„SPYTIHNĚV
II., NEBO VRATISLAV II.?“
3/3
KDO Z NICH JE
VYOBRAZENÝ NA ÚVODNÍ ILUMINACI VE SVATOVÍTSKÉ APOKALYPSE? |
• „Pavol Černý (2004)“
„Pro identifikaci postavy knížete v dolní kompozici
úvodní miniatury Svatovítské apokalypsy (dále jen Apok S), resp. pro rozhodnutí
dilematu, zda jde o S p y t i h n ě v a I I .
nebo o V r a t i s l a v a I I . , má zde větší význam
zobrazení kopí s praporcem v jeho rukou, nebo »mitra«
na jeho hlavě?“
P. Černý (2004, s. 135)
mylně tvrdí, že kopí. |
EVANGELIÁŘ ZÁBRDOVICKÝ
A SVATOVÍTSKÁ APOKALYPSA
Pavol Černý (2004) |
3. Kopí s
praporcem v rukou vévody
– vlastní interpretace |
[Pokračování...].
(141)
Při pokusu o interpretaci významu kopí
zobrazeného v rukou vévody v Apok S se nabízejí
sugestivní souvislosti s některými výše uvedenými
historickými okolnostmi, jmenovitě s replikou sv. Kopí, patřící
původně německému protikráli Rudolfovi Švábskému, kterou český
vévoda Vratislav II. získal jako prestižní trofej po vítězné
bitvě u Flarchheimu v roce 1080.1
Tato teze by dále umožňovala nejen upřesnit,
resp. potvrdit identitu zobrazeného vladaře jako českého knížete
Vratislava II. a stanovit datum post quem vzniku této
miniatury,2 ale přinášela by celou
řadu důsledků závažných i z hlediska pokusu o širší
ikonologickou interpretaci této v mnoha ohledech výjimečné
kompozice. Za připomínku rovněž stojí, že o něco
pozdější prameny mluví o Vratislavovi II. jako o prvním
vladaři Čech, který byl vyznamenán jak korunou,
tak i kopím.3
Rovněž s výše uvedeným předpokladem o uložení
repliky sv. Kopí Vratislavem na
hrob knížete sv. Václava, z níž se pak mělo stát „kopí
sv. Václava“, by korespondovalo – jak postřehl už Bauer –
zobrazení tohoto patrona české země a přemyslovské
dynastie v korunovačním Kodexu vyšehradském
(dále jen Kod V), vzniklém kolem 1085.4
Postava sv. Václava se zde objevuje v rámci
iniciály „D“ixit na počátku čtení k jeho svátku jako
trůnící vladař, jemuž žehná nahoře z oblak se vynořující
„Dextera Dei“ a který drží v levici kopí. Znázornění
tohoto kopí vykazuje s jeho protějškem v Apok S
– kromě některých odlišných detailů – překvapivé shody
nejen svou temně zbarvenou čepelí, ale i červeným středním
proužkem a dále zejména praporcem, jinak zcela ojedinělým
svým světle nažloutlým, bíle „pruhovaným“ zbarvením.5
|
Obr. 1a. Kopí s
praporcem v ruce
sv. Václava na iluminaci Gump L (detail) (před
1006).
Obr. 1b. Kopí s praporcem v ruce
Spytihněva II. na iluminaci Apok S (detail) (před
1061).
Obr. 1c. Rudolfovo kopí (?)
(1080). Replika sv. Kopí chovaná dnes ve Vídni.
Obr. 1d. Kopí s praporcem v ruce sv. Václava na iluminaci Kod V
(detail) (před 1086).
|
Na základě tohoto srovnání by se
nabízely dvě „komplementární“ hypotézy: předně kopí s praporcem
v rukou vladaře na frontispisu Apok S a na
– o něco pozdějším – zobrazení v Kod V
v rukou sv. Václava by mohlo představovat jeden a tentýž
historický exemplář Rudolfova kopí, původně repliky sv. Kopí,
na kterou byl připevněn bílý praporec, navzdory určitým
morfologickým diferencím, kdy v prvním případě je na vnější
„vlající“ straně jeho listu možno rozlišit dva cípy, zatímco
na druhém je vnější okraj rovně.6
Tato první hypotéza vede
hned k další, předpokládající existenci originálu sv.
Kopí, opatřeného přinejmenším v 11. století
praporcem bílé či bělavé barvy, i když není jednoznačně
doložena v písemných zprávách nebo na zachovalých památkách.7
(...)
