SOBĚSLAV
I., JINDŘICH
ZDÍK
A ZNOJEMSKÁ ROTUNDA
•
Kníže Soběslav I. (16. dubna
1125-14. února 1140)
a olomoucký biskup Jindřich Zdík
(3. října 1126-25. června 1150).
Sborník a katalog k výstavě „Sága moravských Přemyslovců“,
Olomouc, Přemyslovský palác, 20. 4. – 6. 8. 2006,
Brno, hrad Špilberk, 14. 9. 2006 – 21. 1. 2007.
LIBOR
JAN
|
Obr. 1. Sága Moravských
Přemyslovců.*
Plakát ke stejnojmenné výstavě.
|
• Počátky Soběslavovy
vlády |
(13)
...když se panující kníže [Vladislav I.]
loučil na počátku roku 1125 se životem, usmířil se se svým
bratrem Soběslavem, který přispěchal
k jeho úmrtnímu loži, zatímco Ota
Olomoucký, který stál věrně při umírajícím knížeti,
se zhrzen odebral do svého údělu.1
Po Vladislavově smrti pak byl vůlí českých
velmožů 16. dubna 1125 vybrán za knížete jeho bratr Soběslav;
Otova práva byla pominuta, a ten, drže Vyšehrad, se měl přísahou
zavázat, že buď v boji o trůn zemře, nebo jej dosáhne.2
Následovala válečná výprava
Soběslavova, kdy byl Ota vyhnán z Brněnska a na jeho místo
dosazen syn Oldřicha Brněnského, Vratislav,
zatímco Otovo dědičné Olomoucko bylo českým vojskem popleněno. |
Obr. 2. Denár Soběslava I.
(Š 220 A). Král Vratislav I. se svými čtyřmi syny,
kteří po něm usedli na pražský stolec. Zprava (syn Adléty
Uherské)
Břetislav II., král
Vratislav I. s korunou na hlavě, (synové Svatavy
Polské)
Bořivoj II., Vladislav I. a nejmladší
Soběslav I.
|
Ota hledal pomoc v Říši u krále
Lothara a ten, nenechaje se
dlouho pobízet, vstoupil v čele svého vojska do Čech. Dne
18. února 1126 došlo u Chlumce
k bitvě, která přinesla říšským oddílům porážku a olomouckému
údělníku Otovi smrt. Po bitvě nicméně Soběslav
nabídl Lotharovi smír a přijal od něj
Čechy v léno.3
Olomoucko vítězný kníže předal Václavovi,
synu Svatoplukovu, který vedl v roce 1129 výpravu na pomoc
uherskému králi Štěpánovi
proti Byzantincům.4
Tam se zřejmě nakazil zimnicí a na počátku roku 1130 zemřel.
Již předtím účtoval Soběslav I. se svými
moravskými příbuznými i šlechtickou opozicí. V roce
1128 nechal zajmout Konráda
[II.] Znojemského, kterého pak
střežil Jindřich Grojčský, Břetislava,
syna svého bratra Břetislava II., uvěznil a posléze
nechal oslepit. Roku 1128 také uvěznil větší množství urozených
mužů a další údajné či skutečné spiklence nechal v roce
1130 popravit a zmrzačit.5
V roce 1129 byl zajat Vratislav
Brněnský a poslán do vyhnanství, které však
netrvalo dlouho. V Olomoucku a Znojemsku pak vládl Soběslav I.
přímo.6 |
• Konrádův sňatek
a výmalba znojemské rotundy |
Po
jisté době nicméně pochopil, že represivní politika nepředstavuje
ideál vládního stylu, propustil Konráda Znojemského a vrátil
mu jeho úděl. Konrád byl v té době po Soběslavovi patrně
nejstarším žijícím Přemyslovcem a tím pádem teoreticky
jeho předurčeným nástupcem.7
Pro Konráda Soběslav také sjednal prestižní sňatek.
Prostřednictvím krále Bély II. se stala Konrádovou manželkou
v roce 1134 Marie, dcera Uroše Srbského a sestra choti
uherského krále.8 |
Obr. 3. Denáry Litolda
Znojemského, zakladatele
kaple sv. Mikuláše, předchůdkyně pozdějšího kostela.
|
V souvislosti
s těmito událostmi byla zřejmě vymalována jen o něco
málo starší kaple na znojemském hradě,9
který začal být budován
v dnešní poloze pravděpodobně až na konci 11. století,
předtím zaujímal plochu v okolí protějšího sv. Hypolita.10
Rotunda, snad původně zasvěcená P. Marii,
později však zcela jistě sv. Kateřině,11
získala naprosto u n i k á t n í
výzdobu, zachycující
nejen postavy donátorů, tj. knížete Konráda II. a jeho
manželky Marie Srbské,12
ale
také scénu s Přemyslem Oráčem13
a dále dva pruhy postav přemyslovských
vládců,14 o jejichž
identifikaci se dodnes vedou v á š n i v é
s p o r y .15
Po několika letech přímé správy
Olomoucka se Soběslav rozhodl v roce 1135 pověřit správou
tohoto nejvýznamnějšího údělu Lipolta,
syna svého bratra Bořivoje II.16
Nicméně po dvou letech jej (14)
vyhnal a na jeho místo dosadil svého nejstaršího syna Vladislava.17
|
• Olomouckým
biskupem zvolen Jindřich Zdík |
Počátek Soběslavovy
vlády se přibližně shoduje s nástupem jiného muže do úřadu.
Byl jím olomoucký biskup, který se původně jmenoval Zdík,
po svém zvolení za biskupa a vysvěcení od mohučského
metropolity, které proběhlo 3. října 1126 ve Wormsu, však
přijal jméno Jindřich.18
Existuje důvodné podezření, že šlo ve skutečnosti
o syna děkana pražské kapituly a známého kronikáře Kosmy
a jeho manželky Božetěchy.19
Nejen intelektuální prostředí, v němž se Zdík od mládí
nepochybně pohyboval, ale také pravděpodobná
zahraniční studia,20
poutnická
cesta do Jeruzaléma21
a nepochybně i genetická výbava způsobily, že se na
olomoucký biskupský stolec dostal muž mimořádných schopností
a ojedinělého rozhledu, který zřejmě vysoko převyšoval
své současníky, byť jeho časté vstupy do reálné politiky ne
vždy patřily k úspěšným. |
Obr. 4. Denár
Svatopluka Olomouckého (Š 179 A).
Poprsí s modelem podélného kostela s věží zprava.
|
Hned od počátku své biskupské kariéry
stál Jindřich Zdík na straně pražského knížete, tedy Soběslava I.,
a s moravskými Přemyslovci
se dostával do prudkých konfliktů.22
Jedním z nich byl spor o kostel
v Blansku, které spadalo podle Kosmy pod moc olomouckých
biskupů, jeho statut však nebyl zřejmě zcela jasný a Vratislav
Brněnský si na ves, či alespoň vrchní právo nad ní, činil nárok.
Biskup se sešel v roce 1136 s údělnými knížaty
Vratislavem a Konrádem v Rajhradě (užito bylo slovo monasterium,
které může označovat kapitulu i klášter), jednali však
bez výsledku, Vratislav stavbu kostela zakázal a nakonec bylo
uzavřeno jen zatímní příměří. |
Obr. 5. Krycí deska
tumby snad zakladatelů baziliky na Olomouckém hradě,
údělníků Svatopluka a jeho syna Václava, z červeného
mramoru. Počátek 17. století.
|
V závěru roku 1137 se biskup
Jindřich Zdík vypravil podruhé do Jeruzaléma,
aby tam oslavil Hod Boží vánoční, cestovní zdržení však zapříčinilo,
že v Palestině setrval až do dalších Vánoc.23
Přijal tam
patrně také konfraternitu regulované kapituly u katedrály
Božího hrobu (nikoli plné členství), od
patriarchy získal částečku nadmíru cenné relikvie, jakou byl
ostatek sv. Kříže,24
a udržoval styky s mnoha osobnostmi duchovní a intelektuální
sféry, mj. s tyrským arcijáhnem Rorgem Fretellem, který mu
věnoval svůj popis Svaté země. Pobyt u posvátných míst křesťanství
Zdíka obohatil a přinesl nové podněty, které biskup
realizoval po návratu do své diecéze. |
Obr. 6. Pečeť olomoucké
kapituly s postavou biskupa Jindřicha Zdíka.
