KOSTELY SV. KLIMENTA
V ČECHÁCH
A NA MORAVĚ
A. BIRNBAUMOVÁ
1 / 4
|
Obr. 1. Kostely v Čechách a
na Moravě zasvěcené
sv. Klimentovi,
patronu byzantské misie na Velké Moravě
(podle A. Birnbaumové 1948).
|
(3)
Zároveň s novodobým rozvojem úcty cyrilometodějské
v Čechách v šedesátých letech minulého století1
vynořila se otázka patrocinií svatoklimentských, tj. chrámů
zasvěcených sv. Klimentu. Přednesl ji Hermenegild Jireček (rytíř
ze Samokova) v prvním svazku „Sborníku Velehradského“
(s. 207). Jireček považuje za jistotné, že tato patrocinia
dokumentují cesty a činnost svatých věrozvěstů. Nalézá
je v Bosně, Chorvatsku, Uhrách, resp. na Slovensku, na Moravě,
v Čechách, v Kraňsku, v Itálii a v Polsku
(resp. Haliči). Prvotní výzkum Jirečkův, podložený zpracováním
mapy, nebyl do dnešního dne ani předstižen, ani vyvrácen, ani
potvrzen. Hyperkritičnost dějepisce Václava Novotného (České dějiny
sv. I., díl I., s. 440) ovšem odmítla téměř zásadně
Jirečkovu thesi. Václav Novotný praví, že zasvěcení
nemůže zaručovat stáří kostelů a bez udání důvodů
praví, že vzrůst úcty svatoklimentské lze u nás
pozorovati teprve od XIII. století. Vysvětlení této these
najdeme teprve u V. Chaloupeckého (Svatováclavský sborník,
sv. II., díl II., s. 73), který dokládá, že Přemysl
Otakar II.,2
chtěje založiti v Olomouci arcibiskupství, dovolával se
staré tradice cyrilometodějské a podporoval vše, co s ní
souviselo. Proto také v této době mohla se vyskytnouti zasvěcení
kostelů sv. Klimentovi.
Zamítavé stanovisko Novotného však Chaloupecký
nesdílí, neboť je v zásadě nakloněn i tomu, že svatý
Metoděj v Čechách pobýval osobně (s. 224). O otázce
patrocinií svatoklimentských dále nepojednává.
Další moderní historik, zabývající
se touto otázkou, je I. L. Červinka v díle „Slované
na Moravě“, kde jest jim věnován celý odstavec (s. 254-257).
Červinka sdílí mínění Jirečkovo a dokládá ho poukazy
na další patrocinia, zejména na kapli na Klementsbergu u Raabsu,
kteréžto území patřilo ještě do říše Velkomoravské. Zajímavá
jest jeho poznámka, že kníže Břetislav I. (1034-1055) dal
razit mince s opisem S. Clemens,3
čímž jest doloženo, že úcta sv. Klimenta a tradice silně
vzrostlá nevymizela ani v pozdějších dobách. Červinka v dalším
textu, ovlivněn jsa tvrzením V. Novotného, praví, že za
nejstarší a prvotní kostelíky možno vskutku považovat jen
ty, které se nalézají na hradištích, zatímco kostelíky v osadách
a vsích jsou pravděpodobně původu mladšího, neboť, jak
praví, první kostely byly u nás stavěny pouze na hradištích
z vůle zeměpána a protože křesťanství se šířilo
od vládnoucího rodu (4) směrem
dolů, tedy také teprve v pozdější době, nejdříve ve
století X., byly stavěny kostely i mimo hrady v osadách
a vesnicích.
Slovenský slavista Dr. J. Stanislav zabývá se
rovněž touto otázkou, ale omezuje se pouze na záležitosti
slovenské a na bádání filologické, jak je také jeho úkolem.
Není tedy od iniciativní a objevné stati H. Jirečka žádného
vážného rozboru této otázky. Jirečkova these, jak ji postavil
roku 1863, a opakoval vcelku beze změny v řadě článků
a pojednání (Pam. arch. III., s. 229, XIV, 242, Spisy
rozpravné, Praha 1878, s. 284) jest tak bystře a svěže
zpracována, že na první pohled nelze k ní ničeho přidati.
