SOKOL
PŘINÁŠEJÍCÍ VLÁDU-KRÁLOVSTVÍ
MOTIV Z PROSTŘEDÍ
ÍRÁNSKÝCH SÁSÁNOVCŮ 1 |
(47) V západní části známé jihomoravské vinařské
obce Dolní Dunajovice se poblíž starého mlýna nacházely už v době
mezi dvěma světovými válkami kostrové hroby a v nich
různé ozdoby, datované do 8. století.
V letech 1947 a 1948 bylo v těchto místech odborně
prozkoumáno sedm hrobů. Až poslední z nich byl skutečně
velmi neobvyklý.
Nalezly se zde součásti bohatě zdobeného opasku lité
z bronzu, svědčící o tom, že zemřelý měl za svého
života ve společnosti velmi zvláštní postavení. U levé
ruky leželo 11 dodnes zvonících bronzových rolniček, které
kdysi bývaly nedílnou součástí kroje východních šamanů. Používaly
se sice také na koňských postrojích, ale zajímavější je, že
rolničkami byl také opatřen kroj dávných potulných pěvců.
(49) Hlavním nálezem ze 7. hrobu v Dolních
Dunajovicích je oboustranně zdobené bronzové nákončí, dlouhé
téměř 13 cm (obr. 1).
Nákončí znamená kování konce řemene a protože opasky měly
kdysi svůj zvláštní symbolický význam – vzpomeňme jen na
rytířský pás, nebo na začarovaný opasek Jánošíkův – bývaly
různým způsobem zdobeny.
|
Obr. 1. Lité bronzové nákončí
s prolamovanou figurální výzdobou
z hrobu 7 v Dolních Dunajovicích (d. 12,5 cm, 8. století).2
|
Na dunajovickém nákončí
je vzácná výzdoba figurální, jejím hlavním tématem je zápas
člověka se zvířetem, projevující se na dvou obrazech v dolní
části nákončí. Perlovcovou lištou je oddělen horní obraz: dvě
postavy se na něm drží za ruce, mezi nimi vyrůstá stvol,
postava vlevo má delší šaty a dlouhý cop až k pasu,
postava vpravo kratší kabátec. Výrazně je oddělen horní obraz
čtvernožce.
Na dunajovickém nákončí je však něco, čím se výrazně
odlišuje od obrazů podobného okruhu. Moravský hrdina na něm je
výjimečný svojí čelenkou.
(50) Na tomto místě
jsme dlužni krátké vysvětlení. Čelenka byla od pradávna
odznakem vládce, i když značně vzdáleným dnešní představě
královské koruny. Corona znamená latinsky věnec. Byli jím
dekorováni nejodvážnější vojáci i vítězové závodů.
Mimochodem všeslovanské slovo „vítěz“ je doloženo už v šestém
století. Prokopios píše ve své kronice, že to byl „muž
neurozeného původu, který se proslavil“ svojí statečností v bitvě
u Sirmia a byl proto zvolen dokonce králem. Dávná
tradice praví, že korunován byl už král Šalamoun, jehož
koruna se patrně podobala diadémům, jaké známe z vyobrazení
vladařů egyptských, asyrských nebo babylónských.
Pokud by obrazy na nákončí z Dolních Dunajovic (obr. 1)
byly jediným dokladem výskytu čelenky na skráních staromoravských
hrdinů, jednalo by se o pouhý náznak, jenž by byl sám o sobě
nepřesvědčivý. Jsou však k dispozici další doklady.
|
Obr. 2. Vládce s čelenkou.
Výzdoba zlaté nádoby
ze Sînnicolaul Mare v Rumunsku.
|
Na některých
nádobách pokladu, nalezeného roku 1799 u vesnice Sînnicolaul
Mare v Rumunsku, jehož spojení se staromoravskými vládci nelze
vyloučit, je rovněž vyobrazen vládce s čelenkou (obr. 2).
Nádoby jsou dnes uloženy ve Vídni, řada z nich nese výrazné
znaky dílen íránských, některé výzdobné motivy
ukazují úzkou příbuznost s ozdobami nalezenými v Mikulčicích.3
Roku
1933 objevili dělníci vedení R. Kocábem z Budkovic při
regulačních pracích na levém břehu Moravy u obce Moravský
sv. Ján poklad, který pochází přibližně ze stejné doby, jako
hroby v Dolních Dunajovicích. Mezi nálezy se zpočátku neuvádělo
bronzové nákončí (obr. 3), které si R. Kocáb ponechal na památku
a neodevzdal s jinými nálezy do muzea.
To však není podstatné pro naše zkoumání. Důležitější je,
že také na tomto nákončí je vyobrazen muž
s čelenkou-korunou. V tomto případě vidíme
na nákončí z Moravského sv. Jána ještě další důležitý
symbol: pták s rozepjatými křídly má v zobáku
jakousi zvláštní kapku.
|
Obr. 3. Lité bronzové nákončí
s postavou „sokolníka“.
