Po tomto probrání
jednotlivých lokalit stanovíme si naši thesi. Zní: 1. Jsou
kostely sv. Klimenta svědky osobního působení sv. Metoděje v našich
zemích? 2. Jsou tyto kostely doklady o působnosti jím
vyslaných misií? (18) 3. Mají,
či nemají – a jak velkou – dokladovou důležitost pro
první dějiny naší země a našeho křesťanství?
Nejprve si stanovíme přehled výsledků bádání o jednotlivých
lokalitách. – Celkem jsme zjistili, že existují nebo že je v paměti
zachována existence o 27 kostelích. Z toho však čtyři
(Stupava, Dubá,
Vyšehrad prob. dům,
Sadská) odpadají, protože
jsou to založení buď nová nebo nedostatečně doložená. Budeme
tedy uvažovati jen o 23 kostelích.
Z tohoto počtu je 8 zaniklých (Lipůvky,
Olomouc, Osvětimany, Dříň, Kouřim, Litomyšl, Mury, Vyšehrad).
Připočteme-li k tomu zánik farnosti u dalších 4
(Jasenice, Lštění, Praha I, Praha II), dospějeme k počtu
12 kostelů, které ztratily svůj původní význam, což činí
nadpoloviční většinu a je, jak uvidíme, velmi důležité.
Z celkového počtu je jich dále 11 na hradištích
(Olomouc, Osvětimany, Hradec Králové, Kouřim, Levý Hradec,
Litomyšl, Lštění, Mirovice, Stará Boleslav, Vyšehrad, Prácheň).
Uvažujeme-li o případné translaci patrocinia ze zanikajícího
hradiště do nejbližší osady (Dříň z Buštěhradu), a přijmeme-li
možnost, že hradiště bylo i v Lipůvkách, zvětší
se nám tento počet na 13, čili na nadpoloviční počet z celku.
Z celkového počtu je jich pouze na komunikačních
spojích 8 (Horní Břečkov, Jasenice, Dobřenice, Chlumčany,
Mury, Praha I, Praha II, Bubny).
Z celkového počtu je jich pouze na hradištích 1 (Vyšehrad).
Z celkového počtu je jich zároveň na hradištích i na
komunikacích 11, s Vodolkou 12 (Lipůvky,
Olomouc, Osvětimany,
Hradec Králové, Kouřim, Litomyšl,
Lštění, Mirovice,
Vodolka,
Levý Hradec, Prácheň, Stará
Boleslav).
Z tohoto přehledu je zřejmé,
že neobyčejně silné procento těchto kostelů zaniklo. Toto zjištění
samo o sobě je důkazem velikého stáří těchto kostelů,
neboť kontinuita jejich trvání musila býti nějakým násilným
a dávno nastalým způsobem přerušena, jinak by byly
nezmizely. Proberme si je!
Lipůvky – přemístění sídliště z původního
místa, patrně již ve středověku.
Olomouc – založení nového hradu v blízkosti
prastarého, a příliš nedostatečného hradiště již v nejranějším
středověku.
Osvětimany – zánik hradiště, které ztratilo
svoji funkci, patrně již velmi záhy.
Dříň – zánik osady koncem středověku.
Kouřim – zánik hradiště v důsledku změněných
poměrů politických v nejranějším středověku.
Litomyšl – úplná proměna funkce tohoto místa (zřízení
biskupství) ve středověku. (19)
Mury – zánik obce ve středověku.
Vyšehrad – proměna funkce tohoto hradu z hradiště
druhořadého na hrad preferovaný již v raném středověku.
Tedy ve čtyřech případech proměna nastala ještě
v době románské, ve čtyřech případech v gotice.
Nikde není dokumentován zánik nebo odumírání v době nové.
