„PŘEMYSLOVCI“
BŘETISLAV I. A JEHO SYNOVÉ
A VNUCI (DO ROKU 1140), KTEŘÍ DOSÁHLI PRAŽSKÉHO STOLCE |
|
LEGENDA: |
„Přemyslovci“,
kteří se v letech 1035-1140 vystřídali na pražském stolci.
Břetislavovi
synové a vnuci (část), kterým byl pražský stolec odepřen. |
Podle VDZKČ I (1999, s. 740n).
|
|
3. Rodokmen „Přemyslovců“:
Břetislav, jeho synové a vnuci (do roku 1140) aneb Navázal Břetislav
„vědomě“ na slavnou velkomoravskou tradici?
Vládnoucí dynastie, v předchozích letech ohrožená vymřením
po meči, se v generaci Břetislavových synů (a vnuků) rozrostla
do nevídané šíře. To působilo Břetislavovi nemalé starosti (Kosmas
II, 13). Viz tab. 18: „Věk
a období vlády Břetislava a jeho
potomků v grafickém znázornění“ (do roku 1140).
Komentář:
Břetislav I.
a velkomoravská tradice
„Kdyby Kosmas nezačlenil do své kroniky záznam
neznámého analisty z 11. století, že roku 1021 »unesena
byla panna Jitka«, jistě bychom nevěděli nic o způsobu, jakým
český kníže Břetislav získal kdysi svou manželku a matku
řady dalších českých knížat“, poznamenala B. Krzemieńska
(1999, s. 99) ve své monografii, věnované knížeti Břetislavovi.
Mimo jiné se v ní zabývá jmény pěti Břetislavových synů,
z nichž první dvě „přímo upomínala na dávnou dynastickou
tradici“. Nejstarší Spytihněv se narodil ještě za Břetislavovy
moravské vlády (1031). A vyloučeno to není ani v případě
Vratislava. Autorka se však pozastavuje nad faktem (s. 108), že „přesto
ani jeden z nich nedostal jméno upomínající na dávnou a skvělou
velkomoravskou tradici – na Svatopluka,
třebaže se mnohdy tvrdí, že právě Břetislav I. během své
moravské vlády na tuto tradici n a v a z o v a l .
Zatímco v Polsku nosí jméno Svatopluk syn Měška I. a Ody (míšeňské), narozený
brzy po roce 980, v Čechách se s ním v přemyslovském rodě setkáváme
až u vnuka Břetislava I. – jde o syna Oty Olomouckého
Svatopluka, který vládl Čechám v letech 1107-1109. I tato skutečnost
nasvědčuje tomu, že Břetislav na velkomoravskou tradici nijak
vědomě n e n a v a z o v a l , že jde
sice o lákavý, avšak n e d o l o ž e n ý
názor soudobé literatury“.
Tato na první pohled celkem logická úvaha autorky vychází ovšem
z (mylného) předpokladu, že pražský panovnický rod „Přemyslovců“
je českého původu, že měl jakési „starobylé“ české předky
již v dobách předkřesťanských. Tento omyl se v české
historiografii traduje nejméně od dob sepsání Palackého Dějin
národu českého v Čechách a v Moravě. Vysvětlení je
zcela prozaické. Rodové kořeny tzv. „Přemyslovců“ pevně
tkví na Velké Moravě, neboť všichni jsou potomky křesťanského
krále-oráče Rostislava (846-870)
(P. Šimík 2006, s. 349-350, 379), prozíravého a důmyslného panovníka, jehož
teprve Kristián (993) přejmenoval na Přemysla (Kristián,
kap. 2) (srovnej „Rodokmen »Přemyslovců«“).
A proč se žádný z Břetislavových synů nejmenoval
Svatopluk? Protože ze zprávy Fuldských análů k roku 870
a také z Kristiána
(kap. 1) je dostatečně známo, že Svatopluk
usiloval o život svého strýce Rostislava, zakladatele pražské vládnoucí dynastie, že
ho zradil a vydal Frankům. Je pak vcelku pochopitelné, proč Břetislav, za svého
patnáctiletého pobytu na Moravě zřejmě dobře obeznámený s dávnou
historií svého rodu, jméno z r á d c e
svého rodového předka pro žádného ze svých synů nevybral
(srovnej „Rodokmen Mojmírovců“).
|
Obr. 1. První pražská křesťanská
knížata ve 4. pásu maleb
stojí obrazně „na ramenou“ pod nimi vyobrazených Mojmírovců.
|
Spíše bychom se tedy měli ptát, proč se v celé
historii rodu nikde neobjevuje jméno Rostislav?
Jeho jméno mělo být vymazáno z paměti (damnatio
memoriae). Důvody, které k tomu vedly, naleznete v rubrice „Úvahy“
v článku „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“ (tam pozn. 24).