Jireček uvádí, že sv. věrozvěstové
přišli k nám nesouce tělo sv.
Klimenta, papeže a mučedníka, cestou přes Bosnu
(hrad Jajce má toto patrocinium), přes Chorvatsko (Kelemen-Kliment
u Kopřivnice; – dále jsou zde v okolí Záhřebu tři
nelokalisované kostely) a přes Panonii (Szent-Kut u Německého
Novohradu. – V této lokalitě je kaple svatého Klimenta u léčivé
studánky. Připomíná se již roku 1198, kdy tuto kapli dostal od
hraběte Hencze (Hencho) klášter sv. Gotharda. Studánka nazývána
jest „svatou“ a lokalisována na pozemky Nového hradu –
Novi Castri). Další kostel je v osadě Bük (u Csepregu,
kde bývalo římské město Scarabantia Julia). V pramenech se
zde uvádí „antiqua parocchia S. Clementis“. Místo
je v diecési rábské a Stanislav (l. c. s. 12)
praví, že název osady je původu slovanského, značí to, co
vyslovuje, to jest název stromu. Tyto osady, jež si zachovaly
slovanské pojmenování, jsou osady prastaré a existovaly již
v době před maďarským vpádem.
V někdejším území knížetství Blatenského nalézala
se listinou z roku 1055 potvrzená osada Svatý
Kliment, Jireček se domnívá, že v pozdější
době zašla. Název samozřejmě předpokládá kostel téhož zasvěcení.
V Kostelci (Kesstölez) mezi Budínem a Ostřihomem je další
svatoklimentské patrocinium. Počet kostelů sv. Klimenta byl
rozmnožen a obšírněji pojednáno Stanislavem o kostele
svatého Klimenta na Slovensku v osadě Močenek.
Je to v diecési nitranské, kde býval slavný knížecí
hrad. Močenek jest letním sídlem nitranských biskupů. Pojmenování
značí totéž, co česky mučedník. Kostel je po prvé doložen
roku 1113. Povšimneme si zde souvislosti s knížecím hradem,
podobně jako v bosenských Jajcích. S Močenkem, který
leží směrem k jihovýchodu od Nitry, souvisí Velký
Kýr (Nagy Keer). V této obci je kostel sv.
Klimenta doložen k roku 1349 (ecclesia lapidea ad honorem
Beati Clementis constructa). Dnešní posvěcení kostela zní
na Povýšení sv. Kříže. Velký Kýr je na jih od Nitry (5)
nedaleko Močenku. Mezi oběma obcemi byl přechod přes Dunaj u obce
Nesmily, odkud vedla odbočka cesty do Ostřihoma. (Srovnej později
Mury.) Tak jako na tuto obec poukazují Stanislav a Kniezsa na
kostel v Balatonlelle,
v stolici somodské, který se uvádí roku 1055 jako zasvěcený
sv. Klimentu, zatím co dnešní patrocinium jest Nejsvětější
Trojice. V stolici rábské v obci Kajar
– jméno původu slovanského: Kojary (Stanislav) – uvádí se
kostel sv. Klimenta k roku 1421. V obci Lipot
na pravém břehu Dunaje byl v roce 1634 rovněž kostel
svatoklimentský. Jméno Lipot je původu slovanského – Lipovce.
Konečně v župě šaryšské byl před rokem 1333 jeden dnes
nelokalisovaný kostel sv. Klimenta a v župě zemplínské
rovněž tak. Na bývalém území velkomoravském, nalezl Červinka
kostely sv. Klimenta na Klementsbergu
(okr. Mistelbach), a na hradišti, které se kdysi jmenovalo Rakousy,
a které se uvádí k roku 1072; je to v bezprostřední
blízkosti městyse Raabsu, obec Oberndorf.