Druhý poznatek, který pouze
potvrzuje to, co řekli již badatelé předešlí (zdůraznil to
zejména Červinka a prvně to patrně vyslovil Vacek v Methodu),
je, že tyto kostely vznikaly na hradištích. – Také
to je důkazem jejich neobyčejného stáří, neboť se považuje
za jisté, že prvními budovateli kostelů byli zeměpáni, knížata,
jediní majitelé hradišť. – Novým poznatkem je, že hradiště
s kostely sv. Klimenta nalézáme jen na třech územích
(resp. čtyřech), která v 9. století jistě existovala
v Čechách (o Moravě v tomto směru uvažovati nemůžeme).
– Je to v někdejším vlastním Česku (Dříň, Levý
Hradec, Vyšehrad, Vodolka?), v Charvátsku (Stará Boleslav,
Hradec Králové) a na území Slavníkovců (Kouřim, Litomyšl,
Lštění), v Netolicku (Mirovice, Prácheň). Jestliže připustíme,
že část území Česka ovládali Vršovci (kde by se nalézal Dříň)
– pak vidíme, že zde jde jen o knížectví, o jejichž
existenci bezpečně víme a která si samostatnost ještě v IX. století
v době Bořivojově zachovávala.
Konečně třetí a nejdůležitější
poznatek je, že všechny tyto kostely leží nebo souvisí s cestami
zemskými, s brody, s komunikacemi vůbec. Platí
to nakonec i o Lštění, které snad bylo východiskem k cestě
Vitorazské nebo Gmundské, i o Vyšehradu, který byl
jejich koncem a cílem. – Tento poznatek otevírá nám na
celou otázku docela nový pohled. Díváme-li se na mapu Čech a Moravy,
můžeme téměř zrakem sledovati všechny ony nesčetné kroky,
kterými poseli naši půdu unavené nohy misionářů. Byly jen
Metodějovy nebo i jeho žáků? – Patrně obojí. Kdo může
dnes co o tom říci tak, aby to chtěl bezpečně tvrditi! –
Nicméně tato okolnost je průkazná. Neboť stopy ty vedou od
jednoho východiska, jimž může být jak Velehrad, tak Nitra.
Odtud, od východu, odtud, odkud přišli věrozvěstové, rozbíhají
se i tyto cesty. Na Moravě paprskovitě od Velehradu(?) přes
Osvětimany k H. Břečkovu (cesta na Raabs), k Jasenici
(cesta Jihlavská), k Lipůvkám (cesta Trstenická), k Olomouci
(spojení na Odru). V Čechách: Litomyšl (pokračování
cesty Trstenické), Kouřim (pokračování cesty Jihlavsko-Haberské).
– Odtud obrat na území Charvátů přes Dobřenice do Hradce Králové
(cesta Náchodská), a v prodloužení první linie od Kouřimi
– Stará Boleslav a pokračování přes Vodolku a Mury
(cesta Saská). – Od Kouřimi směrem k jihu je Lštění
(cesta Vitorazská, ev. Gmundská). A pokračováním (20)
odtud směrem ke středu země je Praha, již tehdy husté sídliště
mezi dvěma hradisky, kde na obou brodech a na hlavní cestě
osídlení brody i hrady spojující nalézáme hned tři
kostely, kromě čtvrtého hradního. A o významu pražského
střediska v době Bořivojově nelze přece pochybovati. Od
Prahy dále k západu je Dříň (Buštěhrad) a konečně
od Levého Hradce, dostihujeme Chržín a Chlumčany (cesta
Mostecká), a od Prahy k jihu Mirovice a Prácheň
(Zlatá stezka).
Rýsují se nám tedy při tomto pohledu na mapu tři
střediska výchozí. Na Moravě jedno, ležící v místech,
kam je kladen Velehrad. V Čechách je to Kouřim a Levý
Hradec. Za čtvrté mohli bychom přijmouti ev. i Hradec Králové.
Čili: hlavní sídlo v Česku, hlavní sídlo na Zlicku a hlavní
sídlo v Charvátech.
Sledujeme-li cesty sv. bratří tak, jak do dnešního
dne byly historiky stanoveny v poměrně přesném sledu časovém,
vidíme, že na Velké Moravě pobývali oba v letech 863-866.
