ZDVOJENÍ POSTAV
NA JEDNOM OBRAZE
PETR ŠIMÍK
Na iluminacích ve
středověkých rukopisech, na malbách a mozaikách se někdy
kvůli názornosti
a srozumitelnosti vybraná osoba znázorňovala dvakrát s určitým
časovým posunem, ač u ostatních zúčastněných většinou
zůstalo při jednom vyobrazení.* |
Asi nejstarší vyobrazení jedné osoby
ve dvou životních fázích už z doby raného křesťanství
můžeme nalézt na reliéfní výzdobě bočních stěn sarkofágu
z Lurs (obr. 1). Byl
nalezen roku 1930 v jednom z údolí Dolních Alp, kde na
farmě sloužil jako napájecí koryto pro dobytek. Tolik tedy
trvala „věčná paměť“ franského vévody z doby
Merovejců, žijícího pravděpodobně mezi 7.-8. stoletím.
Čelní stěnu (u hlavy) vyplňuje kříž
uprostřed změti nesrozumitelných tvarů. Arkády
v horních částech bočních stran (vždy po osmi) byly podle
Benoîta,1
stejně jako pozadí letící figury, vykládány drahými kameny,
po nichž zůstaly jen jamky. „Drahokamy hvězd budí asociaci
nebe, stejně jako oblouk je nejobecnějším symbolem klenby nebes“.
Asociace lineárního pruhování většiny polí se srubovými
konstrukcemi, včetně krokvemi naznačených střech, pak logicky
budí představu „pozemských domů“, ve smyslu pevných hradeb
země, jíž nebožtík vládl.
|
Obr. 1. Sarkofág z Lurs, a)
orant s lukem – pozemský život zemřelého (luk – vladařský odznak),
b) „mrtvý-živý odchází do podsvětí“, scéna končí velkou spirálou
(spirála – chtonický symbol).
Rytá a reliéfní výzdoba bočních stěn. Kamenný sarkofág z Lurs, 7.-8. století
(A. Novák 2007).
|
Na levé straně je
zobrazen jako stojící figura, obklopen více symboly a značkami,
z nichž je jasně rozeznatelný luk. Luk
je častým odznakem merovejských vládců na mincích a přetrvává
jako vladařský odznak dokonce ještě u bosenských náhrobků
až do 13. století. Značky vlevo by bylo možno číst –
podobně jako na mincích – jako zkratku jeho jména. Bezesporu je
to vyobrazení pohřbeného vládce tak, jaký byl za
života, zatímco letící figura na pravé straně, v hvězdném
poli, zobrazuje téhož v okamžiku
odchodu z tohoto světa. Připomeňme si symboliku
letících ptáků – duší zemřelých; vysunutí obrazu ze středu
ke konci má týž význam. A právě na konci všeho je veliká
spirála, k níž letící figura směřuje.
Právě vazba symbolů sarkofágu z Lurs umožňuje
spirálu jednoznačně určit
jako symbol chtónický, božské síly přenášející z jednoho
světa na jiný svět, vše řídící a přeměňující vírem
a bleskem. Sdružení těchto představ na sarkofágu,
bezesporu křesťanském, označeném
v hlavě křížem, vypovídá
o kontinuitě znakového sdělení nezměněného od
prehistorických dob, zcela ve smyslu Plótinovy teorie „dotýkání
se nevyslovitelného a nepochopitelného“ skrze znaky.
Vypovídá o raném křesťanství,
vyjadřujícím se mnohoznačnými obecninami, v pozdější
aristotelovské scholastice vrcholného středověku až příliš zúženými.2
O 200 let později v byzantském
umění v poikonoklastickém období3
dochází k nové a důslednější
interpretaci principů zobrazení, jak je formulovali především
Jan z Damašku a Theodor ze Studionu. Oba vysvětlili
hlavně princip zobrazení Boha skrze Ježíše Krista, který se
stal „živým a věrným obrazem Neviditelného“ skrze
vtělení. Argumentovali i svědectvím Geneze o „stvoření
člověka k obrazu Božímu“. Obojí velmi dobře
zapadalo do novoplatónské teorie emanace, o vyzařování božského
do materiálního světa. Byl však učiněn i další krok,
spočívající ve výkladu m e d i t a č n í
funkce obrazu. Theodor ze Studion to formuluje slovy: „Poněvadž
máme dvojí přirozenost, jsouce složeni z duše
a těla, nemůžeme postihnout věci duchovní odděleně
od tělesných. Tím způsobem právě kontemplací t ě l e s n o u
(= viděním
hmotného obrazu) d o s p í v á m e
ke kontemplaci d u c h o v n í “ .4
Na některých vyobrazeních se ke
statickému podání určitého námětu přidružuje ještě časový
prvek. „Obraz není prezentací jediného okamžiku, nýbrž řetězem
okamžiků odvíjejícího se času“.5
|
Obr. 2. Některé z Kristových
zázraků: Uzdravení malomocného (Mt 8, 1-3),
Uzdravení setníkova sluhy (Mt 8, 5-13)
(Homilie sv. Řehoře
z Nazianzu, 10. století, Bibliothéque Nationale, Paříž).
|
Na obr. 2
na jedné z iluminací rukopisu Homilií sv. Řehoře z Nazianzu
je ukázán jeden ze zázraků Kristových: Uzdravení malomocného.
V Matoušově evangeliu (Mt 8, 1-3) se dočteme:
Když Kristus sestoupil z hory, přistoupil k němu
malomocný, padl před ním na zem a řekl: „Pane, chceš-li,
můžeš mě očistit“. On vztáhl ruku, dotkl se ho a řekl:
„Chci, buď čist“. A hned byl očištěn od svého
malomocenství...
Na prvním výjevu vidíme Krista s malomocným,
jehož tělo je poseto boláky, na dalším stojí vedle Krista již
uzdravený s čistým tělem. Aby byl obsah srozumitelný, je
tu každý verš Matoušova textu vyjádřen samostatným výjevem.
Obě jednající postavy se tu opakují v čase. Běh
času tu znázorňují vedle Krista zejména dvě
vyobrazení malomocného: postiženého nemocí a uzdraveného.