Ale jeho potomci si i s tímto problémem poradili. Jeho
jméno přesto nadále používali, ovšem v poněkud upravené podobě:
srovnej jméno Rostislav (Rosti-slav) se jmény Vratislavových
synů – Václav (Vence-slav)
a Boleslav (Bole-slav). Např.
na nástěnné malbě ve znojemské rotundě stojí první pražská
křesťanská knížata obrazně „ n a r a m e n o u “
pod nimi vyobrazených Mojmírovců (obr. 1). Sv. Václav je umístěn
právě nad postavou velkomoravského
knížete Rostislava – Václavovo kopí je v přímém
prodloužení kopí Rostislavova – viz obr, 4
na straně „Dušan Třeštík
mezi křesťanstvím a pohanstvím“. A to už pak
nemůže být jen „náhoda“, ale autorský záměr a Břetislavův
podíl na něm nemůžeme vyloučit. Oba zemřeli jako mučedníci
pro staroslověnskou liturgii.
|
Obr. 2. Tři křesťanští oráči –
Konstantin, Rostislav a Metoděj – za pluhem. Nástěnná malba
v rotundě Nanebevzetí P. Marie a sv. Kateřiny ve Znojmě. Jejím zadavatelem byl
Břetislav za své moravské vlády (1019-1034) (foto F. Sysel a K. Dvořáková 1999).
|
Podle B. Krzemieńske výše údajně „nedoložený názor“
o Břetislavově navázání na velkomoravskou tradici naopak právě
malby ve znojemské rotundě velmi dobře
dokládají. Jejich
I. fáze vznikla zřejmě právě za Břetislavovy moravské vlády (1019-1034)
(P. Šimík 2004, s. 104, 123). Za pluhem tu Břetislav nechal namalovat
tři křesťanské oráče: krále Rostislava stojícího uprostřed mezi
Konstantinem a Metodějem (viz výše obr. 2). Podrobněji
viz strana: „Oráčská scéna na malbě ve znojemské rotundě“
aneb Přemyslův konec.
K tomu si pozval umělce buď přímo z Byzance,
nebo alespoň v byzantské oblasti školené. Srovnej J. Mašín
(1954, s. 14): „Románské malířství prochází ve svém
vývoji několika slohovými stupni, které jsou tu více, jindy méně
podmíněny vlnami byzantských, částečně italobyzantských vlivů
a jejich asimilací. I když si dosud nedovedeme učinit
zcela přesnou představu o cestách těchto zásahů, jejich
podněty a působení jsou nepochybné. Byzantské
vlivy pronikaly do zaalpského umění buď pomocí vzorníků,
knih a jiných zdobených artefaktů, přivážených z Byzance,
nebo je přinášeli přímo malíři, vyšlí z byzantské
oblasti nebo v této oblasti alespoň školení“.
K jednotlivým fázím výmalby znojemské rotundy viz tab. 18: „Věk
a období vlády Břetislava a jeho potomků v grafickém znázornění“ (do roku 1140)
a zejména tab. 20: „Křesťanský král-oráč a byzantská misie“
v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
|
Obr. 3. Břetislavův moravský
denár (Š 308).
Avers: opis BRACIZLAV, čelenka (diadém), pod ním svatoklimentská
překřížená kotva a současně řecké písmeno omega, pod ním A (alfa)
(de facto obrácené písmeno „V“ z Břetislavova jména v opisu).
Revers: opis +SS•PETRVS, dvojitý kříž s rameny zakončenými berličkami.
|
Dalším dobovým důkazem jsou náměty
použité na Břetislavových moravských denárech (J. Šmerda
1996, s. 96-97), zejména motiv překřížené svatoklimentské
kotvy (Š 308, Š 310-314) (obr. 3
výše) a samotné vyobrazení sv.
Klimenta (Š 312R), patrona misie byzantských věrozvěstů
Konstantina a Metoděje, apoštolů Moravanů a Slovanů
(viz obr. 4
níže), jehož ostatky přinesli s sebou na Moravu (a odtud do
Říma). K tomu
srovnej také „Kostely sv.
Klimenta v Čechách a na Moravě“.
|
Obr. 4. Břetislavův moravský
denár (Š 312).
Avers: opis +BRACISLAV, svatoklimentská překřížená
kotva a současně řecké
písmeno omega, pod ním A (alfa), po stranách dvě perly –
„dvě olivy“.
Revers: opis +CS•CLEMENS, čelně poprsí světce s nimbem
držícího v pravé ruce kříž.
|
„Zda k obsazení
Moravy Čechy došlo už nějakou dobu před úmrtím Boleslava
Chrabrého, nebo až po něm, nelze s jistotou říci. Podle
Kosmových zpráv (I, 40;
III, 34) bychom mohli
usuzovat, že to byli sami představitelé Moravy, kterým se po
smrti Boleslava Chrabrého znelíbily polské posádky a nového
panovníka si vyhlédli právě v Břetislavovi, aniž ovšem
uvažovali o s p o j e n í
s Čechami“.