(142)
Zde si lze položit otázku, zda předpokládané zobrazení
Rudolfovy repliky sv. Kopí v rukou knížete Vratislava II.8
na frontispisu Apok S a v rukou postavy sv. Václava
v iniciále Kod V není možno považovat rovněž
za náznak předjímající budoucí vývoj, resp. za určitý
projev tradice – ať už v procesu jejího
zrodu nebo existující už delší dobu –, která se opírala o kult
mimořádně prestižní a uctívané repliky sv. Kopí. V tomto
ohledu je totiž u obou uvedených památek nápadná celá řada
okolností, jejichž shoda je sotva náhodná: kromě zhruba
stejného podání bílého praporu,9
který představuje dle všeho první známý vexilologický motiv
tohoto druhu ve spojení se zobrazením světských vladařů na památkách
středověkého umění, je nutno vzít v úvahu,
že oba rukopisy souvisejí s osobností knížete Vratislava II.,
že vznikly v nevelkém časovém rozpětí a že jsou navíc
– jak ještě vyplyne z podrobnější argumentace v kapitole
– zhruba stejného původu z Bavorska.10
(...)
|
Obr. 2. Římský král
(císař) uděluje léna biskupovi, abatyši (vlevo)
a světským knížatům (vpravo). Podle vyobrazení z Heidelberského
rukopisu,
tzv. Sachsenspiegelu, z první čtvrtiny 14. století (J. Žemlička 1998, s.
42).
|
(145)
Zde se nabízí jedna z možností – doposud
málo povšimnutá a doceněná – konkrétněji definovat význam
praporu vůči kopí jako jeho
materiálnímu nositeli a naopak. První písemné zprávy o oblénění
z počátku 11. století označují totiž za symbol
investitury obvykle „lancea“ či „hasta“, tj. kopí. To bylo
dle všeho opatřeno i praporcem, jak vyplývá přinejmenším
z jeho označení v německé literatuře za „Fahnenlanze“,
nicméně kdy není známo, v jakém konkrétnějším významu
se zde praporec uplatnil.11 Zdá se,
že ten je nutno hledat pouze ve spojení s dominující
symbolikou kopí ve smyslu jeho „atributu“, který jinak
samostatně nemůže existovat koneckonců ani fyzicky. Nicméně
počínaje 12. stoletím je v příslušných písemných
pramenech za symbol oblénění označován stále více a jednoznačněji
už i praporec, vedle něj pak méně často rovněž žezlo.
Jedním z hlavních předpokladů jeho udělení byla příslušnost
leníka ke knížecímu stavu, který se v pokročilém 12. století
začal konsolidovat jako sebevědomá politická síla, usilující
zřejmě o demonstraci své mocenské prestiže právě užíváním
praporce při aktu oblénění, probíhajícím obvykle na veřejných
shromážděních. V souvislosti s počínajícím
procesem teritorializace lenního systému mohl tak leník získat při
jednom aktu oblénění i více praporců, symbolizujících příslušná
území, nad nimiž přebral vládu. Z toho plyne, že na počátku
11. století symbolizovalo akt oblénění kopí, zatímco
později tuto roli převzal praporec.12
Na jiný významový aspekt praporu,
který mu byl v raném středověku připisován poukazují
relativně spolehlivě i texty benedikcí, podle nichž mají
prapory sloužit „ad defensionem sanctae ecclesiae contra hostilem
rabiem“.13 V tomto významu se
pak mohly uplatnit, byť spíše skrytě – přinejmenším pro dnešního
člověka – i v rámci ikonografie některých světských
panovníků. (...)
(146)
O praporci spojeném s „kopím sv. Václava“
nejsou z dob Vratislavovy vlády zachovány žádné explicitní
zprávy. Teprve pozdější text Kanovníka vyšehradského se zmiňuje
o „praporci sv. Vojtěcha“, který byl vyzvednut z kostelíka
ve vsi Vrbčany, připnut na „kopí sv. Václava“ a v tomto
spojení pak nesen do bitvy u Chlumce v roce 1126.14
(...)
|
Obr. 3. Vratislavův
moravský korunovační denár (Š 340a).
Číslování denárů dle katalogu J. Šmerdy (1996).
|
Nicméně jeden podstatný významový
aspekt „kopí sv. Václava“ by mohl vyplynout zřetelněji z jeho
dalších předpokládaných zobrazení, doložených na skupině
mincí Vratislava II., které svým ustáleným schématem
vytvořily tradici, opakovanou a obměňovanou v pozdějších
ražbách. Na jejich líci s opisem „WRATIZLAVS“ se
objevuje zobrazení hlavy, busty či frontálně trůnící postavy
světského vladaře, zatímco na rubu s opisem „WENZESLAVS“
je to znázornění ruky držící kopí obvykle bez praporce, případně
mužské polopostavy podané z profilu (C 344, 348,
349, 350, 351 a 354).15
|
Obr. 4. Vratislavův
korunovační denár (Š 165a) ražený v Čechách.