Jednotlivé postavy se na obraze vyskytují dvakrát
s časovým posunem, jak to vyžadoval text předlohy a jak
to bylo pro pochopení jeho obsahu nezbytné.6
Na jiném typu iluminací se setkáváme s dvojím
vyobrazením pouze hlavního nositele děje, další
jednající osoby se vyskytují jen jednou. Takových příkladů
„úsporného“ zobrazení najdeme na iluminacích raně středověkých rukopisů a na
mozaikách hned několik.
|
Obr. 3. a) Utišení
bouře (Mt 8, 23-26), b) Modlitba v Getsemane (Mt 26,
36-46)
(mnichovský evangeliář Oty III., před rokem 1000).
|
Prvním
z nich je mnichovský kodex Oty III. Obsahuje mimo jiné
obrazy Krista s učedníky v bárce na moři a Modlitbu
v Getsemane (obr. 3a
a 3b). Textovou předlohou prvního
(obr. 3a)
bylo Matoušovo evangelium (Mt 8, 23-26):
Vstoupil na loď a učedníci ho následovali.
Vtom se strhla na moři veliká bouře, takže loď už mizela ve
vlnách; ale on spal. I přistoupili a probudili ho se
slovy: „Pane, zachraň nás nebo zahyneme!“ Řekl jim: „Proč
jste tak ustrašeni, vy malověrní?“ Vstal a pohrozil větrům
i moři; a nastalo veliké ticho...
Kristus se na téže bárce objevuje dvakrát
– poprvé jako spáč, buzený apoštoly zděšenými bouří,
podruhé stojící na opačném konci bárky a gestem ruky utišující
větry, zobrazené symbolicky v pravém horním rohu v podobě
dujících hlav. Probíhající čas je tu stažen do jednoho jediného
okamžiku, právě tak jako prostor je stahován symbolicky do
plochy. V miniatuře jsou zobrazeny dvě mezní situace této
události, v jejich rozpětí je dán časový
pohyb.7
Matoušovo evangelium (Mt 26, 36-46) bylo
textovou předlohou i pro druhý obraz (obr. 3b).
Také zde je Kristus vyobrazený dvakrát,
s časovým posunem, jak to vyžadoval text evangelia. Tato
miniatura propojuje nanejvýš důmyslným způsobem simultánnost
a chronologickou následnost:
Kristus se vydává na Olivetskou horu, následován svými učedníky,
kteří pak pod horou odpočívají, zatímco Kristus „potí krev
a slzy“. Autor zde chtěl zachytit okamžik, kdy Kristus těsně
před svým výstupem na horu povzbuzuje Petra, aby se modlil a neupadl
do pokušení. Petr vzhlíží ke svému Pánu, zatímco učedníci
již spí, což se nepochybně odehrávalo o něco později. Předvedení
časově posloupných dějů a dramatických epizod vyzdvihuje
poselství tohoto příběhu, konkrétně Kristova napomenutí i strachu
ze smrti, kterého si učedníci vůbec nevšimli. Časové posuny v dramatické
struktuře jednotlivých scén jsou typickým rysem středověkého obrazového
vyprávění.8
|
Obr. 4. Dvojí vyobrazení Ježíše
Krista při Ustanovení večeře Páně (výřez)
(Mt 26, 26-28)
(mozaika v
chrámu sv. Sofie, Kyjev, před rokem 1037).
|
Dalším příkladem dvojího
vyobrazení Krista na jednom obrazu je mozaika Ustanovení večeře
Páně v kyjevském
chrámu sv. Sofie (obr. 4). Také zde umělcům za textovou předlohu posloužilo
Matoušovo evangelium (Mt 26, 26-28). Na výřezu z této
mozaiky vidíme po stranách stolu dva anděle a Krista, vlevo
dávajícího první šestici učedníků (již mimo výřez) chléb:
„Vezměte, jezte, toto jest mé tělo“, a vpravo, s časovým
posunem, podávajícího druhé šestici (rovněž mimo výřez)
kalich: „Pijte z něho
všichni. Neboť toto jest má krev, která zpečeťuje (novou)
smlouvu a prolévá se za mnohé na odpuštění hříchů“.
Obsah tří veršů z Matoušova evangelia je tu
rozkreslen do dvou dějových fází,
které následovaly bezprostředně po sobě. Zatímco všechny
ostatní postavy jsou na mozaice zastoupeny jednou,
Kristus je tu
vyobrazen dvakrát, jednou podává
učedníkům chléb, podruhé kalich.9
Jiným příkladem může být Pařížský žaltář z 10.
století. Na některých jeho celostránkových iluminacích (obr. 5)
se také můžeme setkat s dvojím
vyobrazením protagonisty předkládaného příběhu, zatímco
ostatní účastníci děje, ať již postavy skutečné nebo
symbolické, se na obraze objevují jen jednou. Hlavní postavy tu
zpravidla doprovázejí alegorické, většinou ženské figury oblečené
do antického šatu. Obrazové pojetí celostránkových ilustrací
zdůrazňují široké rámové bordury,
jejichž ornamenty se nikde n e o p a k u j í .10
|
Obr. 5. a) Pokání krále
Davida (2S 12), b) Uzdravení krále Chizkijáše (2Kr 20)
(řecký žaltář, začátek 10. století, Bibliothéque Nationale, Paříž).
|
Textovou předlohou první iluminace (obr. 5a)
byla Druhá kniha Samuelova (2S 12, 1-17). Král David poslal
Urijáše na jistou smrt, aby si mohl vzít jeho ženu Bat-šebu za
manželku. Ale v očích Hospodinových bylo zlé, co David spáchal.
Poslal k němu proroka Nátana. David mu řekl: „Zhřešil
jsem proti Hospodinu“. Náthan Davidovi pravil: „Týž Hospodin
hřích s tebe sňal. Nezemřeš. Poněvadž jsi však touto věcí
zavinil, aby nepřátelé Hospodina znevažovali, syn, který se ti
narodí musí zemřít“. Náthan pak odešel do svého domu. I zasáhl
Hospodin dítě, které Davidovi porodila Urijášova žena, takže
těžce onemocnělo. David kvůli chlapci hledal Boha a tvrdě
se postil, pak šel domů a ležel přes noc na zemi... (obr. 5a).
Sedmého dne dítě zemřelo.
V levé části iluminace Náthan sděluje Davidovi
Hospodinovo rozhodnutí. Vpravo dole opět David a nad ním
stojí alegorie Pokání. Král David je tu vyobrazený dvakrát,
kvůli jednoznačné identifikaci vždy ve
stejném plášti (obr. 5a).11
Předlohou druhé iluminace (obr. 5b)
byla Druhá kniha královská (2Kr 20, 1-11). V oněch
dnech Chizkijáš smrtelně onemocněl. Přišel k němu prorok
Izajáš, syn Amósův, a řekl mu: „Toto praví Hospodin: Udělej
pořízení o svém domě, protože zemřeš, nebudeš žít“.