„Počáteční
Břetislavova snaha založit si na Moravě vlastní panství vycházela
ze skutečnosti, že na Moravu si impérium vzhledem k jejímu minulému
postavení v římském univerzu nečinilo, na rozdíl od Čech, ještě
žádné nároky“ – uvedl L. E. Havlík (1992, s. 276).
„Proto se také Břetislav s Jitkou uchýlil na Moravu, jak to ostatně
naznačil i Kosmas. Výrazem
Břetislavových snah bylo i ražení vlastních mincí, na nichž
byl zobrazen s královskou korunou východního typu. Rub mincí
obsahuje jména sv. Petra a Klimenta. Po otcově smrti se však Břetislav
orientoval na Čechy“.
K tomu si ocitujme ještě
některé myšlenky P. Radoměrského (1996, s. 279-280): „Ideje politické
nevznikají mimo společenský řád a bez vnějších podnětů a bez předchozího vývoje. Smysl politické ideologie Břetislavovy
lze proto pochopit pouze tehdy, jestliže posoudíme společenské
podmínky, za nichž se rozvíjely politické myšlenky, plány a činy
mladého knížete hned na samém počátku jeho státnického života,
který započal již dlouho před rokem 1034 na
Moravě.
Buďme si vědomi, že Morava byla tím společenským
prostředím, které zformovalo budoucí politické ideje Břetislavovy.
Byla to země moravských králů,
v níž zůstala zachována kulturní, společenská a patrně i církevní
kontinuita mezi 9.-11. věkem, byl to střed kdysi mohutné slovanské
říše, ve které se Břetislav ocitl a jejíchž slavných tradic
se chopil a pokusil se je oživit veden svou mladou ctižádostí.
Na Moravě se v něm zrodila idea nové
Velké Moravy. Proto přistupuje hned po svém příchodu
na Moravu k jejímu přebudování na pevný správní celek. Tehdy
patrně vznikají – vedle jiných opevněných hradisek moravských
– hrady Olomouc, Brno a Znojmo, aby Moravě zajistily vojenskou a obrannou soběstačnost.
Snad jenom proto táhne mladík jako moravský správce roku 1030 na Ostřihom, aby vyrval Maďarům bývalou
východní část Moravy a obnovil tak hranice staré říše Velkomoravské.
Shledávat a posuzovat Břetislavovy státnické
projevy na Moravě představuje proto jedině schůdnou cestu k pochopení
jeho životních cílů a státnické politiky; numismatika k tomu může
přispět vydatným dílem“.
A dále (s. 312-313): „Nejen však jméno sv.
Klimenta samo vytváří ze vzácných Břetislavových mincí
doklady o trvání cyrilo-methodějské tradice na Moravě
v prvé polovině 11. století. I k o t v a
umístěná jako centrální motiv jak na denárech se jménem sv. Klimenta
(obr. 4 výše), tak i na dalších
moravských ražbách Břetislavových
(obr. 3 výše),
symbol to nerozlučně spojený s počátky moravského mincovnictví,
představuje další doklad rozvinuté úcty svatoklimentské a patrně
slovanské liturgie zároveň.
Není totiž jiného vysvětlení, proč právě symbol
kotvy sehrál tak významnou úlohu v prvých krocích
samostatného moravského mincovnictví, kromě toho výkladu, že kotva, s níž se na moravských ražbách shledáváme, je kotvou
právě samého sv. Klimenta.
Podle hagiografických středověkých skládání byl
sv. Kliment usmrcen na Chersonesu svržením do moře s kotvou zavěšenou
na krku. Takto je jeho smrt pojata např. na románských freskách
ze 12. století v kostele sv. Klimenta ve Staré Boleslavi. Je na
nich vyobrazen světec, spouštěný svými mučiteli z loďky do moře;
velká trojklanná kotva, která je zavěšena na jeho krku, táhne
jej do hlubin.
Jak jméno sv. Klimenta, tak i symbol kotvy, mají tedy
na prvých moravských denárech shodný význam dokladů zvláštního
zájmu Břetislava I. o slovanskou liturgii a o renovaci tradic Staré
Moravy v době jeho vlády“.
Lapidární názor
J. Šmerdy, vedoucího numismatického oddělení Moravského
zemského muzea v Brně, Radoměrského myšlenky shrnuje: „Skupina
moravských ražeb se po ikonografické stránce odlišuje od soudobých
českých ražeb především užitím obrazu kotvy
jako symbolu svatoklimentské úcty. Návaznost na dobu Velké
Moravy je v tomto případě zjevná“
(J. Šmerda 1996, s. 17).