V této době je jejich společná misijní činnost v Čechách
vyloučena. Oba tedy nikdy u nás nebyli. Sv. Metoděj potom působil
sám ve své arcidiecési a v krajích přilehlých jeho
misiím, jakožto legatu a latere svěřeným, v létech
874-879, a pak 880-885. Vcelku tedy asi 9-10 let. Je důležité
míti stále na mysli, že jeho funkce jakožto legáta byla po výtce
organisační a misijní, že to nebyla práce representativní,
soustředěná na jedno místo. Jeho hlavním úkolem byly cesty a zase
cesty. Doba, kterou jsme stanovili, zdála by se krátkou ale jen
tomu, kdo neuvažuje o nesmírné energii a houževnatosti
Věrozvěstově a o jeho odolnosti k námaze cest.
Byl jí uvyklý. Víme přece, že byl na Krymu, dvakrát (třikrát)
v Římě, a že v pozdním věku se vydal ještě ze
své diecése do Cařihradu.
Nemůžeme tedy pochybovat o tom, že sv. Metoděj
mohl procházeti a asi jistotně procházel svojí diecésí, a že
musil vyhledávati především knížat zemských a navštěvovati
je na jejich hradech. O českém knížeti Bořivoji víme to s jistotou
z písemných pramenů nejstarších, které se navzájem doplňují.
Kosmas o těchto záležitostech nemluví, aby čtenáře
neunavoval, neboť, jak praví, jsou dosti známy odjinud, ze spisů
již existujících, starších. Legendy Diffundente sole a Tempore
Michaelis imperatoris mluví výslovně o pobytu Metodějově
v Čechách (viz Chaloupecký: Prameny X. stol., s. 135,
14, 412) a není důvodu o tom pochybovati, jak se až
dosud před Chaloupeckého rozborem nejstarších pramenů českých
činilo nebo jak se z hyperkritičnosti namnoze dosud činí.
– Víme, že tyto nejstarší prameny pojednávají jen o knížatech
vládnoucích v Česku a o ostatních zmiňují se
jen tehdy, když je to nevyhnutelně třeba. – Bylo by dosti divné,
aby tak horlivý apoštol, jakým (21)
byl sv. Metod, vyvolil si jen jediného knížete, který se tehdy
ještě nemohl nikterak považovati, ani považován býti za suverénního
pána celé země – totiž Bořivoje – a ostatních knížat
ani nenavštívil, ani o ně nedbal, zvláště když musil
procházeti i jejich územími. Analogie toho, co se stalo v Česku,
mohla se velmi dobře odehráti ve zlické Kouřimi Slavníkovců,
na Hradci v území Charvátů, na netolické Práchni. To ovšem
jsou a zůstanou pouze domněnky, které nikdo ani úplně
nepotvrdí ani nevyvrátí.
Tvrdošíjná tradice, že sv. Metoděj osobně založil
kostelíky sv. Klimenta, nevztahuje se na všechna místa, kde tyto
existují. Vztahuje se vlastně jen na Osvětimany, Olomouc, Hradec
Králové a Starou Boleslav. U Hradce Králové má tato
tradice asi jistě až humanisticko-romantický původ, a vznikla
záměnou nebo přemístěním v pramenech uváděného Hradce,
jímž je bezpečně míněn Levý Hradec, na tento Hradec nad
Labem. Těžko můžeme užíti tohoto výkladu pro Olomouc, ač –
víme, že zde původně bylo také hradisko, čili, že ani zde záměna
pojmů místních není vyloučena. Jak ale vysvětlíme prastarou
tradici litomyšlskou a osvětimanskou, dotvrzené již v první
polovině 14. století? Jen Neplachem a Pulkavou? – To
byli přece spisovatelé dvorští, kteří nemohli působiti až do
zapadlého koutu moravského Slovácka a do lesů Vysočiny.
Lze ovšem namítnouti, že se o této tradici dovídáme z listin
napsaných v bezprostřední blízkosti dvora královského.
Ale právě proto nemůžeme se domnívati, že by se bylo zde lhalo
tak, aby se byli pisatelé dovolávali lidové a dávno na obou
místech obecně známé tradice, kdyby tato byla neexistovala.
