Dobřenice,
okres Hradec Králové. Je to prastará sídelní osada, kde bylo
nalezeno žárové pohřebiště slezského typu, ležící na staré
cestě chlumecko-srbské, na spojce ke Hradci Králové. Byl zde původně
kostel dřevěný, v jehož portatilu byla autentika z roku
1336. Dnešní kostel postaven roku 1740 nákladem paní Alžběty
Dobřenské, rozené Strakové z Nedabylic. Rod Dobřenských z Dobřenic
je jedním z nejstarších rodů českých a osada tato s prastarou
tvrzí, která stála na kopci bohunkovském, je jejich původištěm.
Zdejší patrocinium má pouze dva znaky pro nás důležité: 1. že
je prastarou osadou, která existovala již hluboko v době předdějinné
na území Charvátů, a 2. leží na zemské cestě
(Charvátsko).
Dřín,
okres Kladno. Nynější obec Nová Dříň byla založena teprve
roku 1681. Stará Dříň (mnohými zaměňovaná za Újezdec s kostelem
sv. Jana Křtitele) ležela velmi blízko u Buštěhradu (Buštěvsi),
starého hradiště, které je dokumentováno archeologickými nálezy.
V literatuře topografické není kostel sv. Klimenta zmíněn
nikde jinde, než jedinkrát, a to v článku T. Bílka:
O stavu far v době protireformační (P. Arch. VIII,
s. 326), který podle zprávy generální komise, podané dne
28. července 1650 na českou komoru, uvádí při popise kraje
slánského: „Na panství Buštěhrad, knížete saského, jsou t. r.
kostely sv. Martina v Lidicích, sv. Klimenta v Dříni a sv.
Michala ve Svrkyni“. – O této zprávě nelze tedy
pochybovati.
Dříň jest uváděna prvně k roku 1318
(Bohuslav ze Dříně) jako obec s tvrzí. Již roku 1545 byl
zdejší dvůr „pustý“, ale zbytky tvrze zastihl zde ještě
Schaller. Patrocinium dříňské je tedy: 1. vázáno ke
kostelu, který úplně zanikl až do nepaměti; 2. je v těsné
souvislosti s předdějinným hradištěm a mohlo by býti
jedním z těch, které byly z původního místa po jeho
zániku přeneseny do nově vznikající lokality (Česko).
Dubá
nad Sázavou, okres Benešov. Asi roku 1350 založil
Ondřej z Dubé na svém hradě Dubá novou kapli sv. Klimenta,
kteroužto fundaci potvrdil Arnošt z Pardubic a přifařil
ji k Hrádku nad Sázavou. – Toto patrocinium uvádíme jen
pro úplnost, neboť pro naši thesi nemá významu. Je snad
potvrzením toho, že kult svatoklimentský se oživil v době
Karla IV., jak se dočítáme u kronikářů Pulkavy a Neplacha.
Ale toto je však jediný případ svého druhu a není tedy průkazný.
Spíše se zdá, že zde opět šlo o přenešení (10)
patrocinia z původního místa při jeho úplném zániku,
jako u Stupavy a Buštěhradu. (Viz Lštění.)
Hradec
Králové. O zdejším kostele sv. Klimenta nemáme
přímých zpráv písemných. První jsou až z počátku 16. století.
Nicméně nepřímé doklady o jeho prastaré existenci jsou
takové, že můžeme považovati za jisté, že prvotní kostel na
tomto prastarém hradišti byl zasvěcen našemu světci. Knížecí
„hradec“ leží na zemské cestě vedoucí do Slezska, a je
zároveň rozvodištěm cest k severozápadu i k východu.
O významu Hradce v dobách nejstarších nelze
pochybovati.
Kostelík sv. Klimenta byl v 16. století nazýván
„kaplí starou“ nebo také „českou“. Tradice udržovala víru
v jeho starý původ. (Zap. v P. Arch. III., s. 184.)