B. Klíma
(1995, s. 22): „Na Moravě byla Břetislavova vláda značně
samostatná. Považoval se za suverénního panovníka a pokračovatele
velkomoravských Mojmírovců. Jen tak si lze dobře vysvětlit
to, že na Moravě razil vlastní minci, na níž byl zobrazen s královským
diadémem (Havlík 1964, 323)“.
|
Obr. 5. Znojemská
rotunda – severní polovina 4. pásu maleb. Deset pražských panovníků.
Z nich prvních devět od Bořivoje [09] po Oldřicha [17] (uprostřed sv. Václav
[13] v přilbě)
je vyobrazeno bez pláště, protože na Moravě nevládli.
Teprve desátý Břetislav [18],
„jenž tu zemi první
podrobil svému panství“ (Kosmas III,
34), je opatřen pláštěm.
|
Jako nejlepší potvrzení
Klímových slov ovšem mohou posloužit malby ve znojemské rotundě.
Zde ve druhé fázi výmalby
za Břetislavovy pražské vlády (1035-1055) přibylo k postavám
velkomoravských panovníků ve 3. pásu dalších deset,
tentokrát pražských knížat v severní polovině 4. pásu
(obrazně „stojí na ramenou“ svých moravských příbuzných
– viz obr. 1).
Z toho prvních devět od Bořivoje po Oldřicha je bez pláště,
protože na Moravě nevládli. Teprve desátý Břetislav
ve vyobrazen v plášti moravských králů
(viz výše obr. 5), neboť, jak zaznamenal
Kosmas (III, 34), Břetislav „tu zemi [Moravu] první
podrobil svému panství“. Břetislav přijal plášť moravských
králů a „vykonal pak dvojnásob divů“. K tomu srovnej převzetí Elijášova pláště Elíšou (1Kr
19, 19; 2Kr 2, 8-14; ŽM I): předání
poslání – převzetí závazku
(obr. 6). |
Obr. 6. Prorok Elijáš
předává svůj plášť svému pokračovateli Elíšovi.
|
Přes výše uvedené
nesporné skutečnosti o Břetislavově navázání na velkomoravskou
tradici se v odborných článcích některých pražských
historiků stále setkáváme se zastydlými názory, tkvícími svými
kořeny ještě v 19. století. Např. J. Žemlička
(2000, s. 272-273) uvedl: „Ještě v 11. století
vykrystalizovala v kruzích pražského kapitulního kléru, zájmově
spojeného s hlavními liniemi Přemyslovců, přemyslovská
pověst.1 Ve
finální podobě ji počátkem 12. století zachytil kronikář
Kosmas.2 Kromě jiného dávala odpověď na otázku,
proč potomci Přemysla Oráče jako prapředka rodu,3
Bořivoje jako prvního křesťanského knížete a svatého
Václava jako zemského patrona mají nejen morální nárok, ale
doslova povinnost vládnout lidu »Čechů«.
Jak se zdá, došlo k propracování
této ideové konstrukce za Břetislava I., možná z jeho
osobního podnětu.4
Tento kníže-organizátor, jenž svůj ne
zcela »počestný« původ zakryl mimořádně urozeným sňatkem,
jakoby v lecčems navazoval na praděda Bořivoje. Podobně
jako Bořivoj, tak i Břetislav pojmenoval svého nejstaršího
syna Spytihněv a druhorozeného Vratislav. Právě Břetislav
dával některým významným hradům jména po svých nejbližších.
Přímo na Břetislava upomíná jihomoravská Břeclav, po
prvorozenci Spytihněvovi nazval hrad na střední Moravě, východočeská
Vraclav na cestě z Prahy na Moravu skrývá jméno druhorozeného
Vratislava, který měl původně spravovat Olomoucko. I další
»hradní« jména (Oldřiš, Jaroměř, Mladá Boleslav) patrně
vznikla v Břetislavově době a odráží vztah tohoto knížete
k otci a strýcům.5
Třebaže nevíme, oč přesně se opíraly
nároky Vladivoje, Boleslava Chrabrého a Vršovců, směřovaly
snahy Břetislava k tomu, aby se do budoucna úplně vyloučilo
z nástupnictví vše, co nepocházelo z přímé,
agnatické a hlavní přemyslovské linie.6
Přemyslovská pověst »uzákonila« vládu potomstva bájného Přemysla
Oráče,7
takže se již neopakoval pokus o nahrazení jeho přímých
mužských dědiců někým jiným“.8
Jak jistě poučenému čtenáři
neuniklo, J. Žemlička se tu stylizoval do role jakéhosi pisálka
bulvárního plátku. Když mu nějaké skutečnosti chybí, tak si je
prostě vymyslí (viz např. pozn. 4 a 5
níže). Co na tom,
že jeho výmysly přitom odporují historickým okolnostem i vší logice? |
Obr. 7. Denár knížete
Břetislava I. (Š 150A). Stojící postava s kopím s praporcem.