Kráčející postava s mitrou a berlou, v rukou drží podélný kostel typu
baziliky.
Nápis: HEINRIC EPC. Opis: ECCLESIA OLOMVCENSIS.
V roce 1131 Jindřich Zdík p ř e n e s l
olomoucké biskupství
od kostela sv. Petra k chrámu sv. Václava (J. Kadlec 1991, s.
115).
|
Již v roce 1131 posvětil novou
baziliku, kterou předtím začal stavět údělník Václav k poctě
stejnojmenného světce.25
Po návratu z Palestiny k tomuto kostelu p ř e n e s l
biskupské sídlo od kostela sv. Petra (obr. 6)
(v roce 1141)26 a založil zde novou, dvanáctičlennou
stoliční kapitulu.
Tento nový biskupský chrám se stal centrem jakéhosi pomyslného
domácího Jeruzaléma, jehož dalšími články byly kláštery
premonstrátského řádu u Prahy na Strahově (Mons Sion),
v Litomyšli (Mons Oliveti) a potažmo také v Želivi
(Syloe), pojmenované po lokalitách nacházejících se v blízkosti
míst utrpení Ježíše Krista. Sám Jindřich Zdík přijal totiž
za pobytu v zámoří řeholi sv. Augustina a premonstráti
(15) představovali
přísnou reformu tohoto řeholního směru.
|
Obr. 7. Písař a
iluminátor Hildebert a jeho pomocník Everwin.
Opis traktátu sv. Augustina De civitate Dei (1136).
|
Neméně významným skutkem bylo zřízení rozsáhlejší písařské
dílny, skriptoria (obr. 7), v němž byly opisovány především
knihy s liturgickým obsahem a vznikaly také jedny z prvních
listin na našem území; a také listy, jejichž prostřednictvím
biskup udržoval kontakt s veličinami tehdejšího církevního
světa, například sv. Bernardem z Clairvaux, zřejmě nejvýznamnější
postavou 1. poloviny 12. století vůbec.27
|
Obr. 8. SPES•AMOR•ATQUE
FIDES•IVSTOS / LOCAT•HIC•BOEMENSES.
První čtyři čeští světci v Božím městě (všichni bez
nimbu)
– naděje,
láska a víra daly zde spravedlivé místo těmto Boemanům.
Vyobrazení sv. Vojtěcha, sv. Prokopa, sv. Václava a sv.
Ludmily28
na titulní straně slavného Augustinova spisu O Boží obci (výřez).
|
Se
vznikem nové, původně patrně regulované kapituly souvisí také
reorganizace církevní správy.29
Zdík do kapituly začlenil správce (arcikněze) šesti nejdůležitějších
hradských (velkofarních) kostelů, kteří se tím pádem stali
vizitujícími orgány kléru nově vznikající farní organizace
na území bývalých velkofarních obvodů. Osobní vazby těchto
šesti arcijáhnů s jejich původními kostely (Olomouc, Přerov,
Spytihněv, Břeclav, Brno, Znojmo) byly zpřetrhány, jejich hmotné
zajištění nyní vyplývalo z kanovnického postavení v rámci
kapituly. Pro farní správce ve třech nejdůležitějších kostelích
v zemi, totiž v centrech údělů,30 se nyní prosadil
titul probošt (praepositus). Zdá se také, že Jindřich Zdík
ve své diecézi zavedl pravidelné či alespoň časté synody kněžstva.
[Pokračování ...].
Libor Jan, Přemyslovská
Morava (výňatek) (2006, s. 13-15).
Poznámky:
|
*
–
|
„Přemyslovci“
nazvala pražskou větev mojmírovského rodokmenu
(a jejich moravské příbuzné) až
romantizující historiografie 19. století (J. Žemlička
2000, s. 268). Srovnej „Rodokmen
Mojmírovců“ dle současného stavu poznání.
|
1 –
|
Ota II.
Olomoucký byl po Vladislavovi nejstarší z knížat
(srovnej „Věk a období
vlády Břetislava a jeho potomků v grafickém znázornění“)
a měl
podle Břetislavova stařešinského řádu (Kosmas
II, 13) po něm nastoupit
vládu. Pro jeho kandidaturu mluvil i fakt, že Otova a Vladislavova
manželka byly sestry (Žofie a Richenza z Bergu). Jenže na poslední chvíli zasáhla
Vladislavova matka, královna Svatava, a přiměla těžce
nemocného
syna, aby se usmířil se svým mladším bratrem Soběslavem
a uznal ho za svého nástupce (Kosmas
III, 58).
Čtvrtý den po
Vladislavově smrti, 16. dubna 1125, byl Soběslav I.
slavnostně nastolen (VDZKČ, I, 1999, s. 514).
|
2 –
|
O této Otově
přísaze se zmiňuje Kosmas
(III, 60).
|
3 –
|
Viz „Mnich sázavský k roku 1126“
o bitvě u Chlumce. Bitvu popsal i „Kanovník vyšehradský
k roku 1126“ a při té příležitosti se zmínil o přilbě svatého Václava.
Srovnej také článek „Přilba
jako atribut svatého Václava“.
|
4 –
|
Srovnej „Rodokmen
Arpádovců“. |
5 –
|
Soběslavův soud
se spiklenci popisuje „Kanovník
vyšehradský k roku 1130“.
|
6 –
|
Srovnej tab. 18:
„Věk a období vlády
Břetislava a jeho potomků v grafickém znázornění“
(do roku 1140).
|
7 –
|
Podle Břetislavova
stařešinského řádu by tomu tak „teoreticky“ opravdu bylo – viz výše pozn. 6.
Jenže již Břetislav II., nejstarší syn krále
Vratislava, se snažil prosadit, aby na stolec po něm mohli
usednout jen jeho mladší bratři, v jejichž žilách
kolovala královská krev (Kosmas
III, 8). Napříště tak měli být z nástupnictví
vyloučeni potomci králových bratrů (Konráda I. a Oty I.).
Proto také v soupeření o pražský stolec neuspěli
Oldřich a Litold (Konrádovi synové), i když „teoreticky“
byli v právu (Kosmas
III, 15). Rovněž Vladislav I., údajně na naléhání matky (Kosmas
III, 58), „odkázal stolec otcovského knížectví“
rodnému bratru Soběslavovi, i když nejstarším v rodě
a právoplatným nástupcem byl tehdy „teoreticky“
Ota II. (syn Oty I.).
Soběslav pak obhajoval svoje nástupnictví
jako „po právu nabyté“ (srovnej Soběslavův denár na obr. 2
výše) a se svými odpůrci nekompromisně zúčtoval (Kanovník
vyšehradský k roku 1130). Výhradně na svoji osobu
zahleděný Soběslav chtěl z nástupnictví vyloučit i svoje
synovce (např. Břetislava, syna Břetislava II., nechal zatknout a oslepit). Snažil se prosadit
primogenituru; pro svého ještě nedospělého syna
Vladislava vymohl, aby mu král Konrád podal praporec
(Kanovník vyšehradský k roku
1138), aby po jeho smrti Vladislav mohl usednout na pražský
stolec.
Za této situace pak nějaké nepodložené domněnky o předurčení
Konráda II. za Soběslavova nástupce (opírající se o chybné
čtení a mylný výklad „Rytého
nápisu“) nejsou vůbec na místě.
|
8 –
|
O Konrádově
sňatku v Uhrách jsme informováni z Letopisu tzv. Kanovníka
vyšehradského k roku 1134.
|
9
–
|
Pokud více než
100 let je „něco málo“, pak by měl autor pravdu.
Rotunda Nanebevzetí P. Marie a později i sv. Kateřiny byla
vybudována spolu s hradem neznámé podoby za Břetislavovy
správy Moravy někdy v letech 1019-1034 a tehdy
byla také celá vymalována. Pochopitelně včetně fundátorského
páru ve 3. pásu po obou stranách vítězného oblouku
při vstupu do apsidy. Souvislost s Konrádovou svatbou v Uhrách
v roce 1134 tu tedy není ž á d n á .