Číslování denárů dle katalogu J. Šmerdy (1996).
|
I s vědomím nutné
opatrnosti při formulování závěrů ze spojení opisů s příslušnými
zobrazeními, mezi kterými n e m u s í
být vždy a automaticky kauzální, resp. ideová
souvislost, je v těchto případech možno ztotožnit lícní
zobrazení s knížetem Vratislavem II. a rubové
považovat za postavu sv. Václava, resp. za jeho ruku.16
Český světec vystupuje tak na rubové straně při
udělení léna Vratislavovi – zobrazenému na líci – prostřednictvím
kopí, čili v duchu běžných konvencí právní symboliky
tehdejší doby.17
(...) (147)
„Obraz pravděpodobně naznačuje, že Václav
drží vládu v ruce a zároveň ji předává
Vratislavovi. Tímto obrazem se otevírá nová představa
o Václavu jako trvalém panovníku – dědici české země,
předávajícím vládu reálně panujícímu knížeti“.18
Vratislav zobrazený na líci těchto mincí – ať už jako kníže
nebo v královském důstojenství – přijímá tak svou vládu
symbolicky z rukou sv. Václava. Toto ikonograficky specifické
podání v sobě skrývá ideové poselství, které bylo vnímáno
současníky zřejmě zcela bezprostředně: český panovník tak
manifestoval svou nezávislost na jiných světských potentátech,
konkrétně na Jindřichovi IV., navzdory tomu, že královskou
hodnost převzal od něj. Vratislav byl tak od této chvíle nikoliv
leníkem pozemského vladaře, nýbrž leníkem „věčného panovníka
sv. Václava“.19 (...)
Za povšimnutí zde stojí i další
detail, totiž že [na zobrazení v Apok S]
Vratislav drží toto kopí ve své pravici, zatímco levici
pozvedá ke knize, přinášené mu opatem jako dar. Tím se liší
– jak bylo už řečeno v předešlé kapitole – od
standardních scén dedikace, kdy adresát
přijímá dar obvykle pravou rukou. Těmito odchylkami
se zobrazená miniatura v Apok S řadí k těm
několika málo výjimkám, kde je v rámci hiearchie příslušných
zobrazených insignií a atributů u p ř e d n o s t ň o v á n o
jednoznačně
kopí. (...) Úsilí o vyjádření jeho mimořádného
významu bylo zřejmě n a d ř a z e n o
příslušným ikonografickým
konvencím obrazu vladaře,
resp. dedikační scény, kdy v těchto souvislostech by mohlo
být ostatně nalezeno i vysvětlení pro jinak n e z v y k l é
gesto levice vévody.20
Na základě těchto dílčích analýz
můžeme v rámci shrnujícího závěru s velkou pravděpodobností
prohlásit kopí s bílým praporcem, objevující se v Apok S
a v Kod V – a snad i na některých
numizmatických a pozdějších sfragistických památkách z českých
zemí – za zobrazení historického exempláře repliky sv. Kopí.21
(...)
(148)
Pokud by zde vyslovené teze byly přijatelné, pak by proměna
původní Rudolfovy repliky sv. Kopí na „kopí sv. Václava“
byla dokumentována už na starším zobrazení v Apok S.
Zde sice není manifestačně vyjádřena spojitost Vratislava se svým
svatým patronem a ochránce jím spravované země. K tomuto
procesu by pak muselo dojít mezi lety 1080 a 1085, nejspíše
ke konci vymezeného časového úseku.22
(...)
Pavol Černý: Evangeliář
zábrdovický a Svatovítská apokalypsa (2004, s. 141-142,
145-148), kráceno.
|
Obr. 5. Opat kláštera s listinou
s nápisem „domus“.
Svatovítská apokalypsa (1059-1061) (detail).
|
Komentář:
A. Pokud by důležitější mělo
být kopí s praporcem v pravici knížete, které by
dokonce mělo představovat repliku sv. Kopí ukořistěnou v roce
1080 v bitvě u Flarchheimu, pak by na iluminaci Apok S
bylo znázorněno ono předání kopí králem Jindřichem IV.
knížeti Vratislavovi II. Ale není tomu tak (viz níže pozn. 2).
B. Dále se P. Černému
podařilo prokázal nade vší pochybnost, že ve spodní části
titulní iluminace Apok S se nemůže jednat o předání
kodexu opatem knížeti, ba dokonce že předávaným předmětem
nemůže být kodex (i když sám výše v textu
tvrdí opak):
1. kodex není zavřený, 2. kodex není v horizontální
poloze, 3. kníže jej nepřijímá pravou rukou, jak bývá
obvyklé (viz
první část tohoto článku, tam pozn. 17).