V opisu BRACIZLAVS DVX. Číslování denárů dle katalogu J. Šmerdy
(1996).
|
Za Břetislava I.
došlo k propracování úplně jiné „ideové konstrukce“, jak
již bylo v pozn. 4 níže uvedeno. Sv. Václav
se stal patronem země, věčným panovníkem,
který vládu vždy jen propůjčuje právě vládnoucímu knížeti.
Dosud se předpokládalo, že k tomu došlo později, až za Vratislava II.
na základě obrazů na jeho denárech (Š 340a, Š 165a),9
které jsou reprodukovány v 3. části článku „Kdo je vyobrazený na
titulní iluminaci Svatovítské apokalypsy? Spytihněv II.,
nebo Vratislav II.?“, tam obr. 3
a obr. 4.
Jak ale vyplývá z obrazu sv. Václava s kopím s praporcem
na Břetislavově denáru (viz obr. reprodukovaný v pozn. 4
níže), přišel s touto myšlenkou již kníže Břetislav I.
„Symbolické darování země svatému Václavu bylo alternativou
darování země Svaté stolici“,10
jak to učinil velkomoravský král Svatopluk v roce 880.11
Petr Šimík (2007).
Poznámky: |
1 –
|
„Přemyslovská“
pověst ve své prvotní podobě „vykrystalizovala“ již u Kristiána
(kap. 2) kolem roku 993, tzn. 20 let po založení
latinského pražského biskupství. V ní byl odkaz na Velkou
Moravu, tj. „nalezení“ krále-oráče Rostislava
a příchod jeho syna Bořivoje
do Čech, sice poněkud skrytý, ale přesto stále ještě příliš
jasně patrný (Asklépiův příchod
do Říma). Proto Kosmas v roce 1120 pouze zásadním způsobem přepracoval Kristiánovu
verzi pověsti, která již nevyhovovala současným potřebám. |
2 –
|
Kosmas
„ve finální podobě“ nic n e z a c h y t i l ,
pouze do „finální podoby“ sám
d o t v o ř i l
zárodek přemyslovské pověsti, který našel u Kristiána
(kap. 2). Že k tomu s úspěchem využil i malby ve znojemské rotundě
(obr. 2),
vzniklé z Břetislavova podnětu,
je patrné z tab. 2: „Kosmův
obrazový scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas námět pro svůj
libušopřemyslovský mýtus. Odstranil veškeré Kristiánovy odkazy na Velkou
Moravu, vypustil mor, z moravského křesťanského
krále-oráče na znojemské malbě udělal pohana a nechal
ho sídlit ve Stadicích v severozápadních Čechách.
Byzantské věrozvěsty, Konstantina a Metoděje, poslal zpět
„tam, odkud přišli“. Písmo
přeložené do staroslověnštiny psané hlaholicí v ruce
krále-oráče Rostislava na znojemské malbě bylo pro
něho v jeho době už jen „plesnivý chléb“.
Osm moravských panovníků přirovnal „k dobytku“.
Na milost vzal (stejně jako Kristián) až moravského
Bořivoje, prvního křesťanského knížete Čechů. Kristiánem
smyšlenému Bořivojovu křtu
z rukou arcibiskupa Metoděje však příliš nevěřil
– zařadil jej proto mezi informace nedůvěryhodné (Kosmas
I, 10). |
3 –
|
Z Kosmova
seznamu mytických knížat nikterak nevyplývá, že by se mělo
jednat o pokrevní příbuzné, sotva lze pak mluvit o Přemyslových
„potomcích“. Jednalo
se pochopitelně o potomky krále-oráče Rostislava
jako prapředka rodu – viz výše pozn. 1.
Po této modifikaci lze s Žemličkovou větou vyslovit
souhlas. Latinský text Kristiánovy legendy (993) i Kosmovy
kroniky Čechů (1120) byl určen pro vzdělance té které doby (viz
např. Kosmas I, 22),
ti dnešní, J. Žemličku z toho nevyjímaje, mu „jen“ neporozuměli, nebo to alespoň
celkem úspěšně předstírají. Srovnej např. „Mor
– nákaza (epidemie), anebo symbol pohanství?“ nebo „Býk
– dobytče, nebo apoštol, kazatel evangelia?“ |
4 –
|
Břetislav
a ideová konstrukce s pohanem Přemyslem? To je
naprosto nehorázný žvást, jak vyplývá z výše
uvedených citací L. E. Havlíka,
P. Radoměrského, J. Šmerdy
a B. Klímy. Viz také
text k obr. 2 výše. Vždyť
ještě
nedávno J. Žemlička sám konstatoval:
„Pohanství jako myšlenková soustava, která se systémově
vázala ke staré »rodové« společnosti Slovanů, bylo od 10. století
m r t v é a n e h y b n é “
(J. Žemlička 1997, s. 20-21).