Kromě toho od roku 1131 byla tato znojemská hradní kaple již
v majetku olomouckého biskupa Jindřicha Zdíka. Srovnej
článek „Rytý nápis na západní stěně
znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
|
10
–
|
Za své správy
Moravy (1019-1034) Břetislav
zajišťoval její jižní hranici. Nové (menší) hrady zakládal
většinou poblíž původních velkomoravských hradišť: Břeclav
(Lautenburch) – Pohansko (Lovětíngrad), Hodonín (nebo Hrůdy
u Petrova) – Valy u Mikulčic,
Podivín – Děvín (Dowina) (nebo Pohansko u Nejdku),
Strachotín (Vysoká zahrada) –
Louka sv. Petra, Znojmo – Hradiště sv. Hypolita. Byl to
patrně opět Břetislav, kdo tuto linii hradů při jižní
hranici Moravy doplnil o hrady: Vranov, Bítov, Rokyten,
Hrádek u Jaroslavic (CDM 1, č. 141; CDB 1,
č. 382).
K datování stavby rotundy A. Merhautová (1988, s. 302-303)
poznamenala: „Podle zjištění archeologů, shrnutých
J. Poulíkem, lze vybudování rotundy a hradu
spojovat s 11. stoletím. Tento názor by
podporovaly dvě již V. Richterem citované zmínky o Znojmu,
zapsané sice ve 12. století, ale obsahem se hlásící
do doby českého knížete Břetislava I., kdy bylo
Znojmo označeno jako »urbs«
(CDB I, č. 382, s. 358 ad.), a dále do
doby Vratislava II., kdy je ve Znojmě zmiňováno tržiště
a most (CDB I,
č. 386, s. 368 ad.). Hrad a rotunda se v těchto
zmínkách sice neobjevují, ale pojem »urbs« existenci
hradu potvrzuje. Víme-li dále, že Morava byla natrvalo připojena
k Čechám knížetem Oldřichem kolem roku 1019 a poté
celá spravována Břetislavem (i v letech
1035-1055, kdy byl českým knížetem), jeví se dostatečně
dlouhé údobí Břetislavovy správy pro vznik znojemského
hradu nejvhodnějším. Břetislav
nepochybně zajišťoval nově získanou Moravu a to právě
pohraničními hrady. Mezi
»údělníky« byla Morava rozdělena až po Břetislavově
smrti v roce 1055 (ne, stalo se to nejméně o rok,
o dva dřív, ještě za Břetislavova života, viz Kosmas
II, 15 – pozn. PŠ) a poté bylo již
pozdě s výstavbou pohraničních hradů začínat. Nastíněné
okolnosti spolu s citovanými zprávami a archeologickými
zjištěními dovolují závěr, že hrad Znojmo s rotundou
byl vybudován za Břetislava I., ještě spíše asi do
roku 1035, kdy Břetislav ještě nebyl českým knížetem“.
To potvrdil i archeologický průzkum. J. Kovárník
(1997, s. 7) k tomu uvádí: „Další sondážní
práce, zaměřené na datování osídlení ostrožny
znojemského hradu, byly provedeny v podzemních prostorách
hradu v roce 1982 (J. Kovárník 1984, 1987). Zjištěn
byl průběh silné zdi, zbytky dřevohlinité konstrukce (13. století
a pravděpodobně starší) a nad pravěkou vrstvou
nejstarší slovanské osídlení s nálezy keramiky z 10.-11. století“.
Později A. Merhautová (2000, s. 54) svoje poznatky
ještě doplnila: „Byla-li Morava připojena k Čechám
asi roku 1019, pak zajišťování její jižní hranice
nemohlo být zřejmě časově příliš odsouváno, mělo-li
mít smysl. Proto byl stavebníkem znojemského hradu nejspíše
Břetislav, ať jako moravský údělník nebo v prvních
letech své vlády na českém trůně. Pravděpodobné je to
i proto, že zřejmě Břetislav založil i hrad
v Břeclavi, pod jménem Lautenburch uváděný
k roku 1056 (B. Samek
1994, I, heslo: Břeclav) jako existující
a nikoliv toho roku založený, který měl ochrannou
funkci obrany hranice jako hrad znojemský (také Kosmas
II, 21 se k roku 1067
zmiňuje o hradu Podivíně
jako již delší dobu existujícím – pozn. PŠ).
Konečně i zjištění B. Klímy (1995, s. 218-219;
1997, s. 173), že Hradiště sv. Hypolita bylo v 10. století
postiženo velkou zkázou a přesto, že ještě dále
p ř e t r v á v a l o
(B. Klíma 1997, s. 173, se zmínil o nálezu
základů rotundy, kterou tehdy kladl do 11. století – pozn. PŠ),
ztrácelo postupně na významu, by nasvědčovalo předpokladu,
že Břetislav byl stavebníkem i hradu znojemského“.
Právě o posledně citovanou zmínku B. Klímy zřejmě
opřel L. Jan svoji mylnou domněnku, že Břetislav nemohl stavět
rotundu na znojemské hradní ostrožně, když ji v té
době stavěl na Hradišti sv. Hypolita. Autor pak evidentně dál
již n e s l e d o v a l
pokračující archeologický výzkum B. Klímy
na Hypolitu v jižním předpolí rotundy („historik“,
který bedlivě nesleduje historické dění kolem stavby, o níž
opřel svůj nápad; tak to je opravdu velmi zarážející), kde bylo
nalezeno a prozkoumáno několik vrstev hrobů, nejníže
velkomoravských,
které stavbu rotundy respektovaly. B. Klíma ji poté
označil za stavbu velkomoravskou (2. pol. 9. století),
čili Břetislav ji rozhodně stavět nemohl (srovnej např. B. Klíma
1999, s. 31; týž 2000, s. 63). Ničím nepodložený
nápad L. Jana,
že Břetislav budoval hrad a rotundu na Hypolitu, tím padá.
Dokazuje navíc jeho naprostý nezájem o tuto
lokalitu.
|
11
–
|
Není žádný důvod
pochybovat o tom, že znojemská rotunda původně nesla
zasvěcení Nanebevzetí P. Marie. Tuto „novinku“ přinesl
rytý nápis, objevený
v roce 1949 ve výši očí v přízemním pásu na západní stěně
rotundy pod malovaným konsekračním křížem. Svátek „Nanebevzetí P. Marie“ (resp. v byzantském
pojetí „Zesnutí Bohorodičky“) připadá na 15. srpna.
Tento svátek respektuje podélná osa rotundy,
která je od přímého směru Z-V odkloněna asi o 15 stupňů k severu
(uvádí se také 16,5 nebo 20 stupňů),
neboť v tomto směru vyšlo slunce v den uvedeného
svátku v době založení rotundy – viz „toto sole
oriente“ (L. E. Havlík
1998, s. 14-15; L. J. Konečný 2005, s. 29;
K. Dvořáková-M. Hotárek 2008, s. 51). Původnímu staršímu zasvěcení odpovídá
i mariologický cyklus, který se dodnes zachoval v neúplné
podobě pouze ve 2. pásu maleb. Jeho druhá polovina ve 4. pásu
maleb, původně nepochybně zakončená právě obrazem „Zesnutí
Bohorodičky“, byla později postupně (v dalších dvou
fázích) přemalována devatenácti
postavami pražských knížat od Bořivoje, prvního křesťanského
knížete Čechů, po Soběslava I., za jehož vlády
byla výzdoba rotundy dokončena (P. Šimík 2004, s. 100,
102). Srovnej P. Černý (1997, s. 86), Z. Všetečková
(1997, s. 95) a zejména J. Kachlík (2004, s. 20-24).
Později byla nazývána jen
rotunda sv. Kateřiny, nejspíš právě proto, že obraz „Zesnutí
Bohorodičky“ (resp. Nanebevzetí P. Marie) byl ze stěny rotundy
odstraněn (přemalován).
|
12
–
|
V článku „Rytý
nápis na západní stěně znojemské rotundy“ aneb
Dobové falzum je doloženo, že Konrád II. Znojemský
ani jeho manželka na malbě v rotundě vyobrazeni být nemohou.
L. Jan tuto mylnou informaci opsal z pomýlené
hypotézy B. Krzemieńske. Od roku 1131 rotunda jednak
Konrádovi již nepatřila (viz níže pozn. 27),
jednak v takových případech je v pozici fundátora vždy
vyobrazen zakladatel stavby
– první fundátor, nikoli donátor její výmalby. Ale v takovém případě
by zase nemohl fundátor rotundy
držet v rukou model podélného kostela s věží.
