Horní
Břečkov (Vřečkov), farní kostel v děkanátu
vranovském připomíná se prvně roku 1323. Fara zanikla po roce
1499 a obnovena v nové době jako lokalie. Podle Červinky
obec tato v IX. století ještě neexistovala. Pro nás je důležito,
že leží na přímé linii Velehrad-Raabs a že tudy je předpokládána
stará cesta podél Dyje na západ k Raabsu.1
Jasenice,
okres Náměšť, fara Jinošov. Filiální kostel. Filiální
kostel sv. Klimenta (6) připomíná
se prvně roku 1354. Ve 14. století doložena jest zde tvrz,
které patřilo patronátní právo tohoto kostela. Roku 1649
samostatný statek připojen k Náměšti a fara zanikla.
Dosud zachovaný kostel je typický obdélný románský chrámek,
stojící na vysokém vrchu u obce Jasenice, uprostřed hřbitova.
– Topografie tohoto místa není probádána, ačkoliv Červinka
se domnívá, že v IX. století neexistovala. Poloha kostela
na Vrchu a opodál obce je nápadná. Obec leží nad Oslavou
na cestě k Havlíčkovu Brodu, to jest na zemské stezce
habersko-jihlavské.2
Zaniknutí farnosti může být vykládáno
jako znak starobylosti.
Lipůvky,
farní osada v děkanátu kuřimském nedaleko Brna, směrem
severním. V obci jsou dva kostely. Dnešní farní kostel,
stojící uprostřed obce a zasvěcený sv. Cecilii, byl až do
roku 1750 filiálním ke kostelu sv. Klimenta, který stával asi
kilometr cesty od obce směrem severozápadním. Patronem zdejší
fary byli purkmistři brněnští, kteří zde mívali svůj pohřeb.
Protože starý kostel rozměry svými novodobým požadavkům
nevyhovoval a rozšířiti ho nebylo možné, přestavěli a zvětšili
patroni kapli sv. Cecilie, povýšili ji na kostel farní a starobylý
kostelík sv. Klimenta zůstal opuštěn. Potom roku 1787 byl z rozkazu
krajského úřadu zbořen. V roce 1782 je popsán takto: „Byl
velmi těsný, měl jediný vchod s kamenným pažením a goticky
zdobenou kupoli(!). Čtyři gotická okna v kněžišti, pak tři
okna v lodi. Věže z kamene lámaného užívalo se v přízemí
za sakristii, v patře za kruchtu a nahoře za zvonici.
Kolem byl hřbitov kostmi přeplněný. Zdi jeho byly velmi silné“.
Z kamene získaného zbořením tohoto kostela byla roku 1818
postavena v obci škola. Podle nákresu k tomuto popisu přidaného,
jakož i z textu samotného plyne, že to byl románský
kostel emporový s apsidou jako závěrem. Byl patrně v době
gotické přestavěn.
Výzkumem, provedeným kolem pahorku, na kterém stával
starý kostel, jehož stopy byly patrny ještě v letech 1870,
bylo zjištěno, že jsou zde jednak hroby rázu hradištního s esovitými
záušnicemi, jednak rozsáhlá popeliště s hradištní
keramikou. (Srovnej Červinka s. 165, 187 a 257.)
Lipůvka je tedy prvý svatoklimentský kostel, u něhož
nalézáme všechny znaky, které později vytýčíme jako jako
karakteristické a důvodně pro naši thesi o kostelích
sv. Klimenta: 1. leží na zemské cestě, na stezce trstenické,3
která šla od Brna na Svitávku do Poličky a Litomyšle; 2. kostel
byl nepopiratelně starobylý a uchoval se pouze v paměti
lidské, nikoliv ve skutečnosti; 3. existoval na prastarém sídlišti,
o němž dnes nemůžeme ovšem říci, bylo-li hradiskem či
nikoli. (7)
Olomouc. O kostele
sv. Klimenta v Olomouci zachovala se pouze paměť v listině,
uveřejněné v Regestech I. s. 39, která pochází z roku
1028 a je považována za staré falsum. Červinka (l. c.
s. 90) praví, že Olomouc, jakožto hradiště byla založena
teprve Břetislavem, a to po roce 1029 přímo proti
staroslovanskému hradišti, nynějšímu klášteru Hradisko. Falšovaná
listina, výše zmíněná obnovuje nebo potvrzuje věno kostela sv.
Petra a kaple sv. Klimenta, které jim bylo darováno od starých
knížat zemských (restituit ecclesiae S. Petri et capellae S. Clementis
in Olomucii dotem ab antiquis huius terrae principibus collatam).
Interpolace (vědomé vsunutí) faktu o kostele
sv. Klimenta ve zmíněném falsu nemůže býti bez podkladu a zejména
ne v té souvislosti, jak je zde uvedena. Zcela obdobný případ
najdeme později na pražském Vyšehradě. Také tam jedná se o tehdy
již starý kostel sv. Klimenta, který jest nazýván kaplí a který
byl převýšen důležitostí nově vzniknuvšího kostela sv.