Tato víra byla potvrzena při opravě Bílé věže počátkem našeho
věku, kdy byl na jihovýchodním nároží vřetenového schodiště
odkryt jeden opěrný pilíř z cihlového zdiva, pocházející
nepopěrně ze stavby o málo mladší, než je kostel svatého
Ducha (postaven královnou Rejčkou v roce 1306), čili ze
stavby nepoměrně starší než zprávy o ní. Tato středověká
stavba vznikla nepochybně na místě stavby starší, patrně
nerozměrné svatyně románské. Roku 1574 byla k cihlové,
gotické kapli přistavěna Bílá věž, čímž byla kaple úplně
rozrušena. Teprve biskup J. A. Wratislav z Mitrovic
dal její zbytky – až na jediný opěrný pilíř, pojatý přímo
do stavby věže – zbořiti a postavil zde novou kapli barokní.
Stalo se tak v letech 1714-1716, v době tehdy řádícího
moru. Panující papež Kliment XII. daroval biskupovi pro tuto
kapli katakombální ostatky prvomučedníka jménem Klimenta. Bylo
tedy znovuvybudování kaple zároveň ex votem morovým a poctou
panujícímu papeži. – (Hradec Králové byl sídlem arcijáhna.)
Pro nás je důležité: 1. že nalézáme další
svatoklimentské zasvěcení na prastarém hradišti, resp. v knížecím
hradě; 2. že již v raném středověku byla podoba a stav
kostela takové, že bylo nutno nahraditi ho stavbou novou; 3. že
leží na hlavní cestě zemské (Charvátsko).
Chlumčany,
okres Louny. Obec u Citolib, na jejímž hřbitově se nalézá
kostel sv. Klimenta, postavený v letech 1770-1772 na místě
prastarého, nerozměrného kostelíka, vetchého stářím. –
Plebanie se zde prvně připomíná v roce 1354. Obec Chlumčany
připomíná se prvně roku 1320, kdy byla sídlem Alberta z Chlumčan,
tedy jako obec s tvrzí. – V místě byly učiněny zajímavé
nálezy předhistorické: na vrchu Chlumu nádoby z doby
bronzové a u obce samé velké pohřebiště téhož rázu.
Soudí se, že nálezy na vrchu Chlumu mají ráz obětištní.
(11) Patrocinium
je v obci, která: 1. leží na zemské cestě. 2. Jeho
původní budova, patrně prastará, románská, se nezachovala (Česko).
Chlumčany leží na potoku Divickém, na témž, nad nímž
se vypíná prastarý knížecí hrad Dřevíč (asi 10 km k jihu).
Jsou tedy místně asi v témže poměru ke středisku krajovému,
jako Dobřenice k Hradci Králové. Leží na přímé linii,
spojující Mělník—Velvary (Chržín, víz níže), s Louny
a Žatcem a asi tudy protíná tuto linii zemská cesta na
Most a do Saska.
Chržín,
okres Slaný. Obec nedaleko Velvar, připomínaná prvně roku 1292.
Fara zdejší přichází v listinách prvně v roce 1352.
Kostel leží na návrší, zvané Chří, nad vsí. Byl roku 1691 přestavěn
a v letech 1756 a 1781 důkladně opravován.
Zachoval si však dosud některé gotické detaily. – O jméně
soudí, že je odvozeno od osobního jména Chrža, zkomoleného z Kristián,
Kryštof. (Profous: Slovník místopisný.) Tím však není a nemůže
býti vysvětlen název vrchu Chří. Stará forma jména přichází
také ve tvaru Kyřín. – Výklad názvu ze jména Christián
znamenal by, že obec mohla vzniknouti teprve v době křesťanské.
A právě to by mohlo býti i důkazem naší these, že
to totiž byla ves, kde bydlili křesťané, nebo rodová
staroslovenská skupina, spravovaná křesťanem – christiánem.
Jisto je, že: 1. místo toto je velmi známým
nalezištěm archeologických památek, že tedy bylo bezpečně osídleno
již v době předkřesťanské, a 2. leží na zemské
cestě, jdoucí od Levého Hradce—Prahy, přes Kralupy (cesta
kralupská) směrem k severu. (Česko.)