Chizkijáš se otočil tváří ke zdi a takto se k Hospodinu
modlil: „Ach, Hospodine, rozpomeň se prosím, že jsem chodil před
tebou opravdově a se srdcem nerozděleným a že jsem činil,
co je dobré v tvých očích“. A Chizkijáš se dal do
velikého pláče. Hospodin vyslyšel jeho modlitbu a po
Izajášovi mu vzkázal, že ho uzdraví: „Přidám k tvým
dnům patnáct let života“ (obr. 5b).
V levé polovině iluminace prorok Izajáš sděluje
Chizkijášovi, že ho čeká smrt. Chizkijáš se odvrací a modlí
se k Hospodinu. Vpravo uzdravený Chizkijáš vzdává
Hospodinu díky, za ním stojí alegorie Vděčnosti.12
Krále Chizkijáše v obou situacích opět snadno poznáme
podle stejného oděvu (obr. 5b).13
S poněkud jiným přístupem umělce se setkáváme
na iluminacích wolfenbüttelského rukopisu Gumpoldovy legendy (před
rokem 1006) (obr. 6).
Chronologická následnost je tu zaznamenána na samostatných
obrazech, neboť každá fáze obrazového
vyprávění vyžadovala jiné kulisy. Přitom finální
obraz
(obr. 6c) byl zvolen jako titulní iluminace celého
rukopisu.
|
Obr. 6. a) Přípitek
knížete Václava sv. Michaelovi v předvečer vraždy (935), b)
potyčka Václava
s Boleslavem před boleslavským kostelem, která skončila vraždou
Václava, c) Kristus nasazuje
sv. Václavovi přilbu spasení (Ef 6, 17), u jeho
nohou kněžna Emma prosí světce o spásu
dynastie (potažmo „státu“) – výřez (tři iluminace
z rukopisu
Gumpoldovy legendy,
před rokem 1006, Státní knihovna ve Wolfenbüttelu).
|
V prvním výjevu připíjí kníže
Václav sv. Michaelovi v předvečer vraždy (obr. 6a). Na dalším byl
kníže Václav cestou do kostela na jitřní napaden svým nevlastním
bratrem Boleslavem. Útok odrazil (obr. 6b), ale pak byl před dveřmi kostela
zavražděn. Na posledním výjevu Kristus nasazuje svatému Václavovi
„přilbu spasení“ (Ef 6,
17). U jeho nohou kněžna Emma, vdova po Boleslavu II.,
prosí světce o spásu dynastie (potažmo „státu“) (obr. 6c). Zatímco
první dva výjevy se odehrávaly těsně před vraždou (27. a 28. září
935), poslední obraz dělí od předchozích dvou bez mála sedmdesát
let a odehrává se v době krize českého „státu“
(1002-1003).
Kníže
byl zabit, zrodil se nový světec
pro nebe.14
Zde se nabízí srovnání s naší první ukázkou
(sarkofág z Lurs – obr. 1).
Kvalitativní posun, k němuž mezitím za uplynulá tři
století došlo, je tu nepřehlédnutelný.
Od předchozích příkladů se po formální stránce
liší iluminace řeckého rukopisu s dvojportrétem Ioanna VI.
Kantakuzena. Ústřední postava je tu na jednom obraze podána dvakrát
vedle sebe ve svých dvou životních rolích (obr. 7).
|
Obr. 7. Ioannes VI.
Kantakuzenos, byzantský císař (1347-1354)
(celek a detail) (14. století, Bibliothéque Nationale, Paříž).
|
Vlevo je oblečen do císařského
roucha s císařskou korunou na hlavě, vpravo v mnišském
hábitu (obr. 7). V roce
1354 se vzdal vlády a dalších 29 let svého života
strávil
jako mnich Iosefos v klášteře v Mystře (poblíž Sparty), kde sepisoval dějiny
Byzance. Časový posun je zde vyjádřen odlišným ustrojením. Na detailu
však vidíme, že oba portréty se od sebe liší jen
jinou úpravou plnovousu.15
Na závěr tedy můžeme konstatovat, že zdvojení
postav na jednom obraze nebyl pro byzantského umělce žádný
problém, naopak se mu tím ještě lépe podařilo vyjádřit či
vystihnout textovou předlohu. Lze dokonce říci, že to bylo pro
pochopení obrazu a nalezení jeho textové předlohy nezbytné.16
Na výše uvedených
příkladech jsme si mohli ověřit, že jednotlivé výjevy byly vždy
co nejpřesnějším a nejvýstižnějším
vyjádřením konkrétní textové předlohy. Z tohoto obrazového
vyprávění byla také jasně patrná chronologická
následnost jednotlivých scén. Všimli jsme si přitom zdvojení
postavy hlavního nositele děje, někdy dokonce i na
jednom obraze (obr. 3,
4 a 5).
Pro naše účely si povšimneme především
posledních dvou příkladů (obr. 6
a 7).
Na obr. 6
jsou znázorněny obě polohy, v nichž byl Václav kolem roku
1000 chápán: za svého života jako
kníže, jenž v zemi šířil křesťanství a stal
se nakonec obětí bratrovraždy; po smrti pak zejména jako nový světec,
jímž se pražský vládnoucí rod a s ním všichni Čechové
postavili na roveň ostatním křesťanským národům Evropy. Jen o čtvrt
století později autor maleb ve znojemské rotundě Nanebevzetí P. Marie
tento motiv znovu uchopil a použil při narativním
vyobrazení
posloupnosti pražských panovníků od Bořivoje I. po Břetislava I.
(obr. 8 a 9).17
|
Obr. 8. Detaily čtvrté a páté
postavy bez pláště ze 4. pásu maleb ve znojemské
rotundě: a)
kníže Václav [12], b)
znovu Václav [13], tentokrát jako světec
s „přilbou spasení“ (Ef 6, 17). Foto
A. Friedl (1966).
|
Proto i na znojemské
malbě je Václav vyobrazený d v a k r á t ,
poprvé jako kníže (obr. 8a)
se stejnými atributy jako jeho předchůdci na pražském stolci (obr. 9),
podruhé však již jako světec (obr. 8b)
s „přilbou spasení“ (Ef 6, 17),
podobně jako na titulní iluminaci wolfenbüttelského rukopisu
Gumpoldovy legendy (obr. 6c).
Navíc má ještě obrácený štít,
který upozorňuje na zdvojení postavy.18
|
Obr. 9. Deset pražských křesťanských
knížat od Bořivoje I. [09] po Břetislava I. [18] (II. fáze).