Petra a pozvolna zanikl v této konkurenci, jak stavebně,
tak i v paměti lidské. Jestliže však v Praze na
Vyšehradě oba tyto kostely stály v těsné blízkosti,
nebylo asi tak v Olomouci, kde původní kostel misijní musel
státi na původním hradišti – Hradisku. Že zde nemohl působiti
pro interpolátora případ vyšehradský, plyne z toho, že případ
Vyšehradu jest téměř o více než půl století mladší. Břetislavovy
mince s obrazem sv. Klimenta, které Červinka uvádí jako důkaz
úcty svatoklimentské v době vlády Břetislavovy na moravském
údělu, také nejsou protidůkazem, nebo spíše naopak mohly by býti
důkazem toho, že Břetislav přejímal a ctil prastarou
tradici svatoklimentskou, pěstovanou na původním hradišti
olomouckém.4
Prokop (Margr. Mähren I., s. 141) uvádí, že
prastará tradice moravská tvrdí, že původní kostel olomoucký
byl založen sv. Cyrilem a Metodějem, a že Rostislav dal
mu veliké věno, takže mu patřilo celé území až po břeh řeky
Moravy. Takovéto tradice jsou sice závažné, ale přece v jisté
míře zajímavé.
Má tedy Olomouc následující znaky: 1. je to
svatyně na starém hradišti, jednou z nejstarších a nejdůležitějších;
2. leží na zemské cestě vedoucí proti toku Moravy na Odru
a Vislu; 3. je to kostel, jehož existence je zaručena v nejstarší
době historické; 4. byl tak starobylý, že se uchoval pouze
v nejstarší paměti lidské. Z kombinací zpráv je totiž
jasno, že nemohl vzniknouti později než zprávy o něm
dochované, které jak řečeno, jsou samy o sobě prastaré.
Osvětimany
(okres uhersko-hradišťský). Západně od Uherského Hradiště
nalézá se pahorek, na němž bylo bezpečně zjištěno hradiště.
Bylo opevněno trojnásobnými valy. Na nejvyšším temeni ostrožny,
na vrcholku, vykopány byly základové zdi gotického kostelíka, (8)
o němž máme písemné zprávy, že byl zasvěcen sv.
Klimentu. Blíže odtud je sirný léčivý pramen. Písemná zmínka
o tomto kostele jest až z roku 1358, kdy olomoucký
biskup Jan VIII. z Vlašimi v listině, která
stvrzuje darování, učiněné markrabětem Janem klášteru
augustiniánskému u sv. Tomáše v Brně, praví: „...kapli
sv. Klimenta v lesní samotě nedaleko hradu jeho [Janova] nového
Cineburku stojící, za starých sice časů ke svatého postavenou,
nyní však po dlouhý čas služby Boží zbavenou od sousedních
farních kostelů vzdálenou... zároveň s pozemkem ji
obklopujícím, příkopy obehnaným, od lidu zbožně a často
tam přicházejícího uctívanou...“. Máme tedy zde nové
patrocinium svatoklimentské na hradišti, poměrně nedaleko od
Velehradu, které leží na linii Velehrad—Brno, nedaleko Moravy, a k němuž
se připíná prastará tradice, potvrzená písemně již pro 14. století.
Zříceniny kostela, tak jak byly po polovici 19. století
ohledány farářem M. M. Trappem (P. Arch. V., s. 90),
činily dojem kostelíka s apsidou. Avšak nové vykopávky
zjistily, že tato polokruhová forma byla vytvořena jen naivně
sem nanesenými a na sucho na sebe naskládanými kameny, zatím
co vlastní základy kostela nalézaly se mnohem níže a vykázaly
typicky gotický polygonální závěr. Zde také nalezl Červinka
onen Břetislavův peníz se sv. Klimentem.5 Domníval se proto, že
tato stavba mohla by pocházeti z doby Břetislavovy. Avšak
ani to není možné, kostel tohoto půdorysu je zřejmě z doby
nepoměrně mladší, raně gotické. – Vykopávky tedy nám zde
nepomohly. Proč, povíme si až v závěru našeho pojednání.
Osvětimanské patrocinium je karakterisováno: 1. tím,
že je to kostel na hradisku; 2. že existence jeho je
potvrzena prastarou, již ve 14. století potvrzenou tradicí
lidovou, která patrně již v této době poutěmi uctívala
památku činnosti svatých věrozvěstů; 3. kostel
neexistuje; 4. leží při cestě z Velehradu směrem k Brnu.
Osvětimany byly v letech 1932-1933 dějištěm
nechutných podvrhů M. Maštalířové, rolnice tamže, která
udánlivě nalezla zde při kopání náhrobní kámen sv. Metoděje,
který byl právem odmítnut a odsouzen jako nejapné falsum.
– Pro misijní činnost staroslověnskou na tomto místě máme,
jak uvidíme, důkazy jiné.
Stupava u Kyjova,
okres uhersko-hradišťský. Podle dosavadní literatury byla tato
vesnice založena teprve před rokem 1750, při čemž postaven i kostelík.
Fara zdejší zřízena teprve v roce 1864, a to odpojením
osady od původní farnosti osvětimanské. Zasvěcení kostela sv. Klimentu
souvisí patrně s úplným zánikem svatyně osvětimanské v 18. století.
Pokud se tedy týká Moravy, nalézáme svatoklimentská
zasvěcení (9) na šesti místech,
z nichž však pouze pět má pro naše pojednání význam. Dvě
z nich, Olomouc a Osvětimany, jsou starými hradisky, Břečkov,
Lipůvky a Jasenice leží na starých cestách.
A. Birnbaumová (1948).
[Pokračování
...].
Poznámky:
|