Moravský sv. Ján (d. 9 cm, 8. století).4
|
Sokol v ruce muže symbolizuje nejen nějakého „vysoce postaveného
jedince“, ale jde tu patrně o vyobrazení
samotného v l a d a ř e !
Sokol přinesl svému majiteli vládu –
království. Tento mytický prvek, kdy kůň nebo jiné
zvíře samo dovádí lidi k jejich budoucímu panovníkovi, je
znám z řady evropských i mimoevropských podání.
(63) Se zvláštním motivem se setkáváme v oblasti při
severních hranicích Íránu. Básník Firdausí,
narozený ve čtyřicátých letech 10. století, uvádí ve svém
životním díle Šáh-náme, které dodnes v íránských
venkovských čajovnách spatra přednášejí potulní pěvci, mimo
jiné i epizodu, kdy panovník vypráví o svém snu –
zdálo se mu o tom, jak k němu přiletěl pták
s odznakem královské moci v zobáku. Z tohoto
aspektu by bylo možno interpretovat také nákončí z Moravského
sv. Jána (viz výše obr. 3) a samozřejmě i obraz na stříbrném
terčíku ze Starého Města.5 |
Obr. 4. Rozvinutý plášť
stříbrného pozlaceného velkomoravského gombíku
ze Starého Města (Na valách) s motivem ptáčka
přinášejícího královský náhrdelník.
|
V roce 1948 byl ve Starém Městě v poloze na Valách
objeven velkomoravský kostel, přesněji jeho základy. V jednom
z hrobů byl nalezen stříbrný pozlacený gombík, jehož
kulovitou plochu rozděluje pletenec na tři kruhové medailóny (viz
výše obr. 4).
V každém z nich je
vytepán obraz ptáka, vysoký jen o málo víc než 2 cm
a každý má v zobáku něco, co rovněž připomíná kapku.
Máme ale k dispozici podobný námět v mnohem podrobnějším
zpracování, nikoliv náhodou právě především ze severoíránské
oblasti (viz níže obr. 5
vpravo),
na stříbrných mísách i na hedvábných látkách. |
Obr. 5. Byzantská
ozdoba,6 hedvábná látka a íránská stříbrná mísa.
Různé předměty s motivem ptáčka přinášejícího náhrdelník
se třemi závěsky, oba posledně jmenované z 8. století.
|
To, co na staroměstském gombíku nebo na byzantských
památkách (na obr. 5
vlevo nahoře) vypadá jako jednoduchá kapka v zobáku ptáka,
je ve skutečnosti královský náhrdelník
se třemi závěsky (obr. 5
vlevo dole a vpravo), který jako insignii moci máme doložen
mnoho vyobrazeními posledních íránských vládců z rodu Sásánovců.
Tři závěsky zdobí pokrývku hlavy na plastickém
portrétu císařovny Theodory (obr. 6a),7
najdeme je také např. na sponě pláště nebo korunách byzantských
císařů na mozaikách v San Vitale v Ravenně a v jižní
tribuně Hagie Sofie v Konstantinopoli
(obr. 6b, 6c, 6d).8
|
Obr. 6. Tři závěsky
– císařovna Theodora, císařové
Justinián (6. století),
Konstantin IX. Monomachos (11. století) a Ioan II. Komnenos
(12. století).
|
Můžeme tedy naše poznatky shrnout v tom smyslu,
že vyobrazení muže se sokolem na litém nákončí z Moravského
sv. Jána (obr. 3) představuje
panovníka, jemuž vládu-království přinesl symbolicky sokol.
„Naznačili jsme širší možnosti
rekonstrukce staromoravského hrdinského eposu, možná dokonce
dynastické legendy Mojmírovců. To vše vyplývá z analyzovaných
ikonografických pramenů, dochovaných prostřednictvím
archeologických nálezů, na gombících a nákončích.
Dynastická legenda – staromoravský mýtus, pokud byl ve své době
dokládán získanými insigniemi posledních sásánovských vládců,
minimálně v poloze verbální, mohl jistě představovat důležitou
součást ideologie moravského státu“.9
Podle článku Z. Klanicy
(1995)
volně zpracoval a doplnil Petr Šimík (2009).
Poznámky:
|
1 –
|
Volně zpracováno dle článku Zdeňka
Klanicy: Počátky a původ moravského etnosu (1995, s. 47n).
Srovnej také články: „Jakou
úlohu v dějinách prvních Slovanů měla Turkménie?“ a „Původ a počátky
moravského etnosu“ (1/4,
2/4, 3/4,
4/4).
|
2 –
|
J. Dekan (1985, obr. 65,
text s. 86).
|
3 –
|
K tomu podrobně
viz článek: „Původ
a počátky moravského etnosu (3/4)“, tam obr. 1 a následující. Srovnej
také článek: „Jakou
úlohu v dějinách prvních Slovanů měla Turkménie?“,
tam obr. 3.
|
4 –
|
J. Dekan (1985, obr. 66,
text s.