Kromě toho iluminace nemohla předjímat něco, k čemu ještě
nedošlo (předání kodexu knížeti) – viz níže pozn. 20.
C. Proto tu nejde o kodex,
ale o listinu (jak v první
části článku uvedl A. Friedl
1966, s. 91 pozn. 61a), a v tom
případě je jejím příjemcem logicky opat kláštera. Touto
listinou kníže stvrzuje předání „domu“, „příbytku“
novému opatu kláštera.
D. To jednoznačně vyplývá z nápisu
„domus“ na listině (viz výše
obr. 5), u něhož
P. Černý spolehlivě vyvrátil Friedlovu domněnku, že se
jedná o zkratku „dom(in)us“ (viz pozn. 2
v článku „Biskupské
mitry Spytihněva II. a Vratislava II.“):
1. používaly se jiné skupiny hlásek: „Pojem »dominus«,
patřící ve středověku do kategorie »nomina sacra«, mívá nejčastěji
abreviaturní podobu »dns«, dále i »dom«, »dms«, »dmn«,
»dmns«, »dnms«, »don«, »dons«, »dns«, »dm«. Forma »domus«,
jak je tomu v Apok S, není známa ze žádného
příkladu“ (P. Černý
2004, s. 258 pozn. 49).
2. slovo dominus se nevyskytovalo osamoceně: „Slovo
»dominus« v zobrazených rozevřených kodexech se objevuje vždy
v rámci více nebo méně rozsáhlých nápisů, nikdy
však i z o l o v a n ě “
(P. Černý
2004, s. 258 pozn. 50).
Nápis „domus“ zde nebyl
uveden bezúčelně. Nemohl vzniknout „později“, jak se
domníval P. Černý, neboť bez něj by smysl a význam
dedikační scény nebyl srozumitelný a jednoznačný.
E. Pergamenový fragment s textem
staroslověnské hlaholice
nalepený na zadním přídeští Apok S jako jakási
„trofej“ (K. A. C. Höfler
1857) svědčí o souvislosti kodexu se Sázavským klášterem
po vyhnání slovanských mnichů, tzn. po roce 1055, kdy na Sázavu
nastoupili mniši latinského ritu v čele s novým německým
opatem. Ovšem jen do roku 1061, kdy se sem opět vrátili slovanští
mniši z uherského exilu.
F. Biskupská mitra na hlavě knížete
(srovnej „Jak biskupská mitra
měnila svoji podobu“) pak už jen upřesňuje dobu vzniku titulní iluminace na roky
1059-1061. Ta
byla do již existujího kodexu vevázána dodatečně (P. Černý
2004, s. 90). Viz pozn. 13
v první části článku.
G. Také horní část
iluminace, která souvisí se samotným textem Apok S
(viz Zj 2, 1-6;
Zj 2, 14-16
v článku „Biskupské
mitry Spytihněva II. a Vratislava II.“), může odkazovat pouze na Spytihněva II., který ze Sázavy
vyhnal slovanské mnichy (přirovnávané k Nikolaitům), nikoliv
na Vratislava II.,
který naopak umožnil jejich návrat.
Jak dokládá úvodní část
Kroniky Mnicha sázavského (psaná jako dodatek Kosmovy kroniky),
mnozí sokové opata Víta ostouzeli u nového knížete
[Spytihněva II.] opata a konvent, že se zapletli se slovanským
písmem do kacířství a pokrytectví
a že jsou vůbec neznabozi. Motivem osočení prý byla
závist, neboť do Sázavy chtěli nastoupit bratři latinského vzdělání
(V. Vaníček 2004, s. 48).
H. Ze všech výše uvedených
skutečností vyplývá, že vyobrazeným knížetem v Apok S
je Spytihněv II.
(1055-1061), a proto je důležitější mitra
na jeho hlavě, nová panovnická insignie, než kopí s praporcem
v jeho pravici.
Petr Šimík (2010).
|
Poznámky:
|
1 –
|
O tom bylo pojednáno ve druhé části tohoto článku.
|
2 –
|
Samotný fakt, že
Černého teze by umožňovala snadno
určit identitu
vyobrazeného vladaře jako českého knížete Vratislava II.
a přesně stanovit datum post quem vzniku této miniatury,
ještě neznamená, že je to teze správná (tak jako
nemá smysl hledat ztracené klíče pod lampou jen proto,
že je tam víc světla). V takovém
případě bychom na titulní iluminaci Apok S
nejspíš našli ono slavnostní předání sv.
Kopí králem Jindřichem IV. knížeti
Vratislavovi (1080)! Ale není tomu tak, neboť to podstatné,
co je zde vyobrazeno, je předání
listiny knížetem Spytihněvem II. sázavskému
opatovi (před 1061) – viz článek „Biskupské
mitry Spytihněva II. a Vratislava II.“,
tam pozn. 2.