Takové věci však autorovi zřejmě vůbec nedocházejí. |
13
–
|
Opět opsaná mylná
informace. L. Jan zřejmě uvěřil rétorice pražských
vědců, kteří svorně tvrdí, že v raném středověku si křesťané
v kaplích a kostelech malovali po stěnách pohany.
Asi se s tímto u n i k á t n í m
jevem běžně setkával při své práci. „Unikátní“
je však pouze názor, který tu L. Jan jen reprodukuje,
ničeho dalšího už zřejmě schopen není, natož
rozpoznat, že se jedná o pyramidální nesmysl. Srovnej článek
„Oráčská scéna
na malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův
konec. |
14
–
|
Na opisování
nesmyslů z cizích hypotéz, jak se zdá, je L. Jan
kadet. Jako historik ovšem mohl prohlásit, že malbám
nerozumí; ale zřejmě rozumí všemu. Srovnej článek „Křesťanský
král-oráč a byzantská misie“ v pozdější
písemné a obrazové interpretaci. |
15
–
|
O žabomyších
sporech „odborníků“ viz Komentář
níže aneb Když se dva perou... |
16
–
|
U Mnicha sázavského
k roku 1137 čteme jméno Lupolt.
V odborné literatuře
je syn Bořivoje II. nazýván Lupold
(1135-1137). Srovnej např. VDZKČ (1999, I, s. 745,
750).
Jako Litold, resp. Litolt, a to i v Kosmově
kronice (Kosmas III, 9,
12, 14),
je uváděn syn Konráda I. ze znojemského údělu
(1092-1099, 1101-1112). Viz např. VDZKČ (1999, I, s. 744,
752). |
17 –
|
Každý panovník chtěl ukázat svým příbuzným na Moravě, kdo je v zemi
pánem, aby nezapomněli na Břetislavova slova, která
pronesl na úmrtním loži v Chrudimi (Kosmas
II, 13). Srovnej nástup Spytihněva II. na stolec (Kosmas
II, 15), uspořádání poměrů na jihozápadní
Moravě Břetislavem II. (Kosmas
III, 9), Vladislavovo zatčení Oty II. (Kosmas
III, 34), vypuzení Soběslava z Moravy (Kosmas
III, 51), atd. |
18
–
|
Viz Kanovník
vyšehradský k roku 1126. |
19
–
|
Nejedná se však o žádné
„podezření“, ale prostý fakt, který zaznamenal ve své
kronice Kosmas (III, 51)
v souvislosti se Zdíkovou cestou do Jeruzaléma
v roce 1123 (J. Kadlec 1991, I, s. 114). |
20
–
|
Zdíkův otec sám
v zahraničí studoval (Kosmas III, 59) (J. Kadlec 1991, I, s. 114)
a není důvod domnívat se, že by stejnou možnost
neposkytl i svému synovi. Ostatně jako kanovník, a později
děkan pražské kapituly si to jistě mohl dovolit. Čili zvažovat zde jakousi míru „pravděpodobnosti“
je poněkud „neobvyklé“,
zatímco v jiných případech by pochybnost byla
naopak více než na místě (viz Komentář
níže). |
21
–
|
Zde má autor patrně
na mysli již výše zmíněnou Zdíkovu cestu do Jeruzaléma
– viz pozn. 18. |
22
–
|
Na Moravě byl
biskup Jindřich Zdík „pravou rukou“ knížete Soběslava.
|
23
–
|
Zdíkova první
cesta do Jeruzaléma se uskutečnila v roce 1123 (viz pozn. 18), kdy ještě nebyl biskupem.
O jeho druhé cestě do Svaté země, ovšem počátkem
roku 1137, se zmiňuje Kanovník
vyšehradský k roku 1137. Ignorance L. Jana k historickým
pramenům zde dostoupila vrcholu, když si „ p o p l e t l “
(?) počátek roku s jeho koncem a Velikonoce s Vánocemi.
Bylo to zřejmě nad jeho rozlišovací schopnosti.
Takže již nenalévat, prosím.
|
24
–
|
Ze své první
cesty do Jeruzaléma si Jindřich Zdík přivezl ostatek sv.
Kateřiny, který pak vložil do oltáře v rotundě
Nanebevzetí P. Marie a sv. Kateřiny ve Znojmě (J. Klobušický
2004, s. 159).
Viz „Rytý nápis na západní
stěně znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
|
25
–
|
Prvním fundátorem
olomoucké baziliky sv. Václava byl již Václavův
otec, Svatopluk Olomoucký (Z. Měřínský 2009, s. 227), jak je patrné z krycí desky
tumby z červeného mramoru (obr. 5),
umístěné v bazilice (P. Michna-M. Pojsl
1988, s. 72-73; J. Kadlec 1991, I, s. 115; M. Pojsl
2007, s. 6), a ze Svatoplukova denáru
(Š 179 A), na němž je vyobrazen s modelem podélného
kostela s věží v rukou (obr. 4)
(J. Šmerda 1996, s. 81).
Posvěcení kostela, v pátek 30. června 1131, se
uskutečnilo za přítomnosti českého knížete Soběslava I.,
který za tím účelem vážil cestu z Prahy do Olomouce
(R. Vojkovský 2007, s. 10).
|
26
–
|
B
|
27
–
|
Bernard z Clairvaux
(1090-1152), významný středověký teolog, filosof a myslitel,
člen nově vzniklého Cisterciáckého řádu, ve svých 25
letech zakladatel cisterciáckého kláštera v Clairvaux.
Byl autorem přísných řeholních pravidel, která usilovala
o obnovu původní přísnosti benediktinské řehole.
Pod jeho vedením vzniklo 68 klášterů řádu. Je autorem
traktátu O milosti a svobodném rozhodování.
Jeho výklad biblické knihy Píseň písní, v němž
vyložil postavu nevěsty jako obraz Panny Marie, výrazně přispěl
ke středověkému pojetí mariánské úcty.
|
28
–
|
Z této
iluminace (obr. 8), vzniklé rovněž v olomouckém skriptoriu,
vyplývá, že v době Zdíkova moravského
biskupování pro moravské
světce, sv. Cyrila a Metoděje, už nebylo v Božím městě
místo. „Tam, kde vládla latina, nebylo ani liturgické
úcty sv. Cyrila a Metoděje, protože nebylo příslušných
latinských liturgických textů a nebylo ani církevní
autority, která by tento kult v latinské bohoslužbě
zavedla“ (...) „Ani v moravském oficiálním
církevním kalendáři, zvaném Horologium Olomucense z roku
1136-1137 nejsou Cyril a Metoděj zmíněni. Nevyskytují
se z té doby ani žádné cyrilometodějské legendy,
jistě proto, že jich nebylo potřeba, když se neslavil žádný
svátek, pro nějž by byly určeny“ (V. Tkadlčík 1995, s. 9, 20).
Proto ani výmalba
znojemské rotundy (oráčská scéna) nemohla zůstat v původní
podobě, pořízené za Břetislavovy správy Moravy (cca
1025-1030), tzn. král-oráč
Rostislav s Písmem v ruce a po jeho
boku Konstantin a Metoděj.
Viz „Oráčská
scéna na malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův
konec a „Křesťanský
král-oráč a byzantská misie“ v pozdější
písemné a obrazové interpretaci.
|
29
–
|
K této
reorganizaci došlo v roce 1131,
kdy si Zdík nechal darovat od Soběslava šest hradských
kostelů i s jejich majetkem a Zdík z nich
učinil střediska šesti arcijáhenství – přerovského,
olomouckého, spytihněvského, břeclavského, brněnského a znojemského
(J. Kadlec 1991, I, s. 118; A. Vidmanová 1997,
s. 52; M. Bláhová 1999, I, s. 535). O tomto
darovacím aktu se autor pro jistotu vůbec nezmiňuje, ani
rok raději neuvádí,
konstatuje jen výsledný stav věcí, ale nedokázal z něj
vyvodit patřičné závěry (viz Komentář
níže).
|
30
–
|
Tj. ve Znojmě, Brně
a Olomouci – viz mapka „Moravské
úděly“.
|
|
Petr Šimík (2009).