Kouřim,
okres Kolín. Kostel sv. Klimenta stál na tomto prastarém hradě
slavníkovském zcela určitě, ačkoliv se paměť jeho jen velmi
tence zachovala. Výslovně se nám připomíná ještě roku 1407 v listinách
a dodnes zachovaný název lokality „na Klimentku“ udává
přibližně jeho někdejší místo, na ostrožně bývalého hradiště
nad „panským mlýnem“. Také Kouřim bývala sídlem arcijáhna.
Kostel kouřimský 1. leží na Hradišti zcela
mimořádného významu; 2. zachoval se pouze v paměti
lidské. (Slavníkovci.)
Levý
Hradec. O místě „ubi christianitas incepta
est“ není třeba se ani šířiti. Přesvědčivost existence
misijního kostelíka na tomto hradišti je taková, že sám V. Chaloupecký
(Prameny X/22) považuje za jisté, že kostel tento pocházel z doby
Metodějovy. Mluví o tom shodně všechny legendy i kroniky.
Protože křest Bořivojův odehrál se mezi léty 880-885, je dlužno
do tohoto pětiletí také vložiti datum založení tohoto nejstaršího
kostela v Čechách. V roce 1041 byl původní kostel spálen
při dobytí a poboření hradu. Ale brzy nato znovuzřízen ve
formě rotundy, jejíž základy byly nyní vykopávkami bezpečně
zjištěny. Znal ji již Pešina z Čechorodu. – (12)
Poutním místem byl Levý Hradec odedávna a úctu jeho
obnovil vlastenecký kanovník V. Štulc.
Víme-li tedy bezpečně, že první a nejstarší
kostel v Čechách, na jehož zřízení měl nesporně přímý
vliv sv. Metoděj, byl svatému Klimentu zasvěcen, že tento kostel
byl zřízen přímo na knížecím hradě – je to pro nás nesmírně
důležité. Nechceme však pouze podlehnouti přeceňování takovýchto
faktů a proto zkoumáme okolnosti vzniku a polohy i dalších
takových zasvěcení klimentských. (Česko.)
Litomyšl
bývala knížecím hradem Slavníkovců. Kosmas o zdejším
hradě mluví již k roku 983. Nechceme rozhodovati, zdali
tento hrad nalézal se v místech dnešního okrsku zámeckého,
či na blízkém hradišti hrutovském, kam ho klade A. Sedláček.
S tradicí, že sv. Metoděj při své cestě do Čech založil
na zdejším hradě kostel sv. Klimenta, vypořádává se odmítavě
Nejedlý v I. svazku Dějin Litomyšle.
Pro nás je jisto, že zde kostel sv. Klimenta
existoval, že se zde jedná opět o slavníkovský hrad jako v Kouřimi,
že se k tomuto kostelu váže prastará, již v raném středověku
prokázaná tradice, kterou biskup Jan ze Středy posílil a rozmnožil.
Zprávy zaručené (přirozeně pomíjíme Bočkova falsa) o existenci
tohoto kostela jsou jednak v nejstarším direktáři litomyšlském,
dále v listině z roku 1349 a další v písemné
zprávě z roku 1416. V citovaných pramenech je předně
dosvědčena existence kostela (roku 1349, eccl. s. Cl.
parochialis infra septa cathedralis eccl. sita), jednak starobylá
tradice, která se k nemu váže (Direktář: in festo s. Clementis
antiqussimo more cantata missa ...ob memoriam, quod Litomyslii, a sancto
Methodio Boemiam transeunte ...eccl. honorem. ...S. Clementis
dicata fuerit). Roku 1416 německá listina opakuje vcelku totéž,
ale je patrno, že původní čistá tradice byla již zmatena přídavky.
Není tedy myslitelno, aby byl, jak tomu chce Nejedlý, kostel
vznikl za Jana ze Středy (1353-1364), když zprávy o něm
jsou buď starší nebo současné a když tradice metodějská,
která teprve v jeho době měla vzniknouti, je v nich již
obsažena.