Vyobrazené kopí stejně jako meč jsou tu zcela podružné
knížecí insignie, nutné pouze ke správné identifikaci
postavy vladaře, a sice právě Spytihněva II.
Kdyby se mělo jednat o Vratislava II., který
umožnil slovanským mnichům návrat na Sázavu (1061), pak
by text Apok S byl napsán nejspíš s t a r o s l o v ě n s k y ,
nikoliv latinsky.
|
3 –
|
Tato „řeč
pramenů“ ale nikterak nesouvisí s předmětnou
miniaturou. Jako podpůrný argument autorovy teze nemá
žádnou váhu a nelze jej použít.
|
4 –
|
To by samozřejmě
bylo možné, ale zdaleka ne jisté. Viz předchozí strana, tam obr. 2.
|
5 –
|
Spíše (než bíle)
se jedná o okrově žluté
„pruhované“ zbarvení. Viz obr. 1d
výše. Kromě barevné shody čepelí a červeného proužku
– a v tom je shoda i s iluminaci ve wolfenbüttelském rukopisu
Gumpoldovy legendy (dále jen Gump L)
(obr. 1a), vzniklé
o více než padesát, resp. téměř osmdesát let dříve
– jiné
shody zde evidentně nejsou patrné. A právě díky shodě
(barva čepele a červený proužek) s Gump L
je tu souvislost kopí z Apok S s Rudolfovou
kopií sv. Kopí, předanou Vratislavovi, zcela v y l o u č e n a .
|
6 –
|
Srovnej obr. 1b
a 1d výše.
morfologie, -e
ž (ř) odb.
nauka o tvarech:
biol.
nauka o tvarových vlastnostech rostlin, živočichů a člověka;
geogr.
nauka o tvarech a změnách povrchu Země;
zeměd.
m. půdy nauka o makroskopicky pozorovatelných
jevech v půdě; lingv.
nauka o tvarech, významech a funkcích slovních
druhů; archeol.
základní formální rozbor archeol. pramenů
|
7 –
|
Černého hypotéza
je založena na samých nedoložitelných předpokladech. V ruce
nemá nic než svůj okamžitý nápad. Přitom
z porovnání
jednotlivých kopí na obr. 1
výše i pro neškoleného pozorovatele je na první
pohled zřejmé, že čepele kopí na iluminacích Apok S
a Kod V se od
dochované vídeňské repliky sv. Kopí výrazně liší jak tvarem,
tak délkou. Zcela
paradoxně má k ní naopak nejblíže kopí v ruce
sv. Václava na iluminaci Gump L (před rokem 1006) na obr. 1a.
Viz výše pozn. 5.
|
8 –
|
Zatímco až dosud
se jednalo jen o nepotvrzenou hypotézu, náhle, jakoby mávnutím
kouzelného proutku, se z vyobrazeného knížete stal Vratislav II.
(?).
|
9 –
|
„Shoda“ tu
naopak není žádná. Ani ve tvaru a velikosti čepele
kopí, ani ve způsobu zakončení a barvě
praporce. V případě Kod V nelze mluvit ani
o „bílém“ praporu – viz výše pozn. 5.
|
10 –
|
Nejde o žádnou
shodu, ale pouze o (mylnou) domněnku,
kterou autor – přes veškerou snahu – zatím nikterak
neprokázal. Mezi dobou vzniku rukopisu Apok S (před
1061) a Kod V (1085) ve skutečnosti leží více
než dvacet let. Každý z nich proto souvisí s jiným
panovníkem. Apok S se Spytihněvem II. a Kod V
s Vratislavem II.
Kromě toho skutečně p r v n í m
známým vexilologickým motivem tohoto druhu ve spojení
se zobrazením světských vladařů na památkách středověkého
umění najdeme již na iluminaci v Liutharově
evangeliáři (kolem roku 1000). |
11 –
|
Srovnej však Dětmarovu
kroniku (Dětmar V, 21).
V ní kronikář uvedl velmi konkrétně, v jakém významu se
zde praporec uplatnil. Potvrzují to i pozdější
zprávy Kosmovy
kroniky k rokům 1099
a 1101, Mnicha sázavského
k roku 1126 a Kanovníka
vyšehradského k rokům 1138
a 1140. |
12 –
|
To je nesprávný
výklad pramenů. Už od počátku 11. století
symbolizovalo akt oblénění kopí s praporcem.