Komentář:
Poslední informaci o Zdíkově reorganizaci církevní správy
na Moravě (viz text výše) autor článku L. Jan buď nevzal dostatečně na vědomí,
nebo vůbec nedomyslel její důsledky. Zřejmě neumí pracovat s historickými
fakty, neboť na s. 13 uvedl, že v roce 1134, kdy se Konrád II.
Znojemský ženil, získala rotunda Nanebevzetí P. Marie a sv.
Kateřiny ve Znojmě „zcela unikátní
výzdobu zachycující nejen postavy donátorů,
tj. knížete K o n r á d a II.
a jeho manželky Marie Srbské, ale také scénu s [pohanem]
P ř e m y s l e m
Oráčem a dále dva pruhy postav přemyslovských
vládců, o jejichž identifikaci se dodnes vedou v á š n i v é
s p o r y “ . Čili snůška několika opravdu naprosto neskutečných
b l á b o l ů . Zřejmě se vůbec
neobtěžoval do rotundy ani do Sborníku z 2. konference
o znojemské rotundě (2004) alespoň nahlédnout. Srovnej článek
„Rytý nápis na západní stěně
znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
Také M. Wihoda
(2006, s. 34, 50) ve stejném Sborníku (Sága moravských Přemyslovců)
přispěchal se svojí troškou do mlýna: prvního křesťanského
knížete Čechů, Bořivoje, představuje
na snímcích z rotundy jako knížete Břetislava
a sv. Václava s přilbou dokonce jako „údělníka“
Oldřicha Brněnského. Rotundu prý nechal vystavět „první
znojemský údělník Litold jako soukromou knížecí kapli
nedlouho po roce 1100 v souvislosti s přeložením
centra provincie z Hradiska sv. Hypolita do dnešní polohy
(srovnej výše pozn. 10).
Snad někdy po roce 1134 byla rotunda vyzdobena u n i k á t n í m
cyklem maleb s přemyslovskou tematikou“. M. Wihoda
asi zapomněl, že už v roce 1100 měl na hradě Znojmě
(nikoliv na Hypolitu) Bořivoj II. svatbu s Helbirkou (Kosmas
III, 12), což znamená, že na znojemském hradě tehdy
rotunda i s malbami už dávno stála, jak dokládají např.
jeho denáry (Bořivoj II.
ji rozhodně nestavěl ani nevymaloval, neměl na to dostatek času).
Centrum provincie přeložil na nově vybudovaný znojemský hrad již
Břetislav (viz výše pozn. 10) za své správy Moravy (1019-1034). Litold stavěl, jak
je patrné z jeho denárů (viz výše obr. 3
a níže obr. 9)
kapli sv. Mikuláše, předchůdkyni
pozdějšího kostela. „Úcta sv. Mikuláše se sice na
Moravu dostala už s byzantskou misí v 9. století, znovu vešla ve
známost po roce 1087, kdy byly
ostatky světce převezeny z maloasijské Myry do jihoitalského
Bari, odkud se částečky ostatků dostaly do Znojma, na Sázavu i
do Prahy“ (L. E. Havlík 1998, s. 24).
|
Obr. 9. Denár Litolda
Znojemského (Š 446 R) (1092-1099, 1101-1112).
Biskup sv. Mikuláš Myrský (†350?) s mitrou a berlou, v opisu
+S NICOLAVS.
|
V roce 1134 byly malby d o k o n č e n y
(III. fáze) a ve
stejném roce olomoucký biskup Jindřich Zdík znojemskou rotundu posvětil
(viz „Rytý nápis“).
Proto „po roce 1134“ už nikdo „unikátním [pohanským]
cyklem“ rotundu nezdobil. Čili opět jen plácnutí do vody.
O identifikaci panovníků, vyobrazených ve
znojemské rotundě ve dvou řadách nad sebou (ve 3. a 4. pásu), se sice vedou žabomyší spory,
jak výše uvedl L. Jan, ale jen
mezi „odborníky“, kteří dosud vůbec netuší, co je v rotundě
ve skutečnosti namalováno:
1. zda posledním vyobrazeným knížetem ve 4. pásu je
Soběslav I.
(†1140)
(A. Merhautová 1983, 1988, 2000, 2009;
D. Třeštík 2009), nebo Vladislav I. (†1125) (B. Krzemieńska
1985, 2000; M. Bláhová
2003; D. Třeštík
2006; V. Vaníček 2007; J. Kovárník 2008) nebo
dokonce Konrád I. (†1092) (L. Konečný 1997; L. J. Konečný
2005),
2. zda je vynechán Vladivoj (A. Merhautová;
M. Bláhová; L. J. Konečný), protože nebyl »Přemyslovec« (jenže nejspíš
byl),
anebo vynechán není (B. Krzemieńska; D. Třeštík), či zda zcela chybí první
tři křesťanští panovníci Čechů: Bořivoj, Spytihněv a Vratislav
(L. J. Konečný),
3. zda jsou některé postavy se štítem a kopím
s praporcem zdvojeny (čtyři „údělníci“,
kteří pak dosáhli pražského stolce: Břetislav I., Vratislav II.,
Konrád I. Brněnský, Svatopluk Olomoucký) (B. Krzemieńska),
anebo nejsou (ztrojený má být jen Přemysl v čele jízdní družiny,
pak jako oráč za pluhem, nakonec jako první z knížat se štítem
a kopím s praporcem ve 3. pásu, a zdvojený
má být údajně
Konrád I., mladší bratr Vratislava II., jako donátor s kostelem v rukou
ve 3. pásu a znovu
za vyobrazením krále jako poslední figura v plášti
ve 4. pásu) (L. J. Konečný),
4. zda postava krále ve 4. pásu je vyčleněna mimo posloupnost
knížat a přesunuta na význačné místo proti apsidě (A. Merhautová;
B. Krzemieńska; D. Třeštík), nebo zda je v této pozici naopak
na svém
místě (L. J. Konečný),
5. zda panovníci bez pláště ve 4. pásu jsou „údělníci“
(J. Mašín; A. Friedl; B. Krzemieńska;
Z. Všetečková, M. Wihoda;
L. Jan; V. Vaníček;
J. Kovárník; A. Merhautová;
D. Třeštík; Z. Měřínský), nebo „následníci“
(L. J. Konečný),
6. zda je Václav vyobrazený čtvrtý v plášti ve 3. pásu
jen jako kníže (A. Merhautová), sedmý v plášti ve 3. pásu
(J. Kovárník), nebo první v plášti ve 4. pásu
jako světec (L. J. Konečný),
7. zda v čele jízdní družiny ve 3. pásu
je vedoucí
Libušiných poslů (A. Merhautová;
D. Třeštík),
nebo sám Přemysl (A. Friedl;
L. J. Konečný),
8. zda v oráčské scéně pohan Přemysl
zastupuje Krista (J. Bažant),
nebo zda výjevem Povolání Přemysla byl dán novému státu
nejen nový panovník, ale zejména nový soudce (Z. Všetečková),
či zda si Přemyslovci přivlastnili panovnický rituál Čechů
(oni sami tedy nebyli Češi!), který byl historizován (V. Vaníček),
9. zda čtvrtá postava oráčské scény ve 3. pásu s diadémem se dvěma
stuhovými závěsy v rukou je muž (A. Friedl;
D. Třeštík;
A. Merhautová), nebo žena
(L. J. Konečný),
10. zda za oráčskou scénou ve 3. pásu následují nikdy
neexistující mytická pohanská knížata
počínaje Přemyslem (A. Friedl;
L. J. Konečný),
anebo první pražští křesťanští panovníci počínaje Bořivojem
(B. Krzemieńska; A. Merhautová; D. Třeštík),
11. zda donátorem rotundy s podélným kostelem v rukou
je Konrád II. Znojemský (J. Mašín;
A. Friedl;
B. Krzemieńska; J. Bažant;
M. Wihoda; L. Jan;
V. Vaníček;
J. Kovárník; A. Merhautová; D. Třeštík; Z. Měřínský), anebo Konrád I. Brněnský
(L. J. Konečný),
12. zda malby vznikly najednou a současně až v roce
1134 (B. Krzemieńska; L. Jan; V. Vaníček;
J. Kovárník; A. Merhautová;
D. Třeštík; Z. Měřínský), resp. ještě později
(M. Wihoda), anebo
naopak dříve – již v roce 1091 (L. J. Konečný),
13. zda rotunda byla postavena před
rokem 1034 za Břetislavovy správy Moravy
(A. Merhautová; B. Krzemieńska; L. Konečný), anebo koncem 11. století
(L. J. Konečný; L. Jan), či dokonce až po roce 1100
(M. Wihoda);
14. zda byla rotunda původně
plochostropá (A. Friedl; A. Merhautová;
L. Konečný), nebo se stavěla od počátku zaklenutá
(L. J. Konečný).