Schéma severní
poloviny 4. pásu
maleb ve znojemské rotundě (1035-1055) (P. Šimík 1999).
|
Tato část maleb
(obr. 9) ve
znojemské rotundě (II. fáze)
vznikla nedlouho poté, co Břetislav, jako správce Moravy
(1019-1034), po smrti svého otce Oldřicha († 9.11.1034)
usedl i na pražský stolec. Byl to právě Břetislav, jenž
svatého Václava „povýšil“ na v ě č n é h o
v l a d a ř e , patrona
celého „státu“, který vládu vždy jen p r o p ů j č u j e
aktuálně zvolenému knížeti. Dostatečně o tom
vypovídají právě Břetislavovy pražské denárové ražby, na
nichž se vůbec poprvé objevuje sv. Václav se štítem a kopím
s praporcem (viz pozn. 4 na straně
„Břetislav I.,
jeho synové a vnuci“). Dvojí
vyobrazení Václava na znojemské malbě s tím plně
koresponduje. Důležitější a významnější přitom byl obraz světce s přilbou
spasení,
který je umístěn přesně uprostřed mezi devíti postavami bez
pláště a současně nad postavou knížete Rostislava (obr. 10)
– kopí sv. Václava
je (nikoliv jen „náhodou“) v přímém prodloužení kopí Rostislavova.19
|
Obr. 10. Kopí sv. Václava v přilbě
bez pláště v horním 4. pásu je v přímém prodloužení
kopí knížete Rostislava v plášti
v dolním 3. pásu maleb (P. Šimík 1999).
|
Teprve po dalších téměř 100 letech
(1131-1134) byly malby ve znojemské rotundě dokončeny (III. fáze).
Stalo se tak za vlády Soběslava I., nejmladšího syna prvního
českého krále Vratislava I. Tehdy Soběslav znojemskou
rotundu i s majetkem daroval olomouckému biskupovi Jindřichu
Zdíkovi.20
Vymínil si však, že biskup nechá v této kapli
doplnit dosud chybějící panovníky od Spytihněva II. po Soběslava I.,
a to včetně prvního českého krále
Vratislava I.
(obr. 11b).
Jindřich Zdík slovo dané knížeti
dodržel a v roce 1134 byly veškeré úpravy v rotundě
dokončeny
(obr. 12).21
|
Obr. 11. Detaily dvou postav
ve stejném plášti ze 4. pásu maleb ve znojemské
rotundě: a)
kníže Vratislav II. [20] s biskupskou mitrou, b)
znovu Vratislav II. [26],
tentokrát jako král s korunou a žezlem. Foto F. Sysel a K. Dvořáková (1999).
|
Dokázal přitom vyřešit i problém
s počtem vyobrazených panovníků 4. pásu. Soběslav I. je dnes
na malbě devatenáctý v pořadí, stejně jako se sám označil
ve své listině z roku 1130. Biskup Zdík proto musel jednu
postavu nechat namalovat dvakrát.
Po Břetislavovi I., který je ve 4. pásu desátý v pořadí
(obr. 9),
se totiž na stolci vystřídalo jen osm panovníků: Spytihněv II.,
Vratislav II., Konrád I., Břetislav II., Bořivoj II.,
Svatopluk Olomoucký, Vladislav I. a konečně Soběslav I.
Bylo nutno ještě jednu postavu doplnit na celkový počet devatenáct.
Dvojí vyobrazení právě Vratislava II. bylo nasnadě (obr. 11).
Byl to přece první český král
a navíc otec právě vládnoucího Soběslava.22
|
Obr. 12. Devět pražských
křesťanských knížat od Spytihněva II. [19] po Soběslava I.
[27] (III. fáze).
Schéma jižní
poloviny 4. pásu
maleb ve znojemské rotundě (1131-1134) (P. Šimík 1999).
|
Pro dvojí vyobrazení Vratislava našel
malíř předlohu ve dvojím zobrazení Václava z předchozí
II. fáze
výmalby rotundy. Zdvojení Vratislavovy postavy naznačil (kromě
stejného pláště, mitry a koruny) ještě obráceným štítem,
tak jako jeho předchůdce u svatého Václava. Ten však byl v mnohem
jednodušší situaci. Tehdy ještě bylo jasně patrné, kde 4. pás
maleb začíná. Stačilo na obrácený štít svatého Václava
namalovat čtyři řemeny, aby bylo jasné, že jeho „dvojník“
je čtvrtý v pořadí. Když se však po doplnění chybějících
postav celý kruh panovníků
uzavřel, nedalo se při zběžném pohledu zcela jednoznačně rozpoznat, kde vlastně začíná.
Ale i s tím si autor III. fáze
výmalby uměl poradit. Protože Vratislav II. s mitrou a obráceným
štítem je umístěný v posloupnosti knížat [20] na svém místě
a pak
znovu s korunou a žezlem o šest pozic dál [26] po
pravici svého nejmladšího syna Soběslava, namaloval na Vratislavův
obrácený štít právě šest řemenů. Proto se obrácené štíty
Václava a Vratislava II. počtem řemenů od sebe navzájem liší (obr. 13),
i když symbolizují totéž
– zdvojení postavy.23
|
Obr. 13. Schematické znázornění
obrácených štítů s řemením: a) svatého Václava [13]
s přilbou, b) knížete Vratislava II. [20] s biskupskou mitrou (P. Šimík
1999).
|
Dodatek.
Poučený čtenář může namítnout, že předložené
ukázky byly obrazovým vyprávěním příběhů (většinou
biblických) a že na řadových
vyobrazeních opatů, biskupů či papežů se zdvojené
postavy běžně nevyskytují, protože v těchto případech
se o žádný „příběh“ nejedná. Jenže znojemské malby
nejsou jen jakýmsi suchopárným výčtem vladařů, tak jak byli po
sobě postupně zvoleni a nastoleni (řádně zvolený a nastolený
panovník je na malbě zastoupen jen jednou, i když na stolec
usedl několikrát – např. Bořivoj II.), ale jsou také obrazovým
v y p r á v ě n í m
(zdvojení postav Václava a Vratislava II.). Každý detail, jímž se jednotlivé
postavy panovníků od ostatních liší, o něčem vypovídá,
něco určitého a podstatného pro i d e n t i f i k a c i
konkrétní postavy znamená; je to celá řada
příběhů. Znojemský malíř rozhodně
neměl v úmyslu předložit návštěvníkům kaple jen nějakou
anonymní řadu knížat, působící na diváka jen svým počtem
(v hypotézách A. Merhautové
a B. Krzemieńske byl právě počet knížat
jejich největší starostí, detaily maleb se
naopak vůbec nezabývaly).24
Chtěl nepochybně divákovi správnou identifikaci postav co nejvíce
usnadnit:
• první pražská křesťanská knížata, která
nevládla
na Moravě, jsou proto vyobrazená bez pláště (9 postav
– obr. 9), • pruhovaný
štít Spytihněva I. [10], který byl pokřtěný až jako
vládnoucí kníže, • přilba
a obrácený štít svatého Václava
[13], • kopí šikmo napříč před tělem Boleslava I.