Viz výše pozn. 11. |
13 –
|
Spíše než „jiný
významový aspekt“ bychom zde mohli vidět spolupůsobení
obou aspektů. |
14 –
|
Viz Kanovník vyšehradský
k roku 1126. |
15 –
|
Převod Cachova číslování
na Šmerdův katalog českých a moravských denárů:
C 344 = Š 432a (obr. 3), 348
= 160a-c, e,
349 = 160d, 350 = 161, 351 = 162, 354 = 165a (obr. 4). |
16 –
|
Ano, to je zcela
jistě správný poznatek. |
17 –
|
Po roce 1085 tu sv.
Václav nemůže vystupovat „při
udělení léna Vratislavovi“, to je zřejmý anachronismus, neboť
v době své korunovace byl Vratislav II. držitelem
léna již více než dvacet let. |
18 –
|
Zde autor citoval
A. Merhautovou (1985, s. 64). |
19 –
|
To ovšem nebyl
Vratislavův nápad. Na tuto myšlenku přišel již jeho otec
Břetislav I. Za jeho vlády se sv. Václav stal
patronem českého státu a „věčným
panovníkem“, jenž vládu nad zemí vždy jen propůjčuje
aktuálně zvolenému knížeti (viz „Břetislav,
jeho synové a vnuci“). Nelze také říci
„od této chvíle“ – jak
autor chybně uvedl –, neboť leníkem sv. Václava se
Vratislav nestal až dnem své korunovace, nýbrž jím byl od
počátku své vlády (viz výše pozn. 17).
Na svých korunovačních denárech (viz výše obr. 3
a obr. 4)
to jen znovu manifestoval. |
20
–
|
I když si P. Černý
věcně zdůvodnil, že kníže tu příjemcem daru
být nemůže, přesto si na této nelogičnosti
trvá. Dokonce se jí snaží využít jako důkazu většího
významu kopí v jeho pravici. Iluminátor
rukopisu tedy již předem záměrně umenšil význam daru
– kodexu – předávaného pak někdy později i fyzicky opatem jeho
kláštera knížeti Vratislavovi (?!).
Ale jak již bylo dříve uvedeno,
iluminace nemohla předjímat něco, k čemu ještě
nedošlo. Na titulní iluminaci Apok S je
také vyobrazen
přesně opačný darovací akt – předání listiny knížetem
opatu kláštera, stvrzující darování nového „domu, příbytku“, jak vyplývá i z nápisu „domus“
na listině (obr. 5). Na iluminaci
je tedy zaznamenáno jen to, co už se skutečně stalo.
Kníže nakonec rukopis Apok S od
opata zřejmě opravdu obdržel, ovšem oním knížetem byl Spytihněv II.
a darujícím opatem nový německý opat Sázavského
kláštera po vyhnání opata Víta. Srovnej
článek „Biskupské
mitry Spytihněva II. a Vratislava II.“,
tam pozn. 2. |
21
–
|
Na
iluminaci Apok S se nemůže jednat o Rudolfovu
repliku „sv. Kopí“, neboť tu obdržel Vratislav II. až v roce
1080, kdežto předmětná iluminace vznikla již před rokem
1061. Viz výše pozn. 20. |
22
–
|
Vyslovené
teze P. Černého přijatelné n e j s o u ,
jak ostatně vyplývá z celého poznámkového aparátu
ve všech třech částech tohoto článku. Protože vyobrazeným
knížetem v Apok S je nepochybně Spytihněv II.
(1055-1061), jak vyplývá ze samotného darovacího aktu (viz
výše pozn. 20), má
zde větší význam mitra
na jeho hlavě (1059) než kopí s praporcem v jeho
pravici, které navíc s pozdější Rudolfovou kopií
„sv. Kopí“ (1080) ani nemůže mít nic společného. Viz
výše pozn. 7 a obr. 1. |
|
Petr Šimík (2010).
|
Srovnání:
„Břetislav, jeho synové a
vnuci“ aneb Navázal Břetislav »vědomě« na slavnou
velkomoravskou tradici?
„Historie psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako
historický pramen.
„Lenní hold Břetislava I.
králi Jindřichovi III. v Řezně roku 1041“ aneb Lež má
krátké nohy...
„Biskupské mitry Spytihněva II.
a Vratislava II.“.
„Rytý nápis na západní stěně znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
Kroniky: „Dětmar k roku 1002“ – předání či stvrzení
léna bylo symbolizováno předáním kopí
s k o r o u h v í .
Kroniky: „Dětmar k roku 1002“ –
Vladivoj přijal Čechy v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1003“ – polský Boleslav
odmítl převzít od krále Čechy v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1004“ – král Jindřich
obdařil Jaromíra všemi poctami, kterých se dostalo jeho otci.
Kroniky: „Dětmar k roku 1012“ –
Oldřich přijal vládu od krále jako dar.
Kroniky: „Kosmas k roku 1055“ – „aby vždy
nejstarší držel nejvyšší moc a aby všichni
byli pod jeho panstvím“.