Patrocinium litomyšlské je tedy opět 1. velmi
staré a tradice jeho je dokázána již v plném středověku;
2. je to kostel na hradišti z doby knížecí; 3. leží
na velmi důležité cestě zemské, na stezce trstenické, o které
dnes není pochyby, že Litomyšlí procházela. 4. Kostel není
zachován. 5. Není vyloučeno, že i zde šlo o translaci
zasvěcení, neboť docela prvotní kostel mohl státi na hradě
Hrutově a teprve při jeho odumření mohlo býti patrocinium
přeneseno do nově vzniklé osady litomyšlské. (Slavníkovci.)
Lštění
(Leščen), okres Benešov. Na ostrožně nad Sázavou je hradiště, (13)
vykazující nepřetržité osídlení od doby laténské až do
doby hradištní, i styk obou těchto kultur. Avšak nejen
archeologicky, nýbrž i historicky je zde doložen knížecí
hrad, „castrum munitissimum“ k roku 1055. – Na tomto
hradišti zachoval se kostel sv. Klimenta, ovšem několikrát přestavěný
během svého trvání, naposledy roku 1730. Je situován na západním
konci planiny, přímo nad svahem, podobně jako kostel v Kouřimi,
Litomyšli (předpokládaně).
Toto hradiště patřilo později pánům z Dubé
(viz svrchu) a zakladatel nového kostela svatoklimentského na
hradě Dubá chtěl patrně přenésti toto zasvěcení z tehdy
již prastarého a zchátralého kostelíka tohoto opuštěného
hradiště, na obývaný tehdy hrad. Proč a jakým způsobem
se kostel zde přece zachoval, ač fara zde zanikla, nevíme.
Lštění byl tedy 1. hrad původně slavníkovský.
Kostel je prastarý a okolnosti nasvědčují, že již v plném
středověku byl považován za nezachranitelný. (Slavníkovci.)
Mirovice,
okres Písek. Obec náleží do kraje bozenského; ten se připomíná
prvně v zakládací listině vyšehradské z roku 1057
(1088), která je sice falsem, ale může míti správné údaje
topografické. Dodnes není rozhodnut spor o tom, zda tato
provincie má svoje jméno po hradě správním, anebo podle říčky
Božes, nyní Vlčavy. Sedláček praví, že území, na kterém
kostel stojí, má všechny znaky hradištního ostrohu. Hrad se zde
ostatně výslovně připomíná ještě roku 1385 (L. er. II.,
s. 217). Že to byl hrad správní, zeměpanský, plyne z toho,
že zde sídlel knížecí lovčí k roku 1183. Sedláček pevně
soudí, že zde knížecí hrad byl. Bozensko splynulo s Prácheňskem
a po roce 1620 zbyl zde pouze děkanát. Jsou zde četné předhistorické
nálezy. Máme zde tedy celou řadu znaků, které přesvědčují o tom,
že opět jde o svatoklimentské zasvěcení na hradišti. –
Dnešní kostel pochází z přestavby roku 1724, má však
dosud podrobněji neprozkoumané starší části. Ze zřejmých pozůstatků
rané doby gotické je portál s puklicovými hlavicemi.
Jde zde tedy opět: 1. o kostel na pravděpodobně
kdysi existujícím hradišti; 2. toto hradiště leží na
zemské cestě, která směřuje k Práchni a Hartmanicím,
čili na cestě březnické. (Slavníkovci.)
Mury
(sv. Kliment), okres Roudnice. Je to prastará osada při brodu na
Ohři (připomíná se ještě roku 1516) na ostrově, tvořeném
tokem řeky a jejím pramenem. Původní osada byla zničena
roku 1342 povodní a jako jediná stopa po ní zbyl v josefinské
době zrušený a odsvěcený a na obydlí přeměněný
kostelík sv. Klimenta, jehož základy jsou bezpečně románské,
který však byl v 18. století za opata Míky přestavěn
v barokních formách.
