z tohoto světa,
aby byl v nebesích živ,
kdež všichni jsou věřící živi.1
Po něm nastoupil jeho syn, císař Jindřich,2
jenž mezi jinými
velikými věcmi, jež učinil za svého života pro jméno
Kristovo, vystavěl zámek na jedné hoře, koupené s nemalým
nákladem od majitele toho místa, Paba; odtud dostal zámek jméno
Babenberk, to jest hora Pabova. Tam také založil
biskupství, jež tak velice zvelebil statky a hodnotami, že
jest pokládáno v celých východních Francích ne za poslední,
nýbrž za druhé po prvním biskupství. Vystavěl tam také chrám
podivuhodně veliký ke cti svaté Panny Marie a svatého Jiří,
mučedníka Kristova, a rovněž obdařil jej tolika nadáními
kostelními, zlatými i stříbrnými skvosty a jinou královskou
nádherou, že se mi zdá lépe o tom pomlčeti, abych snad neřekl
méně, než jak tomu vskutku jest.3
Přece však z četných
skutků se o jednom prospěšném zmíním:
Nedaleko od řečeného hradu žil jeden poustevník, v
svatých ctnostech archimandrita, a císař, mnohdy tváře se, jako
by chtěl jíti na lov, mnohdy bera si nějakou záminku, docházel
tajně k němu s jediným sluhou a poroučel se jeho modlitbám. Když
zvěděl, že poustevník chce jíti na pouť do Jerusalema,
odevzdal mu zlatý kalich na tělo a krev Páně, tak objemný,
že měl po obou stranách dvě držadla nebo, jak obecně říkáme,
ucha, aby jej mohl každý lehko pozdvihnouti. I vyzval a požádal
císař poustevníka, aby ten kalich smočil trojím ponořením do
Jordánu tam, kde byl Kristus pokřtěn od Jana, a dal mu
sdostatek peněz na cestu. Co dále? Muž Boží putoval do
Jerusalema a vykonal rozkaz, ponořiv kalich třikrát do vody
jordánské.
Potom vraceje se přes Cařihrad, cestoval Bulharskem.
Tam byl jeden poustevník, svatým životem žijící. Onen
jerusalemský poutník přišed k němu, snažně ho prosil po mnohých
milých a svatých rozhovorech, aby se modlil k Bohu za zdraví
císaře Jindřicha. On mu dí: „Nelze
se modliti za jeho zdraví, protože už je z tohoto slzavého údolí
přenesen v klid blahoslavených“.4
Ten však naléhavě
prosí, aby mu pověděl, odkud to ví. A on: „Minulé noci,
když jsem ani docela nespal, ani zas nebděl, zdvihlo mne vznešené
zjevení na velmi rozsáhlou, širou a pěknou rovinu; a viděl
jsem tam zlé duchy hrozně ošklivé, jimž z hub a nosů šlehaly
sírové plameny. Ti táhli císaře Jindřicha za vousy, ač se vzpíral,
jako k soudu, jiní, bodajíce ho do hrdla železnými vidlemi,
radostně křičeli: »Náš jest, náš jest!« A za nimi
povzdáli šla Panna Maria a svatý Jiří, jaksi smutní a jako by
ho chtěli vyrvati a s nimi se hádali, až byla zavěšena uprostřed
toho pole váha, širší v objemu než dvě míle. Na levici vkládala
strana zloduchů veliké, nesmírné a nesčíslné zátěže,
což znamená zlé skutky. Ale na druhé straně jsem viděl svatého
Jiří jak klade na váhu veliký kostel s celým klášterem,
viděl jsem zlaté kříže s těžkými drahokamy, viděl jsem
mnoho mešních knih velkých s perlami a zlatem, viděl
jsem zlaté svícny, kaditelnice a nesčetné pláště a vše, co
dobrého ten král za života učinil. A přece ještě strana
zloduchů převažovala a křičela: »Náš jest, náš jest!« Tu
Panna Maria vzala veliký zlatý kalich z ruky svatého Jiří,
a třikrát potřásši hlavou, pravila: »Zajisté není váš,
nýbrž náš jest!« a s velikým rozhořčením hodila kalichem o zeď
kostela; i zlámalo se jedno ucho na něm. Při tomto zvuku
hned zmizel pekelný zástup a Panna Maria vzala císaře za
pravou a svatý Jiří za levou ruku a vedli ho s sebou tuším
do nebeského bydliště.“
Onen poutník jerusalemský, uvažuje v srdci o tom,
co bylo řečeno, šel si pro tlumok a nalezl jedno ucho kalicha
ulomené, jak to předpověděl poustevník. Tento kalich se podnes
chová v kostele svatého Jiří v Babenberku na památku toho velikého
zázraku.5
Roku od narození Páně 1003. U nás byli povražděni
Vršovici.6
Kosmas:
Kronika
Čechů,
kn.
I, kap. 37.
[Pokračování ...].
Poznámky: |