Z Břetislavova osobního podnětu však nepochybně pochází
ono předání země věčnému panovníkovi, svatému
Václavovi, jenž pak vládu nad zemí vždy jen propůjčuje
aktuálně zvolenému knížeti. Proto se na Břetislavových
denárech začíná objevovat vyobrazení sv. Václava se štítem a kopím
s praporcem.
Viz obr. vpravo >>>
Podle J. Royta (2010, s. 303) se na Břetislavových
denárech „objevuje zobrazení sv.
Václava jako knížete-bojovníka s knížecí
korunou na hlavě, s kopím, žezlem, případně s křížem
v ruce a s kohoutem (symbol vítězství dobra
nad zlem)“. Tato vyobrazení svatého Václava ovšem
nemají nic společného s údajným „knížetem-bojovníkem“,
ale výhradně se „světcem-bojovníkem“
– věčným vladařem a patronem státu. Autor tu zřejmě
podlehl sugestivní rétorice D. Třeštíka
(1987, s. 552; 2000, s. 72), který také nedokázal
rozlišit bojovníka Václava od bojovníka za víru a světce
Václava (viz Gumpoldův „bojovník
Boží“ nebo Kristiánův
„vojín Kristův“).
Srovnej vyobrazení 27 panovníků v rotundě – všichni
drží v ruce kopí s praporcem
– vladařskou insignii, symbol držení léna (P. Černý
2004, s. 135-138) – viz tab. 20: „Křesťanský
král-oráč a byzantská misie“ v pozdější písemné
a obrazové interpretaci, tam obr. 2,
5
a 6.
Srovnej také „Lenní
hold knížete Břetislava I. králi Jindřichovi III.
v Řezně roku 1041“ aneb Lež má krátké nohy.
Tyto skutečnosti ukazují na vznik II. fáze maleb se sv. Václavem
v přilbě (severní polovina
4. pásu) právě za Břetislavovy pražské vlády (1035-1055).
Viz „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
|
5
–
|
Avšak
žádná stopa po Kosmových mytických knížatech: Přemyslovi,
Nezamyslovi, Mnatovi, Vojenovi, Vnislavovi, Křesomyslovi,
Neklanovi či Hostivítovi. To zase odráží Břetislavův
vztah k „přemyslovské“ pověsti a ke všem těm, v jeho
době ještě neexistujícím, leč teprve v roce 1120 Kosmou na
svět přivedeným, mytickým postavám – viz „Rodokmen
mytických knížat“. J. Žemlička se tedy opět
účelově mýlí. Obvinění Břetislava z jakési „ideové
konstrukce“ s pohanským oráčem na počátku
je proto nepravdivé, falešné a křivé. Viz výše
pozn. 2 a pozn. 4.
Srovnej naši obrázkovou upoutávku
č. 7.
Břetislav usiloval o povýšení pražského biskupství
na arcibiskupství. Proto přenesl
Vojtěchovy ostatky z polského Hnězdna, kde nad
nimi Boleslav I. Chrabrý založil polské arcibiskupství
(1000), do Prahy (1039). Rozhodně přitom v Římě neargumentoval nějakým
pohanským libušopřemyslovským mýtem, ale obnovením Metodějova
moravského arcibiskupství založeného králem-oráčem
Rostislavem (869) a jeho přenesením do Prahy, jak
to zamýšleli již na konci 10. století kníže
Boleslav II., pražský biskup Vojtěch a mnich
Kristián (D. Třeštík 1999, s. 191-192). |
6
–
|
To
je snad jediná myšlenka, která odpovídá historické skutečnosti,
a lze s ní téměř bezvýhradně souhlasit,
pochopitelně až na onu „přemyslovskou“ linii.
Srovnej Břetislavův stařešinský řád (Kosmas II, 13). |
7
–
|
Kosmova
přemyslovská pověst nemohla nic uzákonit, a to ani v uvozovkách, před
rokem svého vzniku. Pouze nahradila křesťanského
krále-oráče Rostislava,
pro latiníky postavu nepřijatelnou, smyšleným pohanským
oráčem Přemyslem. Viz „Rodokmen
Mojmírovců“. K údajnému „potomstvu“ bájného Přemysla
viz výše pozn. 3. „Uzákoněna“ však byla Břetislavova
statuta (Kosmas II, 4)
a jeho stařešinský řád (Kosmas II, 13). |
8
–
|
Přemysl Oráč žádné
„přímé mužské dědice“ pochopitelně mít nemohl a neměl
– platí výše pozn. 7. Řeč může
být pouze o potomstvu krále Rostislava. Pak lze s autorem
souhlasit.