(14)
Obec Mury vyskytuje se po prvé v listině krále Přemysla
Otakara I. roku 1226, kterou se potvrzuje, že tuto obec
darovala klášteru doxanskému Gertruda Rakouská, manželka
Vladislava II., která zemřela roku 1154. V Nekrologiu
doxanském se toto darování připisuje její dceři Anežce.
Pro nás je důležito: 1. že toto patrocinium
nalézáme v osadě, která náležela paním přemyslovského
rodu; 2. že to byl kostel prastarý, primitivně románský
(zbytky jeho se popisují jako obdélník 18 kroků dlouhý a 8 kroků
široký); 3. že obec ležela na důležité zemské cestě
kralupské. – Podle Profousova Slovníku je jméno Mury původu křesťanského
a je odvozeno od jména Mauricius. Nám je nápadné podobné
pojmenování na Slovensku: Muráň a pod. v stolici
gemerské. (Česko.)
Praha.
V Praze a nejbližším okolí jsou čtyři kostely sv.
Klimenta. V pramenech jako nejstarší vyskytuje se kostel sv.
Klimenta na Vyšehradě. Je zmíněn
ve falsu zakládací listiny Vratislavovy z roku 1088 (Cod., díl I,
s. 373), kde čteme: „Ad ecclesiam SS. Apostoli Petri et
Pauli sanctique Clementis Mart. et Pont. in civitate Vyssegrad
constructam“. Údaj tohoto falsa je potvrzen listinou roku 1215 krále
Přemysla Otakara I. a roku 1240 listinou krále Václava,
kde existence kaple sv. Klimenta, stávající kdysi na hoře vyšehradské,
je potvrzena. Tato kaple byla za probošta Arnolda přivtělena ke
kostelu sv. Petra a Pavla, čímž zanikla. Paměť její udržela
se však v titulu kapitulního kostela, který až do XVIII. století
zněl na jméno sv. Petra a Pavla a Klimenta. Naposledy se
tato kaple připomíná roku 1328 (Tomek, Dějepis, díl I, s. 248).
S kostelem sv. Klimenta na Vyšehradě souvisí omyl H. Jirečka,
který uvádí, že v Praze kromě kostela na Vyšehradě byl
ještě kostel sv. Klimenta na Opyši. Tento omyl vznikl tím, že
ve falsu dříve uvedeném, datovaném rokem 1088, se praví, že
Vratislav dává kostelu vyšehradskému celou ves Vojkovice, vyjma
pozemků, náležejících sv. Klimentu na „Opiši“ (Praeter
terram S. Clementis de Opis). Označení lokality „opis“ je
podle našeho názoru pouze zkomoleninou, vzniklou vinou písaře, a dosvědčuje
falšování listiny, neboť v pravé listině Přemysla
Otakara I. z roku 1215 (resp. 1222) se praví, „capellam
S. Clementis in eodem oppido Vyssegradensi constitutam“. Zřejmě
tedy výraz „opis“ ve falsu je špatně přepsaný nebo
nepochopený tvar oppido. (Srov. Cod., díl II, s. 216.) Tím
je vysvětlen omyl Jirečkův, neboť není myslitelno, aby na Opyši
pražského hradu byl býval stál kostel sv. Klimenta, který by
byl zanikl bez jakékoliv paměti. (Srov. upozornění Vackovo v „Methodu“,
XVII, s. 6, na formu „de opis“ a nikoliv „in opis“,
která rovněž mohla vzniknouti z předložky „eodem“.)
(15)
Existence kostela sv. Klimenta na hradišti vyšehradském je důležitá:
1. pro určení významu a stáří Vyšehradu; 2. že
je to kostel prastarý, zaniklý.
Roku 1873 kanovník Václav Štulc dal zříditi v budově
proboštství vyšehradského
kapli sv. Klimenta, aby paměť na patrocinium nejstaršího kostela
vyšehradského byla uchována. Podnět k tomu dala mu tradice,
že tento kostel byl zde postaven Bořivojen, a vše to, co
Pulkava i Neplach uvádějí ve svých kronikách. Kaple zřízena
podle návrhů J. Niklase, oltářní obraz je od J. Hellicha.