Přitom je identifikace panovníků naprosto jasná,
průkazná a doložená, stejně jako postupný vznik maleb ve
třech fázích (P. Šimík 2004, s. 78-123), a nikdo
ji dosud s e r i ó z n ě
nevyvrátil (srovnej např. naivní pokus A. Merhautové
2009). Výklad najdete v článcích „Historie psaná štětcem“
aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen, „Oráčská
scéna na malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův
konec, „Stejná osoba byla
zobrazována ve stejném oděvu“, „Přilba jako
atribut sv. Václava“, „Biskupské
mitry Spytihněva II. a Vratislava II.“, „Věk
a období vlády Břetislava a jeho potomků v grafickém
znázornění“ do roku 1140, „Lenní
hold Břetislava I. králi Jindřichovi III. v Řezně
roku 1041“ aneb Lež má krátké nohy, „Rytý
nápis na západní stěně znojemské rotundy“ aneb Dobové
falzum, „Křesťanský
král-oráč a byzantská misie“ v pozdější písemné
a obrazové interpretaci. Můžeme proti tomu protestovat, můžeme
s tím i nesouhlasit, ale to je tak všechno, co se s tím
dá dělat.
To jen někteří skuteční „odborníci“, v tomto
případě dvojice podařených historiků z Brna, – L. Jan (2006, s. 13) a jeho
univerzitní kolega z Filosofické fakulty M. Wihoda (2006, s. 34, 50) – se svými
zastydlými názory, pevně tkvícími ještě v 19. století,
se stále snaží, snad jen pro obveselení společnosti,
prosadit na stěny moravské křesťanské
kaple pohanské bludy pražských „vědců“ (srovnej B. Krzemieńska-A. Merhautová-D. Třeštík
2000, s. 7-9, 17-18, 55-56, 62-63, 65-66, 69-70, 71-72, 74-75,
77-78, 80-82, čili „Czech šmejd
roku 2000 české historické vědy“):
• o třech fázích výmalby
rotundy jako o vzniku veškerých maleb najednou a současně
až v roce 1134 (nebo dokonce později),
• o moravském křesťanském
králi-oráči Rostislavovi jako o vyobrazení a glorifikaci českého pohana Přemysla
v moravské křesťanské
kapli,
• o byzantských věrozvěstech, Konstantinovi-Cyrilovi a Metodějovi, dnes spolupatronech
Evropy, jako o Libušiných poslech,
• o velkomoravských a předvelkomoravských
panovnících ve 3. pásu jako o „přemyslovských
vládcích“,
• o pražských panovnících bez pláště s lenním
praporcem v ruce ve 4. pásu, tzn. o Břetislavových „předchůdcích“
na pražském stolci, jako o „moravských
údělnících“,
• o svatém Václavovi v přilbě
(viz výše pozn. 3) bez pláště s praporcem v ruce
jako o „údělníkovi“ Oldřichovi
Brněnském,
• o Rostislavovi, fundátorovi Metodějova
moravského arcibiskupství, s modelem podélného
k o s t e l a s věží v rukou jako o druhém
donátorovi r o t u n d y
Konrádovi II.,
ap.
Dlužno ještě podotknouti, že na internetových stránkách
majitele rotundy, města Znojma, i jejího odborného správce,
Jihomoravského muzea ve Znojmě, prezentuje J. Kacetl
(historik JMM ve Znojmě), jako „tu jedinou
správnou a platnou“, hypotézu brněnského historika umění
L. J. Konečného
(2005) (Muzeum města Brna). Proč tedy autoři výstavy „Sága
moravských Přemyslovců“ (2006), v čele s D.
Cejnkovou (Muzeum města Brna), sáhli po hypotéze B. Krzemieńske
(1985)?
V hypotéze
L. J. Konečného se totiž nevyskytují „moravští údělníci“,
nýbrž jen Konrádovi „následníci“, a autoři zřejmě chtěli návštěvníkům
výstavy představit, jak její název napovídá, i vyobrazení
moravských »Přemyslovců«.
Ty na znojemské malbě shledala a identifikovala (i když
tam ve skutečnosti nejsou) právě B. Krzemieńska (1985,
2000) v podobě devíti postav se štítem a kopím s praporcem
ve 4. pásu, které jsou vyobrazeny bez pláště:
1. Břetislav
I. (jako správce ještě nedělené Moravy), 2. Vratislav II.
(jako olomoucký údělník), 3. Konrád I. Brněnský,
4. Ota I. (zprvu znojemský, pak olomoucký údělník),
5. Oldřich Brněnský (v přilbě),
6. Litold Znojemský, 7. Ota II.
Olomoucký, 8. Svatopluk Olomoucký, 9. Václav
Olomoucký.
Ti v roce 1134 žijící, Vratislav Brněnský a Konrád II.
Znojemský, prý mezi údělníky bez pláště vyobrazeni
nejsou (Vratislav Brněnský na malbě zcela chybí, zatímco Konrád II.,
ač pouhý údělník, je tu zobrazen v plášti,
ovšem „jen“ jako donátor), tak jako
tehdy žijící
a vládnoucí kníže Soběslav I. prý není zastoupen mezi panovníky v plášti.
V katalogu výstavy vtipně řešeném jako příloha
dobového tisku s názvem „Přemyslovské svitky“ v rubrice
„Galerie slávy“ bylo pak z dvaceti sedmi postav se štítem
a kopím s praporcem v rotundě
vybráno a otisknuto 14 barevných fotografií s následujícími
popisy (ve výběru a pořadí fotografií nehledejte nějaký
systém nebo řád, žádný v něm není): |
Poř. č. |
Popis v katalogu |
Kde se
postava z fotografie nalézá na malbě |
Kdo je to ve skutečnosti |
I. |
Oldřich |
2. postava v plášti
s mitrou ve 4. pásu |
Spytihněv II.
[19] |
II. |
Břetislav I. |
3. postava v plášti
s mitrou ve 4. pásu |
Vratislav II.
[20] |
III. |
Spytihněv
II. |
4. postava v plášti ve 4. pásu |
Konrád I.
Brněnský [21] |
IV. |
Svatopluk
Olomoucký |
8. postava bez pláště ve 4. pásu |
Boleslav
III. [16] |
V. |
Konrád
Brněnský |
6. postava v plášti ve 4. pásu |
Bořivoj II.
[23] |
VI. |
Břetislav
II. |
7. postava v plášti ve 4. pásu |
Svatopluk
Olomoucký [24] |
VII. |
Bořivoj
II. |
8. postava v plášti ve 4. pásu |
Vladislav I.
[25] |
VIII. |
Vratislav
II. |
9. postava v plášti ve 4. pásu s královskými
insigniemi korunou a žezlem |
Vratislav II.
[26] (zde se autoři nemohli netrefit) |
IX. |
Vladislav
I. |
10. postava v plášti ve 4. pásu |
Soběslav I.
[27] |
X. |
Ota
I. Olomoucký |
4. postava bez pláště ve 4. pásu |
Václav
[12] |
XI. |
Oldřich
Brněnský |
5. postava bez pláště v přilbě
ve 4. pásu |
svatý
Václav [13] |
XII. |
Litold
Znojemský |
6. postava bez pláště ve 4. pásu |
Boleslav I.
[14], bratrovrah |
XIII. |
Ota
II. Černý |
7. postava bez pláště ve 4. pásu |
Boleslav II.
[15] |
XIV. |
Konrád II.
Znojemský |
postava
v p r a v o
od apsidy ve 3. pásu v plášti a v dlouhých
bílých svatebních šatech |
fundátorka
s liturgickým kalichem v rukou (nevěsta Beránkova) |
|
Autorům výstavy se tak
podařilo velmi nenápadně odhalit asi největší tajemství
znojemských maleb, a sice, že moravský údělník Konrád II.