Kroniky: „Kosmas k roku 1091“
– paní Virpirk ke králi Vratislavovi: „...a zemi, jež je tvá...“.
Kroniky: „Kosmas k roku 1099“ – Bořivoj (II.) obdržel
korouhev z ruky císařovy.
Kroniky: „Kosmas k roku 1101“ – císař dal Oldřichovi Brněnskému
odznaky knížectví a korouhev.
Kroniky: „Kosmas k roku 1109“ – král Jindřich
potvrdil Otu za knížete.
Kroniky: „Kosmas k roku 1110“ – král
vrátil Vladislavovi I. vládu.
Kroniky: „Mnich sázavský k roku 1126“
o bitvě u Chlumce (Soběslav převzal od krále Lotara praporec).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku 1138“ –
Vladislav převzal praporec od krále.
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku 1140“ –
Vladislav II. přijal od krále praporec.
Tabulka 2: „Kosmův obrazový scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas
námět pro svůj libušopřemyslovský mýtus.
Tabulka 3: „Pokusy historiků a badatelů o „správné“
datování Bořivojova křtu podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády knížat v grafickém znázornění“
(do roku 960).
Tabulka 13: „Průběžný věk členů prvních tří generací »Přemyslovců«
v některých klíčových letech“.
Tabulka 14: „Pořadí událostí v Kristiánově a Kosmově verzi
přemyslovské pověsti“.
Tabulka 15: „Životní data
moravského krále Rostislava“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy inspirace“ aneb
Bez moravské historie by nebyly ani české mýty!
Tabulka 18: „Věk a období
vlády Břetislava a jeho potomků v grafickém znázornění“
(do roku 1140).
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč a byzantská misie“
v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Artefakty: „Plaketa velkomoravské kněžny ze Želének“.
Artefakty: „Slonovinová pyxida z Čiernych Kľačan“.
Symbolika: „Mor – nákaza (epidemie), anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk – dobytče, nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Oráčská scéna na malbě ve znojemské rotundě“ aneb
Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
Symbolika: „Stejná osoba
byla zobrazována ve stejném oděvu“.
Symbolika: „Zdvojení postav na jednom
obraze“.
Symbolika: „Jak biskupská
mitra měnila svoji podobu“.
Komentáře: „Největší archeologický podvod století“
aneb Pražská archeologická mafie zasahuje.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece
lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v moravské
křesťanské kapli.
Otázky: „Proč se založení hradu Praha upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Je možné, aby na řadovém
zobrazení panovníků byly některé postavy dvakrát?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj, vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný,
nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem opravdu pouze
legendou?“
1. Bořivoj, 2. Ludmila,
3. Strojmír.
Otázky: „Proč bavorská recenze legendy Crescente vynechala Bořivoje?“
Otázky: „Mohl Spytihněv usednout na stolec otcovský jako
pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1 ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo mladší než sama
rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky malty nalezené v zásypu hrobu K1?“
Otázky: „Kdo je vyobrazený na
titulní iluminaci Svatovítské apokalypsy? Spytihněv II.,
nebo Vratislav II.?“ (1 • 2
• 3)
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce, nebo historická věda?“
(1. moravská historie,
2. Kristián,
3. Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V.
Karbusický (1995), • D. Třeštík
(2006, 2009).
Literatura:
• Antonín Friedl: Přemyslovci ve Znojmě. Ikonografie posvátného
oráče v českém mythu. Odeon, Praha 1966.
• F. Cach: Nejstarší české mince I. České denáry do mincovní
reformy Břetislava I. Praha 1970.
• F. Cach: Nejstarší české mince II. České a moravské denáry
od mincovní reformy Břetislava I. do doby brakteátové.
Praha 1972.
• Anežka Merhautová-Livorová: Ikonografie znojemského přemyslovského
cyklu. Umění XXXI-1, Praha 1983, s. 18-26.
• Anežka Merhautová-Dušan Třeštík: Románské umění v Čechách
a na Moravě. Praha 1983.
• Barbara Krzemieńska: Moravští Přemyslovci ve znojemské rotundě.
Příloha časopisu heraldiků.
Ostrava 1985.
• Anežka Merhautová: Bohemizovaná Civitas Dei – Nebeský
Jeruzalém. In: Anežka Merhautová-Dušan Třeštík: Ideové proudy v českém umění
12. století. Studie ČSAV 2, Praha 1985, s. 61-81.
• Jaroslav Zástěra: Původ péřové koruny. Postavy panovníků na
českých a moravských denárech. Znojmo 1986.
• Dušan Třeštík: Objevy ve Znojmě. ČsČH XXXV-4, Praha 1987, s.
548-576.
