38
[Pokračování ...].
Roku od narození Páně 1004. Benedikt
se svými soudruhy byl umučen. Za času císaře Jindřicha, jenž
po Otovi spravoval říši římskou, žilo v Polsku patero mnichů
poustevníků, ,pravých Izraelitů‘: Benedikt, Matouš, Jan, Izák,
Kristin a šestý Barnabáš.1 V jejich ústech nebyl nalezen
klam ani v jejich rukou zlé dílo. O životě těchto otců bych měl
psáti mnoho, ale raději chci psáti málo, protože vždycky se
liběji požívá jídlo, jehož se skrovněji předkládá.
Byloť obcování jejich chvalitebné, Bohu milé,
lidem obdivu hodné a těm, kdož ho chtěli následovati, příkladné.
Neboť proto se obdivujeme zásluhám svatých, abychom se sami, následujíce
jich, stali obdivu hodni. Těchto tedy pět mužů ne nevhodně můžeme
přirovnati k pěti přístřeším rybníka bravného nebo k pěti
moudrým pannám, majícím dostatek oleje milosrdenství, protože,
sami chudí jsouce, chudým Kristovým, jež chovali v svých příbytcích,
jak mohli, posluhovali živobytím z milosrdenství. Oni sami
pak měli takovou ctnost zdrženlivosti, že se jeden z nich dvakrát,
jiný jednou v týdnu postil, nebylo však ani jediného, aby
byl jedl den co den.
Pokrmem jim byla zelenina, vlastníma rukama vypěstovaná;
chléb zřídka mívali, rybu nikdy, luštěnin nebo jáhel směli
používati jen o velikonocích; pívali čistou vodu, a to jen s měrou;
masité jídlo jim bylo ohavností a pohlédnouti na ženu prokletím.
Jejich oděv byl drsný a hrubý, utkaný z koňských žíní.
Na lůžku byl kámen za podušku a rohož, a to velmi stará a pro
každého jediná, za pokrývku.
Pokoje nepřáli sobě
a bdívali po celé noci,
lkajíce nad zlým
skutkem a hříchem lidu i vlastním.
Brzo zní prsa, od častých úderů zsinalá, brzo se potí těla
od neustálého klekání zemdlená, brzo se každý vroucně modlí
za vzdechů s rozpjatýma rukama a vzhůru upřenýma očima,
aby do nebes přišli. Nikdy nemluvili mezi sebou, leč jen na přicházejícího
hosta, a to málo slovy. Vpravdě byli zákona Božího činiteli,
ne slyšiteli, vpravdě sebe samé s vášněmi a žádostmi
těla křižujíce a kříž Kristův myslí i tělem nesouce,
vzdávali oběť Bohu milou ne z cizího statku, ale z vlastního
těla, neboť každého dne se navzájem tepali. Takovým
u nich bývalo zvykem,
že jednoho každého rána
dali si po jitřních zpěvech
až dolů ztýrati hřbety.
Na svou padaje tvář, děl
k druhému bratrovi bratr:
„Hřešíš, chceš-li
mne šetřit, a biješ-li, nijak mne nešetř!“
A ten stoje s metlou odpovídal:
„Staň se, jak chceš!“
Pak takto se ke Kristu, šlehaje bratra, modlil:
„Ó, kéž pro tyto
skutky ti odpustí předobrý Kristus“.
Sám se pak položil na
zem a svá zas mu nastavil záda.
Neříkal: „Bolí to,
bratře“, když jeden druhého mrskal,
nýbrž „Žehnejte!“
zpíval neb „Smiluj se nade mnou, Bože!“
Lehkoť snáší se věc,
když každý ji ochotně trpí.