[14], s hrotem směřujícím ke svatému Václavovi (obr. 9),
• Břetislav I. [18], „jenž tu zemi (Moravu) první
podrobil svému panství“, jako první
z pražských knížat v plášti (obr. 9),
• biskupské mitry Spytihněva II.
[19] a Vratislava II. [20], • Vratislavův
obrácený štít [20] (obr. 11a),
• překrývající se praporce Břetislava II. [22] a Bořivoje II.
[23] (obr. 12), • obranné gesto Bořivoje II. vůči
Svatoplukovi, jenž ho ze stolce svrhl (obr. 12), • král Vratislav [26] s korunou a žezlem
(obr. 11b)
zobrazený mimo chronologii vladařů
nad postavou prvního krále Slovanů, Sáma (obr. 14),
• štíty s puklicí, v jiných případech zase s rozetou,
• štíty plné či podélně půlené, • praporce s trojitým či
jen s dvojitým zakončením, atd.
|
Obr. 14. Znojemská rotunda – západní
stěna (3. a 4. pás maleb). První český král Vratislav I. [26]
mezi svými syny Vladislavem I. [25] a Soběslavem I. [27], tzn.
mimo posloupnost, aby mohl
být umístěný nad postavou krále Sáma,
prvního krále Slovanů [01] (P. Šimík 1999).
|
Některé z uvedených detailů maleb zatím dokázal
smysluplně vysvětlit pouze J. Zástěra (1986, s. 4; obsáhleji
pak 1990) a tím hypotézy A. Merhautové-Livorové (1983)
a B. Krzemieńske (1985) odsunul na vedlejší kolej. Ješitnost
pražských „odborníků“ něco takového ovšem nemohla snést.
Jejich podrážděná reakce vzápětí následovala (D. Třeštík
1987, s. 550-553, 575). Správnost Zástěrovy identifikace
jednotlivých panovníků ve 4. pásu maleb tím však nikterak
neutrpěla. Všechny Třeštíkovy námitky se
totiž ukázaly jako liché.
Ikonografie 4. pásu maleb ve znojemské rotundě podle J. Zástěry
(1986, s. 4) tak zůstala dodnes n e p ř e k o n a n á .25
Petr Šimík (2010).
Poznámky:
|
* –
|
Dvojnásobně
(či vícenásobně) se vyskytující postava na jednom obraze byla
vždy stejně oděna. Srovnej článek: „Stejná
osoba byla zobrazována ve stejném oděvu“. |
1 –
|
F.
Benoît (1959, s. 27-70). |
2 –
|
A. Novák
(2007, s. 156-157). |
3 –
|
Období
ikonoklasmu (obrazoborectví) trvalo více než 100 let
(726-842). |
4 –
|
A. Novák
(2007, s. 207).
kontemplace, -e ž
(l) kniž. nazírání na něco,
duševní pozorování, rozjímání; (v mystice)
nesmyslové bezprostřední zření nadsmyslna, Boha; círk.
způsob života kontemplativních řádů |
5 –
|
A. Novák
(2007, s. 35). |
6 –
|
Nemůžeme
si nevšimnout, že na předmětné iluminaci je Kristus, opatřený
křížovým nimbem, vyobrazen několikrát a přitom
je vždy oděn do stejného pláště,
aby jeho postavu bylo možné jednoznačně identifikovat. Viz
výše pozn. *. |
7 –
|
A. Novák
(2007, s. 35-36). |
8 –
|
E. Kluckert (2006,
s. 456).
|
9 –
|
Kristus
je opět v obou fázích děje vyobrazen ve
stejném oděvu. |
10 –
|
To svědčí o
neobyčejné invenci a fantazii středověkého umělce. |
11 –
|
Srovnej článek
„Stejná osoba byla zobrazována ve
stejném oděvu“. |
12 –
|
Ženská
postava za Chizkijášem, děkujícím Hospodinu za uzdravení,
představuje alegorii Vděčnosti. |
13 –
|
Viz
výše pozn. 11. |
14 –
|
Jak
uvedl Kristián (kap. 7):
„A tak pohrdnuv vznešeností vévodství pozemského,
v němž byl předtím skutečně vládl, v království
nebeské jako pravý vévoda a mučedník
vešel“.
II. stsl. legenda (15)
se vyjadřuje ještě květnatěji: „Avšak jeho přesvatá
duše, vyproštěná mukami ran z žaláře tělesné
schránky, nesená u vítězoslávě a s jásotem
rukama andělskýma, aby s radostí patřila na tvář
nejvyššího slitovníka sedícího na trůně mezi slavnými
sbory mučedníků po věky, vešla čtvrtého dne před
kalendami říjnovými do věčné radosti nebeského
království“. |
15 –
|
Srovnej
obr. 8
s vyobrazením knížete Václava a svatého Václava. |
16 –
|
Srovnej
oblíbené tvrzení našich „odborníků“, že oráčská
scéna ve znojemské rotundě je obrazovým přepisem Kosmova
libušopřemyslovského mýtu. Např. A. Friedl
(1966) nebo A. Merhautová
(2009). |
17 –
|
První
v řadě knížat Bořivoj [09] na malbě reprezentuje přenesení
křesťanství z Moravy do Čech. Uprostřed
svatý Václav
[13] v přilbě a s obráceným štítem znázorňuje
zrození světce přímo v panovnickém
rodě. Konečně poslední, desátý Břetislav I. [18],
zde ovšem jako první z pražských knížat v plášti
moravských králů (viz níže pozn. 19), symbolizuje přenesení
vlády z Moravy do Čech – symbolicky z 3.
do 4. pásu maleb. Viz obr. 9.