Další pražský kostel sv. Klimenta je na Poříčí,
v Praze II. Existoval určitě jako farní v roce
1226, kdy Přemysl Otakar I. založil první klášter dominikánů
v Praze a dal mu k užívání tento kostel v tehdejší
obci Poříčské, která se rozkládala těsně za hradbami města,
při důležitém brodu přes řeku Vltavu, jenž vedl do Buben. Původní
kostel románský byl brzo potom dominikány opět opuštěn a sloužil
jako farní až do nové doby, kdy po přechodném zrušení stal se
modlitebnou církve českobratrské.
Důležité je, že i zde nalézáme tento kostel
ve spojení s hlavní komunikační tepnou, která vedla od
bubenského brodu právě dnešní ulicí Klimentskou (tedy kolem
tohoto kostela) k sv. Haštalu a dále k sv.
Valentinu, někdejšímu důležitému kostelu staroměstskému,
který se nalézal v místech dnešní ulice Valentinské, při
středisku, vzniklém u druhého brodu pražského (u náměstí
Smetanova).
Dominikáni zůstali u tohoto kostela jen do roku
1232, kdy z návodu zbožné inclusy Trubky (jíž to ve vidění
nakázal sv. Kliment) vyžádali si ke svému pobytu jiný pražský
kostel sv. Klimenta na Starém městě pražském,
nynější Klementinum. Také
tento kostel ležel zcela nedaleko podhradského pražského brodu,
v místech dnešního náměstí Smetanova. Vedla kolem něho důležitá
komunikace na Vyšehrad, která byla pokračováním cesty od brodu
bubenského. – I tento druhý kostel svatoklimentský v Praze
byl tedy velmi starý a ležel na důležité, průběžné
cestě od severu k jihu.
Přemístění kláštera dominikánů od jednoho
kostela ke druhému je pro vývoj pražských komunikací velmi zajímavé.
Znamená to, že na počátku 13. století osada svatopetrská
na Poříčí a brod bubenský, patrně v důsledku vžití
se a výhod kamenného mostu, tehdy již více než půl století
starého, pomalu ztrácely význam a že mnohem živější místo
pro působení řádu se naskytlo právě tady. Tím ovšem je také
doložena prastará existence osady Poříčské, neboť ani v pozdějších
dobách se žádné takovéto užitkové zřízení lidské nevžívá
dříve, než během půl druhého až dvou století. – Můžeme
tedy klást vznik podhradské svatyně svatoklimentské na (16)
Poříčí do nejstarší doby existence Prahy vůbec. – Ale i druhá
svatyně mohla vzniknouti velmi záhy. Její vzdálenost od druhého
brodu pražského při Smetanově náměstí, který asi jistě
existoval také již v 10. století, ne-li dříve, je
neveliká. Leží také, jak řečeno, na cestě k Vyšehradu,
tedy na hlavní komunikaci podhradského pravého břehu.
Mají tedy obě tyto svatyně jeden z důležitých
znaků našich patrocinií: polohu na hojně frekventované cestě.
Další pražský kostel nalézáme v Bubnech,
na levém břehu pražském. Bubny jsou osada prastará, která byla
osídlena určitě již v druhé polovině prvního tisíciletí
naší éry. Vznikla při brodu přes řeku, o němž jsme již
mluvili. – O kostele tomto, jenž dodnes zachoval stopy
stavby románské, máme první zprávu z roku 1234. Víme, že
již před koncem 13. století byl tak sešlý a malý, že
osadníci sami si jej svým nákladem přestavěli a rozšířili
(Vacek v Methodu, XVIII, s. 65). O této přestavbě
svědčí i list královny Elišky z roku 1311.
Také tento kostel v podhradské obci pražské leží
na komunikační spojce. – Všem třem podhradským kostelům pražským
je tedy tento činitel společný a nelze ho podceňovati. (Česko.)
Prácheň,
okres Horažďovice. Je to starý knížecí hrad, kdysi slavníkovský,
který dal jméno celému kraji. Kostelík tamní je dodnes zachován
jediný z celého komplexu někdejších budov. Slohově pochází
z údobí raně gotického. O významu hradu Práchně, o jeho
starobylosti a důležité poloze na zemské Zlaté stezce není
potřeba se šířiti.