Znojemský (uvedený pod č. XIV) byl ve skutečnosti ž e n a .
Podle B. Krzemieńske je ovšem Konrád II. Znojemský
vyobrazený v plášti v l e v o
od apsidy jako donátor s modelem podélného kostela s věží
v rukou (do výčtu postav se štítem a kopím s praporcem
proto nepatří). Postavy zbývajících čtyř „údělníků“ bez
pláště (podle
B. Krzemieńske výše) nikdo ze sedmnáctičlenného autorského
kolektivu zřejmě nedokázal na fotografiích identifikovat a tudíž
je raději ani neotiskli, i když místa bylo dost.
Tož tak se to má s našimi brněnskými „odborníky“.
Petr Šimík (2009).
Srovnání:
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
„Břetislav, jeho synové a vnuci“
aneb Navázal Břetislav „vědomě“ na slavnou velkomoravskou
tradici?
„Velká Morava mezi
Byzancí a latinským Západem“.
„Historie psaná štětcem“
aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
„Lenní hold Břetislava I.
králi Jindřichovi III. v Řezně roku 1041“ aneb Lež
má krátké nohy.
„Biskupské mitry Spytihněva II.
a Vratislava II.“.
„Rytý nápis na západní stěně
znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
Ohlasy: „L. J. Konečný
× P. Šimík“.
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeském
vévodství“.
Legendy: „Beatus Cyrillus“.
Kroniky: „Granum Catalogi
praesulum Moraviae“ aneb Neprávem přehlížený moravský
pramen.
Kroniky: „Granum k roku
886“ (po přepočtu 863) o křtu (?) Rostislava, krále Moravy, z
rukou sv. Cyrila.
Kroniky: „Granum k roku
891“ (po přepočtu 868) o přinesení ostatků sv. Klimenta
do Říma (klíč).
Kroniky: „Granum k roku
894“ (po přepočtu 871) o Bořivojově křtu (?), spíše však
sňatku (!).
Kroniky: „Granum k roku
900“ (po přepočtu 877) o úmrtí Rostislava, krále Moravanů.
Kroniky: „Dětmar
k roku 1002“ – předání či stvrzení
léna bylo symbolizováno
předáním kopí s k o r o u h v í .
Kroniky: „Dětmar k roku 1002“ –
Vladivoj přijal Čechy v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1003“
– polský Boleslav odmítl převzít od
krále Čechy v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1004“
– král obdařil Jaromíra všemi
poctami, kterých se dostalo jeho otci.
Kroniky: „Dětmar k roku 1012“ –
Oldřich přijal vládu od krále
jako dar.
Kroniky: „Kosmas k roku 1055“
– „aby vždy nejstarší držel
nejvyšší moc a aby všichni
byli pod jeho panstvím“.
Kroniky: „Kosmas k roku 1091“
– paní Virpirk ke králi Vratislavovi: „...a zemi, jež je tvá...“.
Kroniky: „Kosmas k roku 1099“ – Bořivoj
(II.) obdržel
korouhev z ruky císařovy).
Kroniky: „Kosmas k roku 1101“ – císař
dal Oldřichovi Brněnskému
odznaky knížectví a korouhev.
Kroniky: „Kosmas k
roku 1109“ – král Jindřich potvrdil
Otu za knížete.
Kroniky: „Kosmas k roku 1110“ – král
vrátil Vladislavovi I. vládu.
Kroniky: „Kosmas k roku 1110“ – „země moravská i její
správcové jsou vždy pod mocí knížete českého“.
Kroniky: „Mnich sázavský k roku 1126“
o bitvě u Chlumce (král odevzdal Soběslavovi praporec).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský
k roku 1126“ o bitvě u Chlumce (přilba svatého Václava).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku
1134“ o svatbě Konráda II. Znojemského v Uhrách.
Kroniky: „Kanovník vyšehradský
k roku 1137“ o druhé cestě Jindřicha Zdíka do
Jeruzaléma.
Kroniky: „Kanovník vyšehradský
k roku 1138“ – Vladislav převzal praporec
od krále.
Kroniky: „Kanovník vyšehradský
k roku 1140“ – Vladislav II. přijal od krále praporec.
Kroniky: „Druhý pokračovatel
Kosmův k roku 1260“ o bitvě u Kressenbrunnu (přilba svatého Václava).
Dokumenty: „Soběslavova
listina z roku 1130“ aneb Soběslav I.
po „své »přemyslovské« rodině“ ani nevzdechl.
Dokumenty: „Egregiae virtutis“
aneb Konstantin a Metoděj ustanoveni spolupatrony
Evropy (1980).
Dokumenty: „Slavorum Apostoli“.
Encyklika papeže Jana Pavla II. (1985) k 1100. výročí úmrtí
sv. Metoděje.
Dokumenty: „Moravský král a
světec“. K pravoslavnému
svatořečení sv. Rostislava 30. října 1994 v Brně.
Tabulka 2: „Kosmův
obrazový scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas námět pro svůj
libušopřemyslovský mýtus?
Tabulka 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova křtu
podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády
knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 13: „Průběžný věk
členů prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Tabulka 14: „Srovnání Kristiánovy
a Kosmovy verze přemyslovské pověsti“.
Tabulka 15: „Životní data
moravského krále Rostislava“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy
a Kosmovy inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 17: „Arcibiskupové a
biskupové moravští“.
Tabulka 18: „Věk a období
vlády Břetislava a jeho potomků v grafickém znázornění“
(do roku 1140).
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Osobnosti: „Život svatého knížete
velkomoravského Rostislava“. Ke kanonizaci sv.
Rostislava pravoslavnou církví.
Artefakty: „Plaketa
velkomoravské kněžny ze Želének“.
Artefakty: „Stříbrný terčík
se sokolníkem ze Starého Města na Moravě“.
Artefakty: „Slonovinová
pyxida z Čiernych Kľačan“.
Symbolika: „Mor – nákaza
(epidemie),
anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk –
dobytče, nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Asketa s jelenem,
hadem a ptákem“.
Symbolika: „Sokol přinášející
vládu-království“.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
Symbolika: „Stejná osoba
byla zobrazována ve stejném oděvu“.
Symbolika: „Zdvojení postav na jednom
obraze“.
Symbolika: „Jak biskupská
mitra měnila svoji podobu“.
Komentáře: „Největší
archeologický podvod století“ aneb Pražská archeologická
mafie zasahuje.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece
lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Aktuality: „Nově otevřený
Památník Velké Moravy ve Starém Městě“ aneb Budeme následovat
»lživé učitele«?
Otázky: „Proč se
založení hradu Praha upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Je možné, aby na řadovém
zobrazení panovníků byly některé postavy dvakrát?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem
Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj,
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Kdo je vyobrazený na
titulní iluminaci Svatovítské apokalypsy? Spytihněv II.,
nebo Vratislav II.?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce,
nebo historická věda?“ (1. moravská historie,
2. Kristián,
3. Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V. Karbusický
(1995), • D. Třeštík
(2006, 2009).
„Legenda o životě Rostislava,
krále Moravanů, který se svou vírou a utrpením stal se svým národem
svatým“.
Literatura:
• Jaromír Kovárník: Terénní archeologický průzkum na jižní
a jihozápadní Moravě. In: PV AÚB 1982, Brno 1984, s. 94-100.
• Jaromír Kovárník: Terénní archeologický průzkum na
Znojemsku. In: PV AÚB 1985, Brno 1987, s. 75-77.
• Pavel Michna-Miloslav Pojsl: Románský palác na olomouckém
hradě. Archeologie a památková obnova. MaVS, Brno 1988.
• Jaroslav Kadlec: Přehled českých církevních dějin I. Zvon,
Praha 1991.
• Lubomír E. Havlík: Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992.
• Život svatého knížete velkomoravského Rostislava. In: Svatý kníže
Rostislav. Kanonizace svatého Rostislava, knížete Velkomoravského, Pravoslavnou církví v Českých
zemích a na Slovensku 29. X. 1994 Prešov / 30. 10. 1994 Brno.