Bůh, hledě s výsosti na jejich trpělivost a bezúhonnost života
i na vytrvalost ve víře a skutcích, chtěl již odměniti strádání
svatých svých a podivuhodnou cestou je uvésti v rozkošnou vlast,
když k nim přišel kníže Měšek,
uslyšev o jejich dobré pověsti a svatém obcování, s několika
průvodci, aby sebe těm svatým mužům poručil.2
A poznav jejich
nouzi, dal jim velikou hojnost peněz, totiž měšec
naplněný sto hřivnami, a přijav od nich sbratření a
společenství v modlitbách, radosten se vrátil na svůj dvůr,
snažně jich poprosiv a sebe jim poručiv, aby ho vzpomínali. Ale
oni nevěděli, co by si s penězi počali, protože nikdy nic
takového neměli. Stáli ustrnulí, až jeden z nich –– neboť
již půl roku spolu nemluvili –– otevřel ústa a pravil:
„Poklady zlata a stříbra
jsou zajisté osidlem smrti
a těm, kdo mají přebytek v zlomyslném měšci, nesnadno se
otevrou půvabná místa ráje, zato však hrůzyplná muka pekelná
budou je trápiti v Etně. Jistě nás pokouší nepřítel pokolení
lidského, aby z nás učinil nepřátele Kristovy. Neboť kdo je přítelem
světa, bude učiněn nepřítelem Božím. Bohu se totiž protiví,
kdož jeho přikázání neostříhají. Neboť řekl Bůh: ,Žádný
nemůže dvěma pánům sloužiti‘ a jako na vysvětlenou připojil:
,Nemůžete sloužiti Bohu a mamonu‘.3
Již budeme otroky
mamonu poddanými my, kteří jsme dosud byli svobodnými dětmi
skromnosti. Zdaliž se nebude báti při zašustění větru, kdo
ponese zlato? Či se nestává, že
pocestný s prázdnou
kapsou si zazpívá lupiči ve tvář?
Což nepřišli k nám častokrát loupežníci, a když nenašli,
proč by nás zabili, odešli, někdy nás zranivše, jindy přijavše
požehnání? Jistě již letí pověst po světě, že milujeme svět
a věci světské. Volají proti nám i tyto peníze samy, jež
nikdy neumějí mlčeti, a již již se zde objeví ve dveřích
nešlechetná rota lupičů, protože, co činí páni, vědí přemnozí.
Ba spíše budiž hodně rychle vyvržena tato vnada smrti, potrava
zlého, škoda duše, a toto stříbro ať se vrátí tomu, čí
jest“.
I pošlou jednoho z bratří, jménem Barnabáše,
jenž vždy vyjednával věci vnější, aby jejich jménem vyřídil
knížeti toto: „Ač jsme hříšníci a lidé nehodní, přece
paměť na vás stále chováme v svých modlitbách. Stříbra jsme
nikdy neměli a nechceme je míti. Neboť nežádá Pán náš
Ježíš Kristus od nás stříbra, nýbrž dvojnásobnou hřivnu
dobrých skutků. Mnich, má-li groš, nestojí za groš. Na, vezmi
si to své stříbro; nám není dovoleno míti věci nedovolené“.4
Když odešel ke knížecímu dvoru, hned v první čtvrtině
noci přibyla nepřátelská rota, a náhle vrazivše do dveří, našli
mnichy, ani zpívají žalmy Hospodinu. Meče jim k hrdlu přiloživše
pravili:
„V svatém-li pokoji
žíti si přejete, stříbro, jež máte,
ihned všecko nám dejte
a ušetřte života svého.
Neboť dobře to víme,
že poklad od krále máte“.
Ale oni se dokládali Boha za svědka, k pokladu se vytrvale neznali
a řekli: „Peníze, jež hledáte, jsou již v knížecí komoře,
protože jsme jich neměli zapotřebí. Nevěříte-li tomu, zde náš
dům, hledejte, jak se vám líbí, jen nám neubližujte“.
Ale oni, tvrdší než skály, pravili: „Škoda těch řečí,
buď nám vydejte peníze od knížete, nebo propadnete hrozně
hrdlo“ a ihned je nelítostně svázali, po celou noc
rozličnými mukami trápili a nakonec všechny zároveň mečem
zabili. A tak hněv bezbožníků přenesl je do nebeského království.
I bylo umučeno pět bratří: Benedikt,
Matouš, Izák,
Kristin a Jan,
roku od narození Páně 1004
dne 11. listopadu.5
Kosmas:
Kronika
Čechů,
kn.
I, kap. 38.
[Pokračování ...].
Poznámky: |