Máme zde další kostel, ležící: 1. na hradišti,
2. na zemské cestě. (Slavníkovci.)
Sadská,
okres Poděbrady. Na význačném a charakteristickém pahorku
zdejším býval knížecí (slavníkovský a pak přemyslovský)
dvorec, později přeměněný ve hrad, na němž kníže Bořivoj II.
v letech 1117-1120 dal zříditi kostel sv. Apolináře, při němž
založil kanovnickou kapitulu, jež ovšem později opět zanikla.
Pověst, že i zde býval kostel sv. Klimenta, uvádí jedině
velmi pozdní a zcela nespolehlivý pramen. Je to doktorská
these Frant. Žalkovského ze Žalkovic, pracovaná pod vedením G. Provina:
Fidelis romanae eccl. Moravia, Olomouc 1743, s. 49. – Je téměř
jisto, že autoři dopustili se zde omylu, že totiž čtouce v dokumentech
jméno Bořivojovo, zaměnili Bořivoje druhého za prvého – a z tehdy
běžně rozšířené tradice usoudili, že ten Bořivoj, jehož
považovali za Bořivoje I., založil i zde takto zasvěcený
kostel. – Není ovšem vyloučeno, že na tomto slavníkovském
hradci byl již před založením (17)
kostela sv. Apolináře nějaký kostel, avšak dokladů pro to není
a proto musíme Sadskou z našich úvah vypustiti.
Stará
Boleslav. Zdejší kostel svatoklimentský je druhá
románská stavba tohoto patrocinia, která se zachovala téměř
intaktně až do naší doby. Podle stavu archeologického a historického
bádání nelze však bezpečně položiti vznik knížecího hradu
staroboleslavského do IX. století, tedy do doby cyrilometodějské,
ačkoliv to nelze ani vyloučiti. (Viz Guth, Sborník svatováclavský,
díl I, s. 786 a další.) Stavba kostela pochází až
z pozdní doby románské a dlužno ji klásti do třetí
čtvrti XII. století. Jestliže by se prokázala existence
hradu před dobou Boleslava I., pak by měl tento kostel
velikou důležitost. Vyloučeno to není, neboť starý hrad mohl
svoje jméno dostati od toho, kdo jej znovu vybudoval a přepevně
ohradil, to jest od Boleslava I., který však nemusel býti
jeho zakladatelem. V každém případě existence tohoto
patrocinia ve starém přemyslovském hradě je pro nás důležitá.
(Charvátsko.)
Vodolka,
Odolena voda (správně Odolenova voda), okres Karlín. O této
lokalitě, která má všechny znaky prastarého původu a leží
v těsné blízkosti Levého Hradce
a Chržína, nemáme docela žádných
starších zpráv. Pod svahem pahorku, na kterém se vypíná kostel
sv. Klimenta (v nynější podobě vystavěný K. I. Dietzenhoferem
v roce 1735, kdy statek tento náležel jezuitské koleji u sv.
Klimenta v Praze), je pramen čisté vody, vytékající do jezírka,
kolkolem obklopeného lesem. Místo působí velmi zvláštním mýthickým
dojmem. Ovšem, že teprve archeologický jeho průzkum by nám
dovolil pronésti domněnku, zda se jedná snad o nějaké
prastaré božiště či nikoliv.
Vodolka leží na pravém břehu Vltavy na cestě k Mělníku.
Zde však není tato poloha průkazná. Rozhodně všechny příznaky
tohoto založení jsou takové, že se odvažujeme počítati je
mezi ta místa, která mají potvrditi naši thesi. (Česko.)
A. Birnbaumová (1948).
[Pokračování
...].zbraní4
a5 ruch6
válečných7 příprav.8
Český9 kníže10 se11 znovu12 chystal13 k14
boji...15
boji...16
boji...17
boji...18
boji...19
boji...20
Poznámky:
|