• Anežka Merhautová-Alois Martan: Byly či nebyly malby znojemské
rotundy jednotným dílem? Umění XXXVI, Praha 1988, s. 297-307.
• Jaroslav Zástěra: Znojemská rotunda a Velká Morava. Brno 1990.
• Jarmila Hásková: K ikonografii českých mincí Vratislava II.
In: Královský Vyšehrad. Sborník příspěvků k 900. výročí
úmrtí prvního českého krále Vratislava II. (1061-1092).
Královská kolegiátní kapitula sv. Petra a Pavla na Vyšehradě,
Praha 1992, s. 59-68.
• Jan Šmerda: České a moravské denáry. Katalog mincí českého
státu od X. do počátku XIII. století. Datel, Brno 1996.
• Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
• Lubomír Konečný: Ikonografická problematika románské výmalby
znojemské rotundy. Sborník vědecké konference, Znojmo
23.-25.9.1996, ed. Pavel Ciprian, JMM, Znojmo 1997, s. 59-78.
• Pavol Černý: Zobrazení přemyslovské genealogie v rotundě
sv.Kateřiny ve Znojmě a některé aspekty její interpretace. Sborník vědecké konference, Znojmo
23.-25.9.1996, ed. Pavel Ciprian, JMM, Znojmo 1997, s. 59-78.
• Marie Bláhová-Jan Frolík-Naďa Profantová: Velké dějiny zemí
Koruny české, I. sv. do roku 1197. Paseka, Praha a Litomyšl 1999.
• Petr Šimík: Stručná ikonografie 3. pásu maleb ve znojemské
rotundě (www.znojemskarotunda.com
– tl. IKONOGRAFIE – hypotézy). Brno 1999.
• Teresa Dunin-Wasovitz: Svatý Vojtěch – patron nové Evropy.
In: Střed Evropy okolo roku 1000. Sborník esejů ke stejnojmenné
výstavě (Theiss, 2000, s. 814), český překlad
NLN, Praha 2002, s. 298-299.
• Barbara Krzemieńska-Anežka Merhautová-Dušan Třeštík: Moravští
Přemyslovci ve znojemské rotundě. Set Out, Praha 2000.
• Jan Bažant: Znojemská rotunda a raněkřesťanské malířství.
In: J. Bažant: Umění českého středověku a antika. KLP, Praha 2000, s. 59-72.
• Petr Šimík: Otočené štíty, šišák sv. Václava, knížecí
pláště. Příspěvek k ikonografii 4. pásu maleb ve znojemské rotundě aneb Polemika s dr. Dušanem Třeštíkem.
Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu
1999-2001. MNK, Brno 2001, s. 361-377.
• Dušan Třeštík-Anežka Merhautová: České insignie a kamenný
trůn. Střed Evropy okolo roku 1000. Český překlad esejů ke
stejnojmenné výstavě. NLN, Praha 2002.
• Vratislav Vaníček: Velké dějiny zemí Koruny české, sv.
III. 1250-1310. Paseka, Praha a Litomyšl 2002.
• Petr Šimík: Nový pohled na ikonografii 3. pásu maleb v
rotundě sv. Kateřiny ve Znojmě. Znojemská rotunda. Malby v národní kulturní památce Rotunda sv.
Kateřiny a výsledky současného výzkumu. Sborník z 2. mezinárodní
odborné konference o rotundě, Znojmo 25.-26.6.2003.
Město Znojmo 2004, s. 78-123.
Další informace www.znojemskarotunda.com
– tl. AKCE – Sborník Znojmo 2004.
• Pavol Černý: Evangeliář zábrdovický a Svatovítská apokalypsa. Academia, Praha 2004.
• Vratislav Vaníček: Vratislav II. (I.). První český král. Čechy
v době kulturního obratu v 11. století. Vyšehrad, Praha 2004.
• Lubomír Jan Konečný: Románská rotunda ve Znojmě. Ikonologie
maleb a architektury. Host, Brno 2005.
• Dušan Třeštík: Počátky přemyslovské státnosti mezi křesťanstvím
a pohanstvím. In: Stát, státnost a rituály přemyslovského věku. Problémy, názory,
otázky. Sborník příspěvků z konference konané dne 18. října
2005 v Brně. Ed. Martin Wihoda, Demeter Malaťák.
MM, Brno 2006, s. 25-46.
• Petr Šimík: Pocházel kníže Bořivoj, zakladatel Pražského hradu, z Moravy? Moravský historický
sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 2002-2005, MNK, Brno
2006, s. 329-407, bar. příl. I-V s. 38-42.
• Vratislav Vaníček: Soběslav I. Přemyslovci v kontextu dějin v
letech 1092-1140. Paseka, Praha a Litomyšl 2007. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|