Tolik lze vyčíst z této II. fáze
výmalby znojemské rotundy. |
18 –
|
Obráceného
štítu si na znojemské malbě povšimli O. Votoček
(1949, s. 125), A. Friedl (1966, s. 63) a J. Zástěra
(1986, s. 4; 1990,
s. 41, 95, 192, 195). Ale až teprve po publikování Zástěrovy
hypotézy najednou následoval pokus tento jejich objektivní
poznatek vyvrátit (D. Třeštík
1987, s. 552). Nebyl však úspěšný (P. Šimík
2001, s. 361-364; 2004, s. 95-99). |
19 –
|
Za
své správy Moravy (1019-1034) dal Břetislav opravit, omítnout
a vymalovat
celou rotundu (viz článek „Historie
psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako
historický pramen). Tehdy však na malbách byli vyobrazeni
pouze moravští vládci v plášti,
a to ve 3. pás maleb (celkem osm). Ve 2. a ve
4. pásu byl ve dvou částech namalován mariologický
cyklus. Nevyskytoval se tu ještě žádný z pražských
knížat (ani Bořivoj, ani Václav, ani Oldřich), které
dnes vidíme ve 4. pásu maleb (celkem devatenáct). Teprve poté, co Břetislav
usedl na pražský stolec, nechal přemalovat severní
polovinu 4. pásu postavami prvních desíti křesťanských knížat,
vládnoucích v Čechách. Sám se tehdy nechal zvěčnit
jako poslední, desátý z nich. Devět knížecích
postav jeho předchůdců na pražském stolci je v této
moravské kapli namalováno bez pláště,
teprve desátý Břetislav má plášť.
To přesně koresponduje s pozdější Kosmovou zprávou,
že to byl právě Břetislav, kdo jako p r v n í
(z pražských knížat) podrobil tu zemi (Moravu) svému
panství (Kosmas III, 34).
Uprostřed mezi oněmi neopláštěnými panovníky (protože Moravě
nevládli) pak najdeme v přilbě
sv. Václava (viz výše obr. 9)
(srovnej článek „Přilba jako
atribut svatého Václava“). V tab. 18: „Věk
a období vlády Břetislava a jeho potomků v grafickém
znázornění“ (do roku 1140) jsou pak jednotlivé fáze výmalby znojemské rotundy vyznačeny
graficky. |
20
–
|
Jak uvedl J. Kadlec (1991, 1, s. 118), kníže Soběslav I.
daroval olomouckému biskupovi šest hradských kostelů i s jejich
majetkem a Zdík z nich v roce 1131 učinil střediska
šesti arcijáhenství (přerovského, olomouckého, spytihněvského,
břeclavského, brněnského a znojemského).
Ve
Velkých dějinách zemí Koruny české (I. sv., 1999,
s. 535) se pak
opět dočítáme: „Od
knížete Soběslava si v roce 1131 dal darovat šest moravských
hradských kostelů (přerovský, olomoucký,
spytihněvský, břeclavský, znojemský
a brněnský) s jejich majetkem a zřídil z nich podle západoevropského vzoru
arcijáhenství. Arcikněží těchto kostelů se stali olomouckými
kanovníky a zároveň jim byla svěřena
funkce arcijáhnů. Jejich úkolem bylo dohlížet z biskupova pověření
na kázeň duchovních ve svém obvodu a na dodržování církevních zákonů. Arcijáhenství se tak stala
novou složkou církevní s p r á v y . Na rozdíl
od starší velkofarnostní organizace nebyla
závislá na knížeti ani na moravských údělnících, ale
pouze na biskupovi, který je jmenoval. Zásluhou Jindřicha Zdíka
tak olomoucké biskupství o třicet let předstihlo v církevní
s p r á v ě
pražskou diecézi“ (M. Bláhová-J. Frolík-N. Profantová 1999,
s. 535).
|
21
–
|
Viz
článek: „Rytý nápis na
západní stěně znojemské rotundy“ aneb Dobové
falzum. |
22
–
|
Hlavním
námětem III. fáze
výmalby znojemské rotundy bylo, v návaznosti na II. fázi
(viz výše pozn. 17), přenesení
koruny a království z Moravy do Čech
– „translatio regni“
– symbolicky z 3. do 4. pásu maleb.
Druhé
vyobrazení Vratislava II., tentokrát s královskými
atributy korunou a žezlem, mimo posloupnost knížat po
pravici svého nejmladšího syna Soběslava I. (i když
bezprostředně před ním nevládl), mělo zřejmě několik
důvodů. Bylo nutné doplnit řadu panovníků tak, aby Soběslav I.
byl devatenáctý v pořadí, jak se sám označil v listině
z roku 1130. Umístění prvního
českého krále právě po pravici Soběslava asi
také nebylo náhodné, neboť v této pozici je právě
nad postavou Sáma, prvního krále
Slovanů (viz obr. 7
a 8
v tab. 20: „Křesťanský
král-oráč a byzantská misie“ v pozdější
písemné a obrazové interpretaci). Soběslav patrně
také chtěl, aby na i něj dopadl odlesk otcova majestátu.
Zdůrazněním otcovy královské postavy usiloval také o to,
aby napříště usedali na stolec jen jeho potomci, tzn. ti,
kterým v žilách kolovala královská krev, a potomci
králových bratrů měli být z nástupnictví vyloučeni.
První, kdo tento princip úspěšně aplikoval v praxi,
byl již Břetislav II., když prosadil, aby po jeho
smrti na stolec usedl jeho mladší bratr Bořivoj II., i když
tehdy nebyl nejstarší z rodu (Kosmas III, 8).
Soběslav I. se o něco podobného také pokusil (Kanovník
vyšehradský k roku 1138), když chtěl, aby po něm
na pražský stolec usedl jeho syn Vladislav. Leč nedosáhl
svého. |
23
–
|
Zřejmě i opačné
pořadí barev na štítech má svůj smysl. Zatímco obrácený
štít svatého Václava ukazuje na „dvojníka“ vlevo od něho,
Vratislavův štít naznačuje, že zdvojení jeho postavy je
třeba hledat vpravo. |
24
–
|
Prostoduché
hypotézy
A. Merhautové-Livorové (1983) a B. Krzemieńske
(1985) se přímo skví naprostou absencí invence a empatie. |
25
–
|
Viz
článek: „Je možné, aby
na řadovém vyobrazení panovníků byly některé postavy
dvakrát?“ |
|
Petr Šimík (2010).
Citace:
Pavlův list
Efezským (Ef 6, 10-17)
Výzbroj proti zlému
(10) A tak, bratři, svou sílu
hledejte u Pána, v jeho veliké moci.
(11) Oblecte plnou Boží
zbroj, abyste mohli odolat ďáblovým svodům.
(12) Nevedeme svůj boj proti
lidským nepřátelům, ale proti mocnostem,
silám a všemu, co ovládá
tento věk tmy, proti nadzemským duchům zla.
(13) Proto vezměte na sebe
plnou Boží zbroj abyste se
mohli v den zlý
postavit na odpor, všechno překonat
a obstát.
(14) Stůjte tedy »opásáni
kolem beder pravdou, obrněni pancířem spravedlnosti,
(15) obuti
k pohotové službě evangeliu pokoje«
(16) a vždycky se štítem
víry, jímž byste uhasili všechny ohnivé střely toho
Zlého.