Nyní bychom tedy chtěli uzavříti svůj výklad o svatyních
sv. Klimenta na hradištích – názorem, že není žádných důvodů,
abychom zamítali možnost, že alespoň některé z nich, kromě
Levého Hradce, byly posvěceny sv. Metodějem samým. Jistě asi ne
všechny. Některé mohl světiti i jeho žák biskup Notar,
který rovněž zcela jistě v Čechách pobýval. Nelze však
uvésti mnoho námitek proti tomu, řekneme-li, že téměř všechny
tyto kostely vznikly buď již v době života Metodějova,
jeho působením osobním nebo krátce po jeho smrti působením
jeho žáků a misie staroslovanské. Je tedy svatoklimentské
patrocinium nesporným kriteriem stáří těchto hradských kostelů
a je dlužno jej správně vážiti.
Dalším problémem jsou ovšem kostely, které se nalézají
mimo hradiště v pouhých obcích. – Z toho, co bylo již
výše uvedeno, plyne jasně, že i tyto kostely patří v působnost
misie staroslověnské, ačkoliv to dosavadnímu názoru odporuje. Především
je to zase patrocinium, které je důkazem prvním. Druhým, přesvědčivějším,
je docela zvláštní shoda polohy všech těchto míst na hlavních
směrech (22) cest zemských a při
brodech. Třetí pak rovněž všem společný znak velikého stáří.
Čtvrtý, že je jich tak veliký počet v Čechách a poměrně
málo na Moravě, což se dá vysvětliti jedině tím, že Morava
nebyla ve smyslu křesťanství zemí tak panenskou, jako jí byly
Čechy při příchodu sv. věrozvěstů. Pátý konečně, že největší
počet nalézá se jich v Česku, čili v krajině
nejpokročilejší a náležející pod přímý vliv pronikavých
panovníků přemyslovských. Všude jinde (výjimkou jsou jen Dobřenice)
známe tyto kostelíky opravdu jen na hradištích. Tato existence
nehradištních kostelíků svatoklimentských v Česku je příbuzná
několika nehradištním kostelíkům na Moravě, rovněž tedy na
území již křesťanstvím kultivovaném.
Hlavním důvodem proti naší thesi by asi bylo, že v oné
době mohl jen zeměpán zakládati kostely. – Nesmíme však
zapomínati, že se jedná o dobu činnosti misionářské,
která ještě nemá a nemůže míti pevně stanovených
norem. Vyučování křesťanskému náboženství nebylo pouhé kázání,
ale i obřad nejsvětějších tajemství. Misionáři potřebovali
nutně místnosti, potřebovali misijních kostelíků. – A tady
jsme u jádra naší these. Již Vacek v Methodu XVII, r. 1891,
s. 5n. upozornil důrazně na dvě vodítka směrodatná pro
vytvoření představy o formě těchto docela prvotních
misijních kostelů. Především praví, že název chrám je
slovanský výraz pro komoru, obydlí, chalupu atd., krátce pro dům
(chorv. chram = komora, pol. chromina = chalupa, rusky chrómina =
velká světnice). Jedině v češtině značí dnes tento název
kostel. Známe-li původ a vlastní staroslovanský význam
tohoto slova, a uvědomíme-li si dva naše názvy svatyní
bohoslužebných: chrám a kostel, je nám jasné, že již zde
se jeví dvojí druh svatyní.
Jedny hradištní – kastella, kostely,
druhé mimohradištní – chrámy.
Vacek upozorňuje dále, že v církvi východní
stačilo k založení svatyně (chrámu) povolení biskupa a oltářní
prostěradlo, obsahující příslušné relikvie, posvěcené
biskupem. – Upozorňuje dále na to, že Drahomíra dala dům sv.
Ludmily na Tetíně přeměniti v chrám.