87-88).
|
5 –
|
Viz článek: „Stříbrný
terčík se sokolníkem ze Starého Města na Moravě“.
|
6 –
|
Motiv ze zlatého náramku
zdobeného přihrádkovým emailem (cloisonné), Muzeum
byzantské kultury, Soluň (J. Durand 1999, s. 145).
|
7 –
|
J. Durand (1999, s. 35)
– viz obr. 6a.
|
8 –
|
J. Pijoan 3 (1983, obr. 118, 140,
141) – viz obr. 6b,
6c, 6d.
|
9
–
|
Z. Klanica (1995,
s. 68).
|
|
Petr Šimík (2009).
Srovnání:
„Údaje pozdní tradice“.
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Rodokmen mytických knížat“
aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
„Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
„Břetislav, jeho synové a vnuci“
aneb Navazoval Břetislav „vědomě“ na slavnou velkomoravskou
tradici?
„Historie psaná štětcem“
aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
„Rytý nápis na západní stěně znojemské
rotundy“ aneb Dobové falzum.
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády
knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 14: „Srovnání Kristiánovy
a Kosmovy verze přemyslovské pověsti“.
Tabulka 15: „Životní data krále-oráče
Rostislava“.
Tabulka 18: „Věk a období vlády
Břetislava a jeho potomků v grafickém znázornění“ (do roku
1140).
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Osobnosti: „Život svatého knížete
velkomoravského Rostislava“. Ke kanonizaci sv. Rostislava
pravoslavnou církví.
Artefakty: „Plaketa
velkomoravské kněžny ze Želének“.
Artefakty:
„Stříbrný
terčík se sokolníkem ze Starého Města na Moravě“.
Artefakty: „Slonovinová
pyxida z Čiernych Kľačan“.
Symbolika: „Mor – nákaza
(epidemie),
anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk –
dobytče, nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Asketa s jelenem, hadem a ptákem“.
Symbolika: „Oráčská scéna na malbě ve
znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
Aktuality: „Jakou úlohu v
dějinách prvních Slovanů měla Turkménie?“
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Otázky: „Proč se založení hradu Praha
upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem
Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj,
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem
opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián, když
Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se pánem
pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze legendy Crescente
vynechala Bořivoje?“
Otázky: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1
ve Svatovítské rotundě? Je
starší, nebo mladší než sama rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky malty
nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
Vlivy: „Původ a počátky
moravského etnosu“ (1/4,
2/4, 3/4,
4/4).
„Mytičtí Přemyslovci –
literární fikce, nebo historická věda?“ (1. moravská
historie, 2. Kristián, 3.
Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V. Karbusický
(1995), • D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• Josef Poulík: Nález kostela z doby Říše velkomoravské v
trati „Špitálky“ ve Starém Městě. PA XLVI, s. 307-351.
• Josef Poulík: Pevnost v lužním lese. MF, Praha 1967.
• José Pijoan: Dějiny umění 3. Odeon, Praha 1983.
• Ján Dekan: Velká Morava. Doba a
umění. Odeon, Praha 1985.
• Zdeněk Klanica: Náboženství a kult, jejich odraz v
archeologických pramenech. In: Josef Poulík, Bohuslav Chropovský a kol.: Velká Morava a počátky
československé státnosti. Academia a Obzor, Praha –
Bratislava 1985, s. 107-139.
• Luděk Galuška: Velká Morava. MZM, Brno 1991.
• Zdeněk Klanica: Původ a počátky moravského etnosu. In:
Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního
kongresu 1993-1994. MNK, Brno 1995, s. 43-71.
• Jan Šmerda: České a moravské denáry. Katalog mincí českého
státu od X. do počátku XIII. století. Datel, Brno 1996.
• Jannic Durand: Byzantine Art. Terrail, Paříž 1999.
• Naďa Profantová-Jiří Militký: Tepaná plaketa. Text ke
katalogovému číslu 07.07.01c. In: Katalog výstavy Europas Mitte
um 1000. Theiss, Stuttgart 2000. Český překlad Střed Evropy
okolo roku 1000. Eseje a katalog. NLN, Praha 2002, s. 449.
• Luděk Galuška: Terčík s motivem jezdce (sokolníka). Text ke
katalogovému číslu 08.02.11. In: Katalog výstavy Europas Mitte
um 1000. Theiss, Stuttgart 2000. Český překlad Střed Evropy
okolo roku 1000. Eseje a katalog. NLN, Praha 2002, s. 452.
• Luděk Galuška: Slované – doteky předků. O životě na
Moravě v 6.-10. století. MZM, obec Modrá, KK F. Bartoše, Brno
2004.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|