Edd.: Arcibiskup pražský, Metropolita Českých
zemí a Slovenska ThDr. Dorotej, prot. Prof. ThDr. Pavel Aleš a kol.
Pravoslavné vydavatelství, Olomouc 1994.
• Vojtěch Tkadlčík: Cyrilometodějský kult na křesťanském Západě.
Olomouc 1995.
•
Lubomír E. Havlík: Život a utrpení Rostislava, krále Moravanů.
In: Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 1995. MNK, Brno 1996,
s. 85-230.
• Bohuslav Klíma: Znojemská rotunda ve světle archeologických
výzkumů. MU, Brno 1995.
• Jan Šmerda: České a moravské denáry. Katalog mincí českého
státu od X. do počátku XIII. století. Datel, Brno 1996.
• Jaromír Kovárník: Dějiny zkoumání a památkové ochrany
znojemské rotundy. Sborník vědecké konference, Znojmo
23.-25.9.1996, ed. Pavel Ciprian. JMM, Znojmo 1997, s. 4-12.
• Bohuslav Klíma: Znojemská rotunda ve světle archeologických výzkumů. Sborník vědecké konference, Znojmo
23.-25.9.1996, ed. Pavel Ciprian. JMM, Znojmo 1997, s. 12-18, 173.
• Martin Wihoda: Znojemští údělníci v politickém a mocenském
systému přemyslovské monarchie. Sborník vědecké konference, Znojmo
23.-25.9.1996, ed. Pavel Ciprian. JMM, Znojmo 1997, s. 18-45.
• Libor Jan: Několik poznámek k nejstarší církevní organizaci
na Znojemsku. Sborník vědecké konference, Znojmo
23.-25.9.1996, ed. Pavel Ciprian. JMM, Znojmo 1997, s. 46-50.
• Anežka Vidmanová: Poznámky k datačnímu nápisu v kapli
sv. Kateřiny ve Znojmě. Sborník vědecké konference, Znojmo
23.-25.9.1996, ed. Pavel Ciprian. JMM, Znojmo 1997, s. 50-58.
• Zuzana Všetečková: Christologický cyklus v rotundě sv. Kateřiny
ve Znojmě. Sborník vědecké konference, Znojmo
23.-25.9.1996, ed. Pavel Ciprian. JMM, Znojmo 1997, s. 92-101.
• Lubomír E. Havlík: Identifikace patrocinií zaniklých raně
středověkých kostelů (toto sole oriente). In: Moravský
historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu
1996-1998. MNK, Brno 1998, s. 7-50.
• Lubomír E. Havlík: Dějiny
královského města Znojma a Znojemského kraje. Brno 1998.
• Bohuslav Klíma: Hradiště sv. Hypolita ve Znojmě. Deset let
archeologických výzkumů velkomoravského centra (1986-1995). In:
Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, Řada
společenských věd č. 17. MU, Brno 1999, s. 3-65.
• Bohuslav F. Klíma: Slovanské výšinné hradiště sv. Hypolita ve Znojmě
– velkomoravské mocenské centrum jihozápadní Moravy, s. 63.
In: Staroslovanská Morava. Drobné studijní texty – svazek 2.
Nadační fond sv. Hypolita při katedře historie PdF MU, Brno
2000, s. 55-70.
• Barbara Krzemieńska-Anežka Merhautová-Dušan Třeštík: Moravští
Přemyslovci ve znojemské rotundě. Set Out, Praha 2000.
Vyhodnoceno jako „Czech šmejd
české historické vědy za rok 2000“.
• Josef Žemlička: Rod Přemyslovců na rozhraní 10. a 11.
století. Kol. aut.: Přemyslovský stát kolem roku 1000. NLN,
Praha 2000, s. 267-273.
• Jan Bažant: Znojemská rotunda a raněkřesťanské malířství. J. Bažant: Umění českého středověku a antika.
KLP, Praha 2000, s. 59-72.
• Anežka Merhautová: Vznik a význam svatováclavské přilby. Kol. aut.: Přemyslovský stát kolem roku 1000. Na paměť
knížete Boleslava II. († 7. února 999). NLN, Praha 2000, s. 85-92.
• Petr Šimík: Otočené štíty, šišák sv. Václava, knížecí pláště. Příspěvek k ikonografii 4. pásu maleb ve
znojemské rotundě aneb Polemika s dr. Dušanem Třeštíkem. Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního
kongresu 1999-2001. MNK, Brno 2001, s. 361-377.
•
Lubomír E. Havlík: Legenda o životě Rostislava, krále Moravanů,
který se svou vírou a utrpením stal se svým národem svatým. In: Moravský historický
sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 1999-2001. MNK, Brno 2001, s. 441-450.
•
Aurelius Augustinus: De doctrina christiana (Křesťanská vzdělanost).
Přeložila Jana Nechutová. Vyšehrad, Praha 2004.
• Jiří Kachlík: Může křesťanský cyklus maleb napomoci
datování dynastického cyklu maleb v rotundě sv. Kateřiny
ve Znojmě? Znojemská rotunda. Malby v národní kulturní památce Rotunda sv.
Kateřiny a výsledky současného výzkumu. Sborník z 2. mezinárodní
odborné konference o rotundě, Znojmo
25.-26.6.2003. Město Znojmo 2004, s. 20-24. Další informace www.znojemskarotunda.com
– tl. AKCE – Sborník Znojmo 2004.
•
Petr Šimík: Nový pohled na ikonografii 3. pásu maleb v rotundě
sv. Kateřiny ve Znojmě. Znojemská rotunda. Malby v národní kulturní památce Rotunda sv.
Kateřiny a výsledky současného výzkumu. Sborník z 2. mezinárodní
odborné konference o rotundě, Znojmo
25.-26.6.2003. Město Znojmo 2004, s. 78-123. Další informace www.znojemskarotunda.com
– tl. AKCE – Sborník Znojmo 2004.
• Lubomír Jan Konečný: Románská rotunda ve Znojmě.
Ikonologie maleb a architektury. Host, Brno 2005.
•
Petr Šimík: Pocházel kníže Bořivoj, zakladatel Pražského
hradu, z Moravy? Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 2002-2005,
MNK, Brno 2006, s. 329-407, bar. příl. I-V s. 38-42.
• Libor Jan: Přemyslovská Morava. In: Sága moravských Přemyslovců.
Život na Moravě od XI. do počátku XIV. století. Sborník a katalog
stejnojmenné výstavy pořádané Vlastivědným muzeem v Olomouci
a Muzeem města Brna k 700. výročí tragické smrti
Václava III., posledního českého krále z dynastie Přemyslovců.
VVM a MMB, Olomouc a Brno 2006, s. 7-32.
• Martin Wihoda: Testament knížete Břetislava. In: Sága
moravských Přemyslovců. Život na Moravě od XI. do počátku
XIV. století. Sborník a katalog stejnojmenné výstavy
pořádané Vlastivědným muzeem v Olomouci a Muzeem města
Brna k 700. výročí tragické smrti Václava III.,
posledního českého krále z dynastie Přemyslovců. VVM a MMB,
Olomouc a Brno 2006, s. 33-50.
• Miloslav Pojsl: Olomouc. Katedrála sv. Václava. Církevní památky
sv. 40. Historická společnost Starý Velehrad, Velehrad 2007.
• Rostislav Vojkovský (ed.): Olomouc. Zaniklý hrad v bývalém
„hlavním městě“ Moravy. 51. svazek vlastivědných průvodců
»Putujeme po hradech a zámcích«. Beatris, Dobrá 2007.
• Vratislav Vaníček: Soběslav I. Přemyslovci v kontextu dějin v letech 1092-1140. Paseka, Praha
a Litomyšl 2007.
• Kateřina Dvořáková-Martin Hotárek: Orientace rotundy sv.
Kateřiny ve Znojmě podle skutečného východu slunce. In: Ve službách
archeologie 2/2008. Eds. Vladimír Hašek, Rostislav Nekuda, Matej
Ruttkay. AÚ Brno, SAV Nitra, Brno 2008, s. 48-54.
• Zdeněk Měřínský: Morava součástí přemyslovského státu.
In: Kol. aut.: Přemyslovci. Budování českého státu. Eds. P. Sommer, D. Třeštík a J. Žemlička.
NLN, Praha 2009, s. 219-227, 230-239.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|