Dokonce
poté, co Vratislav II. získal královský titul pro
svou osobu, jeho synové usilovali o to, aby napříště
na pražský stolec mohl usednout jen některý z jeho synů
a vnuků, v jejichž žilách kolovala královská
krev – potomci jeho bratrů měli být z nástupnictví
vyloučeni. Viz např. Kosmas (III, 8) k roku
1099. |
9
–
|
A. Merhautová
(1985, s. 64): „Obraz pravděpodobně naznačuje, že
Václav drží vládu v ruce a zároveň ji předává
Vratislavovi. Tímto obrazem se otevírá nová představa o Václavu
jako trvalém panovníku
– dědici české země, předávajícím vládu reálně
panujícímu knížeti“. |
10
–
|
J. Bažant
(2000, s. 98): „Symbolické darování vlády svatému
Václavu bylo alternativou darování vlády Svaté stolici“.
Tato Břetislavova idea opět dokládá, že na „tradici
Velké Moravy“ navázal zcela vědomě. |
11
–
|
Srovnej list „Industriae
tuae“ papeže Jana VIII. z roku 880, který je
adresován „milovanému synu Svatoplukovi, slavnému
vladaři“. |
|
Petr Šimík (2008,
2010).
Srovnání:
Údaje pozdní tradice.
1. Rodokmen Mojmírovců
dle současného stavu poznání.
2. Rodokmen mytických knížat aneb
Kde Kosmas našel jejich jména?
3. Rodokmen „Přemyslovců“ čili pražské
větve mojmírovského rodokmenu.
Břetislav, jeho synové a
vnuci aneb Navázal Břetislav „vědomě“ na slavnou
velkomoravskou tradici?
Břetislav a jeho potomci
do roku 1230. První tři čeští králové.
4. Rodokmen Karlovců.
5. Rodokmen Otonů.
6. Rodokmen Sálců.
7. Rodokmen Piastovců.
8. Rodokmen Arpádovců.
Rodokmen Arpádovců –
pokračování.
9. Rodokmen Štaufovců.
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Kostely sv. Klimenta v Čechách
a na Moravě“.
Mapky: „Moravské úděly“.
Historie:
„Historie
psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
Historie:
„Lenní hold Břetislava I.
králi Jindřichovi v Řezně roku 1041“ aneb Lež má krátké
nohy.
Historie:
„Biskupské mitry Spytihněva
II. a Vratislava II.“.
Historie: „Soběslav I., Jindřich
Zdík a znojemská rotunda“ aneb Když se dva perou...
Historie:
„Rytý nápis na západní stěně
znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
Kroniky: „Dětmar
k roku 1002“ – předání či stvrzení
léna bylo symbolizováno
předáním kopí s k o r o u h v í .
Kroniky: „Dětmar k roku 1002“ –
Vladivoj převzal Čechy v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1003“
– polský Boleslav odmítl převzít od
krále Čechy v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1004“
– král obdařil Jaromíra všemi
poctami, kterých se dostalo jeho otci.
Kroniky: „Dětmar k roku 1012“ –
Oldřich přijal vládu od krále
jako dar.
Kroniky: „Kosmas k roku
1021“ – Břetislavův únos panny Jitky.
Kroniky: „Kosmas k roku
1039“ – Břetislavova statuta.
Kroniky:
„Kosmas k roku 1055“
– Břetislavův stařešinský řád.
Kroniky:
„Kosmas k roku 1054“
– Břetislavovo (první) dělení Moravy.
Kroniky: „Kosmas k roku 1099“
– Bořivoj (II.) obdržel
korouhev z ruky císařovy.
Kroniky: „Kosmas k roku 1101“
– císař dal Oldřichovi Brněnskému
odznaky knížectví a korouhev.
Kroniky: „Kosmas k
roku 1109“ – král Jindřich potvrdil
Otu za knížete.
Kroniky: „Kosmas k roku 1110“ – král
vrátil Vladislavovi I. vládu.
Kroniky: „Mnich sázavský k
roku 1126“ o bitvě u Chlumce (Soběslav převzal praporec
z ruky krále).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský
k roku 1126“ o bitvě u Chlumce (přilba svatého Václava).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku 1134“ o svatbě Konráda II. Znojemského
v Uhrách.
Kroniky: „Kanovník vyšehradský
k roku 1138“ – Vladislav převzal praporec
od krále.
Kroniky: „Kanovník vyšehradský
k roku 1140“ – Vladislav II. přijal od krále praporec.
Kroniky: „Druhý pokračovatel
Kosmův k roku 1260“ o bitvě u Kressenbrunnu (přilba svatého
Václava).
Tabulka 5a: „Věk a období vlády
knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy
a Kosmovy inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 18: „Věk a období vlády
Břetislava a jeho potomků v grafickém znázornění“ (do roku
1140).