(17) Přijměte také »přilbu
spasení« a »meč Ducha, jímž
je slovo Boží«.
(Ekumenický překlad Bible, ČBS, Praha 1994).
Srovnání:
Mapky: „Územní vývoj Velké Moravy
za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeském vévodství“.
Mapky: „Slavníkovské panství
ve východních Čechách“.
Mapky: „Dějiště Kosmových mýtů
a nejstarších českých legend“.
„Historie
psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
„Lenní hold Břetislava I.
králi Jindřichovi III. v Řezně roku 1041“ aneb Lež
má krátké nohy.
„Biskupské mitry Spytihněva II.
a Vratislava II.“.
„Soběslav I., Jindřich Zdík a znojemská
rotunda“ aneb Když se dva perou...
„Rytý nápis na západní stěně
znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
„Rodokmen Mojmírovců“
dle
současného stavu poznání.
„Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
„Rodokmen mytických knížat“
aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
„Břetislav, jeho synové a vnuci“
aneb Navázal Břetislav „vědomě“ na slavnou velkomoravskou
tradici?
Kroniky: „Dětmar
k roku 1002“ – předání či stvrzení
léna bylo symbolizováno
předáním kopí s k o r o u h v í .
Kroniky: „Dětmar
k roku 1002“ – Vladivoj přijal Čechy v
léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1003“
– polský Boleslav odmítl převzít od
krále Čechy v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1004“
– král obdařil Jaromíra všemi
poctami, kterých se dostalo jeho otci.
Kroniky: „Dětmar k roku 1012“
– Oldřich přijal vládu v Čechách od krále jako dar.
Kroniky: „Kosmas (II, 13) k roku 1055“ –
„...aby ...vždy nejstarší držel
nejvyšší moc a stolec v knížectví...“.
Kroniky: „Kosmas (II, 45) k roku 1091“
– paní Virpirk ke králi Vratislavovi: „...a zemi, jež je tvá...“.
Kroniky: „Kosmas (III, 8) k roku 1099“ – Bořivoj
(II.) obdržel
korouhev z ruky císařovy.
Kroniky: „Kosmas (III, 15) k roku 1101“ – císař
dal Oldřichovi Brněnskému
odznaky knížectví a korouhev.
Kroniky: „Kosmas (III, 27) k
roku 1109“ – král Jindřich potvrdil
Otu za knížete.
Kroniky: „Kosmas (III, 32) k roku 1110“ – král
vrátil Vladislavovi I. vládu.
Kroniky: „Kosmas (III, 34) k roku 1110“ –
„země moravská i její
správcové jsou vždy pod mocí knížete českého“.
Kroniky: „Mnich sázavský k roku
1126“ o bitvě u Chlumce (Soběslav I. převzal praporec
od krále).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský
k roku 1126“ o bitvě u Chlumce (přilba svatého Václava).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský
k roku 1134“ o svatbě Konráda II. Znojemského v Uhrách.
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku
1138“ o sněmu v Bamberku (převzetí praporce).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský
k roku 1140“ – Vladislav II. přijal od krále praporec.
Kroniky: „Druhý pokračovatel
Kosmův k roku 1260“ o bitvě u Kressenbrunnu (přilba svatého
Václava).
Dokumenty: „Soběslavova
listina z roku 1130“ aneb Soběslav I. po „své »přemyslovské«
rodině“ ani nevzdechl.
Tabulka 2: „Kosmův
obrazový scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas námět pro svůj
libušopřemyslovský mýtus?
Tabulka 12: „Dožitý věk Svatopluka a nejstarších
»Přemyslovců« dle antropologicko lékařského průzkumu E. Vlčka“.
Tabulka 13: „Průběžný věk členů prvních
tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Tabulka 14: „Srovnání Kristiánovy a Kosmovy
verze přemyslovské pověsti“.
Tabulka 15: „Životní data krále-oráče
Rostislava“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a
Kosmovy inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 17: „Arcibiskupové a
biskupové moravští“.
Tabulka 18: „Věk a období vlády
Břetislava a jeho potomků v grafickém znázornění“ (do roku
1140).
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Osobnosti: „Život svatého knížete
velkomoravského Rostislava“. Ke kanonizaci sv.
Rostislava pravoslavnou církví.
Artefakty: „Plaketa
velkomoravské kněžny ze Želének“.
Artefakty: „Stříbrný
terčík se sokolníkem ze Starého Města na Moravě“.
Artefakty: „Slonovinová pyxida z Čiernych
Kľačan“.
Symbolika: „Mor – nákaza
(epidemie), anebo symbolika pohanství?“
Symbolika: „Býk – dobytče,
nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Asketa s jelenem, hadem a ptákem“.
Symbolika: „Sokol přinášející vládu-království“.
Symbolika: „Oráčská scéna na malbě ve
znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Přilba jako atribut svatého Václava“.
Symbolika:
„Stejná osoba
byla zobrazována ve stejném oděvu“.
Symbolika: „Zdvojení postav na jednom
obraze“.
Symbolika: „Jak biskupská mitra měnila
svoji podobu“.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece
lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Aktuality: „Nově otevřený
Památník Velké Moravy ve Starém Městě“ aneb Budeme následovat
»lživé učitele«?
Otázky: „Proč se Bořivojovi upírá
založení hradu Praha?“
Otázky: „Je možné, aby na řadovém
zobrazení panovníků byly některé postavy dvakrát?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj
synem Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj, zřejmě
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest
Metodějem opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián,
když Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se
pánem pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze
legendy Crescente vynechává Bořivoje?“
Otázky: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali
staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Kdo je vyobrazený na
titulní iluminaci Svatovítské apokalypsy? Spytihněv II.,
nebo Vratislav II.?“
Otázky: „Odkud se vzali po roce
950 ve východních Čechách Slavníkovci“.
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci – literární
fikce, nebo historická věda?“ (1. moravská
historie,
2. Kristián,
3. Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V. Karbusický
(1995), • D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• Mořic Trapp: Nástěnné malby kaple (pohanského chrámu) knížecího
hradu ve Znojmě. Z příkazu moravského zemského výboru sepsal a popsal Moriz
Trapp s 15 vyobrazeními. Brno 1862. Překl. A. Spilka, ed. V. Sýkora,
VÚZORT Praha (nedatováno).
• Otakar Votoček: Přemyslovská rotunda svaté Kateřiny ve Znojmě.
ZPP IX, Praha 1949, s. 101-127.
• Fernand Benoît: Le sarcophage de Lurs
en Provence. Situation dans l’art géometrique barbare. In:
Cahiers archéologiques X. Paris 1959, s. 27-70.