Na území bývalé říše Velkomoravské jest tedy
doloženo prozatím dvanáct kostelů tohoto zasvěcení. Pro naše
pojednání spokojíme se pouze tímto konstatováním, neboť všechna
tato místa čekají dosud na topografické zpracování, nemajíce
leč zcela zběžnou literaturu. Totéž platí o Kraňsku, kde
do dnešního dne byly zjištěny tyto kostely: v Moistraně
(farnost Leugenfeld), v Rodeinu
(farnost Březnice), v Tupalici
(farnost Höflein), v Bukovici
(děkanát lakský), v Suchdole
(farnost komentská), Svatý Kliment
(farnost Seldsach) a v Kallu u Horního
Gurku.
Konečně jsou kostely sv. Klimenta také v Polsku
v okolí Krakova. Dlugosz jich vypočetl od Tater až na Vislu
šest. Marian Sokolowski zjistil jich sedm a Jireček přidal k tomu
ještě tři další.
Jestliže nám chybí dostatečná literatura pro
posouzení památek slovenských, tím méně můžeme cokoliv uvést
pro ně v jiných zemích. Nezbývá nám tedy, než abychom
celou svoji pozornost věnovali kostelům na území Čech a Moravy,
které jsou nám nejpřístupnější a které jsou také poměrně
nejlépe topograficky zpracovány.4
A. Birnbaumová (1948).
[Pokračování
...].
|
Poznámky:
|
1 –
|
Tj.
v 60. letech 19. století. |
2 –
|
Přemysl
Otakar II. (1248-1278), král železný, král zlatý. |
3 –
|
Vyobrazení
Břetislavova moravského denáru s opisem S. CLEMENS
najdete na stránce „Břetislav,
jeho synové a vnuci“ aneb Navazoval Břetislav „vědomě“
na slavnou velkomoravskou tradici? |
4 –
|
Kostely
sv. Klimenta na území Moravy najdete ve
2. části článku, na území Čech ve
3. části. |
|
Petr Šimík (2008).
Srovnání:
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Rodokmen mytických knížat“
aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
„Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve Mojmírovců.
„Břetislav, jeho synové a vnuci“
aneb Navazoval Břetislav „vědomě“ na slavnou velkomoravskou
tradici?
Mapky: „Sámova říše“.
Mapky: „Územní vývoj Velké Moravy za
Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeském vévodství“.
Mapky: „Kmenová území v Čechách dle R.
Turka (1982)“.
Mapky: „Kmenová území v Čechách dle R.
Turka (1982) po korekci P. Randuse (2007)“.
Mapky: „Osídlení Čech na přelomu 9. a 10.
století“.
Mapky: „Dějiště Kosmových mýtů a nejstarších
českých legend“.
Mapky: „Kraj, v němž působil poustevník sv.
Ivan“.
Mapky: „Kostely sv. Klimenta v Čechách
a na Moravě“ (1. část, 2.
část, 3. část, 4. část).
Legendy: „O pustynnike Ivaně“,
„I. stsl. legenda“, „Crescente“,
„Kristiánova legenda“, „Fuit“,
„II. stsl. legenda“.
Historie: „Velká Morava mezi Východem
a Západem“.
Osobnosti: „Život svatého knížete
velkomoravského Rostislava“. Ke kanonizaci sv. Rostislava
pravoslavnou církví.
Tabulka 18: „Věk a období vlády
Břetislava a jeho potomků v grafickém znázornění“ (do
roku 1140).
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdějších písemných a obrazových
pramenech.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci –
literární fikce, nebo historická věda?“ (1. moravská
historie, 2. Kristián, 3.
Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V.
Karbusický (1995), • D. Třeštík
(2006).
Literatura:
• Hermenegild Jireček: Sborník Velehradský, I. sv., s. 207.
• V. Novotný: České dějiny, sv. I, díl I., s. 440.
• V. Chaloupecký: Svatováclavský sborník, sv. II., díl II.,
s. 73, 224.
• I. L. Červinka: Slované na Moravě, s. 254-257.
• Stanislav: K otázce účinkovania Cyrila a Metoda na Slovensku,
s. 12.
• A. Birnbaumová: Kostely sv. Klimenta v Čechách a na Moravě.
Zvláštní otisk z Apoštolátu sv. Cyrila a Metoděje v Olomouci
roč. XXXV. Olomouc 1948.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|