Také moderní archeolog Dr. J. Böhm se domnívá
(osobní sdělení, které autorce řekl), že původní, misijní,
hradištní chrámy nebyly stavěny, ale upravovány ze stojících,
z existujících již stavení. – Ke stavbě a posvěcení
speciálně k tomuto účelu určené budovy přistoupilo se
teprve ve chvíli dobře uvážené a dobře zvolené vzhledem
ke všem okolnostem a možnostem.
Uvažujeme-li tedy takto, uvažujeme-li o zcela
primitivních podmínkách misijní práce, jaké musily být na
sklonku IX. století v Čechách a namnoze i na
Moravě, padá poslední námitka proti naší thesi, že kostely
sv. Klimenta jsou dokladem působení sv. Metoděje (23)
v Čechách, jednak jeho osobního, jednak jím řízených
nebo jím inspirovaných misií, a že zkoumání této otázky
má velikou důležitost pro první dějiny našich zemí. – Soud
apodiktický nelze ovšem pronésti – ten je vlastně předem
vyloučen. Ale je tu na bíle dni tolik znaků, že nutně vždy
vynucovaly. Uvésti důvody proti je neméně obtížné, než s naprostou
jistotou cokoliv tvrditi.
Nakonec ještě upozorníme na několik detailů. Z osmi
kostelů, které leží jen na komunikačních spojích, známých a užívaných
již v oné době jsou čtyři (resp. pět) při, anebo blíže
brodu přes řeky (Mury, Praha I, Praha II, Bubny, a snad
i H. Břečkov). Nesouvisí i toto zjištění nějak
s misijní činností prvních věrozvěstů, ať sv. Metoděje,
či jeho žáků? – Nebyl právě sv. Kliment dáván za zvláštního
ochránce těm, kdož žili v blízkosti vodních toků, tehdy
ohrožováni povodněmi?
Dále: všechny kostely sv. Klimenta leží v krajině
tehdy v IX. století docela jistě již obydlené a kultivované.
Nejdále do lesního pásma pohraničních hvozdů vniká Prácheň,
která však byla jistě mocným hradem strážným.
Konečně za jeden z nejzajímavějších případů
tohoto patrocinia musíme považovati Odolenovu vodu, Vodolku u Prahy.
Teritorium samo, v bezprostřední vlastně blízkosti Levého
Hradce, o němž nemůžeme říci, nejsouce povolaní, že by
bylo hradištní, ale které má na první pohled mnohé znaky takovéhoto
útvaru, lidskou rukou upraveného, existence tajemného jezírka při
prameni živé vody – to vše je jistě dosti podnětné, aby bylo
blíže zkoumáno, právě tak jako překrásný kostel
Dientzenhoferův postavený zde jesuity a dominující celému
okolí.
Jsme tedy přesvědčeni, že některé hradištní
kostely sv. Klimenta (Levý Hradec jistě, snad Osvětimany, Litomyšl,
Olomouc, nejméně Hradec Králové) byly založeny a posvěceny
sv. Metodějem samým. Ostatní kostely tohoto zasvěcení mohly
vzniknouti a asi také vznikly v době staroslovanských
misií, v době onoho knížete Bořivoje, o němž
prameny praví, že byl primus fundator locorum sanctorum, t. j.
první zakladatel svatých míst (Diffundente sole) buď na hradištích,
která, jak je zřejmo, v Česku byla také sídly s východními
místy krajových misií nebo na takových stanicích hlavních cest
zemských, kterými misionáři několikrát musili projít a procházeli.
Stať tato, jejíhož zpracování jsem se ujala z popudu
Apoštolátu sv. Cyrila a Metoděje (Svatoklimentského odboru)
v Olomouci, není konečným zpracováním této otázky. Toho
jsem si vědoma. Je to také látka mému speciálnímu oboru odlehlá.
Chtěla jsem však, ujmuvši se této práce, vysloviti konstruktivní
hypothesu, jež by upozornila na nová a podnětná zjištění.
A. Birnbaumová (1948).
Poznámky:znovu přehlušil
třesk
zbraní4
a5 ruch6
válečných7 příprav.8
Český9 kníže10 se11 znovu12 chystal13 k14
boji...15
boji...16
boji...17
boji...18
boji...19
boji...20
|