• Antonín Friedl: Přemyslovci ve Znojmě. Ikonografie posvátného
oráče v českém mythu. Odeon, Praha 1966.
• Jaroslav Ludvíkovský: Kristiánova legenda. Život a umučení
svatého Václava a jeho báby svaté Ludmily. Vyšehrad, Praha
1978.
• José Pijoan: Dějiny umění 3. Odeon, Praha 1983.
• Anežka Merhautová-Livorová: Ikonografie znojemského přemyslovského
cyklu. Umění XXXI-1, Praha 1983, s. 18-26.
• Anežka Merhautová-Dušan Třeštík: Románské umění v Čechách
a na Moravě. Praha 1983.
• Barbara Krzemieńska: Moravští Přemyslovci ve znojemské rotundě.
Příloha časopisu heraldiků.
Ostrava 1985.
• Anežka Merhautová-Dušan Třeštík: Ideové proudy v českém umění
12. století. Studie ČSAV 2, Praha 1985.
• Jaroslav Zástěra: Původ péřové koruny. Postavy panovníků na
českých a moravských denárech. Znojmo 1986.
• Dušan Třeštík: Objevy ve Znojmě. ČsČH XXXV-4, Praha 1987, s.
548-576.
• Anežka Merhautová-Alois Martan: Byly či nebyly malby znojemské
rotundy jednotným dílem? Umění XXXVI, Praha 1988, s. 297-307.
• Jaroslav Zástěra: Znojemská rotunda a Velká Morava. Brno 1990.
• Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
• Martin Wihoda: Znojemští údělníci v politickém a mocenském
systému přemyslovské monarchie. Sborník vědecké konference, Znojmo
23.-25.9.1996, ed. Pavel Ciprian, JMM, Znojmo 1997, s. 18-45.
• Lubomír Konečný: Ikonografická problematika románské výmalby
znojemské rotundy. Sborník vědecké konference, Znojmo
23.-25.9.1996, ed. Pavel Ciprian, JMM, Znojmo 1997, s. 59-78.
• Pavol Černý: Zobrazení přemyslovské genealogie v rotundě
sv.Kateřiny ve Znojmě a některé aspekty její interpretace. Sborník vědecké konference, Znojmo
23.-25.9.1996, ed. Pavel Ciprian, JMM, Znojmo 1997, s. 59-78.
• Václav Tatíček: Přemyslovské lustrování. Apropos, Praha
1998.
• Jannic Durand: Byzantine Art. Terrail, Paříž 1999.
• Manfred Lurker: Slovník biblických obrazů a symbolů. Vyšehrad,
Praha 1999.
• Marie Bláhová-Jan Frolík-Naďa Profantová: Velké dějiny zemí
Koruny české, I. sv. do roku 1197. Paseka, Praha a Litomyšl 1999.
• Petr Šimík: Stručná ikonografie 3. pásu maleb ve znojemské
rotundě (www.znojemskarotunda.com
– tl. IKONOGRAFIE – hypotézy). Brno 1999.
• Barbara Krzemieńska-Anežka Merhautová-Dušan Třeštík: Moravští
Přemyslovci ve znojemské rotundě. Set Out, Praha 2000.
• Jiří Sláma: Český kníže Boleslav II. Kol. aut.: Přemyslovský
stát kolem roku 1000. NLN, Praha 2000, s. 9-26.
• Dušan Třeštík: „Veliké město Slovanů jménem Praha“. Státy
a otroci ve střední Evropě v 10. století. Kol. aut.: Přemyslovský stát kolem roku 1000. NLN, Praha
2000a, s. 49-70.
• Dušan Třeštík: Vznik přemyslovského státu a jeho „politického“
národa (I., II.). DaS XXII, č. 4 a 5, 2000b, s. 6-11, 29-32.
• Jan Bažant: Znojemská rotunda a raněkřesťanské malířství.
In: J. Bažant: Umění českého středověku a antika. KLP, Praha 2000, s. 59-72.
• Petr Šimík: Otočené štíty, šišák sv. Václava, knížecí
pláště. Příspěvek k ikonografii 4. pásu maleb ve znojemské rotundě aneb Polemika s dr. Dušanem Třeštíkem.
Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu
1999-2001. MNK, Brno 2001, s. 361-377.
• Dušan Třeštík-Anežka Merhautová: České insignie a kamenný
trůn. Střed Evropy okolo roku 1000. Český překlad esejů ke
stejnojmenné výstavě. NLN, Praha 2002.
• Vratislav Vaníček: Velké dějiny zemí Koruny české, sv.
III. 1250-1310. Paseka, Praha a Litomyšl 2002.
• Petr Charvát: Boleslav II. Sjednotitel českého státu. Vyšehrad,
Praha 2004.
• Petr Šimík: Nový pohled na ikonografii 3. pásu maleb v
rotundě sv. Kateřiny ve Znojmě. Znojemská rotunda. Malby v národní kulturní památce Rotunda sv.
Kateřiny a výsledky současného výzkumu. Sborník z 2. mezinárodní
odborné konference o rotundě, Znojmo 25.-26.6.2003.
Město Znojmo 2004, s. 78-123.
Další informace www.znojemskarotunda.com
– tl. AKCE – Sborník Znojmo 2004.
• Lubomír Jan Konečný: Románská rotunda ve Znojmě. Ikonologie
maleb a architektury. Host, Brno 2005.
• Dušan Třeštík: Počátky přemyslovské státnosti mezi křesťanstvím
a pohanstvím. In: Stát, státnost a rituály přemyslovského věku. Problémy, názory,
otázky. Sborník příspěvků z konference konané dne 18. října
2005 v Brně. Ed. Martin Wihoda, Demeter Malaťák.
MM, Brno 2006, s. 25-46.
• Petr Šimík: Pocházel kníže Bořivoj, zakladatel Pražského hradu, z Moravy? Moravský historický
sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 2002-2005, MNK, Brno
2006, s. 329-407, bar. příl. I-V s. 38-42.
• Ehrenfried Kluckert: Románské malířství. In: Románské umění.
Architektura – sochařství – malířství. Z anglického
originálu Romanesque přeložili Jan Heller, Miroslav Koláč, Jiří
Matas, Magdalena Pechová a Kateřina Pietrasová. Ed. Petr
Hejný. Slovart 2006, s. 382-460.
• Vratislav Vaníček: Soběslav I. Přemyslovci v kontextu dějin v
letech 1092-1140. Paseka, Praha a Litomyšl 2007.
• Antonín Novák: Vědomí středověku. Z kulturních dějin
prvního tisíciletí. MF, Praha 2007.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|