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové
interpretaci.
Dokumenty: „Soběslavova
listina z roku 1130“ aneb Soběslav I. po „své »přemyslovské«
rodině“ ani nevzdechl.
Dokumenty: „Egregiae
virtutis viri“
aneb Konstantin a Metoděj ustanoveni spolupatrony
Evropy (1980).
Dokumenty: „Slavorum Apostoli“.
Encyklika papeže Jana Pavla II. (1985) k 1100. výročí úmrtí
sv. Metoděje.
Dokumenty: „Moravský král a
světec“. K pravoslavnému
svatořečení sv. Rostislava 30. října 1994 v Brně.
Osobnosti: „Život svatého knížete
velkomoravského Rostislava“. Ke kanonizaci sv. Rostislava
pravoslavnou církví.
Artefakty: „Plaketa
velkomoravské kněžny ze Želének“.
Artefakty: „Stříbrný terčík
se sokolníkem ze Starého Města na Moravě“.
Artefakty: „Slonovinová
pyxida z Čiernych Kľačan“.
Symbolika: „Mor – nákaza
(epidemie), anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk –
dobytče, nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Asketa s jelenem,
hadem a ptákem“.
Symbolika: „Sokol přinášející
vládu-království“.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
Symbolika: „Stejná osoba byla
zobrazována ve stejném oděvu“.
Symbolika: „Zdvojení postav
na jednom obraze“.
Symbolika: „Jak biskupská
mitra měnila svoji podobu“.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece
lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Otázky: „Proč se Bořivojovi
upírá založení hradu Praha?“
Otázky: „Je možně, aby na řadovém
zobrazení panovníků byly některé postavy dvakrát?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem
Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj, zřejmě
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem
opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián, když
Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se pánem
pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze
václavské legendy Crescente vynechala Bořivoje?“
Otázky: „Mohl Spytihněv usednout na
stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1
ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo mladší než sama
rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky malty
nalezené v zásypu hrobu K1?“
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Kdo je vyobrazený na
titulní iluminaci Svatovítské apokalypsy? Spytihněv II.,
nebo Vratislav II.?“ (1
• 2 • 3)
Otázky: „Odkud se vzali po roce
950 ve východních Čechách Slavníkovci?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci –
literární fikce, nebo historická věda?“ (1. moravská
historie, 2. Kristián, 3.
Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V. Karbusický
(1995), • D. Třeštík
(2006, 2009).
Literatura:
• Jiří Mašín: Románská nástěnná malba v Čechách a na
Moravě. ČSAV, Praha 1954.
• Rudolf Chadraba: Svatoklimentská kotva a velkomoravská tradice.
Acta universitatis palackianae olomucensis, facultas philosophica, Philosophica-aesthetica 16,
Historia artium II. Olomouc 1995, s. 9-45.
•
Bohuslav Klíma: Znojemská rotunda ve světle archeologických výzkumů.
MU, Brno 1995.
•
Jan Šmerda: Denáry české a moravské. Katalog mincí českého
státu od X. do počátku XIII. století. Datel, Brno 1996.
•
Pavel Radoměrský: Koruna králů moravských. In: Moravský
historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 1995
(převzato ze Sborníku Národního muzea v Praze, řada A, sv. XII.,
č. 4-5, 1958). MNK, Brno 1996, s. 267-342.
• Josef Žemlička: Čechy v době knížecí (1034-1198). NLN, Praha
1997.
•
Marie Bláhová-Jan Frolík-Naďa Profantová: Velké dějiny zemí
Koruny české, I. sv. do roku 1197. Paseka, Praha a Litomyšl 1999.
• Dušan Třeštík: Biskup Vojtěch a vznik střední
Evropy. In: Dušan Třeštík: Mysliti dějiny. Paseka, Praha a Litomyšl
1999, s. 182-196.
•
Barbara Krzemieńska: Břetislav I. Čechy a střední Evropa v prvé
polovině XI. století. Garamond, Praha 1999.
•
Josef Žemlička: Rod Přemyslovců na rozhraní 10. a 11. století.
Kol. aut.: Přemyslovský stát kolem roku 1000. NLN, Praha 2000, s. 267-273.
•
Petr Šimík: Nový pohled na ikonografii 3. pásu maleb v rotundě
sv. Kateřiny ve Znojmě. Znojemská rotunda. Malby v národní kulturní památce Rotunda sv.
Kateřiny a výsledky současného výzkumu. Sborník z 2. mezinárodní
odborné konference o rotundě, Znojmo
25.-26.6.2003. Město Znojmo 2004, s. 78-123.
•
Petr Šimík: Pocházel kníže Bořivoj, zakladatel pražského
hradu, z Moravy? Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 2002-2005.
MNK, Brno 2006, s. 329-407, bar. příl. I-V s. 38-42. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|